RTV SHOW Af n 'Van Onze Lieve Heer mocht ik blijkbaar nog even leven \/A Te huur: tv-testbeeld Positie Van der Reijden bij Veronica ter discussie Zuidafrikaanse abonnee-zender treedt toe tot FilmNet-groep Dinsdag 14 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: HANS BOEZELUN 9 IK HEB DIT JAAR nog de muziekjes achter Loeki de Leeuw gedaan. Als zodanig ben ik al twintig jaar de meest beluisterde man van Nederland. Directeur Smeekes is weg bij de STER. Er is nu een nieuwe. Die wil het allemaal anders gaan doen. Het schijnt dat ik niet meer hoef te komen. Ik krijg nog bericht (Willy Langestraat) 'fotocpd DEN HAAG STELLA LEENDERS Het testbeeld is te huur. Iedereen die iets op televisie wil uitzenden, kan dat doen tijdens de zogenaamde 'restzendtiid' op Nederland 1, 2 en 3. Die zendtijd per week 150 uur worat verhuurd door de Pressline Stichting, die van het ministerie van wvc een zendmachti ging heeft gekregen voor vijf jaar. Het is niet zo dat heel Nederland van deze programma's kan meegenieten, want voor de ontvangst is een decodeerapparaat no dig. Aangezien een uitzending van een uur in totaal rond de 50.000 gulden kost, zullen voornamelijk grote ondernemingen geïnteres seerd zijn in deze vorm van abonnee-tv. Het eerste bedrijf dat zich voor 'DM Abonnee TV heeft aange meld, is de KLM. (DM staat voor 'Direct Marketing Bij wijze van proef wil de nationale luchtvaartmaatschappij vanaf maart voor een klein deel van haar werknemers elke zaterdagochtend een be- drijfsvideojoumaal gaan uitzenden. Zij krijgen een 'decoder' thuis waarmee het signaal van het videojoumaal wordt losgemaakt van het testbeeld en de bedrijfsuitzending zichtbaar wordt. De rest van Nederland blijft op zaterdagochtend het testbeeld zien. Voor de verkoop van zendtijd heeft de Stichting Pressline het be drijf Media Impact Europe (MIE) in de arm genomen. Half novem ber is men begonnen met het werven van klanten. Tot nu toe met weinig resultaat. Dirk Jan Meijer, verantwoordelijk voor het alge mene beleid van MIE: „Bedrijven reagerend erg afwachtend, con servatief. Zij moeten eerst bekijken of het wel past binnen hun be leid". Hij is in ieder geval optimistisch: „Ik weet dat veel bestuur ders op zoek zijn naar nieuwe vormen van elektronische media. Een uur DM Abonnee TV kost ongeveer 20.000 gulden. De pro- duktiekosten zijn hier nog niet bij inbegrepen. Afhankelijk van het soort programma schommelt het totaalbedrag voor een uitzending van een uur rond een halve ton. Per decoder, die overigens door Pressline zelf is ontwikkeld, betaalt de klant een eenmalig bedrag van honderd gulden. En het abonnementsgeld bedraagt 25 gulden per kijker per jaar. Om de kosten te drukken, mogen klanten per uur negen minuten reclame uitzenden. Dit is sinds kort mogelijk op grond van de wet op de commerciële televisie. Van de reclame-opbrengst gaat de helft naar de Pressline Stichting. De tarieven van de reclametijd worden gebaseerd op de tarieven van de STER en RTL 4. ZOGEZEGD Willy Langestraat een ander mens na hartstilstand Adam Curry, Patricia Paay en Christina Valerie „Voor mij is leeftijd in onze rela tie van geen belang. Ik hou nu eenmaal van oudere wijven." (Adam Curry, echtgenoot van Patri cia Paay, in Story) „Sport is het leven in een no- tedop: van teleurstelling tot tri omf, van koele berekening tot spontane overgave. Alle aspecten van het leven zijn in topsport aanwezig." (Studio Sport en NOS Laat-presentator Victor Deconinck in NCRV Gids). „Vroeger kwam ik weieens met mijn moeder in de kerk. In de pauze van dit religieus theater schoof de koster zwijgend een lange stok onder de neus van de gelovigen. Aan het eind van de stok was een groen vilten zakje bevestigd, waarin de kerkganger werd verondersteld een financië le bijdrage te storten voor het on derhoud van de kerk. Sinds die tijd wantrouw in elke particuliere geldinzameling Aan de neus van de pastoor te oordelen, werd archieffoto het geld bovendien niet gebruikt voor het onderhoud van de kerk, maar van de pastoor." (Paul Wit- teman in VARA's TV Magazine). „Brave August, homoseksueel en de enige - zeg maar normale - van het hele stel, die namelijk gewoon zijn werk goed doet en zich niet bemoeit met de tijd- en energieverslindende relatieperi kelen van zijn zogeheten normale collega's, de enige stabiele van het span: wordt heteroll De ma kers laten hem verliefd worden op een vrouwelijke patiënt! Zo kras zie je ze zelfs bij de EO niet meer opereren, maar bij de TROS zitten ze nergens mee." (Ingrid Harms over Medisch Centrum West in Primeur) „Ik heb een boerderij gekocht en een paar koeien en een jaar als een boer gewerkt en geleefd. Het is zeker de moeite waard ge weest, omdat ik nu weet wie ik zal zijn op de dag dat het publiek mijn smoel beu zal zijn." (Acteur Mel Gibson in HUM0) Vraaggesprek met Margriet en Pieter intensief bekeken Ruim tweeënhalf miljoen Nederlanders hebben zondagavond ge keken naar het vraaggesprek met prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven. Het interview, ter gelegenheid van hun 25-jarig huwelijksfeest afgenomen door Maartje van Weegen, werd op Ne derland 3 uitgezonden. Tijdens de uitzending werd ook gesproken met de vier zonen van Margriet en Pieter: de prinsen Maurits, Bemhard, Pieter-Christiaan en Floris. Tweeënhalf miljoen kijkers komt overeen met een kijkdichtheid van 19,2 procent. Het NOS-programma haalde daarmee een mark taandeel van 41 procent. De uitzending werd door de kijkers hoog gewaardeerd: het kreeg een waarderingscijfer van 7,5. 10 meest bekeken programma's van de afgelopen week 41% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder j'dajj] I ZO.j programma Journaal 20.00 uur omroep NOS f'kdh 33% 1x1000! 4.340 IM za. i Zeg 'ns Aaa VARA 124% 13.140j 1 3. vr. j Medisch Centrum West TROS 22% -2.890 1 4- 1 |z°. Studio Sport NOS j 21% 12.820 ÖD za. i Flying Doctors VARA j 20% Ï2.710 OD zo. Prinses Margriet NOS 19% 2 550 PI i do. Wedden dat... RTL-4 19% 12.490 PI di. Goede Tijden, RTL-4 li 19% 12.480 pn j vr. TV-Show TROS |l 17% Ï2.300 |10. ma.; Spijkerhoek RTL-4 116% j 2.110 arp/btxiAGB Media/NOS oor musicus en V oud-orkestleider Willy Langestraat is 1991 een opmerkelijk jaar ge weest. Een jaar om op terug te kijken in vele opzichten: 55 jaar beroepsmusicus, 50 jaar lid van BUMA-STEMRA, 45 jaar jaar getrouwd, 40 jaar in een en hetzelfde huis aan de Amsterdamse Paramaribos- traat en 20 jaar de muzikale verpersoonlijking van STER's Loeld de Leeuw. Maar dat was niet alles; 1991 was ook het jaar waarin Willy Langestraat een hartinfarct op liep, gevolgd door een hartstil stand. Hij mag van geluk spre ken. De veelzijdige muzikant Willy Langestraat, alias La- guestra en Billy Longstreet is er nog. Nog steeds rusteloos en ondernemend en vooral ie mand met haast. Want hij is be gonnen aan een boek, dat gauw af moet. Geen boek alleen over Langestraat, maar over een tijd perk, „waarin goede muziek be langrijk werd gevonden." Het moet ook een boek wor den dat hier en daar een filoso fische ondertoon draagt. Hij weet dat het leven een broos bezit is. Laguestra is blij dat de waarschuwing van zijn hart niet te laat is gekomen. „Het was begin april. Ik was net jarig geweest, 77 geworden. Op de Looiersgracht pikte ik een terrasje en bestelde een pilsje. Ineens een enorme pijn in mijn borst Ik strompelde naar binnen en viel op een stoel. Er is iets, zei ik. Een man had in de gaten wat er aan de hand was en gaf me een paar aspirines. De vrouw achter de bar zei: als je maar niet op de grond gaat liggen, want dat kunnen we hier niet hebben. Ik ben toen maar opgestaan en weggegaan. Bij een winkel ver derop stond een vrouw buiten. Die heeft een taxi gebeld. Een maal thuis was de dokter er in een paar minuten. Ik ben meteen naar het AMC gebracht. Vanaf dat moment weet ik niets meer." Langestraat knapte op en werd naar het ziekenhuis Zon nestraal gebracht om te revali deren. Na drieëneenhalve week mocht hij weer naar huis. Geluk „Daags voordat ik naar huis mocht gebeurde het. Ik zou juist naar bed gaan en ik liep op de gang te fluiten, blij als ik was dat ik de volgende morgen naar huis mocht. Halverwege de gang hield alles op. Geen pijn, geen beweging, gewoon niets." .Iemand die juist uit een ka mertje de gang opkwam zag hem vallen en sloeg meteen alarm. Op tien passen afstand zat de avonddokter in een ka mertje. Onmiddellijk werd met reanimatie begonnen. „Na meer dan tien uur kwam Willy Langestraat: „De muziek is stukken minder. Je wordt doodgegooid met popmuziek, gespeeld door gita risten met blote borsten. Eigenlijk hebben we sinds de Beatles niets nieuws meer gehoord." foto cpd ik bij. Mijn vrouw en dochter stonden aan mijn bed. Het drong niet meteen tot me door wat er gebeurd was", vertelt Langestraat. „Ik had blijkbaar geluk. Ik mocht van Onze lieve Heer nog even blijven leven. Op mijn ver zoek ben ik weer naar het AMC gebracht, want daar vond ik het heerlijk. Ze waren daar naar mijn idee bovendien beter toe gerust. In het AMC stond een prachtige piano. Daar heb ik dagelijks op gespeeld. Na drie weken mocht ik naar huis." „Toen ik thuis kwam ben ik aan dat boek begonnen. Ik had er nooit bij stilgestaan dat ik in eens dood kon zijn. Alles wat ik gedaan had in mijn leven, alles wat in mijn werkkamer stond... het zou allemaal ineens weg zijn. Een stuk vergeten omroep- geschiedenis, muzikaal pio nierswerk..." Dat was een van de twee les sen, die Willy Langestraat leerde van zijn hartstilstand. De ande re was de betrekkelijkheid der dingen. In zijn boek schrijft hij: „Muziek maken in welke vorm dan ook is in wezen geen pres tatie. Alle hoogmoed daarbij is misplaatst en de getalenteerde mag slechts dankbaar zijn zich hierin te kunnen uiten en zich te kunnen waarmaken. Heel dikwijls verheft hij zich boven de a-muzikalen, zich niet reali serend dat wanneer alle compo nisten een jaar zouden staken, niemand hier iets van zou mer ken. Zouden alle arbeiders het werk een jaar neerleggen, ons land was vast en zeker een grote vuilnisbelt waar de ratten de heerschappij zouden voeren en menselijk leven gauw tot het verleden zou gaan behoren." Deze pluim op de hoed van al len die op hun eigen manier een bijdrage leveren aan onze samenleving illustreert de gees telijke verandering die zich bij Laguestra heeft gemanifesteerd. „Ik ben aardiger geworden. Niet dat ik een onaardige man was, maar ik heb veel meer begrip gekregen voor andere mensen. Ik ben ook een stuk gemakkelij ker geworden. Vroeger schoot ik veel vlugger uit mijn slof. Terug kijkend moet ik vaststellen dat ik veel bereikt heb, ondanks het feit dat ik alleen maar lagere school heb gehad." Veel musici van de oude om- roep-garde hebben in de orkes ten van Willy Langestraat of met hem in allerlei radio-ensembles gespeeld. Langestraat kwam be gin jaren vijftig, na de turbulen te na-oorlogse periode bij de AVRO. „Frans MurilofF van de AVRO, die ik van voor die tijd kende, zag me bij De Bonte Dinsdag- avondtrein in De Zaaiers van Jos Cleber zitten en vroeg of ik solo-klarinettist wilde zijn. Na tuurlijk wilde ik dat, maar het gaf wel wat scheve gezichten, want ik was er nog maar twee maanden. Korte tijd later wilde jan Koopman dat ik een soort Benny Goodmansextet ging formeren. Toen kwam Henk de Wolf, de AVRO-directeur, nog met het voorstel om voor de omroep een Zuidamerikaans orkest te vormen. Het werd wel een beetje druk allemaal. Zo zijn het Willy Langestraat Sextet en het Tipica orkest van La guestra ontstaan. Ik had het eerste orkest dat met vier slag werkers werkte." Hij heeft vrijwel alle radio-uit zendingen van de verschillende Tipica-ensembles en van het sextet op geluidsband bewaard. Natuurlijk ook zijn compositie Utopia, die hij later bewerkte voor het Metropole Orkest. Veel beluisterd waren ook de uitzen dingen voor de TROS radio met de titel „Van Heinde en Verre." De serie liep acht jaar bij deze omroep. Blote gitaristen Willy Langestraat heeft veel be reikt, behalve een goed pen sioen. Hij stelt vast dat de om roep een fantastisch bedrijf is geweest. „Ik heb het in die tijd misschien niet zo gewaardeerd, maar nu zie ik dat de huidige tijd niet zo geweldig is. De mu ziek is stukken minder. Je wordt doodgegooid met popmuziek, gespeeld door gitaristen met blote borsten. En allemaal de zelfde liedjes. Ons soort mensen wordt er gek van. Eigenlijk heb ben we sinds de Beatles niets nieuws meer gehoord. Dat is triest, vooral omdat er zulke goede muzikanten nu zonder werk lopen." Tenzij het onverwachte als nog met hem op de loop gaat, gaat Langestraat ervan uit dat de laatste noten van zijn muzi kale oeuvre enige tijd geleden aan het papier zijn toever trouwd. „Dit moet maar mijn afscheid zijn. Ik heb dit jaar nog de muziekjes achter Loeki de Leeuw gedaan. Als zodanig ben ik al twintig jaar de meest be luisterde man van Nederland. Directeur Smeekes is weg bij de STER. Er is nu een nieuwe. Die wil het allemaal anders gaan doen. Het schijnt dat ik niet meer hoef te komen. Ik krijg nog bericht..." HILVBSUM RENATE VAN IPEREN De positie van Veronica-voor- zitter Joop van der Reijden is ui terst wankel geworden na uit spraken die hij heeft gedaan in het weekblad Elsevier van vori ge week. Bij Veronica zou het personeel zich er volgens door gaans betrouwbare informan ten vooral aan hebben gestoord dat Van der Reijden zichzelf de vooraanstaande positie heeft toebedeeld in de commerciële produktie-vennootschap Vero- nica-VARA. Naar aanleiding van deze af faire is intern afgesproken dat in elk geval tot 27 januari geen na dere mededelingen worden ge daan over een eventuele com merciële toekomst van Veroni ca. Op die dag presenteert de commissie-Donner namelijk haar rapport over de mogelijk heden om de bestaande publie ke omroepen een voorkeursbe handeling te geven bij het aan vragen van een commerciële zendmachtiging voor een ether net. Dat er bij Veronica meer aan de hand is dan de officiële woordvoerder naar buiten wil brengen, zoveel is wel duidelijk. Uit zeer goed ingelichte bron nen blijkt dat Van der Reijden binnen Veronica slecht ligt. Ook bij de VARA heerst irritatie over •de voortvarende wijze waarop Van der Reijden via Elsevier in - de publiciteit is getreden. Vol gens die bronnen is het einde" van het voorzitterschap van Van- der Reijden nog slechts een kwestie van tijd. Van der Reij- den was niet beschikbaar voor het geven van commentaar. STRIPS BOLLEBOOM HILVERSUM. GPD De Zuidafrikaanse abonnee-tv-zender M-Net is toegetreden tot het consortium dat eigenaar is van het Europese FilmNet. Dat heeft algemeen directeur F. Bisschop van FilmNet Nederland bevestigd. Hoeveel procent van de aandelen het vijf jaar oude M-Net in handen krijgt, is vooralsnog onbekend. Vorig jaar nam het Zwitserse bedrijf Riche- mont driekwart van de FilmNet-aandelen over van het Zweedse Esselte. Daarbij heeft Riche- mont ook nog eens een optie vóór het resteren de kwart. Richemont verklaarde bij de overna me nadrukkelijk op zoek te zijn naar andere participanten in het nieuwe consortium. Naast Richemont en M-Net heeft ook het FilmNet- management zitting in het consortium. Volgens Bisschop is het niet uitgesloten dat de komende tijd nog meer bedrijven zullen toetreden. Het Engelstalige M-Net, dat vijf jaar geleden in Zuid-Afrika begon, heeft in die tijd 650.000 abonnees weten te krijgen en heeft daarmee een penetratie van twintig procent in een land waar nog geen kabelsysteem bestaat. Daarmee is het bedrijf een van de grootste abonnee-sta tions ter wereld. M-Net staat in Kaapstad aan de beurs genoteerd. Volgens Bisschop wordt thans bekeken welke 'synergetische' effecten haalbaar zijn door sa menwerking met M-Net. Beide stations zouden samen de uitzendrechten van speelfilms kun nen aankopen. Daarmee wordt de combinatie een van de grootste speelfilm-inkopers ter we reld. M-Net zou een kleine tweehonderd miljoen gulden op tafel hebben gelegd om in het Film- Net-consortium te kunnen toetreden. Alge meen directeur Bisschop van FilmNet Neder land beweert dat het niet de bedoeling is beide bedrijven te laten fuseren. BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9