Cultuur Goldie Hawn volwassen 'Wij vrezen bemoeizucht van buitenstaanders' Filmer Lars von Trier bedwelmt zijn publiek 'Ik wil me best houden aan de spelregels van Hollywood' ..DONDERDAG 6 FEBRUAR11992 FILM NIEUWSLIJN Verhoeven-film: 17 jaar en ouder Opnieuw is de laatste film van Paul Verhoeven, Basic Instinct, het onderwerp van rumoer in de VS. In de versie die Verhoeven en producent/hoofdrolspeler Michael Douglas de MPAA aanbo den, zat volgens de Amerikaanse filmkeuring teveel seks en ge weld. Hierdoor kreeg de film het predikaat NC-17: Alleen voor 17 jaar en ouder. Dit is een categorie waaronder normaal uitslui tend pornografie en extreem geweld valt. Produktiemaatschap- pij Carolco stemde in met het maken van coupures, maar vond Verhoeven en Douglas tegenover zich die er niet over peinsden ook maar iets uit de film te halen. De zaak loopt nog. Jeugdfilm 'Het Zakmes' naar Berlijn De Nederlandse jeugdfilm Het Zakmes is geselecteerd voor de opening van het Kinderfilmfest op het komende Filmfestival van Berlijn. Het Zakmes, een produktie van Bumy Bos. is gebaseerd op de gelijknamige televisieserie die momenteel door de AVRO wordt uitgezonden. Net als bij de voorgaande Bos produktie, Mijn nader woont in Rio, was de regie in handen van Ben Som- bogaart. Die film won in 1989 op dat festival de hoofdprijs. Het Zakmes komt in Nederland tijdens de paasvakantie in roulatie. FILMS IN LEIDEN Filmhuis Lisse draait quitte zonder subsidie De vereniging Filmhuis Lisse is dit jaar bezig met zijn elfde sei zoen. Langzamerhand is de ver eniging dus niet meer weg te denken uit de Duin- en'Bollen streek en dat feit wordt ook door de Lissese gemeenteraad steeds beter begrepen, zo con stateert de 40-jarige secretaris Sjoerd Heeringa min of meer opgelucht. De erkenning blijkt wel uil het feit dat de raad on langs besloot om het Filmhuis een subsidie van 3700 gulden toe te kennen voor de aanschaf van een nieuwe 16mm-projec- tor. Zo'n apparaat is vandaag de dag met 11.000 gulden nog niet betaald, dus de bijdrage was meer dan welkom. Zelf is Heeringa geen uitge sproken filmfreak, zo erkent hij zelf. „Gelukkig hebben we twee enthousiaste filmliefhebbers, Kees Wameling en Karei van Leeuwen, die gemiddeld 350 films per jaar zien. Zij stellen daaruit voor ons een palcket van acht a tien films samen, waarbij ze ervoor zorgen dat alle genres en alle landen (Amerika, Italië) gelijkelijk aan bod komen." Al leen geweld en horror komen er bij het Filmhuis niet in, want volgens Heeringa slaat dat bij het Lissese publiek niet Aan. Van films over relaties in al hun vormen houden de Lissenaren daarentegen weer veel, dus dat thema wordt regelmatig op het witte doek gebracht. Heeringa benadrukt dat het Filmhuis 'zendingswerk' ver richt. Voor kwaliteitsfilms be staat in Lisse en omgeving ei genlijk maar weinig belangstel ling en om de mensen toch te bereiken werkt hij met nieuws brieven. Regelmatig gaat hij naar het Filmmuseum in Am sterdam om de gegevens voor die brieven bij elkaar te krijgen. „Ze worden niet alleen lezen", weet hij, „de besluiten ook om op grond van die brieven een film te gaan be kijken, waarvoor ze anders mis schien geen belangstelling zou den hebben gehad." Gemiddeld trekt een voorstel ling in sociaal-cultureel cen trum 't Poelhuys zo'n zestig be zoekers. Uitschieters naar bo ven zijn echter geen uitzonde ring. „Toen we Dances with Wolves draaiden, hadden we 273 mensen in de zaal. Dat was echt uitzonderlijk, maar ja, die film is dat ook, in alle opzich ten." Werkelijk mislukte avon den komen weinig voor, mede doordat aan de toeschouwers wordt gevraagd de film een cij fer te geven. „Op het kaartje zit een rijtje cijfers van 1 tot en met 10 en wij vragen de toeschou wers om een scheurtje te geven bij het cijfer dat zij de film wil len geven. Op die manier weten wij welke films leuk worden ge vonden en welke niet. Wij hou den daar dan in onze program mering rekening mee", zegt Heeringa. Na enig aandringen geeft hij echter toe dat de verto ning van Ghost in Lisse in het water viel. Niettemin slaagt het Filmhuis er in quitte te draaien. Heeringa vindt dat zelfs heel belangrijk. „We willen geen subsidie aan vragen, omdat we bang zijn voor bemoeizucht van buiten staanders. Je komt dan toch in een situatie terecht waarin wordt gezegd: als je die en die film draait, trek je meer bezoe kers en dan houd je meer over. Juist door onze onafhankelijke opstelling hebben we bij de ge meente krediet gekregen; ze weten, die lui halen hun eigen broek op. Dat heeft bij die een malige subsidie voor de film projector zeker een rol ge speeld." RECENSIE JOS DE PUTTER Europa Te zien vanaf vrijdag 7 februari Filmhuis. Den Haag Door een groot deel van de in ternationale filmkritiek wordt de Deense regisseur Lars von Trier (35) genoemd als één van de belangrijkste vernieuwers van de filmkunst. Von Triers nieuwste film Europa plaatst men in de traditie van Tarkovs- ki, Dreyer en'Bergman, filmma kers met oog voor metafysische kwesties. De stijl van Von Trier doet in derdaad enigszins denken aan Tarkovski; lange en ingenieuze camerabewegingen creëren een hallucinerend effect, wat nog wordt versterkt door de voice- over die ons bezwerend toe spreekt. Die stem (gesproken door Max von Sydow) leidt ons een soort akelige droom bin nen: we bevinden ons in een trein op weg door het kapotge schoten Duitsland van eind 1945. Hoofdpersoon is Leo Kes- sler, een Amerikaanse jonge man met Duitse ouders. Hij be schouwt het als zijn morele plicht te helpen bij de wederop bouw en krijgt via een oom een baantje als slaapwagenbedien- de bij Zentropa, een spoorweg firma die in de oorlog heefj meegewerkt aan jodentranspor- ten. In de trein onünoet Leo de aantrekkelijke Katharina (een lispelende Barbara Sukowa), die hem gemakkelijk verleidt. Zij is de dochter van de eige naar van de spoorwegmaat schappij en ze betrekt Leo bij een duister complot. Een ge heimzinnige nazistische organi satie voert liquidaties uit en pleegt aanslagen op transporten van de geallieerden. Leo moet op een gegeven moment kiezen tussen zijn liefde voor Katharina en z'n plichtsbesef wanneer zijn trein dreigt te worden opgebla zen. En al die tijd beseft hij niet dat hij slechts een pion is in het spel van zowel Katharina als de geallieerden. Had Von Trier het hierbij gela ten, dan was Europa een gesti leerde thriller geworden. Maar de regisseur wilde kunst met een grote K, en dus is Europa overladen met symboliek, na drukkelijke citaten en vormex perimenten met de afwisseling van kleur en zwart-wit en dub belbeelden. Leo moet allerlei onzinnige opdrachten uitvoeren (na het schoenpoetsen de zolen met een krijtje markeren) terwijl om hem heen complotten wor den gesmeed in een wereld die alleen uit slachtoffers lijkt te be staan. Vanwege die thematiek is Europa al vergeleken met het universum van Kafka. Die ver gelijking lijkt me echter mis plaatst, omdat Europa, door alle gewichtigdoenerij en de uiterst gestileerde portrettering van een 'kapotte' wereld, nooit echt beklemmend wordt. Von Trier is er slechts op uit het publiek te bedwelmen, zijn film is niets meer dan de gewiekste 'Spielerei' van een getalenteerd goochelaar. In zijn postmoder nistische optiek wordt zelfs het Duitsland van 1945 van zijn reële historische problemen ontdaan en dient enkel als ach tergrond voor een gedachten- spelletje. Wie dan nog zegt dat het hier een verontrustende film betreft kent zijn klassieken niet. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE KRAYS KIJKHUIS OOOOO Onthutsende thriller van de talentvolle Br(tse regisseur Philip Ridley Onder het wa kend oog van moeder groeien de tweelingbroertjes Reggie en Ronnie Kray (Martin en Gary Kemp van de popgroep Spandau Ballet) op tot gevreesde gangsters. Maar als één van de twee verliefd wordt, is de ander jaloers en dit leidt de ondergang van het duo in. Goed gefilmd en waar gebeurd. METROPOLIS LVC Klassieke film van Fritz Lang uit 1926. De s gronds leeft de elite, ondergronds wonen de stand komen, wankelt de positie de opstand onderdrukken, maar i FRANKIE JOHNNY - LIDO 1 Frankie (Michelle Pfeiffer) werkt (Al Pacino) kok is. Johnny, i d Metropolis oooo ooo Johnny n hetzelfde rest; ijke, ernstige ve Frankie. Die heeft echter al een paar nare ervaringen met mannen achter de rug en is dus niet erg van hem gediend Door moedig vol te houden slaagt Johnny, waar ande ren faalden Mooie, romantische film. SHATTERED LIDO 2 OO Na een ernstig auto-ongeluk kampt Dan Merrick (Tom Berenger) met een ernstig ge heugenverlies. Hij weet met meer wie hij is, maar gelukkig wordt hij verliefd op zijn eigen vrouw. Dan blijkt, dat een moordenaar het op hem gemunt heeft en ontwikkelt de film zich tot een spannende thriller. Deceived onwaarschijnlijk, maar spannend Na sinds mensenheugenis in komedies te hebben opge treden heeft Goldie Hawn met Deceived gekozen voor een hèuse thriller. Een verstandig besluit, want de film is het aanzien meer waard dan de fletse kolder in bij voor beeld Bird on a Wire en Overboard. waarheid vordert, begint ze zich steeds meer bespiedt te voelen. Of haar serieuze optreden in Deceived betekent dat we Gol die Hawn binnenkort in een heuse dramatische rol kunnen verwachten, valt nog te bezien. Vast staat dat ze voor een ver tolking van een doortastende heldin haar hand niet omdraait. Niet dat Deceived zulke enorme uitdagingen biedt; het verhaal is onderhoudend maar oppervlak kig, en zit vol onwaarschijnlijk heden. Regisseur Damian Har- ris heeft echter gekozen voor een Hitchcock-achtige aanpak met de nadruk op suspense, en laat de kijker weinig tijd om al te zeer bij sommige merkwaar dige ontwikkelingen stil te Zo bevat de film enkele goed getimede schokeffecten, en is de finale spannend en bevredi gend. Een minpuntje is de cas ting van Heard, een betrouwba re bijrol-acteur, die echter de uitstraling mist voor een leiden de rol. Maar hij is dan ook niet het brandpunt van Deceived. Dat is Goldie. die beter laat dan nooit het besluit lijkt te hebben genomen om haar lieve-kleine- meisjes imago in te ruilen voor dat een vrouw van haar leeftijd. In Deceived speelt Goldie de rol van Adrienne Saunders, een Newyorkse kunstrestaurateur die tevreden getrouwd is met curator Jack (John Heard). Wan neer de conservator van zijn museum vermoqrd wordt, en tevens een belangrijk Egyptisch sieraad vervangen blijkt te zijn door een vervalsing, is het ech ter uit met de rust. Jack's gedrag wordt steeds merkwaardiger, en Adrienne gaat hem op een ge geven moment van de diefstal verdenken. Ze spreekt haar ver moedens (naast roof ook over spel) uit, waarna haar echtge noot woedend het huis verlaat om vervolgens bij een auto ongeluk om het leven te komen. De jonge weduwe probeert de draad van haar leven weer op te pikken, maar komt er steeds meer achter dat haar voorge voelens toch juist waren. Zo blijkt haar man over zijn verle den te hebben gelogen, en al ja ren de identiteit van een gestor ven vriend te hebben gebruikt. Terwijl haar speurtocht naar de George Sluizer maakt aangepaste versie 'Spoorloos' Jeff Bridges en Kiefer Suther land hebben getekend om de hoofdrollen te spelen in de Amerikaanse remake die de Ne derlander George Sluizer gaat regisseren van zijn eigen film Spoorloos. Eind maart nemen in de staat Oregon de opnamen voor The Vanishing een aan vang en de geestdrift bij 20-th Century Fox is nog aanmerkelijk toegenomen nu deze maand meerdere enquêtes onder Ame rikaanse kritici Spoorloos heb ben uitgeroepen tot de op een na beste buitenlandse film van 1991. Spoorloos werd begin 1991 in Amerika uitgebracht onder de titel The Vanishing. Speciaal dat macabere einde, waar de nomi nale held levend wordt begra ven, werd door de kritici als bui tengewoon schokkend ervaren. Een krant kopte: „Vanishing act makes l^ambs look tame". Die compromisloze Finale de ui terste consequentie van het wil len weten wat er met de ver dwenen vriendin gebeurd was zal overigens niet worden ge handhaafd in de Amerikaanse remake. Fox mikt met de Ame rikaanse versie van Spoorloos op een brede markt en houdt dan allereerst rekening met het ei gen Amerikaanse publiek. George Sluizer: „Dan dient een thrijler absoluut een happy end te hebben. Een grimmig einde zoals de oospronkelijke versie van Spoorloos had, dat vindt men onverdraaglijk. Dat is nu een keer zo. Als je een film voor Hollywood wil maken, dan moet je bereid zijn om je aan hun spelregels te houden. An ders kun je er beter niet aan be ginnen." „Ik ben de eerste regisseur die zijn eigen film overnieuw mag maken bij een 'major studio'. Want Besson, Beineix, Serrault, Yves Robert, die hebben hun 'remakes' allemaal uit handen moeten geven. Van begin af aan, of halverwege. Dat ik wel mijn gang mag gaan is een te ken dat ze geen angst hebben, maar juist bijzonder vertrou wen, wat ook blijkt uit het feit dat ik mag meebeslissen over de casting. Het vinden van geïn teresseerde mensen is geen en kel probleem want er waait een goede roep over dit project. Je zou versteld staan als ik je ver telde wie we allemaal hebben laten opdraven." „Maar de Amerikaanse versie van The Vanishing wordt dus wel een andere film dan Spoor loos, dat is niet anders. Zij wa ren in het begin nogal bezig over het respect dat ze hadden voor mijn integriteit en zo. Toen heb ik ze uitgelachen en gezegd dat ik te oud ben om gevleid te worden. Want over zes maan den praat men dan anders. Want had ik wel vastgehouden aan dat zwartgallige einde, dan was mij later overkomen want ook met Fatal Attraction is ge beurd. Dan is er zo'n sneak pre- dan ;w waar men naar de film zit kijken. Daar zeggen mensen dood had gemoeten en wie er moeten blijven leven. En dat wordt dan alsnog aange past. Dan laat men doodleuk het publiek bepalen hoe jouw film er uiteindelijk uit komt te zien. Dus heb ik zelf nooit ge loofd in het vasthouden aan be paalde dingen. Ik heb bedacht: Spoorloos speelde in Nederland en Frankrijk en je stapt nu over naar Amerika. Maar je stapt ook over van een Europees onaf hankelijk filmkJimaat naar een Amerikaans studio-klimaat. En dan moet je goed inzien dat die twee nieuwe dingen goed wor den in hun eigen soort. Geen kopie van Spoorloos. Die film heb ik tenslotte al gemaakt." „De belangrijkste attractie voor mij om dit te doen is niet om hetzelfde verhaal op een an dere manier te vertellen, maar om andere acteurs te regisseren in vergelijkbare rollen. Dat zie ik als een interessante vakmatige uitdaging. Die nieuwsgierigheid heb ik wel. Dat zal mij heel veel over mezelf vertellen, binnen mijn regisseren. Die verhouding karakter-personage-acteur-re gisseur, die band heb ik nu ge had met Johanna ter Steege, met Donnadieu en Gene Ber- voets. Ik ben er zeer nieuwsgie rig naar hoe die relatie zal wor den onder gewijzigde omstan digheden. in een groter klimaat, met andere acteurs, met andere factoren en een andere werkwij ze. Dat zie ik als een bijzonder avontuur." BIOSCOPEN 14. 18.45. 21.30; za zo 13. 15.30. 18.45.21.30 ALFA 2 Barton Fink a i dag 14. 18 45. 21.30. za zo 13. 15.30. 18 45. 21.30 ALFA 3 Toto Ie heros a l dag. 14, 19.30 22; za zo 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 4 Drop dead Freda .1 .dag. 14. 19 30. za zo 13.30. 16. 19 30 Paris is burning 16 j.. dag. 10 ALHAMBRA 1 tel 6233192 Thelma Louise 12 j.. dag 18.45. 19.30 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Shattered a I dag 14, 19.15. 22. zo 13.30. 16.15, 19.15. 22 CINERAMA 2 The Addams Family a l dag 13 45. 18.45. 21.30. zo 13.15. 16. 18.45. 21 30 CALYPSO 1 tel 6266227 Frankie Johnny al .dag 13.45. 18.45.21.30. zo 13.15. 16. 18.45. 21.30 CALYPSO 2 The silence of the lambs 16 j dag 14. 19 15. 22; zo 13.30. 16.15. 19.15, 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel. 6236615 Delicatessen al. dag 14.30. 17. 19.30. 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE NAPPA Delicatessen a I dag. 14.30, 17. 19.30. 22 CINECENTER-PIERROT La double vie de Veronique 16 j dag. 14 30. 17.45, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Merci la vie 12 dag 14 30. 17 19.30. 22 15 CINEMA 1 INTERN te1 6151243 Hot shots a dag 19.3 ook 14.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL family al. dag 19. in K. 13.30. 16 CINEMA OSCAR The Fisher King 12 j., v *14.30 CITY 1 tel 6234579 Ricochet 16 dag 14. 19.21.30. zo 13.15, 15 45. 19.21.30 CITY 2 Don't tell mom a l dag 13.45, 19. 21.30, zo 13.15. 15 45. 19. 21 30 CITY 3 Curly Sue a l dag. 14 15. 19 21.30. ZO 13.15, 15 45. 19.21.30 CITY 4 V I. Warshawskia i .dag. 14 15. 19. 21.30, zo 13.15, 15 45. 19.21.30 CITY 5 Terminator 2 12 j dag 18.45. 21.30. vr ma dt do ook 14 15 De reddertjes in Kangoeroeland a I za wo 14.15. zo 13.15. 15.45 CITY 6 Toy soldiers 12 j dag. 13.45, 19. 21.30. zo 13.15. 15.45. 19.21.30 CITY 7 A kiss before dying 16 j dag 14.15 19. 21.30. zo 13 15. 15 45. 19. 21 30 DESMET tel. 6273434 Salmonberries. dag. 20. 22, zo ook 14 15 i. de s e aller vi i. dag 19.21 Late night movie, dag 23. zo 13 30 RIALTO 1 tel 6623488 Modem crimes, dag 20. 22. zo ook 13.15 Le Mépris, dag 18, zo ook 15 15 Willy de wolf en Harry de haas a i zo wo 13 Pessi en lllussia a I zowol5 RIALTO 2 Rear window, dag 18 Poison, dag 20.21 45 THE MOVIES 1 tel 6245790 Europa, dag. 1 7.30, 19 45, 22, vr ook 0.15, zo ook 15 THE MOVIES 2 Delicatessen dag 17.30. 22 Stannotutti bene dag. 19.15. zo ook 15 THE MOVIES 3 De zondagsjongen, dag 17 45 Nocturne Indien, dag 2145 Jimi Hendrii. dag 19 30. zo ook 15. vrzaookO 15 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 Hot shots a I dag (beh di) 14, 18 45. 21.30. zo 13 15, 16. 18.45. 2130 TUSCHINSKI 2 Rambling Rose a I dag 14. 18 45. 21 30. zo 13 15. 16. 1845.21 30 TUSCHINSKI 3 Deceived 12 j dag 14. 18 45, 21 30. zo 13.15. 16. 1845.21.30 "AJSCHINSKI4 Guilty bij Suspicion a I dag 14. 18 45.21 30. zo 13.15. 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI 5 Robin Hood a I., dag (beh o 14 18 45.21 30. zo 13 15. 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI 6 The fisher king 12 jdag (beh d< 300k 14 14. zo 13.15. 16 DE UITKIJK tol 623746' Europa 16 i dag 18 70.22 Mio, mijn Mio za zo 13 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Deceived: Goldie Hawn doet afstand van haar lieve-kleine-meisjes imago.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11