igpn
héÊ\
.3)
Met Lifestyle
in de huid
van een ander
Vrije tijd
.üi
Duo-wasbox
Autootje schiet
weg van schoen
als een raket
Taco
VRIJDAG 13 MAART 1992
7
REDACTIE HENRIFTTE VAN DER HOEVEN INEKE VAN DER V
DINGEN
NIEUWE CD'S
Gaiy Moore 'After Hours' (Vir
gin)
De keuze voor blues van de
voormalige heavy metal-gitarist
Gary Moore deed de kassa's
twee jaar geleden veelvuldig
rinkelen. 'Still got the blues' was
dan ook een verrassende cd van
de Ien volgens sommigen de
snelste gitarist ter wereld. Hij
bereikte er een nieuw publiek
mee en vervreemdde niet noe
menswaardig van zijn reeds be
staande supportersschare. Suc
cesformules moet je niet al na
één keer doorbreken, weet ook
Moore. Bovendien is ervoor
hem geen weg meer terug naar
de 'zwaardere' rocksoorten.
Vandaar dat hij B.B. King en Al-
bert Collings weer voor een
nummertje laat opdraven en
andermaal een stel blazers heeft
ingehuurd. 'After Hours', waar
op zeer minutieus wordt gemu
siceerd, biedt elf sterk in tempo
variërende bluesnummers.
Moore zingt beter dan ooit te
voren en speelt op 'Story of the
blues' misschien wel zijn fraai
ste gitaarsolo ooit. (WK)
David Byme 'Uh-oh' (Wamer Bro
thers)
Met deze cd versnelt David Byr
ne het rouwproces na het uit
eenvallen van zijn Talking
Heads. 'Uh-oh' is voor Byme-
begrippen een conventionele
plaat geworden. Dit keer geen v
orkesten en ingewikkelde con
cepten, maar muziek met een
hoog TH-gehalte, zeer komi
sche teksten, razendknappe ar
rangementen en een hevige
blootstelling aan muzikale in
vloeden uit landen als Brazilië
en Cuba. Afrika, lange tijd de
rode draad door TH-platen, is
zo goed als verdwenen uit Byr
ne's muziek. 'Uh-oh' is de
meest toegankelijke en daar
door ook meest commerciële
solo-plaat die hij tot dusverre
heeft gemaakt. (WK)
Naast een aantal compilaties en
musicals is Voor mijn vrienden'
welgeteld het zevende album
van Robert Long sinds zijn solo
debuut in 1974. En daarop
maakt hij alles goed wat er in de
loop van de jaren tachtig bij
hem op liedjésgebied een beetje
inzakte. In zijn persoonlijke rij
pingsproces paste destijds het
zich ontdoen van de nodige
ideologische ballast, en deze
plaat getuigt in meerdere op
zichten van een evenwichtiger
(niet altijd mildere) kijk op het
leven. Qua compositie kan
Voor mijn vrienden' worden
gezien als een kaleidoscopisch
overzicht van het beste dat hij
sinds Vroeger of later' maakte.
Echt 'ouderwetse' kwaliteit dus
weer. Speciale vermelding ver
dient zijn bijna ontroerende
versie van 'In 't groene dal', dat
hij blijkens de hoestekst in zijn
Italiaanse woonplaats Menag-
gio tot tafelmeezinger heeft ge
bombardeerd, en dat tussen de
ze 16 nieuwe liedjes in het ge
heel niet misstaat. (WS)
Marcus Roberts - 'As Serenity Ap
proaches' (Novus).
i \i.'« i - i.'<"imkiv
nu, .17,7!
Deze inmiddels vierde cd van
pianist Marcus Roberts stelt,
evenmin als de andere drie, niet
teleur. Hij is een van de weinige
jongere jazz-artiesten (1963) die
een consequent hoog niveau
weten vast te houden. De cd be
staat uit duetten en solostuk
ken, die voor de helft van eigen
hand zijn. Robert is een pianist
met een technisch uitstekende
linkerhand, een capaciteit waar
van hij goed gebruik maakt in
deze vooral door oudere New
Orleans-stijl getinte stukken.
Het meest verrassend is 'Chero
kee', gespeeld in de stijl van
Lennie Tristano en zelfs met de
ze grootheid technisch verwis
selbaar. Als duo-partners doen
Ellis en Wynton Marsalis, Todd
Williams, de jonge Scotty Barn-
hart op trompet en de eveneens
uitstekend klinkende Nicholas
Payton mee. De trombonist Ro
nald Westray hoor ik hier ook
voor het eerst. Een fraai opge
nomen eerbetoon aan de oude
meester van de piano zonder te
vervallen in flauw kopieerwerk.
(KV)
Cruel Frederick - 'We Are the Mu
sic We Play' (SST)
Na 'The Birth of the Cruel' is dit
de tweede cd van deze Ameri
kaanse groep waarvan de naam
en het label een avontuurlijke
rockgroep doen vermoeden. Bij
oppervlakkige beluistering lijkt
de muziek een poging de avant-
garde van de jaren zestig over te
doen. Wat daarvoor niet pleit is
de oorspronkelijke kijk van
saxofonist/klarinettist/leider
Lynn Johnston en de daarvoor
te modem klinkende bas en
drums. Maar ook als er minder
gelet wordt op stijlkenmerken,
moet opvallen dat Cruel Frede
rick een groep is met een ver
rassend frisse kijk op de recente
jazz-traditie van vooral Omette
Coleman. Er worden geen
kunstgrepen uit de recente
cross-over muziek gebruikt, en
het trio, in twee stukken aange
vuld met nog eens twee blazers,
weet het meest te maken van
z'n dynamische flexibiliteit.
Cruel Frederick lijkt op geen en
kele andere groep die ik ken.
(KV)
KLASSIEK
Vivaldi: Fluitconcerten op. 10,
Fluitconcert in a - Jennifer Stinton
(fluit), Concertgebouw Kameror
kest o.l.v. Harry Christophers
(Collins)
Van Stravinsky schijnt de op
merking afkomstig dat Vivaldi
een paar honderd keer hetzelf
de concert heeft geschreven,
maar zo'n uurtje fluitconcerten
als op deze cd betekent toch
muzikaal tijdverdrijf op het
hoogste niveau. De jonge Engel
se Jennifer Stinton, die vorig
jaar al verraste met een heel
frisse Mozart-cd, bespeelt de
dwarsfluit als momenteel wei-'
nig anderen, met virtuositeit in
dienst van de muziek en een
aanstekelijke charme. De hele
uitvoeringen staan trouwens op
een constant hoog niveau,
doordat het Concertgebouw Ka
merorkest onder Harry
Christophers zorgt voor ensem
ble-spel dat een frisse, speelse
klank verbindt met de zuidelijke
charme die men van deze mu
ziek verwachten mag. (PK)
Rossini: Concertaria 'Alle voci del-
la gloria'; aria's uit II viaggio a
Reims, La Cenerentola, L'ltaliana
in Algeri, Semiramide, Stabat Ma
ter - Samuel Ramey (bas), koor en
orkest van de Welsh National
Opera o.l.v. Gabriele Ferro.
(Teldec)
Op 29 februari vierden we de
200ste geboortedag van Rossini,
maar op cd-gebied is dat nog
nauwelijks merkbaar geweest.
De lichtpuntjes kwamen van
RCA met een verrukkelijke lie-
deren-cd van Marilyn Home als
'cd van de maand', en van
Teldec met dit recital van Sa
muel Ramey, een van de weini
ge Rossini-specialisten onder de
bassen. Het is dan ook in sa
menstelling een bijzonder reci
tal, met een speciaal voor deze
uitgave gereconstrueerde con
cert-aria en een groot fragment
uit 'II viago a Reims', Rossini's
grote meesterwerk dat in onze
tijd opeens herontdekt werd.
Dat gevoegd bij het feit dat Ra
mey in de beste traditie virtuo
siteit verbindt met vloeiende
melodische lijnen, en waar no
dig een uitmuntend gedoseerde
humor tentoon spreidt, maakt
dit tot een uitzonderlijk vocaal
portret. (PK)
Elke dag
een nieuwe
bril
Met Multicolor kan de brildra
ger zijn bril aanpassen aan de
kleding van die dag. Over het
goudkleurige basismontuur
wordt met een simpel gebaar
een 'kap' in een contrasterende
kleur geklikt. Montuur en één
kap kosten 224,-. Voor elke ex
tra kap moet 25,- worden be
taald. Meer informatie: Metzier
Bonnier BV, Rosmalen, telefoon
04192-1 01 10.
Witte en bonte was moeten, ondanks alle
nieuwe waspoeders, toch vaak gescheiden
blijven. Curver maakt dit heel gemakelijk
met de duo-wasbox. In deze box hangen
twee netten, een voor wit, een voor bont.
De was kan met net en al in de machine.
Bovendien heeft de wasbox twee afzonder
lijke deksels, zodat je je bijna niet kunt ver
gissen. De wasbox (58,5x33,5x59,5 cm) is er
in wit met zwarte handgrepen, rood met
zwarte handgrepen en zwart/graniet en
handgrepen in dezelfde kleur. Adviesprijs
59,95. Meer informatie: Curver Breda, tel.
076 - 78 08 88.
Gedicht aan het lijf
'Kruip eens in een gedicht', ad
viseert de uitgeverij Rivendell
poë-T-shirts, die net de nieuwe
brochure met de collectie 1992
heeft uitgegeven. In die brochu
re vindt men T-shirts, waarop
gedichten van Hanny Michaelis,
Leo Vroman, Jan Hanlo, Multa-
tuli, Paul van Ostaijen en Hen
drik Marsman staan afgedrukt.
De 'juweeltjes van Nederlandse
poëzie', waaronder het speciaal
door Leo Vroman 'met de hand
gewijzigde' gedicht 'Voor wie
dit leest' worden in drie maten
geleverd, de meeste in wit met
een gekleurde opdruk. De shirts
kosten 24,95 per stuk, inclu
sief btw en portokosten.
De brochure kan worden aan
gevraagd bij Rivendell Nieuwe-
gein, telefoon 03402-4 29 68.
Misschien is
niets geheel
waar, en zelfs
dat niet
bij Matchbox een hot foot
racer. Het raceautootje met veermotor
wordt met behulp van een lanceersysteem,
dat met elastiek om de schoen wordt beves
tigd, afgeschoten. Dat afschieten doe je
door de hendel van het lanceersysteem te
gen je ander schoen te slaan. Je kunt er al
leen mee spelen maar het leukst is om met
een paar andere hot-foot-racer-bezitters
snelheids- en behendigheidswedstrijden te
houden. De (advies)prijs van de hot-foot-
racer is 19,95.
Meer informatie Matchbox Benelux. Ant
werpen, tel. 09 32 32 31 66 60.
Taco's eten, dat wordt het hele
maal volgens Inspiration in Kat
wijk. En zij kunnen het weten,
hun produkten zijn trendsetter
en ze staan op beurzen overal
ter wereld van Utrecht tot Cali-
fomië. Als zij komen met een
tafel, helemaal gedekt voor het
taco's eten dan wordt dat straks
een echte trend, daar hun je op
rekenen. Een rekje om de taco's
op te leggen kost 15,95. Het
houdertje met waxinelichtje en
schaaltje waarin de saus wordt
warmgehouden kost 29,95. De
warmwaterborden en mokjes
van waren overigens niet in de
vorm van beren: kat en muis
stonden model voor dit uit ke
ramiek vervaardigde produkt.
Meer informatie: Inspiration te
lefoon 01718-2 33 34.
NIEUWE VIDEO'S
Drie films gemaakt door zwarte
regisseurs hebben vorig jaar veel
aandacht getrokken: Jungle Fever
van Spike Lee, New Jack City van
Mario van Peebles en Boyz 'n the
Hood van John Singleton.
Door een toeval komen ze kort na
elkaar uit op video. New Jack City
is al te koop. De titel slaat op de
delen van New York waar drugs
bendes de dienst uitmaken. Ice-T
en Judd Nelson behoren tot hèt
groepje politiemannen dat greep
op de bendes probeert te krijgen.
De rechercheurs werken onder het
motto 'oog om oog, tand om tand'
en er is een overdaad aan keiharde
scènes. Het beeld dat regisseur
Van Peebles oproept lijkt levens
echt en is daardoor vaak huive
ringwekkend. (Wamer)
Eind maart is Boyz 'n the Hood
te koop. Toen deze film werd uil-
gebracht gebeurde hetzelfde als
toen New Jack City in première
ging: er braken in verschillende
plaatsen rellen uit waarbij gewon
den vielen. De rellen werden ver
oorzaakt door bendeleden die
zichzelf blijkbaar in de films her
kenden. In deze film laat John
Singleton zien hoe moeilijk het is
voor jonge zwarten om uit de
greep van bendes en drugs te blij
ven. (RCA/Columbia)
Harry Hamlin is als advocaat
een tijdje weg uit L A. Law en als u
wilt weten waarom dan moet u
naar Deadly Intensions again? van
James Steven Sadwith kijken.
Hamlin is veroordeeld omdat hij
een vrouw vermoord zou hebben.
Zijn familie vangt hem fantastisch
op als hij uit de gevangenis komt,
maar dan blijkt dat hij psychopa
thische trekjes vertoont. Is de aar
dige dokter Hamlin echt een
moordenaar? De verdienste van de
film is dat het lang duurt voor je
vrijwel zeker weet waar het verhaal
naar toe gaat. (Wamer)
Twee jonge mensen krijgen,
midden in de woestijn van Arizo
na, een auto-ongeluk. Jij rijdt daar
in je eentje en ziet ze staan. Wat
doe je? Doorrijden natuurlijk. De
veel te aardige Jim Metzier stopt
en dat had hij niet moeten doen.
De aardige jonge mensen blijken
een paar heel moordlustige ideeën
te hebben. Carl Colpaert regisseer
de Delusion en hij weet de span
ning goed op te bouwen. (Lumina
Film)
J Doodgaan is zo erg niet als je in
de hemel komt die Alan Brooks
vorm heeft gegeven in Defending
your life. Het gaat er ontspannen
toe en als je geluk hebt en het pro
ces doorstaat waarin wordt ge
toond hoe je je op aarde hebt ge
dragen dan mag je nog lenig ook.
Het uitgangspunt is grappig en
veel dialogen zijn het eveneens.
Alan Brooks en Meryl Streep spe
len de hoofdrollen. (Wamer)
SPELLETJES
Degene die de ander het beste 'kent', wint. foro
Jezelf verdiepen in
een ander is iets dat
de meeste mensen
haast onbewust elke dag
doen. Want wat is er boei
ender dan om aan de
hand van uitlatingen, op
lossingen en gedrag een
nave karakterschets van
iemand te makenOf die
karakterschets daadwer
kelijk klopt is minder be
langrijkJe kunt natuur
lijk ook jezelf onder een
vergrootglas leggen. Dat is
misschien nog moeilijker
maar vast staat dat dit in
teressante gespreksstof op
levert. Voeg hierbij een
wedstrijd-element en
hebt het Ravensburger-
spel Lifestyle.
De flink uit de kluiten ge
wassen doos bevat een
speelbord, 6 speelfiguren,
6 jokerstenen, 24 waarde-
rlngastenen i stenen per
kleur), 24 favorieLstenen
(ook 4 stenen per kleur),
72 foto's op het gebied
van vakantie, milieu,
sport, beroep en techniek,
wonen en leven, situaties
en culinair en 72 vraag-
kaartjes met 144 vragen.
Voordat het spel begint
krijgt elke speler een
speelfiguur en de 4 waar
deringsstenen van dezelf
de kleur. Deze stenen zijn
voorzien van de letters A,
B, C en D. De 72 vraag-
kaartjes wordt geschud en
verdeeld in twee stapels,
die dicht op de vraagvel-
den 1 en 2 worden gelegd.
De fotokaartjes worden
tijdens het spel gebruikt
dus blijven vooralsnog ge
woon in de doos.
De moedigste speler be
gun m Idesi v .in welke
stapel hij de bovenstt»
vraagkaart wil hebben.
Kiest hij voor stapel 1 dan
leest hij het onderwerp en
vraag 1 voor. Kiest hij de
tweede stapel dan leest
hij hel onderwerp en
vraag 2 voor. leder onder
werp heeft een symbool
dat ook is terug te vinden
op de fotokaart jes.
Het vraagkaartje wordt
voor iedereen zichtbaar
neeigriegd op hei leoe
veld naast de stapel. Ver
volgens pakt de speler de
voorste 5 fotokaartjes van
het aangegeven thema uit
de doos en legt deze open
in het midden van het
speelbord. Uit deze foto's
kiest hii er 4 waarmee hij
wil spelen en legt deze op
de velden die met A, B. C
en D zijn gemarkeerd. De
vijfde vraagkaart ver
dwijnt in de doos.
De speler probeert een
antwoord te vinden op de
vraag en plaatst zijn waar-
deringsstenrn op zijn
waarderingslijst zonder
dat de anderen de letters
zien. De andere spelers
proberen zich in te leven
in de speler die aan de
beurt is. Ze leggen hun
waarderingssteen omge
draaid neer in de volgorde
waarvan se denken dat
deze met de volgorde van
de speler overeenkomt,
i >r sp. ici die links van de
eerste speler zit. draait
zijn rij stenen van 1 tot en
met i ««ui ervoigens
doen de anderen dit ook.
Alle spelers moeten ver-
lellen waarom zij de foto's
juist op die plekken heb
ben neergezet. Dan is de
speler weer aan de beurt.
Hij draait zijn waarde-
ringsstenen om en geeft
uitleg over het hoe en
Iedere waarderingsstecn
waarvan de letter op de
juiste plaats ligt en over
eenkomt met die van de
eerste speler blijft liggen.
De rest verdwijnt. Hoe
meer waarderingsstencn
van een kleur op het
speelbord overblijven, des
te beter is het die speler
gelukt zich in te leven in
een ander. Hij mag zijn
speelfiguur zo veel velden
vooruit zetten, als het
aantal eigen waarderings
stenen die goed zijn en
dus nog op het speelbord
liggen. De speler die een
vraagkaartje en fotokaart-
jes heeft gepakt, kan in
deze ronde niet scoren.
De volgende ronde kan
worden gespeeld als de
fotokaartjes zijn terugge-
legd ondei de overeen
komstige stapel in de
doos en elke speler zijn
waarderingsstenen weer
terug heeft.
Nadat iedereen een keer
b beoonnen (bij l vpdeis
twee loper) Is nel m .«i
gelopen. Degene die met
zijn speelfiguur het verst
is gekomen, heeft gewon
nen.
Ijfestyle is een afwisse
lend en boeiend spel dat
vooral heel leuk is met
meer dan drie spelers. De
speelduur is sterk afhan-
ketij) van de ulljugveriMi
len die de spelers aan hun
keuze geven. Het spel is
fraai uitgevoerd en de
spelregels staan duidelijk
omschreven.
Wordt hel na enkele ke
ren spelen te ÉUOd, dm
is er nog een versie voor
gevorderden. Dan komen
de favorietstenen en Jo
kers in het spel. Daarmee
kun je met je eigen speel
figuur sneller vooruit ko
men. lifestyle is geschikt
voor 3 tot 6 spelers vanaf
16 jaar.
Lifestyle van Ravensburger.
Speelduur zeer variabel.
Richtprijs: 65 gulden