Feiten Tachtigjarig ANC van bevrijdingsbeweging tot coalitiepartner Papoea's houden vast aan eigen leefwijze Woensdag 8 januari 1992 Redactie: 023-150225 JANINE BOSMA ALTAN ERDOGAN RONALD FRISART (chef) ONNO HAVERMANS PATRICK VAN DEN HURK HANS JACOBS JOLANDA OUKES JAN PREENEN SJAAK SMAKMAN Vertalingen: MARGREET HESLINGA LUUTJE NIEMANTSVERDRIET Vormgeving: HENK GEIST 2 EN MENINGEN Het moderne leven heeft in de binnenlanden van Irian Jaya het voormalige Nederlands Nieuw-Gui- nea nog maar weinig opgang gemaakt. De Papoe a's zijn inmiddels vertrouwd met motorfietsen, para plu's en vliegtuigjes, maar houden vast aan hun tradi tionele kleding en gebruiken, hoewel hun cultuur wel onderdruk s^aat doordat de Indonesische overheid duizenden boeren subsidieert om het overbevolkte java te verlaten en onder meer naar Irian Jaya te ver trekken. Indonesië, dat het westelijk deel van het eiland sinds 1963 bestuurt, probeert het dragen van de markante peniskokers te ontmoedigen, maar heeft met die campagne buiten de grotere nederzettingen weinig succes. Een deel van de Papoea's wil niets weten van de om streden Indonesische overheersing bevestigd in een volksraadpleging in 1969 waarbij 1.025 dorpsoud sten voor de 800.000 inwoners van Nieuw-Guinea stemden. In het grensgebied met het buurland Papua New Guinea zijn verzetsgroepen actief, die door Indonesië met harde hand worden onderdrukt. Fotograaf Bert Verhoeff reisde onlangs naar Irian Jaya, waar hij deze opnamen maakte in de dorpen van de Baliemvallei en rond de zogeheten Wissel Me ren. De vallei en de meren werden rond 1938 door Nederlanders en Amerikanen ontdekt. Het ANC werd op 8 januari 1912 in Bloemfontein opge richt door zwarte notabelen, die zich de geleidelijke emancipatie van de zwarte massa's ten doel hadden ge steld. Hun visie op hun kansarme medemens week niet wezenlijk af van die van de blanke machthebbers: hij was onmondig en diende aan de hand naar een betere toe komst te worden genomen. Bij voorkeur in samenwer king met de autoriteiten, bij wie zij met de hoed in de hand, meestal vergeefs, hun zaak bepleitten. De weg die het ANC in zijn 80- jarig bestaan door de Zuidafri- kaanse geschiedenis heeft af gelegd is lang en kronkelig ge weest en heeft de beweging menigmaal langs de rand van de afgrond gevoerd. Ruim 78 jaar is het traject stapvoets af gelegd, terwijl blanke minder heidsregeringen alle mogelijke barrières opwierpen. Maar sinds 2 februari 1990, toen president F.W. de Klerk na 30 jaar het verbod op de bewe ging ophief, zijn in sneltrein vaart de ene mijlpaal na de an dere, de een nog opzienbaren der dan de ander, gepasseerd. En de opzienbarendste is al in zicht: een overgangsregering met het bewind dat zij altijd heeft bestreden. JOHANNESBURG P. VAN NUUSENBURG CORRESPONDENT In de jaren veertig 40 raakte het geduld van een jongere genera tie met deze benadering op. De ze jonge garde werd aangevoerd door drie mannen die de grote leiders van het na-oorlogse ANC zouden worden: Walter Sisulu, de organisator, Oliver Tambo, het politieke brein en Nelson Mandela, de charismatische woordvoerder. Zij kozen voor de confrontatie. Aanvankelijk via de mobilisatie van de zwarte massa's, maar later ook via het gewapende verzet. In de met dramatische gebeur tenissen rijkbedeelde Zuidafri- kaanse geschiedenis kunnen, behalve 2 februari 1990, twee andere jaartallen als keerpunten worden genoemd: 26 mei 1948 en 21 maart 1960. Op 26 mei 1948 kwam de Afri kaner Nationale Partij (NP) aan het bewind en begon een van de meest bizarre en barbaarse maatschappelijke experimenten uit de moderne geschiedenis: de apartheid. Was racisme voor 1948 al het kenmerk van de Zuidafrikaanse samenleving, nu werd zij het fundament van een even bekrompen als rigide poli tiek systeem. Het ANC, dat nog altijd in de dialoog geloofde, klopte sindsdien op een gebar ricadeerde deur. Op 21 maart 1960 werden in Sharpeville, 80 km. ten zuiden van Johannesburg, 69 demon stranten tegen de beruchte pas- jeswetten in koelen bloede door de politie doodgeschoten. Deze tragedie opende de 'internatio nale gemeenschap' de ogen voor de uitwassen van de apart heid. De leiding van het dat zelfde jaar verboden ANC kwam na Sharpeville tot de slotsom dat geweld onvermijdelijk was. Deze conclusie en de daaruit voortvloeiende acties brachten Mandela en Sisulu in de gevan genis. Tambo ontsnapte en werd president-in-ballingschap. Dankzij het verbod van 1960 kreeg het ANC een bijna mythi sche allure: de stem van de on derdrukte meerderheid: terwijl Sisulu en vooral Mandela leven de legendes werden. Maar 'aan de basis' werd het ANC vaak overvallen door de gebeurtenis sen. De rebellie van de school jeugd in Soweto, in 1976, was geïnspireerd door de Zwarte Be wustzijnsbeweging van de een jaar later vermoorde Steve Biko. In de opstand van 1984-'86 her kende waarschijnlijk alleen Pre toria de meesterhand van het ANC. Minder verblinde waarne mers hielden het op een spon tane explosie van volkswoede, die het ANC net zo verraste als het regime. Ballingschap De jaren in ballingschap heb ben de beweging geen goed ge daan. Het ANC won de propa gandaslag met Pretoria op zijn sloffen, maar raakte politiek en moreel op drift. De kleine, stali nistische communistische partij (SACP), een bondgenoot door dik en dun, deelde de ideologi sche lakens uit. Uit de oplei dingskampen van het ANC-le- ger, Umkontho weSiswe, wer den muiterijen en martelingen gemeld. Alleen dankzij het ver nuft van Tambo bleef het ANC grote scheuringen bespaard. Het ANC was volledig overrom peld toen De Klerk in februari 1990 de oppositie legaliseerde en Mandela na 28 jaar vrijliet. Anderhalf jaar lang probeerde het door organisatorische chaos en politieke verdeeldheid ver lamde ANC vergeefs op te bok sen tegen de opvallend trefze kere De Klerk. Pas in juli vorig jaar werd er een zeker even wicht bereikt. Het ANC wist op zijn congres orde op zaken te stellen, terwijl de regering de drek van het Inkatha-schandaal, de geheime betalingen aan deze Zulu-beweging, over zich kreeg uitgestort. Intussen werden wel alle obsta kels opgeruimd voor de ronde tafel-conferentie over de toe komst van het land die op 20 december j.l. begon. Deze Con ventie voor een Democratisch Zuid-Afrika, Codesa, markeert een ander 'historisch keerpunt': het begin van de feitelijke machtsdeling tussen het ANC en de NP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2