Rtv show 'H f :JÉ ,U3M rïï w yztÊjgsL. .1 Concurrentie houdt ons fris' Belgisch drietal hangt de idioot uit in 'Mmdnz' m m 1 W)) Jorritsma op de wip 'About Truus Bronkhorst: spannende documentaire I 1, IV tl K. H' li 1\ AVfM 5" M7ÏTEL Dinsdag 28 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR 8 Jeroen Soer (ex-Caroline, KRO, VARA en TROS) nu directeur van Radio 10-groep et is van het begin af aan bedoe ling geweest meer dan een commercieel radio-station op te zetten. Voor de start van Ra dio 10 in 1988 dachten we al: 'En daarna komen Radio 11, 12,13 enzovoorts'. Met veel ra dio-zenders kan je veel doel groepen bereiken," zegt Jeroen Soer (35), directeur van de 'Ra dio 10-groep'. Vanuit een nu al te klein he renhuis aan de Amsterdamse Honthorststraat zenden ex- discjockey Soer (Radio Caroline, KRO, VARA, TROS), en een klei ne 50 medewerkers dagelijks 24 uur per etmaal Radio 10 Gold, Concert Radio en Power FM via Milaan naar de kabelluisteraars in Nederland en schotelluiste raars elders in Europa. Twee uitzendstudio's en twee monta ge-studio's zijn in het pand continu in bedrijf en in de na bije P.C.Hooftstraat is de ver kooporganisatie van de onder neming gevestigd. Radio 10 zelf is intussen om gedoopt tot Radio 10 Gold. De reden daarvan was, dat de op richters wilden beginnen met Power FM: „En Power FM richt zich met de nieuwste hits en discodance-muziek tot de tus sen 15- en 25-jarigen. Dat re pertoire kon toen van Radio 10 worden gehaald. Radio 10 werd vervolgens tot Radio 10 Gold omgedoopt omdat we er conse quent 24 uur per etmaal gouden oude hits gingen draaien voor de generatie, die met de Beatles is^ opgegroeid. We draaien op Gold nauwelijks nieuwe pla- Radio 10 Klassiek, later omge doopt tot Concert Radio werd opgestart, omdat „er nog een transponder leeg bleef en iedere andere doelgroepkeuze meer geld zou hebben gekost." Uit onderzoeken bleek dat er bij luisteraars behoefte was aan een klassieke zender. De programma's van Concert Radio worden verzorgd door mensen van conservatoriums die de afstudeerden op het vak muziekregistratie, en voorlopig nog voor een deel gefinancierd uit de opbrengsten van Radio 10 Gold. Want commercieel ge zien draait dit laatste station volgens Soer 'boven verwach ting.' Talen Soer: „De keuze van onze eerste drie doelgroepen is ingegeven vanuit economische motieven. Een groot aantal doelgroepen staat nog op ons lijstje. Er is bij voorbeeld ook plaats voor een roek-zender, die mikt op vol wassen muziekluisteraars. Van Concert Radio willen we zo mogelijk een Europese zen der maken, met misschien wel toelichtingen in verschillende talen. Een ander plan naast de doelgroepstations is een 24- uurs-nieuwszender. Maar dat kan alleen via een ether-fre quentie, want ik wil die zender ook in mijn auto kunnen beluis teren. Een andere vraag is of Radio 1 zich als actualiteiten zender in de toekomst goed gaat organiseren." Toen hij nog bij de VARA werkte rijpten er al plannen ooit eens commerciële radio te gaan maken. Soer:Aan de VARA heb ik veel te danken. Op alle zen ders, behalve op Radio 4, heb ik er programma's gepresenteerd. Jeroen Soer „Er wordt i luisteraar gedacht" Samen met Felix Meurders maakten we halverwege de ja ren tachtig het media-program ma 'Het Circuit'. Ik interviewde ondermeer Brinkman, toen mi nister van WVC en ik heb als ge volg daarvan het leggen van de basis, waarop de huidige me- dia-sitatie is ontstaan, van nabij meegemaakt. In Duitsland, Ita lië en Frankrijk ontstonden commerciële omroepen. Van de VARA mocht ik ook in Montreux rondkijken. Daardoor kreeg ik steeds meer inzicht op de ma nier, waarop het medialand schap is georganiseerd en welke veranderingen zich bezig waren te voltrekken." Bij de TROS, tussen 1986 en bij het r 1988, zag Soer duidelijk de pro blemen van het publieke bestel: „Er wordt in Hilversum bij het maken van radio niet aan de luisteraar gedacht. De omroe pen zijn niet bij machte daar iets aan te veranderen vanwege de starheid van het bestel, waarin zij geperst zitten." Samenwerking De samenwerking van KRO, NCRV en AVRO op Radio 3, die tot horizontale programmering in het weekeinde leidde, noemt Soer een prachtig initiatief: „Maar ze beconcurreren er ons niet mee omdat ze op de ver keerde dagen horizontaal heb ben geprogrammeerd. Wij pro grammeren door de week hori zontaal, van maandag tot en met vrijdag. In het weekeinde programmeren wij juist anders. Bewust niet horizontaal. We kiezen andere begin- en eindtij den voor onze programma's, aangepast aan het levensritme van onze luisteraars in het weekeinde. Het heeft bijvoor beeld geen enkele zin om op zondagochtend om zeven uur iedereen het bed uit te praten, want iedereen wil juist in bed blijven liggen." „Je moet op zondagochtend rustige, enigszins terughouden de muziek uitzenden. In Hilver sum wordt er niet aan gedacht, dat elke werkdag een ander rit me heeft dan de dagen van het weekeinde. Zaterdag en zondag zijn onze best beluisterde dagen en dat is echt geen toeval." De Hilversumse programma makers treft volgens Soer geen verwijt: „Zij zitten knel in het «tel: „Concurrentie houdt ons niet alleen fris, maar niet- commerciële omroep moet er ook zijn voor luisteraars, die bij ons niet vinden wat ze zoeken." „Echt een jongensavontuur," noemt Soer achteraf de start in '88 van Radio 10: „Ons eerste interview gaven we in dit pand aan de Honthorststraat vanach ter een paar houten planken, die op wat schragen waren ge legd. De rest van het pand was leeg. Spannende dagen beleef den we toen moest blijken of onze samenwerking met onze Milanese moederzender Rete Zero geoorloofd was. Cable One van Willem van Kooten moest verdwijnen, wij mochten blij ven. De luisterdichtheid van Ra dio 10 daalde in die dagen tot verontrustende laagte. Adver teerders bleven massaal weg. Na de omschakeling van Radio 10 tot Radio 10 Gold steeg de lijn steeds meer, hoger dan wij als ooit hadden verwacht. En dat proces is nog steeds gaan de." LONDERZEEL PETER VAN DE KRAATS Urbanus is terug, dit keèr samen met Goedele Liekens en Werther van der Sarren. Het drietal Belgen was in Vlaande ren eerder een groot succes als het immer aanwezige trio in de VTM-versie Wie ben ik? De quiz stopte op zijn hoogtepunt, en nu hangen de drie de idioot uit in de comedyserie Meer moet dat niet zijn (Mmdnz, noemen de makers het pro gramma gemakshalve). De co- produktie van de VARA en de Belgische commerciële zender VTM brengt 'een half uur spet terende en nooit geziene beel den' uit de catacomben van de Vlaamse Televisie Studio's te Londerzeel in België. „We hebben onze uiterste best gedaan om Mmdnz ook voor de Nederlanders verstaan baar te houden", vertelt Urba nus, de grappigste Vlaming van heel België. Maar hij is net als zijn kompanen Werther van der Sarren, de nieuwste Vlaming, en Goedele Liekens, de mooiste Vlaamse, zeer rap van tong. Een cursus 'Vlaams voor de kijkers' zou voorafgaande aan de serie geen slecht idee zijn geweest. „Een paar jaar geleden was ik veel beter op de hoogte van welke woorden voor de Neder landers niet te verstaan waren. Maar ik ben ook al twee jaar niet meer in Nederland ge weest. Het zou dus best kunnen dat ik wat Vlaamser ben gewor den", gaat Urbanus verder. „Maar ik denk dat we er de al- lerscherpste hoekjes toch wel afgehaald hebben. Er zitten misschien nog wel stukken in die de Nederlanders niet hele maal kunnen volgen, maar ja, dat hebben wij ook als we naar 'jullie' Freek de Jonge zitten te luisteren." Aflevering één levert zeker een plezant half uurtje televisie op, maar Mmdnz komt pas echt op gang als de serie wat gevor derd is. „Toen zijn we, de co- scenarioschrijver Karei Verèert- bruggen en ik, derik ik pas echt op gang gekomen", vertelt Ur banus. „Je moet eerst een goed concept vinden, dan pas begint het te lopen." De onweerstaanbare humor v veel kijkers zal trekken. i Urbanus maakt d^t Mmdnz voor een heel plezant half uurtje zorgt dat beslist FOTO UNITED PHOTOS/DE BOER Freelance-sportverslaggever Jorrit Jorritsma heeft het bij de NOS behoorlijk verbruid. Twee dagen voor de presentatie van de radio-equipe die de Olympi sche Winterspelen zal verslaan, meldde de vroegere schaatser zich af. Officieel wegens cursus verplichtingen die hij te elfder ure zou zijn aangegaan. Doorgaans goed ingelichte bronnen bij de NOS verzekeren dat Jorritsma's terugtreden niets heeft te maken met het handgemeen met Wereldom roep-verslaggever Jack Chapel, eerder deze maand tijdens het NK-schaatsen. De heren heb ben zich vorige week min of meer verzoend: Chapel die door zijn superieuren over het voor val is onderhouden, reist vol gende maand namens de We reldomroep wèl naar Frankrijk af. Binnenkort moet Jorritsma zich in een gesprek met de NOS-leiding verantwoorden over diens besluit om op het laatste moment uit de olympi sche Langs de Lijn-ploeg te stappen. Verwacht wordt dat Jorritsma te horen krijgt dat de NOS niet langer gebruik wenst te maken van zijn diensten. Jorritsma was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. toneel. Massa's rook en gekleur de lampen geven een surrealis tische sfeer die het gemis van de fysieke aanwezigheid omdat het nu eenmaal film is ruimschoots compenseren. De kale maar emotioneel geladen voorstellin gen krijgen zo een mystieke sfeer die er eigenlijk wonderwel bij past. Hoe mooi is bijvoor beeld de scene die ontleend is aan de voorstelling Zwarte Bloe sem, waarin Bronkhorst als veertigjarige witte vrouw sa menwerkt met drie jonge zwar te mannen. Minutenlang regi streert de camera de weer ui terst trage bewegingen van de atletische lijven, de fonkelende druppels zweet op de zwarte huid en de geconcentreerde blikken. Als een vijfde danser draait de camera in dit geval om de in rituele herhalingen ver diepte dansers heen dichter op de huid dan in het theater mo gelijk is. De hartstocht waarmee men in het voorlichtingsmateriaal bij de film steeds maar weer bena drukt dat Bronkhorst geen dans maakt maar kunst, is verbazing wekkend. Alsof dans geen kunst is en ook geen dans meer zodra het wat voorstelt. Als iemand voortdurend danst, zelfs als ze nauwelijks beweegt is het Truus Bronkhorst wel. De overgave waarmee ze langzaam om haar as draait en haar armen in de draai laat meespiralen. De con centratie waarmee ze uiterst traag de handen van het gezicht neemt en de armen uitstrekt als vleugels, zodat het je beslist niet zou verbazen als ze inééns op steeg. Als dat geen dans is dan weet ik het niet meer. ALETTE VAN DOGGENAAR GPD Menig videoclipmaker kan nog wat opsteken van de film die ci neast Frans Zwartjes maakte over danseres Truus Bronk horst. De film bewijst dat je he lemaal geen razendsnelle mon tage en voortdurend wisselende camerastandpunten nodig hebt om een ontzettend spannende muziek- en dansfilm te maken. 'About Truus Bronkhorst' is gemaakt op basis van elemen ten uit de voorstellingen Goud, Dutch en Zwarte Bloesem aan gevuld met voor de film ontwik kelde scènes. De danseres/cho reografe die het dankbare on derwerp vormt is een markante figuur in de danswereld. Ze heeft een vorm bereikt waarin alles wat ze als overbodig er vaart weggelaten wordt. Een en kel object, minimale en vaak herhaalde bewegingen en Bronkhorst zelf zijn voldoende voor voorstellingen waarin de strakke vorm de emotionaliteit nauwelijks lijkt te kunnen be heersen. Regisseur Frans Zwart jes blijft heel dicht bij de inten ties van Truus Bronkhorst, Het is alles eenvoud wat de klok slaat. Truus die met een bordpapieren gouden kroon en een gekwelde blik aan tafel zit. Truus die met een verbeten uit drukking trage bewegingen uit voert. Een close-up van haar ge schminkte gezicht, zo close dat je de poriën kunt tellen en het gevoel hebt de loodkleurige oogleden aan te kunnen raken. Het'trekken van haar mond. Al les recht-toe-recht-aan waarge nomen door het oög van een meestal niet bewegende came ra. Toch geeft Zwartjes een eigen draai aan de Bronkhorst op het Mmdnz is een razendsnel dere aflevering weer terug. Goe- kleed als de strip-Urbanus in programma. In hoog tempo dele gaat bij voorbeeld iedere een te grote rode korte broek, wisselen sketches, grappen en week een keer op. bezoek bij iedere keer een aantal visule wijze spreuken elkaar af. Een bakker-kruidenier Oskaar (Ur- grappen. „Mijn moeder heeft aantal figuren en items keert ie- banus). Urbanus brengt, ver- die broek expres wat te groot gemaakt. Als ik dan een erectie krijg, kom ik niet zo onder spanning te staan." Samen met Werther van der Sarren, van origine toneelspeler, verhaalt Urbanus ook iedere week over de lotgevallen van Klein Duimpje. Die verhaaltjes gaan in een extreem hoog tem po over het scherm. „Die ver haaltjes hadden we veel te lang gemaakt", zegt Van der Sarren. „We dachten eerst dat het pro gramma dertig minuten mocht duren. We hebben de scenes dus maar gewoon versneld." Bij Meer moet dat niet zijn komen de Urbanus-fans zeer zeker aan hun trekken. Het is zijn show en dus- ook zijn hu mor. Van der Sarre is met zijn zeer forse omvang („Hij is een typische Chippendale", zegt Goedele) een perfect slapstick maatje voor de Vlaamse ko miek. En als zij elkaar uitschel den kan zelfs de best gebekte Nederlander daar nog wat van opsteken. Kostuums Voor de twaalf afleveringen zijn zestig opnamedagen uitgetrok ken, vijf per uitzending. In som mige afleveringen zijn meer dan zestig kostuums te zien. Er zijn in totaal 120 verschillende de- cors gemaakt. Mmdnz maakt gebruik van heel fraaie, opval lende decors. Het zijn allemaal getekende striplandschappen. „Het figuurtje dat ik speel, het mannetje met de grote, rodé broek uit de Urbanusstrip, past daar uitstekend in", zegt de ko miek. „Ik vond het daarom wel een goed idee de scenes in een stripdecor te spelen." De onweerstaanbare humor van Urbanus maakt dat Mmdnz voor een heel plezant half uurtje zorgt dat beslist veel kijkers zal trekken. De eerste aflevering die de VTM uitzond moest het op nemen tegen een nieuwe komi sche serie van de BRT, maar trok toch 1,2 miljoen kijkers, bijna de helft van het totaal aantal Vlamingen dat kan kij ken. En de makers vinden de eerste aflevering nog niet eens de beste. (Uitzending, vanavond, 20.10 uur, Nederland 2). 10 meest bekeken programma's van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder cn [dag] programma Journaal 20.00 uur omroep. NOS i 'kdh 30% kijkers ix 1000 i 3.970 VT.I Medisch Centrum West I TROS: 24% 3.140 H TV-show tros; 19% |2.540 -1 4- WO Love Letters TROS: 19% .2.520 1 5- j do. Wedden Dat RTL-4 19% 2.510 hpn ma. Goede Tijden RTL-4: 18% 52-430 rn i zo. Studio Sport NOS .18% 2.430 2a Rying Doctors vara |j 18% 18% 2.380 j 2.370 9. h di. j Doet ie 1 vara irp/bronAGBMe ca .NO! Spoorloos KRO 17% 2.300 Kinderen voor Kinderen valt in de prijzen De elfde editie van Kinderen voor Kinderen is het afgelopen- de weekeinde op het televisie- en filmfestival in de prijzen ge vallen. In de categorie Jeugd werd het VARA-programma on derscheiden met de bronzen medaille. In Nederland werd de elfde Kinderen voor Kinderen in november 1990 uitgezonden. Vorig jaar al was het program ma op het televisiefestival van Moskou goed voor een prijs. Herman van Veen was de presentator van Kinderen voor Kinderen-11. Het programma werd indertijd geheel op locatie opgenomen. De prijs van The New York Festivals werd vrij dagavond in het Mariott Mar quis op Broadway in ontvangst genomen door Aleid Smid, die bij de VARA producer is van Kinderen voor Kinderen. Het programma Steen voor Steen over het werk van Fos ter Parents in onder meer Indo nesië dat in 1991 door de VARA; werd uitgezonden, ont ving ëen zilveren award in de categorie Television Documen tary and Information Programs. STRIPS BOLLEBOOM BOES WÊ A\

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8