'Ik wil zoveel mogelijk scheppend zijn Rtv show Muziekuitgeversclub wil af van belangenverstrengeling Jan Steeman benoemd tot manager Station 3 102 Boulevard Haussmann, tv-drama van Britse klasse Stop Tom Egbers VRIJDAG 13 MAART 1992 10 Gitarist Harry Sacksioni houdt niet van ingewikkelde muziek Harry Sacksioni: „Hoe mijn muziek heet? Laten we het maar houden op Sacksioni-muziek." foto cpd Weer even zanger Met een stuk of zes gitaren trekt Harry Sacksioni langs de schouw burgen. Doet hij al jaren. Vaak met een band, maar soms ook solo. Volgend jaar is hij behalve gitarist ook weer even zanger. Ergens in februari staat hij twintig optredens lang met Frank Boeyen en Ray mond van 't Groenewoud in de theaters. Harry Sacksioni, de man die van zichzelf zegt niet zo goed te kunnen zingen als gitaar te spelen. Harry Sacksioni, de man ook die het toelatingsexamen van het conservatorium nooit haalde, maar die nu tot z'n grote vreugde constateert dat z'n gitaarboeken goed verkopen. „Indertijd zeiden ze dat ik met mijn techniek nooit gitarist zou kunnen worden, nu geven ze les uit mijn boeken. Het zijn zelfs de best verkochte mu ziekboeken van Nederland. Toch wel een leuke revanche." ducties van Hans van Hemert. Als ik wil kan ik heel goed com mercieel schrijven. Ik had in die tijd drie liedjes in de voorronde van het songfestival. Welke nummers? Dat weet ik niet meer. Wil ik ook niet weten. Ik heb dat gewoon willen uitpro beren, maar ik wist na anderhalf jaar dat ik zoiets nooit meer wil de doen." „Toen ik op mijn achttiende bij Herman van Veen kwam, begon ik langzamerhand een beeld te krijgen van alle dingen die ik niet wilde en welke kant ik op wilde gaan. Ik begon ook mijn persoonlijkheid in mijn ei gen muziek te ontdekken. Het is flauwekul te veronderstellen dat het door Herman kwam. Door hem kwam ik wel op de grote podia terecht. Ik stond direct een maand in Carré, wie maakt dat mee op z'n achttiende? Maar ik moest het toch zelf waarmaken. Praktisch gezien was Van Veen een heel goede leerschool, maar artistiek gezien niet. Ik schreef heel veel voor Herman en toen ik met een ei gen programma kwam, zei men dat het allemaal wel erg op Her man van Veen leek. Dat vond ik zo n omgekeerde wereld." „Veel in mijn programma ligt vast, maar er zitten stukken bij waarbij wordt geïmproviseerd. Als het programma niét om mij draait, als ik bijvoorbeeld mee speel met bij anderen, vind ik het heerlijk om te improviseren op blues. Van jazz houd ik hele maal niet, al die snelle gitaristen boeien me niet. Mijn voorkeur gaat uit naar simpelheid. Als muziek ingewikkeld wordt, dan wordt het intellectueel en dan schiet je muzikaal gezien je doel voorbij. Een muziekinstrument bespelen moet geen doel op zichzelf zijn. Ik wil zoveel moge lijk scheppend zijn. Zo dicht mogelijk de kem proberen te raken van wat je ervaart en dat omzetten in muziek. Die erva ringen kunnen op het terrein van politiek liggen, of van liefde, of zomaar wat flauwekul. Het mooiste is a,s dat emotie te weeg brengt." „Ik zet me af tegen de men sen die denken dat ze ook in de muziek zitten, maar die alleen maar bezig zijn met hitjes sco ren om er rijk van te worden. Ik vind het heel erg dat die lui met dezelfde materie bezig zijn als ik. Ze strooien het grote publiek zand in de ogen. Daardoor wor den de musici die integer met muziek omgaan, verwaarloosd. Ik ben toch al een tijd bezig en ik heb voor mijn doen een groot publiek. Maar ik vind eigenlijk dat mensen zoals ik een veel groter publiek zouden moeten hebben. Dat geldt voor meer musici in Nederland. Ik heb dan ook bewondering voor mensen die naar mijn concerten komen. Zij kunnen klaarblijkelijk langs al die commerciële musici heen luisteren." „Ik heb een huis vol gitaren, een stuk of veertig. Er is er ooit eentje gestolen en, heel stom, ik heb een gitaar verkocht. Verder heb ik nooit wat weggedaan. El ke gitaar heeft zijn eigen karak ter. Ik weet wel dat veel mensen dat helemaal niet horen, maar ik hoor het zelf heel goed. Bo vendien stimuleert me dat heel erg om te componeren. Als ik een nieuw gitaargeluid hoor, dan is het bijna zeker dat ik 's avonds al het begin van een nieuw lied heb. Maar het mees te componeer ik zonder instru ment. Dan kan ik een dag op de bank zitten. Mijn huisgenoten worden er gek van. Dan denken ze dat ik de hele dag niets zit te doen. En dan loop ik 's avonds naar een gitaar of piano en dan speel ik het zo weg." Na a/loop van een concert in de schouwburg van I>ochem zit gitarist Harry Sack sioni monter en spraakzaam in de kleedkamer. Met een colaa tje voor zich en een regelmatig terugkerende blik in de spiegel of z'n steile haar nog goed zit, praat hij over zijn muziek, zijn composities en zijn gitaren. „Hoe je mijn muziek zou moe ten noemen? Die vraag wordt m'n leven lang al gesteld. Ik zou het niet weten. Sacksioni-mu ziek lijkt me het beste. Als je in die platenwinkels kijkt waar ik geen eigen vak heb, sta ik soms bij de jazz ingedeeld. Ook wel eens bij de pop of bij finger- picking. Commercieel gezien is het jammer dat ik niet ben in te de len, maar ergens ben ik er ook wel blij mee. Mijn muziek heeft typisch eigen ingrediënten. An dere gitaristen interesseren me niet. Ik luister alleen maar naar muzikanten die echt iets te zeg gen hebben. Mensen voor wie muziek geen business is, maar muzikanten die hun leven in muziek omzetten. Dat doe ik ook. Bij instrumentale muziek is dat natuurlijk moeilijker dan bij vocale, maar met uitleg of via ti tels geef ik altijd aan wat mij be zig houdt." genvereniging opgericht: de Nieuwe Nederlandse Muziek uitgevers Vereniging (NNMV). De nieuwe club, die zegt 80 pro cent van de Nederlandse mu ziekuitgevers te vertegenwoor digen, wil de verstrengeling van belangen in de platen- en mu ziekwereld laten verdwijnen. In de NNMV hebben zich de muziekuitgevers verenigd, die vorig jaar de vereniging van muziekuitgevers UNIM en de SLM (de Sectie Lichte Muziek) van deze club verlieten. De toom van de uitgetreden uitge vers richtte zich vooral tegen de manier, waarop het nieuwe commercïele radio-station Ra dio Noordzee Nationaal werd opgestart. „De nieuwe generatie uitge vers pikt het niet langer, dat in Hilversum een klein clubje ver tegenwoordigers van de oude garde jaren lang alles bedisselt. In de besturen van alle organi saties in het wereldje van de platen- en muziekindustrie kom je steeds weer dezelfde namen tegen. Ze bevoordelen zichzelf met gemeenschapsgelden," zegt Arjen Witte, directeur van de platenmaatschappij annex muziekuitgeverij EMI, die kort geleden ook de platenmultina- tional Virgin heeft opgekocht. De woede van de leden van de nieuwe vereniging richt zich vooral tegen Guus Jansen, di recteur van het uitgeverscon cern Strengholt in Naarden. Jansen, die bestuursfuncties be kleedt in de auteursrechtenor ganisaties Buma en Stemra, het promotiebureau lichte muziek Conamus en tal van andere ver enigingen en stichtingen, trom melde een jaar geleden een paar medebestuurders uit deze organisaties op om met geld van Buma/Stemra het nieuwe commercïele radiostation Radio Noordzee Nationaal te begin nen. WD-Tweede Kamerlid Dick Dees heeft minister d' Ancona (WVC) eerder deze week schrif telijk gevraagd om de wettelijke belemmeringen, die de start van RNN volgens hem zou kun nen vertragen, weg te nemen. Als één van die beletselen noemt Dees de eis dat kabelsta tions, die in totaal tenminste 60 procent van de luisteraars verte genwoordigen, moet hebben verklaard RNN te zullen doorge ven voordat de zender van start kan gaan. Dees wil de 60-per- cent-eis pas stellen als een sta tion een jaar heeft uitgezonden „zodat kabelexploitanten heb ben kunnen vaststellen, dat er voldoende belangstelling voor bestaat." „Wij zijn het eerste commer cïele station, dat via de voor deur vanuit Nederland gaan uit zenden. Het is onrechtvaardig dat men moet oordelen zonder ons ooit beluisterd te hebben," aldus RNN-woordvoerster Nöella Jansen, dochter van Strengholt-eigenaar Guus Jan sen: „Zoals het ook onrecht vaardig is, dat stations als Radio 10 en Sky-radio, die via het bui tenland uitzenden, nu tijdelijk twee etherfrequenties hebben toegewezen gekregen. Wij staan er naast terwijl wij keurig vol gens de wet willen handelen." Sinds februari zendt RNN via een schotelantenne gecodeerde programma's uit, die alleen door exploitanten van kabelsta tions kunnen worden beluis terd. CLOSE UP STRIPS BOLLEBOOM Shadows Als kind hield Harry Sacksioni voornamelijk van muziek uit de toptien van toen. „Cliff Richard, Elvis Presley, de Shadows dat soort muziek vond ik leuk. Het was niet meer dan logisch dat ik op mijn tiende jaar een gitaar voor mijn verjaardag vroeg. Ik wilde hen nadoen. Binnen een jaar bleek dat ik talent had. Niet dat ik daar zo bij stil stond, maar je zag dat vriendjes die ge lijk met mij een gitaar hadden gekregen toch bleven steken in een paar akkoordjes. Tussen m'n twaalfde en dertiende heb ik les gehad. Maar het meeste heb ik zelf uitgevogeld. Ik begon ook meteen met componeren. De eerste paar technische din getjes die ik beheerste, werden meteen een lied. Het scheppen de, het componeren heb ik ook altijd het leukst gevonden van het vak." Harry Sacksioni heeft ook als studiomusicus gewerkt. Hij schreef liedjes voor onder ande ren Sandra en Andres en Ron nie Tober. „Toen ik een jaar of zestien was, wilde ik uitprobe ren wat ik op muziekgebied wil de of misschien wef wat ik niet wilde. Alles wat zich muzikaal aandiende, heb ik gedaan. Ik heb op talloze platen gespeeld, van Golden Earring tot Ronnie Tober. Ik speelde op alle pro- HILVERSUM GPD lan Steeman (46) is benoemd tot mana ger van Station 3, het gezamenlijke popstation van avro. kro en ncrv op Radio 3. Jan Steeman gaat zo spoedig mogelijk aan de slag als sta tion-manager. Sa men met Paul van de Lugt van de KRO had nij sinds de start van Station 3 in januari dit jaar al tijdelijk de leiding. De benoeming heeft volgens een woord voerder van de AVRO wat lang op zich laten wachten omdat de onder handelingen met andere Kandidaten Jan steeman uitliepen. Wie die kandidaten waren, wil hij niet i kwijl. lan Steeman was jarenlang eindredacteur van Radio 3 bij de AVRO. Hij werkt al meer dan twintig jaar bij deze omroep. Als algemeen manager van Station 3 krijgt hij de eindverantwoor ding over het beleid, de pro grammering en de inhoud van de radioprogramma's. Radio 3 is sinds de start van Station 3 de eerste zender in Nederland die horizontaal ge programmeerd wordt. Alleen 's avonds tussen acht en negen uur, wordt van de horizontale structuur afgeweken. Met de sa menwerking hopen de drie om- foto fotopersburo dijkstra roepen de strijd aan te binden met de commercië zenders die eveneens horizontaal program meren. Station 3 is te beluiste ren op zaterdag, zondag en maandag. Volgens lan Steeman heeft binnen enkele weken de eerste evaluatie plaats van de Station 3. „De reacties van de luiste raars zijn tot nu toe heel posi tief. We krijgen veel serieuze brieven van mensen die het jammer vinden dat sommige programma's verdwenen zijn, maar heel tevreden zijn met de herkenbaarheid van het hori zontaal programmeren". Hij maakte zijn de buut als televisie presentator bij Stu dio Sport: Tom Egbers, een hak kelend broekie in televisieland. Hoe hebben ze die daar kunnen neerzetten?, vroeg menig sport- minnende Nederlander zich af. Struikelend over zijn woorden en zichtbaar nerveus verving hij de vlotte babbelaars Mart Smeets en Kees Jansma. Maar goed, iedere beginnende pre sentator krijgt het voordeel van de twijfel. En terecht. Na verloop van tijd ontpopte Egbers zich als een re delijk goede presentator van het sportprogramma. Was hij dat maar blijven doen. Maar nee, Tom Egbers wilde hogerop. Daar is op zichzelf niets op te gen, maar direct een eigen pro gramma willen hebben is wel erg hoog gegrepen. Niettemin lukte het. Bij Veroni ca kreeg Tom een eigen pro gramma: 'Stop de persen'. Het programma stelt niks voor en Tom komt als presentator abso luut niet meer zo uit de verf als in zijn laatste jaren bij Studio Sport. 'Mediamagazine'. Zo omschrij ven de omroepbladen deftig het programma waarin onder meer het nieuws uit de kranten van de afgelopen week wordt door genomen. Het ene landelijke ochtendblad meldt dat de boy cot van Griekenland vrijwel voorbij is, terwijl op dezelfde dag in een ander valt te lezen dat die nog volop aan de gang is. Nog wat gekke, opvallende advertenties, la het consu mentenprogramma 'Ook dat nog', en het 'nieuws' van de week is doorgenomen. Dan is het tijd voor interviews met bekende coryfeeën. Een in terview duurt gemiddeld niet langer dan vijf minuten. Diep- Tom Egbers, presentator van 'Stop de persen'. Het requiem van een lichtgewicht lijkt aanstaande. foto arc gaand op een onderwerp in gaan is er dan ook niet bij. Alle vragen van Egbers over op zich zelf vaak aardige onderwerpen zijn oppervlakkig. En wil de gast er wat serieuzer op ingaan, dan is Egbers niet te beroerd de man of vrouw in kwestie in de rede te vallen met een andere onbenul lige vraag. Maar wat wil je als drie inter views, een gesproken column en fragmenten van televisiepro gramma's in een half uur moe ten worden gepropt? Dan kan het programma niet anders dan oppervlakkig zijn. Daarbij ko men nog de 'uhm, uhm, uhms' voor het stellen van een vraag. Ook dat kost tijd. En dan de kwinkslagen die de gasten Egbers wel eens naar zijn hoofd slingeren. In zo'n geval zit de presentator met zijn mond vol tanden. Dat gebeurde onlangs tijdens een interview met VARA-discjockey Jack Spij kerman. Na wat heen en weer geklets verveelde het Spijker man kennelijk, want hij kapte zelf het gesprek af. Tom liet zich afschepen. Of wat te denken van een inter viewtje met Ralph Inbar. Deze liet weten de smaak van het grote publiek te kennen. „Je kunt ze gewoon alles voorscho telen," aldus Inbar. Een kriti sche vraag of kanttekening van Egbers zou op z'n plaats zijn ge weest. Maar de presentator zweeg in alle talen. Met deze aanpak blijft 'Stop de persen' een oppervlakkig pro gramma. Jammer, want het kan ook anders. Om te beginnen zou Egbers veel minder gasten kunnen uitnodigen: één, op z'n hoogst twee personen. En ver der moet hij zijn zaken goed voorbereiden. Kan aan die voor waarden niet worden voldaan, dan is het beter te stoppen met Stop de persen. In het belang van de kijker, en zeker ook in het belang van Egbers zelf. An ders is 'het requiem van een lichtgewicht' aanstaande. BOES HILVERSUM FRED VAN GARDEREN „Wat doet mijnheer Proust, schrijft hij?", vraagt de violist Amable Massis (Paul Rhys) huishoudster Celeste (Janet Mc- Teer). „Hij is een heer", luidt het antwoord. „Is hij ziek?"^ vraagt de violist op zijn beurt' weer. Maar Celeste blijft bij haar antwoord: „Hij is een heer." Marcel Proust was een heer. Een rijk heer die er lange tijd een mondain leventje op na hield. De in 1871 geboren Fran se schrijver leefde er lange tijd op los, maar na de dood van zijn moeder trok hij zich terug in zijn Parijse appartement aan de Boulevard Haussmann. Ast ma hield hem nog meer van de straat. En zo leefde hij in een zaamheid, met alleen Celeste en haar man, die zijn chauffeur was. om hem heen. Proust werkte in die tijd aan zijn meesterwerk a recherche du temps perdu, een 15-deligg boekwerk over de Franse aristo cratie en bourgeoisie. De schrij ver werd er wereldberoemd mee, al kwam de waardering pas vlak voor zijn dood in 1922. Na zijn dood kwam de door braak. Toen werd Proust samen met lames Joyce beschouwd als de grote vernieuwer van de ro man in de 20ste eeuw. Proust deed meer dan schrij ven, daar in zijn schitterende Parijse appartement. Het tv- spel '102 Boulevard Haus smann'. dat de VPRO zondag avond (Nederland 2. 22.38 uur) uitzendt, vertelt erover. De schrijver, gespeeld door Alan Alan Bates en Paul Rhys (rechts), de Haussmann. Bates, hield erg veel van het luisteren naar muziek. Een be zoekje aan de Opera zorgde echter steevast voor weer een astmaaanval. Al die bloemen, zijn lichaam moest er niets van hebben. Een kat in het nauw maakt ra re sprongen. Proust ook. Hij huurt midden in de nacht vier musici om voor hem te spelen. Thuis. Voor geld is alles te koop. Het tv-spel speelt zich af tij dens de Eerste Wereldoorlog. Celeste moet het zonder haar man stellen. Hij vecht tegen de Duitsers. Als ze een brief van hem ontvangt, vertelt ze dat Proust. „Hij is nu aan het front", doet ze verslag. „Waar is hoofdrolspelers in 102 Boulevard foto kippa het front nu?", vraagt ze vervol gens. „Dat komt steeds dichter bij", is het antwoord. 102 Boulevard Haussmann is weer zo'n typisch voorbeeld van Brits vakmanschap. Het verhaal sleept zich langzaam naar het einde. In ruim een uur wordt in grote lijnen niet zoveel vertelt, maar de details verraden des te meer. Die details worden aan geleverd door de acteurs. En met name McTeer (Celeste) en Bates (Proust) zijn in topvorm. Een 'must' derhalve voor de kij ker met voorkeur voor de Britse tv-spel traditie. (Nederland 2, zondagavond om 22.38 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10