'Bij ons geen geklets en ook geen dominee' Rtv show De terreur van geheim netwerk in Zuid-Afrika Reclame centraal in 'De Verleiding' Nederland bezorgt Antilliaanse jongeren een flinke koude douche Een 'rolstoeler' kan gemakkelijk op reis DINSDAG 17 MAART 1992 10 meest bekeken programma's/ van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder f71 dag zo. programma Journaal 20.00 uur omroep NOS •kdh 28% kijkers 11000 3.680 |2- zo. Ook dat nog KRO 26% 3.470 <3.| do. Surpriseshow RTL-4 22% 2.880 1 4- do. Goede tijden RTL-4 18% 2.450 l5l za. Flying doctors VARA 18% 2380 TH zo Studio Sport NOS 17% 2.310 vr. TV-Show TROS 17% 2.300 l8-l za. Oppassen VARA 16% 2.160 I9-1 zo. Keek op de Week VPRO 16% 2.120 vr. Wie ben ik RTL-4 16% 2.110 bezocht slachtoffers in het zwarte woonoord Khayelitsha bij Kaapstad. Daar is het huis van een ANC-leider in de as ge legd, waarbij zijn vrouw en vier kinderen om het leven kwamen. „De brandstichters hadden met draad mijn deur dichtgebonden zodat ik niet kon helpen", ver telt een buurman. Een vrouw: „Op een dag hoorden wij scho ten. De politie was weer bezig. Ik zag voor mijn ogen hoe zij met een bijl mijn broer dood den." De reportage van Jos van Beurden is te beluisteren in het programma 'Aktuele Zaken', waarin verder aandacht wordt besteed aan het referendum. (Uitzending: woensdag 18 maart, 13.10 uur, Radio 5) De Zuidafrikaanse president De Klerk vraagt vandaag aan zijn blanke landgenoten of hij mag doorgaan met zijn hervormin gen. Ongeacht de uitslag van dit referendum zal de zogenoemde 'derde macht' die in het land actief is, aan kracht winnen. Die derde macht is een nog niet ontrafeld geheim netwerk bin nen leger, politie en veiligheids diensten, dat zich verzet tegen meer zeggenschap voor de zwarten. De namen De Werk en ANC- leider Nelson Mandela staan op de zwarte lijst. Verder lijkt de organisatie het vooral te hebben gemunt op plaatselijke bestuur ders van het ANC. Verslaggever Jos van Beurden Presentatie in handen van Astrid Joosten 'De Verleiding' heet het programma van Astrid Joosten, waarin zestien weken lang de reclame centraal staat. „Recla me verleidt ons tot het kopen van allerlei zaken. Wij laten zien hoe dat wordt aangepakt", al dus Joosten. Bedenkers, makers en ontvangers van reclame ver tellen over het vak en reageren op spots uit binnen- en buiten land. De grootste studio van Hilver sum is voor 'De Verleiding' om gebouwd tot een levensgroot re clamebureau. Er is een design studio, filmstudio, vergaderzaal, receptie, archief, vip- en viewin- groom en zelfs een teststudio. Allerlei zaken die in een heden daags reclamebureau te vinden zijn. Astrid Joosten leidt de kij kers rond en maakt een praatje met de reclamedeskundigen. Iedere uitzending heeft een eigen thema. In de eerste afle vering gaat het over beroemd heden en hun rol in commer cials. Zo is de huidige minister van WVC, Hedy d'Ancona, terug te zien een oud reclamespotje. Mevrouw Van der Meulen, voorzitster van de Coma-ver eniging Nederland, reageert op een Spaanse spot over euthana sie. Eveneens uit Spanje komt de keiharde commercial met Jo- han Cruyff tegen het roken. De Barcelona-trainer vertelt hoe het filmje tot stand kwam. Verder hebben twee Neder landse reclamebureaus in op dracht van 'De Verleiding' een spot gemaakt over Wim Kok, naar het voorbeeld van Ameri kaanse verkiezingsspots. Het bureau 'Wave' maakte een re clamefilmpje pro-Kok. terwijl collega 'Result' probeert Kok neer te sabelen. Behalve Joosten zijn er meer bekende namen aan het pro gramma verbonden: eindredac teur Helix Meurders en regisseur Bob Rooyens. ('De Verleiding': vanavond, 20.40 uur, Nederland 2) STRIPS BOLLEBOOM AMSTERDAM Het eerste beeld toont de wijk. De camera glijdt van de ene flat naar de andere en blijft hangen op het gezicht van een Antilliaanse jongen. „Ik dacht, ik ga naar Nederland, naar het paradijs", vertelt hij. 'E Paraiso is geen paradijs' heet de documen taire die de VARA vanavond uitzendt over de pro blemen rond de honderden werkloze Antilliaanse jongeren in de Amsterdamse Bijlmer. Maker Cees Overgaauw kwam op het'idee na de publiciteits golf over de moord op een beveiligingsbeambte door een Antilliaanse jongen, ledereen kwam aan het woord, behalve de Antilliaanse gemeenschap zelf. In de Bijlmer wonen ongeveer 7.000 Antillia- nen, onder wie 500 jongeren. Het werkloosheids percentage bedraagt ongeveer 70 procent. Veel jongeren vervallen in criminaliteit. Hoe extreem geïsoleerd de groep inmiddels is geworden, bleek toen Overgaauw probeerde con tact met hen te zoeken. Bij zijn eerste bezoek aan een kraakpand anderhalve maand geleden werd hij ronduit vijandig bejegend. „Ik heb er een paar uur gezeten, zonder een woord met iemand te wisselen. Weken achter elkaar." Na verloop van tijd had Overgaauw in zoverre het vertrouwen ge wonnen dat de camera tevoorschijn kon worden gehaald. In totaal filmde hij negen dagen, waar van uiteindelijk drie kwartier is overgebleven. Eén van de hoofdpersonen in de documentaire is David. Op Curasao had hij op zijn zeventiende al een crimineel verleden opgebouwd. Zijn moe der kocht voor hem een enkele reis Schiphol, in de hoop dat hij in Nederland een opleiding zou kunnen volgen. Op Schiphol werd hij bij toeval opgevangen door een religieuze organisatie. Nu volgt David een opleiding voor metaalbewerker. Ook de Antilliaan Stanley Minguel komt in de documentaire in beeld. Hij werkt bij de politie in de Bijlmer en doet verwoede pogingen om goede contacten met de jongeren op te bouwen. Hij weet als geen ander hoe moeilijk ze het hebben. Misschien is hij daarom zo streng. De Antilliaanse jongeren moeten zich gewoon aan de regels hou den. vindt hij. „Crimineel gedrag tolereer ik niet." Sommige Antillianen halen hun schouders op over de krachtige taal van de autoriteiten in Ne derland. „Als je op de Antillianen iemand ver moordt, krijg je 20 jaar. Hier misschien 4. We voe len ons hier gewoon in luilekkerland, begrijp je?" ir, VARA Er zit handel in Handel en muziek in Radio 10 STERDAM GERARD VAN PUTTEN AMSTERDAM GERARD 1 r zit handel in Handel. Zakelijker geredeneerd in Concert I Radio, een kabelstation dat dagelijks 24 uur non-stop klassieke muziek uitzendt. De horizontale programme ring behaagt niet alleen een almaar groeiende groep liefhebbers van klassieke muziek, ook tal van ondernemers laten hun reclame boodschap blijkbaar gaarne gedistingeerd toonzetten op de melo dieuze klanken van Chopin en Debussy. Maar ook in klinkend goud waar je radio van houdt zit muziek. En in de heetste hits evenzeer. De commerciële radiostations Radio 10 Gold, Power FM en Con cert Radio worden goed beluisterd en de adverteerders hebben in middels ook vertrouwen gekregen in de overkoepelende onderne ming Radio 10. „Hoe meer luisteraars, hoe meer inkomsten je ge nereert. Maar niet eens zo lang geleden hadden we de grootste moeite om de salarissen uit te betalen." Jeroen Soer, mede-oprichter aannemelijk te maken dat onze i directeur van de Radio 10- Groep, weet wat het is om radio te maken in mineurstemming. Een jaar lang hebben ze dat vol moeten houden, daar in dat krap bemeten herenhuis in de Amsterdamse Honthorststraat. Het waren maanden waarin de medewerkers de zaak draaiende moesten houden, zonder te we ten wat er met hen ging gebeu ren. De reclame-inkomsten lie pen dramatisch terug, uitgere kend na een begin waarin de toon voor een financieel gezon de huishouding leek gezet. Juridische haarkloverij uitzendingen plaats hadden der auspiciën van het in Milaan gevestigde Rete Zero." Als discjockey bij KRO, VARA en TROS leerde Soer de ins en outs van Hilversum kennen. Hij gruwde van de Gooise bureau cratie, bij uitstek stoorzender in het radioverkeer met de luiste raars. Door de Mediawet die op 1 januari 1988 in werking trad voelde Soer zich legaal gesteund in zijn streven een offensief te openen op Hilversum, dat hij de rug had toegekeerd. Niet uit rancune, maar om naar Ameri kaans model commerciële doel groepradio op de kabel te bren- „Moet je nagaan, in 1989, een gen. „Zou Nederland voortvarend zijn bekabeld, zonder twijfel hadden we er veel langer over gedaan nen te verwe zenlijken." Financieel hebben Soer en de mede oprichters van de Radio 10- Groep, Paul Blomberg en Foppe Jan Smit, hun nek behoorlijk uit gestoken. De verdwijnen, heren schroomden niet aan te TV 10 haalde het ook niet. De kloppen bij een venture capital- adverteerders werden door die maatschappij, zeg maar een ontwikkelingen afgeschrikt. Jul- bankier die bereid is meer risico lie, zeiden ze, jullie zullen ook te dragen dan normale geldver- wel verdwijnen. Fijnzinnige ju- strekkers. „Aanvankelijk ging ridische haarkloverij was er voor het om een paar ton. nader- nodig om bij de Raad van State hand is het in de miljoenen jaar oprichting, draaiden we met winst. Maar daar na brak voor termate moeilijke periode aan. De NOS spande pro cessen aan om ons en andere sta tions van de kabel te krij gen. Cable One van Willem van Kooten moest nsw gaan lopen. Inmiddels is alles terugbetaald." Via de Milanese omweg, in stand gehouden door de satel liet ASTRA IA, ging in april 1988 de eerste uitzending van Radio 10 de Nederlandse kabel op. De doelgroep: liefhebbers van gou we ouwen. Medio februari vorig jaar werden voor het eerst de fans van de hotste hits op hun wenken bediend met Power FM. En Radio 10 ging ook op de klassieke toer; eerst onder de naam Radio 10 Klassiek, bij na der inzien werd aan Concert Radio de voorkeur gegeven. „Radio 10 Klassiek was ons te Nederlands verduidelijkt pr- manager Mark Out, „Concert Radio klinkt veel Europeser en dat kan in verband met de aan staande Europese eenwording geen kwaad. Er bestaan plan nen het programma van Con cert Radio in meerdere Europe se landen te distribueren." Goedkoop Out geeft toe dat Concert Radio niet in de eerste plaats in het le ven is geroepen om met name die klassieke liefhebbers te ge rieven, die zich gegriefd voelden door de programmatische lap pendeken van Radio 4. Out: „De waarheid is dat op de satelliet nog een soundcarrier was te ge bruiken. En dat een klassiek muziekstation goedkoop kan draaien op een non-stop pro grammering met cd's." „Er komt geen presentator aan te pas en ook geen technicus", be aamt Soer, „alles is bij Concert Radio geautomatiseerd." Concert Radio onderscheidt zich qua opzet nadrukkelijk van Radio 10 Gold en Power FM („Daar zijn wel disc jockeys no dig, niet voor niets wordt hier ~°n cett Lang niet alle enquêtegege- vens zijn verwerkt. Maar zoveel is wel duidelijk: de luisteraars hebben de wens uitgesproken dat de muziekstukken op Con cert Radio voortaan worden af gekondigd. Nieuwsstation De Radio 10-groep staat dus voor doelgroepradio, maar naar de zin van Jeroen Soer wordt nog niet iedere doelgroep be diend. Op termijn wil hij met een nieuwsstation („Radio 1 is een verloren zaak") komen. An dere plannen waarmee hij rondloopt: zodra het kan van de Radio 10-groep een Nederland se onderneming („Dat zou alles aanzienlijk vergemakkelijken") maken en met zijn stations wil Soer ook de ether in. Wat dat betreft heeft hij een succesje ge boekt. Radio 10 is door het mi nisterie van wvc in elk geval tot 1 januari 1993 drie FM-frequen- ties (Wieringermeer, Imsum en Hoogezand) toegewezen. Fi nancieel gaat het ook crescendo met de onderneming. „De con currentie hoeft niet alles te we ten, vandaar dat ik geen exacte cijfers geef. Maar de totale om zet loopt in de miljoenen." Vooral Radio 10-Gold blijkt een commercieel succes, maar menige adverteerder heeft in tussen ook ontdekt dat er han del zit in Handel. Er zijn onder nemers die zich uitsluitend en alleen richten tot de doelgroep van Concert Radio, volgens Jeroen Soer hoger welstandige, hoger opgeleide mensen. Een reclameboodschap op deze klassieke zender moet passen in de programmering: op Concert Radio geen schreeuwerige jingle tussen twee sonaten van Beethoven. Jeroen Soer: „Als we iets heb ben aangetoond is dat Radio 4 in de oude vorm geen enkel be staansrecht meer heeft. In Hil versum gaan ze nu een zender redactie formeren. Of daarmee het bestaan van Concert Radio wordt ondermijnd? Absoluut niet. We zijn er trouwens niet op uit Hilversum voorgoed het zwijgen op te leggen. We zijn juist gebaat bij concurrentie, dat komt de luisteraars ten goe de. "Wanneer programmama kers op hun tenen moeten lo pen leveren ze de beste presta- TROS-serie geeft tips rond organisatie vakantie het gebied van cultuur, leuke eettentjes en gezellige winkelstraten, zodat mensen zin krijgen om op pad te gaan. Het idee voor de serie ontstond bij producer Hans van Zijl, die zelf al vanaf zijn vierde jaar in een rol stoel zit. In de eerste aflevering gaat de 29-jarige gehandicapte Jolanda Kroes een weekje naar Londen. In de volgende afleveringen wordt aandacht besteed aan de faciliteiten voor gehandicapten in Zweden, Frankrijk, België en Spanje. Het laatste deel behandelt de wintersport in Oostenrijk. Ixmden is een stad waar mensen in een rolstoel weinig hindemissen ondervinden. De helft van de taxi's heeft ruimte om men sen met een rolstoel te vervoeren, zonder dat er iets extra's voor wordt gerekend. Ook treinvervoer vormt geen probleem. Wan neer gehandicapten het van tevoren laten weten, staat er iemand van de spoorwegen klaar om de gehandicapte in de trein te hel pen. Dat geldt öok voor het busvervoer (de traditionele dubbeldekker). Het hotel waar Jolanda Kroes logeert blijkt aan alle eisen te voldoen. Een verstel baar bed, douchesteunen, een opgehoogde toiletpot en alle andere noodzakelijke voor zieningen. In de Londense straten zijn er speciaal op invaliden afgestemde openbare toiletten, waarvoor wel eerst een sleutel moet worden aangevraagd. Helaas komt J.olanda zelf amper aan het woord. Ook wordt niet verteld hoe veel het weekje Londen kost. Bij de TROS kan een gratis informatiebulletin over de serie wor den aangevraagd. (Uitzending: 20 maart, 17.35 uur, Ne derland 2. Een rolstoel hoeft geen belemmering te zijn voor een vakantie. Als een lichamelijk ge handicapte van tevoren alles goed regelt kan hij plezierig reizen. In veel landen blij ken voldoende faciliteiten voor gehandicap ten aanwezig te zijn. Dat blijkt uit de serie 'Zomaar een vakan tie', waarvan de eerste aflevering vrijdag 20 maart door de TROS wordt uitgezonden. Nergens in de serie is de invalide-op-reis 'zielig'. De makers van het programma wil len duidelijk maken dat een gehandicapte net als ieder ander een individuele en be taalbare (buitenlandse) reis kan maken. De serie geeft informatie over wat er bij de organisatie van zo'n reis komt kijken. Ook worden er toeristische tips gegeven op grappenderwijs gesproken van Saai-Radio als we het over het non-stop draaiende Sky Radio hebben"), maar detoneert abso luut binnen de Radio 10-groep. Integendeel, onderzoek heeft uitgewezen dat dagelijks ten minste 200.000 mensen afstem men op de kabelfrequentie van Concert Radio. Mark Out: „Bij ons geen geklets over een pas verschenen cd, bij ons geen oe verloze discussies over een mu ziekstuk dat ergens is gevonden en bij ons ook geen dominee op zondagmorgen. Dat spreekt de mensen aan." Wie veronderstelt dat het sa menstellen van" Concert Hadio- uitzendingen simpelweg een kwestie is van een aantal klas sieke cd's lukraak achter elkaar zetten, doet geen recht aan de programmasamenstellers. Ach ter de horizontale, volgens een vast en daardoor herkenbaar stramien samengestelde pro grammering zit wel degelijk een gedachte. Eens in de maand overleggen de programmama kers met de leden van de pro grammaraad onder wie Theo Olof over de inhoud van de uitzendingen. En alsof dat niet genoeg was vroeg de leiding van de Radio 10-groep de lezers van het maandblad Luister opla ge rond de 25.000 onlangs naar hun mening over Concert Radio. Soer „De respons was enorm, daar zijrr 9000 reacties op binnengekomen." Mark Out en Jeroen Soer (rechts): „Niet eens zo lang geleden hadden we de grootste moeite om de salarissen uit te betalen." FOTO GEORGE VERBERNE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10