Cultuur 'Boeken vertellen iets over jezelf De naakte waarheid van 25 jaar hitparade Scratch-Messiah in Leidse Pieterskerk NTB: Niet iedereen kan nog deelnemen aan cultuur VAKANTIESPREIDING Zomer '92 Donderdag 23 januari 1992 Redactie: 071-161400 CiES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: PIET KOOREMAN 9 In de Pieterskerk wordt aan staande zaterdag een uitvoering gegeven van Handels meester werk Messiah. Het betreft hier een zogeheten 'Scratch-Mes siah, een uit Engeland overge waaid muziekspektakel waarbij een groot aantal muziekliefheb bers een dag lang bijeen komt om de Messiah in te studeren en meteen dezelfde avond uit te voeren. Die uitvoering is uiter aard niet perfect van kwaliteit, maar bruist wel van enthousias me. Het is waarschijnlijk het grootste evenement op het ge bied van klassieke muziek in Nederland. De Messiah van vorig jaar was zaal genoot 's avonds van de grootse uitvoering van het drie uur durende oratorium, waarin een Halleluja met orkaankracht weerklonk. Het gaat, volgens de De Nederlandse Toonkunste- naarsbond (NTB) vindt dat mi nister D'Ancona van cultuur haar eigen uitgangspunten voor het kunstbeleid onvoldoende nakomt. Dat valt op te maken uit het commentaar vanrie NTB op de aanvraag van de minister van een advies van de Raad voor de Kunst over het Kun stenplan voor de periode 1993- 1996. De minister zegt nu wel dat ze cultuurdeelname door ieder een hoog in het vaandel voert, aldus de NTB, maar op het ge bied van de symfonische en muziekdramatische kunst „hebben we op tal van terreinen en in een aantal regio's slechts afbraak van belangrijke orkes ten en andere kunstinstelllingen gezien". Volgens de NTB is het allang niet meer mogelijk dat iedere Nederlander ongeacht zijn afkomst en status kan deel nemen aan culturele manifesta- organisatoren, in de eerste plaats om het musiceerplezier van de deelnemers, maar ook het resultaat telt. Maar liefst 1150 amateurmusici, jong en oud, zetten zich in om geza menlijk een goed resultaat op de planken te brengen. Ook dit jaar zijn er weer vier professionele zangers en zange ressen bereid gevonden om als solisten op te treden: Miranda van Kralingen (sopraan), Xenia Meijer (alt), Marten Smeding (tenor) en Tom Sol (bas). Het geheel staat onder leiding van Jules van Hessen, die net terug is uit China waar hij met enkele grote orkesten heeft gewerkt. Tevens is hij dirigent van het Nederlandse Theater Orkest. Stef Collignon is concert meester en organist is Michiel Ras, winnaar van het Domstad Orgelconcours. Alle overige 1150 plaatsen zijn ingevuld door musici uit heel Nederland. NUMEGEN LAURENS SCHELLEN De 33-jarige drs. Paul Rutten mag zich eind deze maand Ne derlands eerste doctor in de popmuziek noemen. Op 30 ja nuari promoveert de uit Lim burg afkomstige communicatie wetenschapper aan de Nij meegse universiteit. Zijn proef schrift is getiteld 'Hitmuziek in Nederland 1960-1985'. Zijn docentenkamertje in het complexe gangenstelsel van de Nijmeegse universiteit is wat je noemt modaal. Alleen een op vallend grote poster van een wulps ogende Madonna aan de af de ties. De minister is volgens de NTB ten onrechte van mening dat ook in de cultuursector de vraag het aanbod moet bepalen. „Dit principe is volkomen in strijd met de eerder genoemde visie van de minister inzake cul tuurparticipatie. Wij denken dat het aanbod van kunst aan iedere burger het uitgangspunt dient te zijn van het overheidsbeleid." standaardinrichting die het e biedwaardige gilde der beroeps wetenschappers voor zijn werk vertrek prefereert. Zo op het eerste oog het enige tastbare bewijs dat Limburger Paul Rut ten (33) over twee weken als Neerlands eerste doctor in de popmuziek, als een witte raaf door het universitaire wereldje fladdert. Dat laatste mag natuurlijk hoogst merkwaardig heten, want onderzoek heeft allang uitgewezen dat pop(ulaire) mu ziek voor Nederlandse jongeren veruit de belangrijkste cultuur vorm is die hen via de moderne massamedia bereikt. Waarmee de pop in dit opzicht zelfs de tv het nakijken geeft. Of, om maar eens met roek-ster' Bruce Springsteen in zijn song 'No Surrender' te spreken: „We lear ned more from a three minute- record, than we ever learned at school". „Dat is inderdaad zo", do ceert Rutten soepel. „Voor de jeugd is de popartiest niets minder dan een echte vriend, een echte kameraad. Toch be staat er hier in Nederland op universitair niveau nog steeds nauwelijks of geen aandacht voor popmuziek. Zelfs in het in officiële academisch circuit is die interesse lange tijd margi- "HET WORDT TIJD DAT NEDERLAND PLAT GAAT VOOR DE NIEUWE SNAAR" (De Volkskrant) dinsdag 28 januari in Leiden: DE NIEUWE SNAAR speelt "WILLIAM" UITERST MUZIKALE SUPERIEURE SLAPSTICK telefonisch plaatsbespreken 131943/131944 LEIDSE SCHOUWBURG, Oude Vest 43, Leiden Eigentijdse muziek LEIDEN - De serie Muziek in Beweging in de Waag in Leiden biedt aankomende zondag werk van verschillende componisten uit het begin van deze eeuw. Vooraf wordt een inleiding gege ven, waarbij vooral de muzikale eigenheid van de componisten - het componeren tegen de regels in - zal worden belicht. Werken van Hindemith, Poulenc, Tipett, Jolivet en Crawford-Seeger wor den uitgevoerd door het Belgisch Strijkkwartet met Tom Sol (ba riton) en Frans Ruth (piano). Aanvang 14.15 uur. Boekenprijs voor Picasso-biografie LONDEN - De Britse auteur John Richardson heeft dit jaar de Whitbread-boekenprijs (ongeveer 72.000 gulden) gewonnen voor zijn biografie 'A life of Picasso'. Het boek beschrijft Picas so's leven en werk tussen 1881 en 1906. Richardson (1924) be steedde aan zijn boek dertig jaar vooronderzoek en studie. Hij kreeg, wat ongewoon is, toegang tot studio en documenten van de Spaanse schilder en beeldend kunstenaar. De door brouwerij Whitbread gestichte literaire prijs is de op een na hoogste onder scheiding in Groot-Brittannië en wat betreft het prestige komt ze na de literaire Booker-prijs. Bluesmusicus Jack Dupree overleden Jack Dupree: 'barrelhouse-pianist'. •fotoap HANNOVER - De Amerikaanse bluespianist-zanger Champion Jack Dupree is dinsdag in zijn woonplaats Hannover overleden aan kanker. Hij was 81 jaar. William Thomas Dupree, die zijn bijnaam 'Champion' had overgehouden aan de tijd dat hij als professioneel bokser werkte, noemde zichzelf de laatste van de 'barrelhouse-pianisten'. Jack Dupree maakte veel platen onder zijn eigen naam, maar ook was hij een veelgevraagd gastmusi- cus bij jazz- en bluesformaties van onder anderen: Sonny Teny, Brownie McGhee, King Curtis, Chris Barber, John Mayall, Keith Smith en Mickey Baker. NIEUWSLIJN Motorfantasieën van Suver Nuver bouwen grote spanning op RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Suver Nuver De 5De. Concept en spel: Peer van den Berg, Dette Glashouwer en Henk Zwart. Regie: Gerrit Timmers. Gezien: 22/1 LAK, Leiden. Aldaar nog te zien: 23/1 Wat Suver Nuver in 'De 5De' aanreikt, zijn aanzetten tot een verhaal, of misschien wel verha len, die je als toeschouwer zelf mag afmaken. Uitgangspunt van de voor stelling is de opvallend aanwe zige motor met zijspan. Volgens de programmafolder is dat een WAD 1869 (Motokov M72. zij klepper, 750 cc. 20 pk). Voor de ware motorliefhebber betekent dat naar alle waarschijnlijkheid één brok nostalgie. De toon voor een nostalgisch sfeertje wordt al gezet door de aanvangsscène. attend op de •motor zingen twee mannen en één vrouw in een afwijkend ar rangement 'Yesterday'. Als vrij snel daarna twee van de drie van het toneel verdwijnen, de clameert de achtergebleven man met handschoen en zon nebril het befaamde 'Erlkönig'. Dat zijn niet bepaald voor de hand liggende overgangen die in hun associatieve grilligheid kenmerkend zijn voor de voor stelling als geheel. Dat levert een sterk uiteenlopende reeks kortere en langere scènes op. Lanf* niet altijd kun je die op hun inhoudelijke zeggings kracht beoordelen, maar zul je je aan de verbeeldingskracht daarvan moeten overgeven. En de ene keer lukt dat beter dan de andere. Voor de rivaliteit van de twee mannen ten opzichte van die ene vrouw hoef je bij voorbeeld weinig fantasie te hebben. De regelmatig terugke rende symboliek van de kruisi ging is daarentegen veel minder gemakkelijk te plaatsen. Al zou dat te maken kunnen hebben met het katholicisme waarmee de drie reizigers op hun motor tocht door Oost-Europa zijn ge confronteerd. 'De 5De' van Su ver Nuver gaat over motorfanta sieën: gebeurtenissen die zich afspelen tijdens een motortocht op, om en rond de prominent aanwezige motor met zijspan. Na zo'n vijf kwartier is er aan het einde van de voorstelling onwillekeurig toch de nodige spanning opgebouwd, of ze nog met dat ding zullen wegrijden. Die ontknoping komt er. en is geestig. Leidse Hanneke Eggels zet netwerk van 'leeskringen' op Limburger Paul Rutten Nederlands eerste doctor in de popmuziek Hanneke Eggels. Neerlandica. Directrice van de Leidse Stichting Literaire Salon. Geeft in tal van Openbare Bi bliotheken in Nederland cursussen Moderne Nederland se Letterkunde, cursussen waarin het 'moeilijke' essay niet wordt geschuwd. Heeft een dicht netwerk van 'lees kringen' opgezet. Organiseert lezingen over moderne schrijvers in het Letterkundig Museum. Noemt zichzelf gekscherend 'literair animatrice'. je belevingswereld. Je bespreekt die dingen in leeskringen met anderen. Zonder meteen je hele hebben en houden op tafel te leggen, vertel je zo op een indi recte manier iets over jezelf, „Je ziet het de mensen denken: ach, zo'n leeskring, dat is net zoiets als macrameeën. Tegen die vooringenomenheid moet je steeds blijven opboksen. Maar over je voorkeuren, je visie op dan denk ik altijd r het bepaalde zaken. Vroeger, in de woord van de dichter: Wie, zelf negentiende eeuw, was de lees- verblind, nooil leest, brengt diep kring alleen voorbehouden aan de wonde aan die nooit ge nees f Overal in het huis van Hanne ke Eggels bevinden zich boeken. Als dakjes liggen ze over de leu ningen van stoelen of banken, klaar om meteen ter hand geno men te worden. De nieuwste uitgaven, zoals bijvoorbeeld een essaybundel van Abram de Swaan of de biografie van Mar guerite Yourcenar, liggen broe derlijk naast Homerus en Plato. Maar Eggels verzamelt niet al- leeshonger onder de dames." leen boeken, ze 'verzamelt' ook „In die leeskringen uit de lezers. In leeskringen. „In die leeskringen", zegt ze, „krijg je een indirect contact met andere mensen. Boeken vertellen je iets over jezelf. Din gen die je in een boek aanspre ken, weerspiegelen een deel van heren. Vrouwen mochten niet meepraten over zoiets heiligs als de literatuur. Zij lazen ro mannetjes, net zoals ze bor duurden of 'Nader tot u, mijn God' op het harmonium speel den. De literatuur was voor de mannen. Daarin is gelukkig ver andering gekomen. Er zijn veel vrouwelijke deelnemers. Ik heb het idee dat de vrouwen hun achterstand op dit gebied aan het inhalen zijn. Er is een grote gentiende eeuw ging het er seri eus aan toe. Op straffe van een geldboete moest ieder lid het zelfde boek hebben gelezen. Als normaal quantum gold dertig bladzijden per dag. Nu gaat het allemaal wel wat losser, maar dat neemt niet weg dat we seri eus met literatuur bezig zijn. In de leeskringen, mafcr ook in de cursussen Moderne Nederland se Letterkunde die ik geef, zijn het bepaald niet alleen maar de makkelijke boeken die aan bod komen. Nee, ik behandel ook essays, zoals die in de bundel 'Wees blij dat het leven geen zin heeft' van Jaap van Heerden. Je moet de mensen prikkelen en dat doe je niet met literatuur van het tweede garnituur, ze moeten worden aangezet tot nadenken." „Nederland heeft niet echt een grote leestraditie. Van de voormalige Oostbloklanden kun je zeggen wat je wilt, maar er werd wel gelezen. Ik ben in ste den als Praag en Boedapest ge weest en daar zag je dat men sen overal lazen, bij bushaltes, op de roltrappen, tijdens het schaften op de fabriek, noem maar op. En niet zomaar wat, nee, de klassieken, zoals Plato, Homerus, Seneca. Dat was ver plichte literatuur. Bepaalde boeken mochten dan wel niet gelezen worden, maar de klas sieken kende men." Televisieplannen De aandacht die de media be steden aan sport vindt Eggels „overdreven". De literatuur zou best wat prominenter gebracht mogen worden. Toch houdt Eg gels wel van sportprogramma's. Hanneke Eggels: „Ik heb bij de AVRO een opzet v i literatuurprogramma ingediend." -foto jan Rijsdam Ze ziet zelf een parallel tussen sport en literatuur. „Bij het schaatsen zie je tel kens weer dat afstanden sneller worden gereden. Je vraagt je af: houdt het dan nooit op? Nee, het houdt nooit op. Met litera tuur is 't hetzelfde. Je hebt een canon van grote, belangrijke schrijvers die prachtige werken hebben gemaakt. Maar altijd zal er iemand komen die de grote thema's weer anders verwoordt, die met zijn eigen specifieke stijl de mensen verbluft, die ta boes doorbreekt. En terwijl dan de appreciatie voor die nieuwe, avant-gardistische, literatuur op gang komt, zie je dat mensen op plekken buiten beeld alweer met iets anders bezig zijn. De li teratuur is altijd in beweging. Daar hou ik van. Het past bij me. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe impulsen, naar uitda gingen." „Bij de AVRO heb ik een op zet voor een nieuw literatuur- programma ingediend. Ik wil zes uitzendingen gaan maken over zes Nederlandse schrijvers, onder wie Huygens, Claus, Bus ken Huet en anderen. Dat moet geen programma worden waar in het bol staat van het deskun digenjargon, nee, 'gewone' mensen die enthousiast zijn ge raakt over een bepaalde schrij ver mogen daarin aan het woord komen. Zoals bijvoor beeld de administrateur die al les van Vestdijk heeft gelezen of de secretaresse die dol is op Van der Heyden. Ik denk dat dat nu te weinig gebeurt op de televi- derlandse hitwereldje in de loop der tijd gigantische vormen is gaan aannemen. Waren in 1960 nog 6 van elke 10 hits afkomstig uit genoemde genres, 25 jaar la ter is eerstgenoemd cijfer geste gen tot liefst 9. Met als logisch gevolg dat Nederlands bloem der natie de Anglo-Amerikaanse cultuur zowat met de paplepel krijgt binnengebracht. Rutten: „Of die ontwikkeling nou goed of slecht is, weet ik niet. Bovendien staat de pop muziek in dit opzicht natuurlijk niet alleen, je ziet die Amerika nisering ook op tal van andere gebieden in de maatschappij. Wel is overduidelijk dat ook de jeugd haar wereldbeeld steeds meer ontleent aan de massame dia. Met een cruciale rol voor de ingeblikte popmuziek." Graadmeters „Voor alles heb je tegenwoordig cijfers, maten en graadmeters. Voor economische ontwikkelin gen, sociale tendenzen, noem maar op. Behalve als het om cultuur gaat, en zeker die van de jeugd. De uitkomsten van mijn onderzoek lijken mij met name voor de overheid reden genoeg om ook dóar de ontwik kelingen eens tegen het licht te houden zodat je inzicht krijgt in wat er allemaal gebeurt. Ik be doel, als overheid moet je je toch gaan afvragen of je die Amerikanisering nou wel zo graag wilt." Somber over zijn eigen on derzoeksresultaten is Rutten echter allerminst. „Nee hoor. Ik denk niet dat we de jeugd in Nederland weer de klompen dans moeten gaan aanleren. De culturele grenzen zijn allang ge slecht en in Arnhem staat een openluchtmuseum. Maar het wordt onderhand wèl tijd om ons de vraag te stellen of we in dit land wel over voldoende randvoorwaarden beschikken om onze eigen culturele identi teit in stand te houden." Rutten heeft nog een andere rode draad ontdekt in de vader landse hitgeschiedenis. Na op de kop af 664 songteksten aan de hand van eén inhoudsanaly se onder de loep te hebben ge legd, komt de Limburger tot de slotsom dat het allesoverheer sende thema in de Nederlandse hitparade wordt gevormd door idyllische liefdesrelaties. Sterker nog, de top-40 is feitelijk één grote lofzang op de romanti sche liefde. Liefst drie op de vier hits dragen een onwankelbaar geloof uit in de Liefde. Van sex en geweld is nauwelijks sprake. Maar ook protestsongs bereiken maar zelden de hitstatus. Van het rebelse imago dat popar tiesten en hun songs maar al te vaak wordt toegedicht, is in de hitparade bitter weinig terug te vinden. Wel valt uit bijna de helft van de hits een wat onze ker toekomstperspectief te des tilleren. De hitvertolkers blijven dus in meerderheid onverstoorbaar zingen over 'de ware liefde'. „Eigenlijk is het vooral de my the van de echte liefde. Het cli ché-niveau is erg hoog. Maar ja, zoiets vind je in de opera bij voorbeeld evengoed terug. Veel sterker zelfs." „De voornaamste kracht van de popartiest ligt in zijn rol als storyteller. Popsterren zijn wat ze zingen, willen ze althans het krediet van hun vaste publiek niet verspelen. In dit opzicht kun je ze vergelijken met de ac teurs van populaire tv-series." Per slot van rekening beleven óók David Bowie en Tina Tur ner hun 'goede en slechte tij den'. MIDDEN-NEDERLAND Het Nederlands Bureau voor Toerisme adviseert Gelderland, Utrecht en Zuid- Holland (met uitzondering van regio Rijn mond) om op of omstreeks 4 juli met vakantie te gaan. De beste periode binnen de schoojvakantie, voor de beste sprei ding in het land. HAAL DE FOLDER BIJ UW VVV KANTOOR. JieJdcer weg m eiden tand, naai geweest," aldus Rutten. „Internationaal gezien is die belangstelling de laatste jaren behoorlijk gegloeid. Steeds meer takken van de wetenschap gaan zich met de pop bemoei en. Kan ook niet anders, want als cultuurproduct èn econo misch goed heeft popmuziek enorm veel raakvlakken. Maar het blijft natuurlijk merkwaar dig da*t nota bene de musicolo gie nog minder aandacht aan deze muziekvorm heeft besteed dan de sociale wetenschap pen." Rutten heeft minutieus on derzocht of er enig systeem of verband te ontdekken valt in een kwart eeuw popmuziek op de Nederlandse hitpararade. Dat blijkt wel degelijk het geval. In de eerste plaats is de vader landse top-40 een typisch bui tenlandse, Anglo-Amerikaanse aangelegenheid. Niet alleen is de voertaal Engels en verliezen Nederlandstalige artiesten bij gevolg steeds meer terrein, ook de muziekgenres zijn voor het leeuwedeel van Britse en Ameri kaanse oorsprong. Met een ab solute hoofdrol voor de pop- en rockmuziek. Een op zichzelf wellicht niet zo verrassende ontwikkeling, ware het niet dat die Brits-Ame rikaanse verovering van het va-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9