Allesweters zijn bij
Boggle niet welkom
'H
'Ik barst werkelijk van de energie'
'Ik ben een bezige bij en hou van afwisseling'
Rtv show
WOENSDAG 8 APRIL 1992
14
ZOGEZEGD
„Met Robin Williams wil Ik nooit
meer werken. Die man is een ca
tastrofe. Het zou verboden moe
ten worden te werken met ie
mand die tien grappen per mi
nuut maakt en nog leuke ook."
'Dustin Hoffman in TROS Kompas).
„Ik ben gewoon een mazzelaar
die op de juiste momenten op de
juiste plaats aanwezig is en de
juiste kansen krijgt voor de juiste
film. Man, wat ben ik gelukkig,"
(Robin Williams in TROS Kompas)
„De meest onzinnige roddel was
wel dat Michael Jackson Peter
Pan zou spelen. Michael als Pe
ter Pan! Niemand had dat ge
loofd. Het zou de grote Michael
Jackson Trip zijn geworden. En
dat kan niet, niet in mijn films."
(Steven Spielberg in TROS Kom
pas)
„Mensen zeggen vaak tegen me
dat ik ambitieuzer moet zijn.
Maar het punt is dat alles dat ik
nu doe, min of meer vanzelf is
gekomen. Ik ben zomaar in Te-
lekids gerold en voor Hitbingo
geldt hetzelfde." (Irene Moors in
Veronica)
„De dagen voor de uitzending ga
ik door een dal V3n duisternis.
Vaak zie ik het niet zitten. Weet
ik niet wat ik zeggen moet. Ik
heb al duizend keer willen vluch
ten (Henk Binnendijk in de
NCRV-gids)
„Ach weet je, het leuke is dat al
les dat er tussen hemel en aarde
is, in dit programma kan." (Sonja
Barend in VARA-tv-magazine)
„Ik heb wel eens het idee gehad
voor een modeshow met grafkis
ten. Daar schrokken ze van.Ik
loop dan meteen te gillen: cen
suur! Maar achteraf hadden ze
wel gelijk. Ik heb nu eenmaal
heel veel zwarte humor in me."
(Paul de Leeuw in VARA-tv-maga
zine)
Hen optreden van een artiest op de televisie is in negen van de tien gevallen 'play-back'. De meeste talk
shows. ook die van Karei van de Graaf en Adriaan van Dis. worden van tevoren opgenomen. De talrij
ke televisiespelletjes vormen geen uitzondering. Tussen opname en uitzending zitten vaak maanden,
zonder dal de kijker dat merkt. Dat is niet het enige verschil tussen wat zich in de opnamestudio af
speelt en wat de kijker uiteindelijk te zien krijgt. Verslaggever Arjen van Vliet nam een dag een kijkje in
de studio tijdens de opnamen van het spelletje Boggle. Samen met zijn moeder speelde hij mee en nam
■i leuk bedragje aan prijzengeld mee naar huis.
Een kijkje achter de schermen bij een spelprogramma
-JLt
eb je na de uit
zending van
gisteren veel
reacties gehad?" Of: „Gisteren
waren jullie op weg naar de fi
nale. Goed geslapen vannacht?"
Deze dagelijks terugkerende
vragen van de presentator aan
de kandidaten van spelletjes
programma's, de sinterklaas die
in de uitzending van 5 decem
ber in de studio rondwandelt en
de oliebollen in de oudejaars-
uitzending moeten de suggestie
wekken dat het programma live
wordt uitgezonden. Of het spel
letje nu Lingo, Rad van Fortuin
of Boggle heet.
Maar er zijn dingen die de kij
kers thuis niet te zien krijgen.
Soms worden ze voor de gek
worden gehouden, zonder dat
de eerlijkheid van het spelletje
in het gedrang komt.
Het woordspelletje Boggle is
sinds oktober vorig jaar dage
lijks op Nederland 1. Altijd op
dezelfde tijd, zes uur 's avonds.
1 lorizontale programmering
heet dat, goed voor de allesbe
palende kijkcijfers. De publieke
omroepen die de uitzendtijd
van Nederland 1 vullen (KRO,
AVRO en NCRV - de EO doet
niet mee) zenden Boggle geza
menlijk uit. Om tegenwicht te
bieden aan de commerciële
zender RTL 4.
Deze zender zette de toon
voor de horizontale program
mering met de spelletjes Rad
van Fortuin en Prijzenslag.
Spelletjes die inhoudelijk weinig
om het lijf hebben en waarin
geld verdienen centraal staat.
De kijker bleek echter zó mas
saal dagelijks de televisie af te
stemmen op de twee 'Hansen',
dat de publieke omroepen
ijlings volgden. Jackpot op Ne
derland 2 sloeg niet aan bij de
kijker, maar met Boggle heeft
Nederland 1 meer succes.
Schifting
De eerste voorronde voor Bog
gle brengt meteen de grootste
schifting. Driekwart van de vol
moed naar Hilversum getogen
'Bogglelaars' kan na een klein
uurtje weer inrukken. Verder
dan het invullen van een paar
oefeningen zijn ze niet geko
men. Voor de overgeblevenen is
deelname nog lang niet zeker.
Elk koppel wordt zorgvuldig be
keken en beluisterd. Want een
quiz valt of staat met de kandi
daten.
René de Vries, de producer
van Boggle, vertelt aan welke ei
sen een koppel moet voldoen.
Hij kan het weten, want hij
heeft inmiddels ruim 250 kop
pels gescreend. De Vries: „Ze
toonbaar uit zien,
zich makkelijk voor de camera's
kunnen uitdrukken, duidelijk
praten en niet dichtklappen.
Dat is heel belangrijk, want
mensen die van de zenuwen
geen woord meer over de lip
pen krijgen, kunnen maar beter
niet meedoen. We toetsen voor
al op spel-intelligentie."
Kandidaten mogen overigens
niet te slim zijn, maakt de pro
ducer duidelijk. „Het leuke van
het kijken naar een quiz voor
mensen in de huiskamer is dat
ze antwoorden zo nu en dan
eerder weten dan de kandida
ten op de televisie. Ze moeten
het gevoel hebben dat zij daar
óók kunnen staan. Als je van die
allesweters in de quiz hebt, gaat
de lol er voor de kijker snel af.
Eén druk op de afstandsbedie
ning en weg is Boggle."
Als de verslaggever en zijn
moeder eenmaal definitieve
kandidaten zijn, krijgen ze de
raad zo veel mogelijk Boggle te
kijken en te oefenen. Een video
recorder is daarbij een uit
komst. Er worden afspraken ge
maakt om ruzie met elkaar te
voorkomen.
Als de dag daar is, gaan we
met 25 man publiek - familie en
vrienden - naar de Hilversumse
studio's. Het publiek neemt
plaats op een van de twee piep
kleine tribunes. „Op de televisie
lijken die veel groter", wordt er
Presentator Hans Schiffers van Boggle: „Goed geslapen vannacht?"
gemompeld. Opvallend groot is
de lichtbak met het woord ap
plaus. Als die knippert, moeten
de handen zo hard mogelijk op
elkaar worden gebracht.
Kleding
De mensen om wie het allemaal
draait, hebben in de tussentijd
hun meegebrachte kleren moe
ten showen. Minstens vier kle-
dingcombinaties, aangezien de
kans er is om aan meer dan één
aflevering mee te doen. „Wat
mensen voor de camera dragen
luistert heel nauw. Kleine ruitjes
of streepjes gaan werken, terwijl
overwegend witte of zwarte kle
ding ook niet goed uit de verf
komt. En als de ene koppelge-
noot in pimpelpaars gaat, ter
wijl de andere een rood/wit-ge-
stipte jurk draagt, is het ook
geen gezicht", legt kledingstylis-
te Barbara Alma uit. Ze gaat de
meegebrachte en goedgekeurde
kleren nog even strijken.
Tegen het eind van de eerste
aflevering sluit de presentator af
met 'tot morgen'. In de studio is
dat het sein voor een pauze van
tien minuten. Maar niet voor de
kandidaten die de volgende af
levering terugkeren. Zij moeten
zich snel omkleden, de make
up laten controleren en meteen
weer aan de bak. Er is geen tijd
voor een broodje of een kopje
koffie. Op de vraag van Hans
Schiffers hoe onze nachtrust is
geweest, antwoordt mijn kop-
pelgenoot dan ook naar waar
heid: 'Ik heb geen oog dichtge
daan'.
Ofschoon sommige mensen
in het publiek van tevoren luid
keels hebben verkondigd niet
als klapvee te willen fungeren,
verdwijnen eenmaal in de stu
dio de bezwaren als sneeuw
voor de zon. Voor beide tribu
nes staat een persoon, die als
het nodig is aanmoedigingskre-
ten begint te roepen. In no-time
neemt het publiek die massaal
Nu heeft ons publiek daar alle
reden toe. We halen twee fina
les en beide keren winnen we
het volle pond van vijfduizend
gulden: tien mille in totaal,
weliswaar samen te delen en
minus kansspelbelasting, maar
toch. Pas in de derde strijd met
een ander koppel is de finale te
ver weg.
Met de twee koppels die we
hebben uitgeschakeld op weg
naar de twee finales hebben we
geen medelijden. Het eerste
koppel had al eens vijfduizend
gulden gewonnen. En het twee
de koppel - twee studentes -
laat in de kleedkamers en bij
het kopje koffie al merken dat
het ons wel ziet zitten als tegen
standers. Dat is een goede moti
vatie om ze uit te schakelen. De
derde keer gaan wij zelf in de
fout: onze tegenstandsters kun
nen we wel aan, denken we.
Hoogmoed komt nog steeds ten
val.
Voordat Josine van Dalsum oud
en grijs is wil zij een bezoek bren
gen aan haar 'voorvaderen': de in
dianen. foto dijkstra
„Van de indianen, daar stam ik
van af. Dat voel ik al heel lang zo,
ook al kan ik het niet bewijzen en
vindt mijn man dat ik knettergek
ben. Maar voor mij staat het
vast." (Josine van Dalsum in Pri
vé)
„Eind vorig jaar heeft PvdA-lid
Jan Schaefer het initiötief geno
men om een werkgroep op te
richten waarmee hij de politiek
dichter bij de mensen wil bren
gen. Hij heeft daarvoor een aan
tal bekende Nederlanders aange
schreven. En ik ga daar ook een
steentje bijdragen." (Erik de
Zwart in Story)
„Het is raar eigenlijk: in die vijf
jaar dat ik in Amerika zit, ben ik
er in geslaagd net zo'n rotnaam
te verwerven als toen ik Neder
land verliet." (Paul Verhoeven in
Revu)
„Langzaam drong tot mij door
dat ik zelf een soort Bor de Wolf
aan het worden was. Ik had het
niet zo naar mijn zin bij die men
sen uit Luxemburg. En iemand
die terug wil naar het grote Gooi-
se dierenbos ja, dat is nieuws
natuurlijk." (Jos Brink in Privé)
'Bikkel' Koos Alberts heeft veel werk. maar kan het allemaal aan
Koos Alberts met e
HILVERSUM GPD
Koos Alberts en zijn
vrouw Joke wachten
in de AVRO-studio
in Hilversum voor een optreden
in Service-salon. Voor de ko
mende dagen staan nog meer
radio- en televisieopnamen in
de agenda. Alberts heeft het
druk nu zijn nieuwe single 'Ik
zal er altijd voor je wezen' net
uit is.
Niet dat de plaat veel promo
tie nodig heeft. Koos: „Er zijn er
al 1300 verkocht."
De single komt van de cd 'Zo
lang je van geluk kunt dromen.'
Waarschijnlijk zullen alle titels
van de cd's die Alberts sinds
zijn ernstige auto-ongeluk heeft
gemaakt en nog zal maken een
bijbetekenis hebben. De eerste
plaat na zijn fatale klap heette
nog recht voor z'n raap 'Het le
ven gaat door'. Nu is de titel
weer als vanouds ontleend aan
een nummer op de plaat. Maar
toch. Er is iets veranderd in het
leven van de zanger en zijn ge
zin. En in zijn leven als artiest.
De band met zijn grote publiek
Positief
Op de vorige platen waren de
teksten afkomstig van Peter de
Wijn en schreef Bart van der
Post de muziek. Dit keer heeft
de zanger gewerkt met Emiel
Hartkamp en Rini Schreyen-
berg. Alberts: „Ik heb onenig
heid gehad met Bart. En Peter is
daarvan de dupe geworden. Dat
is jammer, want het is een
prachtkerel." Zijn vrouw joke:
„Misschien is het ook wel eens
goed, nieuw bloed na acht jaar
zo intensief met elkaar samen
werken."
Volgens Koos Alberts staan er
op de nieuwe cd meer positieve
liedjes. „Vroeger ging het vaak
alleen maar over eenzaamheid,
overspel en verlaten zijn. Nu
gaat het meer over geluk. Maar
het gevoel blijft het belangrijk
ste. Emiel is net zo iemand als
ik: hij heeft een klein hartje, is
sentimenteel."
„Muziek kan me vreselijk ra
ken. Met name de muziek uit de
jaren zestig: Paul Anka, Ricky
Nelson, Roy Orbison, Ray Char
les. Het komt wel voor dat ik in
de auto iets hoor en dan het
idee voor een tekst krijg. Niet
door wat wordt gezongen, want
ik ken geen Engels, maar door
dat een bepaalde sfeer wordt
opgeroepen."
„Zo moet ik ook zelf vanuit
m'n gevoel zingen. Als ik een
nieuw liedje krijg, zonder ik me
af, ik moet me de sfeer eigen
maken. Zomaar van papier zin
gen kan ik niet. Ze hebben me
wel eens gevraagd om mee te
doen aan zo'n project voor een
goed doel. Dan zingen alle ar
tiesten om de beurt een regeltje.
Ik heb dat nooit gedaan. Ik kan
dat niet."
„Ik heb altijd al levensliedjes
gezongen van Johnny Jordaan
en Wifly Alberti. Maar met de
liedjes van Peter de Wijn heb ik
mijn eigen stijl kunnen ontwik
kelen. Ik heb ook nog wel eens
bij optredens Spaanse liedjes
gezongen. Maar niemand her
kende het als Spaans. Tk heb ze
gelukkig nooit op de plaat gezet.
Ik zing ze ook niet meer. Dat
behoort tot het verleden, tot de
tijd van voor mijn ongeluk."
Denk en praat je zo over je le
ven: voor en na het ongeluk?
„Natuurlijk. Een heleboel din
gen die toen konden, kunnen
nu niet meer. En dan hoef ik
niet eens erg intiem te worden,
maar het spreekt voor zich. Je
wordt iedere dag herinnerd aan
de dingen die je niet meer kan.
Door de mensen om me heen,
m'n vrouw, m'n kinderen en
een paar goede vrienden heb ik
de draad weer kunnen oppak
ken."
Joke: „En in de eerste plaats
door jezelf. Je hebt het allemaal
op je eigen wilskracht gedaan."
Koos: „Kan. Ja, je hebt wel ge
lijk. Alleen, ik weet niet of ik het
had opgebracht als ik niet meer
had kunnen zingen. Ik denk dat
ik dan m'n kop had laten han
gen. Maar als je ziet wat ik alle
maal in huis doe. Ik heb laatst
het dak gerepareerd. Ik heb zo'n
liftje. Dan hijs ik me naar boven
en dan las ik het dak. Ik ben een
bikkel, hoor. Ik barst van de
energie."
Brieven
Optreden doet Koos Alberts ge
middeld twee keer per week. Op
personeelsfeesten bijvoorbeeld.
„Ze vragen me laat te komen,
zo om een uur of elf, half twaalf.
Dat is de tijd dat de mensen
weer het liefst Nederlands ho
ren. Dat valt me steeds vaker
op. Ook de mensen die ge
woonlijk niet van mijn repertoi
re houden. Zo groeit mijn pu
bliek nog steeds."
„Ik krijg onvoorstelbaar veel
brieven. Veel van mensen die in
de problemen zitten. Ook van
mensen die meeleven. Toen ik
uit het ziekenhuis kwam, had
den we 180.000 brieven gekre
gen. Je kunt ze niet allemaal be
antwoorden. De mensen die
naar aanleiding van een liedje
schrijven, proberen we terug te
schrijven."
Joke: „Maar het zijn er zo veel
en we hebben het zo druk. Ik
moet er af en toe echt een paar
dagen voor vrijmaken."
Koos: „Het stapelt zich op. Op
het laatst schamen we ons dat
we er zo veel tijd overheen heb
ben laten gaan. Dan schrijven
we. Maar dan krijg je weer een
briefje. Dat ze zo blij waren nog
iets te horen, dat ze niet meer
op antwoord hadden gerekend
STRIPS
Ben Crabbé, in België gevierd als drummer en als tv-presentator
BOLLEBOOM
HILVERSUM CARLOS ALLEENE
Ben Crabbé is drummer bij dc
in Nederland populaire Vlaam
se rockgroep 'De Kreuners'.
Daarnaast is hij ook bekend als
de vlotte presentator van het
woordspelletje Top Score (elke
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag op BRT N-TV 1
om 1835 uiii)
„ledereen vraagt zich af hoe
ik mijn werk bij Dc Kreuners
met mijn radio- en televisie
werk kan blijven combineren.
Als je alles goed organiseert is
dat niet eens zo moeilijk. Ik geef
toe dat ik een bezige bij ben en
van afwisseling houd. Dat mag
toch?"
Het bevalt Crabbé uitstekend
bij de BRTN. In tegenstelling tot
veel talentvolle medewerkers
die de omroep met een uitge
sproken gevoel van onbehagen
hebben verlaten. „In bepaalde
afdelingen van de BRTN heerst
nog dc mentaliteit van een
openbare dienst. Er zijn er die
denken dat de BRTN een soort
ministerie is. Gelukkig zijn er
genoeg medewerkers die wél
bereid zijn het beste van zich
zelf te geven. Ach, ik wil hier
niet uit de school klappen. Ken
jij een werkmilieu waar geen
moeilijkheden zijn?"
Is Top Score een programma
waarin je als presentator in een
strak keurslijf zit? Crabbé: „In
dc niet te tellen interviews die ik
met tv-medewerkers heb gele
zen wordt er vrijwel altijd ge
praat over nieuwe programma's
die ze willen. Wat bedoelen die
lui? Welke nieuwe zaken kun je
nu nog op televisie brengen?
Hetzelfde geldt voor popmu
ziek. Je kunt momenteel alleen
maar proberen er enkele goede
zaken uit te pikken en er iets
anders aan toe te voegen. Dat
lijkt me de enige manier om ori
gineel of goed over te komen."
De Vlaamse muziekindus
trie lijkt over haar hoogtepunt
heen
„Iedereen laat zich door de
euforie meeslepen en verwon
dert er zich nadien over dat het
voorbij is. In de muziek is dertig
procent absolute bullshit, twin
tig procent is goed en de rest is
min of meer middelmatig. Er
zullen na verloop van tijd maar
enkele zangers, zangeressen en
groepen overeind blijven. De
rest van de Vlaamse showbusi
ness zal het bijzonder moeilijk
krijgen. Ook De Kreuners. De
tijd van 100.000 elpees is voor
bij. Het enige wat we moeten
doen is goede muziek blijven
maken en inspelen op de zich
snel wijzigende markt. Dat is al
les."
BOES
Ben Crabbé: „De tijd van 100.000 elpees is voorbij. Het enige wat we
moeten doen is goede muziek blijven maken en inspelen op de zich snel
wijzigende markt." foto gpd