Rtv show Publieke bestel zo gek nog 'Die Linda, die is geweldig... Kees Boerhout bij NOS benoemd tot hoofd sponsorzaken Whitney Houston .Y Martijn Sanders, de directeur van het Amsterdamse Concertge bouw, doet pogingen om het ge kuch tijdens uitvoeringen tot een minimum te beperken. In navol gingvan het Newyorkse Lincoln Center's Avery Hall worden menthol- en citroensnoepjes uit gedeeld. Verzocht wordt overi gens niet te knisperen met de cellofaantjes en op de snoepjes te zuigen en ze niet door te bij ten. •fir Naar eigen zeggen gaat het om een vriendschapsrmg'van een heel speciale vriend. Het is dan wel geen officiële verlovingsring, volgens Regina Brown die de PR voor Whitney Houston verzorgt, voor haar vele mannelijke bewon deraars moet het wel een teleur stelling zijn dat ze de ring draagt. Wie die heel speciale vriend is, weet alleen de zangeres zelf. Ge gokt wordt op ene Bobby Brown. Trouwplannen zouden er overi gens (nog) niet zijn. ■fir Even een stukje royalty. Mocht u denken dat prinsessen en aan verwanten het makkelijk hebben, ARCHIEFFOTO EPA dan is hier het bewijs voor het te gendeel. In 1991 verscheen de Britse prinses Anne liefst bij 745 openbare gebeurtenissen, ruim twee per dag dus en meer dan haar moeder, koningin Elisabeth, die 581 keer in het openbaar ver scheen. fir Negen jaar heeft-ie er voor ge vochten, maar nu heeft Pat Gei- ger (72) eindelijk zijn zin. Er komt een (Amerikaanse) postze-. gel van Elvis Presley. US Postal Service brengt in 1993 een serie uit ter ere van Amerikaanse rock 'n' roll-muziek. Geiger is niet he lemaal tevreden, want eigenlijk zou er een solo-zegel van 'The King' moeten worden uitge bracht. De serie zal vijf zegels omvatten met in elk geval ook af beeldingen van Buddy Holly en Richie Valens. Twee anderen zul len zeer spoedig bekend worden gemaakt. De artiesten moeten minimaal tien jaar dood zijn. Kandidaten daardoor zijn onder anderen Sam Cooke, Jimi Hen- drix, Jim Morrison, Janis Joplin, Mama Cass en Otis Reciding. Donderdag 16 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: HANS BOEZELUN IK VOORSPEL een toenemende interesse voor kwalitatief betere programma's. De eerste klap van de commerciële stations heeft iedereen duize lig gemaakt. Maar dat gaat over. (Richard Schoon hoven) stardom Richard Schoonhoven gaat optimistisch weg bij KRO In doen en laten mag Ri chard Schoonhoven zich dan bescheiden voor doen, hij wil zich best laten voor staan op z'n verdiensten bij de omroep. Kwistig strooit hijt met uitspraken van zich zelf, met jaartal en al. „In 1982 vei ik al in het Capitool..." Schoonhoven was de man die in 1962 chef van KRO's Brand punt werd en die feitelijk 'de televisiejournalistiek' in Ne derland body gaf. Schoonho ven was ook de man die na een bliksemcarrière bij de katho lieke omroep in 1981 werd be noemd tot programmacom missaris televisie bij de NOS. Twee jaar later werd hij door de KRO werd teruggehaald als media-directeur. In die laatste functie is hij nu afgetreden. Tot 1 oktober blijft hij bij 'zijn club'. Voordat hij tot chef bij Brand punt werd benoemd, was Schoonhoven redacteur Mijn streek van de Volkskrant. Stand plaats Maastricht. Lücker, de voormalige hoofdredacteur van die krant, vond de overstap naar de KRO maar niks. Hij betichtte Schoonhoven ervan dat hij 'uit het vak' stapte en naar 'het vari été' ging. „Hij had er altijd moeite mee als mensen bij zijn krant vertrokken. Lücker was een rasechte en intelligente journalist. Hij dacht dat televisie wel eens een concurrent van kranten kon worden." Brandpunt was de eerste ech te wekelijkse actualiteitenru briek. Schoonhoven voerde een hele generatie pioniers aan, on der wie Aad van den Heuvel, Ed van Westerloo, Frits van der Poel en Han Mulder. Gesprek van de dag „Het nieuwe was dat wij bewe zen dat journalistiek, mits goed vertaald naar het scherm, een breed publiek kon trekken. Dat reportages emoties konden op wekken. Dat je met het brengen van nieuws het gesprek van de dag kon zijn. Niet alleen met een goochelnummer, ook met een maatschappelijk-relevant onderwerp. Dat was belangrijk. Dat je televisie niet alleen ge bruikte als een middel tot esca pisme." Dat laatste ziet hij nog steeds als het grootste gevaar dat het medium televisie bedreigt. „Het is heel triest wanneer je in La tijns Amerika ziet dat televisie daar alleen wordt gebruikt om mensen te verdoven. Een Engel se krantemagnaat zei eens: „Ach, televisie is een schemer lamp om de krant bij te lezen. Dat zou menige krantedirecteur erg graag willen." „Ik durf te zeggen dat televi sie de ontzuiling mee in de hand heeft gewerkt. Je zag dat protestanten ook normale men sen-waren. Dat socialisten ook konden lachen en geen verder felijke creaturen waren. Dat ze geen staart hadden, of bokkepo- ten en duivelsoren. Nou lach je ermee. Maar televisie ontstond toen het mandement, het ver bod van katholieken om zich met socialisten in te laten, nog werkte. Wij schoven dat blok- denken terzijde, als stammend uit een voorbije periode. Toen wij in Brandpunt anderen dan KVP-voormannen haalden was dat een journalistieke omslag." Over de 'objectiviteit' van tv- joumalistiek: „De camera is het oog. Maar belangrijk is waar die camera staat en waar die op ge richt is. Bij CNN vond ik ze tij dens de Golfoorlog dus verkeerd staan. Bij CNN werd de euforie van de soldaat, de nationale Amerikaanse opluchting in beeld gebracht dat men niets te duchten had van de luchtmacht van Irak. De CNN bedreef met al die camera's misinformatie, schijnobjectiviteit. De wereld werd gewoon misleid in die eer ste dagen. De essentie van jour nalistiek, dus ook van tv-jouma- listiek is de eerlijke afweging. De vraag wat de essentie van het nieuws is en de vraag wat mensen moeten weten. Mijn grootste verwijt aan commer ciële zenders is dat ze net doen of het nieuws ze interesseert. Ik geloof in de Fairness-doctrine: dat journalisten eerlijk en inte ger handelen, en dat ieder zijn eigen objectiviteit heeft." Bestel Hij vindt dat het Nederlandse bestel moet overleven, moet blijven bestaan. „En ik blijf ook denken dat het nog even te gaan heeft. Het hoort bij Neder land als het roodbonte vee. Er zijn wel fouten gemaakt. Met de kleine omroeporganisaties die we hebben, hadden we veel eer der moeten streven naar sa menwerking. In 1984 zei ik al dat schaalvergroting nodig Volgens Schoonhoven zien de kijkers, nu ze de mogelijkheid hebben om te zappen, nu pas echt dat de Nederlandse publie ke omroepen nog zo gek niet zijn. „Wij hebben bijvoorbeeld jarenlang een verkeerd beeld over de buitenlandse televisie gegeven, door steeds de beste. Amerikaanse en Engelse pro gramma's te vertonen. Via de kabel kan iedereen nu de wer kelijkheid zien. Volg de BBC maar eens een week... Dan weet je wel beter." Hij leunt vergenoegd achter over. Programma's worden weer belangrijker, voorspelt Schoonhoven. „Programma's van het karakter, zoals ze bij pu blieke omroep worden uitge zonden. Die interessant zijn voor groepen mensen. Er zullen ook KRO-programma's bij zijn." Wat feller: „Ik daag ze uit, al die profeten die geroepen heb ben dat er met de 'grote liberali sering', met de komst van com merciële stations meer keus zou Richard Schoonhoven: „Het publieke omroepbestel hoort bij Nederland als het roodbonte vee." *fötogpö komen. Het zijn valse profetie- stroomd op al die netten met al en. Ze hebben niets nieuws in die toegenomen reclames: het is de nieuwe veelheid gecreëerd, nooit in die hoeveelheid geïn- Het zijn oude series en oude vesteerd in programma's. De li- formules die ze vertonen. On- beralisering zou nodig zijn om langs heb ik ze uitgedaagd: zeg eigen produkties tegenover het het dan. Geef dan eens een Amerikaanse aanbod te ontwik voorbeeld van het tegendeel. Al kelen. Het resultaat is dat er dat geld dat binnen is ge- steeds meer Amerikaanse pro gramma's nódig zijn om-te kun nen blijven uitzenden. Dat is het failliet van het Europese mediabeleid. Nogmaals. Ik voorspel een toenemende inte resse voor kwalitatief betere programma's. De eerste klap heeft iedereen duizelig ge maakt. Maar dat gaat over." Traumhochzeit (RTL Plus) wordt succes Linda de Mol gaat Duitsland 'verove ren'. Het gemengd Nederlands/Duitse publiek bij de eerste opnamen van het programma 'Traumhochzeit' weet het zeker. Met presen tatrice Linda de Mol als een 'Hollandische Frau Antje' in de onbetwiste hoofdrol moet deze huwelijksshow bij een interna tionaal kijkerspubliek voor een lach en een traan zorgen. In opdracht van RTL Plus brengt Linda vanaf a.s. zondag dertien afleveringen op de beeldbuis. In de Duitse show van de 27-ja- rige Linda speelt de plaats Ahaus, vlak over de grens bij Enschede, een belangrijke rol. Bij Traumhochzeit, dat in Hil versum wordt opgenomen, gaan de winnaars aan het slot ter plekke met elkaar trouwen. Maar omdat dit televisiehuwe lijk in Duitsland niet geldig is doen de droomparen het on middellijk na afloop van de show nog eens officieel over in Ahaus. Het eerste winnende paar - Josef Speer en Susanne Kruizig - is afkomstig uit München en heeft nog nooit van Ahaus ge hoord, zo laten ze ambtenaar J. Sundermann weten. Het bruidspaar is per taxi van Hil versum naar de Duits/Neder landse grens gereden, met in het kielzog een bus vol met fa milieleden, vrienden en beken den. Nadat, in de trouwzaal, het officiële ja-woord eruit is, wor den de twee gefeliciteerd door de aanhang. En vervolgens rijdt het kersverse paar naar het vlakbij liggende Rasthotel Rudolph waar vijftig familiele den en vrienden het bruilofts feest mogen meemaken. Mu ziek, diner, een bruiloftstaart in drie etages: RTL Plus heeft overal voor gezorgd. Om de der tien winnende paren zo goed mogelijk te ontvangen is in het hotel zelfs een speciale bruidss uite met hemelbed ingericht. Voor het eerste Duitse droompaar kan de show'van Linda de Mol dan ook niet ka pot. „Het is een prachtige show, met veel meer power dan wij in Duitsland gewend zijn", vindt Josef. „En die Linda, die is ge weldig. Zo leuk ze op de Bühne is, zo leuk is ze ook in werkelijk heid." Linda zelf is tijdens de opname van de eerste afleve ring van Traumhochzeit be hoorlijk nerveus. „Ik heb al zo vaak Love Letters gepresen teerd, maar deze show is toch wel even wat anders. Duitsland is uiteindelijk een stuk groter dan Nederland," zegt ze vlak voor de camera's gaan draaien. Om de Duitse taal onder de knie te krijgen is ze twee weken naar school in Frankfurt ge weest. „Gelukkig begrepen de kandidaten bij de repetities pre cies wat ik bedoelde", grapt ze. Routine Geroutineerd loodst Linda de drie Duitse stellen die uit Keu len, München en Frankfurt ko men door het prora-amma. Het publiek, voornamelijk familiele den van de kandidaten, kijkt vol spanning toe hoe hun favorie ten een dans- en zangnummer opvoeren, raadsels oplossen ep rijmpjes afmaken. „Jullie mo gen niet roken, niet met foto toestellen flitsen, niet voorzeg gen en niet in de neus peuteren, HILVERSUM GPD De NOS heeft Kees Boerhout aangesteld als hoofd sponsorzaken voor de NOS-prögramma's. In die functie gaat hij zich voornamelijk bezighouden met het opzetten van een sponsorbeleid en het werven van sponsors. Boerhout was Hoofd Bu reau Programmaleiding bij de NOS. Voor die nu ontstane vacature wordt bij de NOS nog naar" een oplossing gezocht. De NOS-directie heeft besloten een sponsor functionaris aan te stellen om de onafhankelijk heid van programmamakers ten opzichte van wensen van sponsors te waarborgen. Volgens een NOS-woordvoerder is hiermee een scheiding ge- creërd tussen de programma's en de sponsoring. Deze scheiding is verplicht gesteld in de Eu ropese Richtlijn voor grensoverschrijdende televi sie, die twee jaar geleden werd aangenomen. In oktober werd de richtlijn ook in Nederland van kracht. Volgens deze 'Europese wet' mpeten in formatieve programma's 'schoon' blijven van sponsoring. De NOS heeft besloten 'inscript-sponsoring' (het noemen van een produkt in een dramaserie) niet toe te staan. Ook zijn instellingen die een po litiek (loei nastreven uitgesloten van sponsoring. Voorts heeft de NOS besloten voor de volgende programma's geen sponsors aan te nemen: NOS- Journaal, Jeugdjournaal, NOS-Laat, Sesamstraat, Den Haag Vandaag, Het Capitool, Van Gewest tot Gewest, minderhedenprogramma's en evene menten waarvan sponsoring ethisch onwenselijk wordt geacht (bijvoorbeeld de jaarlijkse Doden herdenking). Kijkers zullen in de toekomst vijf se conden voor en/of vijf seconden na een program ma de naam van de sponsor in beeld krijgen. De NOS zegt nog geen sponsors te hebben gevonden. strips bolleboom voor de opnamen op het hart gedrukt. Wat ze wel mogen is lachen en juichen. En Kay Sturm en John de Mol in hoogst eigen persoon geven precies aan wanneer dat moet gebeu ren. Als waanzinnigen staan ze voor de tribune te springen en te klappen als er massaal ge klapt moet worden. Het leukste onderdeel vinden de bezoekers van 'de show de ludieke huwelijksaanzoeken van de kandidaten. Met een verborgen camera zijn deze op genomen. Zo laat Susanne 'haar' Josef, electricien, naar een klant komen waar hij een stekker in de badkamer moet repareren. Plotseling stort de hele muur in en ziet de ge schrokken Josef Susanne achter achter de kapotte spiegel ver schijnen. "Wil je met me trou wen', vraagt ze haar stomver baasde vriend. Een ontroerend moment, zo vindt het publiek. De twee hoofdpersonen, die de opname -van het huwelijksaan zoek voor het eerst terug zien laten de tranen vrij gaan. Linda de Mol veegt uiteindelijk haar tranen weg. Zij en haar broer John de Mol kijken zichtbaar voldaan. Tranen, emoties. Daar is het uiteindelijk om te doen bij Traumhochzeit. „Het gaat prima", fluisteren de televisiemakers dan ook te gen elkaar. „De Duitse kandida ten zijn wat stijver dan de Ne derlandse, maar het slaat vast wel aan." De Duitse producer Kay Sturm is na aflooP ronduit enthousiast over Linda. „Zij is fantastisch. Ik weet zeker dat de Duitsers gek op haar zijn. Zij lijkt een beetje op Frau Antje, blond, leuk en heel natuurlijk. En ze spreekt het Duits al beter dan welke andere Nederlandse televisieman of vrouw dan ook." Linda de Mol - Traumhochzeit, zondag 19 januari, 20.15 uur, RTL-Plus boes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6