Cultuur 'Er staan hier nog kinderen op de stoep' Hoe Wolkers in 44 Rembrandt lauwerde Misschien hebben We een Nogal aparte Stijl van Adviseren. Donderdag 6februan1992 t: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINCA Eindredac 'ormgeving: RON VAN HAASTRECT NIEUWSLIJN Met K&O naar Toon Hermans LEIDEN Voor de one-man-shovv 'Ik heb je lief van Toon Her mans in het Nederlands Congresgebouw op 21 en 28 februari, kunnen op het uit-bureau van K&O toegangskaarten worden ge kocht. In de show geeft Hermans zijn visie op sport, reclame, ge schiedenis en muziek en haalt hij herinneringen op aan vroeger. De voorstellingen beginnen om 20.15 uur. Licht op Chagall tijdens dialezing VOORSCHOTEN In het Ambachts- en Baljuwhuis jvordt op 9 februari een dia-lezing over 'Het werk van Marc Chagall' gehou den. In haar lezing probeert E. Reinhartz-Tergau de schilderijen van de Russisch-Franse schilder vanuit zijn eigen geschriften te belichten. De aanvang van de lezing in het Ambachts- en Bal- juwhuis aan de Voorschotense Voorstraat is 12.30 uur. Rondleiding 'Rembrandt en Lievens' LEIDEN In het Stedelijk Museum De Lakenhal wordt op za terdag 8 februari een rondleiding gegeven over de tentoonstel ling Rembrandt en Lievens in Leiden. Aanvang 11.00 uur in de hal van het museum aan de Oude Singel. De tentoonstelling is nog tot en met 1 maart in De Lakenhal te zien. Concert Ensemble Rossignol WASSENAAR Het Ensemble Rossignol geeft zondag 9 februari een koffieconcert in het Wassenaarse raadhuis De Paauw. Het ensemble bestaat uit sopraan Tone Wik, cellist Markku Luola- jan-Mikkola, Annette den Heijer (traverso) en Menno van Delft (clavecimbel). Op het programma staan werken van Vivaldi, Boccherini', Bemier, en Scarlatti. Het concert begint om 12.00 Tenorsaxofonist Junior Cook dood NEW YORK De Amerikaanse jazzmusicus Junior Cook is zon dag in zijn appartement in New York aan de gevolgen van een hartstilstand overleden. Hij was 57 jaar. Cook was een tenor saxofonist in de hardbop-traditie, met een persoonlijk gekleurd expressief geluid. Hij is te horen op tal van platen, maar hij maakte weinig opnamen als bandleider. Daardoor is hij bij een groot publiek nooit echt doorgebroken. Dit voorjaar zou hij een door Europa maken. Film over Tijl Uilenspiegel BRUSSELDe Vlaamse regisseur Stijn Coninx is van plan het leven van Tijl Uilenspiegel te verfilmen. Deze verfilming is een co-produktie tussen België (Kunst Kino), Nederland en Frank rijk. Het verhaal wordt een tweeluik; in de eerste film is Tijl een jonge knaap, in het tweede deel is hij volwassen. Het is nog niet duidelijk of beide films tegelijkertijd zullen worden uitgebracht. De acteur Marc van Eeghem zal de rol van Tijl Uilenspiegel ver tolken. Wie de rol van Nele krijgt, is nog niet bekend. Hugo Claus schreef het s PAGINA 11 FILMHUIS LISSE portret van een filmhuis dat 'zijn eigen broek wil ophalen'. PAGINA 10. PLEUNI TOUW EN JEROEN Krabbé lezen elkaar liefdes brieven voor; een pareltje van eenvoud Op deze pagina ook informatie over theaters, concerten en exposities. PAGINA 13. Hoe meisjes oorlog voeren. Roman van de Nigeriaanse schrij ver Chinua Achebe Kindertheater 'Ploef bestaat tien jaar De geschiedenis van het Leidse kindertheater Ploef hangt op het toilet van de voorzitter. Informatief behang. In 10 jaar zijn er 18 produkties gemaakt en hebben naar schat ting 10.000 kinderen kennis gemaakt met het toneelspel van Ploef. De voorzitter is nog altijd even enthousiast en heeft inmiddels 20 volgelingen. Het jubileum wordt op zaterdag 15 februari in de schouwburg gevierd met de première van de kindervoorstelling 'Ma Koelbox op va kantie'. LEIDEN SASKIA STOELINGA Het is een hechte club, die Pl- oef-gemeenschap. Elke maan dagavond wordt er geoefend. En zo'n maand voor een pre mière komt de zaterdag erbij om te timmeren voor de decors, te naaien voor de kostuums en extra te repeteren voor het stuk. Ploef betekent, zoals de vrouw van de voorzitter, Ursula Lank- hout dat verwoordt: 90% mou wen opstropen en 10% spelen. Ad Lankhout is dus de man van het eerste uur. Hij vatte in 1981 het plan op om een kin dertheater te beginnen. Als hoofd van een basisschool in de Merenwijk (De Valkenier) had hij de toeschouwers voorhan den. Het eerste stuk 'Ploef de domme boef werd nooit ge speeld. Het succes begon met 'Het Vreemde Songfestival', waaraan drie volwassenen en heel veel kinderen meededen. Sindsdien zijn er eigenlijk geen stukken meer opgevoerd waar bij kinderen zijn betrokken. „Kinderen konden niet 's avonds repeteren." Volwassenen gingen kinder theater maken en besloten voor de afwisseling af en toe ook an der toneel te brengen. 'De Huis tiran' van Godfried Bomans voor volwassenen werd door de lokale pers niet slecht ont vangen. En ook de twee kinder voorstellingen "t Koffertje van Van Dalen' en 'Het Dansende Ezeltje' kregen goede kritieken. Inmiddels telde Ploef tien spe lers, die in '84 besloten niet meer al die 'ingeblikte' stukken op de planken te brengen. „Een wending. We gingen nadenken over wat we deden", aldus Lankhout. Met veel zorg werd voor het stuk 'De Droomreis van Klinge- ling-Fu' gekozen. Hans van der Veen, leraar Duits aan de Louise de Coligny Scholengemeen schap, vertaalde het en zijn col lega Dick Dallinga tekende voor de muziek. De schouwburg was afgeladen vol met kinderen. Op het aangewezen tijdstip kon niet eens worden begonnen, omdat de suppoost riep: „Er staan nog kinderen op de stoep." Het jaar daarop 1986 om precies te zijn stond er op nieuw iemand op. Agaath Krijgsman-Bokma schreef zelf de kindervoorstelling 'Geertje Giebel'. Een mijlpaal. De club groeide uit naar 20 leden, het merendeel afkomstig uit het on derwijs. Voorzitter Lankhout moest steeds meer voorzitten en veranderde van school. In de Stevenshof vond hij als hoofd een nieuwe uitdaging. De basis school De Zwaluw werd nu zijn onderkomen. De nieuwe baan van de voor zitter betekende wel dat er naar een andere repetitie- en opslag ruimte moest worden uitgeke ken, want in zijn oude school konden ze niet meer terecht en de nieuwe school bood die mo gelijkheid niet. Het zwerven be gon. De spelers zijn daar alle maal even uitgesproken over: „Ellende. Goede, niet al te dure, repetitieruimten zijn er nauwe lijks in Leiden." Stuk voor stuk dromen ze van een eigen ruim te met opslag. De decors, de kledingstukken, de lichtpanelen liggen nu her en der in hokken over de stad verspreid. „Dat kost energie en is tijdrovend." Het woord toneel verzamelge bouw - in navolging van het muziekverzamelgebouw in Lei den valt veelvuldig. „De ge meente wil er alleen niet aan. Nee, daar hoeven we niet veel van te verwachten". De ontwikkeling bij de toneel vereniging zet zich voort. De le den krijgen langzamerhand al lemaal hun eigen specialiteit. De een houdt zich met de tek sten bezig, de ander richt zich op het decor. Ook zijn er uitge sproken voorkeuren voor kin- der- of volwassenentoneel. Het stuk 'Dwaasheid heeft haar ei gen recht' voor volwassenen wordt door het publiek heel mooi gevonden. De spelers zijn ook tevreden. Het kinderstuk 'Raponsje' van Grimm komt er op basis van improvisaties. Er wordt een regisseur van buiten aangetrokken voor nieuwe im pulsen en een andere inbreng. De liefhebbers volgen een cur sus stemvorming en grime „Dat is heel belangrijk. Je moet steeds hogere eisen stellen." Agaath Krijgsman en Christa Hoekema hebben met hun kin deren de afgelopen jaren veel kindertoneel bekeken. Ze zijn nu een beetje ingevoerd in deze wereld. Steeds meer dringt zich de vraag op: welke richting gaan Toneelgroep Ploef. Staand v.l.n.r.: Hans van der Veen, Christa Hoekema, Paul de Koek en Helga Bosman. Zittend: Marian Hoekstra en Ad Lankhout: „Goede kinder stukken zijn moeilijk te vinden. Ze zijn oubollig of te moralistisch." foto holvast we uit. „Goede kinderstukken zijn moeilijk te vinden. Of ze zijn te oubollig of te moralis tisch. Wij kiezen gewoon voor een leuk verhaal waarbij emo ties kunnen worden getoond." Beiden erkennen dat dit niet echt vernieuwend is. Maar ze vragen zich ook af of amateurs zich daaraan wel moeten wa gen. „Onze tijd is beperkt. Wij willen kinderen vermaken en zijn daartoe in staat. Van dat ta lent maken wij gebruik. Van amateurs kun je niet alles eisen. Dat betekent overigens niet dat wij niet kritisch zijn. Bij elk stuk dat je schrijft vraag je je af of je verhaallijn klopt, of er niet te veel figuren in zitten. Af en toe heb je de neiging om in het be lang van de vereniging zoveel mogelijk rollen te creëren. Dat kan heel verwarrend werken. Ook moet er niet teveel tekst in zitten. Zoveel mogelijk laten zien met zo weinig mogelijk tekst, dat is ons devies." Een voorstelling, of die nu voor kinderen of voor volwasse nen is, wordt gemiddeld acht keer gespeeld. Op aanvraag, voor ziekenhuizen, voor vereni gingen, voor speciale avonden maar ook in de schouwburg, het Microtheater Imperium, Stads gehoorzaal of het LAK-theater. „Dat loopt goed", zegt Ad Lank hout. We hebben echt een naam opgebouwd." De komende tien jaar hoopt de ploeg daarvan te profiteren. „Die stijgende lijn moeten we doortrekken." Het leven van de spelers zal er overigens niet rus tiger op worden. Het ene stuk is nog niet in première of de repe tities voor de nieuwe voorstel ling, waarin 7 heksen voorko men. zijn al weer in volle gang. „Het tempo ligt hoog", consta teert het laatst toegetreden lid Paul de Koek. „Na tweeëneen half jaar zingen in een koor. wil de ik ook iets met mijn lijf doen." Dat is hem gelukt. In het jubileumstuk Ma Koelbox heet hij Wouter Wiebel. ('Ma Koelbox op Vakantie'; zaterdag 15 februari Leidse Schouwburg. Aanvang 14.30 uur. Kaarten aan de schouw burg verkrijgbaar). De 'cast' van Tsjechov. V.l.n.r. Ryan van den Akker, Armand Pol, Frans Spek, Nicole Berendsen, Ine Kuhr, Boudewijn de Groot, Marcel de Groot, Johan Ooms en Lenette van Dongen. foto jan swinkels noot is er hier ook, zoals in het bekende 'Vanrporgen vloog ze nog', maar is minder overheer send door het flinke speltempo. Robert Long en Dimitri Fren niet de handeling voor een kor- kan zingen en komt in de uit te beschouwing bijna stopzet- eenlopende rollen goed voor de ten, maar juist omgekeerd het dag. Dat maakte het geheel tot verhaal met helder taalgebruik een smaakvolle produktie, voortstuwen. En gelukkig be- waarvoor een zeer goed bezette kei Frank hebben namelijk de staat 'Tsjechov' voor zeker drje- Leidse Schouwburg gisteravond gave om liedjes te schrijven die kwart uit liedjes. De gehele cast enthousiast applaudisseerde. Leiden, 14 juli 1944. Het is vroeg in de morgen. De zon komt op boven het Galgewater. Op het Noordeinde klinken voetstap pen. Twee jongens, samen zweerderig fluisterend, zijn op weg naar de Weddesteeg, naar het geboortehuis van Rem brandt. Op deze dag, maar dan ettelijke honderden jaren gele den, klonken daar de eerste kre ten van een ventje dat later het licht van de wereld zou vast houden op zijn schilderijen: op deze dag werd Rembrandt ge boren. Tenminste, dat denken de twee jongens, maar ze zijn één dag te vroeg. Ze begeven zich naar het huis met de ge denksteen en merken hun ver gissing op. Hun geliefde schil der werd geboren op 15 juli. Nou ja, wat doet die datum er toe. Ze brengen de lauwerkrans aan. Met een potje gluton wordt nog een lofdicht boven de ge denksteen geplakt. En dan - wegwezen! Het is oorlog en de WA-man staat zijn laarzen al te poetsen. Een van die twee jongens is de schrijver en beeldhouwer Jan Wolkers. In de NRC van twee weken geleden schreef hij een sprekgaat vooral over koken en stijl. Wint uw nieuwe keuken moet een handige werkplek zijn. afgestemd op SieMatic Keukencenter Leiderdorp Meubelplein 9, Leiderdorp, tel 071-412615 (1' etage Mijnders Meubelen) Openingstijden mo 13 00-17 30. dit/m vrij 9 30-17 30, zot tot 17 00 uur, do avond koopavond 7 koken en uw stijlgevoel SieMahc maakt keu kens in 14 prijsklassen Het 180 pagina 's dikke SieMahc kcukenideeenboek krijgt u gratis. SieMatic 't Liefst een SieMatic. bevlogen artikel over Rem brandt, het mooiste artikel dat ik over de schilder heb gelezen. In dit stuk gaat hij in op het merkwaardige huldeblijk. De jonge Wolkers verwacht nogal wat belangstelling voor zijn 'heldendaad'. Als hij de vol gende dag, dus de vijftiende juli, gaat kijken, ziet hij geen oploop in de Weddesteeg, hij ziet niks. niemendal. Wolkers schrijft in zijn artikel: „Dat kon Rem brandt niet aangedaan worden. Deze grootse daad mocht niet onopgemerkt blijven. Veront waardigd spoedde ik me naar huis en schreef een brief aan het Dagblad voor Leiden en Omstreken. Onder de kop 'Rembrandt gelauwerd' wordt hij de volgende dag geplaatst.' Wolkers doet in die brief alsof hij een voorbijganger is die de kleine huldiging op die veer tiende juli in alle vroegte heeft opgemerkt. In de brief beschrijft die voorbijganger en abonnee van het Dagblad voor Leiden en Omstreken de 'ceremonie' en hij besluit met: 't Heeft mij ontroerd. Ik ben een groot bewonderaar van de schilderkunst en vooral van Rembrandt. Dat er deze dag in Leiden i>an officiële zijde niets aan gedaan wordt, beschouw ik als een miskenning. Des te meer spreekt het daarom, dat een paar Leidse jongelui, oiulanks deze officiële miskenning beseft hebben wat Rembrandt voor Nederland, en in het bijzonder voor zijn geboortestad Leiden betekent'. Met deze voorbijganger, zo schrijft Wolkers, heeft hij zijn eerste literaire personage het le venslicht doen zien. En 'naar al le waarschijnlijkheid ook de eerste NSB-er in de Nederland se literatuur'. Want, zo rede neert de auteur, welke oprechte Rembrandt-bewonderaar zou er nu van officiële zijde erkenning willen hebben voor Rembrandt, als we beseffen dat het stadsbe stuur van Leiden destijds voor het grootste gedeelte uit NSB- ers bestond? De brief waarop Wolkers doelt, staat inderdaad in het 'Dagblad voor Leiden en Om streken'. Ik heb hem opgezocht in de leggers die de Koninklijke Wolkers in zijn jonge jaren. Bibliotheek in Den Haag heeft van deze krant. Geen dichterlij ke vrijheden dus van de auteur. Maar toch heeft Wolkers zich vergist. De brief is opgenomen in het Dagblad voor leiden en Omstreken van 15 iulL Als Wol kers, alias de voorbijganger, de brief pas op 15 juli heeft ge schreven, lijkt het me erg sterk dat die brief dezelfde dag nog in de krant zou hebben gestaan. Hij schrijft zelf ook dat zijn epis tel pas 'de volgende dag' werd geplaatst. De brief moet dus eerder zijn geschreven. Al op de veertiende, of misschien wel op de dertiende. Misschien vormde die brief al meteen een onder deel van het huldigingsplan van de twee jongens. Wolkers doet het voorkomen alsof hij in een opwelling werd geschreven, als reactie op het uitblijven van be langstelling voor de huldiging. Maar wat als die brief één dag eerder werd geschreven? Is-ie dan nog wel zo spontaan? Het is een vies krantje, dat Dagblad voor leiden en Om streken. Het wordt uitgegeven door de Arbeiderspers, die in het begin van de oorlog in han den van Rost van Tonningen was overgegaan. Bijna alle kran ten in die tijd hadden moeten huigen voor de bc/ctter, maar dit periodiek gaat wel erg diep door de knieën. Wolkers besefte dat het daghlad niet kosher was. want in) mnrijft in liet NIK -«tuk dat hij tegen de voorbijganger, de abonnee van die krant, zou willen roepen: „Stik in Rem brandt en verdwijn!". Hij noemt hem een 'Droogkwast' en een 'artistieke uitslover'. Dat kan al lemaal wel zo zijn. dacht ik, tet wijl ik dit las, maar die voorbij ganger houdt wel net als Wol kers erg veel van Rembrandt Zo'n zak was hij dus nu ook Waarom vroeg Wolkers, alias de voorbijganger, om erkenning van officiële zijde? Ik kan me voorstellen dat een Hollandse jongen in die tijd eerder zou schrijven dat hij Rembrandt zelf maar heeft gelauwerd omdat ht| niet wil dat de NSB-ers met hun poten aan 'zijn' schilder zouden zitten. Maar ja, dan was de brief natuurlijk niet geplaatst in dat dagblad. In de vorm waarin hij nu is geschreven, hadden de jonge Wolkers en zijn vriend de meeste kans op aand.u ht WK>1 kers noemt de voorbijganger nu een NSB-er en maakt er een li terair personage van. Daarmee dekt hij zich, geheel onnodig vind ik. zoveel jaren na dato in voor een jongensgrap. Weet u wat ik denk? Ik denk dat 'jon gensgrappen' helemaal niet zo doordacht zijn en dat de brief is bedoeld zoals hij is geschreven Twee jongens willen aandacht vuur een stunt I n van wie «In aandacht nu ook komt. dat maakt hen op dat moment niets uit. Boudewijn de Groot 'debuteert' met glansrol TONEEL RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Tsjechov, musical van Robert Long en Di mitri Frenkel Frank Spel: Boudewijn de Groot. Ryan van den Akker, Lenette van Dongen, Jan Elbertse, Ine Kuhr, Johan Ooms en anderen Gezien 5/2 Leidse schouwburg. Te zien: 6/2 en extra voorstelling op 24/2. Leiden Om van een gevestigde artiest als Boudewijn de Groot te zeg gen dat hij debuteert, klinkt merkwaardig. Toch is het zo. De bekende zanger van zo vele gouden hits stond al talloze ma len op alle mogelijke podia, maar nog nooit als hoofdrolspe ler in een- musical. Dankzij de heren Ix>ng en Frenkel Frank heeft hij bij zijn 'debuut' een prachtrol gekregen. Zijn zangkwaliteiten kan hij in dit- verhaal over Tsjechov meer dan goed aanwenden. De heldere en perfect zingbare tek sten gaan hem vanzelfsprekend probleemloos af. De verhaallijn zit echter technisch zo vakkun dig in elkaar dat hij zich als ac teur niet eenmaal hoeft te force ren. Hij kan en mag vrij gewoon doen, de musical-bewerking vertelt de laatste zestien jaren uit het leven van Tsjechov on der het afstandelijk beschou wende oog van de direct be trokkene. Naarmate de dood van de hoofdpersoon in de voorstelling nadert, wordt het speltempo trager en de liedjes gevoeliger. Ruimschoots aan bod komen zijn visie op zijn schrijverschap en op het huwelijk en de liefde, zijn latent revolutionaire idea len en de gemengde gevoelens bij Stanislavski's regieopvattin gen van zijn stukken. Dat meer biografische gedeel te wordt in het eerste bedrijf door wat luchtiger scènes met hier en daar zelts een bijna ca baretesk accent voorafgegaan. Tsjechovs bezoek aan het kan toor van de censor bijvoorbeeld is een schitterend cabaretnum mer geworden. De gevoelige

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9