Kunst 'Leiden Gaat Vreemd' staat in teken van seks t A.F.Th, van der Heijden op tournee Eeuw Nederlandse Penningkunst in beeld Krabbé en Laseur in Leiden Vrijdag 14 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: HENK BUIS NIEUWSLIJN Expositie werk van Nelly Ruygrok LEIDERDORP - In het gemeentehuis van Leiderdorp is tot en met 12 maart werk te zien van de Leidse kunstenares Nelly Ruygrok. Haar aquarellen en olieverven zijn vooral abstract met soms duidelijke verwijzingen naar een herkenbare werkelijk heid. Het onderwerp is dan ook vaak in een gestileerde vorm weergegeven. Haar voorkeur voor blauw en groen is duidelijk te zien, maar de laatste tijd zijn er ook rood-accenten in haar werk aanwezig. Het gemeentehuis van Leiderdorp is op maandag tot en met vrijdag geopend van 8.00 tot 17.00 uur en op woensdag avond van 18.30 tot 20.00 uur. Tom Petty geeft concert in Vorst ROTTERDAM - Een concert op Nederlandse bodem zit er niet in, maar Tom Petty komt wel naar Brussel. Met zijn band The 1 leartbreakers staat de Amerikaanse zanger-gitarist op woens dag 1 april in het Brusselse de Vorst Nationaal Mojo Concerts heeft ten behoeve van de Nederlandse fans beslag gelegd op kaarten die vanaf morgen verkrijgbaar zijn op de bekende adres- Veiling 17de eeuws Chinees porselein AMSTERDAM - Het veilinghuis Christie's in Amsterdam brengt op 7 en 8 april een bijzondere lading Chinees export-porselein onder de hamer die afkomstig is van een Chinese jonk die drie eeuwen geleden is gezonken voor de kust van Vietnam. Het gaat in totaal om 28.000 voorwerpen, variërend van pronkgoed, ver- bruiksgoed en goederen voor de bemanning. De opbrengst, die naar verwachting tussen de drie en vijf miljoen gulden ligt, komt ten goede aan de Vietnamese regering. Amerikanen mogen geen bod uitbrengen op het porselein omdat sinds 1964 een handels embargo tegen Vietnam van kracht is. Een deel van het porse lein is in Vietnam gebleven, en wordt in een drietal musea on dergebracht. Christie's veilt schilderij Rembrandt AMSTERDAM - Het veilinghuis Christie's in Londen veilt op 15 april het schilderij van Rembrandt 'Daniel en Cyrus voor de af god Bel'. Het gaat om een klein werk uit 1633 dat zich nu in En gels privé-bezit bevindt, aldus Christie's woensdag. Op 27 en 28 februari is het schilderij te zien bij de Amsterdamse vestiging van het veilinghuis. Het Rembrandt Research Project, dat sinds de jaren zestig onderzoek doet naar de echtheid van de schilde rijen van de Nederlandse meester, heeft het schilderij omschre ven als een „zeer goed geconserveerd en authentiek werk, be trouwbaar gesigneerd en gedateerd 1633", aldus Christie's. In 1986 werd bij Christie's in Londen 23-,25 miljoen gulden betaald voor 'Portret van meisje met een goudkleurige regenjas', een re cordbedrag voor een schilderij van Rembrandt. Drie miljoen voor Groninger Museum GRONINGEN - Het ministerie van economische zaken heeft drie miljoen gulden beschikbaar gesteld voor nieuwbouw van het Groninger Museum, ontworpen door de Italiaanse architect A. Mendini. Het geld is toegekend in het kader van het Integraal Structuurplan Noorden des Lands (ISP). Overigens is nog steeds niet duidelijk of de bouw door kan gaan. Het wachten is nog op de uitspraak van de Raad van State en de Kroon in een procedu re die was aangespannen door tegenstanders van de nieuw bouw. LEIDEN ERIC WENT Van neo-classicisme naar een hedendaagse combinatie van traditie en experiment en van herdenkingsobject naar de pen ning als zelfstandig kunstwerk: twee thema's die als een rode draad door de expositie 'Neder landse Penningkunst 1890- 1990' lopen. Tot en met 25 oktober kan het publiek in de expositieruimte Van deze school zijn ontwerpen en N. Klaassen te zien. Vanzelfsprekend is er veel aandacht voor de 'School van Bonner'. Als docent beeldhou wen aan de Amsterdamse Rijks academie heeft hij in de periode van 1935 tot 1950 veel van zijn leerlingen met de penningkunst in contact gebracht. Vaak lieten ze zich daarbij inspireren door middeleeuwse zegels en Itali aanse Renaissance-penningen. het Koninklijk Penningkabi net aan het Rapenburg kennis maken met de ontwikkelingen vaderlandse pen- vitrines finitief 1 'Nederland te water en te land', een zilveren penning in Art Deco Art Deco stijl van Chris van der Hoef, te de school zien in het Koninklijk Penningen- foto p Bronner kabinet, gevoerd. Ver volgens is er aandacht voor de eerste vrijages van de beeldhouwkunst met de penningkunst. De expositie wordt afgesloten met de voorlo pige conclusie dat grafische ontwerpers, vormgevers en edelsmeden de rol van de tradi tionele medailleurs hebben overgenomen. De stadia worden aanschou welijk gemaakt met penningen in alle soorten en maten. Het ontwerp 'Labor et Ars' van Lam- bertus Zijl is als vertrekpunt van de expositie gekozen. Volgens de samenstellers van de exposi tie is dat één van de eerste pen ningen die als zelfstandig kunst werk gemaakt werd. Daarnaast zijn er vroege ontwerpen van J.C. Wienecke, Ch. van der Hoef vergaren. A Toon Walschots in het gezelschap van twee 'schattige' Leidse zangeresjes: „Wij prediken de algehele onthouding." fotc Seks dat is het verbindende element bij de vijfde editie van het 'Leiden Gaat Vreemd'-spektakel dat morgen avond bij het LVC de lucht in gaat. Een kwartiertje speel tijd krijgt ieder gelegenheidscombo en tenminste één nummer moet worden gewijd aan het verbindende the ma. Voor veel groepen is het de ideale mogelijkheid om eens buiten de normale paden om popmuziek te bedrij ven. Het gelegitimeerd rommelen blijkt tevens een mo gelijkheid om eens een andere stijl uit te proberen of sa men te spelen met nieuwe veelbelovende muzikanten. van basisschool De Schakel uit Leiderdorp, zal Walschots de le vensstijl van volledige onthou ding uit de doeken doen. Om de zaal om 9 uur meteen al lekker te vullen, mocht de Leidse zan ger vrijkaarten verstrekken voor tussen negen en tien. Over het gekozen thema is Tea van der Meer programmeur van het organiserende LVC erg kort: „De muzikanten kwamen zelf met dit thema. Seks spreekt de popmuzikanten nu eenmaal erg aan." Toon Walschots bekend van de groep Gratis Bier opent Leiden gaat Vreemd met zijn Solo's. Over het 'aansprekende' thema: „Ik zag het al helemaal voor me, met zo'n thema wordt het natuurlijk een waardeloze, voorspelbare avond met de be kende opblaaspoppen en het vooropgezette hanengedrag. Wij prediken met de Solo's za terdag de algehele onthouding." Openingsnummer is het toe passelijke 'Een nacht alleen' van Henny Vrienten. Gerugge- steund door 12 meisjes van 11, Thuispubliek De Leidse muzikanten geven hoog op van het festival. Franci- ne de Zanger van Lovecramps: „De Leidse popscene kenmerkt zich door de goede onderlinge sfeer. In andere steden gunnen bands elkaar het licht in de ogen niet. 'Leiden gaat Vreemd' is daarom extra leuk omdat al je collega/vrienden bij elkaar zijn en vanwege het ontbreken van elke vorm van competitie." Haar opvatting wordt onder schreven door George de Mar- velde."Met veel verschillende bands op een kleine markt ben je eigenlijk concurrent, maar ook vaak fan van een band. Op deze avond zijn we meer een eenheid. Het werkt de reeds be staande tolerantie nog meer in de hand. Voor veel muzikanten is het ook prachtig om eindelijk eens op het grote podium van het LVC te staan voor een echt 'thuispubliek'. Een rondje langs andere Leid se deelnemers levert een zeer gevarieerd beeld op wat het pu bliek zaterdag voorgeschoteld krijgt. Jos Krijnen, volgens colle gamuzikant Toon Walschots een mooie jongen uit de model- lenwereld, is door een hard- rockgroep uitgenodigd om een bluesset te spelen. In ieder geval wordt in het kader van het ver bindende thema 'Red House' van Hendrix gespeeld en de set wordt aangevuld met wat Wal ter Troutnummers. Afwisseling Francine de Zanger van de Lovecamps brengt met de Trio's een overwegende semi akoesti sche set met psychedelische in vloeden. Leden van the Vibe en onder andere Razende Roeland vullen hun kwartiertje met wel geteld één nummer. De metals- tyle van Razende Roeland wordt als basis gebruikt maar er zal zeker ruimte zijn voor een zeke re vorm van crossover. Volgens zangeres Anja van Beelen moe ten we de muziek van Living Colour in gedachte houden. Tussen de bedrijven door ver zorgt de zangeres ook nog even de leadvocals bij een pseudo- countrygroep. Met een vette knipoog zullen de melige coun- trydeuntjes in de stijl van Tam my Wynette worden gebracht. Een deel van de entreegelden van 'Leiden Gaat Vreemd' is be stemd voor het Aids Fonds. Ge zien de enorme afwisseling qua speelstijlen en het bij iedere deelnemer voelbare enthousias me wordt het een veelbeloven de en soms uiterst verrassende muziekavond. Voor het ludieke aspect zorgt in ieder geval Geor ge de Marvelde. 'Foxy Lady' van jimi Hendrix wordt al rappend over het voetlicht gebracht. Of Hendrix dit zelf nu allemaal zo leuk zou vinden blijft natuurlijk de vraag. Maar, bij 'Leiden Gaat Vreemd' is met een vette knip oog bijna alles geoorloofd. 'Leiden Gaat Vreemd'. Zater dag 15 februari in het LVC, Breestraat 66, te Leiden (aan vang 21.000. Boekhandels morren over te hoog honorarium voor signeersessies M. Andressen - zelfportret - en Bonner zelf te bezichtigen. Na de school van Bonner is te hoe veel beeldhouwers de- de kunst penningen ma ken zijn ge zwicht. Als voorlopig eind punt van de ontwikkelingen Nederlandse penningkunst wordt de 'nieu we benadering' beschouwd, waarbij de pen ningen vaak driedimensio naal zijn, zon der duidelijke voorstelling met hoogstens een inscriptie. Edelsmeden, schilders en grafische ont werpers hebben zich dan ook vol enthousiasme op de pen ningkunst gestort. Al deze informatie wordt op een bezoekersvriendelijke ma nier gepresenteerd: de expositie is overzichtelijk, compact en nodigt uit. In het midden van de expositieruimte liggen mun ten die betast mogen worden. Voor blinden en slechtzienden is er zelfs een gedeeltelijke uit leg in braille beschikbaar. De kenner kan zijn hart ophalen aan al die fraaie penningen, maar ook de leek kan op de ex-- positie goed uit de voeten. Want wie niets van penningkunst weet kan toch op een snelle ma- veel duidelijke informatie Van der Heijden signeert een door hem geschreven boek. De tijd dat schrijvers, in ruil voor deze bezigheid, genoegen namen met een reiskostenvergoeding, een fles drank of een mooi boek, behoort evenwel tot het verleden. foto gpd HAARLEM HOMME SIEBENGA A.F.Th. Van der Heijden, schrij ver van het boekenweekge schenk 1992 getiteld Weerbor- stels, stort zich de komende tijd met volle overgave in de publi citaire mallemolen. Tijdens de boekenweek van 11 tot en met 21 maart maakt Van der Heij den in een tijdsbestek van 11 dagen een slopende tournee langs een literair café, enkele bi bliotheken, maar vooral ook veel boekhandels: hij verschijnt 19 maal in het openbaar. Uit kringen van de boekhandelaren stijgt enig gemor op over het honorarium dat de topauteur vraagt: hij rekent 500 gulden voor een signeersessie en 1500 gulden voor een lezing of een interview. Een aantal boekwinkels op de tournee-lijst betaalt het tarief grif, omdat een schrijver van het kaliber van Van der Heijden daar recht op heeft. Anderen hebben hun bedenkingen tegen de hoogte van het gevraagde honorarium en enkelen spreken er zelfi; schande van, maar beta len toch omdat ze de auteur graag in huis willen hebben. De ontevreden boekhandela ren brengen verschillende argu menten ter tafel: een schrijver heeft de plicht om aan de pro motie van zijn eigen werk bij te dragen, hij spint daar zelf ook garen bij. De promotiekosten behoren eigenlijk door de uitge verij te worden opgebracht. Van der Heijden heeft voor het schrijven van het boekenweek geschenk al een fors bedrag ge toucheerd en moet nu niet nog eens extra bij willen schnabbe len. Begrip Directeur Henk Kraima van de Stichting Collectieve Propagan- RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Semmelweis van Gerben Hetlinga d< het ROTheater Spel Lou Landrè Stefan de Walle Regie Peter de Baan SemmelweisROTheater is rampzalig saai stuk zeurt het stuk nog eens vijfen veertig minuten door. De posi ties zijn dan inmiddels al lang duidelijk. Semmelweis vecht wanhopig voor zijn zienswijze legen het onbegrip van zijn col lega. Het stuk heeft niets nieuws meer te melden en wordt ramp zalig saai Het ontstaan van weten schappelijke inzichten kan in principe een heel interessant verhaal opleveren, al valt het natuurlijk niet mee om daar een geschikte theatervorm voor te vinden: De oplossing van regis seur Peter de Baan en van de acteurs Lou Landré en Stefan de Walle werkt in elk geval niet Het debat tussen Semmelweis en zijn opponent is in de vorm van een 'tragikomische'act voor twee heren' gegoten. Clowneske koddigheid zou hier het karika turale moeten onderstrepen, maar versterkt slechte het dramaloze zwart/wit karakter van de voorstelling. Daarnaast zou er nog een violiste in de voorstelling optreden, hetgeen gisteravond wegens ziekte niet kon doorgaan. Als Semmelweis ten einde raad aanvoert dat het aantal sterfgevallen tengevolge van kraamvrouwenkoorts ('de mortaüteitscoëfficiënt') in zijn kliniek tot nul, komma, nul is gedaald, roept zijn tegenstan den 'dat is niet interessant, er moeten bewijzen komen'. In plaats van een brok in de keel te krijgen over zoveel tragisch on begrip, kun je alleen nog maar denken: 'hou nou maar eens op, 't is wel duidelijk genoeg zo'. Gezien 13/2 Als aan een voorstelling geen touw valt vast te knopen, kan dat soms bijzonder ergerlijk zijn. Het omgekeerde blijkt even vreselijk. Het toneelstuk 'Sem melweis' van Gerben Hellinga gaat aan spanningloze duide lijkheid, ten onder. De titel slaat op Dr. lgnaz Semmelweis (1818 - 1865) die ontdekte hoe kraamvrouwen koorts voorkomen kon worden: gewoon goed handen-wassen, zo simpel en doeltreffend was zijn remedie. Het belang van die ontdekking valt vast en ze ker niet te onderschatten. Wat hier voor de hand lijkt te liggen, is voor Semmelweis een moei zaam en tragisch gevecht ge weest. Pas na zijn dood heeft men zijn inzichten geaccep teerd. In veertig minuten wordt door middel van gesprekken met zijn leermeester, Dr. Klein, geschetst, hoe Semmelweis tot zijn theorie is gekomen. Dat is op zichzelf al weinig spannend, want dit lijdt reeds aan een te nadrukkelijk zwart/wit-schema. De een verkondigt toentertijd gangbare onzinhypothesen en de ander zoekt via logische re deneringen naar een oplossing. Heeft Semmelweis zijn we tenschappelijke veronderstellin gen eenmaal geformuleerd, da van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft alle begrip voor de vraagprijs van Van der Heijden: „Hij leeft van het schrijven en komt door alle verplichtingen een periode niet aan werken toe. Als hij de derving van die inkomsten direct zou verhalen op de CPNB, dan zou dat uit eindelijk toch door de boekhan del moeten worden opgebracht. Dat is lood om oud ijzer." De uitgeverij van Van der Heijdens boeken, Querido, co- ordineert de tournee van de schrijver. „Van der Heijden be paalt echter zelf hoeveel hij waard is", aldus een woord voerder. Van de gedachte dat de uitgever de signeersessies van de auteur uit het eigen promo tiebudget moet betalen, wil Querido niets weten. „Wij bege leiden de promotie al met ad vertenties, posters en displays. Boekhandels beginnen gelukkig steeds meer in te zien dat ze het bezoek van een schrijver als al gemene promotie voor hun winkel moeten beschouwen en dat ie daar geld voor moet uit trekken. Vooral kleine boekhan dels zijn daarin heel actief. Het zijn vaak de grote boekhandels die deel uitmaken van een con cern, die zeuren." De morrende boekhandela ren mijmeren over de tijd dat schrijvers nog genoegen namen met een reiskostenvergoeding, een- fles drank of een mooi boek. Alles wijst er echter op dat zulke 'betalingen' steeds meer tot het verleden gaan behoren. Na overleg met Querido en de CPNB heeft Van der Heijden zelf afgezien van een reactie. 1 lij acht het belang van de zaak te gering om erop in te gaan. we Van Dis nu bereid hebben gevonden", aldus een woord voerder. Ariaan Van Dis, die ruime er varing heeft in het voordragen van teksten, gaat in september en oktober samen met Laseur aan de slag. In 'Liefdesbrieven geschreven door leroen Krabbé en Petra Laseur zullen op vrijdag 28 februari de voorstelling 'Liefdesbrieven' op voeren in de Leidse Schouw burg. Het gaat om een ingelaste voorstelling die tevens de laatste zal zijn waarin Krabbé als tegenspeler van Laseur te Adriaan van Dis gaat Jeroen Krabbé opvolgen in de serie voorstellingen van 'Liefdesbrie ven', waarvan er door Laseur en Krabbé inmiddels 26 zijn uitge voerd. Krabbé gaat daarna weer filmen, dus werd er een opvol ger gezocht. „Iedereen ver wachtte dat dit wel weer een ac teur zou zijn. Het aardige is dat y, lez die el •ijftiR ja, hebben ges briev lang br rd. elkaar die loopt De serie goed. De laatste twee vc lingen in Den Haag war verkocht. Daarom is er i een uitvoering gepland. In de Verenigde Staten wordt het stuk ook met wisselende acteurs uit gevoerd, aldus Thierens. i nog (advertentie) Mededeling voor Completa gebruikers. Een klein deel van de 400 grams potten Completa met als uiterste houdbaarheidsdatum juni 1993 (06/93) kan een lichte - wat kaasachtige - smaakafwijking hebben. Ofschoon er alles aan gedaan is om deze partij uit dc handel te nemen, kan het zijn dat u een 400 grams pol met dc betreffende houdbaarheidsdatum (06/93) in huis heeft Wij verzoeken u dc pot of het etiket waarop dc bewuste houdbaarheidsdatum vermeld is (zie onderkant eti ket), aan ons te retourneren. Vergeet daarbij niet uw naam, adres, woonplaats, en uw bank- of postbanknummcr te vermelden U stuurt pot of etiket ongcfrankccrd naar Completa, Antwoordnummer 442, 9700 WB GRONINGEN Dan volgt zo spoedig mogelijk uw vergoeding. Voot nadere informatie kunt u gratis bellen met: 06 - 0228031. Wij bieden een ieder die hiervan ongemak heeft ondervonden, onze verontschuldigingen aan. Direktic Completa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9