'Af en toe over de rand gaan' Leerlingen Rembrandt van Rijn leveren kwaliteit Rotterdamse Dansgroep toont veelzijdigheid Cultuur&Kunst Punkverleden Eton Crop nog voelbaar Extra voorstellingen De Appel den haag Alle voorstellingen die de Haagse toneelgroep De Ap pel geeft van 'Omtrent de vloedlijn' zijn nog voor de première, op 8 april, uitverkocht. Het gezelschap heeft daarom besloten zeven extra voorstellingen te geven. 'Omtrent de vloedlijn' is nu ook nog te zien op 14, 21, 28, 29 en 30 april en op 1 en 2 mei. 'Omtrent de vloedlijn' is samengesteld door regisseur Carol Unssen en wordt uitgevoerd in het kader van het Beckett Festi val, dat van 8 tot en met 18 april in Den Haag wordt gehouden. Maastricht heeft nieuw theater Maastricht Met een concert van het bijna 110 jaar oude Lim burgs Symphonie Orkest (LSO) en een optreden van het Konink lijk Ballet van Vlaanderen heeft Maastricht vrijdagavond zijn nieuwe theater aan het Vrijthof officieel in gebruik genomen. Minister d'Ancona van wvc was niet aanwezig. Wel had zij een gelukstelegram gestuurd aan het stadsbestuur van Maastricht voor de concert- en schouwburgzaal „aan het mooiste plein van Nederland". Zij stelde tevens een kunstwerk in het vooruitzicht waarin de meervoudige functie van het theater tot uitdrukking moet komen. Haye van der Heyden debuteert als romanschrijver Succesvol toneel- en scriptschrijver Haye van der Heyden debuteerde deze maand als romanschrijver. 'Jij bent steeds een ander' is zijn meest gedurfde werk tot nu toe. De constructie van het boek is misschien wat 'loszand- erig', maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de fascinerende, ongecensureerde eerlijkheid waarmee de jongensachtige ik-figuur het fenomeen van de seksua liteit te lijf gaat. In hoeverre is de roman autobiografisch? Have van der Heyden: „Een romanschrijver moet het achterste van zijn tong laten zien." foto anncnt vlug MAANDAG 30 MAART 1992 RECENSIE MAARTEN BAANDERS Dne choreografieën door De Rotterdamse Dansgroep. Gezien 28/3 Leidse Schouwburg Zoals we gewend zijn van De Rotterdamse Dansgroep, toont dit gezelschap in zijn nieuwe programma een grote veelzij digheid. De drie choreografieën zijn gemaakt door mensen die al eerder met deze groep werk ten. De muziek bij 'Meine Sehn- sucht zu vergessen ist ver- schwunden' van Rick Kam is van Henri Torgue en bestaat uit lange, ijle tonen, gecombineerd met een druk ritme. Deze te genstelling komt prachtig terug in de dans. Door het koele licht waaronder de zeven dansers met een grote bedrijvigheid hun bewegingen maken, wordt een bijzondere sfeer opgeroepen. De dans heeft een grote rijkdom aan ruime bewegingen, die meeslepend en met veel vaart worden uitgevoerd. Hier en daar breekt humor door, wan neer de dansers iets lakonieks uitstralen. Hun dans wordt evenwel door een grote overga ve gekenmerkt. Een andere tegenstelling ver tonen de combinaties: er wordt veel in tweetallen gedanst, maar zo nu en dan beweegt één dan ser zich op een zoekende ma nier er alleen tussendoor, totdat uiteindelijk een drietal ontsjaat. Zo is er naast de gezamenlijk opgebouwde dans ook iets in zichzelf gekeerds merkbaar. Aan het eind blijft er in het wegeb bende licht één danseres over. In 'Expect to Flower' van Amanda Miller valt op dat er in de bewegingen steeds een spanning is tussen gebaren in BEELDENDE KUNST FRANCHISE LEDEBOER Expositie „Rembrandt's Academy" bij Hoogsteder Hoogsteder (Lange Vijver- berg 15) duurt tot en met 2 mei De ope- j ningstijden zijn van dinsdag tpt en met za terdag van 11.00 tot 17.00 uur Den Haag De Haagse kunsthandel Hoog steder Hoogsteder heeft voor zijn jaarlijkse thema-tentoon stelling dit keer 42 werken van leerlingen van Rembrandt bij een gebracht. Ook op de grote Rembrandt-expositie in het Rijksmuseum waren werken van leerlingen te zien, maar daarmee wilden de samenstel lers vooral de werkwijze van het Rembrandt Research Project il lustreren. Pas bij Hoogsteder komen de kwaliteiten van de meest talentvolle leerlingen goed uit de verf: de kunsthandel heeft zo voor een bijzondere bijdrage aan fiet Rembrandt- jaar gezorgd. Het is niet precies bekend hoeveel leerlingen onze grootste meester uit de Gouden Eeuw (1606-1669) heeft gehad, maar tenminste 40 namen zijn gedo cumenteerd. We weten wel dat hij in zijn „academie" drie groe pen met een verschillende sta tus onderscheidde: assistenten die hem hielpen met het geven van onderricht, leerlingen die van plan waren zich tenslotte zelfstandig te vestigen en ama teurs die alleen les namen om dat dit goed was voor hun alge mene ontwikkeling. Kunsthisto rici noemen verder nog als aparte categorie de schilders die alleen werden beïnvloed door Rembrandts stijl maar verder geen direct contact met hem onderhielden. De meest trouwe leerling is Arent de Gelder (1645-1727) geweest. Zelfs toen Rembrandts ruwe penseelstreek in de loop van de 17e eeuw uit de mode raakte, is De Gelder in zijn stijl blijven werken. Als ver- de hoogte en een verstoring van het evenwicht, een toegeven aan de zwaartekracht, met als uiterste een danseres die zich volkomen slap laat optillen. In de drie delen van deze choreo grafie is een ontwikkeling te zien. Het begin is dramatisch. In twee duetten gaan de dan sers prachtig op in hun gepas sioneerde bewegingen. Ze heb ben de soepelheid van vlam men. Dan volgen enkele soli op muziek van Scarlatti. De tegen stelling hoog/laag krijgt hier een ingetogen vorm. Het derde deel is licht van karakter. De vier dansers voeren een groepsdans uit, met soms gymnastische be wegingen, waarbij subtiele ver schuivingen te zien zijn en tel kens één van de dansers zich uit de groep losmaakt om het pa troon te wijzigen. In 'Pantheon Pace' van Ton Simons staat de structuur voor- op~.De bewegingen zijn welis waar afwisselend, maar bieden weinig verrassing. Op het laatste strijkkwartet van Mozart zijn de bewegingen gestileerd, gracieus, zoals past bij deze muziek. Maar deze gratie botst nogal eens met felle, zwierige bewegingen, voornamelijk vanuit de heupen. In het lang zame deel wordt de dans traag en krijgt iets geposeerds. De structuren zijn erg ingewikkeld, zodat het voor de toeschouwer vaak moeilijk is overzicht te krij gen, vooral als alle acht dansers op het toneel zijn. Het is zicht baar dat de dansers veel denk werk moeten verrichten. Dyna misch en ritmisch gaat de dans gelijk op met de muziek, maar deze rationele aanpak doet geen recht aan de fragiel intie me sfeer die Mozarts werken kenmerkt. klaring wordt gewoonlijk gege ven dat de schilder uit een wel gestelde familie kwam en daar om geen artistieke compromis sen hoefde te sluiten. Hoogsteder toont onder meer 'Judah en Tamar', een schilderij amsterdam eric van der velden „Wel veel seks hè", begint Haye van der Heyden. „Ik heb nog overwogen om er wat uit te ha len, maar het meisje van de uit gever dat me - zal ik maar zeg gen - 'deed', zei: 'Niet doen. niet grijzer en beschaafder maken. Durf ongepolijst te zijn'. Daar kon ik in meegaan. Zelf vind ik eigenlijk ook wel dat een ro manschrijver het achterste van zijn tong moet laten zien." Liever praat Van der Heyden over één van zijn andere activi teiten uit zijn volgepropte schrijversbestaan. Over het to neelstuk Goed/fout' bijvoor beeld, of over de door hem be dachte televisiecomedy In De Vlaamsche Pot. Of over de nieu we soap die hij in opdracht van John de Mol jr. aan het schrij ven is. Of over zijn eerste musi cal Roze Krokodillen die in ok tober in première gaat. Of over het Schrijverstoneeldat hij heeft opgericht, en waarvoor hij met ingang van volgend seizoen waarschijnlijk subsidie krijgt van WVC. Het boek staat nog te dicht bij hem, hij voelt zich er uitgesproken onzeker over. Maar het is het boek waar de verslaggever het vooral over wil hebben. Bytes „Ik heb het in het boek vooral tegen mezelf. Ik wou dat ik in staat was, om wat meer onge compliceerd te genieten. Om plezier te hebben van de luxe die ik nu heb. Ik heb weinig rust. Altijd al gehad. Ik kan ab soluut niet tegen vakantie. Na één dag strand begint de pc al weer te trekken. Per dag moet ik een vast aantal bytes produce ren, zo heb ik met mezelf afge sproken. Ook op zondag werk ik. Meestal scoor ik meer bytes. Dat geeft me wel een lekker ge voel. Voor een producent of uit gever ben ik een ideale schrij- waarop zijn vaardige gebruik van de ruwe penseelstreek dui delijk zichtbaar is. Een teder ge schilderd 'tweeluik' van een man en vrouw laat zien dat De Gelder Rembrandt bovendien evenaarde in zijn vermogen 'de ver. Vrijwel altijd lever ik een script eerder in dan is overeen gekomen." Citaat uit 'Jij bent steeds een ander': „Ziek ben ik geweest. Bijna twintig jaar. Dat weet ik nu. Een psychische ziekte. Zoals zovele mensen om me heen hebben en doen alsof er niets aan de hand is. Ik dacht dat er ook niets aan de hand was. Ik wist niet beter of het was nor maal dat ik was zoals ik was. Nu het gestopt is weet ik het. Seksuele hysterie veroorzaakt door een beklemmende moe derbinding zal ik het maar noe men. Klinkt wel wetenschappe lijk." Van der Heyden: „Let wel: er zitten autobiografische elemen ten in, maar puur autobiogra fisch mag je de roman niet noe men. Een aanleiding tot schrij ven is een uitspraak van een vriend van me geweest, George Groot. In een gezelschap van bedaagde heren liet hij zich ontvallen: 'Elke man moet in zijn leven zien klaar te komen met seksualiteit'. Dat is waar, dacht ik toen, wij mannen doen vreselijk moeilijk over seks. Vrouwen natuurlijk ook, maar toch anders, minder gefixeerd. Met dit boek heb ik er gewoon maar eens alles uitgegooid wat in mijn fantasie over dit onder werp opkwam." In de roman laat Van der Heyden de ik persoon aan een nieuwe vlam ae passages lezen waarin hij behoorlijk erotomaan terugblikt op vorige relaties. Van een andere orde is een ont roerende afscheidsbrief die de ik-persoon aan de vrouw schrijft, met wie hij zeven jaar getrouwd is geweest. De roman is hoofdzakelijk in dialoogvorm geschreven. Van der Heyden: „Uit pure luiheid. Prozazinnen moet ik construeren, daar moet ik gi gantisch op zwoegen. Dialoog spuit eruit. De personages ne men bezit van me - sorry voor het cliché. Ik tik bijna net zo ziel' van een geportretteerde te treffen. Afleren Govaert Flinck (1615 1660) staat model voor de leerlingen snel als hun woorden in mij op komen. Pas later ga ik er aan schaven, haal ik eruit wat niet goed is. Goede dialoog welt spontaan op. Als je over dialoog moet nadenken wordt het die zich veel moeite moesten getroosten zijn stiil af te leren toen volgens schilder/schrijver Houbraken in 1718 'helder schilderen weer op de baan kwam'. Op de expositie hangt van hem onder meer een mooi niks." „Binnen de norm blijven, maar dan wel aan de uiterste rand. Ja, daar voel ik me wel lekker bij. Zeker, als ik af en toe ook eens over de rand kan gaan, portret van een oude man. Een dergelijke ontwikkeling signale ren we ook bij Ferdinand Bol (1616-1680). Hoogsteder toont 'De filosoof uit rond 1641, een schilderij dat door de grote licht-donker contrasten nog sterk aan de aanpak van Rem brandt herinnert. Een topstuk is zijn 'Parelsnoer' uit 1649, waar op een vrouw met welbehagen haar parelkettingen bekijkt ter wijl haar man op de achter grond tevreden glimlacht. Bol had toen al voor helderder kleu ren en een gelijkmatiger belich ting dan zijn leermeester geko- Hoogsteder exposeert verder een schilderij van Jan Lievens (1607-1674). 'Christus en de Hönderdman' was in 1911 sim pelweg vergeten in een Franse publikatie van kunstverkopen, maar kunsthistorici ontdekten het recent op een veiling. Het prachtige mansportret van Wil lem Drost (van wie we alleen weten dat hij na 1663 stierf) werd ter gelegenheid van deze expositie geleend van het Me tropolitan Museum in New York en na negentig jaar tijdelijk ver enigd met het Portret van een Vrouw' uit het Bredius Muse- Dat de leerlingen van Rem brandt niet allemaal even ta lentvol waren, tonen werken van onder meer Karei van de Pluym (1625-1672) en Isaac louderville (1613-1648 0 De zalen in het statige pand van Hoogsteder bieden eenter over wegend veel eigen' persoonlijk heid en kwaliteit. De expositie is tegelijk een eerbetoon aan de grote invloed van Rembrandt op vele schilders van zijn tijd Wie een goedgevulde beurs meeneemt kan Dij Hoogsteder bovendien een keus maken uit 20 schilderijen die te koop wor den aangeboden. zoals ik met 'Jij bent steeds een ander' heb gedaan." Jij bent steeds een ander. Uitgeverij Contact. 283 blz, ƒ24.90. eor RECENSIE HANS KEUZERS Eton Crop. Comé Bos, zang. Spike Daal der. toetsen. Erwm Blom, zang en gitaar, Leonieke Daalder, zang Gezien 28/3 eid LVC De wortels van Eton Crop liggen in de punk. Een tweetal jaar ge leden verraste de groep met nieuwe elektronische dansmu ziek. Met het door Comé Bos geschreven nummer Anarchy, get the motherfuckers' was za terdag in het LVC, het punkver leden nog duidelijk voelbaar, maar ook het nieuwe werk grijpt in elk geval gedeeltelijk te rug op hun punkroots. Zanger Erwin Blom blijft met zijn beperkt bereik en zijn rond uit iele vocalen een vervelende dissonant, de ook zeker niet vlekkeloze hMpOBdH| maakt door de meerstemmige aanvulling echter weer veel goed. Een aantal nummers, waaronder Hey Hey' en "What the point" zijn sterk Manches- tergericht. maar missen echte orginaliteit om zich te onder scheiden in dit genre. Beter komt Eton Crop naar voren als er geflirt moet worden met de meer nadrukkelijke dansritmes. Bij het hypnotiserende Puzzle House' en On the move' wor den zware snelle basisbeats In aanraking gebracht met de on gemeen felle gitaaraanslag van Erwin Blom. Elementen van house, hip hop en git aart rash worden hier orgineel geclusterd. Natuurlijk is er heel wat aan te merken op de zeer schuchte re presentatie van zanger Erwin Blom en de ronduit als een hou ten klaas dansende Comé Bos. Eton Crop laat echter de muziek voor zichzelf spreken en de Ne derlandse act kan met deze sound de buitenlandse concur rentie behoorlijk wat tegengas geven. Perfect samenspel Lebbis en Jansen THEATER RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Twee keef neleloen voor één geW caba ret door Lebbts en Jansen Gezien 28/3 Muzen hof Leiderdorp 'Gebeurt er nog wel eens wat in Leiderdorp? Nee...? Dus het is niet zo dat je zegt: we trekken hier een extra snelle trein door en ik spring ervoor?' Een beetje beschaamd moes ten de toeschouwers in de Lei- derdorpse Muzenhof aan Leb bis én lansen bekennen dat er de afgelopen tijd niets specta culairs in hun woonplaats was gebeurd. En het cabaretduo zat met de handen in het haar. Het eerste deel van het programma hadden ze met succes gespeeld. Het tweede deel echter, dat in hun computer was opgeslagen, was opgevreten door net Michel AagBÈO virus. Voor de voortgang van het programma was dus hulp van het publiek gewenst. Natuurlijk ging de voorstelling gewoon verder, ook zonder die hulp, en het leverde een span nende situatie op. Lebbis en lansen verstaan namelijk de kunst je mee te nemen in hun theaterwerkelijkheid Het element van de spanning was overigens ook tekenend voor het eerste deel van de voorstelling. In de eerste twintig minuten behandelde het duo de actualiteiten van de afgelopen week. zoals we dat op tv ge wend zijn van Van Kooten en De Bie. Dat vergt veel improvi satietalent en een perfect sa menspel, en als toeschouwer denk je: Gaat dit wel goed? Maar het is de heren wel toever trouwd. Hier geen thlfWlWB- righeid en drukdoenerij die zo tekenend is voor de huidige ca baretgeneratie, maar een kalm te die weldadig aandoet. Lebbis en Jansen nemen rust om grap pen te plaatsen, zonder dat het traag of slepend wordt. Visueel is vooral Lebbis erg sterk, met zijn clowneske kon heeft hij de zaal op de hana. Vooral in het nummer waarin hij de buikspreekpop is en lan sen de buikspreker zorgt hij er met een enkele blik voor dat bij menig toeschouwer de tranen over ae wangen lopen. En ook als echte Chippendale, met zijn magere lijf gestoken in slechts een gouden slipje, boekt hij suc ces. Jansen eenter kan zijn be wegingen beter achterwege la ten. rijn gedans en gespring voegen niets toe en worden eer der als hinderlijk ervaren. Ze slaan de plank ook wel eens mis, met grapjes die het niveau van de kleuterschool niet ontstijgen. Als Iebbis een overigens perfecte imitatie van Jules Deelder ten beste geeft, moet het publiek raden om wie het gaat. lansen loopt dan rond met bordjes waarop hij 6M6 flauwe gissingen als .Koos Al beits voor zijn ongeluk' heeft gezet. Zulke missers rijn geluk kig niet bepalend voor de avond waarop je met spitse en actuele vindingen uitstekend wordt ver maakt. MAASTRICHT - De provincies Limburg, Noord-Brnbant en Zeeland zijn hoopvol gestemd dat Opera Zuid en het Limburgs Symfonie Orkest toch blijven bestaan. GS van de zuidelijke provincies putten deze hoop uit gesprekken die vrijdag zijn ge voerd met leden van de Vaste Kamercommissie voor welzijn en cultuur in Maastricht Over 10 dagen In Den Haag SIMONE KLEINSMA vanal 9 april CONGRESGEBOUW dagelqks 2015 uur RESERVEREN: Kaaaa 070-354 80 00 Larv3ati|k« R«*rvf*»rli)n 070-361 77 10 (daq 10-22 uur) Bmprbur Haagacha Courant 070-36566 06 Jacob, La ban en Leah, een doek van Johannes Spilberg (1619-1690). foto»CPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9