'Hook' van Spielberg drijft vooral op uiterlijk vertoon Cultuur&Kunst Films Operadiva weigert stem op plaat vast te leggen Ruzie tussen regisseur Annaud en Marguerite Duras bijgelegd Afstandelijkheid maakt 'The Lover' tot erotisch plaatjesboek DONDERDAG 9 APRIL 1992 23 FILMS IN LEIDEN dag 11 april: LVC, Leiden. Aanvang 20.45 Guilty by* Suspicion. Te zien dins dag 14 april LAK, Leiden. Aanvang 20 00 'Guilty by Suspicionin het LAK-theater FILM ende film is Guilty by Suspicion van Irvin Winkler. Deze film is volgende week dinsdag in het LAK-theater te zien. Guilty by Suspicion, die vorig jaar in pre mière ging, gaat over blacklis ting. In het najaar van 1947 moes ten tien linkse Amerikaanse filmschrijvers en regisseurs ver schijnen voor de Commissie voor On-Amerikaanse Activitei ten. Hun werd gevraagd of ze ooit lid waren geweest van de Communistische Partij. Toen zij die vraag niet wilden beant woorden, verloren zij hun baan en kwamen zij zelfs in de ge vangenis terecht. Het was het begin van de heksenjacht van senator McCarthy, die tot diep in de jaren '50 zou aanhouden. In Guilty by Suspicion valt de verdenking van de paranoïde autoriteiten op de gevierde re gisseur David Merrill (Robert De Niro). Na terugkeer uit het bui tenland wordt hij ondervraagd door de FBI, waardoor zijn car rière wordt verwoest en hij al zijn vrienden verliest. Merrill staat machteloos tegen de sfeer van verdenkingen, roddel en achterklap en raakt volkomen in de ban van de angst. Het hoog tepunt van de film is een zitting van de senaatscommissie, waar Merrill door publiciteitsbeluste politici totaal wordt gebroken. Dat Hollywood toch nog moeite heeft met deze zwarte periode van de eigen geschiede nis, blijkt uit het feit dat Merrill een keurige, 'Amerikaanse' man is die niet van communistische sympathieën verdacht kan wor den. Het is het enige zwakke punt in de film: als Merrill wél een communist was geweest, was hij toch ook onschuldig ge weest? Winkler wekt daarmee de suggestie, dat die enkele ech te communistische filmmaker in Hollywood terecht is gestraft en dat is toch een beetje ver dacht. In het sfeervolle bioscoopzaaltje van het LVC in Leiden draait de komende dagen de eerste film van Jean-Jacques Beineix, Diva. Met deze film werd hij in 1980 op slag beroemd en sindsdien heeft hij zijn grote naam niet verloochend. Het is voldoende om hier de naam Betty Blue te noemen; filmfans weten dan precies wat ik bedoel. Beineix's films worden niet unaniem ge prezen; bepaalde thema's be handelt de Franse regiseur mijns inziens nog al eens op het randje. Schaamteloze senti mentaliteit is hem niet vreemd, maar zijn fotografie is altijd fan tastisch en hij maakt ook veel werk van zijn decors. Diva is een complexe en stijl volle thriller. Een jonge man (Wiggins Fernandez) bewondert een operaster, die weigert haar stem op de plaat te laten vast leggen. Hij heeft echter een clandestiene bandopname van één van haar optredens ge maakt. Dat komt een stel Aziati sche platenbazen ter ore, die moeite doen om de band te ver werven, ten einde die commer cieel uit te brengen. De jonge man heeft echter ook nog een andere bandopname, waarop een inmiddels vermoorde pros- tituée onthullingen doet over een corrupte politiefunctiona ris. Achtervolgingen en afreke ningen zijn het gevolg. Eén van de aantrekkelijke kanten van deze film is dat Bei neix een aantal onbekende ac teurs heeft gecast, die wellicht juist daardoor heel spontaan en overtuigend spelen. Vooral in satirisch spel blinken zij uit. Een iets mindere goede, maar door het onderwerp toch boei- De Disney tekenfilm 'Sneeuw witje en de Zeven Dwergen' be leefde zijn echte première in 1937. De Walt Disney Compa ny brengt de titel met de regel maat van de klok opnieuw uit om ook nieuwe generaties van de animatie-klassieker te laten genieten. Vanaf morgen draait de film in zeventig Nederlandse theaters, waaronder Lido 1 in Leiden en Euro 1 in Alphen aan de Rijn. De Nederlandse nasyn- chronisatie dateert alweer van 1984. Bernadette Kraakman, Ju les Croiset, Paul Haenen, Ro bert Long, Harrie Geelen, Anne Wil Blankers en Robert Long nemen de stemmen voor hun rekening. Hollywood mijdt anti-Japan boek hollywoodVerschillende Hollywood-filmstudio's reageer den lauw op het laatste succes van thriller auteur Michael Crichton. Terwijl zijn roman Rising Sun in de eerste weken meer exemplaren verkocht dan welke van zijn voorgaande ti tels dan ook, bleef een bod uit. De reden moet gezocht worden in het feit dat Rising Sun handelt over een precair onderwerp, namelijk de agressieve economische politiek van Japan in de VS. Verschillende grote studio's zoals Universal Pictures. Co lumbia en Tri Star, zijn in handen van Japanse bedrijven, en toonden geen interesse. Uiteindelijk kocht Twentieth Century Fox, eigendom van Rupert Murdoch, de rechten. Dustin Hoffman als piratenhoofdman Hook. Leiden en Euro, Alphen Steven Spielberg heeft met zijn nieuwste film Hook een serieuze poging gedaan de duurste en grootste film aller tijden te maken. Met bijna zevenhonderd medewerkers, een gigantische hoop dollars, een record aantal draaida gen en de grootste decors die sinds vijftig jaar in Holly wood werden gebouwd, kun je inderdaad spreken van een superproduktie. dit geval vaders die hun kinde ren verwaarlozen. En dat zal vermoedelijk ook wel op hem zelf slaan. In Hook is Peter Banning (Ro bin Williams) zo'n slechte va der, die alleen maar aan zijn werk denkt en die geen tijd heeft om met zijn zoontje naar het honkballen te gaan. Daar voor wordt hij 'bestraft' tijdens een vakantie in Engeland. Voor hij het weet zijn zijn twee kin deren op mysterieuze wijze ver dwenen en hangt er een elfje in de lucht om hem mee te nemen naar Never Neverland. Zijn kinderen zijn gekidnapt door kapitein Hook (Dustin Hofman), een piratenhoofd man, die nog een oude vete te vereffenen heeft met Peter Pan. Door diep terug te gaan in zijn Desondanks is Hook absoluut niet het meesterwerk geworden waar Spielberg al zeven jaar ge leden van droomde. Zijn ver volg op Disney's succesfilm Pe ter Pan is vooral oogverblin dend. Uiterlijk vertoon van macht te over op het gebied van decors, trucages en camera techniek, maar de film mist de spanning en emotie van andere Spielberg-films als Jaws en E.T., en is bovendien soms stuitend sentimenteel en moraliserend. Net als Disney heeft ook Spiel berg er een handje van om vol wassenen een lesje te lezen. In geheugen herinnert Banning zich stukje bij beetje dat hij vroeger Peter Pan is geweest, de aanvoerder van een groep weesjongens, de Lost Boys. Banning is intussen opgegroeid tot een succesvol advocaat, maar in Neverland heeft de tijd stilgestaan. Daar schrikken ze dan ook erg van de laffe, mo derne Peter Pan, die bang is om te vliegen en die snel zijn che queboek pakt, als Hook hem vraagt zijn wapen te trekken. Wil Banning zijn zoon en dochter terughebben, dan zal hij toch op een andere manier de strijd moeten aanbinden met Hook, die intussen volop bezig is om Peter's zoon in te palmen. Het elfje Tinkerbell (Julia Ro berts) slaagt er samen met de Lost Boys in om Peter op tijd gevechtsklaar te krijgen. En als deze eenmaal heeft geleerd om zijn fantasie te gebruiken en aan fijne dingen uit het verle den te denken (het vaderschap! kan hij opeens ook weer vlie gen. Al in het midden van de jaren tachtig liep Steven Spielberg met het idee rond om een re make te maken van de Disney- klassieker uit 1953. Een van zijn favoriete films, omdat hij zich zelf erg herkende in Peter Pan, de jongen die niet ouder kon worden. Zijn idee was om met Hook een film te maken die her inneringen opriep aan de pira- tenfilms die hij in zijn jeugd had gezien. Daarom werden kosten noch moeite gespaard om in Hollywood zijn droomwereld tot leven te brengen. Het kost het nogal wat moeite om in Robin Williams de ideale Peter Pan te zien, terwijl Julia Roberts in deze film is geredu ceerd tot een fantasieloze bar biepop. Nee, dan valt er meer plezier te beleven aan Dustin Hofman, bijna onherkenbaar in de rol van kapitein Hook. Tus sen alle overdaad aan decors en niet gehinderd door het or kestrale geweld van componist John Williams, weet Dustin Hofman zich als beste staande te houden in zijn vermomming als bekakte Engelse edelman. Jammer alleen dat hij het aan het einde toch moet afleggen tegen de vliegende SuperPan. BIOSCOPEN Sneeuwwitje en de reven dwergen al. ra zo 13.15.30. wo 14 ALFA 2 My own private Idaho 16 j. dag 14. 19.30. 22. ra ro 13.30, 16. 19 30. 13.30. 16. 19.30. 22 ALFA 4 Raise the red lantern 16 fdag. 14, 18 45. 21 30. ra ro 13. 15.30, 18 45.21.30 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 The lover 16 jdag. 13 45. 19. 21.45 ALHAMBRA2 The prince of tides 12 j., dag. 14, 1845.21 30 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Cape Fear 16 j .dag 14. 19.15. 22. ro 13 30. 16.15. 19 15.22 CINERAMA At Play in the Fields of the Lord a l., dag. 13 45. 20 CALYPSO 1 tel 6234876 Bugsy 12 dag 13 45. 18 45. 21.30. ro 13.15. 16. 18.45.21.30 CALYPSO 2 Thelma Louise 12 j.. dag 13.45, 18 45. 21.30 .ro 13.15. 16. 18 45.21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Li|nbaansgracht 236 tel. 6236615 Europa 16 j dag 14 30. 17. 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Trust 16 dag 14,30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-PIERROT Delicatessen a.l dag. 14.30, 17, 19 30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO La double vie de Veronique 16 j dag. 14.30, 17.15.19 45.22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Hook a.l., dag. 20, ra roook 14.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL The last boy scout 16 J„ dag 19 30. 22, i k 15 CINEMA OSCAR Frankie Johnny al, An angel at my table 16 j. 0 20 li 20 Fievel in het wilde westen wo 14 30 CITY 1 tel. 6234579 Hook a.l.. dag. 13.4520.15 CITY 2 Father of the bride a l dag 13 45, 19. 21.30.ro 13.15, 15.45. 19. 21.30 CITY 3 Deceived 12 j.. dag 19. 21.30. vr madidoook 14 15 Babara i .rawo 14 15.ro 13.15, 1545 CITY 4 De Johnsons 121.. dag 15. 18 45.21.30.ro 13.15 15.45 19 21.30 CITY 5 Silence of the lambs 16 j oag 14 15 18 45 21.30.ro 13 1545 184521 30 CITY 6 Freddy's dead 16 dag 13 45. 19. 21.30.ro 13.15. 15 45. 19.21 30 CITY 7 The last boy scout 16 j dag 14 15, 19. 21 30.ro 13 15. 15 45. 19. 21 30 DESMET tel. 6273434 Trust, dag 19. 21, roook 14 15 La belle Norseuse dag 19.45 Late night movie, dag 23 KRITERION 1 tel. 6231708 Lascenseur pour lechafaud. dag 17 30 22 15 Siki dag 20 Studio K De ontkenning dag. 18. 19 30. 20 45 Barton Fink dag 22 RIALTO 1 Tel 6623488 Jacquot de Nantes vr 20.30 Het rode korenveld, dag 19 22, vr 22 geen voorst ra ook 16 15 Rialto kinderfilm; Allemaal Dieren a I ro 13 Samson I Salty a I ro wo 15 RIALTO 2 De tranen van Maria Machita/Sahara sandwich, dag 18 Cheb dag 20.21 45 THE MOVIES 1 tel 6245790 Raise the red lantern dag 17,19 30. 22.30. roook 14 45 THE MOVIES 2 Shadows Fog. dag 17.30. 19.30. 21 3tl.ro ook 15 THE MOVIES 3 Les amants du pont neuf, dag 17.15, 19 30 The commitments dag 22. ro ook 15 TUSCHINSKI 1 tal 6262633 JFK 12 j.. dag 14. 20 TUSCHINSKI 2 The lover 16dag 14, 18 45, 21.30.ro 13.15. 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 3 Cape Fear 16 j dag. 14 18.45. 21.30.ro 13.15.16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 4 The doctor a l dag 14,18.45. 21 30.ro 13. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI 5 Little man tate a ldag 18 45. 21 30. vr ma di do ook 14 De notenkraker a I.. ra wo 14. ro 13 15. 16 TUSCHINSKI 6 Father of the bride a I dag 14, 18.45.ro 13.15. 16. 18 45.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Hot shots a i dag 18 45.21 30. vr ma d' do ook 14 Sneeuwwitje a I rawo 14, ro 13 15. 16 DE UITKIJK tel 6237460 Shadows and fog a l dag 18 45. 20 30, 22 15 Kuifje en de zonnetempel a l ra ro 13. 16. wo 15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE SERVANT LAK OOOO Beroemde film uit 1963 van Joseph Losey. Op een dag neemt de zeer rijke Tony (Ja mes Fox) een butler (Dirk Bogarde) in dienst, maar na enige tijd bestiert deze Barret niet alleen de huishouding, maar ook zijn baas. Barret voorziet Tony van vrouwen, drugs en drank en voorkomt dat iemand hem opnieuw op het juiste spoor zet. Na een ruzie ontslaat Tony zijn butler, maar hij kan hem dan al niet meer missen. De rollen tussen de twee mannen worden omgedraaid... RAISE THE RED LANTERN KIJKHUIS OOOO Uitstekende film van de Chinese regisseur Zhang Yimou, wiens films in China veel weerstanden oproepen. Het intelligente, maar arme meisje Songlian (Gong Li) wordt de concubine van een rijke man, die al vier vrouwen heeft. Zij besluit de situatie naar haar hand te zetten, maar creeërt in plaats daarvan een tragedie. BARTON FINK KIJKHUIS OOOO Opnieuw een briljante film van de broertjes Joel en Ethan Coen. Een linkse New Yorkse schrijver, die net beroemd is geworden met een toneelstuk voor en door gewo ne mensen, gaat in op een aanbod van Hollywood om een film over boksers te schrij ven. Dat kan hij niet, maar vluchten kan niet meer zodat hij langzaam ten onder gaat; zowel aan het oppervlakkige Hollywood als aan de gewone man voor wie hij schrijft. De Coens combineren horror, mystiek en realiteit op meesterlijke wijze. FATHER OF THE BRIDE «STUDIO OOO Een nieuw ster-vehikel voor de Amerikaanse komiek Steve Martin. Pa kan niet ver kroppen dat zijn 22-jarige dochter gaat trouwen en maakt zich vooral zorgen over de vraag wat zo'n trouwerij met allemaal moet gaan kosten. Hij wil alles regelen, maar belandt in plaats daarvan in een politiecel. Veel gekke typetjes en Martin is goed op dreef. STAM VAN DE HOLEBEER PARKFILMHUIS ALPHEN OO Gebaseerd op de populaire romancyclus van Jean M. Auel. In een oeroud verleden wordt het weesmeisje Ayla (Darryl Hanna) opgenomen door een groepje primitieve Neanderthalers. Zij blijft echter een buitenstaander en gaat daarom op zoek naar gee RUK VAN ROTTERDAM/GPD The Lover Te zien vanaf vrijdag 10 april: Metropole 2, Den Haag Er zijn heel wat films over Viet nam gemaakt, maar de nieuw ste van Jean-Jacques Annaud, The Lover, is de eerste Westerse produktie sinds 1975 die er ook daadwerkelijk is opgenomen. The Lover gaat dan ook niet over 'de' oorlog in Vietnam, maar is de verfilming van de succesvolle roman van Margue rite Duras, die de Prix de Gon- court won. Die verfilming bracht op zijn beurt wel weer een oorlog teweeg, tussen Dur as en Annaud. Maar ook in dit geval is inmiddels de vrede ge tekend. Annaud: „Ze is negen maanden kwaad op me ge weest, maar nu hebben we al weer samen gedineerd." Annaud heeft een zeer gevari eerd oeuvre op zijn naam staan. Quest for fire speelt zich af in de pre-historie, The Name of the Rose, is de verfilming van de in de Middeleeuwen spelende ro man van Umberto Eco, en in The Bear blijkt een beer minder van een mens te verschillen dan we altijd dachten. Toch is er volgens hem wel degelijk sprake van een constante. „Dat is mijn fascinatie voor het conflict tus sen lichaam en geest, tussen drift en weten. Er is een funda menteel instinct dat ons drijft en er is het zoeken naar kennis. Daar gingen mijn vorige films ook over. Dat ze er zo verschil lend uitzien is een gevolg van mijn angst om lui te worden, fil men vervelend te gaan vinden." Het eerste aanbod om Duras' boek te verfilmen, wees Annaud af omdat het ontwerp-script hem niet aanstond en Duras bekend stond als een lastig om mee samen te werken. „Toen Claude het idee aan andere re gisseurs ging voorleggen, begon ik vreemd genoeg jaloers te worden. Het punt was, dat ik in middels beelden had gevormd van wat ik gelezen had; beelden die ik elke morgen als ik wakker werd meteen voor me zag. Ik moest er niet aan denken, dat een andere regisseur met totaal andere beelden zou aankomen. Ik heb Claude toen gevraagd het script aan mij terug te geven." Al gauw bleek Duras inder daad een 'harde'. Ze wilde zich zoveel mogelijk met de ver filming van haar boek bemoei en en toen Annaud zich daar ri goureus voor afsloot, stelde ze Annaud in interviews in een kwaad daglicht. Annaud: „Nu heb ik mijn film gemaakt. Ze zegt, dat ze hem nog steeds niet gezien heeft, maar ze weet dat Regisseur Jean-Jacques Annaud: „Duras is negen maanden kwaad op me geweest, maar nu hebben we alweer samen gedineerd." hij in Frankrijk een goede res pons heeft gehad en nu kunnen we weer goed met elkaar over weg." The Loi>er is zoals gezegd sinds lang de eerste film over Vietnam die ook in Vietnam is opgenomen, maar de authen tieke locaties waren niet de eer ste keuze. „Er zijn nauwelijks goede wegen in Vietnam, het is er zeer moeilijk telefoneren, er is geen infra-structuur. Dus hebben we eerst locaties ge zocht in Maleisië. Thailand en op de Philippijnen. Maar waar we ook kwamen, het had niets met Vietnam te maken. De charme van dat land is dal bel. net als Holland, vlak is. De film had water nodig, een VOClltlflB atmosfeer, rijstvelden waarin de luchten reflecteren." Een heel ander aspect van de film: de liefdesscènes. Lr wordt weinig verhult in The Ijtver. Het moeten moeilijke beslissingen zijn geweest, hoe ver te gaan en hoeveel erotiek in de film. An naud: „Op liefdesscènes rea geert iedereen naar eigen erva ring Als je 10 Ie kort m.i.ih, frusteer je mensen al snel. Maak je ze te lang, dan loop je hel ge vaar je publiek te vervelen. De oplossing was in elk van de vijf scènes iets van de evolutie van de verhouding tussen het meis je en de man te laten zien. De sfeer, het licht, de camerastand punten; alles is steeds anders. re.ii lirs die ik HOD b- b m- kregen, lopen nogal uiteen De meeste vrouwen vinden de film zeer erotisch, de mannen zijn over het algemeen niet erg geïn teresseerd in de liefdesscènes." :rige film helaas met redden. RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL The Lover. Te zien vanaf vrijdag 10 april: Metropole 2, Den Haag Momenteel waart de geest van het ko loniale verleden door de Franse cine ma. Via miljoenen projecten kan de Franse bioscoop-bezoeker kennis ne men van een al dan niet geromanti- seerd nationaal trauma. De eerste film uit de reeks (die verder onder meer Dien Bien Phu en Indochine omvat) is Jean-Jacques Annaud's The Lover (L'A- mant), een bewerking van de ook in Nederland geliefde roman van Mar guerite Duras. Het eindresulaat oogt indrukwek kend, maar mist de thematische diep gang waar het gevoelige onderwerp duidelijk om vraagt. Het verhaal, dat zich afspeelt in Indo-China aan het eind van de jaren twintig, handelt over een Frans meisje van wie de familie aan lager wal geraakt is. Haar vader stierf, waarna haar moeder door be drog van de plaatselijke autoriteiten al het familie-bezit kwijtraakte en een baantje als onderwijzeres moest accep teren. Het meisje zit op kostschool in Saigon, en is alleen met de vakanties thuis. Op een dag wordt ze op de veer boot aangesproken door een rijke Chi nees, die haar in zijn auto naar school brengt De twee raken bevriend, on danks het feit dat hun leeftijdsverschil aanzienlijk is, en de Fransen zich niet snel inlaten met de in hun ogen inferi eure Chinese minderheid. De man vertelt haar over de gewoon te onder zijn landgenoten het op i te houden, en spoedig zijn de twee ver wikkeld in een seksuele relatie. Deze wordt echter nimmer gelijkwaardig. Het initiatief komt van de man, terwijl het meisje na verloop van tijd geld voor de handelingen begint te vragen. Een ontmoeting tussen de Chinees ei! tall platvloerse familie loopt uit op een pijnlijke confrontatie van twee onver enigbare culturen. Wanneer de man gaat trouwen, betekent dit het einde van hun scheve verhouding. Het zijn niet de minste thema's die Jean-Jacques Annaud Coup de Tttc, The Name of the Rose, The Bear) hier aangereikt kreeg. Seksuele bewustwor ding. afgezet tegen een decor van kolo niale repressie; de heimwee naar de |cngil Hl ontdekking van de vrouw (verwerkt in een coda) hoe ingrijpend de relatie voor haar is geweest. Ingredi ënten voor een indringende film, die The lj)ivr echter niet is geworden. De tDOn blijft afstandelijk. de ontwikkelin gen worden zonder al te veel dramati sche opbouw afgerond. De vele seks scènes die de film ongetwijfeld veel pu bliciteit gaan bezorgen zijn mooi weer gegeven, maar missen reële passie en emotie. Vooral een beladen moment als de ontmaagding van het meisje wordt dramatisch totaal veronacht zaamd. Nu is deze afstandelijkheid gedeelte lijk terug te voeren op de vlakke Engel se na-synchronisatie, waaronder vooral de interessante rollen van de moeder en de Chinees flink hebben te lijden. Maar ik kan me toch niet aan de in druk onttrekken dat het Annaud meer te doen was om een erotisch plaatjes boek te maken, dan om Duras vrrhaal zo getrouw mogelijk naar film te verta len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23