Binnenland Asielzoekers blijven in kerk Begemann staakt strijd om Grasso Girorekeninghouders krijgen nu 7,3% rente op de Leeuwrekening van de Postbank. Groen Links stuurt stickies in 'kerstpakket' Boete voor milieudelict Zegwaard Kunst moet elitair zijn om voortrekkersrol te Vrijdag 27 december 1991 Redactie: 023-150225 JANINE BOSMA ALTAN ERDOGAN RONALD FRISART (chef) PATRICK VAN DEN HURK JAN PREENEN SJAAK SMAKMAN FRANS VISSER Vonngeving: WIM ENTIUS Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Gemeenschappelijke Persdienst (GPD), Inter I NIEUWSLIJN Forenzen mijden wonen in Amsterdam Het project waarmee het Amsterdamse gemeentebestuur foren zen in de stad wilde laten wonen, is mislukt. Van de 300 wonin gen die Amsterdam beschikbaar heeft gesteld, zijn er na twee jaar maar 47 door forenzen betrokken. Vooral onder de goed verdienenden, de groep waarop Amsterdam het heeft voorzien, is de belangstelling klein. De proef is onderdeel van een in 1989 begonnen beleid om de uitstroom van (welvarende) inwoners naar de randgemeenten af te remmen, de verpaupering van de stad tegen te gaan en het woon-werkverkeer te verminderen. Daarvoor waren 300 huur- en koop-nieuwbouwwoningen in Amsterdam-West aangewezen voor in Amsterdam werkende fo renzen. Zij konden met voorrang op de wachtlijsten komen. De intensieve publiciteitscampagne leverde slechts 145 geïnteres seerden op, van wie er nog eens 98 afhaakten. Nieuwe Dikke Van Dale in september In september 1992 zal de nieuwe, twaalfde druk verschijnen van het Groot woordenboek der Nederlandse taal, beter bekend als de Dikke Van Dale. De elfde druk van de Dikke Van Dale ver scheen in 1984. Sinds die tijd zijn aan het bestand ongeveer 12.000 nieuwe trefwoorden (zoals aaibaarheidsfactor, boulimie en lambada) toegevoegd. In totaal staan in de nieuwe druk on geveer 240.000 trefwoorden. Een belangrijke bron van informa tie was het eigen onderzoek van de redactie naar nieuwe woor den en betekenissen. Daarnaast deden lezers tal van suggesties. Verder maakte de redactie gebruik van vaste informanten. Boek over 'Rode Hoed-groep' De pogingen van André van der Louw om de PvdA nieuw leven in te blazen zal in elk geval één tastbaar resultaat opleveren. Vol gend jaar mei-juni verschijnt van zijn hand het boek 'De Rode Hoed en andere verhalen'. Van der Louw schetst in het boek het ontstaan van de Rode Hoed-groep, genoemd naar de voormali ge Amsterdamse remonstrantse schuilkerk. De poging tot ver nieuwing werd door sommigen een coup of complot genoemd. De groepsleden - naast Van der Louw waren dat Hans Kom brink, Maurice de Hond en Eduard Bomhoff - werden zelfs 'de bende van vier' gedoopt. André van der Louw was eerder mede auteur van de Nieuw Links-publicaties 'Tien over rood' en 'De meeste mensen willen meer'. Valse bommeldingen Bijenkorf Twee bommeldingen dinsdagmiddag bij de warenhuizen C&A en de Bijenkorf in Amsterdam blijken achteraf loos alarm ge weest. Vóór die constatering werd echter de Bijenkorf ontruimd en werd het Damrak voor alle verkeer afgesloten. De telefo nische meldingen kwamen om ongeveer 15.30 uur binnen. De Bijenkorf werd onmiddellijk ontruimd. Bij C&A had onderzoek reeds uitgewezen dat geen sprake was van een bom. Dit waren huis werd niet ontruimd. Tijdens de ontruiming bevonden zich nog vele honderden mensen in de winkels die op de valreep hun kerstinkopen deden. Haring is opgevist De visserij op haring wordt met ingang van zaterdag geheel ge sloten omdat de toegestane hoeveelheid is opgevist. Minister Bukman van visserij besloot eerder deze week al de vangst voor een deel van het vangstgebied te verbieden. Haarlemse rechter wijst Vietnamezen uit TERNEUZEN GPD De raadsleden van Groen Links in Temeuzen hebben hun colle ga-politici een opzienbarend kerstpakket toegestuurd. In een map met informatie over drugs vonden de heren en dames een 'Nederskunk' joint. Met de actie wil Groen Links de aangeschrevenen „de nodige kennis van zaken bijbrengen" in de discussie over het terug dringen van de drugsoverlast in Terneuzen. „Wat ze met het stickie doen, moeten ze natuur lijk zelf weten. Wij willen alleen duidelijk maken dat hard- en softdrugs niet over één kam kunnen worden geschoren", al- DEN HAAG-HAARLEM ANP-ARTHUR De 24 Vietnamese asielzoekers die de afgelopen dagen hun toevlucht zochten in een aantal kerken, zijn daar tij dens de Kerstdagen gebleven. Dit ondanks de toezegging van de directeur vreemdelingenzaken Nawijn van het ministerie van justitie dat zij niet vóór 1 januari worden uitgezet. vreemdelingenbewaring wor den gezet. „Dat zou kunnen be tekenen, dat de Vietnamezen toch worden opgepakt als zij zich bijvoorbeeld weer bij een asielzoekerscentrum zouden melden", aldus de woordvoer der. Daarom hebben de betrok ken asielzoekers besloten in de kerken te blijven tót staatssecre taris Kosto instemt met het stu ren van een onafhankelijke on- Een woordvoerder van de be trokken kerken zei gisteravond dat de belofte van Justitie niets zegt over de vraag of de Vietna mezen al dan niet in hun bewe gingsvrijheid worden beperkt. Justitie weigerde ondanks een verzoek zwart op wit te geven dat de 24 Vietnamezen niet in derzoekscommissie naar Tsjecho-Slowakije. Een door de kerken zelf opge zette onderzoekscommissie staat inmiddels klaar om naar Tsjecho-Slowakije te vertrek ken. Mocht Kosto vóór 1 januari besluiten dat Justitie zelf een nader onderzoek instelt naar wat de Vietnamezen in Tsjeclyo- Slowakije en/of Vietnam te wachten staat, dan blijft deze commissie thuis. De situatie voor de Vietna mese asielzoekers werd dinsdag ook onduidelijker door de uit spraak van de Haarlemse waar nemend rechtbankpresident De Groot dat drie Vietnamezen mogen worden uitgezet. Dat besluit stond haaks op een eer dere beslissing van de Bossche rechter, die stelde dat twee Viet namese asielzoekers niet mo gen worden uitgezet zolang niet duidelijk is welk lot hen in eigen land wacht. De Nederlandse re gering zou de situatie in Viet nam eerst zorgvuldig moeten onderzoeken. De Bossche rech ter sloot niet uit dat de twee 'een onmenselijke of vernede rende behandeling' te wachten staat. De Haarlemse rechter kwam echter tot een geheel andere be slissing. Drie Vietnamezen die in Amersfoort verblijven, mogen worden uitgezet. De Groot stel de dat ze niet aannemelijk heb ben gemaakt dat hen na terug keer een onevenredig zware be straffing wacht. Er kan volgens hem ook geen twijfel over be staan dat de Vietnamezen in Nederland niet in aanmerking komen voor de vluchtelingen status. De rechter in Haarlem gaat er verder van uit dat Tsjecho-Slo wakije zijn internationale ver plichtingen zal nakomen. In dat land zijn speciale opvangcentra voor asielzoekers. Ook het risico van een onmenselijke behande ling is niet aannemelijk gewor den, aldus de Haarlemse presi dent. De rechtbank in Den Haag heeft het Delftse bedrijf Riooltechnie ken veroordeeld tot 50.000 gul den boete wegens milieudelic ten. Het bedrijf dochter van BFI uit Renkum dat in mei 1989 het afvalbedrijf Zegwaard overnam, heeft volgens de rechtbank rpeermalen de milieuvergun ning overtreden door te veel kunsthars op haar terrein op te slaan. De officier van justitie sprak tijdens de zitting van zeer brandgevaarlijke situaties. De kunsthars is erg brandbaar en in het bedrijf waren onvoldoende brand- en poederblussers aan wezig en een kluis voor de op slag van brandbare stoffen was niet aanwezig. Van den Nieuwenhuyzen verkoopt aandelen AMSTERDAM ANP Kort nadat hij van zijn sokkel was gehaald om van de staatslieden-afde ling te verhuizen naar die van de uitgerangeerde politici, is het wassen beeld van Michail Gorbatsjov gisteren gestolen uit Madame Tussaud in Amsterdam. Volgens een woordvoerder bleek het beeld om 13.00 uur verdwenen uit de expositie. „Wij denken dat hier duidelijk sprake is van een geplande actie, met de bedoeling in te haken op de actualiteit" Het museum kondigde vorige week al aan de beeltenis van Gorbatsjov uit de rij van hedendaagse staatshoofden te lichten en hem bij te zetten in de groep illustere historische staatshoofden als Winston Churchill, Mar garet Thatcher en Lenin. De actie is vooralsnog door niemand opgeëist Van de dieven ontbreekt ook volgens de politie nog elk spoor. FOTO CAPITAL PRESS De Begemann Groep heeft de strijd om Grasso's Koninklijke Machinefabrieken opgegeven. Begemann verkoopt zijn 310.640 aandelen Grasso voor 102,50 gulden per stuk aan de Duitse onderneming GEA, die daarmee de meerderheid in Grasso verwerft. Dat hebben Begemann en GEA gisteren be kendgemaakt. Bestuursvoorzitter Joep van den Nieuwenhuijzen van Bege mann maakte maandag nog duidelijk dat zijn onderneming zou blijven pogen het Bossche Grasso in te lijven. Even daar voor had Grasso nog 300.000 nieuwe aandelen geplaatst bij GEA voor 95 gulden en kreeg GEA het recht de resterende niet geplaatste aandelen (maxi maal 259.000) over te nemen te gen dezelfde prijs. Zowel de Vereniging van Ef fectenbezitters (VEB) als Van den Nieuwenhuijzen zag in de stap van Grasso een bescher mingsconstructie en verweet de directie oneigenlijk gebruik te maken van de door de aandeel houders gegeven machtiging aandelen uit te geven. Met de nieuwe aandelen ver wierf GEA 37,7 procent van de aandelen terwijl Begemann op dat moment 39 procent van de aandelen had. Van den Nieu wenhuijzen had die gekocht voor ongeveer 100 gulden, zo dat Van den Nieuwenhuijzen naar eigen zeggen aan de ver koop van het Grasso-pakket „iets meer dan 1 miljoen" heeft verdiend. Als redenen voor het begra ven van de strijdbijl wees Van den Nieuwenhuijzen op een ge sprek maandag tussen afgevaar digden van GEA en de centrale ondernemingsraad van Grasso. „Daarin zijn beide partijen tot een akkoord gekomen over de voorwaarden voor samenwer king. We doen niet aan onvrien delijke overnemingen en daar om was de uitslag van dat ge sprek voor ons van belang." Bo vendien was de Grasso-directie niet bereid extra informatie over het bedrijf te geven aan Begemann. dus het Groen-Links-raadslid Van Himme in een toelichting. Hoofdofficier van justitie Huijgen, die ook een stickie kreeg, zegt geen boodschap te hebben aan het initiatief. „Het beleid is er op gericht de handel in drugs tegen te gaan. Het moet hier niet zo worden als in Amsterdam, waar het barst van de koffieshops voor softdrugs. Dit geplaag met een stickie, daar lach ik om. Zonde van het geld". De hoofdofficier sluit niet uit dat hij strafrechtelijke stappen zal ondernemen. „Formeel be keken is het strafbaar. Daarover zal ik nog nadenken." Koningin waarschuwt in kerstrede voor vervlakking Hieronder volgt de integrale tekst van de toespraak die ko ningin Beatrix op Eerste Kerst dag heeft gehouden, en die via de radio werd uitgezonden: In het duister van angst, on behagen en vervlakking schijnt het licht van Kerstmis. Dit is het licht van God met ons. God kiest voor de mens in al zijn zwakheid. Kerstmis verkondigt een God die van mensen houdt en die in het mysterie van de liefde een fundament in ons be staan heeft gelegd. In dat geloof ligt een van de wortels van onze cultuur. Geloof en cultuur mo gen evenwel niet worden ver eenzelvigd. Wat mensen inner lijk beweegt, wordt in de cultuur weerspiegeld. In humaniteit, respect voor leven en samenleven ligt de ge meenschappelijke basis van on ze cultuur. Maar naast gemeen schappelijkheid is er ook ver schil. Cultuur is geen mal, geen eenheidsmodel, waaruit iden tieke vormen worden gegoten. Het gaat altijd om eenheid en verscheidenheid, pluriformiteit en eigenheid. Cultuur geeft De Leeuwrekening is een girospaarreke ning van de Postbank. Op deze spaarrekening krijgt u maar liefst 7,3%* rente, terwijl u toch maandelijks f 10.000,- zonder kosten kunt opne men. De minimum inleg is f 10.000,-. Daama kunt u elk willekeurig be drag inleggen. Op de girokaart vult u het bedrag in, zet een streep in de ruimte die bestemd is voor het gironummer en achter naam/adres schrijft u 'van girorekening naar Leeuwrekening'. U plaatst uw handtekening en doet de girokaart in een gratis giro - envelop op de bus. Wie dus én een hoge rente wil én snel Het openen van een Leeuwrekening is Q zonder kosten wil kunnen opnemen, reuze eenvoudig. Het kan namelijk rinc,,^LI1. opent nu een Leeuwrekening. Voor gewoon met het blauwe giroboekje. POS IBANK meer informatie: bel gratis 06-0400. Dit percentage geldt m.i.v. 27 december 1991 voor bedragen van f 10.000,- of meer. mensen identiteit en zelfver trouwen. Zij kan niet van bui tenaf worden opgelegd, maar ontstaat door overlevering en verwerving. Onze culturele verworvenhe den zijn te danken aan indivi duele en collectieve zelfcorrec tie, aan het inperken van eigen dunk en hebzucht, aan discipli ne in leven en samenleven vanuit aanvaarde normen en waarden. Het wezen van een beschaving ligt in de ruimte voor het geestelijke. Aan die spirituele kant van ons leven wordt vandaag ge twijfeld. Materieel gaat het in dit deel van de wereld de mees ten wel goed. In technologisch opzicht lijken de mogelijkheden onbegrensd. Nooit eerder bo den wetenschap en kennis zo'n sterke basis voor het streven een betere wereld vorm te ge ven. Toch leeft er niet alleen hoop maar ook onbehagen. Door de zucht naar meer en de voortdurende drang tot preste ren zet de economie sommigen zo onder druk dat zij ternau wernood ruimte kunnen vinden voor bezinning. Anderen vallen buiten het arbeidsproces en voelen zich daardoor onvol doende uitgedaagd tot ont plooiing van hun gaven. De toe genomen vrije tijd wordt niet al tijd creatief gebruikt. Het ver langen naar ontspanning ont aardt soms in een neiging zich te onttrekken aan een werkelijk heid vol moeite en zorgen. Cultuur betekent daarentegen niet een vlucht uit het leven van alledag, maar beleving, zinge ving en verbeelding van het be staan. Cultuur geeft richting en houvast. Een cultuur manifesteert zich in de vorm die aan het leven wordt gegeven, in de ordening van de fysieke ruimte, in gebou wen, monumenten en voorwer pen, in acties en reacties van mensen, in de wijze waarop we elkaar bejegenen, in de taal. Maar achter al die vormen zit inhoud. In onze cultuur zijn we dragers en doorgevers van een gemeenschappelijk verleden, een geschiedenis die zichtbaar wordt in hedendaagse verwor venheden, in herkenbare ver bindende elementen. Cultuur is niet erfelijk in biologische zin, maar is een erfgoed dat moet worden overgedragen en aange leerd. In de geschiedenis raken normen en waarden van gene ratie op generatie in het bestaan ingeslepen. Ons cultureel bewustzijn in de zin van een doorleefde band met de geschiedenis waarin de samenleving haar wortels heeft, wordt in deze tijd bedreigd door massaliteit en ver vlakking. In uitwas sen van de wester se produktie- en consumptiemaat schappij zijn gren zen overschreden. Er rijzen vragen ten aanzien van onze eerbied voor het leven en onze verantwoordelijkheid te genover toekomstige generaties. De twijfel aan onze wijze van waarderen en aan de waarden waarop wij onze beslissingen baseren, neemt toe. Zijn dat trouwens wel waarden of gaat het om louter hebzucht en ei gendunk? Normvervaging is een gewone term geworden. Velen hebben thans het ge voel te leven in een tussentijd, een periode van overgang van het ene cultuurtijdperk naar een andere wijze van leven en sa menleven, een tijd van nieuwe relaties tussen mannen en vrou wen, tussen economie en maat schappij, tussen staat en burge rij. Processen van culturele ver andering worden op gang ge bracht door tegenspraak van wat vanzelfsprekend leek. Naast 'Zijn onze normen niet gewoon hebzucht en eigendunk conformisme openbaren zich kritiek en protest. Nieuwe vor men weerspiegelen een nieuwe inhoud, een zoeken naar nieu we waarden. Niet alleen wetenschap, on derwijs, politiek en media heb ben hierin een pioniersfunctie, maar ook de kunst. Kunstenaars roepen gedachten en gevoelens op, verwondering en vragen, verrukking en verbijstering. In kritiek op de massaliteit loopt kunst voorop, is zij onontkoom baar elitair, exclusief en soms moeilijk te volgen. Maar dat wat eerst slechts voor enkelingen toegankelijk was, kan later voor velen een aanknopingspunt vormen voor een nieuwe beleving en zingeving van het le ven. Kunst wil ons wakker schudden, onze ogen en oren, onze harten en zinnen openen voor dat wat juist niet deel uitmaakt van de sleur van alle dag. Zo mèg kunst ook elitair zijn, ja, moet zij zelfs eenzaam zijn om haar uitzonderlijke voortrekkersrol te kunnen ver vullen. Van de samenleving wordt gevraagd daarvoor de ruimte te geven, ruimhartig te tolereren wat niet onmiddellijk wordt begrepen, wat zelfs pro voceert en kwetst. Dit betekent niet dat wij alles moeten goedkeuren en mooi vinden, noch dat we in onze verontwaardiging moeten zwij gen, verlegen met ons onver mogen tot ontvankelijkheid en een eigen antwoord. Kunst ver tolkt soms ook lelijke en afsto tende gedachten en gevoelens. Ieder moet daartegenover zelf een houding bepalen en vanuit eigen waarden tot een beoorde ling komen. Openheid, acceptatie en res pect betreffen de vrije uiting van de kunstenaar, maar niet elke wijze waarop die gestalte krijgt. De uitdaging is kritisch te toetsen en te blijven zoeken naar kwaliteit, oprechtheid en integriteit Er bestaat altijd spanning tussen tolerantie en gekwetstheid, de stem van de eenling en het verlangen naar een kompas waarop samen kan worden gevaren. In een vrij sa menspel tussen kunstenaar en publiek, protest en instemming, krijgt de samenleving glans en wordt zij gestimuleerd op haar weg naar culturele vernieuwing. Maar juist in deze tijd van verandering zullen wij moeten uitgaan van hetgeen de toets der eeuwen heeft doorstaan, ge richt op behoud van het goede. In de dialoog tussen verschil lende bronnen van levensover tuiging kunnen wezenlijke waarden worden herijkt en hun universele betekenis hervinden. Zowel in maatschappelijke in stellingen als in onze mentali teit moeten rechtvaardigheid, mededogen en saamhorigheid herkenbaar worden. Met Kerstmis valt op deze waarden nieuw licht. Het kerst verhaal richt onze blik op het kind Jezus, in deze wereld geko men om vrede te brengen, vre de op aarde en vrede in ons ei gen hart. De commercialisering van het kerstfeest is teken van een cultuur die het materiële is gaan stellen boven het spiritue le, die zich laat opjagen van het ene evenement naar het andere en die er niet meer in slaagt tijd een element van heiligheid te geven. Het kerstfeest vraagt bo venal om stilte, de stilte van de nacht waarin ruimte is voor aanbidding en gezang, voor het wonder van de muziek die zelfs de diepten van de ziel toegan kelijk kan maken. Kerstmis richt ons op dat mysterie van de lief de, de kracht die het mensenle ven eeuwigheidswaarde geeft. Ik wens U allen een gezegend kerstfeest toe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 3