[Kunst Toon Teilegen wint prijs jeugdliteratuur Randy Crawford volwassen geworden Unesco legt internationaal foto-archief aan GOED/FOUT Vrijdag 6 maart 1992 Redactie 071-161400 CHS VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie HENK VAN DER POST Vormgeving: PIET KOOREMAN 9 NIEUWSLIJN Herman Pieter de Boer in Hillegom HILLEGOM - De schrijver Herman Pieter de Boer geeft al op donderdag 12 maart een lezing in de openbare bibliotheek van Hillegom aan de Sportlaan 1. De Boer kreeg grote bekendheid met zijn korte verhalen zoals die gebundeld zijn in boeken als 'Het damesorkest', 'De motorengel' en het recente 'De ver dwaalde foto'. Een groot aantal verhalen is nu gebundeld in 'De dikke De Boer'. Samen met tekenaar Pat Andrea maakte hij het 'Nederlands Gebarenboekje'. Daarnaast is De Boer ook nog een succesvol liedjesschijver. Tijdens zijn optreden zal Herman Pie ter de Boer op eigen wijze voordragen uit zijn werk en erover vertellen. Aanvang 20.00 uur. Kaarten 'Revue Revue' bij K&O LEIDEN - Jos Brink en Frank Sanders zijn vanaf vrijdag 13 maart tot en met zondag 22 maart met hun nieuwe musical 'Revue Re vue' te zien in het Congresgebouw in Den Haag. Bij het Uitbu reau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, zijn vanaf heden toegangskaarten te koop. Filmregisseur Almendros overleden NEW YORK - Filmregisseur Nestor Almendros, die vele malen werd genomineerd voor een Oscar, is woensdag op 61 - jarige leeftijd overleden. Hij wordt beschouwd als een van de invloed rijkste persoonlijkheden in de internationale filmwereld. Almen dros heeft meer dan veertig films gemaakt, waaronder 'Kramer vs Kramer' en The blue Lagoon' die in Hollywood talrijke Oscar nominaties kregen. Zijn eerste Academy Award kreeg hij in 1979 voor zijn werk over Terrence Malick 'Days of Heaven'. Collectie Rembrandttekeningen slinkt AMSTERDAM - Het British Museum in Londen, waar vanaf 26 maart een tentoonstelling is te zien van tekeningen van Rem brandt en zijn tijdgenoten, heeft 24 tekeningen, die tot nu toe aan de 17de eeuwse schilder waren toegeschreven, afgewezen als zijnde niet-authentiek. Dat schrijft de conservator van het museum, Martin Royalton-Kisch in The Art Newspaper. Het gaat om de tekeningen uit de eigen collectie van het museum. Bijna twintig jaar geleden. Libris Woutertje Pièterse Prijs voor 'Juffrouw Kachel' De Libris Woutertje Pieterse Prijs 1992, de hoogste on derscheiding voor Nederlandstalige jeugdliteratuur, is gisteren toegekend aan Toon Teilegen (1941) voor zijn boek 'Juffrouw Kachel'. Aan de prijs is een geldbedrag van 10.000 gulden verbonden. In het bekroonde boek, dat is uitgegeven bij Querido, vertelt een jongen in de vorm van een geheim dagboek over zijn tirannieke schooljuffrouw. Het viel de jury op dat dit nog nooit eer der door iemand is gedaan. Het boek is geïllustreerd door Harrie Geelen. 1988 en de Zilveren Griffel 1990. Naast kinderboekenschrijver is Tellegen dichter en huisarts in Amsterdam. „Het schrijven is", zo stelt hij, „geen uit de hand gelopen hobby. Ook ben ik absoluut niet de schrijvende dokter. Het schrijverschap en mijn werk als huisarts zijn twee verschillende zaken. Eigenlijk heb ik twee werkplekken, die door de tijd zijn gescheiden." De keuze voor een fulltime schrijverschap wil Tellegen niet maken, omdat hij zich zowel li terator als huisarts voelt. De keuze hoeft hij ook niet te ma ken. De combinatie gaat goed. Eigenlijk besteedt hij meer tijd aan het schrijven van ge dichten dan aan het maken kin derboeken. Poëzie stelt hij niet op een hoger plan dan de jeugdliteratuur, maar de uitda ging ervan is wel groter. „Het dichten is iets, wat ik eigenlijk AMSTERDAM SANDRA JONGENELEN „De namen en de straten in het boek zijn echt. Die heb ik niet verzonnen. Ook juffrouw Kachel bestaat, al heette ze in werke lijkheid anders. Zij was mijn la gere schooljuf uit Den Briel, en ze woonde ook echt in de Asyl- straat. Verder is het boek slechts gedeeltelijk autobiografisch." Het heeft Toon Tellegen enigszins verbaasd dat hij voor dit boek de hoogste onderschei ding op het gebied van de jeugdliteratuur heeft gekregen. Voor zijn andere vijf kinderboe ken, waarin dieren de hoofdrol spelen, had hij het veel meer verwacht. Toch viel hij ook met deze boeken in de prijzen. Voor de bundels 'Toen niemand iets te doen had' en 'Langzaam, zo snel als zij konden' werd hij be kroond met de Gouden Griffel nét niet kan, terwijl ik weet dat ik het schrijven van de verhalen wél kan", zo zegt hij. „Elke dag begin ik weer met die gedich ten." In totaal zijn van hem ze ven dichtbundels verschenen. Hij debuteerde in 1977 in De Gids. Verdiende loon Het nu bekroonde boek 'Juf frouw Kachel' is een soort dag boek of liever een notitieboek over de juffrouw van de lagere school. In het eerste hoofdstuk, dat door de uitgever tot voor woord van het boek is gebom bardeerd. schrijft het getergde jongetje dat het dagboek alleen over de juf zal gaan. „Ik*schrijf er in als ik zeker weet dat er nie mand in de buurt is. Na mijn dood mag iedereen het le zen. Als juffrouw Kachel dan nog leeft, dan hoop ik dat ze haar verdiende loon zal krij gen", zo begint het boek. Juffrouw Kachel is een tiran. Ze slaat op twee manieren. Met haar vlakke hand en met haar knokkels, en dat terwijl ze een ring met steen aan haar vinger heeft. Ze slaat iedereen, zonder aanziens des persoons, want lievelingetjes heeft ze niet. Voordat Tellegen het boek ging schrijven, is hij eerst nage gaan of juffrouw Kachel echt Vlammend optreden van trio l'Archibudelli in Alphen RECENSIE UDY VAN DER SPEK Concert: trio l'Archibudelli; Vera Betbs, viool, Jürgen Kussmaul, altviool en Anner Bijlsma, cello Nieuw album van 40-jarige zangeres En toch was het geen Mozart- "^avond in de Oudshoomse kerk, ook al stond hij vódr en na de pauze op het programma. Bach was zo absoluut en overtuigend aanwezig in de 'bewerking' die Mozart maakte van diens Pre ludes en Fuga's uit het 'Wohl- temperiertes Klavier', dat ik niet weet wie ik de eer moet geven: Bachs meesterwerk of het won- dertalent van Mozart, die voor de Prelude een Adagio compo neerde geheel gericht op het klankidioom van een strij kerstrio, maar de Fuga 'slechts' bewerkte. Of geef ik de eer aan het trio l'Archibudelli (letterlijk stokken en darmen) dat deze Adagio's en Fuga's (één naar Bachs oud ste zoon Wilhelm Friedemann en drie naar J.S. zelf) adembe nemend mooi speelde? Met enorme muzikaliteit en durf en een groot technisch vermogen speelde dit trio met name de eerste en derde Fuga van Johan Sebastian, beide fuga's met felle thema's (beurtelings óf elkaar overlappend), die indrukwek kend. ijzersterk maar toch heel doorzichtig gespeeld de luiste raar in de ban hielden. Zorgvuldig Met haar glanzende, fijn gecise leerde toon en gematigde tempi met name in de Adagio's ont wikkelde Vera Beths een intense lyriek, en het derde Adagio deed zelfs aan de Romantiek denken (dan wel avant la lettre). Ook viel in alle Adagio's haar zorg vuldige afwerking van iédere toon op. Vergeleken met deze Bachbe- werkingen was Mozarts Diverti mento. zoals het woord al zegt, ontspannende en lichte muziek, die zijn hoogtepunt vond in het tweede en vierde deel. het on verwacht melancholieke zeer verstilde Adagio en het Andante met variaties, alle zeer divers van karakter. Het leverde vlammend spel en tegenspel op van de strijkers, afgewisseld met de meest tede- re samenklanken. Alweer een buitengewoon concert georga niseerd door de Stichting Cor- nelis de Vlaming. AMSTERDAM RUUD RAMLER Ze was lange tijd het 'meisje van Streetlife'. Inmiddels heeft Randy Crawford op eigen kracht een carrière verwezenlijkt om trots op te zijn. 'Streetlife' staat nog altijd op haar repertoire, maar Randy Crawford is anno 1992 meer. De nieuwe langspeler 'Through the eyes of love' is in een loopbaan van zestien jaar pas haar tiende solo-album. Randy Crawford is niet het soort artiest dat hoe dan ook ieder jaar een nieuw album wil uit brengen. Crawford doet het op haar gemak, stelt de kwaliteit ver boven de kwantiteit. Crawford is ook een beetje af geslagen van het pad dat haar de laatste jaren zo veel succes opleverde. Vooral de verander de manier van arrangeren, met meer orkestratie, valt op. De zangeres zegt dat dat het werk van producer Michel J. Powell is. Op het drie jaar geleden ver schenen 'Rich and Poor' mocht Powell slechts de produktie van de single 'Knocking on heaven's door' doen, dit keer is hij ver antwoordelijk voor het hele al bum. „Ik bemoei me daar niet mee", klinkt La Crawford stellig. „Producers krijgen van mii de vrije hand. Op de eerste plaats omdat het hun vak is. Veel be langrijker is dat ik het niet op Randy Crawford: „Ik ben nu veertig jaar en heb een nieuw album in de winkels liggen waar ik trots op kan zijn." foto gpo PARUS HANS GERTSEN Vanaf het begin van de twintig ste eeuw hebben fotografen, architecten, kunsthistorici en andere wetenschappers ervan gedroomd, maar nu lijkt het er dan toch eindelijk van te ko men: De Unesco gaat de ko mende jaren een poging doen het mondiale culturele erfgoed in foto's vast te leggen. Het am bitieuze project heeft de naam Heritage 2001' ('Erfgoed 2001') meegekregen. Het project werd deze week in Parijs gepresenteerd door Federico Mayor, de algemeen gebracl directeur van de culturele en wetenschappelijke organisatie van de Verenigde Naties en door Juan Antonio Samaranch. Samaranch is behalve voorzit ter van het Internationaal Olympisch Comité ook direc teur van de Spaanse spaarbank Caixa, de voornaamste sponsor van het müjoenenproject. Vele tientallen topfotografen krijgen de komende vijf jaar de opdracht gedetailleerde repor tages te maken van zo'n twee honderd monumenten, steden en ruïnes in alle uithoeken van de wereld. Van Dubrovnik tot de dom van Keulen en van Ro meinse aquaducten tot de Chi nese Muur. Objecten die stuk voor stuk wereldberoemd zijn, maar die desondanks vaak gebrekkig in beeld zijn :nL Toen een medewerker van de Unesco onlangs op zoek ging naar goed beeldmateriaal over Dubrovnik - voor en na de intense beschietingen door het Joegoslavische leger - bleek de oogst bijzonder schraal. Aan toeristische kiekjes en ansicht kaarten ontbreekt het door gaans niet, maar kwalitatief hoogstaande foto's die archi tectonische details tot hun recht laten komen, zijn schaars. Zelfs van de Keulse dom bestaan maar bitter wei nig foto's waar bijvoorbeeld kunsthistorici iets aan hebben. Om nog maar niet te spreken over de situatie in veel Derde- Wereldlanden. Beeldenbank Het project Heritage 2001 be oogt eeó beeldenbank in het leven te roepen die zijn gelijke in de wereld niet kent. Als het legertje fotografen over vijf jaar alle tweehonderd objecten op de gevoelige plaat heeft vastge legd, hoopt de Unesco te be schikken over een archief van minstens 40.000 uitstekende foto's en dia's. Materiaal dat ie dereen vrijelijk ter beschikking staat in alle delen van de i relde De Franse evenknie KIT -Telecom werkt aan per satelliet in enkele seconden te versturen zónder enig kwali teitsverlies. zijn De eerste vier reportages intussen gereed. Vier fotogra fen brachten de afgelopen maanden onder meer de be roemde tempel van Angkor Wat in Cambodja, de stad Le ningrad, Keltische overblijfse len en Latijnsamenkaanse goudschatten in beeld. Hun werk was woensdag al te be wonderen in het Parijse Unes- co-hoofdkwartier. ongetrouwd was gebleven, want hij had het niet prettig gevon den eventuele nabestaanden te kwetsen. De juf - "ze is 85 jaar oud geworden" - bleek inder daad ongehuwd en kinderloos te zijn gebleven. Tellegen: „In Den Briel kent iedereen de juffrouw. Ze hoorde bij het dorp, zoals de Brielse Dom er hoorde. In Den Briel waren eind jaren veertig drie la gere scholen: een christelijke, een katholieke en een openba re, en mijn juffrouw was aan de laatste verbonden. Twee jaar lang heb ik haar gehad, in de eerste en tweede klas. Zij was toen al een jaar of zestig." Veel van de in het boek opge nomen wandaden van de juf frouw zijn ook in werkelijkheid ZO gebeurd, erkent Tellegen. „Het is absoluut niet zo dat ik er een trauma van heb over ge houden. Het was een aparte be levenis, die ik ook als zodanig heb ervaren. Hedentendage zou zoiets niet meer worden getole reerd. Maar toen, ach, die juf frouw was al veertig jaar aan de school verbonden, en ze gaf zo goed les. zo luidde de redene ring destijds." kan brengen uren achter elkaar in een studio te zitten. Natuur lijk, ik heb goede oren. Mijn ob jectieve mening wordt best op prijs gesteld, maar ik heb geen zin om me er constant mee te bemoeien." „Ik ben nu veertig jaar en heb een nieuw album in de winkels liggen waar ik trots op kan zijn. Het is zowel muzikaal als artis tiek verantwoordaldus een zelfverzekerde Crawford. "De stukken geven mijn 'vrouw-zijn' en. belangrijker, mijn innerlijke gedachten goed weer." Toetsen tovenaar Joe Sample behoort tot haar vaste vrienden die geregeld op bezoek komen. Hij levert een aandeel aan het nieuwe album met een piano solo op "Who's crying now'. De Amerikaanse zangeres heeft in middels ook Zucchero Fomaci- ari in de armen gesloten. Tij dens dienst concert 'Live in Kremlin' kwam Randy Crawford tweemaal op het toneel voor een duet. 'Imagine' en 'Come il sole al l'improviso' dat ze voor haar ei gen album heeft herschreven in 'Like the sun out of nowhere". Als tegenprestatie heeft Randy Crawford de duetversie met Zucchero van zijn hit 'Diaman- te' op haar cd gezet. „Prachtige man. Prima podiumartiest ook. maar ik kan beter zingen", klinkt het plagend. ALPHEN A/D RI JN, De Koffer, Hoofdstraat 1 31-1 33 KATWIJK AAN ZEE, Baalbergen, Ambachtsweg 19. Haasnoot, Princestraat 40 LEIDEN, V.d. Klugt, Haarlemmerstraat 256 LEIDERDORP, Wooncentrum Stoutenbeek, Meubelplein 1 Geen sterke solo van Vincent Bijlo van en door Vincent Bfo Reg* Bert KJunder Genen S/3. Schouwburg. le*Jen Zijn eerste solovoorstelling 'Made in braille' werd vrij alge meen positief tOt zelfs «thOU siast ontvangen. Inmiddels is het tweede solopmgramm.t \an Vincent Bijlo enkele maanden geleden in première gedaan. In 'De knal van half zeven' laat hij zijn blindheid wederom ruim schoots aan bod komen. En op nieuw vallen er van alle kanten lovende reacties te beluisteren. Dat wil zeggen: men bewondert zijn capaciteiten als cabaretier die daarnaast zijn blindzijn als onontkoombaar gegeven in de voorstelling heeft verwerkt. Aan de andere kant valt zijn populariteit ook wel weer wat tegen, want de Leidse schouw burg was gisteravond slechts voor de helft bezet. Opvallend is dat. aangezien jonge cabaretiers zich doorgaans mogen verheu gen in grote publieke belang stelling Op het podium staat een per soonlijkheid die zijn beperkin gen duidelijk niet voor lief wenst te nemen. Van medele ven met of - nog erger - goede bedoelingen ten aanzien van de visueel gehandicapte mede mens is hij al helemaal niet ge diend. Bijlo laat daarover in /jjn losse terzijdes en in zijn rode draadverhaal over de blinde zoon van een danseres en een fotograaf geen twijfels be staan. Zo vertelt hij met een licht cy nische ondertoon op wat voor een onbeholpen manier men sen (wii als toeschouwers dus) op een blinde kunnen reageren. Voorbeelden hiervan zijn onder meer de routebeschrijving en verkeersinfonu.il ie NB Ml Utrechtse taxichauffeur of het 'gesproken' boek van de blin denbibliotheek. zoals het door een keurige bejaarde dame met hoorbare géne op geluidsband Ingesproken 1 una I tuk*. Vin cent Bijlo haat kennelijk dit soort goede bedoelingen, en dat levert dan ook de beste |HO menten in zijn solo op. Toch moet je van zi|n hoekige stijl.houden. Zijn nadrukkelijke en staccato-echtige manier van spreken kan maar moeizaam een hele avond lang boeien. Bo vendien zit er daarvoor toch te veel mager tekstmateriaal in de voorstelling en zijn er te weinig tempovariaties. Ter afwivseiing is er wat muziek, al blijft dat on gepolijste zingen van Bijlo (Kik ditmaal beperkt tot enkele lied jes. Deze cabaretier met een on miskenbaar eigen geluid heeft tot nu toe terecht veel krediet griONgM Bis hoera-geriK'p daarentegen is wel erg voorba rig- Your Neighborhood Saxophone Quartet (YNSQ) uit Boston treedt morgenavond op In De Waag. De In 1980 opgerichte groep bestaat uit vier beroepsmuzikanten met een uiteenlopende muzikale ach tergrond. Het YNSQ heeft zich met een fantasievolle repertoire keuze (freefunk. bebop, rythm en blues, latin, klassieke invloeden en vrije improvisatie) een geheel eigen plaats verworven tussen de internationaal opererende saxo foonkwartetten Het optreden, ge organiseerd door door Jazzzpodi- um Hot House, begint om 2130 uur. foto PR NELLY FRIJDA KEEftOOLEN - INA VAN FAASSEN e.a. van HAYE VAN DER HEYDEN "Met meeiterti*nd tot leven gebracht" (NRC/Handekbiad) aanwinst voor de toneelliteratuur" (De Telegraaf) donderdag 12 maart LEIDSE SCHOUWBURG, oud.vest 43. Lokten TEL. 071-131943/131944 Het Cascade waterbed is een natuurlijk en komfortabel alternatief voor de gewone matras met een geweldig kwaliteitsnivo en een heel eigen karakter. Cascade Is niet zomaar een waterbed C ascade staat aan de top. Het Cascade waterbed biedt een unieke slaapvorm die past in cm temustei n nk« gentel i leu - n l ra atfe waterbedden treft u alleen daar aan waar u een deskun dig en objectief advies kunt verwachten. Bij de slaapspe- cialist! Een fraaie kleuren- brochure over het slapen op water en Cascade in het bij zonder ligt voor u klaar. CASCADE watoteMen -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9