Rtv show 'Ik was het gerommel zat' 'Een gevoel van melancholie zat altijd al in m 'n liedjes De strijd om een kind Erwin Kroll weerman Robert Long maakt cd voor zijn vrienden platenkopers zonder franje Winterspelen STRIPS scoren hoog va Dinsdag 11februan 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR 10 De Draagmoedereen aangrijpende serie IK HEB mijn privé-God Een God die je niet op je flikker geeft als je iets fout hebt gedaan. Religie zit in alles. Hoeveel opvoedingen zijn er niet door verpest? En anders zadelt je opvoeding je wel op met andere remmingen: angst, schuldgevoelens, jaloezie. Ik ben ervan overtuigd dat we worden geboren en opgevoed met een zak vol manco's en je mag blij zijn als je tegen het einde van je le ven die zak half leeg hebt. (Robert Long) De waag wie feitelijk recht kan doen gelden op een kind, draag moeder dan wel opdrachtgeefster, staat centraal in de 180 afleve ringen tellende Braziliaanse serie 'De Draagmoeder'. Ingaande 28 februari brengt RTL 4 deze telenova elke werkdag tussen 15.05 uur en 15.35 uur op het scherm. Degenen om wie het in 'De Draagmoeder' draait, heten Ana (een rol van Cassia Kiss) en Cla ra (vertolkt door Claudia Abreu). Ana, een beroemde vol leybalspeelster wier carrière ten einde loopt, verlangt hevig naar een kind. Maar tragisch genoeg lijkt zwangerschap uitgesloten. Na een miskraam onderging ze allerlei behandelingen. Tever geefs. Na het zoveelste onder zoek stelt een arts de diagnose dat ze alleen dan een kind kan krijgen in het geval een eicel van haar in de baarmoeder van een ander wordt geplaatst. De 20-jarige Clara is een nachtclubdanseres in Copaca- bana die op zekere dag besluit de sloppenwijken en de armoe te ontvluchten. Ze ziet haar kans schoon, wanneer ze door dokter Baroni wordt gevraagd voor Ana als draagmoeder te fungeren. Als beloning een be drag van 20.000 dollar. Over eengekomen wordt dat beide vrouwen elkaar niet zullen ont moeten, eikaars identiteit niet zullen vernemen eh dat Clara het kind na de geboorte niet zar Ana weet dat haar kind in de buik van een ander groeit en ei genlijk kan ze dat niet verkrop pen. Zeca, echtgenoot van Ana en vader van het kind, weet zich met de situatie evenmin raad. Uiteindelijk gaan ze, tegen de afspraken in, op zoek naar Clara en nemen haar in huis. Dat besluit heeft de nodige consequenties, zo blijkt al spoe dig. In huis volgen de conflicten elkaar op. Ana bijvoorbeeld wil het leven en de gewoonten van de draagmoeder controleren: ze ziet Clara niet als een mens, maar als een verlengstuk van haarzelf. Ze dwingt haar te eten wat zij eet en de situatie wordt nog gecompliceerder als Zeca denkt verliefd te zijn op de vrouw die zwanger van hem is. Naarmate de dag van beval ling dichterbij komt, begint Cla ra zich meer en meer moeder te voelen. Ze ontvlucht het huis van Ana en Zeca. Vervolgens weigert ze na de geboorte het kind af te staan. Tijdens de bevalling deden zich complicaties voor. Als na derhand komt vast te staan dat Clara geen kinderen meer kan krijgen, wordt ze gesterkt in haar beslissing om het kind niet af te staan. De kwestie loopt zo hoog op dat rechters zich erover moeten uitspreken wie de moe der van het kind is. De uitspra ken in De Draagmoeder worden gedaan door professionele rech- In 1990 werd in de studio's van Globo TV in Rio de Janeiro begonnen met de opnamen van de serie. Behalve in Brazilië en binnenkort dus bij RTL 4 is De Draagmoeder te zien in Spanje, Italië, Duitsland, Grie kenland, Zwitserland. Portugal, Equador, Guatemala, Nicara gua, Paraguay, Peru en Urugu ay. De serie werd geschreven door Gloria Perez en geregis seerd door Wolf Maia. De laatste werkte eerst vijf jaar als acteur, totdat hij koos voor het regisseursvak. Maia speelt in De Draagmoeder een rolletje als de zwager van Ana. De hoofdrolspelers in De Draagmoeder Claudia Abreu, Victor Fasano en Cassia Kiss (v.l.n.r.) foto pr BOLLEBOOM BOES HILVERSUM GPD Rustig en ontspannen. Helder, to the point. Kortom een prima weerman. Met die loftuitingen kende een jury van Franse com municatiedeskundigen Erwin Kroll onlangs een onderschei ding toe, tijdens een internatio naal meteorologisch festival in een voorstad van Parijs. De presentator van het weer bericht in het NOS-Journaal is blij met de Franse complimen ten, juist omdat hij kritiek heeft geuit op de wijze waarop Franse weermannen regen en zonne schijn aankondigen. „Ze maken veel show, zijn erg druk. Wat me steeds opvalt bij het bekijken van dergelijke pre sentaties is dat je na afloop niet meer weet wat voor weer ze hebben aangekondigd. En dat is natuurlijk niet goed", zegt Kroll. ,.|j?ii heb ik tijdens het festival ook gezegd. En veel Fransen waren het met me eens". Het festival bij Parijs was spe ciaal bestemd voor tv-presenta- toren die zich met het weer be zighouden. Uit alle delen van de wereld kwamen ze. Allen stuur den een video-opname van hun werk in. De beelden werden door verschillende jury's beke ken, die ook verschillende prij zen toekenden. De mediaprijs was voor Erwin Kroll. De weerman van het NOS- Joumaal streeft naar een pre sentatie met zo weinig mogelijk franje. Voorzien van deskundig commentaar komen de satel- lietbeelden volgens hem beter over dan zonder die speciale begeleiding. Toch realiseert hij zich dat ook van zijn praatje bij veel mensen weinig blijft han gen. „Dat geldt eigenlijk voor al les wal op televisie komt", zegt hij. „Uit onderzoeken blijkt steeds weer dat de impact erg laag is". Het presenteren van het weer blijft Kroll boeien. „Ook al om dat je het nooit goed doet. Je moet altijd op je hoede zijn. Vertel je na vijf dagen stromen de regen dat morgen misschien de zon er even doorkomt, dan rekent het publiek al snel op een zonnige dag. Daar moet je rekening mee houden". 10 meest bekeken programma'; van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder Denk niet dat bij hem de vlag buiten hangt, nu hij na 16 jaar de AVRO achter zich heeft gelaten. Maar op een gegeven moment was daar de druppel die zijn emmer deed overlopen. „Ik was het gerommel zat Als je iedere keer weer hoort, 'ja maar', komt er een moment dat je denkt: 'nee, geen ja maar meer'. Dan maar helemaal niet meer." Presentator Jan van Veen is met zijn immens popu laire radioprogramma Candle light overgestapt van de AVRO naar Sky Radio. Daar zal hij de gedichten van luisteraars met ingang van vanavond iedere avond tussen tien en twaalf voordragen. Van Veen maakte vorige week bekend dat hij naar Sky Radio zou vertrekken. De AVRO liet daarop weten dat zij van niets wist. „Een dag voordat ik bij Sonja mijn vertrek bekend maakte, heb ik Jan Steeman, verantwoordelijk voor de pro grammering op AVRO Radio 3, laten weten dat ik naai Sky Ra dio ging. Hij zou het doorgeven aan Lex de Rooi, manager Amu sement bij de AVRO. Mijn be richt heeft hem blijkbaar nooit bereikt, want ik kreeg maandag een fax van De Rooi waarin stond dat hij hogelijk verbaasd was het nieuws over mijn 'be sprekingen' met Sky via de tele visie en tie pers te moeten ver nemen. Maar dat is dus een in tern communicatie probleem bij de AVRO. Ik heb netjes ge- meld dat ik weg ging Van Veen was al sinds enige tijd in overleg met de AVRO Robert Long heeft zijn nieuwe cd, jaar, 'Voor mijn vrien den' genoemd. „Ik vind het een mooi lied en een goede titel voor de cd. Ik voel een ver wantschap met de mensen die mijn pla ten kopen en zij voelen die met mij. Het zijn natuurlijk niet letterlijk vrienden. Als je er een stuk of vijf daarvan in je leven hebt, mag je al heel blij zijn." „Er is een grote groep mensen die houdt van rustige, mooie liedjes. Met hen wordt nauwelijks reke ning gehouden. Je hebt op de radio na negen uur 's avonds soms Tosca Hoogduin en op zondagochtend Willem Duys. Maar verder is alles op de kids ge richt. Ook platenmaat schappijen hebben voor een groot deel van het publiek nau welijks oog. In welke platenzaak kun je een cd vinden met 'The Best of Corry Brokken'? Terwijl dat mens toch een kei was. Dan kan je zeggen; ja, Corry Brokken is uit de oude doos. Maar er is wèl een cd met 'The Best of Do- ris Day." „Corry Brokken was een ve dette. Ik heb onlangs nog met haar te maken gehad, toen ik iets moest regelen op het gebied van auteursrechten. Men had mij Corry Brokken aangeraden. Toen ik haar zag, had ik iets van: jee, ik mag naast mevrouw Brokken zitten. Zingen wil ze niet meer. Als kinderrechter kan ze zich dat niet permitteren." Melancholie Op de nieuwe plaat van Long staan veel nummers over de dingen die voorbij gaan. 'Er komt een tijd' bijvoorbeeld gaat over twee ouder wordende ho mo's die niet langer mooi en aantrekkelijk zijn. „Ik heb in mijn liedjes altijd een sterk ge voel van melancholie gehad. Ik Robert Long: „Tien v moet doorgaan." r Taal loopt nog een seizoen door, hoewel ik me afvraag of il weet niet of dat nu sterker is dan voorheen. Misschien springt het nu meer in het oog. Ik vind het een heel positief lied. Het komt er op neer dat het fantastisch is wanneer je te gen het eind van je leven samen broos en oud kan zijn en nog steeds van elkaar kunt houden." „Je mag heel erg blij zijn als je met een paar mensen van wie je houdt aan het eind overblijft. Dan heb je al heel wat bereikt. Maar we blijven onvolledige mensen. Ik heb eens het lied 'Jos' geschreven, over een jon gen die zelfmoord heeft ge pleegd. Daarin komt de zin voor: 'had ik achteraf toen niet je moeten beetpalcken?' Mis schien had ik dan het ergste kunnen voorkomen. We mer ken allemaal dat we belangrijke dingen najaten. En waardoor? Door schijterigheid, doordat je er op dat moment geen zin in hebt, noem maar op. Het enige dat je kunt doen is proberen te voorkomen dat je een volgende keer in dezelfde fout vervalt." Je hebt je eigen God die geen schuldgevoelens oplegt. „Ik heb mijn privé-God. Een God die je niet op je flikker geeft als je iets fout hebt gedaan. Re ligie zit in alles. Hoeveel opvoe dingen zijn er niet door verpest? En anders zadelt je opvoeding je wel op met andere remmin gen: angst, schuldgevoelens, ja loezie. Dingen waarvan je je la ter afvraagt: wat schiet ik ermee op? Ik ben ervan overtuigd dat we worden geboren en opge voed met een zak vol manco's en je mag blij zijn als je tegen het einde van je leven die zak half leeg hebt. Het klinkt alle maal negatief en ik weet wel dat de mens waarschijnlijk meer positieve kanten heeft dan ne gatieve, maar van de negatieve hebben we het meeste last." f vrolijkere num- de 06-sexlijnen „Zo vrolijk is dat niet. Ja, het klinkt kolderiek. Ik heb ook al die lijnen afgebeld. Allemaal. Ik moest weten hoe het ging. Geen kwaad woord van mij over de mensen die die lijnen bellen. Maar wel een kwaad woord over het feit dat niemand toe geeft dat hij of zij die nummers belt. Er wordt goud verdiend met die handel, maar wie je ook spreekt: nee hoor, bah. ze vin den het allemaal viezigheid. Maar iedereen doet het." „En het ergste vind ik nog dat als iemand die van die lijnen gebruik maakt dit verzwijgt voor zijn partner. In een relatie moet je niet alleen alles van elkaar weten, maar ook alles van el kaar begrijpen. Het kan toch ge beuren dat Mien geen zin meer heeft in seks? De vrouwelijke seksualiteit zit nu eenmaal an ders in elkaar dan de mannelij ke. Wat is er dan mis mee dat pa een sexlijn belt en wat gaat zitten friemelen? Wie doet hij daar nou kwaad mee?" Je hebt ook een liedje over Louis Davids. „Ik had het liedje nog liggen, dat ik ooit had geschreven voor het herdenkingsprogramma v Carré. Ik heb bewondering vc hem, natuurlijk. Maar het is niet zo dat ik hem als een voorgan ger van mij zie. Ik heb van me zelf het idee dat ik nog steeds een amateur ben. Al zegt ieder een dat het leuk is." Musical „Opvolgers zie ik nog niet. Ik ben al lang blij dat Stef Bos af en toe een aardige plaat uit brengt. Maar voor de rest? In het pure cabaret zie ik ook v nig opvolgers van de groten. Ze noemen het wel cabaret, ma je gaat lachend naar binnen t je komt lachend naar buiten, terwijl voor wat ik onder cabaret versta toch iets meer nodig is." „Ik heb nog genoeg plannen. Ik ga een musical schrijven in opdracht van Joop van den En- de voor Simone Kleinsma. De cd van de theateruitvoering van Tsjechov is net verschenen. Tien voor Taal loopt nog een seizoen door, hoewel ik me af vraag of ik daarmee nog veel seizoenen moet doorgaan. Het is een enig programma, maa denk dat er een moment komt dat ik wel door heb hoe het moet. Dat is voor mij altijd het teken dat ik iets anders moet gaan doen. Maar liedjes maken dat blijft." over een nieuwe uitzendtijd en -dag voor Candlelight. „Ik heb Lex de Rooi in de afgelopen twee jaar twee keer gesproken. De eerste keer op 25 oktober 1991, toen hebben we de plan nen over de vorming van Sta tion 3 besproken. Er werd toen tegen me gezegd dat gezien de nieuwe status van de zender, er geen plaats meer was voor Candlelight. Ze stelden toen de zondagavond, tussen tien en elf, op Radio 2 voor. Daar ging ik mee akkoord." „Er was alleen op die avond nog geen plaats, dus Candle light zou pas vanaf mei op zon dagavond uitgezonden worden. Later hoorde ik dat mei juli zou worden. Weer later bleek dat er voorlopig alleen op de vrijdag avond tussen negen en tien plaats was voor mijn program ma. Ik heb toen laten weten zo wel tijd als dag geen goede keu ze te vinden voor een program ma als Candlelight. De luiste raars hebben dan wel wat an ders te doen. En een dag later klopte Sky bij mij aan. 'Wil je eens komen praten?', vroegen ze. Dat heb ik gedaan. Zij boden me twee uur op de maandag avond aan. Dat wilde ik wel, want ik was het gerommel bij de AVRO inmiddels meer dan zat. De bevestiging van onze af spraken lag korte tijd later op miin bureau. Op dat moment heb ik dus de AVRO ingelicht." De vorm van Candlelight, dat Jan van Veen al 25 jaar maakt en bij Sky Radio het eerste pro gramma is waarin niet uitslui tend muziek te beluisteren is, verandert niet. „Het is toch geen tekst zoals die door een discjockey wordt uitgesproken. Sky krijgt dus geen gepresen teerd programma, maar een Jan van Veen: 'Gerommel' bij AVRO. heel specifiek programma." Van Veen heeft geen plannen i om meer programma's te gaan I maken bij de commerciële zen- i der. „Het enige dat ik nog graag i zou willen, is dat er weer een tv- i versie van Candlelight komt. Bij i de AVRO zijn we daar destijds I mee gestopt omdat er geen i budget vopr was. En je kan een Nederlandse artiest één keer i vragen of ze gratis op willen tre- 1 den. maar dat kan je niet blijven doen. Als je de mogelijkheid I heb om Elton John op een wit i archieffoto cpd vlot met een zwarte piano, of omgekeerd, in de Amsterdamse haven een lied te laten zingen moet dat ook kunnen. Je moet de mogelijkheid hebben om mooie plaatjes te schieten voor een televisieversie van Candle light en zonder budget gaat dat niet. Misschien dat loop van den Ende of John de Mol inte resse hebben. Dat zijn inventie ve mannen, zij kunnen zo'n programma wel maken Dan hebben ze weer eens iets anders dan een quiz." De rechtstreekse tv-uitzending van de opening van de Olympi sche Winterspelen is gevolgd door 2,3 miljoen kijkers. Zij waardeerden het spektakel, dpi zaterdagmiddag tussen 5 en 7 uur plaatshad in het Franse Al- bertville, met een cijfer van 7,7. Volgens de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS (HO) is met name dat waarde ringscijfer hoog. De eerste wed strijden op zondagmorgen, het onderdeel Langlaufen, 570.000 kijkers. De beslissende schaats wedstrijden op de drie kilome ter werden gevolgd door 2.9 miljoen kijkers. Volgens de KLO is dat een 'normaal' aantal. Op vallend vinden de onderzoekers wel het hoge aantal mensen dat naar de afdaling keek. namelijk 1.5 miljoen tv-kijkers. „Daar speelt duidelijk het effect dat het Olympische Spelen be treft". aldus een woordvoerder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10