Rtv show Ik doe wat mijn hart mij ingeeft 4 Kerstballen zijn bestand tegen Jolings hoge noten Joop Stokkermans creëert Verdi-sfeer in kerstmatinee Dinsdag 24 december 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: HANS BOEZELUN 6 Ook als regisseur is Joop Stok kermans niet gecharmeerd van valse noten. Eens musicus altijd musicus; eens componist, altijd componist. Desnoods gaat hij op zeker. „Mocht het in het Concertgebouw helemaal mis gaan. dan kunnen we binnen een paar seconden overschake len naar de beelden van 24 de cember". aldus de regisseur van de jaarlijkse Eurovisie-uitzen ding vanuit het Concertgebouw. „Zo'n back up-mogelijkheid geeft een veilig gevoel. Maar de kans dat we die nodig zullen hebben, schat ik heel laag in. Verleden jaar, toen de AVRO voor het eerst na lange tijd NOS de Kerstmatinee uitzond, is al les perfect verlopen. In alle be scheidenheid: dan voel je je na afloop als een musicus die net op het podium een topprestatie heeft geleverd". Stokkermans (54) kan het we ten. Als pianist won hij de Prix d'Excellence en voedde hij als begeleider van kinderprogram ma's en artiesten complete ge neraties op met muziek. Stok kermans maakte naam als leve rancier van stemmige achter grondmuziek - 'De zomer van 1945', 'Het wassende water' - en aanstekelijke partituren voor musicals. Nog altijd neemt be steedt Stokkermans veel van zijn tijd aan componeren, maar het regisseren is door de jaren heen steeds belangrijker gewor den. „Zo'n Eurovisie-uitzending moet hoe dan ook een beetje klasse uitstralen, dus mag er niets aan het toeval worden overgelaten. Hoeveel landen de Kerstmatinee overnemen weet ik niet precies, maar dat vind ik ook niet zo belangrijk. Op het Joop Stokkermans. moment suprème moet je ge woon je werk zo goed mogelijk doen, of er nu honderd of mil joenen mensen kijken". Effect „Voor ons televisiemakers Chailly de ideale dirigent. De man gaat volledig op in de mu ziek, die lijdt bij wijze van spre ken met Verdi mee. Reden waarom we vlak voor hem in het orkest een cameraman heb ben zitten, in jacquet wel te ver staan, zodat die niet te veel op valt. Een emotionele Chailly komt in de huiskamer heel goed over. Dus wanneer de muziek ook maar een beetje fel wordt, schakelen we over naar die ca mera. Als kijker het gevoel heb ben midden in het orkest te zit ten, iets mooiers bestaat er toch niet?". Kerstmatinee door het Ko ninklijk Concertgebouworkest en het Groot Omroepkoor o.l.v. Riccardo Chailly. Mor genmiddag, 15.00 uur op Ned. Vreest u een Cold and Lonely Christ mas of verheugt u zich op een Silent Night? Wie de kerst-cd 'Christmas with Gerard Joling' heeft gekocht, heeft bei de in huis gehaald. Het gaat om een korte cd, eigenlijk een 'cd- single'. Met daarop vier sfeer volle liedjes, gezongen door Ge rard en featuring The Jordanai- res, het beroemde ex-achter- grondkoor van Elvis Presley. Voor in, onder, dan wel bij de kerstboom. Panda ging naar Studio Aalsmeer voor een onder meer een speciaal kerst-inter view met Neerlands hoogste noot. Ik heb het al eens gezegd: Joop van den Ende blijft als denker in het groot verrassen. Verwachtte ik - door ervaring toch terdege voorbereid - in de- feestelijke dagen een kerst boom van op z'n minst oer woud-formaat in zijn studio aan te treffen, heb ik het toch weer niet één reuze- spar siert de Aals- erse percelen, ar een stuk of vijftig. Alle uitbundig versierd en verlicht, zodat ik in absolute kerststemming het kantoor betreed ir we hebben af gesproken. Ook hier staat alles in het te- i van de feestda gen. Op het bureau i stemmig kerst stukje en erachter Gerard Joling dié druk bezig is een grote stapel van zijn cd's, voorzien van sticker met goe de wensen, te ver sturen naar relaties i vrienden. Dit om zijn vier medewerk sters een beetje te ontlasten, want: „Die hebben het nu al druk genoeg." Het gaat Gerard dus meer dan goed. Succes in Nederland en ook -de hartewens van vele artiesten - succes in een groot aantal buitenlanden. 'Christmas with', ei genlijk een speciaal kerst-extraatje bij zijn LP 'Memory Lane' is al in september op genomen. Om in de juiste sfeer te komen heeft Gerard de num mers ingezongen met alle lichten uit en al leen een paar kaars jes aart. Het resultaat stemt hem tevreden. „Silent Night is na tuurlijk een wel'heel oude bekende, oud- bakkener ka'n het haast niet, Het Wereldje PANDA DE L'ISLE gen en dat kun je horen, het komt recht uit het hart. En ik vind het fantas tisch dat het koor werk is verzorgd door The Jordanai- res, dat geeft toch een bepaald cachet aan de plaat." Weinig Silent Night overigens voor Ge rard. Met kerst gaat hij, zoals altijd, over dag naar zijn ouders - „lekker" opgewarm de banketletters eten en koffie drin ken" - een beetje hardlopen, uitsla pen, een beetje din getjes doen in huis en lekker in bad zit ten, maar 's avonds moet er worden ge werkt. Gerard treedt ten. Dan had zijn kerst er wel even anders uitgezien. Was hij met een stel vrienden gezellig ergens heen gegaan. „Lekker eten. Of ik had een reisje ge maakt naar het buitenland. Naar iets warms, al is kerst een beetje raar in een warm land. Of ik had juist een chalet afge huurd in een winters oord om daar bij de open haard te zitten. Hoewel, Kerstmis is toch het leukst in Nederland, 's Avonds lekker naar het café. Niet dat ik een kroegloper ben, maar ge woon een beetje gezellig. Maar eigenlijk vind ik het heerlijk om beide kerstdagen te werken, want anders hang. ik maar vol gevreten op de bank en denk ik: is dat het nou, Kerstmis?" Stamppot Over eten gesproken, wat vindt Joling nu een aantrekkelijk kerstdiner? „Als het sjiek moet: gerookte zalm. Maar ik ben ook een groot liefhebber van stamp pot. Zuurkool, boerenkool, met een flink stuk worst erbij. En dan het liefst een halve liter hopjes- of vanillevla toe. Daarna koffie met een likeurtje, een Amarettootje of een Cointreau- tje. Ach, eigenlijk lust ik alles. Behalve tuinbonen, van de lucht daarvan word ik al ziek." Zelf kookt Gerard Joling nooit, hij moet er niet aan denken. „Nee, bah. Lekker uit eten, graag, maar het zelf maken is niets voor mij." Nog even een vraag die me nigeen zich een tikkeltje be zorgd zal stellen, dezer dagen. Moet er tijdens het draaien van Jolings cd niet worden gevreesd voor uiteenspattende kerst- boomballen, gezien de hoge no ten die hij voortbrengt? „Dat heb ik niét uitgeprobeerd,' rtt&r ik denk het niet. Ik heb wel eens een monitor naar de Filistijnen gezongen en een microfoon en ook een keer een camera. Maar ja, dan weten ze tenminste dat er volume in de tent zit." Geen reden voor angst dus, 'Christmas with Gerard Joling' kan gerust in de buurt van de kerstboom worden gedraaid. Een ware opluchting, dat moet gezegd. Het is onderhand de hoogste tijd voor Gerard om op te stappen, twee uur later wacht hem een optreden in Wasse naar. Hij heeft nog net tijd voor het uitspreken van een goede wens: „Iedereen een gezond en gelukkig 1992. Dat is natuurlijk een cliché, maar het is wel het belangrijkste. Je moet lekker in je vel zitten, dan voel je je goed. Dus dat wens ik iedereen." hebben het heel 'open' opgeno- op beide kerstdagen op in het men, een beetje gospel-achtig Oranje Hotel in Noordwijk. en het is heel mooi geworden. Had Joling niet moeten werken, Ik heb het in één keer ingezon- nou, dan had hij het wel gewe- STRIPS BOLLEBOOM ^7/ BOES Fantastisch Het moet voor hem wel heel bijzonder zijn te weten dat er duizenden mensen bij de kerstboom r zijn plaat zitten luisteren., Hoe voelt dat? „Hartstik ke leuk. En daarbij komen dan ook nog paar miljoen mensen die je op de zien. Fantastisch toch?" HEINZ Gerard Joling: „Stamppot met kerst smaakt ook heel lekker.' '^1 LaToya Jackson ,Y Scheveningen wordt sinds jaar en dag bezocht door beroemdhe den. Duke Ellington, Ella Fitz gerald, the Rolling Stones en noem alle vedettes maar op, tra den op in de Kurzaal van het Kur- haus en in het legendarische Palais des Dance. Op iniatiatief van Sony, de Stichting Toerisme Den Haag en de Gemeente Den Haag is in de mondaine bad- ülaats een Original Star Boule vard aangelegd. Vorige week plaatste LaToya Jackson haar voetafdruk. Onder anderen Gloria Estafan, Tom Jones, Gilbert Bé- caud en Grace Jones gingen haar vooraf. :JSr Aan het einde van een jaar worden traditioneel allerlei ver kiezingen gehouden. Wanneer we de oliebollen door de slok darm laten glijden weten we pre cies wie de sportman, -vrouw en - 'ploeg van het jaar is,- wie de leuk ste, de aardigste, enz. is. Eén van de meest plezante verkiezin gen is jaarlijks die van het man nenblad Penthouse. Onder de ti tel 'De Hete Honderd' kiezen le zers de honderd opwindendste vrouwen van Nederland en Bel gië, maar tevens - en dat lijstje is zeer vermakelijk - de 'Taarten Top 10'# ,Y Het lezersvolk van Penthouse koos dit jaar Annemiek Verdoorn als opwindendste vrouw van 1991. Zuster Ingrid uit Medisch Centrum West had de afgelopen twee jaar voorrang moeten verle nen aan respectievelijk Astrid foto pr Joosten en Candy Dulfer. Die werden nu - in omgekeerde volg orde tweede en derde, vlak voor Sylvia Millecam en Tatjana Si- „Y De 'Taarten Top 10' wordt aangevoerd door Vanessa, omdat ze aldus het eensluidende jury rapport 'systematisch op de ver keerde gelegenheden in de ver keerde outfits en met de verkeer de glimlach verschijnt - en dan ook nog eens op een verkeerde manier de aandacht probeert te trekken', len Dales werd tweede, voor Belinda Meuldijk, Hanya May-Weggen en Sonja Barend. ,Y Een opvallende rol is er voor Linda de Mol. Zowel op de 'Hete Honderd' als in de 'Taarten Top 10' staat ze op de zevende plaats. De lezers van Penthouse zijn dus kennelijk tot de conclu sie gekomen dat de hittepetit van de TROS vlees noch vis is. Daar is Stardom het van harte mee JY Cahavalshaters opgelet. Ze zijn er weer: die plaatjes met be lachelijke titels van artisten, die gelukkig maar één keer per jaar iets van zich laten horen. De se lectie van de titels van dit jaar: 'Het is weer tijd om te gaan stap pen', 'Dansen bij Jansen'. 'Want jeuk is toch veel erger dan pijn' en 'Even niet bellen, ik ben m'n geld aan het tellen'. Dat laatste is voor de platenmaatschappijen ongetwijfeld het geval met zoveel kwaliteit op de verkooplijsten. STARDOM Pijn voornaamste inspiratiebron van Eric Clapton SINDS IK GEHEELONTHOUDER BEN heb ik een zeer heldere blik gekregen op mijn prestaties, waardoor ik mijn toch beperkte techniek en schrijversta lent veel beter benut. (Eric Clapton) Hoe erger de pijn, des te meer creati viteit. Zijn hopelo ze liefde voor Patti Boyd, ex- vrouw van George Harrison, leverde Eric Clapton ooit 'Lay- la' op, naar eigen zeggen nog altijd z'n allerbeste rocksong. Tegen die achtergrond mogen de verwachtingen omtrent zijn eerstvolgende studio-album hooggespannen zijn. Want 'Good old slowhand' heeft het in de nog prille jaren negentig al zo voor zijn kiezen gehad, dat het ene nummer na het an dere er bij hem uitrolt. „De afgelopen maanden heb ik in Los Angeles zes nieuwe, ei gen stukken opgenomen. Een ongekende score, als je bedenkt dat ik componeren eigenlijk niet tot mijn favoriete bezighe den reken. Het eerste lied dat ik schreef, gaat voor mij duidelijk over Cpnor, maar wie dat niet weet, zal dat nooit ontdekken, omdat het nog het meest op een samba lijkt". Conor is zijn viereneenhalf jaar oude. enige zoon, wiens le ven op 20 maart jl. dramatisch werd beëindigd door een onge lukkige val vanaf de 51ste ver dieping van een wolkenkrabber in Manhattan. Eric Clapp want dat is de ware naam van Clapton praat met onver moede gretigheid over dit ge weldige verlies. Hetzelfde geldt voor die eerder geïncasseerde 'knock out': het wereldberuchte helikopter-ongeluk in Wis consin eind augustus 1990, waarbij naast zeer dierbare col lega Stevie Ray Vaughan, ook Clapton's lijfwacht Nigel Brow ne, zijn assistent-tourmanager Colin Smythe en zijn Ameri kaanse agent Bobby Brooks de dood vonden. „Met welke gedachten ik hier naartoe ben gekomen? Ik heb me voorgenomen om zo eerlijk mogelijk tezijn", bekent de thans 46-jarige Clapton. „Ik heb ook duidelijk de behoefte om mijn hart te luchten. Dat helpt me om mijn verdriet te verwer ken. Daarnaast vind ik dat mijn fans recht hebben om te weten hoe ik me na al die ellende voel. Ze krijgen me weer te horen en te zien, dus kan ik beter maar niet geheimzinnig gaan zitten doen." Mysterie Wat hij nu precies van de over dosis aan beproevingen moet denken, weet Clapton niet. Of het toeval is dat juist hij ener zijds zo wordt geplaagd en an derzijds zelf al zo vaak aan ma gere Hein is ontsnapt, daarover durft hij amper nog zijn hersens te pijnigen. „Als je dat doet, word je gek. Natuurlijk heb ik me best afgevraagd of de dood van Conor geen straf geweest zou kunnen zijn, piaar ik ben daar toch maar snel mee opge nomen. Omdat je dat mysterie toch niet kan oplossen. Neemt niet weg dat ik wel geloof in een hogere macht, waar ik regelma tig tot bid en waar ilc ook iedere dag 'dank je' tegen roep. Alleen een echte voorstelling kan ik me daarbij niet maken. Temeer daar ik nergens logica kan ont dekken. Neem Stevie Ray. Hij had zijn leven allang gebeterd, was al drie jaar nuchter en had zo'n beetje de top van de ladder bereikt. Was het zijn tijd, omdat hij het beste gitaargeluid dat ik ooit heb gehoord te pakken had? Dat is wel heel erg gemak kelijk vanuit mezelf gerede neerd. Er zal misschien best wel een reden bestaan,, maar daar komen wij niet achter door op telsommetjes te maken". Dat dergelijke schokkende er varingen de bevlogen compo nist in hem wakker roepen, kan de prins onder de snarenridders evenmin verklaren. „De songs die als gevolg van die extreme emoties ontstaan, zijn ook voor mij min of meer een gegeven op zich. De muziek is er gewoon ineens, het enige waar ik nog controle over heb, dat is de tekst. Wat er zich aandient, vloeit voort uit een soort res pect, dat ik naar mijn beste Eric Clapton: Je zal mij niet horen zeggen dat je op pillen of op alcohol geen goeie songs zou kunnen schrij ven, maar ik geef je zonder die zogenaamde hulpmiddelen toch meer kans." archieffoto lex van rossen kunnen op anderen moet zien over te brengen". Medicijn De gitaar is en blijft het voor naamste houvast in zijn ook door vele (kortstondige) roman ces woelige bestaan. Zonder voelt Eric Clapton in mindere mate ook zanger zich allang niet meer compleet. Met zijn instrument in de hand beschikt hij meteen over het enige zalig makende medicijn tegen alle kwellingen en kwalen. Mooi om te weten, het heeft alleen heël lang geduurd voordat het zover was, geeft hij zelf zonder om haal toe. „Maar goed, door al die troe bele perioden is me thans ook des te duidelijker wanneer ik scherp ben en wanneer niet", zegt hij doelend op zijn bijna fa tale verslavingen aan eerst he roïne en later alcohol. „Sinds ik geheelonthouder ben, heb ik een zeer heldere blik gekregen op mijn prestaties, waardoor ik mijn toch beperkte techniek en schrijverstalent veel beter be nut. Je zal mij niet horen zeggen dat je op pillen of op alcohol geen goeie songs zóu kunnen schrijven, maar ik geef je zonder die zogenaamde hulpmiddelen toch meer kans. Ik kan me nog de tijd heugen dat ik avond aan avond met minstens een flinke fles brandy en een cassettere corder aan de slag ging, zonder enig resultaat. Als ik 's morgens wakker werd, bleek de fles op, stond er niets op de band en was ik zelf niet minder leeg. En dan heb ik het nog niet eens over mijn sociale gedrag. Al die drugs zorgden er op den duur voor dat ik onbetrouwbaar werd, negatief, schuw en vaak zeer beledigend tegenover de mensen met wie ik nog wel in contact kwam". Ham son In het kader van een Europese mini-toemee langs vier Europe se steden (Londen, Parijs, Rome en Rotterdam) komt Clapton met Elton John en Bonnie Raitt in 1992 naar de Rotterdamse Kuip. De kans is niet denkbeel dig dat Eric Clapton George Harrison, met wie hij de afgelo pen weken door Japan heeft ge toerd, tot een van zijn eregasten zal bombarderen. „De vraag is hoe hij ons Japanse avontuur 'zal verteren", aldus 'Slowhand' over zijn beste vriend, aan de vooravond van hun vlucht rich ting Tokio. „George heeft vijftien jaar lang niet voor publiek gespeeld. Zijn enige echte podiumerva ring is die met The Beatles en die is 2:0 bizar. Voor hysterische tienermeisjes optreden en afge voerd worden per helikopter, daar hou je vanzelf een hele na re smaak van over. Ik wil hem daar echter van verlossen, hem terugbrengen bij al die mensen die bij mij al jarenlang lopen te zeuren of ik weet hoe het met hem gaat. Een groot talent als hij verdient die plek onder de volgspot en moet niet in de. schaduw blijven staan". (Tweede Kerstdag op Neder land 3,19.00 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6