Een torso vol tatoeages Fatale liefde in het LAK-theater Griezelen tot in de kleine uurtjes Cultuur&Kunst Films Een dichtbundel in de kachel Zes personen in één vrouw DONDERDAG 12 MAART 1992 23 Cape Fear: Metafysische thriller van Martin Scorcese Drie kunstenaars op een Parijse zolderkamer. Drie jaar geleden had nog zowat niemand van hem gehoord. Maar op de afgelopen filmfesti vals van Rotterdam en Berlijn, trok zijn nieuwste film La Vie de Bohème een overdonderende belangstelling. We hebben het over Aki Kaurismaki, het Finse filmtalent, dat momenteel net zo'n stormachtige De Ontkenning: doormaakt als een paar jaar ge leden de Amerikaanse off- Flollywood regisseur Jim Jar- mush. Net als Jarmush hanteert Kaurismaki een realistische, so bere filmstijl, met een voorliefde voor zwart-wit opnamen. Hun beider films worden bevolkt door over het algemeen sombe re personages, die een mono toon leven leiden waarin weinig vreugde te beleven valt. Het meest extreem werd dit door Kaurismaki uitgewerkt in zijn succesvolle film The Match-Fac tory Girl (1990) over het treurige leven van een meisje aan de lo pende band. Ook in La Vie de Bohème valt er weinig hardop te lachen, hooguit te gniffelen, want Kau rismaki is gek op subtiele, zwar te humor. In zijn nieuwste film schetst hij het leven van een drietal bohémiens in Parijs. Drie morsige types, die als kunste naar het hoofd boven water proberen te houden. Marcel is de schrijver van het stel, Schau- nard een componist van experi mentele muziek en Rodolfo is een uit Albanië gevluchte schil der. Kaurismaki baseerde zijn film op een boek van de Franse schrijver Henri Murgers, die midden vorige eeuw het leven van de Parijse bohémiens be schreef. Kaurismaki heeft er een bijna klassiek melodrama van gemaakt, maar er door zijn tra- gi-komische benadering toch een eigen draai aan weten te ge ven. Zo moet, als er geen hout of kolen meer zijn, een bundel gedichten de kachel brandend houden. En als Rodolfo als ille gale vluchteling wordt uitgewe zen, keert hij een paar dagen la ter terug in de volgepakte Tra- bant van een Oostduits echt paar. Het zijn dit soort kleine bizar re grapjes die kenmerkend zijn voor de Kaurismaki. Deson danks is La Vie de Bohème een enigszins tegenvallende film. Wat ontbreekt is het gevoel van meeleven het is immers me lodrama met de karakters op het doek. Daar geeft Kaurismaki door zijn bijna laconieke, af standelijke en wat gekunstelde manier van filmen geen aanlei ding toe. Wanneer Martin Scorcese niet zo van films had ge houden had hij het semi narie afgemaakt. Die ach tergrond de passie voor films enerzijds en de hang naar grote dilemma's over schuld, verantwoordelijk heid, straf en genade an derzijds bepaalt zijn oeuvre. Cape Fear is op nieuw een voorbeeld van een geslaagde combinatie tussen een genre (in dit ge val een thriller) en Scorce- se's specifieke thematiek. Al vanaf zijn vroegste films toont Scorcese ons gedreven eenlingen die op de een of an dere manier het contact met het 'normale' leven hebben verlo ren en handelen vanuit hun in stinct. Wie herinnert zich niet hoe Robert De Niro (in Taxi Driver, Raging Buil en Goodfel- las), telkens verstoken van men selijke warmte en realiteitszin, als een woesteling probeerde z'n plek en z'n 'opdracht' te vin den in een getroubleerde we reld? Het was dezelfde De Niro die Scorcese overhaalde om een remake te doen van Cape Fear, een thriller uit 1962 met Robert Mitchum en Gregory Peck Scorcese vond het aanvanke lijk maar niks. De strijd tussen Goed en Kwaad, waarbij Mit chum het gezinnetje van de keurige Peck bedreigt, was hem te schematisch. Scorcese's ver sie is veel diepzinniger; vragen over de individuele moraal zijn gekoppeld aan seksuele toespe lingen en metafysische kwes ties. We maken kennis met Max Cady (De Niro), die na veertien jaar uit de gevangenis wordt ontslagen. Het eerste dat we van hem te zien krijgen is zijn gespierde torso vol tatoeages en De tegenpolen in Cape Fear: Robert de Niro (links) en Nick Nolte. bijbelteksten. Op z'n rug prijkt een enorm kmis, met het zwaard der gerechtigheid aan de ene, en de weegschaal van het recht aan de andere kant. In die eerste scène wordt de problematiek al duidelijk ge maakt; De Niro's rug fungeert als een embleem voor de hele film, want in de loop van het verhaal wordt de spanning tus sen het recht (het systeem) en het individuele rechtvaardig heidsgevoel steeds verder op de spits gedreven. En Scorcese biedt geen 'menselijke' oplos sing; uiteindelijk is iedereen overgeleverd aan de Genade, gesymboliseerd door het kruis op de rug van Max Cady. Geen oppervlakkige kost derhalve, deze Cape Fear, maar ook wei nig bijbelvaste toeschouwers komen ruimschoots aan hun trekken. Vanaf de opening schept Scorcese een flink dreigende sfeer. Max Cady kruist het pad Deze week gaat er bij hoge uit zondering weer eens een docu mentaire in première in de film theaters. Een opmerkelijke Ne derlandse film over een vrouw met MPS een Meervoudig Persoonlijkheids Syndroom, zoals het in de psychiatrie offi- ceel heet. In dit geval een vrouw die uit minimaal zes verschil lende persoonlijkheden bestaat. De Ontkenning heet de film, die draait rond het leven van Brigitte, een vrouw van 30 jaar die in haar jeugd jarenlang seksueel is misbruikt door haar vader. Bovendien werd zij op achtjarige leeftijd onder bedrei ging van een geweer verkracht door een groep van vijf man nen. Zij heeft deze traumatische gebeurtenissen weten te overle ven door te vluchten in een aantal verschillende persoon lijkheden: iemand die haar her inneringen bewaart, een ander die haar gevoelsleven beheert, een derde die op haar moeder lijkt, verder iemand die haar gekte normaliseert en ook ie mand die haar gedachten aan zelfmoord in toom houdt. Wan neer de ene persoon in haar het moeilijk heeft, roept zij een an der te hulp om haar te helpen. In de film maken we kennis met enkele van Brigitte's per soonlijkheden. Met elkaar ver tellen ze stukje bij beetje iets van haar levensverhaal, waarbij filmmaker Tom Verheul er op een bewonderenswaardige ma nier in geslaagd is zich aan te passen aan de diverse karakters. Met veel inlevingsvermogen weet hij een portret op te roe pen van een hevig gekwelde persoonlijkheid, die er niet in slaagt de dagelijks terugkerende herinneringen uit haar hoofd te bannen. Tot de spannendste ogenblik ken van deze indrukwekkende documentaire behoren de mo menten waarop Brigitte in een therapie-sessie met de Ameri kaanse MPS-deskundige Ri chard Erskine naar behoefte van rol verwisselt om de therapeut op afstand te houden. Als het dan op een gegeven moment toch lükt om met een van de persoonlijkheden van Brigitte contact te maken, barst zelfs de co-therapeute in huilen uit. Maar tegelijk wordt ook duide lijk dat er nog een zeer lange weg te gaan is, voor ook maar enigszins sprake kan zijn van een echte verwerking van de problemen-. Want daarvoor moet, zoals de therapeut zegt, worden afgerekend met het trauma van elk van de persoon lijkheden van Brigitte. En de yraag is of dat ooit zal 1 FILMS IN LEIDEN The Hunchback of the Notre-Dame, een van de films die wordt getoond tijdens de filmweek 'Liefde die niet mag'. overzicht wilfred simons Filmweek 'Liefde die niet mag' in het LAK-theater aan de Cleveringaplaats in Leiden. Onder meer 'The Hunchback of Notre-Dame', maandag 16 maart, 20 00 uur, 'Loulou- Na het minifestivalletje in het LVC afgelo pen week ter gelegenheid van Internationa le Vrouwendag, laat ook het LAK-theater zich niet onbetuigd en komt zelfs met een hele filmweek onder de titel Liefde die niet mag. Hiermee wilden de programmeurs van het theater een serie cinematografisch interessante films bijeenbrengen, die het thema 'liefde en erotiek' behandelen. Ter gelegenheid van de filmweek heeft het LAK-theater een informatieboekje uit gegeven, waarin nader op het onderwerp wordt ingegaan. Daaruit blijkt dat de mede werkers overwogen hebben om zelfs Tiroler seksfilms in het programma op te nemen. Daar gingen zij uiteindelijk niet toe over, omdat in die films juist alles mag, wat dus niet strookt met liefde die niet mag. Uitein delijk bleef een aantal films over, die ge meen hebben dat ze allemaal over fatale liefde gaan en daarbij stuk voor stuk klas siek zijn geworden. Aardig is, dat het programma voor een re delijk groot deel uit oude films bestaat. De oudste rolprent is de zwijgende film The Hunchback of Notre-Dame van de Ameri kaanse regisseur Wallace Worsley. Het is het bekende verhaal van Quasimodo, de le lijke klokkeluider (hier gespeeld door Lon Chaney), die de mooie Esmeralda schaakt en haar meeneemt naar zijn toren in de Notre-Dame van Parijs. Universal Studios, die de film in 1923 uitbracht, had er veel succes mee en maakte later meer films in hetzelfde genre, zoals The Phantom of the Opera. Een andere oude film is Loulou-Die Biichse der Pandora van de vooral bij film historici geliefde Duitse regisseur Georg Wilhelm Pabst. Loulou is de maitresse van Ludwig Schön. een rijke krantenmagnaat in het Duitsland van de jaren '20. Hij wil trou wen en Loulou in de steek laten, maar zij is het daar niet mee eens en brengt Schön zó onder haar betovering, dat hij de verloving verbreekt en met Loulou trouwt. In de trouwzaal flirt zij echter uitbundig met on der meer een lesbienne en brengt Schön daarmee tot razernij. Hij wil haar vermoor den, maar met zijn kogel treft hij per onge luk zichzelf. Aangeklaagd wegens moord moet Loulou vluchten, /.ij gaat naar Lon den, waar zij uiteindelijk als prostituée in haar levensonderhoud moet voorzien. Eén van haar klanten is de beruchte wouwen- moordenaar Jack the Ripper... Op woensdag 18 maart wordt Gone with the wind vertoond. Pas na de Tweede We reldoorlog was deze film, die al in 1939 was gemaakt, in Nederland te zien. Hij oogstte direct veel bewondering. Daartoe is ook alle aanleiding: het is één van de eerste films in technicolor, hij duurt drie uur en veertig minuten en het spel van Clark Gable en Vi vien Leigh is adembenemend. De film kreeg indertijd tien terecht verdiende Oscars. Verder zijn tijdens de filmweek te zien: The Nightjwrter (met Dirk Bogarde en Charlotte Rampling), The cook, the thief, his wife and her lover (vorige week nog in deze rubriek besproken), lxi femme enfant (met Pénélope Palmer en Klaus Kinski), El Nido (met Hector Altcrio en Ana Torent), Vertigo (een van Hitchcocks beste!) en de vorig jaar verschenen film The Hot Spot (van Dennis Hopper met onder meer Don Johnson). van advocaat Sam Bowden (Nick Nolte), de man die hem veertien jaar geleden bewust onvoldoende heeft verdedigd. Een veroordeling wegens ver krachting van een minderjarige was het gevolg. Cady leerde in de gevangenis lezen en begreep toen pas dat Bowden een docu ment had achtergehouden. Wanneer hij daarmee wordt ge confronteerd, biedt Bowden Ca- sy een geldbedrag aan, maar dat wordt weggewoven. Vanaf dat moment neemt de druk flink toe, ook al omdat Bowden geen hecht front kan maken tegen over Cady. Bowden's huwelijk is slecht, hij scharrelt wat aan en wordt door z'n echtgenote (een superieure Jessica Lange) vol minachting behandeld. Bowden probeert z'n verdedi ging tegen Cady aanvankelijk binnen de perken van de wet (de weegschaal op Cady's rug) te houden, maar slaagt daar steeds minder in. Het 'systeem' is niet opgewassen tegen Cady's extreme wraakoefening (het zwaard) tegen wat hij als on recht beschouwt. Die strijd om rechtvaardig heid wordt uiteindelijk een strijd om Gerechtigheid, in een letterlijk stormachtige slotscène die volop refereert aan het oude testament. Maar de mooiste scène uit de film, die ongetwij feld klassiek zal worden, is juist heel eenvoudig en ingehouden. Daarin wordt Bowden's tiener dochter in een theaterzaallje min of meer verleid door Cady. Die scène balanceert op het messcherpe randje van angst en lust, en het moment waarop De Niro z'n duim tussen de lippen van de formidabel acterende Ju liette Lewis duwt is schokkend, gewelddadig, adembenemend en erotisch tegelijk. Die Scorce se is de laatste echte verteller in Hollywood. Voor\'erkoop van sta/1 voor Weekend of Terror Komende zaterdag start de voorverkoop van het Weekend of Terror, de jaarlijkse eredienst voor horror-fanaten in het Am sterdamse Tuschins- ki-theater. Het eve nement staat ge- pland voor vrijdag 20 en zaterdag 21 maart, en zal zich opnieuw afspelen gedurende de uurtjes waarop weldenkend Nederland in diepe rust verkeert. Volgende week vrijdagnacht om twaalf uur zal een oude beken de de spits afbijten, wanneer Freddy Krueger in Freddy's Dead: The Final Nightmare naar verluidt voor het laatst de dro men van zijn slachtoffers komt verstoren. Minder voor de hand liggende deelnemers aan de horror-marathon zijn Mikcy, een moordende kleuter, en Sgt. Kabukiman N.Y.P.D., een New Yorkse narcotica-agent in kimo no. Deze laatste film komt uit de stal van de low budget studio Tro- Een jaarlijkse festival* een retro- eredienst voor 5r*'c,le( van ™'r tels wijdt. horror-fanaten Een topper belooft in Tuschinski Crawn'» laatste film The people un der the stairs te wor- den, terwijl anima tie-liefhebbers al reikhalzend uitzien naar de Ja panse cult-favoriet Akira. Voor deze, en alle andere voorstellin gen geldt: voor-première of eenmalige vertoning. Kaarten (a f32,50 per nacht) zijn verkrijg baar bij de VW. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK 18 45.21 30. J 18 45,21.30 ALFA 2 Dead again 16 j.. flag 14. 19 30. 22. za zo 13.30. 16. 19 30. 22 ALFA 3 Barton Fink a l Cag 14, 18 45. 21 30. ra ro 13. 15 30. 18 45. 21 30 ALFA 4 Les amants du pont r»euf 12 jdag 14. 18 45. 21.30. ra ro 13. 15 30. 18 45.21 30 ALHAMBRA 1 tel 6233192 At Play in the Fields ot the Lord a i dag. 20. vr ma di do ook 13.30 Babara I zarowo 13 45 ALHAMBRA 2 Thelma Louise 12 j., dag 18.45. 21 30. vr ma di do OOk 14 BELLEVUE CINERAMA tel 6234826 Cape Fear 16 j.. dag 14. 19 15. 22. ro 13.30. 16 15. 19.15.22 CINERAMA At Play in the Fields of the Lord a i dag. 13.45. 20 CALYPSO 1 tel 6266227 The prince of tides 12 i dag 13.45. 18 45.21 30.ro 13 15. 16. 18 45, 21.30 CALYPSO 2 Frankie Johnny dag 14. 19 15 22.ro 13 30. 16 15. 19 15.22 CINECENTER-CINEMA CORALINE LijntmnafracM 236 W 6236615 Europa 16 j dag 14 30. 17. 19 30 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Delicatessen a i dag 14 30. 17. 19 30. 22 15 CINECENTER-PIERROT Rosa Rosa 16 j .dag 14 30. 19 45 La double vie de Vcrontque 16 i dag 17 15.22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Proof dag 14 30. 17. 19 30. 22 CINEMA 1 INTERN tel 6151243 The prince of tides 12 j dag 18 45. 21 30. ra ro ook 14 30 CINEMA 2 INTERNATIONAL De Johnsons 12 dag 19 30. 22 De Reddert)e in Kangoeroeland a za zo 13 30 CINEMA OSCAR Drop Dead Fred al, Stanno Tutti Bene, n CITY 1 tel. 6234579 De Johnsons 12) dag 14 ,19.21 30, ro 13 15. 1545. 19.21 30 CITY 2 Deceived 12 J.. das 13 45. 19. 21 30.ro 13.15. 15.45. 19.21 30 CITY 3 Don't tell mom a l dag 14 15.19. 21 30.ro 13 15. 15 45. 19.21 30 CITY 4 A kiss before dying 16 i dag 14 15. 19. 21 30. ro 13 15. 15 45. 19. 21 30 CITY 5 Shattered a I., dag 19, 21.30. vr ma didoook 14 15 Babar a.l za wo 14 15. ro 13 15. 1545 CITY 6 Ricochet 16 jdag 19. 21 30. vr ma d.do ook 13 45 De reddertjes in Kangoeroeland a I za ro 13 45. ro 13 15. 15 45 city 7 The Addams Family a i dag 14 15. 19.ro 13 15. 1545. 19 Silence of the lambs 161, dag 21 30 DESMETtel 6273434 La belle noiseuse. dag 19 45. ro ook 12 De ontkenning, dag 18 45. 20. ro ook 12 45 Ik, de slechtste aller vrouwen, dag 21.15 Late night movie, dag 23. ro 14 KRITERION 1 tel 6231706 La grande bouffe dag 1/ 30 Married to the mob dag 19 45 Good fellas, dag 21 45 Studio K An angel at my table, dag 19 Salmon be mes dag. 22 RIALTO lid 6623488 Het rode korenveld, dag 18 La vie de Bohème dag 20. 22 15. ro ook 15 15 Willy de Mus a I za 1 3 Astern en de knallende ketel ai.ro wo 15 RIALTO 2 Das schreckliche Madchen dag 18 20. 22. roook 13 15 THE MOVIES 1 lei 6245790 Raise the red lantern, dag 1 21 30. 22. roook 14 45 THE MOVIES 2 Indian Runner, dag 17. 19 30.22. roook 14 45 THE MOVIES 3 Delicatessen, dag 1 7 45. zi e za ook 0 15 Europa, dag 19 45.21 45 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 JFK 12 t .dag 14.20 TUSCHINSKI 2 Little oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend JFK LUXOR. EURO 1 ooooo Jim Garrison (Kevin Costner) vertrouwt de officièle versie van de moord op president John F. Kennedy niet en besluit tot een justitieel onderzoek. Hij toont aan dat die versie van de toedracht twijfelachtig is en dat er in werkelijkheid sprake is van een complot. Razend knap pe en dwingende film van Oliver Stone THE GOONIES» PARKFILMHUIS oooo Jeugdfilm van Steven Spielberg en Richard Donne. Een stel kinderen uit de Goon Docks gaat op zoek naar een verborgen schat Met dat geld hopen ze hun dorp te kunnen redden, maar dat gaat natuurlijk met zonder moeilijkheden. Ouderwetse, meeslepende avonturenfilm DEAD AGAIN LIDO 4 oooo Plezierige film van de Britse regisseur Kenneth Branagh. die ook de hoofdrol speelt. Een detective krijgt te maken met een verwarde vrouw (Emma Thompson) en neemt haar op in zijn huis. Na hypnose blijkt dat zij in een vorig leven door een componist is vermoord Vanaf dat moment beginnen feiten en fantasie op griezelig wijze door elkaar te lopen. DE NOTENKRAKER LIDO 4 OOO Tekenfilm, gebaseerd op het bekende sprookje van ETA Hoffmann en het ballet van Tsjaikovsky Een meisje krijgt een notenkraker in de vorm van een speelgoedsoldaatje. dat in werkelijkheid een betoverde prins is. Samen nemen ze het op tegen een gemene muizenkoning I Keurig verfilmd en met de muziek van Tsjaikovsky op de achtergrond. I maar wel opvallend een Disney-imrtatie. RAISE THE RED LANTERN KIJKHUISOOOO Uitstekende film van de Chinese filmer Zhang Yimou, wiens films in China veel weerstanden oproepen Het intelligente, maar arm meisje Songlian (Gong Li) wordt de concubine van een rijke man. die al vier vrouwen heeft. Zij besluit de situatie naar haar hand te zetten, maar in plaats daarvan ontstaat een traeedie Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23