Cultuur Theaterstuk Flairck één lange optocht Publiek schrikt nog steeds van Turks Fruit Indianen en vrouwen centraal bij STA A Première 'Mitridate' Donderdag 5 maart 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASWA STOEUNGA Eindredactie: HENK VAN DER POST Vormgeving: SIMON DE GRAAF 23 BEELDENDE KUNST RECENSIE MARTINE BALLAST Expovbe schilderijen van Peter BarteH en beeklhouwwericen van Riet Kolen berg Te z»en tot emd maart wo t/m ra 12- 17, vn| 19-21 uur Galerte Staa. Pnnses Irenetaan 88 Alphen aan den Rjn Indianen zijn voor de schilder Peter Barrels voor beelden van hoe mensen zijn: "Krachtig, trots, mooi, liefdevol en vooral intelli gent." Zijn schilderijenreeks 'Shabono' bij Galerie Staa toont zijn impressie van de Yanomama indianen uit het Amazone-gebied. Overigens is Bartels daar nooit geweest. Zijn thema's, zijn inspiratie en betrokkenheid verkreeg hij uit een boek en een flhn Het is knap hoe hij deze mensen zo trefzeker en echt neerzet zonder ze ooit te hebben aanschouwd. Negen werken waarin het oerwoud en haar inwoners tot leven komen. In 5 werken werkt Bartels met een zelf bedachte tech niek. Op een ondergrond van mazoniet werkt hij met pas telkrijt. Het effect is fresco achtig. alleen de kleuren zijn helderder. In deze vijf schil derijen isoleert Bartels tel lens en deel van ei n In diaan. Bijvoorbeeld de rug of de tors. De kleur van het li chaam is okergeel, het haar blauw zwart, lichaamslijnen zijn groenig. De lendedoek is blauw rood. Tegen een witte achtergrond barsten deze vlakvullende lijven van het doek af. Ze zijn niet realis tisch weergegeven. Er wordt veel weggelaten, de vormen zijn gesimplificeerd. Alleen de essentie wordt in beeld gebracht. En daarin schuilt ook de kracht. De kracht en de trots van deze indianen. Waar Bartels iets heeft met indianen heeft beeldhouw ster Riet Kolenberg iets met vrouwen. In haar 17 werken, in stijl variërend van klassiek tot geometrisch abstract laat zij zien wat zij in vrouwen bewondert: "Eerlijke trots zonder zelfingenomenheid en lichamelijke en geestelijke vrijheid." 'Haar vrouwen' stralen iets uit van mij M ffl niet opzij! De beeldjes zijn gemaakt van diverse materialen: stea- tiet, kristallino en marmer, en zijn vrij klein. Vooral de 'Groene lofTer', gemaakt van steatiet, heeft mij geraakt. Het is een fladderend vrou wenlichaam bedekt door een jurk.De verhoudingen en de uitstraling van het beeldje zijn klassiek. Het figuurtje is r.tui ru dra) t iroUfihdd en zorgeloosheid uit. Ook 'Uit bundig' boeit: uit een recht opstaand rechthoekig stuk steatiet is op een hoek een vrouwenfiguur gehouwen. Glad en gestyleerd met borst en bilpartijen zwaar geac- GBDtueeed den nH hoe zn zich van het steen losmaakt, i iri is een aood Tnflntfo*, een onaf beeld, zoals Michelan gelo er ook wel maakte. Niet dat in \.""r ••••n .uit" dldtt t (Be pel i i|t jeu berills Aandacht voor Andriessen-jaar VOORSCHOTEN Het Voorschotens Chr. Vocaal Ensemble zal tijdens zijn komende concert ter ere van de 100ste geboortedag van Hendrik Andriessen twee werken van deze Nederlandse componist ten gehore brengen. Te Deum en Due Madrigali zul len op 11 maart in de Moeder Godskerk ten gehore worden ge bracht. Van zoon jurriaan zullen bovendien de vier Revius-liede- ren worden uitgevoerd. Ook komen werken van Bach en Schu bert aan bod. Het geheel staat onder leiding van Stephen Kave laar. Solistische medewerking wordt verleend door de sopraan Marijke Nieuwenweg, de tenor Geert Berghs en de bas Marcel Moester. Aanvang 20.15 uur. Tournee Nederlandse rockbands ROTTERDAM - Onder de codenaam 'A little help from a friend' gaan volgende week vele Nederlandse rockartiesten op pad voor de Stichting Amsterdam Society for Aids Prevention (ASAP). Met drie benefietoptredens in achtereenvolgens Utrecht, Rotterdam en Amsterdam wordt tegelijkertijd de aandacht gevestigd op het meerdaagse congres in juli in Amsterdam, dat in de Rotterdam se Kuip (op de 23ste) zal worden afgerond met een internationa le popmarathon. Tot de deelnemers behoren onder anderen Huub van der Lubbe (De Dijk), Bob Fosko (Raggende Manne), Ro en Iwan (van Gotcha!), Margriet Eshuys, Julya Lo'ko, Maarten Peters en Hans Vermeulen. Actrice Sandy Dennis overleden WESTPORT - De Amerikaanse actrice Sandy Dennis is op 54-ja- rige leeftijd aan kanker overleden. De karakter-actrice kreeg in 1966 een Oscar voor haar rol in 'Who's afraid of Virginia Woolf?' de film naar het gelijknamige toneelstuk van Edward Albee. Ze maakte ook furore op Broadway en kreeg twee achtereenvolgen de Tony-onderscheidingen vóórhaar rollen in 'A thousand clowns' en 'Any Wednesday'. Een deel van de film- en toneelcri tici had weinig met Dennis pp en nam aanstoot aan haar nasale stemgeluid en nerveuze uitstraling. Richard Burton, met wie zij in Virginia Woolf speelde, omschreef haar eens als 'een van de meest oorspronkelijke excentriekelingen die ik ken'. PAGINA 24: Van vloten en granaten en informatie over theater, exposities, musea en concerten. Jeroen Bosch inspireert theatergroep Voor Flairck heeft de titel van zijn nieuwe theaterproduk- tie meer betekenissen. 'De Optocht' staat heel letterlijk voor wat het publiek op het podium te zien krijgt: vijf muzikanten die de indmk wekken dat er een hele stoet voorbij trekt. De titel slaat ook op de middeleeuwse pro cessies die Jeroen Bosch op zijn schilderijen uitbeeldde en die hebben gediend als inspiratiebron voor de voor stelling. En tenslotte is het thema symbolisch voor de eeuwige optocht die Flairck uitvoert langs de theaters. "We leiden al 14 jaar een soort circusbestaan", zegt Erik Visser, muzikaal leider van de groep: "We maken van het leven een soort optocht." ALKMAAR KEES GROENENBOOM Flairck heeft in die tijd nogal wat verschillende bezettingen gekend. "Alle violistes worden zwanger." Voor Sylvia Houtza ger, die meer dan tien jaar op het podium het gezicht van de groep bepaalde, was het moe derschap aanleiding om te stoppen. Ze werd vervangen door Lorre Lynn Trytten, een van oorsprong Amerikaanse violiste die al geruime tijd in Nederland woont. Voor de rest bestaat Flairck anno 1992 uit mensen van het eerste uur: Erik, Hans en Annet Visser en Peter Weekers, Erik Visser is de constante factor in het bestaan van de groep, de enige die onafgebro ken iid is geweest. Hij is ook de belangrijkste componist. "Maar het is niet zo dat ik partituren schrijf en dat iedereen dan zijn partijtje gaat instuderen. De in dividuele leden zijn van zeer groot belang. Vooral de solo-in strumenten, de fluit en de viool, hebben een wezenlijke invloed op de muziek. Het klinkt een beetje dramatisch, maar als er iemand weggaat, is het alsof er een arm wordt afgehakt. Het duurt minimaal twee jaar voor je zo op iemand bent inge speeld dat je samen kunt im proviseren op het toneel." Zo zal ook Trytten, die voor heen speelde met Willem Breu- ker en eerste violiste was van het Nederlands Ballet Orkest, een eigen stempel op de muziek van Flairck drukken. In het vnieuwe programma doet ze dat onder meer door de solo waarin ze de hel verbeeldt. Moderne, atonale muziek wordt gecombi neerd met Bosch' middeleeuw se opvatting van de hel. Rauw Visser verdiepte zich voor 'De Optocht' in het werk van Jeroen Bosch en in de muziek uit diens tijd. "We wilden onze muziek deze keer wat Nederlandser maken. Vanaf het begin hebben we veel gedaan met Oost- europese ritmes, Ierse melodie- en en dergelijke, nu wilden we eens laten horen waar we eigen lijk vandaan komen. Maar de volksmuziek is in Nederland ei genlijk uitgestorven. Je moet zo'n beetje teruggaan tot de 15e eeuw tot je iets vindt waar je iets mee kunt doen." "Het grappige is dat de mees te mensen bij middeleeuwse muziek denken aan een spi- netje en een blokfluit, maar die instrumenten zijn uit een latere periode. De muziek uit de mid deleeuwen is eigenlijk zeer rauw. Door het gebruik van an dere toonsystemen klinkt het ons ook vreemd in de oren. Dat soort afwijkende toonsystemen hebben we gebruikt, en we ge bruiken een aantal instrumen ten uit die tijd, zoals de krom hoorn, de draailier en de schal mei. We spelen geen middel eeuwse muziek, we hebben ons er door laten inspireren." Flairk: "We maken van het leven een soort optocht" foto opd Ingrijpend Flairck heeft van de nieuwe pro- duktie letterlijk een optocht ge maakt. Om beurten verdwijnen de spelers achter het projectie doek om aan de andere kant weer op te komen met een an der instrument. Daardoor wordt de illusie gewekt van een steeds doorgaande stroom muzikan ten. Een optocht die zich ook in de tijd afspeelt: de muzikale processie die hoort bij de schil derijen van Bosch mondt ten slotte uit in de muziek die past bij de praalwagens van het car naval van nu. Ze vloeien uit el kaar voort zoals het carnaval wortelt in de middeleeuwse voorjaarsstoeten waarmee de winter moest worden verdre- Voor Flairck gaat de betekenis van het thema dieper dan die van een aardige vondst waaraan een theaterproduktie is op te hangen. "We hebben eigenlijk altijd gezocht naar zaken die rechtstreeks verbonden zijn met ons bestaan. Je zou de afgelo pen jaren als een voortdurende optocht kunnen zien van het ene naar het andere theater. Het is een manier van leven die voor ons allemaal heel ingrij pend is geweest." "Toch is het ook een leuke manier van leven, we houden allemaal van reizen. We hebben inmiddels een circuit opge bouwd van theaters waar we ie der jaar voorstellingen geven. Dan zie je bijvoorbeeld mensen in de zaal zitten die voor het eerst kwamen toen ze 6 waren en die nu 20 zijn en op het con servatorium zitten. Dat soort dingen maakt het leuk om dit te doen." Flairck ls morgenavond In cultureel centrum De Rank In Noordwljk; op 31 maart staat de groep met 'De Optocht' ln de Leidse schouwburg. PAGINA 26 EN 27: De 'Indische' boekenweek begint volgende week nu alvast een roffel op de ga melan. NIEUWSLIJN ACHTERGROND CORRESPONDENT UTRECHT ROB VAN DER HULST Raad voor de Kunst schept tweedeling De Raad voor de Kunst scheidde deze week een 'volledig kunstenplanadvies' aan de minister van WVC af. Daarin worden na drukkelijke keuzes gemaakt, omdat de to tale subsidieaanvragen 40 miljoen boven de begroting liggen. Volgens de voorzitter van de Raad, oud-politicus mr, I. dc Ruiter, waren de keuzes pijnlijk en moeilijk. Dat valt echter in het niets bij de pijn die in het oosten en zuiden van ons land geVoeld kan gaan worden. Als de Raad voor de Kunst namelijk zijn zin krijgt, dan zal Fo rum Filharmonisch in Enschede (onder deel van Opera Forum) in zijn geheel wor den opgedoekt en het Limburgs Symfonie Orkest in Maastricht ook. De Raad voor de Kunst heeft het blijkbaar niet de moeite waard gevonden om het Ne derlandse orkestaanbod in zijn totaliteit aan een kritische beschouwing te onder werpen. Alle Randstedelijke orkesten wor den namelijk gewoon doorgesubsidieerd. Oftewel, de Randstad behoudt zijn contin gent van elf symfonieorkesten, waarvan ne gen in de provincie Noord-Holland. Het zal de Raad voor de Kunst dus een worst wezen dat er kaalslag wordt gepleegd wat betreft de orkestvoorziening van de buiten-Randstedelijke provincies. Het inte resseert de Raad niet dat een ensemble als het Limburgs Symfonie Orkest in het diep- zuidelijke deel van ons land voedingsbo dem is voor een heel muziekklimaat in die regio dat zelfs het niveau v an de amateuris tische muziekbeoefening beïnvloedt. De negen provincies blijken voor dc Raad in wezen een soort van wingewest te zijn om leuke plannetjes die uit dc Randstad af komstig zijn, tc kunntjn financieren. En de 'regio' is een nieuwe afzetmarkt. De Randstedelijke gerichtheid van de Raad is niet onverklaarbaar, De meeste leden voor de Raad voor dc Kunst zijn bestuurlijk (thans of vroeger) dan wel sociaal nauw met Randstedelijke muziekinstellingen ver kjioopt. Zoiets speelt altijd een rol. De Raad voor de Kunst heeft met zijn officiële advies Kunstenplan 1993-1996 alleen de (gesubsi dieerde) muziekbeoefening in de Rand stand een dienst bewezen Ten aanzien van bet 'landelijke' muziek en opera-aanbod is het een kwestie van eersterangs voorzie ningen voor de Randstad, tweederangs voor dc rest. Schandalig. Bij de Nederlandse Opera gaat vanavond in het Muziektheater Mozarts jeugdwerk 'Mitridate, rè di Ponto' in première. In zijn derde regie voor het gezelschap doorbreekt artistiek leider Pierre Audi, evenals in de succesvolle eerste produktic 'Misse'. de klassieke lijstopstrlling van het theater. Dc zangers slaan voor aan op een uitgebouwd podium om de verwikkelingen van het familiedrama zo dicht mogelijk bij het publiek te brengen, Audi ziet 'Mitridate' als een psychologische thriller over ge moedsbewegingen: „In dc ope ra word je echter geconfron teerd met een aantal kunstmati ge regels die weinig ruimte la ten voor een psychologische be nadering van de personages. Ik zoek daarom in de muziek naar de momenten van rust en kracht en probeer vast te hou den aan een soort geconcen treerde neutrale weergave van het werk. Dc hoofdrollen worden ge zongen door oude hekenden bi) dc Nederlandse Opera. Bruce Ford is Mitridate. Susan Pattrr- son vervult de rol van Aspasia. voor Sifarc is Ric hard Croft aan getrokken en Famare wordt vertolkt door Jochcn Kownlski De voorstellingen van 'Mitri date' (Muziektheater, Water - looplein, telefoon kassa 020- 6255455) worden uitgevoerd M tb 12. IS, 17, 20. 23. 26 en 29 maart en I april. De op één na beate manier om kennio te maken met AIiele keukeno. Het prachtige Miele Keukenboek ligt voor u klaar Als u het komt ophalen, is de beste manier natuurlijk om u door ons. als ervaren keuken adviseurs. een persoonlijk advies te laten geven. Miele-Keuken-Centrum "Leiden" Miele-Keuken-Centrum Ruud Philipsen Korevaarstraat 11 Denneweg/hoek Hooistraat 2. tel 071 - 149859 tel 070 3646154 Solo-optreden van Sjoerd Pleijsier ALKMAAR KEES GROENENBOOM Na afloop van de première in Zwolle kwam er een vrouw van in de dertig naar hem toe, die vertelde hoe ze van de voorstel ling in de war was geraakt, net als twintig jaar geleden van het boek. „Het boek had ze destijds weggelegd, omdat ze aanvoelde dat ze dat van haar gerefor meerde ouders niet zou mogen lezen. In de zaal kreeg ze een zelfde reactie. Maar ze vond het wél een fantastische voorstel ling." Acteur Sjoerd Pleijsier (38) had niet verwacht dat 'Turks Fruit' als theaterbewerking nog zulke emoties zou oproepen. Toen Wolkers' roman in 1969 uitkwam, veroorzaakte de niets- verhullende manier waarop hij het liefdesleven van de ik-per- soon en Olga beschreef nogal wat opschudding. Ook de film die in 1972 naar het boek werd gemaakt, heeft stof doen op- Pleijsier: „Je denkt dat de mensen daar twintig jaar na da to wel aan gewend zijn geraakt. Maar de voorstelling roept toch weer dezelfde reacties op: het publiek is verbijsterd, enthou siast, gechoqueerd. Er was een mevrouw die vertelde dat ze het stuk letterlijk adembenemeiTd vond, haar keel werd er door dichtgesnoerd. Ik denk dat het komt doordat het onderwerp zo herkenbaar is voor iedereen. Ie dereen heeft wel een verloren liefde of kent zo'n soort situatie. Daarom is het gevecht van de hoofdpersoon zo indrukwek kend." Pleijsier schrok toen de Poolse ten. Het boek begint in het he den: 'Ik was aardig in de rotzooi terecht gekomen nadat ze bij me weggegaan was.' Daarna be gint de hoofdpersoon meteen over het verleden tc vertellen. Dat gegeven is gebruikt voor de rest van de voorstelling: het ver haal springt steeds heen en weer in de tijd." Wolkers zelf zag Turks Fruit' in zijn huiskamer op Texel. Pleijsier speelde daar voor de schrijver en zijn vrouw. „Hij was zeer enthousiast, terwijl het he lemaal niet goed ging. Spelen in een huiskamer, met veel te veel licht, en dan nog voor de man die het allemaal geschreven heeft en die ik al jarenlang be wonder, dat is een nerveuze si- 'Turks Fruit' is een van mijn lievelingsboeken. Het is het eer ste echt literaire werk dat ik als 17-jarige las. Het is een oerhol- lands boek met een klassiek verhaal, dc verloren liefde. Lief de kan ook te groot zijn en dan is de ellende ook te groot." Met het taalgebniik, dat bij het publiek dus nog schokreac- ties teweeg brengt, heeft Pleij sier geen moeite. ,,lk realiseer me dat helemaal niet. Ik maak geen onderscheid tussen woor den. 'Godverdomme' vind ik ei genlijk best mooi klinken, het heeft een mooi ritme. Zo bekijk ik de taal." Speellijst: 7 maart I>e Vest, Alkmaar, 12 maart Cult. Cen trum, Amstelveen, 20/21 maart Dc Waag, Delft, 28 maart De Tobbe, Voorburg, 9 april De Meervaart, Amsterdam, 21 april t/m 3 mcl Schouwburg, Amsterdam. Sjoerd Pleijsier en Jan Wolkers: „Hij was zeer enthousiast terwijl het helemaal niet goed ging." foto cpd regisseur Zdzislaw Wardejn ver leden jaar bij hem kwam met het idee een solovoorstelling te doen, die hij zou regisseren. „Turks Fruit is toch een van de belangrijkste naoorlogse werken uit de Nederlandse literatuur en er is een heel beroemde film van gemaakt. Een toneelbewer king maken van een boek met zo'n status, daarmee kun je heel gauw op je bek gaan. En in je eentje op het toneel staan, wat ik nog nooit heb gedaan, is ook niet niks. Wolkers schrok trou wens ook toen we het hem voorlegden. Hij moest het alle maal nog maar eens zien. Maar ik heb uiteindelijk toch ja gp- zegd, omdat ik een grenzeloos vertrouwen heb in Wardejn." Pleijsier kent de regisseur, die het grootste deel van het jaar in Warschau werkt, van de toneel school. Wardejn was daar zijn docent. Drie jaar geleden werk ten Pleijsier en Huub Stapel met hem samen in 'De emigranten' van Slavomir Mrozek. Wardejns verlangen om Turks Fruit' om te vormen tot toneelvoorstelling werd gevoed door het succes van een serie radio-uitzendin gen in Polen, waarin hij het boek voorlas. Zijn bewerking is toegespitst op de relatie tussen de beeldhou wer en diens vrouw, zijn ideale liefde. De andere Figuren uit het boek spelen op het toneel een kleinere rol I teksl die is over gebleven, is echter letterlijk die van Wolkers. Dat zegt iets over de dramatische kwaliteit van zijn taalgebruik. „Dc dramaturgie van het boek is ook al heel theatraal, met alle flashbacks die erin zit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23