Kunst 'Ik wil geen Ramses de Tweede worden' Olympische Spelen in museum van Oudheden Spannende bijbelse taferelen in Joods Historisch Museum Exposities bij jubileum Amnesty Dinsdag 31 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINCA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: PIET KOOREMAN 7 NIEUWSLIJN Native Dance Principle in LVC LEIDEN - De Leidse formatie Native Dance Principle (bestaande uit voormalige leden van Immortal en Blue Velvet) speelt don derdag 2 januari in het LVC. Het uitgangspunt van hun muziek is dansbaarheid. De basis bestaat uit House-ritmes, voortslepen de baslijnen en hectische sample-geluiden, aangevuld met trash-gitaar, keyboards en zang. Aanvang: 22.00 uur. Debatten over materialen AMSTERDAM In de Beurs van Berlage in Amsterdam worden vier debatten gehouden over de diverse aspecten van de materi alen hout, ijzer, keramiek en baksteen. De debatten beginnen op 14 en 28 januari en 11 en 25 februari om acht uur 's avonds. Aanleiding voor het centraal stellen van deze basismaterialen is in eerste instantie het beursgebouw zelf waarin de te behande len materialen alle krachtig en onverbloemd aanwezig zijn. Een tweede aanleiding vormt de hernieuwde belangstelling voor de materiële en tectonische kwaliteit van de gebouwde omgeving. Art Nouveau-affiches op expositie AMSTERDAM Bij de Stichting Amazone in Amsterdam wor den t/m 27 januari Art Nouveau-affiches tentoongesteld. De se lectie is samengesteld uit de collecties van het Stedelijk Museum en het Nederlands Theater Instituut. De expositie laat zien dat achter de oppervlakkige reclameboodschap waarin louter vrou wen figuréren, een wereld van symbolen schuil gaat. De Art Nouveau (Jugendstil) ontstond ruim honderd jaar geleden. Nu ook cursus over Klassieke Oudheid 1 »e cursussen Egyptologie die het Rijksmuseum van Oudhe den in Leiden geeft zijn zo'n succes, dat nu ook wordt be gonnen met cursussen over de Klassieke Oudheid: Griekenland en het oude Rome. In het Olympisch jaar 1992 wordt een terugblik gegeven op de Olympische Spelen uit de Klassieke Oudheid. Bij Grieken en Romeinen hadden de goden veel invloed op het dagelijks le ven en de Olympische Spelen waren religieuze feesten ter ere van de oppergod Zeus. De rol van religie en mythologie was enorm groot. De cursus Van Olympus tot olympische Spelen begint op dinsdag 21 januari van 13.30 - 15.30 uur. Zo'n 250 jaar geleden werden rond de vulkaan de Vesuvius de steden Pompeii en Herculane- um herontdekt. De opgravingen JE BENT GOED BIJ DE TIJD MET EEN LENING VAN DE GKB Natuurlijk gaat u voor uw lening naar een vertrouwd adres. Zoals de GKB Leiden dus. Daar maken ze uw persoonlijke lening of doorlopend krediet prima in orde voor u. Snel, zonder poespas en tegen aantrekkelijke voorwaarden. Kom maar langs. Op werkdagen van 9.00 -12.30 uur en donderdagavond van 17.30- 19.30 uur. Of bel voor informatie. GOED VOOR UW LENING Gemeentelijke Kredietbank Leiden Breestraat 24, Postbus 11300,2301 EH Leiden tel 071-254145 Limburg vindt cultuurbeleid d'Ancona onaanvaardbaar MAASTRICHT ANP De Provincie Limburg zal zich niet zonder slag of stoot neerleggen bij de plannen van minister D'Ancona (Cul tuur), om behalve het Lim burgs Symphonie Orkest (LSO) ook de Opera Zuid te laten verdwijnen. Dat heb ben Gedeputeerde Staten gisteren laten weten. Minis ter D'Ancona bezoekt Lim burg op 9 januari. Volgens Gedeputeerde Sta ten dreigt het cultuuraanbod in Limburg door deze plan nen te verschralen, als het meer dan honderd jaar be staande Limburgs Symfonie Orkest (LSO) en de Opera Zuid verdwijnen. De ophef fing van het LSO is volgens GS in strijd met afspraken die in 1989 zijn gemaakt met de toenmalige minister van Cultuur. Zou het LSO moeten ver dwijnen, dan betekent dit dat de daaraan onverbrekelijk verbonden Opera Zuid ook ophoudt te bestaan. Of schoon dit gezelschap pas één seizoen achter de rug heeft, laten de kwaliteit en de lage kosten van Opera Zuid niets te wensen over. Het provinciaal bestuur is bang dat minister D'Ancona de ongelijkheid in de verde ling van rijksmiddelen voor podiumkunsten tussen Lim burg en de Randstad nog groter laat worden. BEELDENDE KUNST de Schilderkunst van de Gouden Eeuw'. Te zien Joods Histonsch Museum, Jonas Daniël Meijerplein 2-4, Amsterdam In het Joods Historisch Muse um is op dit moment een ten toonstelling gewijd aan het the ma „Het Oude Testament in de Schilderkunst van de Gouden Eeuw". De samenstellers heb ben zich gerealiseerd dat de he dendaagse bezoeker niet zo bij belvast meer is als in vroeger tij den en daarom gezorgd voor een verduidelijking bij de scè nes op de schilderijen. Zo kun nen we de spannende verhalen over Lot en zijn dochters, Su- zanna en de ouderlingen, Simson en Delila en Jozef in Egypte gelukkig meteen plaat sen. Een blik terug in de geschie denis leert waarom juist het Joods Historisch Museum deze tentoonstelling organiseert. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was in de 17de eeuw een van de weinige lan den in Europa waar joden een relatieve vrijheid kenden. Er was naast het calvinisme bo vendien ruimte voor anders denkenden als doopsgezinden, lutheranen en katholieken. Het Oude Testament met zijn kleur rijke verhalen over de geschie denis van het joodse volk heeft voor al deze geloofsrichtingen een gemeenschappelijke basis gevormd. Het sprak vanzelf dat predi kanten behalve Latijn en Grieks ook Hebreeuws leerden. De be roemde Amsterdamse rabbijn en schrijver Menasseh ben Is rael kreeg zelfs van protestantse zijde opdracht een Hebreeuwse bijbelversie te drukken en be gon daarom in 1627 een eigen drukkerij. Met goedkeuring van de Staten Generaal drukte Jo seph Athias in grote oplagen eert Tenach (de joodse term voor het Oude Testament) waarvan de tekst was voorbe reid door de Utrechtse theoloog Johannes Leusden. Tolerantie Deze sfeer van tolerantie heeft de bloei van de oudtestamenti sche schilderkunst bevorderd, maar daarvoor was ook de eco nomische bloei in onze Gouden Eeuw een belangrijke factor. Overheden en rijke burgers hadden het geld om schilders opdrachten te geven en daarvan hebben vanzelf ook de schilders van bijbelse taferelen geprofi teerd. De schilders vonden in de eerste plaats inspiratie in de toegankelijke en kleurrijke ver halen over aartsvaders, konin gen en profeten uit het Oude Testament. De kunstenaars raadpleegden echter ook de na vertellingen in de 'Joodse Oud heden' van de joodse schrijver Flavius Josephus, een werk uit de eerste eeuw na Christus dat in de 16e eeuw een grote popu lariteit verwierf. Zij baseerden zich verder op voorbeelden uit de vele geïllustreerde bijbels en prentenbijbels uit de 16e eeuw. Zo ontstonden schilderijen met taferelen die de kijkers in de Gouden Eeuw hebben aan gesproken als voorbeelden van goed gedrag, geloof en wijsheid. Tegelijkertijd werd de oudtesta mentische schilderkunst echter populair vanwege de decoratie ve aantrekkelijkheid van de ver beelde taferelen. 'Lót en zijn dochters' van Hendrick Goltzius uit 1616 kan als treffend voorbeeld dienen. Het schilderij verbeeldt het ver haal van de dochters van Lot die hun oude vader dronken voeren om hem tot gemeen schap te kunnen overhalen. Zij waren anders bang verstoken te blijven van nageslacht. Hun moeder is intussen veranderd in een zoutpilaar omdat zij nieuwsgierig omkeek naar de brandende steden Sodom en Gomorra. Goltzius heeft alle elementen uit dit Genesis-ver- van deze Romeinse steden ge ven een steeds duidelijker beeld van het dagelijks leven in de Klassieke Oudheid. Een voor beeld hiervan is de reconstruc tie van een Romeinse tuin, zoals die er ten tijde van de onder gang van Pompeii moet hebben uitgezien. De cursus Bedolven Steden begint op 23 januari van 19.30 tot 21.30 uur. Beide cursussen bestaan uit zes lessen van twee uur per week. De cursussen Egyptologie be staan uit tien lessen van twee uur per week. In deze cursussen worden de cultuur van het oude Egypte, de cultus en rituelen rond (het leven na) de dood en het hiërogliefenschrift behan deld. Voor aanmeldingen of infor matie kan men bellen met Huub Pragt, educatief mede werker van het RMO, telefoon 071-146246. Douwe Heeringa houdt van het lied Hij is D'ouwe niet meer. Tenminste, dat vinden mensen die van vakjes en hokjes houden. Maar Dou we Heeringa wil niet in een hokje en zeker niet in dat van de jongen die eeuwig durend Jacques Brei in het Fries zal zingen. En als hij toch iri een hokje moet: dan maar in het niet over dadig ingekleurde vakje van het Nederlandse chanson. ROTTERDAM ELS SMIT Douwe zingt. Dat is ook de titel van de tournee die hij, samen met de musici van De Kom- pagnie nog de komende maan den door de kleine theaters van Nederland maakt. Het pro gramma is tevens de basis van zijn zojuist verschenen CD 'Hart van de Zomer'. Mooie liedjes daarop met prachtige muziek van Frans Ehlhart en Peter van der Zwaag en met sterke teksten van onder ande ren Willem Wilmink, Jaap van der Merwe, Ivo de Wijs en voor al Boudewijn Spitzen. Al doende manoeuvreert Douwe zich in de richting die hem z'n hele leven van 27 jaar al voor ogen staat: het voortzet ten van de traditie die door Ramses Shaffy en Liesbeth List in 1965 werd gevestigd. „Het klinkt afgezaagd, maar ik heb altijd geweten dat ik dit wilde. Als kind zong ik altijd: op m'n hobbelpaard, als ik eigen lijk moest leren. En de vakanties op Vlieland hebben natuurlijk ook een belangrijke rol ge speeld. We woonden in Leeuwarden, met vakantie gin gen we naar Vlieland. Toen ik elf was, ontmoette ik er Lies beth List. Ik ben naar haar toe gegaan. Ik wist dat ik ooit een duet met haar zou zingen. Het is gebeurd, een paar maal zelfs. Ik wist dat het zou gebeuren. Zoals ik nooit iets anders dan dit vak heb willen doen. Voor bestemming vind ik een te groot woord. Maar er lijkt geen ontkomen aan. Het is een vreemde drang. Soms vind ik het een beetje eng." „En het is hard werken. Je vult zo'n avond in je eentje. De dag voor een optreden sta ik onder spanning. Dat je een beetje zenuwachtig bent van te voren, is normaal. Maar ik vind dat ik mezelf te veel onder druk zet. Misschien komt het door dat ik pas begin. Het zingen van dit soort teksten... je geeft heel erg veef van jezelf weg. Het is zo privé. Misschien is het een fase. Als ik dit heb overwonnen, kan ik misschien ook zelf teksten gaan schrijven. Daar ben ik nog niet aan toe. Want schrijven: dat is helemaal je nek uitsteken. Nou ja, Barbara is ook laat be- gonnen. Voorlopig laat ik het maar over aan mensen die het echt goed kunnen." - Hoejben je aan je teksten ge komen? „Ik heb de tekstschrijvers be naderd. En tot mijn verbazing wilden ze teksten aan me af staan. Zo'n Ivo de Wijs die tek sten schrijft voor Jasperina de Jong, een grootheid als Willem Wilmink..." - Misschien zijn ze wel blij dat er een jongere is opgestaan die hart voor het Nederlandse lied heeft. „Misschien. Het zijn liedjes die nooit zijn gezongen. Of die maar één keer zijn gebruikt en daarna nooit weer. Het liedje 'Spijt' van Boudewijn Spitzen heeft Gerrie van de Kleij ooit ge zongen. Tien jaar geleden." ,,lk vind het zo jammer dat we de chanson-traditie die in Shaffy Chantant is gestart niet hebben gehouden. In het caba- 'Lot en zijn dochters' van Hendrick Goltzius uit 1616: de bijbelse boodschap in een 2 wereldlijk jasje. haal netjes verwerkt, maar er voor zijn tijdgenoten tegelijker tijd een moraliserende beteke nis aan toegevoegd. Hij schil derde daartoe op de voorgrond een hond als waarschuwing te gen de verleiding, elders op het doek symboliseert een vos de listigheid. Goltzius moet echter ook met veel plezier de naakte dochters en de geile blik in va ders ogen hebben geschilderd, want het is ook in dit opzicht een expressief werk geworden. Zo werd de bijbelse boodschap in een zeer aangenaam ogend wereldlijk jasje gepresenteerd. Suzanna het Dat duidelijke plezier schilderen van vrouwelijk naakt vinden we bij voorbeeld ook te rug bij Jan van Noordt in zijn uitbeelding van het verhaal van 'Suzanna en de ouderlingen' uit omstreeks 1660 - 1670. Twee ouderlingen vallen Suzanna las tig als zij een bad neemt, maar zij gaat niet op hun voorstellen in. Van Noordt heeft van de naakte Suzanna en de verlek kerd blikkende mannen een kostelijk tafereel gemaakt. Uit de calvinistische kerken werden dergelijke religieuze historie stukken geweerd, maar in het ophangen in stadhuizen en-hui- zen zag niemand een bezwaar. Het Joods Historisch Museum toont verder 'bijbels' werk met heel verschillende thema's van kwaliteitsschilders als Rem- brandts leermeester Pieter Last man, Govaert Flinck en Aert de Gelder. Als we afgaan op de ma gere kwaliteit van het schilderij 'Frederik Hendrik als de triom ferende David' uit 1630 hoorde Jacob Gerritsz. Cuyp daar niet bij. Het werk toont een als schriel mannetje weergegeven stadhouder na de verovering van 's Hertogenbosch met aan zijn voeten het lachwekkend grote hoofd van de reus Goliath. Mallig ronddansende engeltjes en zeven maagden zingen zijn lof. Cuyp toont daarmee echter als geen ander aan hoe belang rijk het Oude Testament in het dagelijks leven is geweest. Het Joods Historisch Museum leven met deze expositie een verhelderende bijdrage aan het overzicht over de Gouden Eeuw dat in deze periode in vele Ne derlandse musea de grote Rem- brandt-expositie in het Rijks museum begeleidt. Van station tot station bij Staa „Stations zijn van oudsher schakels in het bestaan: aan komst, vertrek, reizen, wachten, ontmoeting, afscheid, centraal in het leven, centraal in de stad." Fotograaf Jan van Rijn zegt dit over het onderwerp van zijn foto's, produkten van een week treinreizen door Neder land. Het resultaat is van 4 tot 31 januari te zien in de Alphen- se Staa-galerie. De serie 'Station to station' bestaat uit een aantal kleuren foto's van architectuur op Ne derlandse stations, en een aan tal zwart/wit foto's van reizigers op die stations. Door de verschillende sta tions van het land te combine ren in drieluiken in één kader- lijst worden de gebruikte bouwstijlen met elkaar in ver band gebracht waardoor over eenkomsten en verschillen wor den benadrukt. Verstild, wat melancholiek, soms met een ühJH Wachten op het station: verstild, wat melancholiek, soms met een vleugje humor zijn de foto's van Jan van Rijn. foto jan van rijn vleugje humor, zo komen zijn van de stationsgebouwen. De foto's van personen over, waar- Staa-galerie is open: woensdag bij overigens eenzelfde werkwij- t/m zaterdag, 12-17 uur, vrijdag ze is toegepast als bij de foto's ook van 19-21 uur. BEELDENDE KUNST ret is er wel een ontwikkeling geweest. En in de musical. Ik vind musicals vaak razend knap gemaakt, alleen ik houd er niet zo van. Ik houd van het lied. Er is een gat gevallen tussen de ja ren zeventig en nu. Begrijp me goed: ik heb niet zo veel ambitie om Ramses de Tweede te wor den. Dat zou ook niet verstan dig zijn. Maar ik laat me graag door hem beïnvloeden." - Als toegift in je theaterpro gramma zing je 'Rosa' van Brei in het Nederlands. Is dat de brug die je slaat tussen je Brei-tijd en het Nederlandse lied? „Nee hoor, ik heb 'Rosa' altijd in het Nederlands gezongen. Het is een prachtige vertaling. Als een tekst goed is, waarom zou je hem dan niet zingen. Weet je: het liefste zou ik alle liedjes achter elkaar doorzin gen, zonder verbindende tek sten. Daar gaat de discussie on der artiesten vaak over: teksten tussen de liedjes of niet. Ik krijg op dat punt ook vreselijk veel adviezen. Zo groei je steeds ver der. Het gaat niet vanzelf. Ik vraag me soms af: Waarom doe ik dit? Maar: zelf gewild. En al is het vaak worstelen: ik doe het werk dat ik leuk vind." Tentoonstellingen ter gelegenheid van dertig jaar Amnesty International Tot 12 januari in Gemeentemuseum Arnhem. De Commandene Nijmegen en Galene Mar- Veiling van de affiche-ontwerpen 12 ja- r. Schouwburg Arnhem Pablo Picasso, Juan Miró, Alexander Calder, Lucebert én Jeroen Henneman. Vijf totaal verschillende kunstenaars met in elk geval één overeenkomst. Ze maakten in het verleden een affiche voor Amnesty Interna tional, de organisatie die zich inzet voor gewetensvervolgden, die nu dertig jaar bestaat. Dat beeldend kunstenaars en affi chemakers over de hele wereld bereid waren en zijn voor die organisatie te werken heeft waarschijnlijk alles te maken met het onbezoedelde en on partijdige imago van Amnesty. Wellicht dat daarom zo'n vijf tig affichemakers uit de hele wereld, en zeker niet de min sten, plus tien Nederlandse beeldend kunstenaars hun bij drage hebben geleverd aan de jubileumviering. De resultaten zijn te zien in Arnhem en Nijmegen. Vijf kunstinstellingen in de twee steden hebben hun mede werking verleend aan het jubile um, met als hoogtepunt de ex positie van de ruim vijftig origi nele affiche-ontwerpen in de Arnhemse schouwburg. Deze ontwerpen van bureaus en ont werpers als Milton Glaser, Gun- ter Ram bow, Peret, Pieter Brat- tinga, Atelier Grapus en Anthon Beeke worden op 12 juni door Sotheby's geveild. Wilma Wabnitz, eigenaresse van de enige, in Arnhem geves tigde, affichegalerie in Neder land, schreef de affichemakers aan. Van de zestig die ze uitno digde bleven er vijftig over. Niet dat de andere tien niet mee wil den doen, ze hadden domweg geen tijd. Ook al omdat een affi che maken voor Amnesty geen sinecure is, zo weet Wabnitz te vertellen. Er waren nogal wat ontwerpers die er duidelijk moeite mee hadden. Het resultaat van de uitnodi ging van Wabnitz leverde een reeks zeer verschillende affiche- ontwerpen in diverse technie ken op en een uitzonderlijke ex positie. Het is uiteraard geen toeval dat het gegeven van der tig streepjes, al dan niet aange bracht op een gevangenismuur, een aantal keren voorkomt. Zo zette de Deense Brigitte Kath ze op een stuk karton en ze nodigt de kijker uit het te betasten. Die merkt dat er een aantal venijni ge, bijna onzichtbare, stalen puntjes op de affiche is aange bracht. Het affiche van de Kroaat Boris Bucan krijgt een extra lading door de daarnaast opgeprikte fax die zijn echtge note naar de organisatoren van de expositie stuurde. Ze vraagt daarin aandacht voor de oorlog in haar land en voegt een lijst van slachtoffers toe. Sommige affiches zijn expli ciet ('Fuck justice' roept de bij drage van Rik Comello de kijker toe; Frits van Hartingsveldt laat een militair een puist op zijn gezicht uitdrukken die bestaat uit een mensenhoofd, onder de toevoeging 'Skin Problems'), provocerend (Erwin Olaf bond een dik, lachend model vast op een stoel) of van een subtiele wrangheid. Zo laat de Duitser Holger Matthies achteloos een mensenarm uit een auto op een sloopterrein hangen. Hard Wer ken uit Nederland maakte een allerlieflijkst aandoend affiche met een foto van een pluche ko nijntje. Wie dichterbij komt ziet dat het beestje een houten poot heeft. Licentia In het Nijmeegs Museum De Commanderie is een aantal van de affiches te zien dat in het verleden voor Amnesty werd ge maakt. Daaronder werken van Miró en Constant en een aantal bijzondere bijdragen uit Japan. Galerie Marzee toont zelfpor tretten van beeldend kunstnaar Foekje Detmar die een beetje met de haren bij deze Amnesty- manifestatie zijn gesleept. Onder de noemer 'Licentia' (vrijheid) organiseerde het Arn hemse Gemeentemuseum een expositie met werk van negen Nederlandse kunstenaars, on der wie Mirjam de Zeeuw, Ania Bien, Albert van der Weide en Hans Eyckelboom. Hoewel con servator Mirjam Westen het on langs ontkende dat de artistieke inhoud daarvan zou lijden on der de politieke (zoals bij zoveel van dit soort kunstwerken): voor een aantal van de kunst werken gaat die vlieger wel de gelijk op. Als geheel gezien leg gen de beeldend kunstenaars het wat inventiviteit en creativi teit betreft duidelijk af bij de af fichemakers. „Het zingen van dit soort teksten... je geeft heel erg veel van jezelf weg. Het is zo privé. Misschien is het een fase." foto opd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7