Kunst 'Niet bang zijn voor vooruitgang' Grote oppervlakken voor tekenkunstenaars in Stedelijk Museum Ondergronds museum op Hoge Veluwe nog onzeker Zoeken naar 'roots' van het proza Woensdag 8 januari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: PIET KOOREMAN Birdlandtour in café De Tregter LEIDEN In café De Trechter, aan de Herenstraat 1 is van avond, in het kader van de Birdlandtour, een thema-avond rond de pianist Lennie Tristano. Hij wordt beschouwd als de 'uitvin der' van de cool jazz. De avond wordt gepresenteerd door radio medewerker lan Oldenhof. Aanvang 20.00 uur (Lennie Bird 21.30 uur). Expositie: 'De Kijker Bepaalt' DEN HAAG In het museum Swaensteyn in Voorburg is van 16 januari tot en met 15 maart de tentoonstelling 'De Kijker Be paalt' te zien. Zes bekende Nederlanders, waaronder de zange res Margriet Eshuis, de bioloog Midas Dekkers, de schrijver Max Dendermonde en de econoom Arnold Heertje, hebben één maand een kunstwerk thuis gehad. Reacties legden zij geduren de die tijd vast op een videoband. De initiatiefnemers, Artoteek Dordrecht en de Culturele Raad Zuid-Holland, willen dat het publiek op dezelfde persoonlijke manier kunst benadert. Moderne Franse chansonniers DEN HAAG De Koninklijke Schouwburg Den Haag en het In stituut Francais presenteren dit jaar een aantal moderne Franse chansonniers. Op 17 januari start Liane Foly de concertreeks. Vanaf 20.15 uur voert Foly en haar begeleidingsgroep de mu- ziekcombinatie van chanson en jazz uit. Expositie Marian Helder LEIDEN In de maand januari exposeert Marian helder haar tekeningen, aquarellen en pastels in de blauwe gang van het Holiday Inn Hotel aan de Haagse Schouwweg 1 in Leiden. Lezing over Rembrandt HILLEGOM In het kader van de Rembrandttentoonstelling in het Rijksmuseum, houdt de kunsthistoricus drs. G.J.D. van Nif- terik op donderdag 16 januari een lezing met dia's over Rem brandt onder de titel: 'Rembrandt, de meester en zijn werk plaats'. De lezing vindt plaats in de grote zaal van De Hoeksteen aan het Karei Doormanplein 2 te HUlegom. Aanvang: 20.00 uur. Kaarten voor de lezing zijn te koop bij het kantoor van de Kultu- rele Raad Hillegom (Prinses Irenelaan 16) en bij het VW-kan- toor aan de Mariastraat 4 of aan de zaal. Hendriks directeur Nationale Ballet AMSTERDAM Dick Hendriks (40) is per 1 februari 1992 be noemd tot zakelijk directeur van Het Nationale Ballet. Hendriks vormt samen met artistiek leider Wayne Eagling de directie. Hij trad in 1973 als publiciteitsmedewerker in dienst van het gezel schap. Daarna bekleedde hij de functies van chef planning en marketing en adjunct-zakelijk leider. Hendriks volgt Anton Ger ritsen op, die zowel deze functie als die van lid van de centrale directie van het Muziektheater neerlegt. Gerritsen maakt vanaf 1966 deel uit van de leiding van Het Nationale Ballet. Per 1 fe bruari is hij benoemd tot directeur van de Stichting Kunstkring Diligentia in Den Haag. De Groene weigert rectificatie AMSTERDAM Er is geen sprake van dat weekblad De Groene Amsterdammer de secretaris van de Nederlandse Toonkunste naars Bond (NTB) heeft willen kenschetsen als 'een BVD-func- tionaris'. „De omschrijving was duidelijk bedoeld als metafoor", aldus mr. W.C. van Manen namens De Groene gisteren tijdens een kort geding voor. de Amsterdamse rechtbank dat de NTB te gen het weekblad had aangespannen. De Groene Amsterdam mer voelt dan ook niets voor de geëiste rectificatie van de ge wraakte passage in een columnachtige beschouwing van Jac queline Oskamp. „Hier is sprake geweest van een overreactie op een als spottend bedoeld betoog," aldus Van Manen. ARNHEM GPD De bouw van een ondergronds museum midden in het natio nale park De Hoge Veluwe is onzeker. Er zijn financiële pro blemen ontstaan tussen de op drachtgevers, het Haagse Muse- on en de stichting het Nationale Park 'De Hoge Veluwe". en de aannemer. Het is niet uitgeslo ten, vertelt stichting-directeur ir. HA Bruning, dat het hele project wordt afgeblazen als de partijen het niet eens worden over de bouwkosten. Hoe ver opdrachtgever en aannemer in prijs uit elkaar lig gen, wilde Bruning niet zeggen. Bekend is dat het hele project ruim twee miljoen gulden kost. De stichting zal er uit eigen middelen ongeveer één miljoen aan uitgeven. Via een actie van de ANWB is ruim een jaar gele den vier ton voor het museum opgehaald, terwijl de provincie ruim één ton uit haar porte monnee haalt. Verder moeten enkele sponsors het gat vullen. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling dat Museonder dit jaar, kort na de zomer, geopend zou worden. Het museum, de eerste ondergrondse ter wereld, geeft een impressie van alle bio logische en biochemische pro cessen die zich vlak onder het aardoppervlak afspelen. Het project moet 'verrijzen' in het hartje van het natuurpark. Het museum wordt gebouwd in een soort benedenwaarts gerichte pyramide. Ondanks de gerezen proble men is Bruning optimistisch over de bouw van het museum. „Behalve de financiën is alles geregeld", zegt de directeur. „Ik hoop dat we eind februari aan de werkelijke bouw kunnen be ginnen". De mogelijkheid dat Museonder nog dit jaar ge opend wordt, is uitgesloten. ROTTERDAM FRANS ALTEN Meer dan dertig schrijvers uit alle delen van de werela die hun werk voorlezen, een symposium over jeugdliteratuur, een ver taalproject rond het werk van Hella Haasse, presentatie van nieuw prozawerk, discussies over de 'roots' van de schrijver en de invloed daarvan op z'n werk, exposities en bezinning over de positie van de Neder landse taal in een verenigd Eu ropa. Ziedaar het globale program ma van het tweede Story Inter national dat van 14 tot en met 19 janauri in het Rotterdamse Bibliotheektheater aan de Hoogstraat wordt gehouden. Centraal op het festival staan de ruim dertig schrijvers uit meer dan twintig landen, die bestaand en nieuw werk voor dragen. Voor Nederland zijn dal Ira Bart, Paul Biegel, Marion Bloem, Mies Bouhuys, Tonke Dragt, G.L Durlacher. Hella Haasse. Wim Hofman, Oek de Jong, Jan Koonings, lan Siebe- link, Rita Tmqvist en de Suri- naams-Nederlandse schrijver Paul Middellijn. Opvallend veel schrijvers van kinderboeken en dat is geen toeval: een van de thema's van deze 'Story' is dan ook de literatuur voor de jeugd. „Omdat het tenslotte bij hen begint. Het kinderboek is voor de jeugd de sleutel tot de litera tuur en de cultuur," aldus Mies Bouhuys, die leiding zal geven aan het symposium over jeugd literatuur (donderdag 16 janu ari, 14.00 uur). Tijdens de pre sentatie van het programma noemde ze Story International uniek in die zin, dat er geen tweede ontmoetingsplaats ter wereld is waar schrijvers van boeken voor kinderen en voor volwassenen, zo er al een on derscheid is, elkaar ontmoeten. Het aan Hella Haasse eewijde vertaalproject staat onder lei ding van Jaap Oversteegen. Het vorige vertaalproject van het werk van Annie M.G. Schmidt is volgens Martin Mooij zeer suc cesvol gebleken en heeft geleid tot een aanzienlijke stroom ver talingen, ondermeer in het Rus sisch, Turks en Perzisch. De re sultaten van het vertaalproject zullen op vrijdag 18 januari worden gepresenteerd. NIEUWSLIJN Richie Sambora op de solotoer Dus zó zie je er uit wanneer je in één week drie jetlags 'oploopt'. Richie Sambora doet reuze zijn best overeind te blijven, maar de grillen van de tijd hebben zijn biorit me totaal verstoord. Sambora betaalt de prijs van het so lo-uitstapje met een vermoeide glimlach." HILVERSUM «TON DE JONG 'Stranger in this town' heet de lp/cd waarmee gitarist Sambora na tien succesvolle jaren in Bon Jovi naar gezegd wordt: de hardst werkende rockband in de business voor één keer zijn eigen pad koos. Een verras send sterke poging. In de eenza me schaduw van het succesvol le Bon Jovi-bestaan (wereldwijd 68 gouden en platina lp's) ko men plotseling allerlei onver wachte talenten boven drijven. Richie Sambora blijkt meer in huis te hebben dan louter de gestampte pot. Een impone rend nummer als 'Father time', een symfonisch-getinte ballad, is heel anders dan wat je van een Bon Jovi-gitarist zou ver wachten. „Ik wilde 'Stranger in this town' vooral divers maken, nieuwe dingen proberen", ver telt Sambora. „Daarom heb ik 'Father time' ook zo met strij kers gekruid, om er een mix van klassieke- en rockmuziek van te maken. Een luisterervaring moest het worden, deze plaat. Ik hoop dat ik daar in geslaagd ben." Ego Tien jaar leefden ze, vrijwel on afgebroken, bovenop eikaars lip, jon Bongiovi en zijn kornui ten. Hun grootste succes, de Ip- /cd 'Slippery when wet', ver kocht wereldwijd niet minder dan 14 miljoen exemplaren, de opvolger ('New Jersey') deed het met 10 miljoen stuks ook niet onaardig. Maar het werd tijd voor een adempauze: de laatste twee wereldtournees be sloegen samen in totaal bijna vier jaar. „Zo groei je als muzikant niet echt. Je speelt in feite vier jaar achter elkaar dezelfde twintig songs", verzucht Sambora. „Daarom móést ik dit doen, die solo-plaat. Ik heb nu al tien jaar van mijn leven aan die band ge wijd en dan mag je op goed mo ment je dromen en angsten wel eens onder ogen zien. Laat het maar gebeuren, dacht ik." Hij wekt niet echt de indruk van een popster die zijn ego zo nodig (verder) wenste op te poetsen met een solo-avontuur. Bovendien, lopen leden van een supergroep niet licht het risico van een individuele flop en (vervolgens) een gedeukt ego? Zelfverzekerd: „Ach, mislukking is voor mij de moeder van avontuur. Als je bang bent voor falen, ben je bang voor leren. De enige manier waarop je leert, is door fouten maken." Smakelijk verhaalt hij van een reusachtige blunder, die hij be ging in de vroege dagen van Bon Jovi. De band zou, in het voorprogramma van ZZ Top, voor het eerst in Madison Squa re Garden (New York) optreden. Sambora stelde zanger Jon Bon giovi voor het publiek even op te warmen door een half mi nuutje zijn gitaar te wurgen, maar bij het eerste akkoord blies hij al zijn versterker op. Daar stond hij, in het aange zicht van 20.000 mensen, alleen en verlaten, de gitaar amechtig zwijgend voor zijn torso. Diepgang Voor een gitarist, die doorgaans af en toe slechts wat achter grondvocalen voor zijn rekening neemt, blijkt Sambora solo over een verrassend sterk en plooi baar stemgeluid te beschikken. De oogst van een paar bijlessen: „Ik was erg onzeker over de vo calen op deze elpee, ik wist niet of ik het goed genoeg deed. Ik heb de stempartijen ook in drie keer opgenomen, in drie ver schillende fasen van de opna men. Voor de laatste takes heb Richie Sambora blijkt meer in huis te hebben dan louter de gestampte pot ik nog een vocal-coach ge huurd, voor dat laatste beetje emotie. Eerder had ik nooit aan stemtraining gedaan, maar het hielp me enorm. Negentig pro cent van de vocalen heb ik in de laatste week opgenomen." Diepgang is Sambora niet vreemd. Een nummer als 'The answer', waarin hij de zin van het leven ontleedt, verrast bo vendien in zijn klassieke een voud. „Ik schreef het nummer toen ik 19 was", meldt hij. „Ik was een jongeman op zoek, zoekend naar antwoorden. Ik was net van school af om het in de muziekbusiness te maken en het lukte voor geen meter. Dan vraag je je wel eens een paar dingen af. Die emotie wilde ik op deze elpee hebben, om de luisteraars iets te geven waar mee ze zich allemaal konden identificeren. Iedereen staat wel eens stil bij de zin van het leven. Maar inderdaad, ik zou het nu, een decennium verder, niet meer kunnen schrijven. I'm in a different frame of mind." „Als m'n leven morgen op hield, zou ik een gelukkig man zijn", filosofeert hij. „Dan heb ik succes gekend en mooi geleefd. Ik ben in de positie geweest om een langgekoesterde wens, een solo-elpee, in vervulling te laten gaan. Zonder tijd- of geldlimiet, dat is ook wat waard. Als je de druk van de tijd niet kent, kun je élles voor elkaar krijgen. Veel bands krijgen die kans niet. Ik reken er ook niet op dat ik eeu wig succes zal hebben, hoor, daar heb ik al vrede mee. Ik weet nog dat we zelfs teleurge steld waren toen 'New Jersey' vier miljoen exemplaren minder verkocht dan 'Slippery when wet', maar nog altijd zo'n tien miljoen. Wanneer er van m'n solo-elpee ook maar één mil joen verkocht zouden worden, zou ik al een gelukkig man zijn. Alles wat er nu nog mee ge beurt, is slagroom op de taart." 'Je speelt in feite vier jaar achter elkaar dezelfde 20 songs Expositie 'Op ware grootte' laat enorme oppervlakken zien AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER Wie in de veronderstelling ver keert dat tekenaars een voor keur hebben voor werken op kleine, handzame formaten, wordt in het Stedelijk Museum onmiddellijk uit de droom ge holpen. De twaalf tekenaars die zijn geselecteerd voor de expo sitie 'Op ware grootte' hebben vaak enorme oppervlakken no dig en bereiken daarmee een ef fect dat vergelijkbaar is met col lega's die alleen met olieverf of andere materialen werken. De selectie is gemaakt uit kunstenaars voor wie een teke ning met potlood, krijt en pastel een zelfstandig uitdrukkings middel is en geen persoonlijke 'krabbel' als oefenstof voor an der werk. Conservator Jurrie Poot heeft gezorgd voor een grote variëteit aan stijlen, zodat we een verrassende cocktail van surrealisme, naturalisme, con cept- en abstracte kunst krijgen voorgezet. Poot legt in de catalogus uit dat de tekening sinds de Re naissance weliswaar als de 'va der' van de kunsten werd be schouwd, maar tot ver in 19e eeuw voornamelijk functioneer de als voorbereiding voor wer ken in andere media zoals schil der-, beeld- en bouwkunst Dat neemt natuurlijk niet weg dat kunstenaars als Michelangelo en Rubens ons ook fraaie 'zelf standige' tekeningen hebben overgeleverd. De eeuwenlange dienstbare rol van de tekening had echter ook te maken met de praktische beperking dat papier alleen op chin son, Thomas van der Lin den en Jacobien de Rooij. Wie van conceptueel houdt, kan zijn hart ophalen bij de strakke ordening die Paul de Kort heeft aangebracht in de nerven-structuren van 'Strings I, II III'. De Vleescorrecties' van Otto Egberts hebben een bijzondere surrealistische zeg gingskracht, terwijl de met veel herkenbare beeldelementen volgestouwde werken van Tho mas van der Linden juist ge schikt zijn voor de liefhebber van expressieve kunst. Jacobien de Rooij maakte op enorme oppervlakken kleurige en geheimzinnige naturalisti sche (bos) landschappen die eveneens verrassen door hun zeggingskracht. De absolute topper van dit gezelschap is echter Harold Schouten, wiens studie naar het effect van licht op water inmiddels houtskool tekeningen opleverde met een heel bijzonder poëtisch effect. Als schilder heeft Schouten ge regeld barokke kerken als the ma genomen. Op de expositie blijkt nu dat hij ook in een zwart-wit tekening de sfeer van zo'n ruimte prachtig weet te 'vangen'. 'Op ware grootte' toont zo met tal van voorbeel den aan dat ook in de heden daagse beeldende kunst de te kening nog steeds de meeste di recte en persoonlijke expressie vorm is. De expositie 'Op ware groot te' in het Stedelijk Museum (Paulus Potterstraat) duurt tot en met 12 januari. De ope ningstijden zijn dagelijks van II.00 tot 17.00 uur. handgeschepte kleine formaten beschikbaar was. Technische ontwikkelingen maakten pas in de 19e eeuw machinale fabrica ge van grotere vellen mogelijk, een uitvinding die van essentië le betekenis is geweest voor de promotie van tekenkunst als zelfstandig uitdrukkingsmiddel. Verder veranderde ook onze kunsthistorische blik: tekenin gen werden niet langer als 'on af kunstwerk beschouwd, maar als kunstwerken met een eigen zeggingskracht. Cézanne De Franse kunstenaar Cézanne heeft ook een persoonlijk stem pel op deze ontwikkeling ge drukt. Voor hem was het teke nen en aquarelleren van min stens even grote waarde als het schilderen en hij lijkt volgens Poot ook bij het werken in olie verf beïnvloed te zijn geweest door de uitdrukkingsmiddelen van de aquarel. Kunstenaars als Picasso, Braque en Matisse en de tekenschool van het Bauhaus zijn deze eeuw eveneens be langrijk geweest voor de evolu tie van de tekenkunst. In ons land heeft de teken kunst zich pas na de Tweede Wereldoorlog geleidelijk uit de schaduw van de schilder- en beeldhouwkunst gemanoe- vreerd. Cobra-kunstenaars als Appel en Constant hebben weliswaar veel op papier ge werkt maar deden dit waar schijnlijk vooral vanwege het goedkope materiaal. Poot wijst erop dat hun penseel- en inktte- keningen, aquarellen en goua ches bovendien veel verwant- Een houtskooltekening van Harold schap vertonen met hun olie verven. Lucebert, Westerik en Heyboer hanteerden de teke ning echter woel als zelfstandig uitdrukkingsmiddel en kunnen chouten, zonder titel (1991). daarom worden beschouwd als de wegbereiders van de jongere generatie van wie nu werk is uitgekozen voor 'Op ware grootte'. Vanwege de kwaliteit van al het geëxposeerde werk is het moeilijk een keus te maken uit de zo verschillende inbreng van Paul de Kort, los van Me- FOTO GPD rendonk, Anro Kramer. A. van Campenhout, Otto Egberts, Al- lie van Altena, Marlies van Boxel Appel, Jos van der Sommen, Harold Schouten, F.M. Hut

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7