Rtv show 'W: m Produktiedwang en haast zijn slecht voor het Portret Kitty Courbois geeft goede indruk bezeten actrice Tv-documentaire over schrijvers aan Gorbatsjov Het doodvonnis van elf miljoen joden Dinsdag 21 januan 1992 Redactie; 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR 10 IK BEN EEN BREEDSPRAKIG TYPE, met een harde stem en een bewegelijk lijf. Op het toneel kan ik daarvan ge bruik maken, maar op televisie is dat dodelijk. Alles heel klein houden, dat is voor mij een uitdaging." (Leontien Ceu- lemans) 10 meest bekeken programma's van de afgelopen week 41% kijkdichtheid is ca. 133.000 kiflcers van 6 jaar en ouder 9. L110. dag 1 zo-i programma 1 Journaal 20.00 uur omroep; NOS *kdh 32% kijkers x 1000 4190 ZO. j Studio sport NOS 24% 3.200 zo. i Schaatsen EK NOS 24% 3.180 vr. i Medisch Centrum West i TROS 23% 3.030 za. Flying Doctors VARA 19% 2.470 1 H Oppassen VARA 18% 2.450 ma. Goede Tijden RTL-4 18% 2.440 WO. Love Letters TROS 18% 2.410 i 20. Spoorloos KRO 18% •2.360 |l ma Cobra RTL-4 17% 2.320Ï arp bron AG8 Media/NOS ZOGEZEGD „Ik heb nu eenmaal het op niets gebaseerde gevoel dat het nieuws betrouwbaarder is als het door Pia Dijkstra gelezen wordt dan wanneer ik het van Jeroen Pauw of Lo- retta Schrijver hoor." (D66- kaderlid Gerrit Jan Wolffensperger in VARA's TV Magazine) „Wat een ouwelijke, gerem de, arogante ouwe ventjes (op Floris, de jongste na) en bovendien nog eens behept met dat typische Arnie-dia- lect." (Ingrid Harms in Pri meur over het 'koninklijke' interview van Maartje van Weegen). „Kijkdichtheid 19,2, 2,5 mil joen kijkers, waardering hoog op 7,7. Dan moet Hilversum toch meteen Pieter en Ma- griet contracteren voor een mooie Nederlandse serie die jaren kan lopen." (Rubriek Terzijde in Vrij Nederland) „Of ik de nieuwe bondskan selier zou willen worden? Ik kijk wel uit, dan zou ik de helft van mijn inkomeh ver liezen. (Rudi Carell in Pri vé). „Ik speel altijd een beetje van mezelf. Ik kan niet ontsnap pen aan mijn eigen persoon lijkheid, aan mijn eigen li chaam. Ik weeg 100 kilo, ik heb een dikke neus, ik krijg een buikje en hangwangen en heb de ogen van een ach tergelaten hond. Wat kan ik anders doen dan mij plooien naar het personage?" (Phi lippe Noiret in Humo). „Ik denk er serieus over een pruik aan te schaffen, een zonnebril heb ik al. Al is het alleen maar voor als ik eens naar een café wil. De stam gasten daar laten je wel met rust, maar het zijn juist de mensen, die je naar binnen zien gaan en vervolgens hun vrienden optrommelen om daar met z'n allen aan je kop te zeuren." (Antonie Kamer ling, alias Peter Kelder in Privé). „Ik sta te boek als ongenaak baar of omdat ik lang ben en rechtop loop noemen ze me hooghartig. En dat Haagse imago? Wonderlijk, want ik woon al bijna 50 jaar in Am sterdam. Misschien bedoelen ze met Haags wel bekakt. Maar mensen mensen die me echt goed kennen, weten dat ik niet bekakt ben." (El len Vogel in de NCRV-gids). „Wat mensen mij het meest vragen: „Ben je inderdaad zo hard als je overkomt? Welnu, in mijn werk ben ik niet altijd even sympathiek. Camera ploegen noemen mij bijvoor beeld 'De Beul' omdat ik ze nooit de tijd geef om te lun chen." (Willibrord Fréquin in Studio). In de reeks 'Dokument' zendt de NCRV op vrijdag 24 januari een documentaire uit van Mi chael Grigsby over vijf jaar Mi- chail Gorbatsjov. Grigsby sprak mei mensen die tijdens diens bewind schriftelijk contact zochten met de laatste presi dent van de Sovjetunie. Naar verluidt ontving de vroegere partijleider rond 850.000 brie ven gedurende zijn regeerperio de Als basis van Grigby's docu mentaire diende een boek van de auteur Lloyd Fischel. Laatst genoemde was de eerste Wes terling die toegang kreeg tot de postafdeling van het Centrale Comité, dat alle corresponden tie zorgvuldig archiveert. In 'Beste meneer Gorbatsjov' vertellen briefschrijvers over hun brief aan de inmiddels te ruggetreden partijleider en over hun motieven om schriftelijk contact met hem te zoeken. Onder hen waren ook beken de personen, zoals admiraal Ge ne La Roque van het Ameri kaanse Centre for Defence In formation. La Roque klom gere geld in de pena en meent dat zijn correspondentie heeft bij gedragen aan de ontspanning tussen Oost en West. Jn de documentaire komt ook nog een 13-jarig meisje aan het woord. Zij vroeg Gorbatsjov zich in te zetten voor de honge rende bevolking van Etiopië. Leontien Ceulemans over acteren en presenteren Leontien Ceulemans wilde producenten en omroepen la ten weten dat ze nog bestond. Want na een verbintenis als presentatrice aan het televisie programma European Business Weekly en haar rollen in de to- neelprodukties 'Stepping out' van Richard Harris en 'Benja min in het leger' van Neil Si mon zat Ceulemans even in de luwte. Ze had niet op zoveel commotie in de media gere kend. Zoals bekend, had de 'actie' resultaat. De AVRO vroeg haar voor de rol van schoonheids- specialiste Roos in Villa Borg hese' en bij Veronica kon ze aan de slag als presentatrice voor Radio Romantica, het program ma over relaties en seks op de zondagmiddag. Met het eerste aanbod werd een hartewens vervuld. Waarom ze per se in een televisieserie wilde acteren? „Binnen het vak is dat een ac- teervorm die mij het meest aan spreekt. Je ziet wat een nadruk kelijk, breedsprakig type ik ben, met een harde stem en een be wegelijk lijf. Op het toneel kan ik daar dankbaar gebruik van maken, maar op televisie is dat dodelijk." Verleden tijd Villa Borghese, een soap die in samenwerking met de Hart stichting gemaakt werd en waarin een poging werd gedaan om bij de kijker verandering in eet- en drinkgewoonten te be werkstelligen, is inmiddels ver- i verbaasde, was dat het zoveel stof heeft doen opwaaien. Pleunie Touw, Sylvia Mille- Adèle Bloemendaal, liz Snoyink, alle maal hebben ze erin gestaan, maar toen brak er niet zo'n storm van publiciteit los." Het is precies een jaar geleden dat het bloot van Leontien Ceulemans van de 'glossy* pagina's van Playboy af spatte. Ze wist wel dat ze er de aandacht mee zou trekken, daar deed ze het ook om. leden tijd en het ziet er niet naar uit dat er een vervolg op komt. De 13-delige serie met een 'beautyfarm' als centrale lo catie deed het niet goed bij het publiek. Leontien Ceulemans wijt de mislukking voor een deel aan de haast waarmee geprodu ceerd moest worden. De AVRO en producent René Stokvis wil den in januari starten, maar de Hartstichting stond erop om in het kader van hun acties in ok tober uit te gaan zenden. „Dat betekende dat de scripts van schrijver John Brason nog 'nat' uit Engeland kwamen en dat ze als de bliksem vertaald werden. Er was geen tijd om de scènes nog eens rustig op hun dramatische inhoud te bekijken en om te repeteren. Ook schets te Brason situaties die zich las tig naar het dagelijks leven hier lieten vertalen: een directeur die zich fanatiek met het wedden op paarden bezighoudt, is nog altijd veel meer een Engelse be zigheid." Ceulemans en haar collega's lieten hun speelvreugde niet be derven door de minder gunstige omstandigheden waaronder ge werkt werd. Maar de actrice wil wel stellen dat haast en produk tiedwang schadelijke gevolgen hebben voor het vak televisie- acteren. Kijkers zien dat. Ze pleit dan ook voor een laborato riumfunctie. „Die toneelschool bijvoorbeeld is er niet voor niets. Daar kun je binnen de be slotenheid van de opleiding vre selijke smakken maken en tot grote hoogten stijgen. Niemand ziet het nog, dus kun je je vak manschap rustig ontwikkelen. Het materiaal waarmee acteurs werken, is hun kop, lijf, gedach ten en emoties. Om daarmee meteen voor de leeuwen te wor den gegooid met nauwelijks er varing of techniek om op terug te vallen, levert bedroevende acteerprestaties op zoals je die ziet in 'Goede tijden, slechte tij den'. Ik heb geboft dat ik de goeie ouwe tijd heb meege maakt, waarin voor een televi sieserie nog weken gerepeteerd werd." Voorlopig gaat Leontien Ceu- Kitty Courbois is de eerste persoon in een driedelige serie over 'acteren'. AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER De actrice Kitty Cour bois van Toneel groep Amsterdam is de eerste hoofdpersoon van een driedelige NOS-serie over ac teurs die wordt voortgezet met portretten van Hans Dagelet en Pierre Bokma. Regisseur Cees van Ede volgde haar tijdens re petities van 'Als wij doden ont waken' van Hendrik Ibsen, de produktie die afgelopen dinsdag in première ging in de Amster damse Stadsschouwburg. De beelden geven in de eerste plaats een indruk van de sym pathieke bezetenheid en het grote vakmanschap van Cour bois. Daarnaast wordt echter duidelijk waarom het publiek naar deze prachtige voorstelling moet gaan kijken. Dat is ook precies de bedoeling van de NOS, die vorige seizoenen ge lijksoortige series uitzond waar in regisseurs werden geportret teerd. Courbois blijkt een openhar tig verteller. Over de manier waarop zij haar vak beleeft zegt zij bij voorbeeld: „Als ik zestig voorstellingen achter elkaar speel, verlang ik natuurlijk naar vakantie. Maar na twee weken heb ik daar alweer genoeg van. Stoppen met acteren zou dan ook niet goed voor me zijn. Ik kan daarin weg zijn van mezelf, of mezelf juist opzoeken. Door die psycho-analytische werking heb ik dan ook beslist geen psy chiater nodig." Toneelspelen staat voor haar gelijk aan volle dige overgave: „Tijdens de repe tities droom ik van een stuk en malen voortdurend de teksten Driedelige NOS-serie over Nederlandse acteurs door mijn hoofd. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed, ben voortdurend bezig met uitpro beren. Maar ik ben nu eenmaal een heftig mens. Op een andere manier kan ik het niet." Regisseur Titus Muizelaar prijst behalve haar vakman schap juist die „gulheid" waar mee zij zich aan het werkproces overgeeft. Als aardig detail ver telt hij nog dat hij als elfjarig jongetje al verliefd op Courbois was en sindsdien al haar rollen zag. „Het was dan ook een bij zondere ervaring tenslotte met haar te mogen werken. De ver- lemans door met het presente ren van Radio Romantica, sa men presentator Alfred Lagar- de. Seksuologe Maria (accent op eerste a) Schopman is de deskundige die alle thema's op het vlak van seks en relaties be denkt. „Ik fungeer alleen als ge- interesseerde leek en probeer de vragen te stellen die bij de luisteraar opkomen, dus niet die van de bellers. Ik bereid me voor door over een onderwerp te lezen, maar pas er wel voor op dat ik me niet op het terrein van Maria begeef. Zij moet de meeste ruimte krijgen, want mensen bellen haar voor advies. Wat ik zo goed van Maria vind, is dat ze niet boven, maar naast de mensen staat. Echte pro bleemgevallen belt ze na de uit zending terug, ze doet ook nog eens aan nazorg. Door de ma nier waarop zij met bellers praat, krijg ik zelf bijna een soort lessen in liefde, relaties en romantiek." Verrassende invalshoeken De gemiddeld twaalf tele foongesprekken per uitzending leveren altijd weer verrassende invalshoeken op, is de ervaring van de presentatrice, wat niet hetzelfde is als het krijgen van een allesomvattend begrip. „De ene keer denk je: 'Ja, zo kan het ook', maar de andere keer: 'Nee, dank je'. Het gaat er niet om dat wij alles maar normaal moeten vinden. Als iets ver van me af staat laat ik dat duidelijk mer ken." Zo kon het gebeuren dat een exhibitionist opbelde tijdens een uitzending over 'Jezelf blootgeven'. „Die had het the ma te letterlijk opgevat. Zo'n meneer laten we keurig uitpra ten, waarbij uitgebreid aan de orde komt hoe het zo gekomen is en dat hij er zo onder lijdt. Maar, zonder dat ik moralise rend wil zijn, zeg ik dan ook dat ik vind dat zo iemand terreur uitoefent, omdat hij kickt op het feit dat hij een schokeffect bij vrouwen teweeg brengt." Dat Romantica Ceulemans' nieuwsgierigheid naar bepaalde onderwerpen bevredigt, is een prettig neveneffect In eerste in stantie is ze blij dat ze met Ma ria en medepresentator Alfred Lagarde een steentje bij kan dragen om wat begrip te kwe ken. Want het is schrijnend hoeveel onbegrip en leed op dit terrein nog heerst. Gelukkig weet Lagarde door zijn relative rende opmerkingen te voorko men dat het alleen maar kom mer en kwel wordt, vertelt Ceu lemans. „Maria en ik zijn allebei wat zwaar op de hand en als je EO staat stil bij 50 jaar 'Wannsee' zes miljoen joden het leven zou kosten. Vanavond zendt de Evange lische Omroep een documen taire uit, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gebeur tenissen, die vooraf gingen aan de Wannsee Conferentie. Er wordt veel historisch ar chiefmateriaal getoond uit de nazi-periode. Centraal staan gesprekken met twee van de bekendste historici op het ge bied van de Holocaust, de Is raëliër Yehuda Bauer en de Duitser Eberhard Jacket Ook worden filmfragmenten ge toond van het proces tegen Eichmann in Jerusalem in 1961. liefdheid is er alleen maar door aangewakkerd", glimlacht hij verlegen. Ibsens stuk gaat over de op gebrande beeldhouwer Rubek, die niets meer heeft gepresteerd sinds zijn inspiratiebron Irene (Courbois) hem heeft verlaten. In gezelschap van zijn vrouw Maja ontmoet hij Irene op nieuw: in de slotscène kiest hij samen met haar bovenop een gletsjer voor de dood. Het is een verhaal vol zware symboliek over relaties en de zingeving van het leven. Muizelaar koos voor een „kale" aanpak zonder aangezette dramatiek, zodat er zelfs het nodige te lachen valt tijdens de voorstelling. Deze eerste uitzending van .Acteren" geeft een fascinerend inzicht in alles wat er aan deze première vooraf ging en belooft veel voor de volgende afleverin gen. Hans Dagelet wordt ge volgd tijdens de repetities voor de vrije produktie „Memories vari een zak"; in het laatste deel zien we Pierre Bokma van To neelgroep Amsterdam tijdens de voorbereidingen op zijn rol in 'Vastgoed BV'. 'Acteren' wordt op Nederland 3 uitgezonden 23 januari (21.25 tot 21.54 uur) 30 januari (21.24 tot 21.54 uur) en 6 februari (21.13 tot 21.48 uur). Dinsdag 20 januari 1942 staat te boek als de dag waarop een van de gruwelijkste besprekin gen uit de historie plaatsvond. Op die dag kreeg de organisa tie en de coördinatie van de 'Endlösung', het plan voor de vernietiging van 11 miljoen Europese joden, gestalte. In de villa 'Am Grossen Wannsee 56-58', kortweg meestal "Villa Wannsee' genaamd kwamen op uitnodiging van Reinhard Heydrich, Chef der Siecher- heitspolizei und SD. De confe rentie duurde slechts ander half uur. De vraag was name lijk niet meer of, maar hoe de joden vernietigd moesten worden. Dat het moest gebeu ren had Hitier een jaar eerder al beslist. SS-Oberstumbahn- führer Eichmann had de con ferentie voorbereid en werd door Heydrich officieel belast met de uitvoering van de End lösung, die uiteindelijk aan In Villa Wansee, waar ook opnamen werden gemaakt, is sinds het begin van dit jaar een permanente tentoonstel ling ingericht over het leven en sterven van joden. Nederland 1, EO, 22.46 uur. dan niet oppast, verzandt de uitzending in louter gevoel. Door Alfreds aanwezigheid wordt het nooit diep tragisch en zijn nuchtere opmerkingen breekt het ijs en moeten bellers ook lachen." Een vrolijk voorbeeld dan maar tot slot. Leontien Ceule mans haalt de Surinaamse me vrouw aan die vol vreugde ver telde hoe ze de eerste keer klaarkwam. „Dat was ongeveer tweeëntwintig jaar geleden. Daarna was het nooit meer zo leuk en lekker geweest, zei ze, hoewel ze nog steeds veel ple zier aan seks beleefde. Het bleef heel netjes, hoor. Ze gebruikte geen schuttingtaai. Vrouwen kunnen dat allemaal veel sub tieler vertellen dan mannen. Met zo'n klaterende en blijde lach zei ze: „Het was alsof er honderd klokjes gingen klinge len." Regionale radio goed beluisterd Van iedere 100 minuten radioluis- tertijd gaan er gemiddeld 24 naar de regionale omroep. Dat zijn er weer 6 meer dan vorig jaar. Alleen Radio 3 blijft hier met 31 procent nog boven. De andere Hilversum- se zenders en de kabelstations blijven ver achter bij dit marktaan deel. Deze cijfers komen uit het continu luisteronderzoek van NOS/KLO in samenwerking met AGB-Media. Het zijn de cijfers over de maand november 1991. Per dag luisteren 2,5 miljoen personen van 13 jaar en ouder mi nimaal een kwartier naar een re gionaal radiostation. Dat is 300.000 meer dan vorig jaar. Radio Noord-Holland scoorde goed. In november 1989 luisterde 4 pro cent van de mensen naar deze re gionale omroep. In 1990 steeg de luisterdichtheid naar 9 procent en in 1991 naar 11 procent. Radio West is aan schommelin gen onderhevig. In november 1989 luisterde L4 procent van de mensen naar deze omroep en in 1990 was dat maar liefst 20 pro cent. In november 1991 daalde dit percentage echter weer naar 16 procent. STRIPS BOLLEBOOM pp IS TOCH GEEH MOOIER 7-\ 8e£lo, rwt 'ti Het.aeae J TELEVISIE V rt SieCT MEER \^AF?(ATiej| BOES ••r' .UJT A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10