Rtv show 'Ik was veel liever een echte zanger geworden' 'Geen vrees voor toekomst, maar ik ben wel bezorgd' T Joop Doderer wellicht terug als Swiebertje STER laat Koot en Bie ongemoeid Raad van State verwerpt besluit zendtijd RVU Woensdag 15 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: DRIES DE BOERS 8 ONZE TOEKOMST is niet onbewolkt. Maar er is geen reden voor paniek. Ik laat mij niet aanpraten dat het allemaal slecht wordt. Ik voorzie voor de publieke omroep hele pnoeilijke tijden. Maar als je al begint met te zeggen: ik heb het verioren, dan heb je het ook verloren. (Wereldomroep-directeur Dijkstra) DEN HAAG* ELS SMIT Als begroeting had Dolf Brou wers, alias Sjef van Oekel, het volgende gedacht: „Zullen we maar gelijkzoenen. Wij doen hét toch dadelijk bij het weg- gaamcbpk.)'.' Waarop volgt: „Je hêbfjje,» toch wel warm genoeg gekleed,kind. Laat ik je maar gelijk als een van mijn dochters behandelen." De 79-jarige heeft pas een carnavalsplaat gemaakt: 'Koe koek'. Moest dat nou weer, een carnavalsplaat? „Ach ja. Het is toch zo dat ik om de paar maanden een plaat maak. Het was weer tijd en toen dachten we dat we deze dan maar meteen voor het carnaval moesten bestemmen. Ik vind het eigenlijk een hele prestatie op mijn leeftijd." Dat is het zeker. En dan altijd nogio leuk doen. „Ik heb daar nooit zo'n erg in gehad. Ben altijd maar doorge gaan. Ik heb nooit gedacht: Nu moet ik maar eens volwassen zijn. Daar schuilt een gevaar in. Dat realiseer ik me de laatste tijd. Want nu dringt de realiteit van het leven zich aan je op. Mijn vrouw is ziek, ze is 82. De dokter zegt: Ze is nog jong voor haar leeftijd, maar de ouder dom doet zich toch gelden. Ik moet haar verzorgen, ik was, ik kook. Net heb ik de tafel nog ge zeemd. Maar kom* Daarvoor is u niet hier gekomen, is het wel? Dat toontje, heeft u dat altijd gehad? „Ja, ik denk het wel. Ik ben de laatste tijd een beetje aan het beschouwen en ik vermoed: die manier van doen van me, soms, 't is een beetje uitsloverij... of uitsloverij ik doe er een be roep op als ik me geen houding weet te geven. Net zoals vorige week. Ik was in het programma van Bart B.O.O.S. om m'n car navalslied te laten horen. Vraagt Bart: 'En wat is de titel van uw plaat?' Kan ik me daar toch met geen mogelijkheid op de titel komen. Kan je 't je voorstelleh: Koekoek en ik weet het niet. Ik denk: Hoe red ik me hier nu weer uit'. En ja, op zo'n moment roep ik: 'Maar beste Bart, waar om moet jij mij dat vróéégen. Dat is toch vragen naar De Be kende Weg...' Enfin, toen start ten ze de band en toen wist ik het wel weer. 't Was trouwens nog playrback ook..." U bent toch ooit zanger geweest? „Dat bep ik nog. Kijk, je wordt bekend, nomdat je een typetje doet dat aanslaat. Ik ben daar blij mee, dat wil ik nooit ont kennen. Maar vanaf het begin ben ik een echte zanger willen worden. Toen ik herenkapper was al. Dan stond ik te knippen en dan dacht ik: 'Als ik toch zo zou kunnen zingen als Willy Derby'. Die was mijn voorbeeld. Ik ben toen zelf ook gaan zin gen. Ik heb in de Bouwmeester Revue gezongen. Daar heb ik mijn vrouw ontmoet. Die zat in het corps de ballet. Ik heb ope rette gezongen. Ik had mijn ei gen programma. Ik ben reislei der geweest. Overdag was ik gids en 's avonds zong ik m'n liedjes. Dat deed ik ook op de Holland Amerika Lijn. Ik heb al le schépen meegemaakt: de Sta tendam, de Rijndam. Ik zong operette-melodieën en Neder landse liedjes. Zestig jaar gele- deiv zong ik al bij de VARA. Ik heb glasplaten gemaakt. Vlak na de oorlog heb ik, ook bij de VARA, bij het accordeon-orkest van Jan Vogel gezongen. 'Eens zal de Betuwe in bloei weer staan.' Ken je dat nog: Eéééns zal De Béétuwe... In de begintijd van de televi sie stond ik bij de KRO in Jos van der Valks Zaterdagavondak koorden. Maar opeens was het over. Ja, ik heb ups en downs meegemaakt. Ik heb zelfs op een bepaald moment m'n oude vak weer opgenomen. Ik had een gezin om voor te zorgen. Ben ik weer kapper geworden. In een ziekenhuis hier in Den Haag. Moest ik de mannen knippen en scheren, 's morgens om vier uur. Soms had ik een plaatopname. Stond ik in die studio te zingen: 'Ga nooit weg zonder te groeten'. En dan dacht ik: Niemand weet dat ik vanochtend al veertig mannen heb geknipt en geschoren." En toen kwam de VPRO. „Ia, en dat bracht de grote be kendheid. Samen met Barend Servet en Fred Hachéi Die ge bruikten trouwens al de uit drukkingen 'Reeds' en 'Ik word Wereldomroep-directeur Dijkstra: «THEODERSJANT I erwijl het rommelt in I het 'binnenlandse M publieke omroepbe stel', reikt de stem van Radio Nederland Wereldomroep (RWN) schijnbaar ongestoord tot in alle uithoeken van de wereld. Maar de rust die de Wereldomroep omgeeft, is schijn en schijn bedriegt. Mi nister d'Ancona gaf in haar Pinksternotitie aan dat onder zocht moet worden of NOS en Wereldomroep niet intensiever kunnen samenwerken. De NOS kijkt al met een schuin oog naar de zeventig miljoen gul den die de Wereldomroep jaar lijks uit Den Haag ontvangt „Ik vrees de toekomst niet, maar je mag best bezorgd zijn", zegt directie-voorzitter M. Dijkstra. Hoe zijn Wereldomroep er over vijf jaar uit zal zien, weet hij niet, maar één ding staat voor hem als een paal boven water. „De komende vijf jaren zullen voor de Wereldomroep meer veranderingen te zien ge ven dan de afgelopen 45 jaar. Als je kijkt naar de historie is RNW bijna nooit het onderwerp van nieuws geweest. Op dit mo ment staat in de politieke dis cussies de Wereldomroep in derdaad nog maar aan de rand van het probleem. Maar als je denkt aan de eerstkomende ja ren moet je er rekening mee houden dat we meer in de dis cussie betrokken zullen worden. de vraag: hoe moet de publieke radio er in de toekomst uitzien. En dan komt vervolgens de vraag aan de or de: wat is daarin de plaats van de Wereldomroep?" Probleem „Je moet jezelf ook afvragen hoe het gaat met de Financiering van de omroep. Op dit moment lijkt het grootste probleem van de binnenlandse omroep: hoe houden we het betaalbaar? Maar ik vind het grootste pro bleem: hoe maak je het bestel zo, dat het bij de tijd blijft? Daarachter zit een financieel vraagstuk. Dat raakt ons direct, want wij worden uit dezelfde pot betaald als de andere om roepen." De programmatische samen werking met de NOS zal, voor spelt Dijkstra, de komende ja ren worden geïntensiveerd. Daar blijft het wat hem betreft de eerstkomende tijd ook bij. Minister d'Ancona gaf in haar Pinksternotitie aan dat NOS en Wereldomroep moeten onder zoeken of er bestuurlijk, organi satorisch en/of programmatisch samengewerkt kan worden om op die manier geld uit te spa ren. Maar op bestuurlijk niveau wil Dijkstra graag baas in eigen huis blijven. Evenmin is het voor hem bespreekbaar dat an deren iets te zeggen krijgen over de organisatorische opzet van de Wereldomroep. „Op ons bestuur bezuinigen levert niet veel op. Als je het RNW-bestuur afschaft, bespaar je jaarlijks slechts vijfduizend gulden. En als ik met de NOS Wereldomroep-directeur Dijkstra: „De bruikbaarheid v een andere drager kiezen, de satelliet." spreek over het in elkaar schui ven van de organisaties, komt al snel de vraag op: welke onder delen moet je dan in elkaar schuiven? Onze studio's zijn ge schikt voor kortegolf uitzendin gen en volledig bezet. Bij de nieuwsvoorziening zie ik die sa menwerking met de NOS ook niet goed. De nieuwsvoorzie ning van de omroepen is geba seerd op minstens elk uur nieuws. Wij zenden ook ieder uur uit, maar voor een publiek dat niet voortdurend weet wat hier gebeurt. Zou je nu echt be tere en doelmatiger uitzendin gen maken als je de organisaties in elkaar schuift? Daar geloof ik niet in." Blijft over de vraag of er pro grammatisch kan worden sa mengewerkt. Dijkstra denkt van wel, al gelooft hij niet dat een en ander een besparing van mil joenen zal opleveren. „Maar aan die samenwerking wordt gewerkt. Dan kun je denken aan gezamenlijke correspondenten, gezamenlijke sportverslagge ving, opnemen van gezamenlij ke muziekuitvoeringen, versla gen van evenementen. Dat staat overigens nog los van de vraag met welke NOS je dan zou moe ten samenwerken. Willen we de NOS zoals ie nu bestaat? De NOS als samenwerkingsorgaan van de omroepen of de NOS zoals ie in de politiek wordt voorzien, $en zelfstandig pro grammatisch orgaan." „Op het departement van wvc", weet Dijkstra, „wordt er kend dat de huidige NOS een organisatie is die op de helling moet. Zie de Pinksternotitie. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je met een organisatie nauw gaat samenwerken waar van iedereen zegt: het moet an ders. En met een organisatie die nog niet bestaat praten over toekomstige vormen van sa menwerking is een toer die ik nog niet helemaal kan maken." Tegelijkertijd erkent Dijkstra dat er bij de NOS mensen ja loers kijken naar de zeventig miljoen gulden die de Wereld omroep jaarlijks ontvangt. „Ge redeneerd wordt: als ik finan cieel krap zit en weet dat het straks nog krapper gaat worden omdat de inkomsten terug gaan lopen, waarom zou de Wereld omroep dan niet hoeven in te leveren? Dat is een verkeerde probleemstelling. Men hoeft op dit moment nog niet in te leve ren. En is het probleem bij de Wereldomroep ontstaan? Nee! Het probleem is ontstaan bij de publieke omroep die moet con curreren met commerciële aan bieders. Moeten wij dat? Nee! Dus het is niet logisch te zeg gen: de budgetten van RNW moeten omlaag." De Wereldomroep heeft zich inmiddels op een toekomst ge stort waarin niet de kortegolf, maar de satelliet eert cruciale rol speelt. Zo ligt er het voorstel van RNW om een Europees ra diostation via de satelliet te be ginnen. „Wij willen het graag initiëren, maar je moet het niet niet goed'. Maar om de een of andere reden schrijven mensen die aan mij toe." 'Pollens' niet. „Nee, 'Pollens' was van IJf Blokker, Barend Servet dus. Daar ben ik nooit aangekomen. Hij kon er ook het enig juiste gezicht bij trekken. En ik heb al tijd geweigerd om te vloeken. Wim Schippers wou dat wel, maar ik heb er een draai aange geven. Dat zei ik dus niet gvd, maar dan maakte ik er zoiets van als 'Pooootver, pootver...' Sommige dingen doe je niet. Net zoals in die strip Van Oékel: dat je in een weiland een pla- stich opblaaspop betast. Dat doe je niet...ja, hier op de bank. Nou ja, bij wijze van spreken, maar niet in het openbaar." Sinds die VPRO-tijd bent u bekend gebleven. „Zal ik je eens iets zeggen: er is zo veel vraag naar de lp 'Voor en Na' dat-ie nu op CD is uitge komen. De liedjes uit die pro gramma's doen het nog steeds: 'Ik ben Gerrit' van Gerrit Dek zeil en 'Vette jus'." Ik vind ze om te gillen, maar 't is toch een heel ander genre dan 'De Betuwe'. „Ik denk nog steeds, iedere dag, wat zou ik toch graag als zanger bekend zijn geworden. Hier, ik heb op een bandje een lied van ver voor de oorlog. Heb ik gekregen van Herman Em- mink. Ik maak daar nu zelf een tekst op: 'Liefste, zullen wij ooit nog samen door het leven gaan? Ik heb m'n hele leven teksten geschreven liedjes gemaakt. Ik heb er ooit eens een aan Bob Scholte aangeboden. Die man was populair... Hij heeft het nog gezongen ook: 'Schaam je toch nooit voor je moeder.' En People. Dat heb ik in het Nederlands gezongen. Mensen die voor andere mensen iets over hebben... Dat zijn toch aar dige mensen. Maar, laat je niks wijsmaken: voor anderen iets betekenen: dat kan je niet leren. Dat heb je of dat heb je niet. Enfin, ik hoop dat ik zo'n mooi lied nog eens op de plaat kan zetten. Ik heb al tegen de pla tenmaatschappij gezegd: Wat kan jullie het nou schelen. Laat het dan m'n laatste zijn." HILVERSUM GPD De kans dat Joop Doderer als de beroemde zwerver Swiebertje terugkeert op de televisie wordt steeds gro ter. Volgens Henk Bos, film en tv-producent en in deze ook adviseur van Doderer, wordt op dit 'moment ge werkt aan een scenario voor een proefuitzending van één uur. Naar aanleiding van deze pilot zal gepraat worden met verschillende zendgemachtigen over het weer oppakken van de Swiebertje-reeks. „Maar er hebben zich op dit moment nog geen gega digden gemeld", zegt Bos. „Het scenario is waarschijn lijk pas over een maand af. Dan gaan we met mensen rond de tafel zitten. Pas als iedereen het een goed idee vindt kunnen we definitief melden of, en bij welke om roep de nieuwe Swiebertje wordt uitgezonden." De laatste aflevering werd op 25 april 1975 bij de NCRV uitgezonden. Joop Doderer, binnenkort mo gelijk terug op tv als Swieber tje. ARCHIEFFOTO alleen willen doen. De radio is een vergeten medium. Maar het is ook het enige medium dat je internationaal kunt gebruiken om je te laten horen. Wij heb ben de mogelijkheden om het te doen. Binnen een jaar. Maar dan moeten de NOS en de re gionale omroepen wel zeggen: daar zien wij ook wat in en wij leveren materiaal aan. Wij ver wachten dat er binnen enkele jaren satellieten zijn die je met een draagbare radio kunt ont vangen. Dan wordt het zeer in teressant; want dan heb je cd- kwaliteit op je portable. Dan zou Europese reclame tot de mogelijkheden behoren." Met het satelliet-plan sluit de Wereldomroep aan bij de ver wachting van Dijkstra dat de kortegolf althans in Europa nog slechts een korte periode voor zich heeft. „De bruikbaarheid van het medium kortegolf neemt af. Dus moet je een an der drager kiezen. Dat laatste doen we nu in Europa. In 2015 is er alleen nog maar satelliet. Je moet wel een overgangstijd hebben van kortegolfzenders naar satellietontvangers. En dat duurt zo'n twintig jaar. Onze toekomst is niet onbewolkt. Maar er is geen reden voor pa niek. Ik laat mij niet aanpraten dat het allemaal slecht wordt. Ik voorzie voor de publieke om roep hele moeilijke tijden. Maar als je al begint met te zeggen: ik heb het verloren, dan heb je het ook verloren." HILVERSUM GPD Reclameblokken zullen in de toekomst het 'samenwerkings verband' tussen het NOS-Jour- naal en Keek op de Week niet verstoren. De VPRO heeft tij dens infornjatieve gesprekken over invoering,van réclame op zondag de STER laten weten dat een blok tussen die twee pro gramma's hinderlijk is, omdat Van Kooten en De Bie altijd op het laatste nieuws reageren. De STER heeft alle begrip voor hèt verzoek getoond en zal de creatieve invulling van het programma niet in de weg staan. Besloten is om nu na Keek op de Week een reclame blok van vijf minuten te pro grammeren. Reclame op zondag wordt op 2 februari ingevoerd, de dag dat Keek op de Week terug is van kerstreces. Na 5 april, als Keek op de Week met zomervakantie gaat, wordt deze afwijkende programmering van de STER opgeheven en wordt het Jour naal op Nederland 2 wel ge volgd door een reclameblok. STRIPS BOLLEBOOM De Raad van State heeft een be sluit van het Commissariaat van de Media vernietigd. Het vonnis betreft de wijziging van het uit zendtijdstip vai Educatieve Omroep/RVU van 22.45 uur naar 23.15 uur op Nederland 3. De stichting zendt uit op maandag, dins dag en donder- dag - onder meer Teleac - aansluitend op NOS-laat. Het Commissariaat bekrachtigde vorig jaar een be sluit van het NOS-bestuur om de aanvangstijd van de educa tieve avondprogramma's te ver schuiven. De NOS had de ver andering met ingang van 5 no vember 1990 doorgevoerd, om dat vanaf die dag de program mering van de actualiteitenru briek NOS-laat een half uur is verschoven. De Raad van State is van oor deel dat het Commissariaat zich ten opzichte van de NOS te te rughoudend heeft opgesteld. De 'de stichting NOS kan volgent de Arob-rech- ter hooguit een wigging van zendtijd voorstel- Commissariaat voor len. wijzigingen de Media in de ■gaMK!- 'AH i PIT POET M'H OUWE schaatsers hart <soec>{ HST VRIEST CJ4T •V/1 'i«« KKAK! 1 j I kK4AKT I Mediawet voorbe liet ongelijk gesteld houden aan het O <J rnmmiccnnnnt Commissariaat. De Raad van State acht het onjuist dat het Commissariaat het NOS-besluit motiveerde. Het had daarentegen een onafhan kelijk standpunt moeten inne men, omdat het NOS-voorstel betrekking had op haar eigen zendtijd, vindt de Arob-rechter. Dat is temeer van belang, om dat de stichting Educatieve Om roep niet is vertegenwoordigd in het NOS-bestuur. BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8