Het summum van genoegen Hersenvoedsel ZATERDAG 18 APRIL 1992 De ongeëvenaarde Sint-Sixtusbieren van Westvleteren jan kuys henk schol Knettergek zijn we. En decadent bovendien. Liefhebbers ook. Van bier, wel te verstaan. Daarom zijn we op weg naar de Westhoek, een prachtig verlaten deel van Vlaanderen. Waar de weidsheid normaal gesproken de lucht naar boven tilt, maar waar vandaag, zoals zovele dagen, de mist alles verhult. Alsof het eind doel verborgen moet blijven; alsof het verbo den is nog ooit de weg naar de abdij terug te vinden. Lang geleden zijn we haast vanzelf op het spoor gezet van het zalige gerstenat. We dronken het pils kritiekloos in (te) grote hoe veelheden tijdens de studententijd. Later leg den we hogere normen aan. Bekeerden ons tot de hoge gisting, legden de volheid van het bier tegen het gehemelte en lieten de verfijn de smaak langzaam langs de huig glijden. Nog weer later voegden we nieuwe criteria toe aan het selectieproces. De natuurlijke zuiverheid van het bier ging een rol spelen bij het verwennen van de smaakpapillen. En toen... toen raakten we bekend met Westvleteren, ofte wel het trappistenbier van het Sint-Sixtusklooster aldaar. Het summum van genoegen voor iedere bierliefhebber, de zuiverheid ten top. Vanzelfspre kend verloopt de reis er naartoe identiek aan de wijze waarop men de trappist tot zich neemt. Kalm dus. En in etappes. We boeken een hotel te Gent ('Onze zalen zijn volledig inge richt om uw seminarie volledig te laten slagen"). Teneinde alvast enigszins in de vereiste stem ming te geraken leggen we aan bij de herberg 'De Dulle Griet'. Die heeft 250 soorten bier in de aanbieding, dus blijmoedig be ginnen we met de aanbeveling op het grootste bord. Na drie soorten geproefd te hebben blij ken de discussiepunten op. Zon der hoofdelijke stemming daar staat de kop al lang niet meer naar besluiten we een andere keer terug te komen om de resterende onbekende mer- Ken 101 ons te nemen. Bij het verlaten van het etablissement doen we een pijnlijke ontdekking. Zo snel heeft de kater niet eerder toegeslagen. Verborgen on der het rijtje W-bieren op de bierkaart prijken de drie soorten van Westvleteren. Daar gaat onze exclusiviteit. „Deze trappist is toch uit sluitend aan de abdijpoort te koop", roepen we in vertwijfeling tegen de gérant. Die heeft een eenvoudige verklaring. „Mijnheer, hier buiten staat een groot neon- bord dat vermeldt dat wij ALLE trappisten bieren in huis hebben. Als wij Westvleteren niet hadden, zouden we ook dat bord niet hebben kunnen plaatsen, zulle. Dat begrijpt u toch wel, hè?" Zuivere logica, toegegeven, maar aan onze droom is geknaagd. Westvleteren is commer cieel in de handel!? Om van je geloof te val len. Filosofie De volgende dag slokt het platteland ons op. Midden in de onzichtbare uitgestrektheid van Vlaanderenland doemt plots de om muurde abdij op met als enig aanspreekpunt het uiterst simpel ingerichte café 'In den Vre de' daar tegenover. Parkeerplaatsen genoeg, hier, maar overigens beperkt het dagelijkse leven zich deze donderdagochtend tot enkel^ passanten. We kiezen de bieringang en staan dan voor het domein van broeder Matthijs, die de 'OUanders' al een dag eerder had ver wacht. Maar geen nood, de kratten staan klaar en de 'Bourgogne van Vlaanderen' wacht op transport. Omstandig doet broeder Matthijs ons de levensfilosofie van de brouwende trappisten uit de doeken. „Wij leven niet om te brou wen, wij brouwen om te leven", zegt hij met de nooit wijkende* glimlach op zijn met een grijze baard gesierde gelaat. Een waarheid die de trappisten van Westvleteren al bijna twee eeuwen huldigen. Een waarheid boven dien, die vader abt bijna drie jaar geleden in verlegenheid bracht toen hij de inrichting en aanschaf van een gloednieuwe brouwzaal moest verantwoorden. Wat zijn dat voor monniken, die ongewone 'buitenkloosterlij- ke' dingen doen. klonk het in een aan zich zelf gericht verwijt. Het antwoord was simpel Voor de echte liefheb ber is er niets heerlij kers dan het trappis tenbier van het Sint- Sixtusklooster in het Vlaamse Westvleteren. Helaas en gelukkig uit sluitend te koop aan de abdijpoort en in het door monniken geëx ploiteerde café 'ln den Vrede' aan de over kant. Of toch niet? In 1975, tijdens een verblijf in New York, woon de ik een conferentie bij over geheugen en voe ding. Van de talloze lezingen was er eigenlijk maar één die werkelijk indruk op mij maakte. Maar die indruk was dan ook zo groot dat mijn voedingspatroon er tot op de dag van vandaag in ernstige mate door wordt bepaald. J geven door een ze- kere dr. Wurtman. verbonden aan het vooraan staande Massachussets Institute for Technology. Wat ik toen nog niet wist, maar inrrtiddels wel omdat ik Wurtmans werk over de jaren ben blijven volgen, was dat ik luisterde naar 's werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van een stof die essentieel ►or twee van de belangrijkste functies van ons brein: geheugen t leren. De naam van de stof aar het om gaat is choline. Wat Wurtman vertelde kwam in het kort hier op neer. Onze her- Ijn bevatten miljarden ze nuwcellen, neuronen genoemd, die elk bestaan uit een cel-li chaam en een uitloper. Die uitlo per dient om signalen aan ande- e cellen door te geven. Als een cel 'besluit' om een boodschap een andere cel uit te zen den, dan stuurt het een elek trisch signaal langs de uitloper. Komt dat signaal op het contact punt met een andere cel aan, dan wordt daar een stof gepro duceerd. die als het goed is door i ontvangststation (een recep tor) op die andere cel wordt op gepikt en vandaaruit veranderin gen binnen in die cel veroor zaakt. De communicatie tussen hersen cellen of neuronen is dus afhan kelijk van de aanwezigheid van geleidingsstoffen. Die stoffen worden neurotransmitters ge noemd. Onze hersenen zijn in zekere zin een grote fabriek, rin neurotransmitters wor den gewonnen uit andere stof fen. Een van de neurotransmit- die onze hersenen zelf pro duceren, heet acetylcholine. Ace tylcholine wordt gewonnen uit choline, dat een component is een vet dat led thine wordt genoemd. f acetylcholine i wezenlijk voor het functio- en van ons geheugen en van e leerprocessen dat, als de hersencellen die het kunnen pro duceren verloren gaan, we de ziekte van Alzheimer ontwikke len. De ziekte van Alzheimer is de voornaamste oorzaak van de (ouderdoms)dementie met zijn typische symptomen van ernstig geheugenverlies en stoornissen i het denken. oor de ziekte van Alzheimer is nog altijd geen effectieve behan deling bekend. Wel is bekend dat medicamenten die stimulerend werken op de activiteit van ace tylcholine bij ouderen die niet ri Alzheimer lijden, een verbe tering van hun geheugenpresta- s opleveren. We kunnen de hoeveelheid cho- n bepaal de mate verhogen (en daarmee ook de produktie van acetylcho line). Choline is daarom wel ge bruikt bij de behandeling van lij ders aan een hersenziekte die lardieve dyskinesie wordt ge noemd en die gepaard gaat met lage concentraties van acetylcho line in de hersenen. Het meest opvallende symptoom i de ziekte zijn ongecontro leerde kauw-, smak- en tongbe wegingen. Maar een probleem bij het gebruik van zuivere cho line blijkt te zijn dat bacteriën in s spijsverteringsstelsel de cho line chemisch veranderen in een stof die voorkomt in rottende vis. De dyskinesie-patiëntcn hebben door de behandeling met choline weliswaar minder last van hun ziektesymptomen, maar in ruil daarvan gaan ze naar vis stinken! Gelukkig is daarvoor een oplos sing gevonden door de choline toe te dienen in de vorm van le- cithine, wat de visstank weg neemt en toch symptoomver mindering kan geven. Biina a voedsel consumeren, komt van lecithine. Tot de rijkste voedings bronnen van lecithine (en dus choline) behoren lever, eieren, soyabonen. tarwekiemen en pin da's Omdat onze hersenen zelf choline kunnen maken, hoeft het niet per se in ons voeding voor te komen. Maar. zo wees onder zoek van Wurtman en collega's uit. de choline en lecithine die we consumeren wordt goed op genomen door hersenen die flink actief worden gehouden (bij voorbeeld door allerlei brain jog De oude brouwerij in Westvleteren. „Wij zijn monniken. En juist om dat te kunnen zijn, brouwen wij." ging en geheugenoefeningen), en. relatief slecht door hersenen die inactief zijn. waar weinig mee geoefend wordt. Net als bij lichamelijke fitness- training lijkt ook voor onze her senen te gelden dat het de com binatie van voeding en oefening is waar het op aan komt. Als we weinig trainen met de hersen centra die choline gebruiken, dan wordt de choline die we via onze voeding binnenkrijgen niet gemakkelijk door ons brein op genomen en heeft het dus ook weinig zin om ons dieet op die manier aan te vullen De andere kant van de medaille is dat. hoe meer we joggen met een brein dat goed voorzien wordt van choline, hoe beter dat brein ook van die choline ge bruik maakt voor onze leer- en geheugenactiviteiten. Wat betekenen deze inzichten voor ons dagelijks leven? Ik noem een praktisch advies zoals Wurtman dat geeft in het boek Managing Your Mind and Mood through bood (Het 'managen' van geest en stemming via voe ding). Als er weer eens een van die onduidelijke middagen is waarop u zich afwezig en weinig spits voelt en toch een intellectu ele (studie)prestatie te leveren hebt. doe dan het volgende: gooi eens een handjevol pinda's op. De lecithine die daarin zit. is vol doende om de choline voorraad in de hersenen een goede op pepper te geven. Maar! De extra choline zal niet veel effect hebben als u niet tege lijkertijd wat brein-activerende oefeningen doet. Het meest ef fectieve is dus om èn pinda's te eten èn oefeningen te doen zoals die voorkomen in geheugentrai ning- of brainjoggingboeken. Een ideale combinatie lijkt dus studeren en pinda's eten van daar natuurlijk het studentenha ver - als het niet zo was dat je daarvan zowel flink vet kunt wor den als (van veel eten) een flinke bewustzijnsdaling kunt krijgen. Er zijn twee manieren om dat probleem te omzeilen. De een is matigheid, en dat is moeilijk. De ander is het kopen van choline- of lecithine voedingssupplemen ten bij apotheek, reform of dro gist, en dat is duur. Mocht u dat laatste toch het gemakkelijkst vinden, zorg er dan voor choline in capsule-vorm of pure lecithine te gebruiken (vanwege de vis- geur). let er bovendien op dat u uw geld wel voor het goede soort le cithine uitgeeft. Producenten mogen het woord lecithine voor verschillende samenstellingen gebruiken, maar uit Wurtmans studies blijkt dat de enige lecithi ne die het brein echt goed voedt het zogenaamde fosfatidylcholmc of choline-fosfatide te. Een problbbm ts wei dat onbe- j kend is hoeveel u precies moet nemen. Amerikaanse artsen die choline of lecithine gebruiken in de behandeling van hersenziek- tes waarbij acetylcholine een rol speelt, schrijven tussen de 40 en 80 gram (choline of lecithine) per dag voor. Dat is veel en duur (tussen de 2 en 4 gulden per dag) en ik vraag me bovendien af of zulke hoeveelheden wel zonder doktersbegeleiding gebniikt moeten worden, hoewel dokters helaas vaak weinig van het ver band tussen voeding en geest af- Ik gebruik al 17 jaar dagelijks ■on in lot iSpannalvere i<-n- thine (granulaat) Ik verbeeld mr dat hei werkt en Wurtman heeft me ooit geschreven dat dat best j kan Maar zelfs als ik mijn brein voornamelijk met hoop voedt, dan nog hou ik me aan dit dieet vast. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie De 'Bourgogne van Vlaanderen' is uitsluitend te koop aan de abdijpoort al verstrekken de mon niken in uitzonderlijke gevallen wel eens een kratje of tien tegelijk. door zijn directheid: „Wij moeten inderdaad leven met en van onze brouwerij. Maar wij leven niet voor onze brouwerij." Voorts voegde vader abt daar aan toe: „Het kan dan ook niet anders of wij komen wat vreemd over bij mensen die in de serieuze en harde zakenwereld staan en niet begrijpen dat wij uit de gegeven commerciële mogelijk heden zo weinig halen van wat we er uit zou den kunnen halen. Ik denk soms dat die hou ding van ons sommige mensen zelfs ergert. Waarschijnlijk komen wij kommerloos over, zorgeloos, onverantwoordelijk." Het zij zo, verzucht de abt. Om vervolgens te concluderen: „Wij zijn namelijk geen brouwers. Wij zijn monniken. En juist om dat te kunnen zijn, brouwen wij." ftoEPING Kortom, laat er geen misverstand over be staan: de trappisten hebben in de eerste plaats een contemplatieve roeping. Ofte \gpl: bij alles wat ze doen turen ze over alles heen, om de horizon daarachter af te speuren. Va der abt: „Wij wachten namelijk op God. En al wat dat in de weg staat, of dat nu brouwzalen zijn of stopnaalden, staat inderdaad in de weg." Met andere woorden: de nieuwe brouw zaal van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren is welkom, maar niet meer dan dat. „Weer houdende liefde", zo omschreef vader abt destijds dat gevoel. Weerhoudend is de liefde gebleven, on danks de vele verlokkingen van de buitenwe reld. Nog steeds brouwen de Sint-Sbctustrap- pisten mondjesmaat. De verkoop geschiedt uitsluitend aan de abdij en de vernieuwing van de brouwzaal diende alleen om de onge ëvenaarde kwaliteit van het Westvleteren- bier te handhaven. Van produktie-uitbrei ding is slechts in geringe mate sprake Geen grote winsten dus voor de abdij van Westvle teren. Voor de financiering van de nieuwe brouwzaal moest vader abt daarom leningen sluiten bij zijn miljoenen frankskes verdie nende medebroeders van Westmalle, Orval, Chimay en Rochefort, die wel met groot suc ces de commerciële stap hebben gewaagd. Zelf zijn de trappisten evenzeer weerhou dend met het consumeren van het edele ger stenat. Ooit is er een tijd geweest dat het ge bruik van de alcoholische versnapering bin nen de trappistenorde helemaal in de ban was gedaan, maar de hervormende abt De Rancé wijzigde in 1664 het regime. Hij stond het nuttigen van bier toe, en de stichter van de Sint-Sixtusabdij voegde zich in 1831 naar deze regel. Korte tijd later begonnen de monniken van Westvleteren te brouwen. Geheel volgens ei gen recept, met gebruik van uitsluitend na tuurzuivere produkten. Zelfs het filteren van het Westvleteren-bier gebeurt zonder kunst matige toevoegingen, wat van veel andere 'natuurzuivere' biersoorten niet gezegd kan worden. Onovertrefbaar Het trappistenbier van de gemeenschap van Westvleteren wordt aangeprezen vanwege z'n hoge voedingswaarde. Voordat het de ab dij verlaat is het gecontroleerd op smaak, geur, dichtheid, helderheid, het uitzicht, schuimvorming, aroma, volmondigheid en bitterheid. Omdat het niet kunstmatig wordt gefilterd, blijft het smaak en reukboeket vol ledig behouden. De, nagisting op de fles zorgt voor een na tuurlijke verzadiging van koolzuurgas en draagt bij aan de unieke kwaliteit, waar ook de paters zelf van overtuigd zijn. Dat het nau welijks schuimt, doet aan het genot niets af. Broeder Matthijs: „Awel, bende gij zo iemand die het bier drinkt voor het schuim?" Nee, kwaliteit verloochent zich niet. Daar om hangen de monniken de volgende aan prijzing in 'In den Vrede': 'Het is onovertref baar. Een gezonde drank van hoge gisting. Bier dat bloed geeft, geladen met vitaminen.' Uiteraard is dit bier het enige 'dat niet schadelijk is voor de gezondheid', en in dit opzicht is het jammer dat de weerhoudende liefde afbreuk doet aan de vruchtbaarheid van het produktieproces. Overigens is daar ook nog een praktische reden voor. onthult broeder Matthijs. De lagertank blijkt te klein om grote brouwsels te kunnen bevatten. En een nieuwe lagertank is ook weer zowat, want 'dan moeten we gaan collecteren om aan een nieuwe tank te komen'. We kunnen het niet nalaten te vragen: hoe zit het met die exclusiviteit als het bier ge woon te koop is in cafés en bij slijters? Broe der Matthijs geeft een eenvoudige verklaring, „la, soms komen er wel eens mensen die een krat of tien ineens meenemen. Zoals jullie Wat er vervolgens mee gebeurt kan ik na tuurlijk niet meer beoordelen Tja, zo zit dat dus. De cliëntèle wordt weliswaar mondjesmaat bediend, alleen in uitzonderlijke gevallen verstrekken de mon niken een kratje of tien tegelijk, maar voor een Belgisch café kan zo n tochtje heel wel lonend zijn. Bovendien, zeg nou zelf. mèg Westvleteren niet in 'De Dulle Griet' ontbre ken. Donkere wolken Beelden we het ons in, of zien we bij het af scheid inderdaad donkere wolken boven de Vlaamse Westhoek trekken? Zal de weerhou dende liefde sterk genoeg zijn om de toene mende vraag te weerstaan, als zelfs gekken uit Holland naar de abdij trekken om zich te ontfermen over dit zuivere sap van graan en hop? En wat te denken van het aflopen van het licensiecontract met de nabijgelegen Sint- Bemardusbrouwerij in Walou, die al jaren lang op commerciële basis het Sint-Sixtus bier uit Westvleteren op de markt brengt? Het 50-jarige contract loopt eind dit jaar af en de Sint-Sixtusabdij voelt niets voor verlen ging. De monniken menen dat Sint-Bemard- us ten onrechte goede sier maakt met hun goede naam. Zeer wel denkbaar is echter dat deze stap leidt tot een grotere toeloop naar de trappisten. Wat dan? Houdt de weerhou dende liefde dan nog stand? De mist is opgetrokken. Een in de buurt georganiseerde 'gastronomische trefdag' la ten we achter ons. Het gewest West-Vlaande ren werkt aan een 'leefbare doortocht', lezen we op een bord langs de weg. Dank, gewest West-Vlaanderen. Wij weten ons in het ge lukzalige bezit van een schat aan vloeibare gezondheid en vermeien ons in de genoege- lijke momenten die ons wachten. Wat kan decadentie toch mooi zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 39