Gé Reinders maakt plaat
samen met Rita Coolidge
V A
Rtv show
'Ik voel en gedraag me
meer als een vrouw van 50'
AVRO portretteert zestal ondernemers
Edison voor
Ben Cramer
'Mijn stem is een geschenk van God'
WOENSDAG 18 MAART 1992
ZOGEZEGD
Zanger wil publiek de 'emotionele waarheid' voorhouden
Alles wat goed is,
komt snel. Country-
zanger Gé Reinders
had net met Rita Coolidge een
duet op de plaat gezet of hij
kreeg het bericht dat hij de
Country Composers Award 1991
van de KRO en Conamus had
gewonnen. Begin april ver
schijnt de nieuwe cd van Rein
ders, getiteld 'Blood'. Op deze
plaat staat het duet met Rita
Coolidge, 'Stolen love', dat eind
deze maand als single wordt
uitgebracht.
De samenwerking met Rita
Coolidge was ook voor Reinders
zelf een verrassing. „Oorspron
kelijk zou ik het lied samen met
Tony Ville zingen, de voormali
ge lead-zangeres van Pussycat,
maar dat ging niet door. Er wa
ren contacten met de Verenigde
Staten en Rita kreeg een bandje
met het lied in handen. Ze was
er meteen enthousiast over.
Toen hebben we het lied samen
opgenomen. Rita wil het zelfs
Op haar eigen plaat zétten die-
binnenkort uitkomt. Bovendien
heeft ze plannen om naar Ne
derland te komen."
„Ik vind dat het resultaat
goed klinkt. Maar ik ben wel be
nauwd geweest. Ik wist hoe het
lied klonk met Tony samen. En
ik dacht: als het maar niet tegen
valt."
Gé Reinders vetrouwt erop
dat zijn nieuwe plaat het goed
zal doen. „M'n eerste cd
'Homecoming' heeft ook goed
gelopen, evenals de plaat 'De
radio Muskiet-liedjes'. Ie platen
kunnen toch worden verkocht,
ook aJ sta je niet in de hitpara
de. Daarover heb ik mezelf ook
verbaasd. Ik ben langzamer
hand tot de overtuiging geko
men dat er een markt is voor dit
soort muziek."
Verenigde Staten
Gé Reinders heeft een fascinatie
voor de Verenigde Staten. „Als
kind al heeft dat land me ge
trokken. Ik heb er na mijn mid
delbare school ook een jaar ge
studeerd. Ik ben vaak terugge
weest en heb veel door het land
gereisd. Wat me zo aantrekt in
het land is de hang naar vrij
heid. En dat je er steeds op
nieuw kan beginnen, je hebt
geen geschiedenis. Hier in Ne
derland blijf je altijd Limburger
en dat stempel drukt zwaar."
„Ik realiseerde me dat toen ik
in Amerika in gesprek raakte
met een Nederlandse vrouw.
We spraken Engels met elkaar
totdat we erachter kwamen dat
we beiden Nederlander waren.
Ze stelde voor om dan maar in
het Nederlands verder te gaan.
Ik vond dat best. Toen bleek dat
ik Limburgs sprak en haar taal
gebruik vrij bekakt was. Op het
zelfde moment veranderde on
ze status ten opzichte van el
kaar. Zij voelde dat ook, waarop
we weer zijn overgegaan op het
Engels. Toen zaten we weer op
het zelfde niveau."
„Tegenwoordig raakt het me
niet meer. Ie wordt ouder en als
je het goed doet in je vak vallen
bepaalde vooroordelen weg.
Maar toen ik jonger was, heb ik
er wel last van gehad. Zo gingen
ze in Amsterdam bijvoorbeeld
opeens Duits tegen me praten."
„In de Verenigde Staten had
ik nooit problemen. En dat kan
voor een deel mijn hang naar
het land bepalen. Tegelijkertijd
ben ik heus niet blind voor de
andere kant van de medaille: de
slechte sociale voorzieningen,
de massa's daklozen, zelfs in
Beverly Hills. Ik heb het pas nog
gezien. Een taxi-chauffeur zei
tegen me: 'tussen mij en die
mensen zitten precies twee
maanden.' En zo is het: als je je
baan verliest, is het zö met je
Woody Allen gaat pijnloos door
het leven. foto archief
,,Mijn moeder was dol op bloe
men. Vooral op tulpen. We zon
gen thuis ook altijd liedjes als
'Tulpen uit Amsterdam'. Nu is er
een tulp naar mij vernoemd. Ik
weet zeker dat mijn moedertje in
de hemel daar heel blij mee is!"
(Albert Mol in Story)
lk stel me altijd voordat er er
gens een boom staat waaraan de
zielen hangen. En dan denk ik:
als ik nou ongeplukt zou zijn ge
bleven, had ik dat dan vervelend
gevonden? Ik denk van niet. Ten
slotte weet je dan van niks, dus
je mist ook niks. Als ik het voor
het zeggen had, was ik liever niet
geboren." (Marijke Höweler in
Revu)
,,Toen ik in Goede tijden, Slech
te tijden, die scène moest spe
len, waarin Frits van Houten Su
zanne (Ingeborg Wieten red.) ver
kracht. Vreselijk. Daar zag ik on-
zettend tegenop, net als Inge
borg. Ik moest echt mijn ver
stand op nul zetten en het ge
woon doen. Toen die scène er op
zat, bleek dat het nog een keer
over moest. Technisch was er
iets fout gegaan. Ingeborg en ik
baalden enorm. En later heb ik er
ook nog last van gehad. Op straat
riepen mensen 'verkrachter' te
gen me." (Casper van Bohemen in
Story)
,,Je hele jeugd is een angstig
sprookje: achter elke boom kan
iets staan dat je niet kent. Maar
nu denk ik: in mijn geval viel het
toch wel mee. Al heb ik in die ja
ren heel wat afgejankt. Ik huil
trouwens nog altijd heel gemak
kelijk. Mijn traanklieren zijn
blijkbaar goed ontwikkeld." (Ro
bert Long in Humo)
,,Dat ze Haitink hebben laten
gaan is toch een grof schandaal.
De mensen die het hier voor het
zeggen hebben, begrijpen niets
van muziek. Ze huren Ameri
kaanse zangers in om Italiaanse
of Duitse opera's te zingen. Dat
is toch te gék voor woorden. Het
is allemaal veel commerciëler ge
worden. De romantiek is weg; de
operadiva met haar kleine hondje
en haar bontjas bestaat niet
meer." (Wilma Driessen in Studio)
Ik maak eigenlijk nooit fouten."
(Johan Cruyff in Algemeen Dag
blad)
Ik heb laatst gezegd dat ik vroe
ger een bekende romanschrijver
was. De interviewster zei dat ik
dgt nog steeds was, maar dat is
niet zo: onze categorie bestaat
niet langer. 'Bekende roman
schrijver' is een oxymoron, dat is
zoiets als een bekende potten
bakker." (Gore Vidal in HP de
Tijd)
gebeurd. Het zou een mooi mo
tiefvoor een lied kunnen zijn."
De inspiratie ligt op straat.
„Ik wil graag de waarheid be
lichten, niet zo zeer de histori
sche waarheid, maar wel de
emotionele. Het mooiste is als
je over een bepaalde situatie
begint te zingen en het lied uit
mondt in een waarheid die voor
veel mensen geldt. Het plezieri
ge van mijn vak is dat je ook
nog eens twaalf tonen hebt om
onder die 26 lettertjes te zetten,
zodat je een mooie eenheid
kunt afleveren."
„Ik denk dat ik de Country
Composers Award heb gekre
gen voor het liedje 'Why him?'
Het gaat over een man die z'n
vrouw is kwijtgeraakt aan een
anderè man. Hij is natuurlijk in
de eerste plaats kwaad dat de
relatie voorbij is, maar hij blijft
zich afvragen: waarom heeft ze
hèm gekozen. Why him?"
Heeft zijn studie psychologie
daar iets mee te maken? „Ik heb
die studie in Tilburg niet afge
maakt. Het was niet te combi
neren met mijn studie aan het
conservatorium. Maar ik heb
wel enig inzicht gekregen in
sommige processen in de men
selijke geest. Maar voor de rest?
Ik hou van liedjes waarin een
geheim verborgen zit. Dat geldt
ook voor 'Stolen love', dat gaat
over vreemdgaan en de dingen
die twee mensen daaromheen
verzinnen. Lk ben er trots op dat
mijn liedje door iemand die ik
hoog acht is goed bevonden."
Annie de Reuver (75) weet van geen ophouden
Ik voel me als een oud
huis. Maar wel een huis
dat uitstekend is gebouwd
en nog jaren mee kan." De Rot
terdamse zangdiva Annie de
Reuver is onlangs 75 jaar ge
worden. Ze heeft er geen moeite
mee. „Ik voel en gedraag me
meer als een vijftigjarige", be
weert ze knipopgend.
Een beetje verwonderd voegt
ze eraan toe: „Eigenlijk be
vreemdt het me dat veel men
sen van mijn leeftijd zich al
hebben laten opbergen in ou-
derencentra. Man, ik sta mid
den in het leven, 75 jaar of niet.
Voorlopig moet dat ook zo blij
ven. Op z'n minst wil ik samen
met een bekende artiest nog
een vaderlandse hit scoren en
het jaar 2000 halen."
Hoewel Annie van zichzelf
zegt verlegen te zijn, klopt dat
niet met haar verleden. In 1933,
ze was net zestien, kwam ze als
zangeres terecht bij het befaam-
cje radio-orkest The Ramblers
van Theo Uden Marsman. In
Pschörr, het vooroorlogse le
gendarische uitgaanscentrum
van Rotterdam, verzorgde het
orkest dansmuziek voor de
AVRO. Annie kwam en zong:
het begin vaneen glanzende
loopbaan.
Door de jaren heen zong An
nie zo'n 35 singles vol en deed
mee aan tal van verzamelel -
pees. Vier keer trad ze in het
huwelijk en vier keer is ze ge
scheiden. „De juiste Joris heb ik
kennelijk niet mogen vinden",
concludeert ze zelf na al die
ff -ito. t
I
Zangeres Annie de Reuver in 1974
toen zij regelmatig optrad in
showprogramma's van de VARA.
foto kippa
mislukkingen. „Mijn laatste
echtscheiding dateert van 16
jaar geleden. Voor mij geen
mannen meer. Sinds mijn
laatste scheiding doe ik veel sa
men met mijn vijf jaar jongere
zus Toos. Ze heeft drie schatten
van kinderen en met hen voel ik
me erg verbonden."
Voor de Nederlandstalige
muziek is Annie de Reuver bij
leven al een instituut. Als talent
scout en producent voor ver
schillende maatschappijen ont
dekte zij bijvoorbeeld Vader
Abraham, Ben Cramer, Oscar
Harris, Henk Numeijer en de
Kermisklanten.
Stemvast
Als freelancer werkt Annie de
Reuver voor iedereen die haar
grote vakkennis inhuurt. Ook
zingt de artieste nog steeds voor
een klein, maar dankbaar pu
bliek. Regelmatig pronkt zij op
de affiches van bejaardentehui
zen en trekt volle zalen. Overal
uit het land bereiken haar uit
nodigingen. „Het krankzinnige
is", lacht ze na een slok sherry,
„dat mijn zangstem helemaal
niet achteruit is gegaan. Ik zing
nog even krachtig, stemvast en
zuiver als bijvoorbeeld veertig
jaar geleden. Ik kan niet meer
op elke uitnodiging ingaan. Dat
zou wat al te veel worden. Auto
rijden doe ik nog altijd zelf,
maar tegenwoordig doseer ik al
les wel. Ik hoef me niet over de
kop te werken. Het moet ten
slotte leuk blijven."
Tot het 'leuke' behoort ook de
jurering van talentenjachten.
„Ik ben altijd op zoek naar
goed,, jong talent. Daarvan barst
het in Nederland. Alleen heeft
niet iedereen daar oog en oor
voor. Ik wèl en daarom zoek ik
het graag op."
Een exclusieve medley van
het Annie de Reuver-repertoire
gaat aan het eind van dit jaar in
première tijdens het tienjarig
jubileumconcert van het Groot
Rotterdams Koor onder leiding
van dirigent Fred Huyskes. An
nie de Reuver: „Toevallig is die
afspraak net beklonken. Al eer
der heb ik samen met het koor
enkele songs uitgevoerd. Heer
lijk om opnieuw uitverkoren te
worden, want het is een kwali
tatief hoogstaand koor. Boven
dien waardeer ik het bijzonder
dat ze mijn 75ste verjaardag op
deze manier willen gedenken.
Jongen, wat achter me ligt is al
lemaal onvergetelijk, zelfs al
word ik 120."
Ik ben aangestoken door de gro
te traditie van Amerikaanse ko
mieken uit stomme films. Toen
ik ontdekte dat er ook om mij
werd gelachen, leek het mij de
meest pijnloze manier om door
het leven te gaan." (Woody Allen
in Elsevier)
Gé Reinders en Rita Coolidge tijdens de opname van hun duet. De samenwerking met de Amerikaanse zangeres was ook voor Reinders zelf een
verrassing. fotocpd
Ben Cramer foto cpd
WEESP
Ben Cramer heeft vanmiddag
een Edison ontvangen voor zijn
cd 'Alles wordt anders'. De zan
ger leverde vrijwel alle, in meer
derheid autobiografische, tek
sten; componist Edwin Schim-
scheimer schreef de muziek.
De onderscheiding had voor
Cramer op geen beter moment
kunnen komen. Op 1 april is de
vocalist op de kop af 25 jaar ar
tiest, een feit dat een maand la
ter officieel wordt gevierd in sa
menhang met het 40-jarig be
staan van zijn platenmaat
schappij Durcco.
Wereldhit voor 18-jarige zangeres Shanice
HILVERSUM KEES GROENENBOOM
ry
M e is pas achttien en
f j heeft al een wereldhit.
m Ji Toch markeert 'I love
your smile' zeker niet het begin
van Shanice Wilsons zangcar
rière. Ze is min of meer opge
groeid op het podium en is al
aan haar tweede platenmaat
schappij toe. Als driejarige trad
ze reeds op met moeder Crystal,
eveneens zangeres. Op haar elf
de werd ze ontdekt door platen
maatschappij A M. Haar ver
tolking van 'Somewhere over
the rainbow' in de musical 'Get
happy' leverde haar een con
tract op. De landelijke en inter
nationale doorbraak kwam na
de overstap naar het Motown-
label.
Shanice beschouwt haar stem
als een geschenk van God. „Ik
zong al toen ik nog maar zeven
maanden was: 'lungle boogie'
van Kool and the Gang. De
woorden kon ik natuurlijk niet
zingen, maar ik had wèl de me
lodie te pakken. Op mijn derde
kon ik liedjes zingen met tekst
en al. Als mijn moeder moest
optreden, nam ze me wel eens
mee het podium op en hield me
de microfoon voor."
Shanice beschikt over een bij
zondere, expressieve stem, al is
dat niet meteen af te horen aan
het vederlichte '1 love vour
smile'. Het bewijs daarvan is te
vinden op Inner child', haar
tweede cd. Ze lijkt alles in zich
te hebben om een tweede Whit
ney Houston te worden, al zal
haar stem daarvoor nog moeten
groeien. Voorlopig flirt ze nog te
veel met de hijgerige manier
van zingen die het handelsmerk
is van Michael Jackson. Overi
gens onbewust, zegt ze zelf.
Zoetig
Of ze de beloften kan waarma
ken, zal ook afhangen van de
plannen van Motown. De mu
ziek op 'Inner child' is over het
algemeen nogal zoetig en de
teksten zijn op het niveau van
middelbare-scholierenpoëzie
rond weglopende vriendjes en
de noodzaak van wereldvrede.
In een van de opnamen wordt
het woordje 'ass weggepiepl.
Shanice: „Ik vond het wel grap
pig dat mensen zich zouden af
vragen: heeft ze dat werkelijk
gezegd?"
Haar eerste plaat 'Discovery'
kwam uit op haar veertiende.
„Ik kreeg mijn eerste platencon
tract bij A M toen ik elf was,
maar het'heeft een tijdje ge
duurd voordat die plaat uit
kwam. Het is moeilijk om reper
toire te vinden voor iemand van
die leeftijd." Verder dan wat
plaatselijke hits kwam ze niet.
Op haar zestiende stapte ze
over n.i.n Motown, w.iar ook
naarstig werd gezocht naar
nummers die bij haar pasten.
„De teksten op 'Inner child' zijn
geschreven samen met Narada
Michael Walden. Toen we be
gonnen vroeg hij of ik een aan
tal titels wilde opschrijven. Acht
daarvan hebben we gebruikt en
verder uitgewerkt."
Er staat heel wat liefdesleed
op 'Inner Child'. Niet van haar
zelf, verzekert Shanice. „Wat ik
schrijf gaat niet over mezelf
maar over wat ik om me heen
zie en hoor. Veel meisjes van
mijn leeftijd gaan een relatie
aan en lijden eronder als het
misgaat. Ik denk dat veel vrou
wen zich kunnen herkennen in
die teksten."
'I Love Your Smile' gaat wèl
over Shanice zelf. „Ik lach veel
en krijg vaak te horen dat men
sen mijn glimlach zo leuk vin
den. Toen we aan de cd werkten
was net de oorlog in de Golf aan
de gang en iedereen was daar
van onder de indruk. Ik wilde
een nummer maken om de
mensen een beetje op te vrolij
ken."
In de toekomst wil Shanice le
ren acteren en dansen. Voorlo
pig concentreert ze zich nog op
het zingen en hoopt binnenkort
te gaan toeren met een band.
Hoe haar live-show er uit gaat
zien weet ze nog niet. „In elk
geval met veel dans en rap. I let
zou van begin tot eind opwin-
dend moeten zijn."
STRIPS
Boze EO eist
meer zendtijd
HILVERSUM GPD
De AVRO zendt de komende
maanden een nieuwe serie uit
'Je zaak of je leven - onderneem
't maar'. In deze gezamenlijke
produktie van IDTV, het minis
terie van economische zaken en
de AVRO, wordt het onderne
men in Nederland onder de
loep genomen. Een jaar lang
werden zes ondernemers op de
voet gevolgd door een camera-
ploeg.
Het resultaat is een aantal
persoonlijke portretten van zes
totaal verschillende mensen, die
een bedrijf runnen. Onderne
men is laveren tussen meevaller
en sof, balanceren tussen verlies
en winst. De serie geeft daar een
indringend beeld van. „Het is
geen Dallas, maar ook geen Te-
leac-cursus", aldus Haarlem
mer Rick Claus, een van de ge-
portretteerden.
Opmerkelijk is het naturel
van de ondernemers in de film;
nooit geven ze de indruk door
een camera te worden gevolgd.
De heren opdernemers werden
zö door hun zakelijke besognes
in beslag genomen dat ze spoe
dig vergaten wat er verder om
hen heen gebeurde. Eén aspect
komt in de serie steeds weer
naar voren: ongeacht de per
soonlijke drijfveer blijkt dat on-
ven is, een tweede natuur. Iets
waarmee je dag en nacht bezig
bent.
De gebroeders Rick en Leo
Claus exploitanten van party-
hilversum gpd
De Evangelische Omroep is
woedend over de manier waar
op AVRO, KRO en NCRV heb
ben geprobeerd om de EO bui
ten Nederland 1 te sluiten. De
AKN-omroepen hebben een
brief gestuurd aan het NOS-be-
WVC, waarin wordt gevraagd
om de drie omroepen voor
meerdere jaren exclusief aan
Nederland 1 te verbinden. De
EO wist niets van de brief af en
heeft in een reactie besloten alle
zendtijd die bij de pas verwor
ven A-status hoort op te eisen.
Sinds een jaar geleden de
plannen voor een nieuwe zen
derindeling vaste vorm aanna
men is er nogal gesold met de
EO. Oorspronkelijk zou de om
roep met de AKN-omroepen op
Nederland 1 komen, maar het
NOS-bestuur schoof de EO tus
sen de TROS en Veronica op het
tweede net. Uiteindelijk beland
de de EO toch weer op het eer
ste net.
centra in Haarlem, Hoofddorp
en Alkmaar hebben van meet
af aan met plezier meegewerkt
aan de serie. Ze vonden het
leerzaam. Leo: „Het is een kick
om te ondernemen en je plan
nen voor elkaar te krijgen. Door
die serie werd je gedwongen je
zelf de vraag te stellen: waar ben
ik mee bezig, wat wil ik berei
ken? In de praktijk doe je dat te
weinig, dan ga je gewoon maar
door. Maar het zou goed zijn
om eens per maand bij die
vraag stil te staan."
Uitzendschema:
Aflevering 1, donderdag 26
maart om 21.56 uur op Neder
land 1.
Aflevering 2, donderdag 2 april
om 21.54 uur op Nederland 1
Aflevering 3, donderdag 9 april
om 22.02 uur op Nederland I
Aflevering 4, donderdag 16 april
om 21.54 uur op Nederland 1
AJlevering 5, donderdag 23 april
om 22.22 uur op Nederland 1
Aflevering 6, donderdag 30 april
om 21.56 uur op Nederland 1.
De gebroeders Rick en Leo Claus exploitanten van partycentra in Haarlem, Hoofddorp en Alkmaar heb
ben van meet af aan met plezier meegewerkt aan de serie. foto united photos de boer