N§& 'Je hebt natuurlijk ook een dosis geluk nodig' Rtv show willy alberti herdacht Vlaamse schrijver Herman Brusselmans succes op tv Neo-nazi's zitten overal Amerikaanse tv: bombardement van geweld en clichébeelden Medewerkers vrezen dat typische VPRO-programma's sneuvelen DINSDAG 24 MAART 1992 8 Meer dan duizend mensen bezochten afgelopen zondag de herinneringstentoonstelling rond de zanger Willy Alberti in Amsterdam. Ria Alberti (hier op de foto) toonde zich overdonderd door alle belangstelling voor haar in 1985 overleden echtgenoot. De weduwe hoopt dat er snel een museum komt waar alle herinneringen aan de 'Napolitaanse tenor* blijvend kunnen worden tentoongesteld. foto Arthur bastiaanse Lisa Boray hoopt op doorbraak na songfestival In kleine kring wordt Lisa Boray al jarenlang getipt voor de top. Vorig jaar leek het het er even op dat de zangeres zou doorbreken, toen ze met het duet 'Goede Tijden Slechte Tijden' in de hitlijsten stond. Maar het succes bleek tijdelijk. Aanstaande zondag doet ze mee aan de Nederlandse finale voor het Eurovisiesong festival met het lied 'Hartstocht'. Kijkdichtheid gegaran deerd. „Het songfestival is een bela den £egrip. Artiesten, vooral ge renommeerde, zijn er vaak huiverig voor. Ik begrijp dat wel. Het gaat niet alleen om de ar tiest. Het gaat om de perfecte combinatie van artiest èn liedje. Als een liedje niet bij je past, ga je de boot in." „John de Mol sr., de directeur van Conamus, heeft me ge vraagd mee te doen. In 1989 heb ik veel contact met hem ge had toen ik meedeed aan een internationaal songfestival in Turkije, dat ik overigens heb ge wonnen. Toen De Mol mij vroeg voor het Nederlandse songfestival heb ik niet meteen vraagt veel van je. Aan de ene 'ja' gezegd. Ik zin^ liever in het kant moet je veel accepteren Engels dan Nederlands. Boven dien stuurde John me een liedje op dat niet bij mij paste. Ik heb toen voorgesteld om zelf iets te schrijven.' „Op de laatste middag vóór de inleveringsdatum heb ik een liedje gemaakt, samen met Edwin Schimscheimer. Mis schien heeft de tijdsdruk gehol pen. Het is een lied geworden vol passie. En zo heet het ook: Hartstocht. We hebben het niet over lichamelijke hartstocht, maar over de dingen die men sen met hart en ziel doen. Daar voor mag je ook wel eens een lans breken. De vervlakking is groot, als je goed om je heen kijkt." Lisa vertelt over het door haar gewonnen songfestival in Tur kije. „Er deden vijfentwintig landen mee. Ik won met 'Lovers until the end'. Binnen de kortste keren stond het plaatje in de tipparade. Maar de single zelf lag niet op tijd in de winkels door een ruzie tussen platen maatschappijen. Jammer, want er bestond écht belangstelling Geluk „Op zo'n moment besef je dat je natuurlijk ook altijd een dosis geluk nodig hebt. En je wordt geconfronteerd met het feit dat je maar een nietig radertje bent in die hele platenwereld. Het is een keiharde business. Het flexibel zijn. Aan de andere kant moet je een eeltlaag op je ziel kweken. Die eigenschappen moet je je eigen maken, anders red je het niet." „Daarom denk ik dat te snel succes niet goed is voor een ar tiest. Vroeg of laat word je met de neus op de feiten gedrukt. Zo lang het succes duurt, lopen ze het vuur uit je sloffen, maar als het wat minder gaat, word je op jezelf teruggeworpen. Ik kom er hoe langer hoe meer achter dat het opbouwen van een basis belangrijk is. Dat vertel ik ook tegen mijn leerlingen, want ik geef ook zangles. Ik heb ook een tijd ingevallen voor Margriet Es- huys op het Alkmaars conserva torium." „Ik vind dat prachtig: dingen doorgeven die ik in de vijftien jaar sinds ik van het conservato rium af ben, heb geleerd. Een van de voornaamste dingen is dat je leert je grenzen te bepa len. Ook probeer ik er achter te komen waar iemands kracht ligt. Ieder mens is uniek, ieder mens heeft dus iets waar alleen hij of zij goed in is." Achtergrondkoortjes „Ik heb veel gedaan. Ik heb bij Herman Brood gezongen en Wally Tax. Ik heb bij het snel ter ziele gegane Naval Orange Choir gezeten en bij The Ameri can Gypsies. Dat was een fan tastische tijd: soul, rhythm and blues en dat samen met een stel prachtige musici. Daarna heb ik anderhalf jaar in The House- band gezongen. Daaruit vloeide veel studiosessies voort: achter grondkoortjes, bij onder ande ren Lee Towers en Anita Meijer, reclameboodschappen inzingen en de leadsongs van televisiese ries. Daar is Goede Tijden, Slechte Tijden een gevolg van." „Verder heb ik in 1986 in de winnende Knokke-ploeg geze ten met onder anderen Ruth Ja- cott. En ik zat in het team van Los-Vast met Jan Rietman. In 1984 heb ik een langspeelplaat gemaakt 'Break it out'. Die is in 67 landen uitgekomen, maar heeft hier niet veel gedaan. En afgelopen zomer heb ik met de gebroeders Bolland een cd op genomen, die nog niet is uitge bracht. De distributie-maat schappij acht de tijd nog niet rijp." „Het wachten daarop is ver velend, maar het is niet goed daar de hele tijd aan te denken. Het allerbelangrijkste is de lief de voor muziek. Die kan nie mand je afnemen. Als je op het podium staat en je zingt, ben je onaantastbaar." Gent NOS 21% 2.810 i Surpriseshow RTL4 21%. 2.750 TROS 18% 2.410 Goede Tijden RTL-4 18% 2.360 j Flying Doctors VARA 17% 2.280 i Studio Sport NOS 17% 2.210 Coming to America AVRO 16% 2.160 Keek op de Week VPRO 16% 2.140 mans acteerlessen voor zijn tv- rubriek heeft gevolgd. „Die stomme smoel op het einde is langzamerhand gegroeid. Mijn slotzin 'ik dank u voor u wèèèèèndacht' is inmiddels ge meengoed geworden. Dat de kijkers telkens weer op dat gek ke gezicht zitten te wachten is het mooiste bewijs dat ik voor een zeer ruim publiek werk." - Hoe moeilijk is het vinden van tv-fragmenten waarover je iets leuks kunt verzinnen? „Met een beetje geluk vind ik altijd wel iets om grappig over te doen. Het is niet mijn bedoe ling om mensen die zich Het lijkt erop dat Brussel- De Vlaamse auteur Herman Brussel mans is tegenwoordig ook regelmatig op televisie te ft en. Zijn rubriek 'Klare taal' in h£t BRTN-programma 'Het huis wantrouwen' (elke donder dag. BRTN 1 om 20.45 uur) heeft van Brusselmans zelfs een (vtire volksheld gemaakt. „De ménsen kijken meer naar mijn gekke smoel dan dat ze luiste ren naar wat ik te zeggen heb. Dat is eigen aan het medium te levisie. Er zijn zelfs veel Vlamin gen die niet eens weten dat ik Schrijver ben. Ik ben zo subjec tief als de pest. Mijn vrienden wïftnjf ik de hemel in, anderen verspreken te pakken. Ik heb sabel ik soms genadeloos neer." ooit met het idee gespeeld taalfouten van Koen Wauters, die een dom spelprogramma presen teert, op een rijtje te zet ten. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. De kijkers zouden te veel de indruk krijgen dat ik met Koen Wauters wil afrekenen, of dat ik hem zijn succes r gun. Misschien pak ik hem trouwens ooit nog wel, want Koentje Wauters is een zeer arrogant manr ke." Brusselmans droomt van voor televisie verder te blijven vyerken. „Ik heb de smaak te pakken. Samen met Tom Lanoye ben ik van plan sketches vo< BRTN te schrijven.' auteur zegt zich niet graag op te houden in het Vlaamse literaire milieu, hij bekijkt zijn collega's het liefst vanaf een af standje. Er was een tijd dat hij in zijn wekelijkse lite raire column in de pro gressieve krant De Morgen Vlaamse schrijvers vernieling schreef. „Ik ken die zogenaamde schrijvers niet. Er lopen hier te veel schrijvers rond die vinden dat ze voor een Nobel prijs in aanmerking komen. Laat me niet lachen." Herman Brusselmans: „De mensen kij ken meer naar mijn gekke smoel dan dat ze luisteren naar wat ik te zeggen heb." foto ilse schoutteten 10 meest bekeken van de afgelopen '1% kijkdichtheid ie ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder KRO 25% 3.340 Ook dat nog Lisa Boray Je hebt een dosis geluk nodig. foto kippa steekt steeds meer de kop op. De Duitse jour nalist Michael Schmidt deed twee jaar lang onderzoek naar de verspreiding en organisatie van de neo-nazistische bewe ging. Wereldwijd bezocht hij bijeenkomsten, sprak met ver scheidene kopstukken van de beweging en legde verbanden tussen verschillende groeperin- gen. Alle betrokkenen hebben het zelfde doel: herstel van Hitiers Derde Rijk. De taktiek van de neo-nazi's verschilt niet van die van hun voorgangers. Ze ver spreiden haat tegen joden, etni sche minderheden en iedereen die het niet met hen eens is. De gruweldaden van het Der de Rijk worden goed gepraat of ontkend. Gaskamers en holo caust zouden nooit hebben be staan. Schmidts documentaire 'Wahrheit macht frei' toont aan dat de neo-nazi's overal zitten. Ze geven bestsellers uit, doce ren aan universiteiten of zijn lid van het Europees Parlement. (Wahrheit macht frei, van avond om 20.24, EO op Neder land n WASHINGTON IPS Televisieprogramma's in de Verenigde Staten geven een ste reotiep beeld van etnische min derheden en versterken de tra ditionele rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Dit is een van de conclusies van een zeer gedegen onderzoek, verricht door de American Psychological Association (APA), waarvan de resultaten onlangs zijn bekend gemaakt. De bedoeling van de studie was te achterhalen welke effec ten het verschijnsel televisie heeft op vrouwen, kinderen, minderheden en bejaarden: vier groepen die de meest toegewij de tv-kijkers zijn. De psychologen constateer den dat veel programma's soci ale stereotiepen en geweld be vatten. Vrouwen en etnische minderheden blijken in veel uit zendingen op een minderwaar dige en stereotiepe manier te worden neergezet. Leden van etnische minderheden worden vaak geportretteerd als crimine len, gevaarlijke types of in het gunstigste geval slachtoffers van geweld. De enige minderheid die steeds vaker en ook in steeds belangrijkere rollen in beeld komt zijn de zwarte Ame rikanen. Vrouwen op televisie moeten zo dicht mogelijk het ideaal be naderen van jong, mooi, afhan kelijk, hulpeloos, passief, zich bekommerend om persoonlijke verhoudingen, warm en meer gewaardeerd om hiin uiterlijk dan om hun vaardigheden. Vol gens de psychologen dragen zulke clichés bij aan de beeld vorming van jongeren ten aan zien van beide seksen. Ook merkten de onderzoe kers op dat verwijzingen naar seks in televisieprogramma's doorgaans betrekking hebben op stellen die weinig om elkaar geven. Verder leiden de fre quente beelden van seksueel geweld volgens hen tot toene mende acceptatie van dat ver schijnsel. Kinderprogramma's die op zaterdagmorgen worden uitge zonden zijn veel gewelddadiger als uitzendingen op prime time. 'Geweld' bestond uit alles i erend van het beschadigen persoonlijke bezittingen to moord. „Tv-geweld kan agres sief gedrag veroorzaken ei gebruik van geweld als middel om conflicten op te lossen be vorderen," stellen de onderzoe kers. Elders in hun rapport be rekenen ze dat het gemiddelde kind tegen de tijd dat het van de lagere school komt op de televi sie zo'n 8000 moorden heeft ge- Songfestival van bronwaterfirma Solisten, duo's, trio's, hele ko ren: alles en iedereen kan mee doen aan een nieuw songfesti val, opgezet door de bronwater fabrikant Sourcy. „We zijn op zoek naar talent van het zuiver ste water", luidt de slogan van het festival, waar het Neder landse lied centraal staat. Het 'Grote Sourcy Songfesti val', dat een jaarlijkse traditie moet worden, wil het nationale muziekprodukt ondersteunen. Alle genres zijn welkom: mee zingers, rock en pop en het luis terlied. De kandidaten voor het eerste festival zijn gerecruteerd via de horeca. Zo'n 274 artiesten heb ben zich aangemeld. Op 7 wordt in Bunnik in de Spiegel tent de halve finale gehouden. Later in het jaar volgt de finale. In de jury: René Froger, Mar griet Eshuis en Tonny Eyk. Boosheid over instemming met Meerjarenplan Radio HILVERSUM GPD Bij de medewerkers van VPRO- radio is grote woede en onrust ontstaan nu het bestuur van die omroep afgelopen vrijdag heeft ingestemd met het Meerjaren plan Radio. Volgens dat plan, dat per 1 oktober ingaat, zal per radiozender één coördinator worden aangesteld die als hoofd van een zenderredactie moet toezien op handhaving van een strakke profilering. Zevenentwintig van de 45 vaste VPRO-medewerkers heb ben in een petitie aangedron gen op spoedoverleg met radio directeur Jan Haasbroek. Vol gens een aantal medewerkers is het nu zaak de touwtjes bij Ra dio 5 in handen te krijgen, als uitweg uit de malaise. Vooral de medewerkers van Het Gebouw (vrijdag op Radio 1 en Radio 5) en de culturele pro gramma's (dinsdag op radio 2) maken zich zorgen. Zij vrezen dat de typische VPRO-program- ma's zullen sneuvelen onder het nieuwe regime, waarbij één zendercoördinator per station het profiel bewaakt. Hans Si- nse, een van de initiatiefne- rs van de handtekeningen lijst: „Het bestuur had bij zoiets belangrijks rechtstreeks met ons moeten spreken." Volgens radiodirecteur Jan Haasbroek valt het allemaal wel mee. „Overleg over de omroep politiek is niet aan de program mamakers. Het bestuur bepaalt hét beleid, niet de radiodienst. Maar ongerust is ongerust, en als ze willen praten kan dat." VPRO-voorzittter A.J. Heerma van Voss: „Ik geloof dat Haas broek genoeg heeft overlegd. Iets anders is dat de radio-me dewerkers niet gelukkig zijn, maar dat is niemand." Heerma van Voss gelooft nog in alterna tieven. „We zouden bijvoor beeld naar de impopulaire avonduren kunnen gaan. Je ei gen publiek moet dan een beetje verkassen." Familiezender Programmamaker Kees Slager: „Radio 2 wordt een familiezen der, waarbij men van één soort familie uitgaat: een die niet naar ónze programma's luistert. Dat is vooral zo treurig omdat ons jarenlang is gezegd dat we de verloedering konden stoppen door als A-omroep wat steviger te staan. Dat onze leiding nu om gaat is verontrustend. Al die nieuwe leden verdienen beter dan gelijkgeschakelde flutpro gramma's." Stan van Houcke drukt zich krachtiger uit: „Directeur Haas broek is akkoord gegaan met Radio 1 als 'de wereld in een half uur', maar dan een hele dag lang. Die indringende buiten landreportages tijdens Het Ge bouw kunnnen we vergeten. We hebben straks maar een kleine stem in zo'n zenderredactie. Op Radio 2 zijn alle cultuurpro gramma's in één keer weg. Op Radio 4 is geen ruimte meer voor gesproken portretten. Zelfs jazzprogramma's worden daar geweerd." Radio 5 wordt genoemd als mogelijke uitweg uit de malaise, als het tenminste mogelijk is ie mand van de VPRO als station manager te krijgen. Wim Noordhoek, chef culturele pro gramma's, wil niet vertellen of hij die baan ambieert, maar noemt Radio 5 wel „de enige mogelijkheid. Ik ga heus niet na elke vijf rhinuten een plaatje opzetten. Dan krijg je reacties zoals oud-minister Winsemius die, toen Wim Kayser na tien minuten interview een sigaar opstak, vroeg of er nu een plaat je aankwam. Die man dacht dat dat de gewoonte was. Veel col lega's zouden het heel prettig vinden als wij met grote kracht richting Radio 5 zouden gaan." STRIPS BOLLEBOOM /vufoaaff lahg vw4s S zosbhaamp ooc0 eh vermist, ouwe 5J€\ tooo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8