'Alles 1 i 'O, o, o, wat staat ditje fantastisch!' moet er in één keer op staan' Rtv show Gezelligheid VRIJDAG 3 APRIL 1992 De stunts van cameramem Ken Lee in 'Jules Unlimited' HILVERSUM ANNEMIEK HUYERMAN Beelden vastleggen is stuntwerk voor ca meraman Ken Lee. Dat kan ook bijna niet anders, als hij Pieter jan Hagens, Jan Douwe Kroeske en Mieke van der Weij wil volgen in hun capriolen voor het VARA-pro gramma 'Jules Unlimited'. Om de drie presentatoren in beeld te krijgen, moet Ken Lee (55) vaak de/elfde halsbrekende toeren uithalen. Alleen torst de kleine, uit Indonesië afkomstige cameraman nog zijn camera en vaak een recorder goed voor zo'n 15 kilo mee. Aldus be pakt en bezakt moet hij in een vliegtuigje met open kap, onder water in een helikoptersimula- tor of op volle zee in het kleinste formaat reddingsboot. De eerste keer dat l.ee aan het programma meewerkte, was meteen zijn vuurdoop. Staand in een piepklein reddingsbootje op een paar kilometer uit de kust bij Noordwijk registreerde de cameraman bij windkracht zeven de redding van Jan Dou we Kroeske. l>ee werd zeeziek en verloor een contactlens, maar hield zich staande. Terug aan wal was de pro- grammaploeg onder de indruk van de hoge kwaliteit en de sta biliteit van de beelden die Lee uit de hand had gefilmd. Het le verde hem de bijnaam Steady Cam op, naar de camera die met allerlei hydraulische hulp middelen en contragewichten schokvrij is gemaakt. Ken Lee lijkt schokdempers in plaats van schouders te hebben. Bloedstollend Lee is meer een man van beel den dan van woorden. Tijdens ons gesprek wordt hij gesecon deerd door Hans Wanrooy en Peter Gersen, twee van de re dactieleden van 'Jules', zoals ze hun programma liefdevol aan duiden. In zijn vijfentwintigjarige loopbaan als cameraman bij het NOB beschouwt Ken Lee het werken voor Jules Unlimited als een hoogtepunt. Lee: „Je ont wikkelt jezelf omdat je voortdu rend in onbekende situaties te rechtkomt. Daarin probeer je nieuwe technieken uit en ont- CLOSE UP rank Masmeijer, eens I het frisse jonge ge- Jl. zicht van de NCRV gaat steeds meer op een beetje te vierkant uitgesneden buik sprekerspop lijken, die alles doet dat zijn baas (de buikspre ker) hem opdraagt. Een hou- tenklazerige marionet die wer kelijk van alles aanpakt om op de buis te verschijnen. Mas meijer doet net alsof hij het al lemaal echt leuk vindt, uit angst voor altijd en eeuwig in de ver getelheid te raken. G'oud en Nieuw is de NCRV- versie van Op volle Toeren, dat terecht of onterecht (daar zijn de deskundigen het nog niet over eens) door de TROS van het scherm is gehaald. Centraal in het programma staan de Nederlandse toppers, in de breedste zin van het woord. De Havenzangers wis selen Rob de Nijs net-zo mak kelijk af als Ben Cramer Anita Meyer. Bijeengeraapt amuse ment van artiesten die meestal •net een nieuwe cd hebben uit gebracht en die kosteloos mo gen promoten. Het enige dat de keuze bepaalt, is het Neder landse topper-zijn. Het programma bevat enkele vaste onderdelen waarvan de regiotopper zeker niet mag worden gemist. Zangers, zange ressen, groepen en muzikanten die nog maar net tussen de schuifdeuren vandaan zijn ge kropen en in Geertruidenberg of zo wereldberoemd zijn. Frank biedt ze de kans op een internationale doorbraak. Een tv-optreden, in sommige gevallen hopelijk eenmalig, en een daaraan gekoppelde wed strijd moeten van de amateurs professionals maken. Goedwil lende en hardwerkende begin nelingen die normaal gespro ken het personeelsfeest van het eenmans-schilderbedrijf Peut opluisteren en op de jaarlijkse kermis achter de oliebollen- kraam optreden, mogen nu op tv hun kunsten vertonen. En ook hier weer die volslagen onduidelijk door elkaar gehus selde genres. Als er maar een regiotopper op staat, zullen de programmamakers gemakshal ve denken. Een ander vast onderdeel is het optreden van een viermans zanggroepje, waarin we onder andere Frank zelf en Hans Ver snel (de Playbackshow-Tommy Cooper) herkennen. Op buiten landse klassiekers is een Neder landse tekst gemaakt. Waar schijnlijk, maar dat weet nie mand, door een tekstschrijver uit de klasse regiotopper. Zeep, Petten en Wol in plaats van Shake, Rattle en Roll. Je moet er maar op komen. Frank geniet zichtbaar van de Nederlandse toppers. „Gezellig sfeertje", roept hij enkele ma len, terwijl hij 'inhaak-gebaren' maakt als de volgende topper zijn lied inzet. Het publiek haakt vrolijk mee in. Als je dat ziet gebeuren, ga je twijfelen aan de juistheid van het TROS- besluit om Op Volle Toeren te staken. Er schijnt toch een gro te inhaakmarkt te zijn. Aan het eind van het program ma treedt een echte topper op, een artiest die nog maar een keer zijn grootste hit uit de kast haalt. Het publiek dreigt op de stoelen te gaan staan, de zaal staat op z'n kop. Meezingen en -swingen, zo wil de regisseur het graag zien. Net buiten beeld van de camera's zweept hij de toeschouwers op tot uitzinnig heid. Zijn inzet mist z'n uitwerking niet. AJs de laatste noten van de gouwe ouwe zijn weggeëbd, worden kleine kinderen de bühne opgestuurd met bossen bloemen. Voor de topper èn voor Frank. Als een volleerde Amerikaanse presidentskandi daat neemt Frank een kleintje op de arm en zwaait met haar het programma uit. Over het feit of het kind daar mogelijk iets aan overhoudt, maakt nie mand zich druk. Als het maar gezellig overkomt. Komische serie over verplegend personeel Brillenparade van Jacques d'Ancona in de Euromast Van links naar rechts: Manke Nelis, Lee Towers en Liz (vrouw van Manke Nelis), allen met een bril van Jac ques. Liz: „We hebben allebei een leesbril en overwegen nu een montuur van Jacques aan te schaffen. Als er Iets aardigs bij zit natuurlijk." foto frank fahrner en tafel vol roomwit I .met gouden pirami- des. Op elke piramide een glanzende bril, gemaakt van piladium, want dat roest niet, en rijkelijk voorzien van een goudlaag, want daar zijn de meeste chique brillendragers niet allergisch voor. De brillen worden geflankeerd door bor deauxrode design brillcnkokers met bijpassende poetsdoekjes voor de glazen. Kokers en doek jes zijn gesigneerd. In fonkelen de gouden krulletters prijkt in de rechterhoek de naam Jac ques. Jacques? Brillen? IJ begrijpt het ai: hier wordt de nieuwe brillcnlijn van lacques d'Ancona gepresenteerd. Een collectie 'op hoog niveau', vandaar ook de gekozen lokatie: de Euromast. Op honderd meter boven de grond vergaapte de brildragen- de elite zich aan de nieuwe monturen. En zelfs wie zonder hulpmiddelen nog prima kon zien overwoog de aanschaf van een echte 'Jacques', want waar om zou je per se kippig of bij ziend moeten zijn om zo'n glanzend kunstwerkje op je neus te zetten? Per slot van re kening kosten ze maar 865 gul den. Oude-mannenbril We beginnen met koffie, taart en een voorzichtig drankje. De genodigden stromen binnen en er wordt gezoend alsof iedereen tegelijk jarig is. Manke Nelis: „Mijn vrouw en ik zijn persoonlijk door lacques uitgenodigd." Liz: „We hebben allebei een leesbril en overwegen nu een montuur van Jacques aan te schaffen. Als er iets aardigs bij zit natuurlijk." Jacques d'Ancona: „Hé hallo, wat enig dat je er bent." .Lee Towers: „Ik heb min twecvi jfenzeventig. Hans Boskamp: „Dat is spot goedkoop man, hahaha." Lee Towers: „Een bril van Jac ques kopen? Nou, dat weet ik nog niet hoor. Een bril is voor mij niet gelieerd aan een per- vind. Maar wie weet, als er iets moois bij zit Hans Boskamp: „Ik hel) een leesbril, zo'n echte oude-man- nen-bril. Dus straks neem ik misschien een modelletje van Jacques." Jacques d'Ancona: ..Dag schat, heerlijk dat je gekomen bent. ga gauw zitten dan zorg ik persoonlijk dat je iets te drinken krijgt." Rein Sluik, manager van Ge rard Joling en Marco Borsato: „Ik ben op zoek naar een nieu we bril, ja. Maar die lichtmeta len monturen van Jacques, daar val ik niet zo voor. Maar ik ben hier natuurlijk voornamelijk voor Jacques zelf." Jacques d'Ancona: „Liesbeth List, hallo, welkom, je ziet er beeldig uit." Jan-Simon Minkema: „Lies beth is een stiekeme brildraag- ster. Als ze in de zaal zit zet ze hem altijd pas op als de lichten uit zijn en vlak voor het einde van de voorstel ling verdwijnt hij snel weer in haar tas." Brilontwerper Peter Harten dorp: „De bril len zijn prijs- technisch ook voor een heel breed publiek te koop." Liz: „Is er nog een taartje?" Barry Stevens, per telegram: „Gefeliciteerd. En dóóóórgaan, hoor." Jacques d'An cona: „En dan beginnen we nu met de officiële presentatie!" Fantastisch Jan-Simon Minkema houdt een praatje ter introductie van de 'herenliin' en Liesbeth List doet hetzelfde voor de 'dameslijn'. Dan is het zover. Een lakei iq uniform draagt op een zilveren dienblad de nieuwe modellen naar voren. lacques krijgt er een op het hoofd gedrukt, vervol gens Liesbeth. Applaus, gedrang en geduw van fotografen, en groot enthousiasme. Liz: „Wat een mooie bril. O, o, o, wat een schitterende bril." Manke Nelis: „Ja, hij staat haar goed hè." Liz: „Die moet ze nooit, nooit meer afzetten." De persfotograaf van De Tele graaf: „Liesbeth met bril! Een unieke foto!" Hennie Huisman: „Hoe staat- ie mij?" Liz: Wat een prachtige bril, wat een schitterende bril. Zet jij 'm eens op, NelisO ja, prach tig, fantastisch!" Liesbeth List: „Nee, Jacques gaat echt nooit met vakantie." Jacques d'Ancona: „Waar moet ik het van doen?" Jan-Simon Minkema: „Nou, na vandaag lijkt het er op dat je wel een cruisje kunt gaan ma ken." Als later de champagne rijkelijk vloeit en het riante warme buffet gretig aftrek \indt, heeft iedereen elke bril wel een keer opge had. Afgaand op de reac ties kan ik u voorspellen dat binnen kort Liesbeth List een Jacques- bril zal dragen - al dan niet stie kem -, dat Manke Nelis en zijn vrouw er op z'n minst drie zul len afnemen, en dat ook Lee Towers voor bijzondere gele genheden overgaat op model 'Jacques'. Hennie Huisman aarzelt nog en ook Hans Boskamp moet nog even nadenken over de prijs, maar het vermoeden dat het merendeel van onze vader landse sterren binnenkort een of meer Jacques' in zijn collec tie heeft, lijkt gerechtvaardigd. Want: het verschil zit in de bril! Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Overwerkt en ondergewaardeerd, maar altijd grappig. Zo kunnen de personages in de Amerikaanse komische serie 'Nurses' het beste worden omschreven. In de serie worden de beslommeringen gevolgd van het verple gend personeel van een ziekenhuis in Miami. Met humor en sarcasme probeert iedereen zich op de been te houden. 'Nurses' is met ingang van vandaag elke vrijdag te zien bij RTL 4 om 21.40 uur. STRIPS BOLLEBOOM dek je soms onverwachte moge lijkheden. Dat moet ook wel. omdat wij meestal niet kunnen repeteren. Het moet er in één keer op staan." Zo maakte Pieter Jan Hagens, vastgesnoerd aan een elastieken kabel, een eenmalige sprong in een ravijn ergens in de Franse Alpen. Lee wilde de kijker thuis het uitzicht van Hagens tonen. Daartoe leende hij de geluids- hengel van geluidsvrouw Pauli ne de Gaaij en monteerde daar een minicamera op, waardoor hij vier meter ver over de brugrand kon filmen. Dat lever de een bloedstollend beeld op van wat Hagens voor zich, of liever gezegd, ónder zich zag. Alsof de televisiekijker zelf in een vlaag van levensmoeheid op die brugrand was geklom- Ook de opnamen in een trai ningscentrum voor off-shore personeel te Den Helder verg den enige inventiviteit. In een speciaal zwembad hangt daar een helikoptersimulator waarin werknemers worden getraind in het ontsnappen in geval van nood. De inzittenden moeten zich vastgespen, waarna het ding snel in het water zakt. Ver volgens draait de machine hon derdtachtig graden overeen komstig de realiteit, want een helikopter die op het water crasht kantelt meteen. Lee moest voorkomen dat de came ra tijdens de wenteling te veel zou zwiepen of, erger nog, zou vallen. Hij vond een rooster in de ca bine waaraan hij zijn appara tuur kon vastmaken. Lee: „Mie ke zou de training ondergaan. We hadden afgesproken dat het water op een bepaalde hoogte zou stoppen. Maar het water steeg al snel tot aan de zonne- kap van mijn camera en ik zag Mieke aan de andere kant van de cabine onder water verdwij nen. Dat was wel een mooi ge zicht, ook omdat het water naar mij toe stroomde." „Jullie knepen» hem wél eventjes", vult Peter Gersen la chend aan. Spotten Het werken op grote hoogte ligt de cameraman beter. Ken Lee houdt van vliegen en vliegtui gen. Als hij even niets te doen heeft, is hij te vinden bij Schip hol om vliegtuigen te 'spotten', terwijl hij met een kleine ont vanger de gesprekken tussen pi loot en verkeerstoren volgt. Dat de communicatie tussen hem en John, de piloot van een Sky Typer, iets minder soepel verliep, bleek tijdens een angstig avontuur in Californië. 'Jules' streek neer aan de Ameri kaanse westkust om te registre ren hoe een formatie Sky Typers computergestuurd letters van rook in de lucht maakt. Lee stapte met camera en recorder in een van deze nog uit de Tweede Wereldoorlog dateren de vliegtuigen om opnamen te maken van de machine waarin Mieke zat. De kap van zijn toe stel bleef open. Lee zat niet echt strak in de veiligheidsgordels, omdat hij bij snelheden van ongeveer twee- Ken Lee tijdens het filmen in Los Angeles op de vleugel van een oud toestel uit de Tweede Wereldoorlog. foto peter gersen Cameraman Ken Lee naast geluidsvrouw Pauline de Gaaij. Met zijn amera moet hij zich vaak in de meest krappe ruimtes persen. foto peter gersen honderd kilometer per uur voortdurend scherp moest stel len en voor een mooie opname af en toe over de rand wilde leu nen. Bovendien is enige bewe gingsvrijheid altijd noodzakelijk om de camera te kunnen vast houden, want op grote hoogte gelden andere zwaartekracht- wetten. Bij het maken van bochten en het stijgen en dalen kan de camera twee tot vier keer zo zwaar worden. Lee: „Op een gegeven mo ment was ik klaar en zette ik de apparatuur tussen mijn knieën. Opeens begon John aan een de monstratie en ging op zijn kop vliegen. Ik hing letterlijk onder steboven te bengelen en viel bij na uit de machine. Toen we be neden waren vroeg ik John Waarom hij mij niet eerst had gewaarschuwd. Hij wilde me verrassen, zei hij, want ik hield toch zo van vliegen?" ledereen bij Jules Unlimited heeft het recht 'nee' te zeggen tegen een opdracht die hem of haar te zwaar is. Ook vermijdt de ploeg het nemen van onaan vaardbare risico's. Veiligheids voorschriften worden strikt in acht genomen. Maar soms moet je kiezen, vertelt Gersen. „In de Sky Typers moest je een parachute bij je hebben. Maar dan bleef er voor Ken in die krappe cockpit te weinig ruimte over voor zijn andere spullen. Toen besloot hij zonder para chute te gaan." Familie In 1963 kwam Ken Lee naar (Jules Unlimited, morgen or Berlijn om architectuur te stu- 19.28, VARA op Nederland 2) deren. Maar tijdens een stage, waar de pas uit de tropen gear riveerde student in de ijzige kou met ijzer en stenen moest sjou wen, hield Lee de architectuur voor gezien. Bij de West Deut sche Rundfunk in Keulen kon hij toen een opleiding tot came raman volgen. De liefde bracht hem in 1967 naar Nederland en hij solliciteerde bij de toenmali ge NTS. Vier jaar geleden zette het NOB de afdeling 'field produc tion' op, waarin cameramensen werken met een zogeheten een- mans-camera-unit. Dat werk trok Lee het meest, bovendien had hij zich al gespecialiseerd in dramaregistratie met een (ac centen) camera. Lee: „Het aan trekkelijke van de eencamera- unit is dat ik als cameraman zelfstandig werk en direct kan overleggen met Bauke of Geert (Geert Tomlow, mede-regis seur, red.) Je doet alles zelf met je eigen vaste apparatuur, waar door je het karakter van een ca mera door en door leert ken- Ook de medewerkers van Ju les Unlimited heeft Lee inmid dels grondig leren kennen, tot wederzijdse tevredenheid trou wens. Lee: „Het voordeel van een vaste ploeg is dat je aan een half woord genoeg hebt. We vormen samen één grote fami lie." Prompt stapt Jan Douwe Kroeske de redactieruimte bin nen om Peter en Hans te groe ten en Ken hartelijk te omhel-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10