Cultuur Barton Fink: Juweel van 'n film Klassieke scènes in Python-film Frankie Johnny: ongelukkige casting nekt een goed verhaal DONDERDAG 16 JANUAR11992 FILMS BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 Barton Finka l 14, 18.45,21.30; za zo 13. 15.30, 18.45,21.30 ALFA 2 Toto Ie heros a l.. 14, 19.30.22; za C zo 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 3 Drop dead Fred a.l 14, 19,21.30; Za zo 13, 15.30,19,21.30 ALFA 4 Paris is burning 16 j., 14, 19.30,22; za zo 13.30. 16.19.30,22 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Thelma Louise 12 j 18.45, 21 30. vrmadi do ook 14/Fievel in I het wilde westen al .zazowo 14 ALHAMBRA 2 Dances with wolves a.l., 13.30, 19.30 I BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 The Addams family a.l., 14, 19.15, 'l 22, zo 13.30, 16.15, 19.15,22 CINERAMA 2 The fischer king 12 j., 13.45, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16. 18.45,21.30 I CALYPSO 1 tel. 6266227/6234876 Frankie Johnny a I.. 13.45, 18.45, 2.1.30, zo 13.15, 16. 18.45, 21.30 CALYPSO 2 The silence of the lambs 16 j 14. 19.15, 22; zo 13.30, 16.15, 19.15. 22 CINECENTER-CORALINE tel. 6236615 Merci la vie 12 j„ 14.30,17, 19.30, 22.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Delicatessen a.l., 14.30,17,19.30, 22 CINECENTER-PIERROT La double vie de Veronique 16]. 14.30,17.15,19.45,22 CINECENTER-JEAN VIGO Daddy Nostalgie a l 14.30. 17.15. 19.45. 22.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL tel. 6151243 Hot shots al. 19.30, 22. zazoook 14.30 j CINEMA 2 INTERNATIONAL The Addams family a.l.. 19. 21.30 CINEMA OSCAR The naked gun 27* a.l., vr za wo 20/White room 16 j., ma di 20/Bingo a.l., zazowo 14.30 CITY 1 tel. 6234579 Ricochet 16 j., 14. 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19.21.30 CITY 2 -{•«aPon'ttell mom a.l.. 13.45,19, ™1.30. zo 13.15. 15.45, 19,21.30 - CITY 3 Harley Davidson the Marlboro man 12 j.. 14.15, 19. 21.30, zo 13.15, ^15.45. 19,21.30 CITY 4 Curly Sue a.l., 14.15, 19,21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 5 Doe Hollywood a.l 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 6 Terminator 2 12].. 18.45,21.30, vr ma di do ook 13.45 I CITY 7 A kiss before dying 16 j., 14.15.19. 21.30.-zo 13.15. 15.45, 19. 21.30 I DESMET. tel. 6273434 Ik, de slechtste aller vrouwen, 19. 21zo ook 14.15/My father is coming. 20, 22, zo ook 12.15/Late night movie, 23, zo 12 KRITERION 1 tel. 6231708 Piano mecanique, 17.30, 19.30/Oblomov a.l. ,21.30 Daantje de wereldkampioen a.l.. za zo wo 15/Pippi in Taka Tuka land a.l.. za zo wo 15/Pinokkio a.l., za zo 13/Lucky Luke a.l., za zo 13 STUDIO K Pink narcissus, 18/De Grap. 20,22 RIALTO 1 tel. 6623488 Schemering. 18/Muren, 19 45/Ma- nuscript, gevonden te Saragossa. 22, zo ook 15/Snuitjea.l..zo 13/Jungle book a.l., zo wo 15 RIALTO 2 Les cousins, 18/Le Mépris, 20,22, zo ook 15.15 THE MOVIES 1 tel. 6245790 Delicatessen. 17.45, 22/Jimi Hen- drix, 20, zo ook 15, vr za ook 00.15 THE MOVIES 2 Nocturne indien. 17 30, 22/Stanno tutti bene. 19.30, zo ook 15/Mirakel in Valby, a.l. za wo 15, zo 12.30 THE MOVIES 3 De laatste sessie, 10 15/Moving ob jects. 20.15. zo ook 15/Van Gogh's ear. 22.15/Karlsson Duimpje a.l., za wo 15, zo 12.30 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Hot shots al, 14. 18.45,21.30,20 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 2 The evil empire 16 j., 14, 18.45, '21 30. zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 V.l. Warshawski a.l 14.18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45.21.30 TUSCHINSKI 4 Curly Sue a.l., 14,18.45.21.30; zo 13.15, 16.18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Robin Hood a l.. 14. 18.45,21.30, zo 13.15, 16, 18 45,21.30 TUSCHINSKI 6 Guilty bij suspicion a.l.. 18 45. v21.30, vrmadi do ook 14/Fievel in het wilde westen a.l., za wo 14, zo 13.45, 16 TUSCHINSKI CINEAC Terminator 2 12 j„ 18.45,21.30, vr ma di do ook 14 DE UITKIJK tel. 6237460 - Latarea 16] 18.22.15/Madame Bovary 16] 19.45 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen.staat op de pagina 'Info'. John Turturro als toneelschrijver Barton Fink (links) en John Goodman als zijn buurman die verzekeringspolissen verkoopt. Toen bekend werd dat de gebroeders Joel en Ethan Coen op het festival van Cannes met zowat alle grote prijzen aan de haal gingen, werd het me even bang te moede. Ze zouden immers niet de eerste onverschrokken begonnen 'independents' zijn die maar wat graag chic willen wor den en in ras tempo hun weerbarstigheid verliezen (want dat waren hun eerdere films Blood Simple, Raising Arizo na en Miller's Crossing). Maar de Coens bewijzen dat het nog kan: Barton Fink is een juweel van een film, com mercieel en artistiek een succes. Hoofdpersoon is een toneel schrijver, Barton Fink (John Turturro), die begin jaren '40, na z'n eerste succes op Broad way, ingaat op een verzoek naar Hollywood te komen. Barton neemt z'n intrek in een shabby hotel en vanaf het moment van z'n entree weet de toeschouwer dat dit een andere film wordt dan die we over deze periode gewend zijn. Dit is geen epos dat de Gouden Tijden van Hollywood verheerlijkt Good Morning Babilonia) of van een kritische noot voorziet (TheLast TycoonHet is ook geen poging tot waarheidsgetrouwe recon structie van de manier waarop veelbelovende of zelfs wereld beroemde schrijvers ten onder gingen aan de slechte smaak en de grillen van studiobonzen. Wat is Barton Fink dan wel? Volgens mij is het een film over lijm. Eerst nog in overdrachtelij ke zin, in de plakkerige traag heid waarmee een bel blijft rin kelen, de hotelboy z'n plichtple gingen vervult en een stokoude man de lift bedient, maar ver volgens wordt het concreet: door de benauwde hitte laat het behang in Bartons kamertje los. De lijm loopt langs de naden en plakt aan Bartons handen en haar bij diens vergeefse pogin gen het weer vast te plakken. De Coens maken van die steeds weerkerende scènes geen slap stick: het is serieus, een beetje viezig en beslist verontrustend. Want dit loslatende behang blijkt vanzelfsprekend een voor bode van veel meer onheil. Barton is aangenomen om een worstelfilm te schrijven ('Je weet wel, dikke mannen in nau we pakken', zegt de studiobaas) maar hij krijgt geen zin op pa pier. Een ontmoeting met een beroemde, maar alcoholische schrijver wordt een deceptie en een avontuurtje met diens maitresse eindigt zelfs in een bloederige catastrofe. Over de wending die het verhaal dan neemt mag hier niets anders worden verraden dan dat de Coens de plot briljant en bloed stollend hebben verfilmd. Steeds blijft er voor de toe schouwer iets te raden over. nooit komen we achter de 'waarheid' in dit steeds vreem dere universum rondom Barton Fink. De enige bij wie Barton steun vindt is z'n buurman, een dikke goedzak (schitterend ver tolkt door John Goodman), die huis aan huis verzekeringspolis sen verkoopt. Barton heeft wei nig trek in zijn verhalen, en dat redt hem het leven, want na tuurlijk is ook deze dikkerd niet wat hij lijkt wat dat betreft is alles net als het behang: bij de Coens is niets wat het op het eerste gezicht lijkt, de lijm laat werkelijk overal los. Dat resulteert in een prachtige slotscène, waarin Barton met een doos (waarin we een huive ringwekkende inhoud vermoe den) over het strand zeult. „Wat zit er in de doos?", vraagt een passerende schoonheid. „Ik weet het niet," antwoordt Bar ton Fink in alle eerlijkheid. In de films van de gebroeders Coen blijven er altijd blinde vlekken: beeld en betekenis zijn niet simpel en onzichtbaar aan el kaar geplakt, zoals bij vrijwel al le films. Het gaat de Coens juist om de lijm er tussen, dat is het wezen van hun kunst. Wat daardoor wel blijft plakken is de film zelf: Barton Fink staat nog lang op ons netvlies. 'Milou en Mai' van Malle in Het Kijkhuis Monty Python's Meaning of Life. Te zien van vandaag t/m za 18 januari: LVC, Lei den. Milou en Mai Te zien woensdag 22 januari: Kijkhuis, Leiden. De gevolgen van de kersttijd zijn in de filmwereld, en dus ook in Leiden en Alphen, nog steeds merkbaar. Veel nieuwe films gaan de komende week nog niet in première en dus ook niet in de regionale bioscopen. Het Lido-theater is wel zeer ac tief en programmeert twee nieuwe films, Frankie 8e Johnny en V.l. Warshawski (Detective op Hoge Hakken). Het LVC heeft voor komende week Monty Python's Meaning of Life van stal gehaald, de laatste film van het volledige Python-team (1983). De zes En gelse komieken wilden in deze film graag op satirische wijze iets meedelen over de Zin van het Bestaan, maar slaagden er deze keer niet in om een sa menhangend verhaal te presen teren. Zij maakten er daarom een vierluik van, waarin zij de verschillende levensfasen van de mens van hun eigenzinnige commentaar voorzien. Meteen de eerste sketch van The Meaning of Life is al klas siek geworden: De Geboorte. Een totaal ongeïnteresseerde gyneacoloog (John Cleese) moet in het ziekenhuis een baby ha len, maar kan tussen alle high tecli-apparaten (waaronder het apparaat dat ping doet) de pa tiënt niet ontdekken. Als de ge boorte een feit is, smijt hij meteen de video's die ervan ge maakt zijn op de buik van de uitgeputte vrouw („ook verkrijg baar op VHS en Betamax"). An dere beroemd geworden scènes zijn de Live Organ Transplant, waarin een artsenteam een le ver komt ophalen bij een pa tiënt die nog leeft en de sketch met de monsterlijk dikke Mr. Creosote, die aan het eind van zijn gargantueske maaltijd ex plodeert. In het Kijkhuis draait volgen de week de vorig jaar versche nen film Milou en Mai van van de nu 60-jarige Louis Malle. De film gaat over de studentenre volutie van mei 1968, een strijd tegen de gevestigde orde die voornamelijk in Parijs werd uit gevochten. Malle laat echter geen beelden van die opstand zien, maar plaatst de handeling in een klein dorpje op het Fran se platteland. Daar komt, nadat oma is overleden, een familie bijeen op het voorvaderlijk landgoed. De (klein)kinderen zijn bij elkaar om de erfenis te verdelen, maar zij hebben de aandacht er eigenlijk niet bij: berichten uit het verre Parijs verstoren steeds de intieme sfëer. Het ene moment vrezen ze de ontwikkelingen, het ande re moment worden ze meege sleept door de vrijheidsroes. De hoofdpersoon in de film is de al wat oudere zoon van de gestorven dame. Milou (een prachtige rol van Michel Picco- li). Hij heeft het ouderlijk huis nooit verlaten en heeft een dro merig, wat wereldvreemd ka rakter. Hij is vriendelijk en be scheiden en fungeert daarom als rustpunt temidden van de echtelijke twisten, de ruzies en het geflirt dat de familieleden met zich meebrengen. Milou en Mai is een leuke, ironische en luchtige film. Mal le, die in 1968 zelf ook bij de studentenrevolte was betrok ken, is nu in staat het Franse verleden met een relativerend oog te bestuderen. Het goede aan Malle s benadering is nu dat hij, ondanks die afstand, van Milou en Mai geen kille, maar juist een warme en be trokken film heeft gemaakt. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend TOTO LE HEROS KIJKHUIS ooooo Mooie film van de Belgische regisseur Jaco van Dormael. Een oude man, Thomas, denkt terug aan zijn twee jeugdliefdes, zijn stiefzusje Alice en Evelyne. Beide zijn echter afgepakt door rijkeluis-buurjongen Alfred, met wie hij vlak na de geboorte verwisseld zou zijn. Thomas besluit Alfred op te zoeken om zijn 'gestolen jeugd' op te eisen. LE MAITRE DE MUSIQUE LAK oooo De geliefde operazanger Dalleyrac (Johan Leysen) maakt aan het be gin van deze eeuw bekend dat hij stopt met optreden. In plaats daar van wil hij zijn krachten wijden aan het muziekonderricht van zijn leerlinge Sophie. Maar voor die tijd besluit hij zijn rivaal, Prins Scotti, met zingen eens en voor altijd te overtreffen. Prachtige muziek van Verdi, Mozart en Mahler RICOCHET LIDO OOOO Spannende en inventieve actiefilm van filmproducent Joel Silver. Denzei Washington speelt een politieagent, die het moet opnemen te gen de gemene en gewetenloze psychopaat Silen (John Lithgow). De psychopaat wordt gearresteerd, maar wacht zeven jaar in de cel op wraak. Een duizelingwekkende finale volgt. DROP DEAD FRED. LIDO ooo Anarchistisch-vrolijke film van Ate de Jong. Elizabeth (Phoebe Cates) betrapt haar vriendje met een andere vrouw en gaat terug naar haar moeder om haar verdriet te verwerken. Zij krijgt daarbij steun van de onzichtbare gifkikker Drop Dead Fred, die iedereen belachelijk maakt en die de omgeving in een chaos verandert. BAGDAD CAFE KIJKHUIS OOO De gezette Duitse Jasmin Münchgstettner (Marianne Sdgebrecht) wordt door haar man midden in de woestijn van Arizona uit de auto gezet. Ze vestigt zich in een motel in het gehucht Bagdad, waar ze na een serie komische incidenten iedereen voor zich in weet te nemen. Uiteindelijk boekt ze groot succes met een merkwaardige goochel- show. V.l. Warshawski Kathleen Turner verdwaalt in mislukte thriller FILM RECENSIE HENK MAURITS V.l. Warshawski. Te zien vanaf vrijdag 17 januari: Studio, Leiden Na een jaartje op Broadway to neel te hebben gespeeld is Ka thleen Turner weer terug in de bioscoop. Ditmaal als privé-de- tective in de thriller V.l. Wars hawski Een titel die doet den ken aan de oude films van Ei- senstein, maar die niks met de Russen te maken heeft. Het is gewoon de naam van de vrouw waar het in deze film allemaal om draait: Kathleen Turner dus. Een private eye zoals je ze niet elke dag tegenkomt: slim en sexy, met een uitgesproken voorkeur voor hoge hakken. Een moderne Cinderella die pro bleemloos mannen versiert, maar die ook haar mannetje staat als de kerels het haar lastig maken.' Meer moeite heeft ze met de tienerdochter van haar toevalli ge minnaar BoemBoem, die op haar 13e al meer van het leven denkt te weten dan al die stom me volwassenen bijelkaar. Maar als BoemBoem onverwachts vermoord wordt, zijn ze opeens bondgenoten en gaan samen op zoek naar de moordenaar. Ze hoeven niet ver te zoeken, want Fiet is al een tijdje hommeles binnen de familie van Boem Boem. Een van zijn broers heeft niet alleen zijn vrouw van hem afgepakt maar wil ook hun be drijf verkopen aan de Japanners om zelf uit de schulden te ko men. BoemBoem's dochter wordt daarbij als speelbal ge bruikt, maar gelukkig heeft ze V.L achter de hand om erger onheil te voorkomen. Het is jammer voor Kathleen Turner dat ze zich door regis seur Jef Kanew liet strikken voor deze film. Op papier misschien een leuke rol: een soort Lauren Bacall die Humphrey Bogart mag spelen. Maar dan wel in de verkeerde film. Het ligt ook niet aan Tumerdat V.l. Warshawski nauwelijks kan boeien. Ze heeft genoeg sex appeal en uitstra ling. maar wat er om haar heen Kathleen Turner als privé-detective: slim en sexy, met een uitgesproken voorkeur voor hoge hakken. gebeurt is nodeloos ingewikkeld en onzinnig. Voor een actiefilm wordt er veel te veel gekletst en voor een thriller is er veel te weinig spanning. Zelfs een ach tervolging per speedboat door de grachten van Chicago kan de film niet echt verlevendigen. Dat deden ze in Amsterdamned toen een stuk beter, bedenk je zelfs-met enige trots. Maar wie van Kathleen Turner houdt, moet natuurlijk zeker gaan kijken naar deze nonsens- film. al zijn er van haar absoluut betere films te vinden in de vi deotheek. Michelle Pfeiffer en Al Pacino: twee van i RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Franky Johnny. Te zien vanaf vrijdag 17 januari: Lido 1Leiden Soms kun je maar beter van te voren niet te veel over een film weten. Neem nou Frankie Johnny. De wetenschap dat dit een succesvol off-Broad- way theaterstuk is geweest Frankie Johnny in the Claire de Lune), met glansrollen voor F. Mur ray Abraham en Kathy Bates, maakt deze filmver sie gelijk verdacht. Want niet alleen is de intrigerende titelingekort tot een beter bekkende variant, maar ook gingen de oorspronkelijke rollen van Oscar-winnaars Abrahams (Arnadeus) en Bates (Miser)') naar res pectievelijk Al Pacino en Michelle Pfeiffer. Ook niet de eerste de besten, natuurlijk, maar wie het verhaal hoort, beseft dat voor de casting geen prijzen hoeven worden uitgedeeld. Frankie is een alleenstaande serveerster van ach ter in de dertig, ongelukkig in de liefde en cynisch over haar amoureuze vooruitzichten. Afspraakjes wimpelt ze af met: „I'm retired from dating". In plaats daarvan bespiedt ze haar buren en schaft ze zichzelf een video aan. Johnny heeft het ook niet bepaald gemaakt. Hij draaide de gevangenis in voor fraude, en tegen de tijd dat hij vrij kwam was hij zijn gezin kwijtgeraakt. Nu is hij kok, en komt terecht in de Griekse diner waar Frankie werkt. Twee eenzame, gedesillusioneerde men sen: een verhouding lijkt niet uitgesloten. Johnny wil ook wel, graag zelfs. Wanneer het hem niet snel genoeg gaat, begint hij alvast maar met Fran- kie's collega. Maar Frankie. geremd door een ïkkelijke acteurs uit het Hollywood-bestand gecast als traumatisch huwelijksverleden, houdt de boot af. Tot ze beseft dat Johnny wel eens haar laatste kans op een beetje geluk kan zijn. Laat ik eerst een paar dingen op een rijtje zetten. Frankie 8e Johnny is een zeer goed geschreven, bijzonder grappig en soms ontroerend verhaal, met zorg verfilmd door Pretty Wbmn/i-regisseur Gary Marshall. De dialogen zitten vol vaart en hu mor, en ook de bijrollen zijn tot in de puntjes uit gewerkt. Goed, de film is te lang, en sommige scè nes zijn erg toneelmatig, maar al met al is dit een eersteklas Hollywood-produkt. Maar daar zit hem nou net de kneep: Hollywood. Alleen in de droomfabriek presteren ze het om de rollen van twee cynische levens-veteranen, getekend door teleurstelling en eenzaam slovend in een snack bar, te geven aan twee van de meest aantrekkelij ke en charmante acteurs uit het bestand. Michelle Pfeiffer speelt voorbeeldig, en haar ver driet doet echt pijn, maar wie kan geloven dat deze beelschone vrouw al in geen vier jaar mee uit eten is gevraagd? „Wat zijn dat nou voor mis selijke vooroordelen," zult u zeggen, "moeten eenzame mensen per definitie onaantrekkelijk zijn?" Natuurlijk niet, maar het komt het realisme wel ten goede wanneer een slovende serveerster ook fysiek getekend is door het leven. Wat ik maar wil zeggen is dat ondanks alle aandacht en goede bedoelingen, Frankie 8e Johnny in niets verschilt van een irreeël filmsprookje als bij voorbeeld Pretty Woman. Hoe sombertjes het er ook af en toe mag toegaan, we weten natuurlijk hoe het zal aflopen. Een voorspelbaarheid die de oorspronke lijke acteurs misschien hadden kunnen vermij den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11