Rtv show
Mijn bedrijf is zo
groot als nodig is
Paul Vlaanderen en
Ome Keesje herleven
Westerweel presentator Songfestival
Karei van Leeuwen
tijdelijk manager
Woensdag 26 februari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN OER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR q
John de Mol jr., groothandelaar in tv-produkties
Televisie wordt tegenwoordig niet meer door omroe
pen gemaakt, maar door vrije producenten. John de
Mol Produkties is in de top tien van die 'vrije jon
gens' nummer twee met stip. Achter Joop van den Ende. Lo
ve Letters, Medisch Centrum West, Tien voor taal, De Staat
sloterijshow, Doet'ie het of doet'ie het niet: steeds vaker
doemt aan het einde van de titelrol de naam van de vader
van junior en de zoon van senior op. John de Mol jr., 36 jaar
oud en directeur van een bedrijf waar nu zo'n 160 mensen
werken. „Het is een collectief met dezelfde bloedgroep."
John de Mols televisieloop
baan kreeg een verrassende
wending toen hij zijn vaste
haan als producer bij de TROS
opgaf voor een onzeker freelan
ce bestaan. „Het was de bedoe
ling dat ik als zelfstandig produ
cer voor diverse omroepen zou
gaan werken. Voor omroep X ga
ik dan tijdelijk aan het program
ma Y meewerken, dat had ik in
mijn hoofd. Maar al vrij snel
ontstond de situatie dat de om
roepen het liefst een 'band op
tafel-produktie' wilden hebben.
Ik ben die kant en klare pro
gramma's gaan maken. Maar
dan zal ik in Frankrijk voor een
muziekspecial en werd ik al
weer gebeld door de volgende
omroep met de vraag voor hen
ook wat te maken. Op een gege
ven moment ga je dan iemand
inhuren die je kan helpen. Zo is
het balletje gaan rollen."
Klein begonnen is zijn onder
neming inmiddels uitgegroeid
tot één van de grootste prod uk-
tiebedrijven van Nederland. Bij
John de Mol Produkties gaan
per jaar honderden uren televi
sie amusement de deur uit.
Daarnaast kent het bedrijf ook
nog een evenemententak. De
Mol heeft in totaal meer dan
160 mensen in vaste dienst, een
aantal dat nog steeds groeit.
„Maar mijn bedrijf is precies zo
groot als nodig, gezien de ont
wikkeling in de komende vijf
jaar zoals ik die inschat. Je moet
er altijd voor zorgen dat je met
je organisatie niet vooruit loopt
op de ontwikkelingen. Dan ben
je ook niet geneigd om maar
programma's te maken om die
organisatie op gang te houden,
want dan kom je met kosten
posten te zitten die niet meer
reëel zijn. In feite is dat hetgene
wat bij de omroepen is ge
beurd."
Afzetmarkt
De Mol verwacht de komende
jaren in Nederland nog meer
ontwikkelingen op televisiege
bied. „Ik denk niet dat we al
snel aan het einde van de rit
zijn. Volgens mij komt er bij
voorbeeld binnen nu en afzien-
'Succes is
een
relatief begrip'
bare tijd nog een commerciële
zender bij. Dat betekent dat de
behoefte met twintig, vijfen
twintig procent toe zal nemen.
Die behoefte moet vervuld wor
den. Daarbij komt dat het bui
tenland een steeds belangrijkere
afzetmarkt voor de Nederlandse
producenten wordt."
„Wij moeten het in eerste in
stantie van Duitsland hebben.
Ik denk dat we daar het komen
de jaar al een groot stuk omzet-
verhoging vandaan zullen ha
len. Niet alleen door produkten
te leveren aan de commerciële
zenders, ook door verkoop aan
de WDR. Na in eerste instantie
dertien afleveringen van Me
disch Centrum West te hebben
gekocht, heeft die omroep nu
ook de rest van de serie aange
schaft. Daarnaast loopt Traum-
hochzeit (de Duitse versie van
Love Letters, red.) boven ver
wachting goed. De kijkcijfers
van dat programma waren de
eerste keer al bijzonder hoog,
maar na vier afleveringen blijkt
dat er per show zo'n twee mil
joen kijkers bijkomen. We zitten
nu op meer dan 7,5 miljoen toe
schouwers per uitzending. In
middels hebben we hebben ook
In de Vlaamsche Pot en Foreign
Affairs, onze internationale serie
die we nu aan het opnemen
zijn, aan Duitsland verkocht."
Het probleem voor De Mol is
alleen dat hij een zeer arbeids
intensief produkt maakt. „Ik
heb geen dropjesfabriek die de
machines wat sneller kan laten
lopen als blijkt dat een bepaald
dropje het erg goed doet. Aan
ieder programma dat ik ver
koop heeft een x-aantal mensen
maanden gewerkt. Dan kan ik
niet zeggen dat ik zoiets wel
even twee keer zo snel ga
doen."
Bloedgroep
Zijn bedrijf mag in de loop der
jaren behoorlijk zijn uitgedijd,
De Mol gaat er prat op dat zijn
medewerkersbestand nog altijd
een collectief vormt. „Met, zoals
ik dat noem, de juiste bloed
groep. Allemaal mensen die be
reid zijn vier dagen lang twintig
uur per dag te werken als een
programma daarom vraagt. Te
levisie maken is dan ook een
bedrijf met emotie. Het gaat
vierentwintig uur per dag door.
Dat vind ik ook het leukste van
dit vak, het houdt nooit op. Al
les wat ik, vanaf het moment
dat ik 's morgens wakker wordt,
zie en hoor heeft met mijn vak
te maken. Je praat er over,
denkt er over na, soms droom je
er zelfs over. Dat vind ik leuk. Ik
heb nog nooit een moment ge
had waarop ik dacht: gadver
damme. Ik vind mijn vak, tele
visie maken, ook nog steeds het
leukste vak van de wereld en
zou niets anders willen doen.
Mijn 'bloedgroep' bestaat ook
uit menSen die dat vak fantas
tisch vinden."
Omdat stilstand achteruit
gang is, investeerde De Mol de
laatste jaren flink in de afdeling
creativeit. „Het produceren, het
hilversum
AVRO-disc jockey Bas Westerweel presenteert op
zondag 29 maart de nationale voorronde van het
Eurovisie Songfestival. Hij zal die avond tien ar
tiesten ten tonele brengen. De NOS zendt het
zangconcours, dat wordt gehouden in NOB Stu
dio 22 in Hilversum, rechtstreeks op tv uit.
De jury is samengesteld in samenwerking met
de CPG (Collectieve Propaganda van Geluidsdra
gers) en bestaat uit mensen die betrokken zijn bij
de lichte muziek. Per provincie is een jury van vijf
leden geselecteerd onder voorzitterschap van een
bekende Nederlander uit de lichte muziek.
Het college van deskundigen spreekt zich uit
over de volgende liedjes:
De schok van m'n leven (zang: Justian; tekst en
muziek: Ellert Driessen)
Gouden bergen (zang: Laura Vlasblom; tekst en
muziek: Henk Temming)
Een klassieke liefde (zang: Ferry van Leeuwen;
tekst: John van Katwijk; muziek: Marcel Schim-
scheimer)
Nooit geweten (zang: Tony Neef en Hella Koffe-
man; tekst en muziek: Maarten Peters)
Net als een kind (zang: Rob Janszen; tekst en
muziek: Henk Hofstede)
Met mij gaat het goed (zang: Fantasyx; tekst:
Cees Stolk; muziek: Marcel Schimscheimer)
Hartstocht (zang: Lisa Boray; tekst: Lisa Boray;
muziek: Edwin Schimscheimer)
Waar is het feest (zang: Bob van Niekerk; tekst en
muziek: Maarten Peters)
Wachten op water (zang: Sigj; tekst en muziek:
Piet Souer)
Wijs me de weg (zang: Humphrey Campbell;
tekst en muziek: Edwin Schimscheimer)
De winnaar van de nationale finale zal Nederland
vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival,
dat op 9 mei in Malmö wordt gehouden. De mu
zikale leiding is ook dit jaar in handen van Harry
van Hoof, die het Metropole Orkest dirigeert.
amsterdam annemiek huverman
Onder de titel 'Anders
dan Schouwspel'
presenteren samen
steller Leander Tijdhof en
vormgeefster Monique Verstal
len in het Nederlands Theater
instituut in Amsterdam een ge
schiedkundig overzicht van het
hoorspel in Nederland. Lange
tijd werd het hoorspel amper
nog beluisterd, maar het radio
drama staat nu weer volop in de
belangstelling.
De tentoonstelling die Paul
Vlaanderen en Ome Keesje doet
herleven, ademt evenwel de
sfeer van nostalgie en gezellige
beslotenheid uit. De zaal waarin
de bezoeker kan luisteren naar
fragmenten uit vroege en recen
te hoorspelen, is aangenaam
duister. Indirect licht zorgt voor
een bijna knusse sfeer, die nog
verhoogd wordt door de uitstal
ling van antieke bakelieten en
houten ontvangsttoestellen.
Hoor de legendarische Paul
Vlaanderen en zijn Ina. ge
speeld door respectievelijk Jan
van Les en Eva Janssen; „Oo-
ooh. Paul!". „Ben je ongedeerd.
Ina kindje?"
Alsof het gisteren was.
Een paar koptelefoons en
enkele decennia verder is
Pluk van de Petteflet van Annie
M.G. Schmidt in de recente
hoorspelbewerking van de
VPRO te horen. Afleveringen
van deze serie worden op dit
moment elke zondag uitgezon
den. Daartussenin zitten talloze
geluidsfragmenten van wisse
lende kwaliteit van o.a. Potasch
en Perlemoer, Ome Keesje en
Familie Doorsnee met het
stemgeluid van o.a. Willem van
Cappellen, Cor Ruijs, Johan
Kaart. Fe (accent) Sciarone,
Cees Laseur en Hetty Blok. Sa
men vormen ze een afspiege
ling van hoe het hoorspel zich
in Nederland heeft ontwikkeld.
steeds zendt deze omroep voor
namelijk detectives uit.
De VARA, later gevolgd door de
NCRV, werd exponent van de
nieuwe stromingen en experi
menteerde met montage en
muziek en met Brechtiaanse
technieken. De stukken werden
expliciet maatschappijkritisch
van inhoud. Het fragment van
'Vrij van Helm' van Dick Walda
laat een anti-militaristisch spel
horen, waarin een omroeper
voorleest uit het militair hand
boek en wij via een commen
taar te weten komen in welke
ellendige situaties de hoofdper
sonen zich bevinden. Tegen
woordig zendt de VARA geen
hoorspelen meer uit.
Hoorspelen, dat zijn ook knar
sende deuren, krakende traptre
den en het dichtslaan van een
autoportier. In Hilversum wordt
dat laatste geluid steevast ge
produceerd met de deur van
een Mini die ingebouwd zit in
een paneel met nog veel meer
andere geluidsattributen. In de
belendende tentoonstellings
zaal, die bereikt wordt via een
bak met grind, 'het tuinpad',
staat zo'n wand. Hij bevat geen
autoportier, maar wel twee
voordeuren compleet met krant
halverwege de brievenbus,
grendels, schuiframen en gor
dijnrails met gordijn. Een kastje
met bellen en schellen zorgt
voor variatie in de aankondi
ging van de visite. Een deel van
het materiaal is afkomstig uit
het omroepmuseum, de rest is
nagebouwd. Het materiaal no
digt uit tot het maken van je ei
gen hoorspel. In Hilversum ech
ter bootst de inspecient het
noodweer al lang niet meer na
met de hier aanwezige regen
en windmachine. De meeste ge
luiden komen tegenwoordig uit
de computer of staan op cd.
(Anders dan Schouwspel; het
hoorspel in Nederland. Thea-
termuseum, Herengracht 168,
Amsterdam. Nog te zien tot en
met 3 mei 1992)
NIEUWE PROGRAMMA'S ontstaan echt niet zomaar, daar
moet hard aan gewerkt worden. Dat betekent soms een hele
dag en halve nacht vergaderen. En dat is keihard werken, echt
bloed, zweet en tranen vergieten. Soms komt daar een idee voor
een nieuwe formule of nieuw spelletje uit, soms ook helemaal
niets. (John de Mol jr.)
Veronica stelt probleemoplosser aan
Tentoonstelling in Theatermuseum ademt sfeer van nostalgie
Toen het hoorspel nog driftig werd beluisterd. Alles komt weer tot leven tijdens de expositie Anders dan
Schouwspel. Op de foto drie hoorspellegenden: Jan van Ees, Eva Janssen en Robert Sobels.
FOTO Nederlandse Omroepmuseum
Nederland zou de wereldpri
meur hebben binnengehaald
met de uitzending van het
hoorspel 'Nieuwjaars-wensch'
van de amateurs HmjUWVMI
en Pieternel op 3 januari 1924.
De auteur van deze samen
spraak was Willem Vogt. de la
tere oprichter van de AVRO. De
VARA en de AVRO besteedden
in die begintijd veel aandacht
aan de mogelijkheden die het
nieuwe medium radio bood. Na
de oorlogsjaren vormden de ac
teurs van alle omroepen geza
menlijk de hoorspelkern en
kwam het genre tot bloei. Het
succes van de detectiveserie
Paul Vlaanderen bepaalt tot op
de dag van vandaag het hoor-
spelbeleid bij de AVRO; nog
STRIPS
BOLLEBOOM
ZOGEZEGD
John de Mol jr.: „Wij moeten het in eerste instantie van Duitsland hebben. Ik denk dat we daar het komende
jaar al een groot stuk omzetverhoging vandaan zullen halen." foto cpd
maken, is één kant, maar het
bedenken is een andere. Als dat
wegvalt sta je nog maar op een
been. Dan val je om. Ik heb nu
een harde kern van vijf, zes
mensen die de laatste jaren met
het bedrijf zijn meegegroeid en
in die stijl en sfeer nu met hele
goede ideeën komen."
„Nieuwe programma's ont
staan echt niet zomaar, daar
moet hard aan gewerkt worden.
Dat betekent soms een hele dag
en halve nacht vergaderen. En
dat is keihard werken, echt
bloed, zweet en tranen vergie
ten. Soms komt daar een idee
voor een nieuwe formule of
nieuw spelletje uit, maar soms
ook helemaal niets. Als je een
wekelijkse show als Love Letters
of De Staatsloterijshow voor de
kijker aantrekkelijk wilt houden
zullen er iedere week nieuwe
spelletjes in moeten zitten. Daar
werken we dus iedere keer aan.
Doe je dat niet en probeer je
niet iedere keer weer alles uit
wat erin zit. dan is het binnen
een jaar over. Dan houdt het
bedrijf op te bestaan. Succes is
een uitermate relatief begrip. Je
kan honderd successen hebben,
maar het is het laatste succes
dat telt."
hilversum gpd
Met ingang van deze week is
Karei van Leeuwen benoemd
tot interim-manager van Vero
nica. Van Leeuwen zal - voorlo
pig - de zakelijke kant van de
omroep beheren. Algemeen di
recteur Rob Out zal de creatieve
kant voor zijn rekening nemen.
De nieuwe interim-manager
is afkomstig van Tijdelijk Mana
gement Groep bv uit Utrecht.
Volgens een woordvoerder van
Veronica is hij ingehuurd voor
een periode van minimaal een
half jaar. Het internationale or
ganisatie-adviesbureau KPMG,
dat op dit moment onderzoek
doet naar de organisatiestructu
ren van de omroep, heeft bij het
aantrekken van de nieuwe inte
rim-manager bemiddeld.
Geruchten als zou de komst
van Van Leeuwen het einde van
het tijdperk-Joop Daalmeijer in
luiden, sprak de woordvoerder
tegen. Volgens hem blijft de te
levisie-directeur gewoon bij Ve
ronica in dienst. De laatste tijd
kwamen allerlei conflicten in de
toj^van Veronica naar buiten.
,,lk blijf tot mijn dood wonen in
mijn huis, daarna schenk ik het
aan mijn dierenbeschermende
stichting. Die schenking is een
daad uit liefde. Ik ben op zoek
naar het absolute. Ik geef alles,
zonder voorbehoud aan de die
ren. Omdat ik dat absolute mijn
leven lang heb gezocht bij man
nen en het bij hen niet heb ge
vonden. (Brigitte Bardot in Pri
vé).
„Veel fans hebben me gevraagd
om weer te gaan zingen. Andere
artiesten en vrienden van me
ook. Maar ik doe het niet. Ik heb
dat besluit nu eenmaal geno
men. Als ik daarop terugkom,
dan ben ik niet meer geloofwaar
dig. Ik ben ook bang dat ik dan
zielig overkom. Ik wil geen Hein
tje Davids zijn." (Mary Servaes
alias Zangeres zonder naam in Re-
vu).
„Na vijf jaar Medisch Centrum
West ben ik niet meer mensen
schuw. Ik ben socialer geworden
door zo lang met dezelfde men
sen te werken. Ik kreeg meer ver
trouwen in hen en durfde dus
meer van mijzelf te laten zien.
Daar blijf ik de hele ploeg eeuwig
dankbaar voor. (Ad Fernhoutin
Story).
„Ik maak mijn hoofdpersonen al
tijd onherkenbaar. Ik verander
namen, maar soms ook leeftijd
en geslacht, Zelfs dat kan nog
voor problemen zorgen. Een keer
dacht ik dat ik voor een notaris,
die van het rechte pad was afge
weken, een mooie andere naam
had bedacht, deurloper of zoiets.
Toen bleek ergens in Nederland
echt een notaris met die naam te
bestaan. Hij heeft er veel last van
gehad (Max Moszkowicz in
VARA TV Magazine).
„Ik lijd aan de zogenaamde kan
didaatsziekte. Dat is een bekend
verschijnsel onder medische stu-
KtZAAAX'.
BOES
Brigitte Bardot archieffoto ap
denten die voor het eerst ellendi
ge dingen zien en daar een stu
die van moeten maken. Ze gaan
die dingen op een bepaald mo
ment zelf voelen. Ik heb dat ook.
Als ik een programma maak over
allerlei vormen van kanker en ik
heb dan een pijntje of een onge
mak, dan denk ik: Het wordt tijd
om naar de dokter te gaan en me
op die ziekte te laten nakijken."
(Henk Mochel in Privé).
Het liefst ga ik het leven door
mét een man. Ik ken mezelf. Ik
weet dat als ik word gestreeld ik
minder gekke dingen doe. Af en
toe wil ik de warmte van een an
der mens tegen me aanvoelen.
Maar als dèt niet kan, neem ik
wel een hond." (Sylvia Kristel in
Humo).
„Vroeger heb ik nooit veel das
sen gedragen, eerlijk gezegd,
maar nu draag ik ze altijd. Het is
me namelijk wel eens gebeurd
dat ik een beetje slordig in een
oud jasje en een spijkerbroek in
de deuropening van een café
stond geleund met een biertje. Er
liep toen een dame langs die
riep: Oh, meneer Dröge, zo wil ik
u niet zien, waar is uw das?"
(Gert-Jan Dröge in de NCRV-gids).