99 99199! 995®?°^ Kunst Kraaykamp en Dresselhuys in 'Hoog Tijd' Expositie van vergeten schilder Antoine-Ignace Melling Alexandra Radius-prijs voor Clint Farha (38) - Donderdag 2 januari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RIJSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 7 jP0VENVEe.7flï--!^L_<?J) SPA 1\ citron y T me| L FEEST"%|EÉKSE*$ bruisend J PRIJS_^" M f?ja. mineraal- water, IGLO OPTIONS PLUS literfles MAALTIJDEN nasi Of PEYNENBURG'S KLEINTJE ELDERS bami goreng speciaal X ONTBIJTKOEK kwaliteits- -*3» per pak 450 gram l klasse A, 310 gram BIJ ONS: ELDERS BIJ ONS: J ELDERS WTBIJ ONS: KUNSTSTOF EMMER in diverse pastel kleuren, liefst 10 liter ELDERS >95" BIJ ONS: clucna><99 dij una. dij uno: tlutnb^^jö dijuno. tLucna x/n pij una: j vf| a c AAlJcr* EN OOK BIJ: DIRK VAN MjN BROEK, DIRKSON, JAN BRUIJNS en BAS VAN DER HEIJDEN Liefdesbrieven door Krabbé en Laseur AMSTERDAM Petra Laseur en Jeroen Krabbé spelen van 8 ja nuari t/m 1 februari 'Liefdesbrieven' in de Amsterdamse Amstel- kerk. Jan Donkers vertaalde Liefdesbrieven (Love Letters) van A.R. Gurney. In dit toneelstuk lezen een man en een vrouw el kaar de brieven voor die zij gedurende vijftig jaar aan elkaar hebben geschreven. Bibliotheek herdenkt Tolkien DÉN HAAG De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag herdenkt komend voorjaar de honderdste geboortedag van de Britse au teur John Tolkien, die wereldberoemd werd met 'In de ban van de ring' en 'De Hobbit'. Van 24 april tot en met 5 juni is er een groot& opgezette overzichtstentoonstelling, aldus het instituut. Aan bod komen, behalve natuurlijk Tolkien als schrijver, onder meer het werk van Tolkien als hoogleraar in de Angelsaksische taal- en letterkunde en Tolkien als inspiratiebron voor schilders, musici en andere Werk Vuillard in Van Goghmuseum 'AMSTERDAM Het Van Goghmuseum in Amsterdam toont van 10 januari t/m 8 maart schilderijen, tekeningen en lithos van Edouard Vuillard (1868-1940). De werken stammen uit de periode 1888-1928. Belinda Thomson, auteur van de begelei dende catalogus, houdt op de openingsdag een lezing over Vuil lard. Zij zal vooral aandacht besteden aan de wijze waarop vrou wen in zijn werk worden afgebeeld. De lezing begint om 13.00 NIEUWSLIJN Ruim eeuw levenskunst op één podium Het heeft een mensenleven geduurd, maar nu staan dan eindelijk de twee giganten van de tragikomedie samen in één voorstelling. Mary Dresselhuys en John Kraaykamp spelen tot juni 1992 een met hooggespannen verwach tingen omgeven duet in 'Hoog tijd'. Ruim een eeuw po diumervaring en levenskunst, samen in één opvoering. Het lijkt wel alsof de Amerikaanse toneelschrijver Tom Cole het stuk op hun lijven geschreven heeft. DEN HAAG DIRK WILLEM ROSIE In de Amerikaanse stad Mil waukee ging in 1989 het stuk 'The Eighties' in première, maar toen het op Broadway aan kwam heette het 'About Time'. Het toneelstuk ontsnapte na tuurlijk niet aan de aandacht van Mary Dresselhuys, die zich sinds jaar en dag een ongeluk leest op zoek naar oudere, hoogst vitale toneelvrouwen; warme, wijze, complete perso nages; personages die de per soonlijkheid van Mary Dressel huys zelf benaderen. Niet uit gemakzucht, want Mary heeft nog nooit water bij de wijn ge daan. Telkens weer moet ze al haar laatjes opentrekken, de kleuren op haar rijkgeschakeer de palet mengt ze tot en met de laatste nuance. Nee, het is uit vakmanschap, dat Mary Dresselhuys steeds met mensen komt aanzetten die, zoals zij zelf, tot liefde in staat zijp. Heel krachtig waren haar uitbeeldingen in schitte rende voorstellingen als 'Harold en Maude' (in '81-'82 met een nog piepjonge Huub Stapel en tien jaar later nogmaals met Dirk Zeelenberg), 'Gouden vij ver' en 'Stille nacht' (beide met Mary Dresselhuys, een oude fee met een jonge fantasie; John Kraaykamp een kabouter, een bozige, cynische man vol zelfspot foto pan sok Jan Retèl). Bij Mary spreken oude mensen zich met een enorme geestkracht vrij van de beperkingen die oude mensen zichzelf traditiegetrouw opleg gen. Ze is 84, maar ze is ook fel, schuchter en puur. En waarom niet. Perfecte balans In 'Hoog tijd' speelt Mary Dres selhuys een oude fee met een jonge fantasie. Er is geen ver haal, er is alleen een keukenta fel en er is een dag. Een och tend, een middag, een avond en een nacht om voor eens en voor al de dingen te zeggen die van belang zijn. De voorstelling heeft als ondertitel een uit spraak van de 18-de c liticus en schrijver Horace Wal- pole meegekregen: „Voor de ge- voeligen is de wereld een trage die en voor de intelligenten een komedie." Mary Dresselhuys is precies op haar plaats in voor stellingen als 'Hoog tijd', die het hart en het hoofd in perfecte balans houden. Is Mary Dresselhuys een fee, dan speelt John Kraaykamp een kabouter. Een bozige, cynische man vol zelfspot. Een karakter dat wel wat wegheeft van de be jaardenhuisbewoner Kuiper uit 'Zondagskinderen'. Elke dag toastte deze ziekelijke oude man samen met zijn demente rende makker Elburg (Pieter Lutz) op 'het ontsnappingsco mité', verdomd goed wetend dat ze tot levenslang waren ver oordeeld. Kuiper mopperde en ginnegapte zijn grijze massa tel kens weer op een rij. Zo'n karakter past bij Kraay kamp. Hij trekt het aan als een kostuum. Of dat nou aan het grote toneel is, in vrije produk- ties als 'De humorist' en 'De fantast' of in tv-series als 'Laat maar zitten'. Mary Dresselhuys en John Kraaykamp is één voorstelling. Dat worden twee open doekjes bij hun eerste opkomsten, dat is een feest van respect en door de jaren heen gegroeide verwant schap. Mary en Kraay zijn twee hele goede bekenden en die be groet je. Heel even maar, anders haal je hen uit het ritme. Open doekjes krijgen alleen de ac teurs waar het publiek geen af scheid van wil nemen. Het is hallo, geen vaarwel. In een interview met Jacques Klöters zei Mary Dresselhuys: „Ik vind het zo vanzelfsprekend om te blijven spelen, een pianist of een schilder stopt er toch ook niet mee. Ik ben veel te blij dat ik nog kan lopen. Je moet, ge loof ik, altijd nieuwsgierig blij ven. Als je niet nieuwsgierig meer bent, dan ga je dood." John Kraaykamp legt in het zelfde interview zijn wortels bloot: „Wat mijn persoonlijk heid gevormd heeft, dat was de armoe. Armoede is niet leuk. Je hebt het koud en je ziet iemand rijden in een verwarmde Merce des. Je kan niets. Je kan alleen maar kijken. Het leven opzui gen van anderen, want dat kost niks." Vrijdag 13 december had 'Hoog tijd' in première moeten gaan. maar een spierontsteking van Mary Dresselhuys gooide roet in het eten. Er moest langer doorgerepeteerd worden, maar nu is alles weer in orde. Shireen Strooker zorgde voor de regie. Bram Vermeulen voor het de cor. Om alles organisatorisch op de rails te krijgen sloegen zelfs de producenten Joop van den Ende, John van de Rest en Jac ques Senf de handen ineen. Ook dat werd hoog tijd. 'Hoog Tijd' is woensdag 8, don derdag 9 en vrijdag 10 januari in de Leidse Schouwburg te münde, waar hij het laatste stadsgezicht van La nouvelle France schetste. Uitzicht Melling begon zijn kunstreis door Nederland op 1 april 1812 in het kanton Hulst in Zeeuwsch-Vlaanderen. Via Vlis- singen en Middelburg trok hij naar Holland. Van Middelburg. Vlissingen, Dordrecht, Brielle. Rotterdam, Scheveningen, Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Zwolle, Kampen, Leeuwarden, Hindeloopen, Groningen en Delfzijl zijn schetsen bewaard gebleven. Om voldoende over zicht te hebben koos de kunste naar altijd een hoog punt, dat hem voldoende uitzicht over de contouren van de stad bood. Hij tekende zijn vue générale op ruitjespapier. Speciale aandacht ging uit naar de klederdrachten: in vrijwel alle steden maakte hij studies van de streekdrachten. Aangenomen wordt dat de schilder, die vergezeld werd door zijn dochter Adèle, op 1 september 1812 naar Parijs te rugkeerde. Ervan uitgaande dat hij twee panorama's per week op papier zette, moet hij in to taal ongeveer veertig land schappen en stadsgezichten hebben getekend. Tot een uit gave van het werk is het nooit gekomen. Het monumentale boekwerk, dat onlangs over het leven van de schilder is versche nen, maakt- in dat opzicht veel goed. Wat er aan schetsen en gouaches bewaard is gebleven wordt in mooie druk nu voor een breed publiek bereikbaar. Geen Galerie Franqaise, zoals de kunstenaar voor ogen stond. Maar hij zou vast en zeker te vreden zijn geweest met de goed gedocumenteerde publi- katie van het Osmaanse avon tuur en zijn reis door de Lage Landen. Henk Boerhof, voorzitter van de Stichting Vrienden van het Nationaal Ballet, overhandigde nieuwjaarsdag de Alexandra Radius-prijs aan de balletdanser Clint Farha. foto'anp De Amerikaanse danser Clint Farha (38) heeft op Nieuwjaars dag de Alexandra Radius-prijs voor het dansseizoen 1990/1991 gekregen. De prijs besfaat uit een bronzen beeldje van de hand van Frits Stapel en een geldbedrag van 2.500 gulden. De prijs is ingesteld op initia tief van de Stichting Vrienden van Het Nationale Ballet en is bestemd voor die danser of danseres van Het Nationale Bal let, die naar het oordeel van de ruim 1.500 „Vrienden", in het afgelopen seizoen de beste dansprestaties heeft geleverd. Hij krijgt de prijs vooral voor zijn vertolkingen van balletten van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk. Clint Farha trad in 1972 in dienst van Het Nationa le Ballet. In 1976 werd hij tot tweede solist bevorderd en twee jaar later volgde zijn benoeming tot eerste solist. De onderscheiding werd hem uitgereikt na afloop van de jaar lijkse galavoorstelling in Het Muziektheater in Amsterdam. Daar presenteerde Het Nationa le Ballet „Romeo en Julia", met in de hoofdrollen de gastsolis- .ten Evelyn Hart en Rex Harring- Open dag en audities in Droomfabriek januari, beginnen in de Droom- fabriek de audities voor VARA's Cabaretfestival Jonge aanko mende talenten presenteren hun programma op drie achter eenvolgende zondagen (12, 19 en 26 januari) en een jury zal hun optreden beoordelen. De winnaars mogen in de Leidse Schouwburg optreden tijdens het Cabaretfestival, waarvan de VARA televisie-opnómen zal maken. De audities beginnen om 14 uur 's middags. Alle cursussen die de Droomfa briek te bieden heeft komen zondag 5 januari via uitvoerige demonstraties aan bod tijdens de open dag (vanaf 13 uur) van dit 'art centre'. Van zang tot ver halen vertellen, van buikdans tot toneel en van rock roll tot Afrikaanse dans. De open dag wordt om half zes afgesloten met een 'verrassingsoptreden'. Een week later, op zondag 12 BEELDENDE KUNST JAN VAN PAMME Antoine-Ignace Melling (1763-1831), rei zend-kunstenaar, door Comelis Boschma en Jacques Perot, 240 pag., Uniepers Ab coude. 139.-. Van de uitgave is tegelij kertijd een Franse versie verschenen. In het Rijksprentenkabinet in Amsterdam zal van maart tot en met mei een expositie aan Melling worden gewijd. De tentoon stelling is daarna te zien in het Musée Car- navalet in Parijs. Amsterdam Napoleon waande zich, ook toen zijn Waterloo al gloorde, de baas van een oppermachtig keizerrijk. Luister en glorie van een territorium van de Noord zee tot de Middellandse Zee verdienden een eigen plaats in de kunstgalerij van de wereld- heerser. Het idee van de schil der Antoine-Ignace Melling (1763-1831), om de belangrijk ste bouwwerken van 's keizers rijk op doek vast te leggen en in een schilderijenmuseum onder te brengen, viel in goede aarde. Melling vertrok in 1812 naar Nederland, dat toen als 'aan slibbing van Frankrijks grote ri vieren' deel uitmaakte van Na poleons imperium. De schetsen, die de Franse ar chitectuurschilder in Nederland en Noord-Duitsland maakte, doken na jaren van vergetelheid in 1983 op bij een Parijse kunst handelaar. In het pas versche nen boek Antoine-Ignace Mel ling, reizend kunstenaar, is de Voyage Pittoresque aux Pays de Nord in woord en beeld gere construeerd. Hoewel Melling na zijn over lijden in 1831 betrekkelijk snel vergeten raakte, moet hij tijdens zijn leven één van de belang rijkste Franse architectuur- en landschapsschilders zijn ge weest. Hij liet twee grote serie werken na: Voyage pittoresque Joséphine De kunstenaar nam de wijk naar Parijs. Contacten met vooraanstaande diplomaten verschaften hem ook daar snel toegang tot de betere kringen. De bescherming van keizerin Joséphine stelde hem in de ge legenheid zijn Osmaanse schet sen als een prestigieus plaat werk uit te geven. Melling moet gevoel voor de hang naar gran deur hebben gehad, die in de keizerlijke omgeving tastbaar was. Hoe is het anders te verkla ren dat hij de keizer een project durfde voor te stellen, dat moest leiden tot 'een schilderijenmu seum van de grote werken van de bouwkunst'. De reis naar de Nederlanden kan als het begin van zijn groot se onderneming worden be schouwd. Het is dat het debêcle in Rusland een voor de Fransen onverwacht breekpunt in de historie was. anders had Mel ling waarschijnlijk zijn hele pro ject ten uitvoer kunnen bren gen. Nu kwam de reizend kun stenaar niet verder dan Trave- de Constantinople et des rives du Bosphore, waarin de hoofd stad van het Osmaanse Rijk centraal staat. En de getekende impressies van een reis door de Franse Pyreneeën: Voyage pit toresque dans les Pyrenées fran<;aises (1821-1826). De reis, die hij in 1812 in opdracht van Napoleon door Nederland maakte, werd door de instorting van het keizerrijk vroegtijdig af gebroken en leidde dan ook niet tot de door Melling geplande uitgave en inrichting van een Melling stamt uit een Lotha- rings kunstenaarsgeslacht. Zijn vader Christoph was een geres pecteerd beeldhouwer in Karls ruhe aan het hof van Karl- Friedrich, markgraaf van Baden. In 1749 verwierf hij de titel Hof- bildhauer. De op 26 april 1763 geboren Antoine-Ignace leerde als jongeling de beginselen van het beeldhouwvak in het atelier van zijn vader. Na diens overlij den in 1778 vond de jonge beeldhouwer onderdak bij zijn oom Joseph Melling, die in Straatsburg een particuliere le kenschool - Académie de pein- ture - onder zijn hoede had. Daar werd de beeldhouwer in de dop ingewijd in de geheimen van het perspectief-tekenen. Oom Joseph ontpopte zich als een begeesterende leermeester, die van Antoine-Ignace een rei zend kunstenaar maakte. Een kunstenaar, die met potlood en papier probeerde steden en landschappen in ruimtelijke schetsen te veroveren. Konstantinopel Op 19-jarige leeftijd achtte de telg uit het Melling-geslacht de tijd gekomen om zijn vleugels uit te slaan. Na een reis via Italië en Egypte streek hij in 1785 neer in Konstantinopel. De hoofdstad van het verstarde en in zijn voegen krakende sulta naat was in die jaren een tref punt voor de Europese diplo maten. Sultan Selim III stond in die periode open voor vernieu wende ideeën uit het revolutio naire West-Europa. Die tijdelij ke dooi in de oost-west verhou dingen bood Melling de moge lijkheid om zijn diensten aan te bieden aan de zus van de sul tan, prinses Hadidgé. Haar be wondering bezorgde hem de kleurrijkste episode in zijn loop baan. In dienst van de Otto maanse prinses kreeg hij de zeggenschap over alles wat te maken had met bouw- en te kenkunst: hij ontwierp tuinen en huizen, tekende jurken voor de sultane, maakte de décors voor de grootse festiviteiten en had alles te zeggen over de aan kopen van de harem. Aan de goede verstandhou ding kwam een abrupt eind, toen Napoleon in 1798 aan zijn avontuur in Egypte - in die tijd deel van het Osmaanse Rijk - begon. De Fransen waren van het ene op het andere moment uit de gratie. Portret van Antoine-Ignace Melling door P.R. Vignaron (1830). foto opd De markt met stadhuis in Middelburg (1812).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7