Ome Rossie regelt het wel 'Ik moet gewoon de deur uit' ZATERDAG 18 APRIL 1992 Pasen niet met zijn vrouw June en haar Car ter Family komt, maar met Waylon, Willie en Kris. Of dat ook voor hem twee andere werel den zijn? 'Sure' en niet zo'n beetje ook. „Met June en haar zussen toer ik al zo'n dertig jaar. We zijn zo op elkaar ingespeeld, onze shows zijn bijna een vakantie te noemen. Dit High waymen-avontuur is •natuurlijk ook prachtig om te mogen doen, alleen moet er veel har der voor worden gewerkt. Omdat we te ma ken hebben met vier pure individualisten van naam die, hoezeer ze elkaar ook zien zitten, toch telkens blijken te moeten wennen aan het opereren in teamverband," vergelijkt Cash. Paardemiddel „Onze kameraadschap is de basis, absolute eerlijkheid tegenover elkaar is het effectieve paardemiddel waarmee af en 'toe aanzwel lende irritaties de kop in worden gedrukt. Denk alsjeblieft niet dat er geen harde woor den vallen. Integendeel. F.n juist omdat dit herhaaldelijk gebeurt weet iedereen meestal precies hoe de vlag erbij hangt." The Highwaymen als gelegenheidsfor matie spontaan ontstaan bij de opnamen van een televisiespecial rond Johnny Cash in Montreux in 1984 is als 'losvast-band' van vrije vogels toch aan een aantal regels gebon den. Zoals: de min of meer gelijke verdeling van de soli, waarbij nog eens als extra voor waarde geldt dat ze ieders instemming moe ten hebben. „Als een van de anderen bezwa ren maakt tegen een keuze van mij, dan moet ik daarvan afzien. Zo simpel ligt het, naar alle vier de kanten natuurlijk. We moe ten allemaal in elk nummer evenveel plezier hebben. Alleen op die manier voegt deze for mule iets toe aan de som der delen", aldus Cash, die zich gesterkt weet door de uitste kende verkopen in de VS van de twee groeps- albums Highwaymen' (1985) en 'Highway men 2' (1990). „Het spreekt voor zich dat we bij deze op timale openheid elkaar vaak pp goede ideeën brengen. Kris bij voorbeeld voelde er eerst niets voor om zijn wonderschone 'Help Me Make It Through The Night' samen te doen. Ik ben met hem gaan praten en heb hem kunnen ompraten. Waylon en Willie deden er daarna nog een schepje bovenop. Inmid- Johnny Cash en zijn Highwaymen: een verbond van vrije vogels dels staat die song bekend als een van de hoogtepunten die dit project heeft opgele verd." De sfeer en de intentie is bij The Highway men belangrijker dan het streyen naar per fectie. Logisch, omdat de vier 'Laatsten der Mohikanen' nogal afwijkend gebekt zijn en hun repetitietijd doorgaans zeer schaars is. Met name Willie Nelson heeft, omdat hij na- welijks gevoel voor ritme heeft, nog wel eens moeite met het streven naar één geolied ge luid, maar die tekortkoming zij hem verge ven, bevestigt Cash. „Wat wil je. die man toerde al toen ik nog moest beginnen. Meer dan 37 jaar, als ik het wel heb. Moet je die nog proberen te veran deren? Daarvoor hebben we niet de handen ineen geslagen! Aan de andere kant: we zijn wel zo trots dat we ingrijpen zodra we menen dal we onder een bepaald minimumniveau dreigen te geraken. Bij onze optredens in Amerika hebben we te veel last gehad met al lerlei jonge technici die er maar niet in slaag den om vier doorleefde baritons behoorlijk te laten klinken. Het valt soms niet mee om mensen er van te overtuigen dat je aan het mengpaneel geen gebruik hoeft te maken van de modernste snufjes!" The Highwaymen zijn natuurlijk op en top Amerikaans en spreken daarom in eigen land automatisch veel meer tot de verbeelding dan elders. „Maar ook voor mensen zonder kennis van de Amerikaanse geschiedenis moeten we toch iets kunnen betekenen. De weg, waaraan we ons hart verpand hebben en die bij ons het idee van vrijheid oproept, is er voor iedereen, voor gebruikers en voor dromers. Vrachtwagenchauffeurs, vertegen woordigers. artiesten, landverhuizers, alle maal zijn ze er voor even of voor langere tijd hun gebondenheid kwijt." Protest Als het kwartet ontbonden is, stort Johnny Cash zich weer op zijn eigen activiteiten. Deels omdat het bloed blijft kruipen waar het niet gaan kan, deels omdat het hem dwarszit dat zijn drie jongste albums voor zijn nieuwe platenfirma Mercury ('Water From The Wells Of Home', 'Boom Chicka Boom' en The Mystery Of Life*) in zijn ogen veel te weinig aandacht hebben gekregen. Tegenover alle jubelende recensies over de 'herboren Cash' stonden zeer matige verkopen en slechts een kleine hit met h«*t al oudere 'Going By The Book'. Dat laatste succesje, direct gevolg van de 'Golflcoorts' waarmee Amerika begin vorig jaar werd bevangen, heeft hem weer op het spoor gezet van het religieuze lied en het pa cifistische protest. „Daarom zal mijn volgende album veel ernstiger zijn dan het vorige, vermoed ik. Want hoewel ik natuurlijk al honderden songs met een boodschap op mijn naam heb staan, kan het waarschijnlijk toch geen kwaad om er een paar nieuwe aan toe te voe gen. Als er iemand is die een kater heeft ovef- gehouden aan al die ellende rond Kuwayt en Irak, dan ben ik het wel Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Bush die Saddam Mussayn niet goed heeft aangepakt, waardoor er te veel jonge mensenlevens zijn verspild. Ach, die paar honderd doden, wordt er aJ gauw gezegd. Nou. één vond ik al te veel. Ik heb dat de heer Bush ook geschreven. Zijn persoon lijke antwoord was goed bedoeld, maar heeft me toch niet op andere gedachten kunnen brengen." beetje chagrijnig. Ze heeft geloof ik ruzie met haar I vader. Gaat wel weer over als Richard Ross In gezelschap van de f fl J l juryleden: actrice Claudine Auger, m. 3 pom oe boer Goochelaar Richard Ross: een gewone Hollandse jongen in Monaco Voor de derde keer in successie leidde Richard Ross vorige week de Grands Prix Magiques in Monte Carlo, een vooraan staand goochelconcours waarin talenten uit alle werelddelen 'met elkaar wedijveren. De tiveevoudig wereldkampioen woont en werktal jaren in Ben- nebroek, waar hij met zijn Ma gie Art Centre aan de weg tim mert. Maar ook in Monaco is Ross zeer populair. Verslaggever Fred Postma sprak met een jongen die gewoon doet in een ongewone wereld. wilde meteen komen toen ik het vroeg", zegt Ross. Iedereen lijkt verrukt van de Benne- broeker. Als hij op vrijdagmiddag voor het re gelen van een paar zaken het theater binnen stapt, slaat de stemming op slag om. De maJckelijke babbel gaat hem net zo simpel af in het Fransr Hij krijgt de medewerkers van het sober aangeklede theatertje snel op de kast door samen met zijn amis de Hollande het clublied van Feyenoord te zingen. De voetbalclub uit Rotterdam heeft het twee da gen eerder gepresteerd om Monaco op eigen veld een gelijkspel af te dwingen. Uitverkocht Het concours loopt van donderdag tot en met zondag, maar Ross is maandag al aan wezig. „Er moet veel geregeld worden. Als ik niks zeg, doen ze ook niks. Je moet er echt bovenop zitten", zegt de met een ongebrei delde energie gezegende goochelaar. Alle shows zijn ver van tevoren uitverkocht. Er is plaats voor 450 mensen in het intieme, in de rotsen uitgehakte theater. Op vrijdag staat om zes uur een persconfe rentie op het programma. Een half uur eerder puilt de ontvangstzaal al uit van de persfoto grafen. Tientallen fotojournalisten stellen zich keurig en zonder morren op achter een koord. Richard Ross geeft ze allemaal een plaatsje: „Jij mag vooraan staan, want jij hebt vorig jaar een mooie foto van me gemaakt", grapt hij. Stéphanie staat er een beetje stijfjes en ver veeld bij. Het zal wellicht haar zoveelste pu blieke activiteit zijn die week, of dit jaar. Toch is zij het middelpunt, ondanks de voor name aanwezigheid van Sean Connery. Ter wijl Richard de beide celebrity's een goochel- trucje in handen stopt, klikken de camera's onophoudelijk. Sean Connery woont al jaren in Monte Carlo. Hij heeft nog altijd een groot charisma en is gewillig voor de fotografen en de overige genodigden. Wie maar wil mag met hem op de foto. Hij blijft er minzaam bij glimlachen en heeft er duidelijk plezier in. Ook de Haarlemse kunstenaar Kees Verka de is met zijn vrouw Ludmilla aanwezig. Zij wonen sinds 1980 in Monte Carlo met hun dochter Casmira (11). De beeldend kunste naar is bevriend met de prinselijke familie. Via de moeder van zijn vrouw, madame Cal- ligo, heeft hij prins Rainier leren kennen. „Madame Calligo was vroeger hofdame bij prinses Grace. Nu is ze vice-presidente van het theater", verklaart Kees. Sfeertje Het symbool van het gala is vervaardigd door Verkade. Het is een beeldje van een konijntje dat uit een hoge hoed springt. Verkade maakte diverse beelden voor de adellijke fa- mile. Eén ervan staat in een prachtige rozen tuin. Het is een levensgroot beeld van prinses Grace: „Daar ben ik het meest trots op. Als er hier mensen gaan trouwen, worden de foto's meestal bij dat beeld gemaakt. Dat vind ik een hele eer." Na de vrijdagvoorstelling treffen we Ri chard Ross in een gezellig pizzeriaatje. om ringd door alle artiesten. In deze ambiance voelt hij zich goed thuis. „Dit is het sfeertje dat ik hier graag zie. I-ekker onder elkaar, zonder al die poespas. Het wordt ieder jaar leuker. Moet je zo'n Voronin (een Russische goochelaar red.) nou zien, die zit dik te ge nieten. Die jongen weet niet wat hem over komt." Op zaterdagavond vindt het galaoptreden plaats. Alle goochelaars komen nog één keer in actie voor het oog van de jury. Het meest opvallend zijn de optredens van de Japanner Mahka Tendo (winnaar, naar later zal blij ken), de Franqaise Galina en het Amerikaan se duo The Pendragons. Een van de hoogtepunten van de Grands Prix Magiques de Monte Carlo is het slechts voor genodigden toegankelijke galadiner, na afloop van de voorstelling op zaterdag. Ri chard Ross: „Toen ik hier voor het eerst kwam, was dat een heel stijf gebeuren. Daar hebben we dus meteen verandering in ge bracht. Ik heb de deelnemers aan het gala de opdracht gegeven de tafels langs te gaan en wat kleine trucjes te doen. Dat hielp. Ik weet nog goed dat Paul Daniels hier was, de be roemde Engelse goochelaar. We zijn toen sa men een beetje gaan dollen. Prins Rainier ging die nacht om half vier weg Dat was een absoluut record." Vijf ton Monte Carlo is een vreemd oord. Er wonen maar vierduizend echte Monegasken. De rest, een slordige 30.000 mensen, is buiten lander. Die wonen er voornamelijk (of staan er althans ingeschreven) vanwege het bélas- tingklimaat. Zo heeft Boris Becker er een flat, evenals Paul Haarhuis en wielrenner Peter Stevenhagen. Je moet overigens wel over heel veel geld beschikken wil het interessant zijn naar Monte Carlo te verhuizen. Een zeer eenvou dige studio (kamer met keuken) kost al gauw vijf ton, een normaal appartement gaat voor rond een miljoen van de hand. Omdat de grondprijzen zeer hoog zijn (Monaco is maar een paar vierkante kilometer groot) wordt ie dere meter ten volle benut De mooie oude gebouwen zoals het werkelijk majestueuze Casino de Monte Carlo leggen het soms af te gen afschuwelijk lelijke hoogbouw. Een van de aardigste plekjes om te bivak keren is Café de Paris, schuin tegenover het casino. Daar kun je op je gemak de langsrij dende Rolls-Royces, Porsches, Ferrari's en Ja guars bekijken. Op het terras doden veel mensen de tijd in afwachting van het open gaan van het wereldberoemde gokpaleis. In het casino staan tegenwoordig ook slotma- chines. In een daarvan kan de liefhebber per keer duizend gulden storten, die hij twee se conden later alweer kwijt is. Of niet natuur lijk Monaco heeft desondanks veel allure, al bestaat het dagelijks programma voor veel inwoners uit koffie drinken bij Café de Paris, een stevige gok wagen in het casino en ver volgens een bezoekje brengen aan de haven voor een dinertje op het jacht. Je moet er van houden. Koorts Kenners wijzen op het gevaar van de Mona- cokoorts. Die krijg je als je hoofd door al die rijkdom op hol slaat en je niet meer 'nor maal' kunt doen. Richard Ross: „Je moet er afstand van kunnen nemen. Het zijn allemaal mensen zoals jij en ik. Ze moeten ook een hapje eten op z'n tijd en ze hebben ook zo hun besognes. Ik vind het leuk om hier een weekje te zijn, maar het is ook zalig om weer in Nederland terug te keren. Ik heb volgende week trouwens alweer een paar klussen bij Joop van den Ende. Morgen alleen nog het matinée en dan weer terug naar huis." Met Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Carl Perkins bracht Johnny Cash de wereld halverwege de jaren vijftig de eerste rock- 'n-roll- beginselen bij. Komende maandag staat hij in Ahoy' als lid van een ander viertal: The Highwaymen, een door hem opgericht sa- menwerkingsverband met zijn vermaarde country-collega's Wil lie Nelson (58), Kris Kristofferson (55) en Waylon Jennings (54). LOUIS DU MOULIN Het optreden van The Highway men zal voor Nederland onge twijfeld een eenmalige aangele genheid zijn, al was het maar variwege de tjokvolle agenda's van de ook afzonderlijk zo gewilde cowboys met gitaar. Een bijkomende beperkende factor is de weinig stabiele ge zondheid van Johnny Ray Cash, met zijn 60 jaar de nestor van deze bijzondere muzikale vriendenclub. Sinds zijn openhartoperatie (eind 1988) zou hij het ook heel wat kalmer aan moeten doen, maar het probleem is dat de aan het zingen en toeren verslaafde veteraan niet lang kan stilzitten. „Hooguit een dag of tien, dat is het absolute maximum. Meestal begin nen mijn voeten al veel eerder te jeuken en moet ik gewoon de deur uit", verklaart hij aan de vooravond van de happening in het Rotterdamse sportpaleis tijdens een tussen stop in Manchester. Als de fans maar wel begrijpen dat hij deze I we haar morgen een paar leuke trucjes laten i zien. Let op mijn woorden, ome Rossie regelt het wel. Alles komt voor elkaar, maak je maar S. geen zorgen." Richard Ross (46) uit Benne- broek wijst in de lounge van hotel Loews in 15*Monte Carlo even richting prinses Stéphanie. De persconferentie van de ophanden zijnde Grands Prix Magiques is net achter de rug. De prinses is presidente van het theater 'Princesse Grace', vernoemd naar haar door een auto-ongeluk omgekomen moeder. En dat theater is de plaats van handeling van het toonaangevende goochelconcours. Stéphanie de js tevens voorzitter van de jury. Richard Ross, een gewone Hollandse jon- j gen in Monaco. De tweevoudig wereldkam pioen werd drie jaar geleden gevraagd de ar tistieke leiding van het concours op zich te nemen. Ross wordt inmiddels op handen ge- Qn dragen in dit zeer mondaine oord. „Ik heb 'I hier in al die jaren al heel wat keren opgetre- k. den. In het theater, in de sporting club, in ho tels. In 1980 moest ik hier in allerijl Fred Kaps [vervangen. Die was ziek geworden. Een week later overleed Fred. In Monte Carlo heeft hij —zijn laatste voorstelling gegeven." Gezien Ross komt graag in Monaco. „Voor mijn vrouw Véronique is het ook leuk. Zij is Fran- (jaise. Kan ze lekker een week lang haar eigen taal spreken. Die komt weer helemaal bij." Ross is een geziene gast in Monte Carlo. Hij gaat er handenschuddend en zoenend door het leven. „Dat hoort hier zo, ook man nen zoenen elkaar". Met het gala houdt hij zich eigenlijk het hele jaar door bezig. „Ik ben steeds op zoek naar talentvolle, vaak jon- Ige artiesten om een «zo sterk mogelijk pro gramma te krijgen. Voor die aankomende goochelaars is het een belevenis op zich om hier op te treden. Sommigen hebben zelfs nog nooit in een hotel overnacht. Nu zitten ze ineens in hotel Loews, een van de duurste l00). hotels hier. De eerste prijs is trouwens een contract van een week in het Folie Russe, in datzelfde hotel." De Grands Prix Magiques worden voor de achtste keer gehouden. Prins Rainier is een van de grote animatoren. Hij is gek op varié té, maar vanwege ziekte moet hij deze keer overslaan. Prins Albert vervangt zijn vader, zoals hqt hoort in die kringen. „Ik kwam hem gisteravond tegen in de bar van het hotel. Hij Johnny Cash (60): ,De weg is er voor ie dereen, voor gebrui kers en voor dro-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 37