Boetzolder dreigt te worden gesloopt Elf dagen durend Beckett-festival in Den Haag Tien jaar World Wide Video Festival Den Haag Cultuur Kunst Gestileerde oubolligheid in 'Moeders' Actie niet goed geld terug gelukt ZATERDAG 4 APRIL 1992 Katwijkse kunstenaars vrezen verdwijnen onderdak Liefdesbrieven. Tot proppen verfrommeld, door de man gel gehaald, opgeplakt en van kleuren voorzien vormen ze een kunstwerk van de van oorsprong Groningse kun stenaar Stoffer Winter (53). Hij heeft het lang geleden ge maakt en is er uit zijn 'neem maar mee hoor' te conclu deren niet zo erg meer aan gehecht. Samen met compag non Jan Noordhuis (43) werkt Winter in het Katwijkse atelier De Boetzolder aan de Zuidstraat. Winter is schil der, de Katwijker Noordhuis bedient zich van gemengde technieken. ven je hoofd", vinden beide kunstenaars. Ze zien de zolder als hun stek en voelen er niet veel voor die te verlaten. Lekker rustig, mooi gelijkmatig noor derlicht en genoeg ruimte om ook met omvangrijk werk uit de weg te kunnen. Dat laatste is wel nodig, zo blijkt wanneer Winter een enorm vijfluik uitstalt. Het maakt deel uit van de collectie 'Oude Culturen' waarmee hij samen met Noordhuis en een Amsterdamse kunstenares nog niet zo lang geleden heeft geëx poseerd in Hillegom. Het werk biedt een abstract landschaps beeld in zuidelijke geel-, bruin-, groen- en blauwtinten. Het smalle paneel links vertoont in schilderwerk vervatte foto's van Latijnsamerikaanse kinderen. „Een beetje indianenachtig", noemt Winter dat werk. grote De Boetzolder, gelegen in de nok van een originele rederij- schuur, werd jaren geleden ge bruikt voor de visserij om net ten te boeten. Noordhuis en Winter hebben er eigenhandig zonder een duimstok te ge bruiken drie ruimtes van ge maakt. Ze werken daar nu sinds jaar of zeven en het is de vraag hoe lang nog. Voor het ge bied waarvan de rederijschuur dus de Boetzolder deel uit maakt, bereidt de gemeente Katwijk een herinrichtingsplan voor. De kans bestaat dat de Boetzolder daarbij niet behou den blijft wanneer de oude schuren en huizen ter plekke vervangen worden voor nieuw bouw. „Slecht voor de inspiratie, t'n zwaard van Damocles bo- Zijn atelier staat, afgez potten met kwasten ei hoeveelheden verf, vol gelijste werken die met de rug naar buiten tegen de muur staan. „Tegen het stof en omdat ik dingen die nog niet af zijn nog niet rijp vind om te bekij ken." Voor de gelegenheid wil Winter ze echter wel even om draaien. Onder zijn schilderijen veel portretten, op weinig tradi tionele manier vervaardigd maar duidelijk als menselijk herkenbare koppen. Winter is, minder dan Noord huis, louter van schilderen af hankelijk. Hij geeft ook lessen aan Rijnsburgse basisscholieren en volwassenen. „Dat is prettig. Het geeft me de vrijheid te ma ken wat ik wil en wanneer ik wil. Ik hoef niet commercieel te werken, omdat ik mijn geld er gens anders vandaan krijg." Anders ligt dat bij Jan Noord huis die zijn brood wel groten deels uit de kunst moet halen. Gemiddeld vier dagen per week is hij op de Boetzolder te vin den. „De rest van de tijd ben je je eigen koopman." Noordhuis werkt meestal niet op schilder doek maar op panelen omdat hij vaak zwaardere materialen gebruikt dan verf. Hij combi neert stoffen zoals doek, papier, Jan Noordhuis en Stoffer Winter voelen er niet veel voor De Boetzolder te veriaten. „Dit is c achtergrond het vijfluik dat is geïnspireerd op oude Zuidamerikaanse culturen s stek, we hebben e 'Tekens uit het verleden' t. „Ziet er een beetje saai uit en metaal met verschillende schildertechnieken. Ook voor hem vormen oude culturen een zo. Maar ik heb liever dat het inspiratiebron. Zijn atelier biedt daar hangt dan hier. Via exposi- een wat kale aanblik. Veel van ties moet je toch je werk verko zijn recentere werk is momen- pen." De foto's die hij wel van teel in Amsterdam te bezichti- zijn werk kan laten zien, tonen gen in Hotel Cok waar de expo- reliëfkunst in overwegend na- tuurkleuren. Steeds terugkerend zijn Egyptische sarcofaagvor- men. Behalve met oude cultu ren, heeft Noordhuis 'iets' met de zee de, duinen en de visserij. Materialen als zeildoek, jute, leer en carboleum verwijzen te rug naar die passie. De Katwij ker put inspiratie uit zijn woon plaats. Hij heeft dan ook abso luut geen zin om de Boetzolder te verlaten. „Dit is het laatste stukje van Katwijks' visserijver leden dat nog bewaard is geble» ven. Als dit weg gaat komt er niets inspirerends voor terug." Vragen Ierse toneelschrijver nog steeds actueel DEN HAAG ERJC V R VELDEN Spel. Jolente de Keersmaeker, Mieke Ver- din, Bart Meuleman, Guy Dermui en Willy Thomas. Gezien: 3/4 in LAK, Leiden. Aldaar nog te zien: 4/4 Het verhaal van 'Moeders' gaat over vijf pensioengerechtigde dames die jaarlijks in een va kantiehuisje op de heide bijeen komen. Zij brengen daar hun tijd door met het zeuren en ze veren over van alles en nog wat: een jurk of een broek aantrek ken, een zoekgeraakte ring, het halen van gebakjes, een rok tus sen de fietsspaken, het dichtkit- ten van deurkieren, enz. Achter al dat gebabbel gaat tragiek schuil. De lastigste van de vijf is Bertha die het onge noegen over haar leven op de anderen botviert. Laatstge noemde dames hebben voor de jarige Bertha en haar moeder bij wijze van cadeau het vakantie huisje gekocht. Omdat moeder inmiddels is gestorven, wil Ber tha dat huisje helemaal niet hebben. Het misplaatste cadeau maakt haar razend, waarop één van de dames Bertha karakteri seert als 'totalloss, outofspace, krakkiekrakkie, loskontakkie...' De kneuterigheid van dit ver haal wordt door gestileerde ou bolligheid geïroniseerd. De ou dere dames worden vertolkt door jonge mensen, onder wie twee vrouwen en drie heren. Ze gaan gekleed in creaties van roodwit geblokt Brabantsbont. Datzelfde motief keert vergroot terug in de achterwand die de op vier stoelen na lege ruimte afbakent. De hoofdzakelijk uit gebabbel opgebouwde tekst wordt aldus in een abstracte ruimte ge plaatst, waardoor de ironische distantie wordt versterkt. De goed getimede reacties voorko men dat melige lolligheid (van bijvoorbeeld drie mannen als lan Jurk) gaat overheersen. Soms zelfs werkt het opblazen van kleine irritaties aanstekelijk, met name de beide actrices Jo lente De Keersmaeker en Mieke Verdin zijn daar sterk in. Dialezing over Egypte Een Beckett Festival in Den Haag. Elf dagen lang, van 8 tot en met 18 april, brengen onder meer Het Nationale Toneel, Het Nederlands Dans Theater, To neelgroep De Appel en het Haags Gemeentemuseum een forse hommage aan deze Iers- Franse schrijver. Een concrete aanleiding ont breekt. Beckett is geen vijfen twintig jaar dood, zelfs geen vijf (hij overleed in 1989). Zijn werk dreigt niet vergeten te worden (altijd wordt er wel ergens een stuk van hem gespeeld). Er dienden zich geen nieuwe in zichten of ontdekkingen betref fende zijn oeuvre aan. Waarom dan dit festival? Gaat het om het zoveelste culturele prestige-object, waarbij het Beckett is geworden omdat Van Gogh, Rembrandt en Rietveld al zijn vergeven? Of komt deze verhevigde aandacht voor Bec kett misschien toch niet hele maal uit de lucht vallen, zegt het iets over het theater waar aan we nu in het bijzonder be hoefte hebben. Tijdloze kunst bestaat niet. Beckett, in 1906 in Ierland ge boren en in 1938 voorgoed naar Frankrijk verhuisd, kwam op het juiste moment met het juis te stuk. De wereldpremière van zijn eerste toneelstuk 'En atten dant Godot' ('Wachten op Go- dot') in het Parijs van de jaren vijftig voor zoveel deining, dat de eerste Nederlandse opvoe ring - door Toneelgroep Theater - pas na lang soebatten, en dan nog alleen in besloten kring, kon plaatshebben. Men was bang voor een 'hinderlijke reac tie van een onvoorbereid pu bliek'. Jeanne van Schaik-Willink, de belangrijkste toneelcritica uit die tijd, geeft in haar voorbe schouwing op de eerste Neder landse Godoteen paar voor beelden van uitspraken uit het stuk die haar in het bijzonder hebben geraakt. „In deze on metelijke verwarring is één ding zeker: we wachten op Godot." En: „In een flits zal alles oplos sen, en zullen we alleen zijn, al leen ih de eenzaamheden." 'Verwarring', 'wachten', 'alleen zijn'. De tijd was er naar om door deze begrippen te worden aangesproken. De Tweede We reldoorlog lag nog vers in het geheugen, de wederopbouw was in volle gang, maar ergens knaagde er nog iets. Hoe kon het gebeuren dat in een christe lijke beschaving 6 miljoen men sen naar het vernietigingskamp werden gestuurd? Wat voor God was het die dit had toegestaan? Over Becketts tweede stuk Fin de Partie ('Eindspel'), uitgeko men in 1957, Ret Van Schaik- Willink zich specifieker in die richting uit: „Het is de or- chestratie in toneeltaal van woorden als 'Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten', en omdat deze kreten van het mensenhart haast niet uitgesproken worden, omdat er wegens hun intimiteit een gêne is om ze zo maar par does te verwoorden, grinniken we onder het uitspreken een tikkeltje verlegen, wat bij een toneelschrijver zoveel zeggen wil dat hij zijn waarheid als een clownsnummer vermomt." 'Verwarring', 'wachten', 'al leen zijn'. Begrippen die bijna per definitie van toepassing zijn op het fin de siècle. De titel Fin de Partie lijkt ervoor bedacht te zijn. De oorlog is bijna al weer vergeten, maar de verwarring en onzekerheid slaan opnieuw toe. Grenzen verdwijnen. Poli tieke ideologieën gaan roem loos failliet. Het nationalisme laait op. Milieuvervuiling dreigt. En God of Godot? Ze laten nog steeds op zich wachten. Actualiteit Over de inhoudelijke actualiteit van Beckett hoeft niet getwijfeld worden. Maar het is wel de vraag of de vorm van zijn to neelstukken nog voldoende aanspreekt. Beckett liet zich niets gelegen liggen aan de re gels van dramatische ontwikke ling, plot, en karaktertekening. Zijn vorm was destijds nieuw, en werkte daarom net zo ver warrend als de geestelijke ver warring waarover hij het had. Het is ook de vraag of we in middels niet zo vertrouwd zijn geraakt met het nihilistische denken, dat eerder de tijd daar is voor een nieuwe Bertolt Brecht, een schrijver die duide lijke uitspraken durft te doen over hoe we het best onze toe komst vorm kunnen geven. Het Beckett-festival zal de antwoorden geven. We zullen ons met name kunnen spiege len aan de opvoeringen van 'Wachten op Godot' door het Nationale Toneel in de regie van Franz Marijnen en van 'Eindspel' door Schauspielhaus Bochum in de regie Jürgen Gosch. Twee toonaangevende hedendaagse regisseurs, die welbewust gekozen hebben voor opvoeringen die nauwgc zet recht doen aan Becketts re gieaan wijzingen gen. Blijken ze a; dan zou dat wel betekenen dat vv zijn bij af. dat wc ontgoocheling zit de oorlog. Geen conclusie, die vrolijk stemt. opvattin- te spreken. :ns kunnen weer terug iet dezelfde als vlak ALPHEN AAN D€N R WILEHEO SIMONS Speciaal voor Ronald Jansen, de (firn tèui van hel PuMwut In Alphen aan den Rijn, heb ik het aantal mensen geteld dat gister avond de voorstelling Hotel Ter minus van het Vlaamse toneel gezelschap De Kone kwam be kijken. Tot twee weken geleden hadden slechts twaalf abonne menthouders een stoel gereser veerd voor deze voorstelling, die door de landelijke pers juichend werd ontvangen In deze krant stelde Jansen dat hij twaalf be langstellenden wel heel weinig vond: ..Zestig, zeventig man is een net aantal voor zo'n voor stelling." Ik telde gisteravond 68 geïnteresseerden, dus hij kan tevreden zijn. Voor de gelegenheid nam Jansen zijn toevlucht tot een ongebruikelijke actie: wie de voorstelling te moeilijk of ge woon niet goed vond. kon zijn geld terugvragen. Hij kondigde de actie aan in alle regionale kranten en stuurde zon 120 abonnementhouders, die naar zijn mening beslist belangstel ling moesten hebben voor Hotel Terminus, een brief waarin hij ze op die mogelijkheid atten deerde. De actie is volgens Jansen ge slaagd en niet alleen door de goede opkomst. Ook het feit dat niemand na afloop zijn geld heeft teruggevraagd, stemt hem tevreden. „Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen op de voorstelling. De mensen vonden het echt heel goed," zo zegt hij. Deze indruk wordt be vestigd door een echtpaar uit Nieuwkoop, dat niet van plan was om het toegangsgeld terug te vragen. „We hadden het zé ker gedaan als we er niets aan hadden gevonden, maar was geen aanleiding toe. Het was een goed stuk. heel leuk en we hebben er erg om moeten la chen", aldus de Nieuwkoopse uit Programma Beckett-festival Een aantal voorstellingen tijdens het Beckett Festival: 'Wachten op Godot'. Regie: Franz Marijnen. Groep: Het Natio nale Toneel. Te zien: 8 april, 13, 14 en 18 t/m 22 apr, Koninklijke Schouwburg. Daarna tournee door het land. 'Eindspel'. Duitstalig toneel van Schauspielhaus Bochum. Re gie Jürgen Gosch. 9 april. Koninklijke Schouwburg. 'Oh les beau jours'. Franstalig toneel van topactrice Denisc Gence. 16 en 17 april, Koninklijke Schouwburg. 'La Zattera di Babele'. Italiaanse uitvoering van korte eenak ters van Beckett in de regie van Carlo Quartucci. 11 en 12 april, Koninklijke Schouwburg. 'I'll go on'. Beckett-vertolking van de Ier Barry McGovem. 10 april, Koninklijke Schouwburg. 'Eerste liefde'. Monoloog met Bart Kiene. 13. 14, en 15 april. Catacomben Koninklijke Schouwburg. Alphen, gisteravond eerst in het Parktheater, beves tigt deze mening: „Ik voel me niet bekocht. Het stuk had spanning en ik vond het Vlaam se taalgebruik ook heel leuk. Die rollen waren de acteurs echt op het lijf geschreven en ik denk ei genlijk dat ik binnenkort nog maar eens naar het Parktheater Gitaarsolo Onder auspiciën van het Neder lands Gitaarduo zal de Britse gi tarist Stephen Gordon een solo recital geven in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Gordon zal op vrijdag 10 april werken uitvoeren van Piazzolla, Debus sy. Merts, Albéniz en Rach- maninov. Aanvang 20.15 uur. Het Egyptisch trappiramide van Djoser, de tempel van Karnak, de As- wandam en de tempel van Phi- lae. Deze oudheidkundige be zienswaardigheden zijn onder werp van een dialezing van P. de Pater op 8 april bij K O, aanvang 20.15 uur. Een opvallende 'kunstzinnige documentaire' is de film Travelling Light't Lindsay Kemp. i Theo Eshutu, een filmisch portret v De tijd dat de kunstzinnige vi deo slechts een klein groepje 'kenners' aansprak, is voorgoed voorbij. Dat bewijst het breed opgezette World Wide Video Festival dat van 7 tot en met 12 april in Den Haag plaatsheeft. Bijna honderd eigenzinnige en opvallende videoprodukties zul len worden vertoond tijdens de tiende editie van dit festival. Een jubileumeditie dus, en dat feit wordt gevierd met tal van activiteiten. Lezingen, een vi deomarkt voor makers, distri buteurs en producers, en open bare gesprekken met de aanwe zige kunstenaars completeren het festival-programma Directeur Tom van Vliet, te vens oprichter van het festival, kijkt tevreden terug op de afge lopen tien jaar. In die periode ontwikkelde 'ziin' festival zich immers tot een belangrijk en in ternationaal gewaardeerd podi um voor videokunst. Een kunst vorm die zelf ook sterke ontwik kelingen heeft doorgemaakt, zo vertelt hij. „De technische mo gelijkheden worden groter en groter, en dat leidt tot veelzij digheid. Aanvankelijk werd vi deokunst vooral beoefend door kunstenaars uit de performan ce-hoek, het was erg abstract en experimenteel. Tegenwoordig hebben videokunstenaars de meest uiteenlopende achter gronden, en dat zie je aan de variatie in de vertoonde wer ken." Die variatie biedt de moge lijkheid tot een visuele ontdek kingsreis. Documentaires, ^vi deo installaties, filmische ge dichten en reisverslagen vor men de hoofdmoot van het fes tival. Daarnaast zijn, in het ka der van het tienjarig bestaan, twee bijprogramma s georgani seerd. Een speciaal Samuel Bec kett programma haakt in op het 'grote Haagse festival dat tege lijkertijd aan deze beiangnjke auteur is gewijd. Tijdens dit on derdeel zijn twintig videopro dukties te zien, variërend van theatenegistraties van door Beckett geschreven toneelstuk ken. tot door Beckett geïnspi reerde filmische experimenten Het programma OUdüiÜud 'Face the music' belicht het ver schijnsel muziekvideo's. Documentaires Een opvallende 'kunstzinnige documentaire' is de film Travelling light' van Theo Es hutu, een filmisch portret van de Britse mime-kunstenaar Lindsay Kemp C»esprckken met vrienden, familie en Kemp zelf worden afgewisseld met vaak prachtig beeldmateriaal. De verschillende video-instal laties zijn voorbeelden van de 'echte' videokunst Zo zijn er werken te zien van Jem Cohen. Alexander Hahn en de Neder landers Jaap de Jonge, Welt Hoogeveen cn Marcel Hermans. De Britse kunstenaar Cfcorge Snow, bekend van zijn videoclip voor de band Art of Noise, voert de kijkers in zijn werk Motor way' in een bloedstollende au torit over snelwegen en door donkere tunnels. I)e opstelling van zijn werk: vier grote video schermen in het rond geven het gevoel dat de kijker op de ach terbank meerijdt. Van Vliet „We willen door al deze ver schillende werken laten zien dat de mogelijkheden op het gebied van videokunst bijna onbe grensd ziin Er ligt niets vast. zoals dat bij televisie of film wél het geval is. De kunstenaar kan spelen met techniek, met leng te. met kleuren en thema's Juist die artistieke vrijheid maakt vi deokunst zo interessant." Het World Wide Video Festival speelt zich af op verschillende lokaties In Den Haag. De ren trale plek Is liet Kljkhuls, Noordein de 140. Vla het tele foonnummer 070-3644805 is uitgebreide informatie te ver krijgen over overige lo ka ties, prijzen, e.d.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9