'Loosers' nemen wraak op verleden
Cultuur&Kunst Films
Oscar-geschiedenis
op video uitgebracht
Gave klassieker met
wereldberoemde muziek
Boer en Lorrier willen een openlucht-filmfestival
8 >4
DONDERDAG 19 MAART 1992
25
Twintig jaar sterren kijken
HAARLEM MARK VAN DEN TEMPEL
Maart is voor het filmbedrijf de
maand van de Oscar-koorts, en
The Academy of Motion Picture
Arts en Science speelt daar han
dig op in met het uitbrengen
van een jubileum-video. Oscar's
Greatest Moments is de naam
van deze kostelijke band, waar
van de opbrengst ten goede
komt aan de filmhistorische ac
tiviteiten van de Academy, te
weten haar bibliotheek, muse
um en filmcollectie.
Met dezelfde opgewekte toon
waarmee de jaarlijkse televisie
marathon gebracht wordt, pas
seert in Oscar's Greatest Mo
ments twintig jaar Academy-ge-
schiedenis de revue. De selectie
is bewust recent gehouden, om
dat een overzicht van alle vijf
enzestig jaren een al te lange zit
zou zijn geworden. Er viel trou
wens de afgelopen decennia ge
noeg te beleven, en alle smeuï
ge incidenten zijn in het pro
gramma verwerkt. De naaktlo
per, Cher's jurken, de kapsels
van Jane Fonda, Marlon Bran
do's Indianenmeisje en Vanessa
Redgrave's anti-zionistische
stellingnames, alsmede de boze
reactie van Paddy Chayevsky
dat het maar eens afgelopen
moet zijn met de uitbuiting van
het gebeuren voor politieke
doeleinden.
Maar over het algemeen is de
geschiedenis van de Oscars er
één van een lach en een traan,
van sterren kijken en van einde
loze shownummers. Want daar
is de uitreiking bijna berucht
om, de muzikale intermezzi die
het gebeuren zo weten op te
rekken. Wat in 1928 amper vijf
minuten in beslag nam, is anno
1992 een tergend lange zit ge
worden. Of zoals Johnny Carson
opmerkte, twee uur spranke
lend amusement, uitgesmeerd
over vier uur. Ook dat is Holly
wood, en de Oscar-uitreiking;
hoe smakeloos het soms ook
gebracht wordt, de relativeren
de toon maakt veel goed. En de
shownummers spoel je gewoon
door. Uitgebracht door RCA/Co-
lumbia.
Lift naar het schavot' opnieuw uitgebracht
t: Kriterion, Amsterdam
Het komt niet vaak voor dat een
film vooral beroemd wordt van
wege de muziek. Sommige wes
terns van Sergio Leone behoren
ertoe vanwege de muziek van
Ennio Morricone. Maar het be
kendste voorbeeld is de film
muziek van Miles Davis uit de
film L' Ascenseur pour
l'échafaud uit 1957. Miles Davis
trage, treurige trompetsolo's uit
deze film zijn wereldberoemd
geworden en gebleven, terwijl
de film stilletjes in de vergetel
heid is geraakt.
Vanaf deze week kunnen de
jazzliefhebbers de beelden bij
de muziek gaan bekijken, want
Lift naar het schavot, zoals de
Nederlandse titpl luidt, is na
vijfendertig jaar opnieuw uitge
bracht in de bioscoop. En dat is
om diverse redenen een interes
sante gebeurtenis. Niet alleen
voor de jazzliefhebbers, maar
bijvoorbeeld ook voor de lief
hebbers van het Parijs van de
jaren vijftig. En natuurlijk ook
voor de filmliefhebbers, want L'
Ascenseur pour l'échafaud was
in meerdere opzichten een bij
zondere film.
Het was bijvoorbeeld het
filmdebuut van de toen pas 25-
jarige Louis Malle, die daarna
een glanzende filmcarrière wist
op te bouwen. En hetzelfde gold
voor actrice Jeanne Moreau, die
in deze film haar speelfilmde
buut maakte en een jaar later
wereldberoemd werd door haar
rol in de film Les amants, even
eens onder regie van Louis Mal
le.
De film wordt door filmhisto
rici ook als de voorloper be
schouwd van de 'Nouvelle Va
gue', een stroming die cineas
ten als Francois Truffaut, Jean-
Luc Godard, Alain Resnais en
Louis Malle zelf, heeft voortge
bracht. En tenslotte is het óók
nog een aardige film. Een inge
nieuze psychologische thriller
met een sterke plot en prachtige
sfeerbeelden van cameraman
Henri Decae.
Een man, Julien Tavemier,
vermoordt zijn baas omdat hij
een relatie heeft met diens
vrouw Florence (Jeanne Mo
reau). Op weg naar beneden
blijft hij in de lift steken, terwijl
buiten een jong stel er met zijn
auto vandoor gaat. Dit duo
pleegt later een dubbele moord
op een Duits echtpaar, waarvan
Julien de schuld krijgt omdat
zijn auto is gezien op de plaats
des onheils. Maar Julien heeft
een alibi, want hij zat die nacht
vast in de lift. Totdat een slim
me politie-inspecteur (Lino
Ventura) zich afvraagt hoe hij
eigenlijk in die lift terecht is ge
komen.
Vijfendertig jaar later blijkt de
film nog altijd weinig van zijn
beeldende zeggingskracht te
zijn kwijtgeraakt. De film is een
stuk trager dan de gemiddelde
Hollywood-thriller, maar dat is
ook de charme ervan. En voor
het verhaal was het heus niet
nodig om Jeanne Moreau zo
lang 's nachts door Parijs te la
ten lopen op zoek naar Julien,
maar het levert wel prachtige
plaatjes op.
Zoals de film vol zit met aller
lei sfeervolle stadsbeelden. Volle
straten met oude Citroens en
Renaultjes; de eerste autoroute;
het eerste motel buiten Parijs.
Het zijn zaken die de film nu
een soort cultuurhistorische
meerwaarde geven. Alleen de
geluidsband is duidelijk verou
derd. Met uitzondering van de
muziek van Miles Davis, doen
de geluiden onnatuurlijk en stu-
dio-achtig aan. Maar dat is een
van de weinige storende ele
menten in een voor de rest nog
gave klassieker.
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
CAPE FEAR LIDO 1. EURO 4 OOOO
Remake van de gelijknamige film uit 1962. Een gezin wordt bedreigd door de ge
vaarlijke psychopaat Max Cady (Robert de Niri
zoveel met elkaar te stellen als met de gek, m
cynisch en de dochter eigenzin
BRUTTI. SPORCHI E CATTIVI KIJKHUIS
een krottenwijk in Rome woont een gezin va
arak. Als vader op zijn werk een oog verliest e
n Martin Scorsese.
OOOO
i vijftien leden in een zelfgebouwde
i één miljoen lire compensatie
PANTSERKRUISER POTEMKIN LVC OOOO
Eén van de beroemdste films uit de filmgeschiedenis, door Sergei Eisenstem. Het
onderwerp is de matrozenopstand op de pantserkruiser Potemkin in 1905, die gevol
gen krijgt m de havehstad Odessa. Vooral de 'trappenscene', die zeer ingenieus is
gemonteerd, wekt nog altijd veel bewondering.
TEXASVILLE LAK OOOO
Vervolg op 'The Last Picture Show' uit 1971 van Peter Bogdanovich. De personages
uit die film zijn nu'vele jaren ouder en wijzer. Hoofdpersoon Jeff Bridges speelt een
oliemiljonair die ondanks een dreigend faillissement niet kan stoppen met geld uit
geven. Bogdanovich is ruet m «urn. maar de film is toch onderhoudend.
BIOSCOPEN
Bruce Willis (links) en Damon Wayans in The Last Boy Scout
Joel Silver is er opnieuw in geslaagd om zijn faam als
producent van snélle, goedgemaakte actiethrillers waar
te maken. Na films als Lethal Weapon, Die Hard, Preda
tor en 48 hrs, slaat hij nu toe met The Last Boy Scout, met
Bruce Willis in de hoofdrol. De kracht van deze door To
ny Scott geregisseerde film zit niet alleen in een goede
rolbezetting en fraai camerawerk, maar ook in een sterk
scenario, waarvoor destijds het recordbedrag van ander
half miljoen dollar werd betaald.
moordenaars, die handelen in
FILM opdracht van de corrupte eige
naar van de American football-
club 'The Stallions'. Dezelfde
club die Jimmy ooit heeft ont
slagen toen hij aan de drugs
raakte. Vandaar dat hij nog al
tijd zint op wraak
Ook Joe tobt met zijn verle
den. Hij was ooit bodyguard
voor een senator en heeft zelfs
de president gered bij een
moordaanslag. Maar hij werd
eveneens ontslagen, toen hij
zich kwaad maakte over de ma-
Lido 2, Leiden en Euro 1, Alp-
Twee tegengestelde types, de
blanke, cynische prive-detective
Joe en de zwarte, emotionele
ex-football speler Jimmy, wor
den bij toeval aan elkaar gekop
peld door de moord op de
vriendin van Jimmy. De moord
blijkt het werk te zijn van huur-
nier waarop de senator met
vrouwen omging. Als vervolgens
thuis z'n vrouw vreemdgaat met
zijn beste vriend is ook voor
hem de maat vol en zint hij
eveneens op wraak.
De twee 'loosers' die eerst
lijnrecht tegenover elkaar staan,
besluiten samen op zoek te
gaan naar de moordenaars van
Jimmy's vriendin. De politie is
daar niet blij mee, maar de poli
tici nog minder. Joe en Jimmy
komen erachter dat de senator
een vuil spelletje speelt met de
eigenaar van de 'Stallions', die
op zijn beurt de senator wil la
ten vermoorden en Joe de
schuld in de schoenen wil
schuiven.
Het verhaal van The Last Boy
Scout is door de vele nevenintri
ges en flash-backs knap inge
wikkeld, maar toch raak je als
kijker de rode draad geen mo
ment kwijt. En dat is natuurlijk
het knappe van I
Het is eigenlijk onvoorstelbaar
wat er in anderhalf uur allemaal
op je af komt en hoeveel infor
matie er over je hoofd wordt
uitgestort. Maar gelukkig zijn
Joe en Jimmy er steeds om ons
tussen alle moordaanslagen
door naar een happy end te
voeren. De finale vindt plaats in
het Colloseum, een van de be
roemdste football-stadions in
Amerika, waar een sluipschutter
zich heeft verschanst om de
senator neer te schieten, nadat
een eerdere moordaanslag door
Joe en Jim is verijdeld.
Naast dit vuurwerk aan het
slot, biedt de film ook tussen
tijds aardig wat spectaculaire
actiescènes, waarbij het voor
treffelijke camerawerk opvalt
van Ward Russell, die eerder
met regisseur Tony Scott sa
menwerkte bij films als Top
Gun en Beverly Hills Cop II.
Dat laatste brengt me op de
rol van Jimmy, gespeeld door
Damon Wayans, die net als Ed
dy Murphy een carrière achter
zich heeft als 'stand-up come
dian'. Wayans bewijst in deze
film dat hij daarnaast ook uit
stekend kan acteren, door zich
geen moment van het doek te
laten spelen door de opnieuw
ijzersterke Die Hard) Bruce
Willis.
Ook verbaal zijn de twee vol
komen aan elkaar gewaagd, al is
dat natuurlijk vooral weer het
werk van de scenarioschrijver,
die aan het eind van de film Joe
de woorden in de mond legt
waar een goede actiefilm tegen
woordig aan moet voldoen:
'Een held in de jaren negentig is
niet iemand die meteen een an
der neerslaat, maar juist ie
mand die heel erg 'cool' is en
die vooral met zijn mond ster
ker is dan zijn tegenstander'.
De film The Last Boy Scout is
er het levendige bewijs van.
FILMS IN LEIDEN
Gratis vertoningen op Vrouwenkerkplein
LEIDEN WILFRED SIMONS
Vorig jaar augustus organiseer
den Jan Boer van het Kijkhuis in
Leiden en Ruud Lorrier, uitbater
van het café 't Praethuys, samen
een filmvoorstelling in de open
lucht op het Vrouwenkerkplein
in Lelden. Jan Boer draaide de
film My Name Is Nobody en
Ruud Lorrier zorgde voor een
tap en een barbeque.
De avond was zó'n succes,
dat de initiatiefnemers tot een
herhaling besloten. Deze keer
willen de twee de zaak echter
ambitieus aanpakken: niet één
avond, maar een hele week, van
10 tot en met 16 augustus. Spe
ciaal voor dit doel heeft Boer al
een projectiescherm gekocht,
dat hem 6000 gulden heeft ge
kost.
Welke films er in die week
worden gedraaid, heeft Jan Boer
nog niet bepaald, maar hij heeft
al wel plannen in een bepaalde
richting. Zo wil hij iedere avond
een film rond een ander thema.
Ruud Lorrier heeft al een wens
bij Boer neergelegd: „Ben Hur,
die zou ik wel graag op dat festi-
val willen vertonen!" Boer kijkt
een beetje moeilijk, maar draait
snel bij: „Hij is een béétje lang,
maar verder gaat het wel."
Verder denken de twee aan
een rock roll-film, bij voor
keur over Chuck Berry en aan
een film van Stan Laurel Oli
ver Hardy. „En verder wil ik één
hele moeilijke culturele film,
waarvan de toeschouwers echt
pijn in hun hoofd krijgen", zegt
Boer. „Dat zijn trouwens ook
vaak de mooiste!"
Het organiseren van zo'n fes
tival is volgens Boer en Lorrier
nog niet zo eenvoudig. Vooral
de financiële kant baart het duo
zorgen. „Als we het uit de barin-
komsten moesten financieren,
konden we er beter niet aan be
ginnen. Vorig jaar heb ik maar
een half vaatje bier verkocht,
niet bepaald veel", weet Lorrier.
Votw
:..»VjsSB - I H HHI
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
Raise the red lantern 16 j. dag 14.
18 45,21.30. 2a 20 13. 15 30.
1845.21 30
ALFA 2
Dead again 16 j dag 14, 19.30.
22. 23 20 13 30. 16. 19.30. 22
ALFA 3
Barton Fink a I dag. 14, 18.45,
21 30.23 20 13. 15 30. 18.45.
21.30
ALFA 4
Les amants du pont neuf 12 j.. dag.
14, 18 45. 21.30; 23 20 13. 15.30.
18.45.21.30
ALHAMBRA 1 tel 6233192
At Play in the Fields of the Lord a I
dag 20, vr ma dt do ook 13 30
Babar a I za 20 wo 13.45
ALHAMBRA2
Thelma Louise 12 j.. dag 18.45,
21.30. vr ma dido 00k 14
BELLEVUE CINERAMA
Marmxstraat 400 tel. 6234876
Cape Fear 16 j dag 14,19 15.22.
20 13 30. 16.15. 19.15.22
CINERAMA
At Play in the Fields of the Lord a I
dag 13.45,20
CALYPSO 1 tel 6266227
The prince of tides 12 1 dag 13 45.
18.45.21 30.20 13.15, 16. 1845.
21.30
CALYPSO 2
Frankie Johnny a 1 dag 14.
19.15. 22.20 13 30. 16 15. 19 15.
Europa 161 .dag 14 30. 17. 19.30.
22 15
CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA
Delicatessen a 1 dag 14 30. 17.
19 30. 22 15
CINECENTER-PIERROT
La double vie de Veronique 16 j
dag 14 30. 17.15. 19 45.22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Proof 16) .dag 14 30. 17. 19 30.
22
21.30,2a 20 00k 14.30
CINEMA OSCAR
In bed with Madonna a l vr za wo 2
I hired a contract killer 16 ma di
20
CITY 1 tel 6234579
The last boy scout 16 j .dag 14. 19.
21 30,20 13.15. 15 45. 19.21 30
do 00k 13.45
CITY 3
Don't tell mom a 1 dag 14 15. 19.
21.30.20 13.15. 15 45. 19.21 30
CITY 4
A kiss before dying 16 dag 14.15.
19. 21 30.20 13.15. 15 45. 19.
21.30
CITY 5
Shattered a.I..dag. 19. 21.30. vr ma
dido ook 14.15
CITY 6
The Addams Family a I dag. 13 45,
19.20 13 15. 1545. 19
Silence of the lambs 16 jdag
21.30
CITY 7
De Johnsons 12 j.. dag 14.15.19.
21 30.20 13 15. 15.45. 19,21 30
DESMETtel 6273434
La belle noise use, dag 19 45. 20 ook
12.15
De ontkenning, dag 19. 20.15.
21 30. 20 ook 12
Late night movie, dag. 23. 20 14
KRITERION 1 tel 6231 70B
La grande bouffe, dag 1 7.30
Lascenseur pour lechafaud, dag
20 30. 22 15
Studio K
A touch of evil, dag. 18, 22
RIALTO 1 tel 6623488
Het rode korenveld, dag 18. 20, 20 ook
15.15
Das schreckliche M&dchen, dag. 22. 20
ook 1 3 15
RIALTO 2
Enturiaon, dag 18
Roy Rogers, king of the cowboys, dag
1945
La vie de Bohème, dag 22 15
THE MOVIES 1 tei 6245790
Raise the red lantern, dag 17,
21 30. 22. 2000k 14 45
THE MOVIES 2
Indian Runner, dag 17. 19.30. 22.
2000k 14 45
I THE MOVIES 3
Delicatessen, dag 19 30. 20 ook 15.
vr /a ook 0 15
1 Europa, dag 21.30
TUSCHINSKI 1 tei 6262633
JFK 12j .dag 14, 20
TUSCHINSKI 2
Little man fate a 1 dag 14,18 45.
21 30.20 13 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI 3
Cape Fear 16 1 .dag 14 18 45
21 30.20 13 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI 4
Hot Shots a Idag 14. 18 45.
21 30.20 13 15. 16. 1845.21 30
TUSCHINSKI 5
The commitments a 1 .dag 14.
18 45.21 30.20 13 15. 16. ia45.
21 30
TUSCHINSKI 6
Dead again 16dag 14.1845.
21 30.20 13 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI CINEAC
Robin Hood a 1 dag 18 45. 21.30.
vr ma d-do ook 14
Dc notekraker a I /a wo 14,20
13 15. 16
DE UITKIJK tei 6237460
The adjuster 161dag. 20
Rambling Rose, 16 1 dag 18, 2?
Daantje de wereldkampioen a I za
Kijkhuis-programmeur Jan Boer wil in ieder geval „één hele moeilijke film, waarvan de toeschouwers echt pijn In hun hoofd krijgen."
FOTO HIELCO KUIPERS
3 13.
Gelukkig zijn er Leidse bedrij
ven bereid gevonden om de
kosten van de filmhuur voor
hun rekening te nemen. Eén
sponsor is al binnengehaald,
vier andere worden momenteel
benaderd.
Een schok voor Boer en Lor
rier was de mededeling van de
gemeente dat voor het gebruik
van het plein precariorechten
moeten worden betaald. Vooral
Boer is hier heel boos over
„Zo'n festival, dat toch een
mooi evenement is voor de hele
stad, zou gesubsidiéérd moeten
worden, in plaats van dat ze er
ook nog voor willen vangen!"
Bij zijn weten bestaat er een
'potje voor incidentele activitei
ten'. waarop hij graag een be
roep zou willen doen.
Ook Lorrier is verbaasd, maar
meent dat er door onderhande
len met de gemeente nog wel
iets mogelijk is: „We hebben nu
ontheffing aangevraagd en we
wachten af wat daar uit komt.
Als de gemeente niet mee wil
werken, kunnen we altijd nog
met de pet rondgaan. De rech
ten bedragen namelijk één gul
den per stoel, dat kunnen we de
toeschouwers best vragen."
Boer en Lorrier willen geen
toegang heffen en zij vragen
zich zelfs af of dat wel kan: „Het
plein ligt zo in de loop, dat het
ondoenlijk is om iedere voorbij
ganger te laten betalen", zegt
Lorrier, die zijn verhaal besluit
met de mededeling dat hij er
„wel voor zal zorgen dat de toe
schouwers de films gratis zullen
kunnen zien."
3 13
Jungte Book a
Het programma van Leidse en
Haagse bioscopen staat op de
pagina 'Info'.