Cultuur Kunst Weer studie schilderij van Newman Toneelspel Orwell over en door zwervers Hill-orgel Pieterskerk op de monumentenlijst 'Oude muziek en dans' leuk voor één keer Bloemenroute langs gedichten en schilderijen in Lakenhal Geen samenhang bij ingetogen Orkater Gedichten en zang bij Verbaal Signaal KOO^ER 1 BZZTÖH DONDERDAG 26 MAART 1992 23 De Johnsons C Regisseur Rudolf 3 van den Berg trekt zich niets aan van de kri tiek op zijn film De John sons. Hij gaat zijn eigen gang. N HOORE ANNEMIEK SASKIASTOELINGA Oude boeken in Pieterskerk leiden Drie dagen lang is de Pieterskerk omgetoverd in een an tiquariaat. Op vrijdag 3, zaterdag 4 en zondag 5 april is daar voor de zevende maal een boekendriedaagse. Aan de beurs nemen 37 antiquariaten uit Leiden en omgeving en overige delen van het land deel. De openingstijden van de beurs zijn: vrijdag van 15.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Courbois centraal op Filmdagen utrecht Actrice Kitty Courbois zal met haar films centraal staan in een van de speciale programma's tijdens de Nederlandse Filmdagen die van 24 september tot en met 2 oktober voor de twaalfde maal in Utrecht worden georganiseerd. Courbois debu teerde in 1963 in 'Helden in een schommelstoel' van Frans Weisz. RECENSIE MONICA SCHIKS Muziek en dans uit de Franse Barok met Barbara Segal en Frank Perenboom, ba- rokdans, Marianne Hund, zang en Carol Pharo, davecimb^l. Gezien op 25/3 in de Taffeh zaal, Leiden. De oude muziek doet het goed, maar toch ook weer niet zó goed. Een hele avond gecon centreerd luisteren naar voort brengselen uit één specifieke periode maakt het publiek wel eens wat ongedurig. Veel en sembles doen dan ook iets voor het oog, mét of zonder succes. Kostuums en dans toevoegen aan een muziekprogramma in Franse stijl van rond 1710 is dan een logische stap verder. Rondom een groot vierkant podium, opgesteld aan de voet van de tempel, zaten we dan ook met spanning te wachten. Uiteindelijk klonken er haastige voetstappen die bleken te horen bij een grijsgepruikte 'bedien de'. Zijn voorkomen en 'toneel spel' verwekten vrolijkheid in de zaal. Het gezelschap had ervoor gekozen een beetje eenheid in de avond te brengen door om de verschillende clavecimbel- werken, dansen en cantates een verhaal te weven. Zo waren we vóór de pauze getuige van een intiem salonconcert bij een 'ele- Niet alle vragen beantwoord De Amsterdamse gemeenteraad beslist volgende week woensdag over een vervolgonderzoek van het Gerechte lijk Laboratorium naar de restauratie van Barnett New man's schilderij Who's afraid of Red, Yellow and Blue. AMSTERDAM «GPD Het college van B en W vindt verder onderzoek noodzakelijk, omdat er nog vragen liggen over de exacte samenstelling van de verf waarmee de Newyorkse restaurateur Goldreyer het be schadigde doek heeft overge schilderd. Het Gerechtelijk Laboratori um stelde vorig jaar november vast dat Goldreyer daarbij een zeer agressieve en moeilijk te verwijderen verfsoort met alkyd heeft gebruikt. De restaurateur heeft het overschilderen met alkyd-verf altijd krachtig ont kend en diende daarom in janu ari voor 225 miljoen gulden schadeclaims in bij onder meer Stedelijk Museum-directeur Wim Beeren en hoofdrestaura teur Elisabeth Bracht. Ook de restauratiedeskundige prof. Emst van de Wetering werd met een schadeclaim geconfron teerd omdat hij Goldreyer direct na terugkeer van het werk uit de Verenigde Staten van bedrog beschuldigde. Het college wil door het nieu we onderzoek ook meer gege vens krijgen over de samenstel ling van de rode verfspat in het blauw, het aantal verflagen waaruit de rode 'onderlaag' is opgebouwd en de mogelijkheid het slotvemis en de nieuwe bo venlaag weer te verwijderen. Volgens de huidige restauratie- ethiek moet elke deugdelijke restauratie ook weer terug te draaien zijn. Mini-operaatjes kwamen gisteren tot leven in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. foto hielco kuipers gant' gezelschap. Mooi en le vendig uitgevoerd werden de cantates van Clérambault en Lully. Marianne Hund, met pruik en waaier, had de barokke handgebaren en oogbewegin gen heel natuurlijk in haar vo- cale voordracht ingepast. Zo kwamen deze mini-operaatjes tot leven. Het voortreffelijke clavecim- belspel van Carol Pharo werd eigenlijk terloops aangehoord, omdat iedereen zat te wachten op de eerste danspassen. Gesti leerd is de term die bij deze dansbewegingen past. Dame en heer draaien voortdurend op af stand om elkaar heen en wui ven sierlijk, voorgeschreven pa tronen met hun handen. Spron getjes brengen af en toe leven in de brouwerij. Eindelijk zien we dan eens de ware contekst van al die menuetten en saraban- LEIDEN ANNEMIEK RUVGROK De Stichting Pieterskerk kan subsidie aanvragen voor de res tauratie van het vorig jaar aan gekochte Thomas Hill-orgel. De Rijksdienst voor de Monumen tenzorg heeft het op de monu mentenlijst geplaatst waardoor het orgel voor subsidie in aan merking komt. De totale kosten voor de restauratie van het En gelse koororgel bedragen drie ton. De Stichting Pieterskerk kocht het orgel vorig jaar aan, omdat het grote Hagerbeerorgel in de Pieterskerk op de nominatie staat om gerestaureerd te wor den. Daarna is het niet meer ge schikt voor 'modem' repertoire en koorwerk. Omdat ook dit or gel op de monumentenlijst staat, moet het in de oude Ha- gerbeerstaat worden terugge bracht. Dat maakte de aankoop van het Hill-orgel, gebouwd in 1883 door een telg uit een be kend Brits geslacht van kooror gelbouwers, noodzakelijk. des. Na de pauze werden de dan: sen vervlochten in een sketch, waarin heer dame versiert en tracht te bedwelmen teneinde haar kouseband aan zijn trofee- en toe te voegen. Veel en geestig gebarenwerk maakte het ver haal duidelijk. Het nieuwe van de dans maakte de avond interessant. Maar een serie 'oude 'muziek- -en-dans' zou vermoedelijk toch snel gaan vervelen. Gedichten en muzikale voor drachten. Dat is de formule van de dichtersmiddag Verbaal Sig naal. Zondagmiddag 29 maart is het weer zo ver. Dan treden in De Burcht Dorpsoudste De Jong en Lita Duskeviciu aan met voordrachten en toneelachtige optredens. Eugénie de Munck zal haar gedichten presenteren en wordt daarbij begeleid door pianist Joost Bollinger. Het koor Het Vrouwenhart verzorgt on der leiding van Ellen Looyestein het muzikale gedeelte van de middag. Na dit programma is er open podium. 1 Dorpsoudste De Jong is sinds 1982 werkzaam als podium- Dalton Trevisan Dalton Trevisan Z schreef 'De zoete vijandin', waarvan Orkater in het LAK-theater een to neelbewerking brengt. Op de boekenpagina een re- Teken- en dichtwedstrijd Anthuriums in een installatie zonder titel van Titia Ex: voorbeeld van hedendaagse kunst op expositie 'uit tijd geplukt' in De Lakenhal. foto pr Een speciale bloemenroute en twee exposities van oude èn he dendaagse schilderkunst en poëzie. Dat staat bezoekers van stedelijk museum De Lakenhal te wachten van 11 april tot en met 28 juni. Uit tijd geplukt', bloemen in beeldende kunst en poëzie is de titel van de ten toonstelling die, mede dankzij de Floriade die dan in Zoeter- meer te zien is, geheel in het te ken van de bloem staat De exposities tonen oude en hedendaagse beeldende kunst. Schilderijen en installaties van onder anderen Ger van Elk, Erik Andriesse, Hans van Hoek en Mare Mulders worden aange vuld met gedichten van Judith Herzberg, Bert Schierbeek, Hans Faverey en vele anderen. Een bloemrijk vormgegeven boek met afbeeldingen van de geëxposeerde kunstwerken, 21 gedichten en twee essays over de bloem in de kunst verschijnt bij deze tentoonstelling. Als aanvulling bij de expositie van hedendaagse werken wor den tot en met 11 oktober bloemstillevens en gedichten van rond de eeuwwisseling ge toond. Kunstenaars als Floris Verster (1861-1927) en Menso Kamerlingh Onnes (1860-1925) schilderden de bloem met een - voor die tijd - ongekende vrij heid wat betreft weergave van het onderwerp en techniek. De relatie tussen beeldende kunst en literatuur was aan het eind van de negentiende eeuw vaak erg hecht. Kunstenaars en schrijvers beïnvloedden elkaar over en weer. Gedichten van Frederik van Eeden en Willem Kloos tonen aan dat hier sprake is van een gemeenschappelijke denkwereld. Door deze twee tentoonstellingen kan de bezoe ker een vergelijking maken tus sen de wijze waarop bloemen honderd jaar geleden en nu in beeld worden gebracht. Via de 'bloemenroute' wordt het publiek langs verschillende afdelingen in het museum ge leid. Zo valt de functie van de bloem op schilderijen van de 17de tot en met de 20ste eeuw te ontdekken op meubilair, te- geltableuas en voorwerpen van zilver, porselein en glas. Uit tijd geplukt' In Stedelijk museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32 Leiden, te zien van 11 april t/m 28 juni, 'oude meesters' t/m 11 oktober, dinsdag t/m zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Stedelijk Museum De Laken hal staat van 11 april tot en met 28 juni in bloei. Voor het publiek betekent dat, behal ve beeldende kunst en poë zie om te bekijken en te le zen, óók een mogelijkheid om zélf met deze kunstuitin gen bezig te zijn. De Lakenhal schrijft name lijk. in samenwerking met het Leidsch/Alphens Dag blad, een teken-, schilder- er dichtwedstrijd uit i let is dc bedoeling dat de deelnemers zich daarbij laten inspireren door de expositie 'Uit tijd ge plukt' waarop de bloem cen traal staat. Wie aardig met penseel of pen kan omgaan, wordt na drukkelijk uitgenodigd om uiterlijk vóór 10 mei een schilderij, een aquarel, een tekening en/of een gedicht met als onderwerp bloemen, voorzien van naam. adres en telefoonnummer en onder vermelding van 'Uit tiid ge plukt' op te sturen of af te ge- ven bU Dadelijk museum De Lakenhal. Oude Singel 28-32, Postbus 2044 2901 I 1 ei den. Er zijn twee leeftijdsca tegorieën: deelnemers van onder de 16 jaar en deelne mers van 16 tot pakweg 100 jaar. Twee jury's onder voorzit terschap van Doris Wintgcns. conservator moderne kunst van De Lakenhal en samen steller van deze tentoonstel ling, zullen de werken beoor delen. Voor informatie over de schilder- en dichtwed strijd kan men terecht bij Ni cole Roepers van De Laken- hal, telefoon 2 1620 Op zondagmiddag 24 mei reikt wethouder H. Koek in Dc Lakenhal de prijzen uit Winnaars van de eerste prij zen kunnen ook rekenen op publikatie van hun werk in deze krant. dichter. Hij legt de nadruk op woordloze melodieën en klank poëzie. Eugénie de Munck pu bliceerde twee bundels in de li teraire Liftserie: 'Hemelkelder' (1987) en 'Kamer Buiten' (1991). Zij combineert poëzie met mu ziek. Joost Bollinger begeleidt haar op de piano met Portugese muziek. De Rotterdamse Lita Duske viciu is een ionge podiumdich teres die debuteerde in Tejatro Popular in Rotterdam. Het Vrouwenhart, onderdeel van Het Zingend Hart, brengt mu ziek van Eisler en Monteverdi ten gehore. Verbaal Signaal begint om 14.30 uur. Ria Marks (voor) en Martine Berghuijs, Wouter Brave en Die van duin in 'De zoete vijandin' van Orkater. foto hans meerman RECENSIE WUNAND ZEILSTRA De zoete vijandin door Orkater naar ver halen van Dalton Trevisan Spel Wouter Brave, Marbne Berghuijs, August Willem- sen, Die van Duin, Ria Marks. Sarah Stiles en Thijs van der Poll Gezien 25/3 LAK Leiden Aldaar nog H zien t/m 28/3 Een melancholiek sfeerbeeld wil het gezelschap Orkater in dc nieuwe produktie 'De zoete vij andin' oproepen. Deze veelzeg gende titel is ontleend aan ver halen van dc Braziliaanse schrijver Dalton Trevisan. Het thema daarvan is met de woor den van tekstschrijver L Nijgh samen' te vatten als EOetB oorlog van 't minnen'. Liefde en begeerte slaan om in haat door de sleur van trouw. Zo worden in die zin twee echtelieden be schreven als 'beulen, veroor deeld elkaar te folteren', want er zijn in de loop der tijd door de vele irritaties van alledag 'on herstelbare woorden' gezegd. De voorstelling van Orkater. een graag geziene gast in het LAK met steevast volle zalen, heeft dit sfeerbeeld op verschil lende niveaus in theatertermen willen vertalen. Veelal droeve klanken van violiste Sarah Stiles en gitarist Thijs van der Poll bc geleiden het geheel. August Wil- Icmsen, vertaler van Trevisans werk, speelt hier het personage van de verteller. Ter illustratie van diens verhaal dansen Wou- ici Brave en Martine Berghuijs een in liefdespijn gedrenkte tango, hetgeen wordt afgewis- idd mn si em's waarin 11 van Duin en Ria Marks elkaar be vechten en beminnen. De laatstgenoemden brengen in hun dialogen toch nog af en toe wat ironische distantie. Een vrijscène bijvoorbeeld wordt als het ware voorzien van 'ondcrii- tels' die afstandelijk het verloop van de strijd beschrijven, of na het smartelijke betoog van een diepongelukkige echtgenote volgt het nuchtere commentaar. „Kijk. dat vind ik nu overdre ven."' Verder is de voorstelling- zeker voor Orkater begrippen - vrij ingetogen. De afzonderlijke niveaus zijn Op /H h/til soms WM min, soms wat minder - de moeite waard. Toch levert de som der delen helaas niet echt iets ex tra's op. Ook Orkatcr is het niet gelukt om het vertel-, spel- en dansniveau tot een nieuw ge heel te sneden Win efaifiM lend nó elkaar komt (verhaal fragment je. dansje, dialoogje), zou eigenlijk meer de suggestie van samenhangende gelijktij digheid moeten hebben. Maar dat is kennelijk ontzettend moeilijk. SIGNEERACTIE 10 SIGNEERACTIE 1 april bij Kooyker... 5 april bij Adriaan van Dis PETER USTINOV signeert De oude man en meneer Smith Woensdag 1 april 1992 van 16.30 uur tot 17.30 uur bij: Boekhandel Kooyker Breestraat 93, Leiden LONDEN CEES VAN ZWEDEN Zestig jaar geleden kon George Orwell geen uitgever vinden voor 'Down and Out in Paris and London', het autobio grafische verhaal van zijn leven als zwerver in beide hoofdsteden. Na twee mislukte pogingen het manuscript te slijten, liet de Britse schrijver het achter bij een vriendin. „Gooi het maar weg", zei hij. „Maar bewaar de paperclips. Die zijn geld waard." Met 'Down and Out in Paris and London' is het toch nog goed geko men. De vriendin negeerde Orwells ad vies, vond een uitgever voor het boek en dezer dagen trekt de toneelversie ervan, met figurantenrollen voor echte zwervers, volle zalen. Het stuk opende in het Franse Chalons-sur-Saöne en kwam via een aantal Engelse steden in Londen terecht, waar het door de Plain's Plough Company in de Ri verside Studios wordt opgevoerd. Later dit jaar gaat het naar Parijs. De naam 'Orwell' stond zelfs in Frankrijk borg voor een overweldigen de belangstelling. Hoewel een aantal dialogen tussen Londense zwervers in het Engels werd gevoerd, was er in Chalons-sur-Saóne elke avond een stormloop op de kaartjes voor 'Dans la deche a Paris et Londres' (de Franse ti tel). Eenmaal op Britse bodem, beperkte de stormloop zich niet tot de kaartjes. In Birmingham. Bradford, Salisbury en Londen meldden zich voor de figuran tenrollen duizenden mensen aan. van wie sommigen zelf een kommervol be staan als dakloze leidden. Het idee leek orgineel een toneel stuk over en door zwervers. Toch wenst de Plain's Plough Company het stuk niet als zodanig aan te prijzen. „Wij willen de zwervers niet uitbui ten", zegt Chris Taylor van het toneel gezelschap. „De wet verbiedt ons in dit land om acteurs die geen lid zijn van de vakbond, te betalen. Al wat wij de fi guranten kunnen geven, is dus een on kostenvergoeding In Londen meldden zich 400 mensen aan voor de figurantenrollen na een oproep door een plaatselijk radiosta tion. Er werden geen audities gehou den, en allen werden gewoon aange nomen. De figuranten krijgen niet be taald. maar hoeven ook geen teksten te leren. Voor zover zij op de planken hun mond opendoen, is dat geïmprovi seerd. Om iedereen aan bod te laten komen, mag elk van de figuranten maar een week meespelen. Zwervers Met de opvoering van Orwells bock poogt Plaine's Plough Company de aandacht te vestigen op het lot van de i lot dat sinds de jaren '20 wezenlijk is veranderd. Volgens een lage schatting van Shelter, een En gelse daklozenorganisatie, waren er in 1990 niet minder dan 3 miljoen Britten zonder eigen huis. De meesten van hen leven onder deplorabele omstan digheden in vervuilde en verwaarloos de pensions, waar iedere vorm van pri vacy en geborgenheid ontbreekt. Al leen al in Londen slapen dagelijks bijna 3000 mensen op straat. Die getallen waren in Orwells tijd vergelijkbaar. Zelf had Orwell uit vrije wil voor zijn zwervend bestaan geko zen. Hij had een opleiding genoten aan 's werelds beroemdste jongenskost- M hooi 1 ton oflege, en BH M be middelde zus bij wie hij desgewenst kon intrekken. Pas vier jaar na het ver schijnen van 'Down and Out' zou hij in "The Road to Wigan Pier' (1937) uitleg gen dat schuldgevoelens over zijn poli tie werk in Burma hem dc straat op hadden gedreven. „Ik was mij bewust van het immense gewicht van de schuldschreef hij. „Ik moest boeten voor wat ik gedaan had. Ik moest zelf ten onder gaan in dc niana en één lijn mal onderdruk ten tegen de tirannen... Het scheen mij toe dat mislukking dc enige deugd Orwell streek als 25-jarige Jongeman neer in Parijs, waar hij in een hotel werk vnn<l .ils bordrnu.iwr I en |a«ir later keerde hij. uitgemergeld cn ziek. terug naar Engeland. Een baantje als leraar, dat hem was beloofd, ging ech ter met (IfKir en Oml k;\.im .inder maal terecht tussen de 'down-and-ou- ters' (zwervers). Orwells boek werd voor het toneel stuk aangepast door Nigel Gearing. Ge vraagd of Orwell aangenaam verrast zou zijn dat zijn aanvankelijk zo onfor tuinlijke bock nu volle zalen trekt, zegt Gearing: „Ik hoop dat hij zou hebben goedgekeurd wat wij doen. Dc nog steeds bestaande armoede en ongelijk heid hebben de vragen die UJ Opwilip des te Indringender gemaakt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23