Rtv show 30 JAAR 'TV Masqué bezorgt me slapeloze nachten Urbanus-tekenfilm met steun van EG Tv-actie voor Wereld Natuurfonds WET WERELD NATUURFONDS Bedrieger een keer bedrogen als tapdansende conditiefreak Vrijdag 6 maart 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: MARIANNE IK HEB ZO langzamerhand m'n buik vol van die bekende Ne derlanders. Voor mij hoeft het niet meer, zo'n zanger die na een hitje al naar diens visie op de politieke toestand in de wereld wordt gevraagd. Mijn slachtoffers zijn onbekende Nederlanders, gewone bescheiden mensen, die op de een of andere manier iets betekenen of iets betekend hebben voor anderen. (Ralph Inbar) 10 CLOSE UP Jolanda Oukes Mieke van der Wey: astronaute in spe Echte tv-helden In de meeste gevallen wor den tv-persoonlijkheden- in-de-dop geselecteerd vanwege hun smoeltje, hun omgang met mensen of hoe ze 'overkomen', wat dat laatste ook moge betekenen. De pre sentatoren van het VARA-pro gramma Jules Unlimited zijn duidelijk op andere kwaliteiten beoordeeld. Niet dat Pieter Jan I lagens, Jan Douwe Kroeske en Mieke van der Wey van het type Quasimodo zijn. Maar bij deze drie is vooral gekeken naar wat ze durven. En als je een paar af leveringen volgt, blijkt dat veel, heel veel te zijn. Jules Unlimited is volgens de programmagidsen een populair wetenschappelijke serie waarin de nieuwste technologie cen traal staat, liet klinkt ChrietTi- tulaer-saai, maar is dat absoluut niet. Om die nieuwste technolo gie begrijpelijk op de kijkers over te brengen wordt die tech nologische kennis namelijk in praktijk gébracht. En dan lijkt die moderne techniek vooral bedoeld om de menselijke gren zen te verleggen. En daar is moed voor nodig. Ogenschijnlijk koelbloedig on derwerpt Mieke zich bijvoor beeld in een ruimtevaartcen- trum aan een aantal op astro nauten gerichte onderzoeken, duikt Jan Douwe in hel water met een tweemans-onderzee- boot en springt Pieter Jan met een elastiek aan zijn benen een verschrikkelijk diep ravijn in. In elke aflevering ondergaan 'onze helden' want zo mag je ze wel noemen die technolo gische ontwikkelingen aan den lijve. Onder deskundige leiding, dat wel, maar toch. Als je met een propellertjc op de rug het luchtruim kiest, heb je niet veel aan de expert die fris en vrolijk met beide benen op de grond staat. En je vanaf die veilige plaats vertelt wat je moet doen en vooral wat je niet moet doen. Voor mensen die niet dol zijn op enge ruimten moet de afle vering waarin Jan Douwe plaatsnam in een tweemans- onderzeeër in het geheugen ge grift staan. In de duikboot, maat doodskist, gaan twee man met zuurstofmaskers. Jan Douwe gaat als eerste, het lange lijf vult ARCHIEFFOTO ANP elk hoekje. Bovenop Jan Douwe ligt de tweede man. Vervolgens gaat het luik dicht, loopt de doodskist vol water en ver dwijnt onder het wateropper vlak. Om gek van te worden. Jan Douwe houdt echter het hoofd koel. maar vraagt na afloop aan de bedenkers wel of het niet wat gerieflijker kan. Mieke intussen wordt in een ruimtevaartcentrum vastge- gespt op een stoel waarmee het evenwichtsgevoel van astronau- ten-in-spe wordt getest. De stoel, die er uit ziet als een mid deleeuws martelwerktuig, gaat steeds sneller draaien en kante len. Ze komt er heelhuids van af, maar mompelt nog wel iets over het ontbijt dat ze 's mor gens misschien beter had kun nen overslaan. Pieter Jan staat ergens in Frank rijk vanaf een brug de diepte in te kijken. Over enkele ogenblik ken zal hij de sprong wagen. Hij wordt deskundig 'ingepakt' en naar de brugleuning begeleid. De camera zoemt in op Pieter Jan die ietwat bleek om de neus bekent dat hij nog nooit zo bang is geweest. Met een ijselij- ke kreet stort hij zich naar bene den. Het elastiek houdt en onze held zwaait met een noodgang heen, weer en op en neer. Ook als hij is uitgezwabberd en ein delijk weer vaste grond onder de voeten heeft, blijft Pieter Jan zichzelf. Hij doet zich niet gro ter voor dan hij is en laat half Nederland weten dat hij nog steeds staat te bibberen. Zo moedig en onverschrokken als het drietal van Jules Unlimi ted is bijna niemand in om roepland. De meesten houden zich verre van dergelijke staal tjes en beperken zich tot louter prietpraat of af en toe een spel letje waar zelfs een peuter zich geen buil aan kan vallen. Toege geven, Willem Duys lag ooit on der een olifant en Martin Gaus aaide eens een pitbull. Maar presentator-crack Jos Brink bij voorbeeld durft nauwelijks met een papieren bootje een bassin in, dat tot kniehoogte is gevuld met lekker warm water. Nee, wat lef betreft zijn Jan Douwe, Mieke en Pieter Jan niet te evenaren. Het is te hopen dat de VARA voorlopig doorgaat met dit programma, waarvan alleen al de acties de moeite waard zijn om te worden uitge zonden. De technische achter gronden kunnen ze houden, als net maar eng is. BRUSSEL GPD De Belgische filmproducent Er- win Provoost begint binnenkort met de vervaardiging van een Urbanus-tekenfilm naar het stripverhaal 'Het Lustige Ka poentje'. Het gaat om een zes entwintig minuten durende film die afzonderlijk op televisie en in de bioscoop kan worden ver mond. Het zal de Ralph Inbar verrast onbekende Nederlanders HILVERSUM. GERARD V Nagenoeg heel Ne derland kent z'n kop, maar telkens weer weet hij vanachter een maskerade van onschuldige list en bedrog anderen te verrassen. Ralph Inbar heeft in al die jaren dat de TROS op tv kiekeboe speelt met Banana Split al heel wat mensen een poets gebak ken. En nu probeert hij met TV Masqué een nieuwe dimensie toe te voegen aan zijn faam van virtuoos met de verborgen ca mera. Niet alleen zet Inbar met ingang van vanavond mensen te kijk in bizarre situaties, hij zet ze tevens in het zonnetje. „In totaal komen er acht afleverin gen op de buis, elke maand een, waarvan vier in het najaar." TV Masqué wordt gemaakt volgens een geraffineerde for mule, die Inbar zelf heeft ver zonnen. „Het is een alternatieve personality-show. Een mengel moes van, zeg maar, een soort Dit is uw leven en Banana Split." Bekende Nederlanders hoe ven niet bang te zijn dat er met hen gestunt gaat worden, ze kunnen wat Ralph Inbar betreft rustig slapen. Liever zoekt hij zijn slachtoffers' onder de on baatzuchtige mensen die niet graag te koop lopen met hun verdiensten. Zonder het zelf te weten zijn zij die het vanzelf sprekend vinden Jets bijzon ders" te doen voor anderen de beoogde kandidaten om de hoofdrol te spelen in een van de acht TV Masqué's. „Ik heb zo langzamerhand m'n buik vol van die bekende Nederlanders. Voor mij hoeft het niet meer, zo'n zanger die na een hitje al naar diens visie op de politieke toestand in de wereld wordt gevraagd. Mijn slachtoffers zijn onbekende Ne derlanders, gewone bescheiden mensen, die op de een of ande re manier iets betekenen of iets betekend hebben voor ande- Hoe hij aan de eerste kandi daten is gekomen, daarover wil Inbar niet al te nadrukkelijk uit weiden. Het geheim van de smid, probeert hij in eerste in stantie de boot af te houden. Uiteindelijk beaamt Inbar dat een stukje in een krant zijn re search-team op het spoor van iemand kan zetten. En zo zijn er uiteraard ook tal van vrijwilli gersorganisaties die als bron kunnen dienen. Persoonlijk hoopt Inbar dat de eerste afle veringen van TV Masqué kataly serend werken. In die zin, dat hem na de uitzending van van avond tips uit het land bereiken over gewone mensen die op hun manier bijzonder zijn. Zoals die mevrouw in de pilot- aflevering op Eerste Kerstdag. „Ze had 40 pleegkinderen opge voed, ga daar maar es aan staan." Om iemand op heel speciale manier een hommage te kun nen brengen, deinst Inbar er niet voor terug een complot van Banana Split in de wacht Banana Split komt voorlo pig niet op de buis. Zoals Ralph Inbar het zelf uit drukt is het programma „voorlopig in de wacht" ge zet. Volgens Inbar kunnen TV Masqué en Banana Split op dit moment niet tegelijk worden gemaakt. „Dat kan bruin niet trekken. Boven dien is ons team niet groot genoeg om ons op twee programma's te concentre ren. Het is de bedoeling dat Banana Split na de laatste aflevering van TV Masqué terugkomt op de buis. Maar persoonlijk vind ik de pro gramma's naast elkaar moet kunnen leven. Maar daar zal ik de beschikking moeten hebben over meer medewerkers." familieleden en bekenden te smeden. .Allereerst duiken we in iemands leven. Door goede research te plegen proberen we inzicht te krijgen in iemands doen en laten." Zodra er via de naaste fami lieleden zekerheid is verkregen omtrent de bereidheid van de onbekende Nederlander om tij delijk uit de anonimiteit te tre den, gaat het team van TV Mas qué met de persoon in kwestie aan dé haal. Niets wordt daarbij aan het toeval overgelaten. „Of iemand bestand is tegen emo ties, of iemand wel of geen zwak hart heeft, het wordt allemaal vantevoren gecheckt." Wekenlang wordt de onbe kende Nederlander gevolgd en gefilmd, zonder dat-ie daar weet van heeft. De man of vrouw in kwestie wordt telken male 'gepakt' op hem of haar vertrouwde locaties. „Ons voor naamste probleem is natuurlijk om het slachtoffer steeds op de plek te krijgen, waar we 'm wil len hebben. Reken maar dat we elke keer weer een zucht van verlichting slaken als-ie komt opdagen." Is de gelegenheidsster van TV Masqué ter plekke, dan loopt hij of zij mensen tegen het lijf die hem of haar niet direct bekend zullen voorkomen, maar die dat in wezen wel zijn. Geheel in In- bars stijl zijn de familieleden, vrienden, favoriete artiesten, sportlieden en politici ver momd. List en bedrog „Tja, en dan breekt de dag aan dat we heel sneaky sneaky het huis van de hoofdpersoon gaan ombouwen. Hebben we een dag voor nodig, zodat we die bewuste man of vrouw met veel list en bedrog de woning uit moeten krijgen. Zodra alles ge reed is, wordt de hoofdpersoon gebeld met het verzoek naar huis te komen." Daar wacht het demasqué, de confrontatie met al die onbe kenden die hem of haar op de een of andere manier zo na staan. De familieleden, vrien den en de favoriete artiesten leggen daar hun vermomming af. Een en ander gaat gepaard met veel gelach, hilariteit, ge zang en met een praatje. Aan het slot krijgt de onbekende Ne derlander een cadeau. „Iets dat de betrokkene altijd al had wil len hebben. Amerikanen heb ben een mooie uitdrukking voor deze vorm van tv-maken, reali- ty-tv noemen ze het. En inder daad, je kunt met de camera niet dichterbij mensen komen dan in hun huiskamer." Ralph Inbar. Ofwel een pro grammamaker van een apart soort. Op zich zegt hij best res pect te kunnen opbrengen voor collega's die alles gepland doen, maar het gaat tegen zijn natuur in om zelf alles lang vantevoren te programmeren. Een pro gramma-idee een jaar voor de uitzending oppakken, op zich geen probleem. Maar Inbar past ervoor meteen aan de uitwer king ervan te beginnen. .Zon der spanning, zonder verras singselementen, kan ik nu een maal niet werken." Argwaan Hoewel pijprokers geen onrust stokers heten te zijn, is Inbar er al lang aan gewend dat hij ook buiten TROS-dienst soms met enige argwaan tegemoet wordt getreden. Zo van: mij flik je niet, Ralph. Hij leest geregeld de pa niek in de ogen van mensen, zodra hij in een winkel ver schijnt om een boodschap te doen. Maar juist dan wanneer Ralph Inbar z'n gezicht laat zien, is de verborgen camera buiten werking. Hij kijkt wel lin ker uit om, zoals vroeger, te ac teren in z'n filmpjes. Zijn kop kennen ze nu wel. „Ik laat me al lang niet meer zien, met veel vernuft volg ik alles op afstand. Kijk, Banana Split is zo ingebur gerd dat je goed op je hoede moet zijn. Daarom probeer ik nog beter dan voorheen mijn huiswerk te doen. Om te voor komen dat we voor pijnlijke verrassingen komen te staan." Inbar idopt het af, maar hij leeft voortdurend bij de gedach te dat de hele voorbereiding van een TV Masqué-aflevering de mist in kan gaan. Hoe subtiel, hoe link ook gesmeed, een complot kan te allen tijde door een van zijn slachtoffers worden doorzien. Daarnaast ligt in de programma-opzet het risico op gesloten dat een familielid, dat in het complot zit, in een loslip pige bui de hoofdpersoon in licht. En dat de laatste het alle maal mee gaat spelen. „Dan kun je het ook allemaal verge ten, niets is erger dan dat ie mand spontaniteit gaat acte ren." De programmamaker leeft bij de dag. of liever bij de eerstvol gende aflevering. Zijn team ont beert de mankracht om aan meer dan een Tv-Masqué te werken, er liggen geen reserve- afleveringen op de plank. „Ik eks i i der ring va programma's wordei I lot project heeft een bijdrage van 35.000 ecu van de Europese gemeenschap toegewezen ge kregen. Regisseur van de teken film is tekenfilmer Jimmy Mura kami. De opnamen zullen worden gemaakt in studio's in Ierland, Engeland en Boedapest. Urba- nus zelf gaat de film inspreken. Produktiebedrijf Trampoline Junior' van Provoost, wil de film in elk geval in september klaar hebben voor de 'Cartoon'-bij- eenkomst van Europese anima tiefilmproducenten in Sicilië. Het Wereld Natuurfonds (WNF) bestaat dertig jaar. In die tijd heeft het WNF samen met haar donateurs veel bereikt. Jaren lang heeft het fonds wereldwijd gevochten voor bedreigde die ren en planten. Zo is onder meer het voortbestaan van de panda, de ijsbeer en tijger veilig gesteld. Wereldwijd wordt een aantal natuurgebieden be- schermd met een totale opper vlakte van ruim 21 keer Neder land. Toch maakt WNF zich zor gen. Elke dag sterven er dier- en plantesoorten uit. Elke 20 minu ten verdwijnt een gebied zo groot als het Naardermeer aan tropisch regenwoud. Elke dag wordt ons milieu sterker ver vuild. Hoe zal de wereld eruit zien over dertig jaar? In het speciale programma Ralph Inbar „TV Masqué hangt van risico's aan elkaar." FOTO BERND R Slechts eenmaal is de bedrieger bedrogen. Een jaar of drie, vier geleden geviel het Ralph Inbar dat hij door zijn eigen medewerkers grotesk in de maling werd genomen. Om zichzelf enigszins in conditie te houden, volgde de pro grammamaker van de TROS in Amsterdam tapdanslessen. Tv-kijkend Nederland mocht meegenieten, toen Inbar uit de maat ging. „Door de onregelmatige werktijden die ik draaide, viel ik daar op de gekste tijden binnen, 's Avonds om elf uur bijvoorbeeld. Ik moest he le rare oefeningen doen. Ik werd uit mekaar ge rukt Ik vloeken en tieren, onvoorstelbaar. En opeens stonden daar de boys. Ik had niets in de gaten gehad. De beelden heb ik pas in de stu dio gezien. Dat had iets heel raars. Ik zag me zelf maar ik dacht aan iemand anders. En ik me maar afvragen, hoe hebben ze dat gedaan? Een dipg staat vast, ze hadden het klasse gedaan. Maar never say never, het zal toch heel moeilijk worden om mij nog eens te flikken." moet er niet aan denken, maar mocht het onverhoopt een keer misgaan, dan zal de omroepster de lajkers toch echt moeten ver tellen dat de aflevering, zoals aangekondigd in de program mabladen, door omstandighe den helaas geen doorgang kan vinden. En dat er in plaats daar van een mooie dierenfilm zal worden uitgezonden." Met enig gevoel voor pathos roept Inbar dat het maken van TV Masqué zoiets is als het voe ren van een slag, die een aan slag pleegt op z'n fysiek en op z'n geest. „TV Masqué hangt van risico's aan elkaar. Ik geef het toe, ik heb al heel wat slape loze nachten achter de rug. Ei genlijk is het programma slech ter voor mij dan voor het slacht offer, af en toe heb ik het gevoel er 200 jaar ouder door te wor den. Maar goed, als alles lukt geeft dat een heerlijk gevoel. Overigens, nu ik er nog eens goed over nadenk, zou het niet eens zo erg zijn als die mooie natuurfilm een keer op het scherm moest worden gebracht. Zien de kijkers meteen dat TV Masqué niet in scène is gezet."" (Nederland 2, vanavond om 20.45 uur) STRIPS 'Geef om de toekomst' laten Ted de Braak en Ati Dijckmees- ter vanavond zien wat het WNF de komende tien jaar van plan is om de natuur te behouden. Een keur aan nationale en inter nationale beroemdheden zullen hun opwachting maken in de avondvullende uitzending. Tijdens het programma kun nen kijkers de telefoon pakken om zich op te geven als dona teur van WNF. Of liever aan deelhouder in de toekomst. Want, zoals Ed Nijpels, voorzit ter van het WNF-Nederiand het stelt: „Het WNF kan in zijn een tje de natuur niet redden, dat kunnen we alleen samen. Door donateur te worden, maar ook door ons gedrag, onze manier van leven, te veranderen. Alleen zo kunnen we er samen voor zorgen dat onze kinderen ook over dertig jaar nog van de na tuur kunnen genieten." (Uitzending: Vanavond, 20.30 uur, Nederland 1) BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10