Feiten PEACE TOR TOS Tökes wakkert tegenstellingen aan 'Westen moet democratie niet afdwingen' Sneeuw en water zegen en vloek voor Israël Woensdag 12februan 1992 HANS JACOBS JOLANDA OUKES JAN PREENEN SJAAK M EN MENINGEN Held van Roemeense revolutie raakt aanhang kwijt „Ik ben zeer teleurgesteld in dominee Tökes. Tijdens de revolutie heb ik die man zeer bewonderd. Toen ik op Ra dio Free Europe hoorde dat er problemen bij zijn kerk waren, ben ik er onmiddellijk heen gegaan. Maar nu is hij te fanatiek, te onverzoenlijk, hij wakkert de tegenstellin gen alleen maar aan. En hij staat graag in het centrum van de belangstelling." timisoara runa hellinca correspondent oost-europa Dorin Orban, student Engels in het Roemeense Timisoara en half Hongaars, is een held kwijt. Zoals zovelen die in december 1989 in Timisoara protesteer den tegen de arrestatie van de gereformeerde Hongaarse do minee Lészlo Tökes, is hij het niet eens met de huidige opstel ling van de geestelijk leider van de Hongaarse minderheid in Roemenië. Tökes was onmiskenbaar de grote man van de Roemeense revolutie. Hij behoorde tot de weinige echte dissidenten van de Ceausescu-dictatuur. On danks alle druk die er op hem werd uitgeoefend, voerde hij in binnen- en buitenland campag ne tegen de plannen om dui zenden vooral Hongaarse en Duitse dorpen af te breken om meer landbouwgrond te schep pen. Hij gaf in het geheim inter views aan media in Hongarije en bracht daarmee de omvang van de sloopplannen voor het eerst in de openbaarheid. Aanslag Het werd hem door de macht hebbers niet in dank afgeno men. Zijn gezin werd door de geheime dienst Securitate lastig gevallen. De dominee zelf wist ternauwernood aan de dood te ontkomen toen een paar man nen zijn woning binnendron gen en hem met een mes in zijn hoofd staken. Een ouderling uit zijn gemeente moest z'n steun aan de dominee met de dood bekopen. De plaatselijke bisschop was minder dapper. Op bevel van het regime werd Tökes uit zijn ambt gezet. Toen de dominee en zijn zwangere vrouw in de nacht van 17 december 1989 door de Securitate uit hun huis werden gesleept, was diezelfde bisschop ook nog eens bereid hem de volgende dag in alle kranten als 'vijand van het volk' te brandmerken. Het hielp uiteindelijk Ceauses- cu, noch de bisschop zelf. De koppige Hongaar betekende voor beiden het einde. De bis schop werd vrij snel na de om wenteling ontslagen en opge volgd door de man die hij jaren lang als een baksteen had laten vallen. In zijn nieuwe functie heeft Tö kes zich bepaald niet beperkt tot uitsluitend godsdienstige za ken. In de eerste maanden na de revolutie reisde hij de wereld rond om steun van de Roe meense zaak te vragen. Dat werd hem ook toen al verweten: toen Hongaren en Roemenen elkaar in Tirgu Mures doodsloe gen, zat Tökes in de Verenigde Staten, terwijl hij volgens waar- veel had kunnen doen om de rellen in te tomen. De laatste anderhalf jaar, sinds de druk op de Hongaarse min derheid is toegenomen, is hij één van de belangrijkste voor vechters van de Hongaarse be langen in Roemenië. Wie naar Tökes luistert, krijgt de indruk dat het met de positie van Hongaren in Roemenie ramp zalig is gesteld. Er zijn ook in derdaad problemen. In sommi ge gebieden bestaan nog steeds grote spanningen tussen Roe meense nationalisten en de Hongaarse bevolking. Er is een groot tekort aan Hongaarstalige scholen en er is weinig bereid heid van de Roemeense rege ring daar iets aan te doen. Ook de gereformeerde kerk staat onder druk. Op dit mo ment heeft Tökes een ernstig conflict met de Roemeense au toriteiten, omdat die het ge bouw opeisen waar het bisdom is gevestigd. Het gaat om een pand dat oorspronkelijk door de kerk werd gebouwd, maar dat in de jaren zestig door de toenma lige bisschop onder dwang aan de staat werd geschonken. Nu houden de autoriteiten vast aan de legitimiteit van die gift, iets wat Tökes begrijpelijkerwijze bestrijdt. Maar het belangrijkste pro bleem is het meningsverschil over de constitutionele positie van de Hongaren in Roemenië. De ruim twee miljoen Honga ren willen zichzelf niet als min derheid aangeduid zien. „We willen geen minderheid zijn die tegenover een meerderheid staat. We zijn gelijkwaardige partners van de Roemenen in een gemeenschappelijk vader land", aldus Tökes vorig jaar mei tijdens het congres van de Democratische Vereniging van Roemeense Hongaren (RMDSz). In zijn strijd voor gelijke rechten is de bisschop even koppig als altijd en dat wordt hem niet al tijd in dank afgenomen. Onder Roemeense nationalisten geldt hij als één van de belangrijkste Hongaarse tegenstanders. Hij wordt regelmatig bedreigd en sinds enige tijd circuleren er zelfs pamfletten waarin een geldbedrag op zijn hoofd wordt gezet. Dat soort dreigementen kunnen serieus zijn. Bij de rellen in Tir gu Mures in het voorjaar van Laszlo Tökes roept bij Haag voor de Roemeense dominee betoogd. tegenstanders gemengde gevoelens op. Afgelopen zaterdag werd er in Den 1990 viel een aantal doden, zonder dat de Roemeense na tionalisten ooit hun spijt betuig den. Aan de andere kant is de hele politieke cultuur van het land er een van schimpscheu ten en ongefundeerde beschul digingen, waarbij de meest gro ve beledigingen en bedreigin gen niet worden geschuwd. Te radicaal In eigen kring is de positie van Tökes niet onomstreden. Hij is weliswaar ere-voorzitter van de RMDSz. Maar velen binnen die organisatie vinden de bisschop eigenlijk te radicaal in zijn op vattingen. RMDSz-voorzitter Geza Domokos heeft hem ver weten te weinig tot compromis geneigd te zijn. Op het congres vorig jaar kreeg de radicale vleugel die Tökes vertegen woordigt, slechts een minder heid achter zich. Er is in Roemeens-Hongaarse kring ook kritiek op de intensie ve relatie die Tökes met Honga rije onderhoudt. Hij heeft innige relaties met de christen-demo: cratische regering in Budapest en is een graag geziene gast in het Hongaarse journaal en de kranten, waarbij hij commen •foto nieuw anefo rob C. croes taar op interne Hongaarse aan gelegenheden niet schuwt. In sommige gevallen wekt zijn optreden ronduit verbazing. Onlangs nam de bisschop deel aan een officiële delegatie die de Hongaarse vluchtelingen kampen voor Kroaten inspec teerde. Voor Roemeense natio nalisten zijn dat soort activitei ten een zoveelste bewijs dat Tö kes niets anders is dan een agent van Budapest, die streeft naar een spoedige aansluiting van Roemeense Transsylvanië bij het moederland Hongarije. butiama julius k. nyerere Julius Nyerere, tijdens zijn bezoek Abraham Lincoln heeft een algemeen aanvaarde definitie van democratie gegeven: bestuur van het volk, door het volk, en voor het volk. Demo cratie is volgens Lincoln gebaseerd op twee prin cipes. Volgens het eerste principe hebben alle mensen in een samenleving gelijke rechten en plichten. Het tweede principe zegt dat niemand kan worden buitengesloten van de maatschappij. Als niet aan deze principes wordt voldaan kan van democratie geen sprake zijn. Lincoln's definitie zegt echter niets over hoe mensen hun eigen bestuur organiseren. Mis schien vond hij dat in elk land de mensen zelf maar moesten bepalen hoe zijn principes zouden worden toegepast. Hierin was Lincoln minder ar rogant dan de huidige pleitbezorgers van de wes terse democratie die op de televisieschermen luidruchtig hun geloof verkondigen. Waar het om gaat is dat voor democratie meer nodig is dan stemrecht voor volwassenen of meerdere partij en. Democratie vereist veiligheid en vrijheid. Je kunt niet van democratie spreken als rivaliseren de groepen elkaar met moderne wapens bestrij den. Wat heeft democratie te betekenen voor een vrouw in Muqdisho (Somalia) wiens ondervoede kind op weg naar een voedingscentrum wordt gedood? Democratie vereist een geldig rechtssysteem. Bijna ieder rechtssysteem is beter dan wetteloos heid. Maar democratie bestaat pas wanneer er sprake is van rechtsgelijkheid voor arm en rijk, voor hoog en laag. De rechtsgang moet onafhan kelijk zijn van willekeur of verkiezingsgrillen. Een rechtvaardig politiek systeem is enkel met recht vaardige wetten in stand te houden. Het volk zal uiteindelijk altijd in opstand komen tegen on draaglijke onderdrukking. Voor een goed functionerende democratie is tolerantie nodig. De meerderheid moet de rech ten van de minderheid eerbiedigen. Sterker nog, met de meningen van de minderheid moet zo veel mogelijk rekening worden gehouden. Tege lijkertijd moet de minderheid de wetten van de meerderheid respecteren. Godsdienstvrijheid is van groot belang voor een democratie. Sommigen kunnen gedwongen worden zich te conformeren aan de rituelen van een godsdienst waarin zij niet geloven. Anderen, zo leert de geschiedenis, worden liever gemarteld of gedood. Een religieuze minderheid die on danks onderdrukking vast blijft houden aan het geloof is een bron van instabiliteit voor het land. En instabiliteit kan in een goed werkende demo cratie niet te lang duren. De overgrote meerderheid van de bevolking moet tevreden zijn met de structuren van de sa menleving en de mogelijkheid hebben deze op een vreedzame wijze te veranderen. Snelle veran deringen in de maatschappij zijn voor de bevol king vaak moeilijk bij te houden. Wanneer de veranderingen elkaar in zeer hoog tempo opvol gen is het voor het volk vaak onmogelijk zich daaraan op vreedzame wijze aan te passen. Democratie moet op de eerste plaats zorgen voor de basisbehoeften van de bevolking: voed sel, kleding en behuizing. Van groot belang is ook dat de economische ongelijkheid wordt vermin derd. Absolute armoede temidden van overvloed is niet te rijmen met politieke vrijheid. Juist deze voorwaarde maakt democratie zo moeilijk te realiseren in de onderontwikkelde landen. De eerste prioriteit van iemand die hon ger lijdt is voedsel. Om aan eten te komen zal men liegen, stelen of steun geven aan bedrieglij ke kandidaten die gouden bergen beloven. Lei ders van militaire coups die een uitweg uit de mi- sere voorspiegelen zullen worden toegejuicht. Deze opsomming van democratische voorwaar den is verre van compleet. Vooral onderwijs ont breekt. Door onderwijs begrijpt men niet alleen de eigen noden en mogelijkheden maar ook de mondiale economische omstandigheden die van invloed zijn. Bij alle aandacht voor vrijheid zijn de onont koombare beperkingen van die vrijheid onbe sproken gebleven. Politieke vrijheid kan niet be tekenen dat men kan doen wat men wil. Vrijheid wordt begrenst door de beperkingen en behoef ten van een maatschappij. Een democratische maatschappij bestaat uit individuen die allen be hoefte hebben aan een georganiseerde en recht vaardige samenleving. Hiervoor zijn beperkingen onvermijdelijk, maar binnen deze beperkingen is politieke democratie en vrijheid gegarandeerd. Eén ding is duidelijk: de structuren van een poli tieke democratie moeten aansluiten bij de ge schiedenis, ligging, cultuur en economische om standigheden van de samenleving waarbinnen het functioneert. Het is niet alleen onzinnig maar ook gevaarlijk dat westerse, rijke landen de ont wikkelingslanden bijna dwingen bepaalde vor men van democratie over te nemen. Bijzonder pijnlijk is het wanneer Westerse leiders tegen landen in het Zuiden zeggen: „Wees demo cratisch, leg verantwoording af aan het volk, zorg voor pluralisme en voor persvrijheid", terwijl aan de andere kant de meest stringente economische aanpassingsprogramma's worden opgelegd om uit de diepe schulden te komen. De bevolking van de Derde Wereld is overgele verd aan de gevolgen van een onrechtvaardige wereldeconomie die door de rijke landen in stand wordt gehouden. Dat is niet eerlijk, en juist eerlijkheid is een belangrijke voorwaarde voor democratie. Zij die de democratie zo hoog in het vaandel dragen, zouden dat in hun oren moeten knopen. Julius Nyerere, de eerste president van Tanza niatrad in 1985 vrijwillig af. Tot 1990 behield hij zijn functie als voorzitter van de regerende partij in Tanzania, Chama Cha Mapinduzi (CCM). Hij is sinds de oprichting in 1987 voor zitter van de South Commission. Waten'oorziening Midden-Oosten voor jaren weer veilig gesteld Jeruzalem ad bloemendaal- gekomen dat de overv correspondent Als de volgende oorlog in het Midden-Oosten een gevecht zal zijn om water een steeds va ker te horen voorspelling dan kunnen de bewoners van Syrië, Jordanië en Israël voorlopig ge rust zijn. Alle neerslagrecords zijn in deze winter gebroken, waarmee de watervoorziening ilc eerste jaren is verzekerd. Plensbuien hebben kwijnende beekjes veranderd in woest stromende rivieren, sneeuw be dekt zelfs de laagste heuveltop pen en alle natuurlijke waterre servoirs staan op barsten. Nog maar vier maanden gele den keek Israels watercommis saris, Dan Zaslavsky, handen wringend naar het wateropper vlak van het Meer van Galilea, dat toen zijn laagste stand sinds mensenheugenis had bereikt. I let afgelopen weekeinde al kon hij bevel geven de dam bij de kibboets Deganya te openen om te voorkomen dat het meer huiten zijn oevers zou treden. Per dag verdwijnt nu bijna ze ven miljoen kubieke meter wa ter via de Jordaan in de Dode Zee. Maar omdat de instroming vanaf de Golan I loogvlaktc naar het Meer van Galilea nog aan zienlijk groter is, blijft de kans op overstromingen in Tiberias bestaan. In de havenstad Haifa heeft het het afgelopen weekeinde voor het cci'sl in veertig jaar ge- sneeuwd. Op de Golan ligt een sneeuwdek van hier en daar an derhalve meter. Israels enige skigebied, op de hellingen van de Hormon, is dit seizoen nog maar een paar weken open ge weest. Niet uit gebrek aan sneeuw zoals doorgaans, maar wegens de overvloed. De leden van de kibboets die de ski-facili teiten in beheer heeft, zijn een voudig niet in staat de toe gangswegen open te houden. 'Nog nooit meegemaakt' Traditiegetrouw lopen journa listen de deur plat bij stokoude Israëli's die in koor murmelen dat ze zelden of nooit zo iets hebben meegemaakt. De Jeru salem Post bijvoorbeeld citeert de 97-jarige Jusra Abu Sini. een Arabische bewoonster van Na zareth. waar op sommige plaat sen een halve meter sneeuw is gevallen. „Ik kan me niet herin neren zoiets te hebben gezien sinds 1950", onthult ze in een verhaal onder de inspirerende kop 'Arabieren en Joden Vere nigd onder Sneeuwdeken'. Het socialistische dagblad Da- var zoekt het in de obscurantis tische hoek met een bericht over de twee opperrabbijnen van Boven-Nazareth. Die rab bijnen overwegen een speciale vasten voor te schrijven om de Hemel gunstig te s in de januari-koude een record aantal van 44 stadgenoten de geest heeft gegeven. Het is ge bruik, zeggen ze, dat in tijden van rampspoed de gemeente zich bezint over de vraag of ze soms in gebreke is gebleven bij het uitvoeren van de goddelijke geboden. Na ampel beraad zijn de rabbijnen tot de conclusie gekomen dat de overvloed aan sneeuw en hemelwater wel eens een straf kan zijn voor het grote aantal ondeugdelijke huwelij ken binnen de Russische immi grantengemeenschap van Bo ven-Nazareth. „Na ons de zondvloed", moeten die Russen hebben gedacht, toen ze in hun land van her komst een burgerlijk huwelijk aangingen. Volgens Davar is de remedie van het rabbinaat te gen de nattigheid de immigran ten alsnog een gratis orthodox- joodse huwelijksplechtigheid aan te bieden. Weerkundigen De weinige weerkundigen die Israël telt zijn zonder uitzonde ring overwerkt, nu radio- en te levisiejournaals uit hun voegen barsten van de weerberichten. Er wordt zelfs een oorlog in me- teo-land gemeld, tussen de weersvoorspellers van de televi sie en de echte deskundigen in Beth Dagan, het enige officiële en wetenschappelijke instituut. De laatsten klagen dat de televi sie beunhazen heeft aangetrok ken, die alleen vanwege hun aantrekkelijke smoelwerk op de buis komen. Deskundigen ja loers natuurlijk. „Ik kan het niet uitstaan, de manier waarop het weer op de televisie wordt ge presenteerd", pruilt één van hen in de Jerusalem Post. „Ik ben er maar mee opgehou den hun de stormtips te geven die ik altijd gaf. De weersver wachting voor de langere ter mijn onthullen we ook niet meer, want we hebben er ge noeg van te worden vernederd - Voorzichtig schuifelt deze Israëli door de sneeuw nadat hij bij de Klaag muur in Jeruzalem zijn gebeden heeft gezegd. foto ap door die leuke nieuwe bekjes." sionele voorspellers hun ver- „We weten heus wel dat die haaltje presenterenaldus één mensen bitter zijn omdat ze van die leuke nieuwe bekjes, niet zo vaak meer op de televi- Gelukkig wordt er de komende sie komen. Maar de kijkers la- paar dagen droog weer ver- chen zich nu eenmaal gek om wacht, de manier waarop die profes- tussen Bayrut en Damascus is op verschillende plaatsen door sneeuw foto afp Hevige sneeuwval zorgt in het Midden-Oosten voor veel overlast. De weg i geblokkeerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2