Kunst Leiden drie maanden 'Rembrandt City' 2e KERSTDAG LEIDERDORP GEOPEND SIIEUWSLIJNDe vele gezichten van Max Ernst Jaap van Zweden richt eigen kamerorkest op Braun biedt Amsterdam een beeldentuin aan hp ft-Cï Pianorecital Bulgaar Iliev Dinsdag 24 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINCA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: RUTGERJ HOOGERDUK 5 Openingsuren kassa schouwburg LEIDEN In verband met de feestdagen is de kassa van de Leidse Schouwburg beide kerstdagen, 29 december en Nieuw jaarsdag gesloten. Van 27 t/m 31 december is de kassa van 10 tot 12 uur open. Telefonisch plaatsbespreken is mogelijk van 11 tot Rob van den Broeck op Birdlandtour LEIDEN Pianist Rob van den Broeck zal tijdens de zogenaam de Birdlandtour die elke woensdag café De Tregter aandoet, op eerste kerstdag composities spelen van Duke Ellington en Thelo- nius Monk. Ook zal hij in zijn 'Pianoreflections' werk van eigen hand vertolken. Van den Broeck werkte met de Chris Hinze Combination en Free Fair. Sinds enige tijd is hij onder meer actief in The Euro pean Jazzensemble. Het programma in het café aan de Heren straat 1 begint om acht uur. AMSTERDAM GPD jaap van Zweden, nu nog con certmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest in Am sterdam, heeft een kamerorkest opgericht. Het nieuwe ensem ble luistert naar de naam Pro metheus, krijgt een vaste kern van dertig mensen en kan wor den aangevuld tot de omvang van een symfonieorkest. Het za kenleven sponsort het orkest met 4 miljoen gulden voor drie jaar. Van Zweden gaat zelf de artis tieke directie voeren. Viktor Li- berman, Van Zwedens collega als eerste concertmeester bij het KCO, deelt de verantwoordelijk heden met Van Zweden en zal Prometheus dirigeren. Inmid dels zijn al zo n tien musici aan getrokken voor Prometheus. Ook op de plaats van de con certmeester van het nieuwe en semble is een 'andere bekende Nederlander' aangetrokken, zegt Paul Jonkers, directeur van Dutch Grammophone Group. Afgelopen weekeinde is de sponsoring voor Prometheus rondgekomen. Jonkers: ..Jaap ontmoette een 'captain of in dustry' bij Ajax-Feyenoord. Een gat van enkele tonnen in het budget kon zo worden opge vuld. Je moet namelijk met sponsors in zee als je iets nieuws unit. De sponsoring was geen probleem." Half januari maakt Van Zwe den bekend of hij verbonden blijft aan het Concertgebouwor kest. Volgens Jonkers, die de commerciële exploitatie van Prometheus voor zijn rekening neemt in samenspel met Bart Kamerbeek van JE Classics, is de belangstelling voor Van Zwe den vanuit Amerika 'heel seri- De naam Prometheus is een opvallende. In de Griekse my thologie was deze zoon van Zeus de meest slimme. In de wereldliteratuur wordt Prome theus gezien als een tragische figuur, die in zijn streven en lij den het mensdom symboliseert. BEELDENDE KUNST RECENSIE HANSGERTSEN Overzichtstentoonstelling Max Ernst Te zien tot en met 27 januari in het Cen tre Georges Pompidou Centre Pompidou is dagelijks, behalve dinsdags, geopend van 12 00 uur tot 22 00 uur De Franse surrealistische dichter André Breton noemde hem ooit 'het meest geobse deerde brein dat er bestaat'. Zonder een spoortje afkeuring, overigens. Breton had, evenals veel andere Franse surrealisten, een mateloze bewondering voor de Duitse schilder en beeldhou wer Max Emst. De in 1976 in Parijs overleden kunstenaar werd 100 jaar gele den geboren in het plaatsje Brühl, een gehucht halverwege Keulen en Bonn. Op 2 april 1891, om precies te zijn. De zoon van een verdienstelijke zondagsschilder zou uitgroeien tot een van de allergrootste kunstenaars van deze eeuw. Een kunstenaar op wiens werk heel wat etiketten geplakt zijn. Etiketten die de lading maar ge deeltelijk dekken, zoals blijkt uit de grote overzichtstentoonstel ling die het Parijse Centre Pom pidou aan Max Emst heeft ge wijd. Tot en met 27 januari 1992 zijn maar liefst 250 werken uit zijn lange en vruchtbare artis tieke leven te zien in de futuris tische 'buizenfabriek' in het hartje van Parijs. Schilderijen, collages, sculpturen en allerlei mogelijke tussenvormen. Als de overzichtstentoonstelling in Pompidou één ding duidelijk maakt, is het wel dat Max Emst van veel markten thuis was. Emst was bovendien een groot grensverlegger. een gedreven artiest die altijd weer op zoek was naar nieuwe uitdrukkings vormen en technieken. Emst staat onder andere te boek als de uitvinder van ver schillende schildertechnieken, waaronder 'dripping'. In 1941, Europa ontvlucht voor het ge weld van de Tweede Wereldoor log, kwam hij in de Verenigde Staten als eerste op het idee om verf uit een doorboord conser venblik op een op de grond lig gend doek te laten vallen. Het 'verfbombardement' werd ga degeslagen door een verbijster de jonge Amerikaanse schilder. Sydney Pollock. Pollock zou zijn hele leven op die techniek voortborduren. Voor Max Emst was de fase van de zogenaamde 'art automatique' slechts een van de vele in zijn lange carriè- Zijn in zijn eerste werken nog duidelijk kubistische en futuris tische invloeden te zien, de waanzin en verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog die hij deels als artillerist aan het wes telijk front aan den lijve ervoer, dreven hem stevig in de armen van de dadaïstische beweging. In de eerste na oorlogse jaren is niets te dol voor Max Emst. As semblages, typografische expe rimenten, maar vooral collages kenmerken zijn werk uit het be gin van de jaren twintig. Provo cerende technieken die een uit drukking zijn van zijn weigering om de werkelijkheid met directe middelen weer te geven. Die weigering blijft een constante in hel hele verbluffende oeuvre van Max Emst. Raar Het kan raar lopen in het leven. In 1917 was Ernst als artillerist betrokken bij het bombarderen van de Franse stellingen. Ajnper een kilometer verderop lag de Franse dichter Paul Eluard in de loopgraven. Eikaars tegenstan ders in een oorlog die ze allebei verafschuwden, werden ze be gin jaren twintig de beste vrien den en vochten ze samen voor 'de totale bevrijding van de mens', die de internationale surrealistische beweging voor stond. Dank zij Eluard en Breton kreeg Max Ernst voet aan de grond in Parijs; de eerste expo sitie van collages van de gedre ven Duitser mondde uit in een grote dadaïstische manifestatie waarbij behalve Eluard en Bre ton ook Tristan Tzara acte de présence gaf. Een beweging die overigens in die dagen tot zeer verhitte debatten aanleiding gaf. Serieuze kranten lanceer den zelfs een enquête onder de alleszeggende kop: 'Moet men de dadaïsten fusilleren?'. Niet alleen in Frankrijk riepen de dadaisten en surrealisten heftige reacties op. De nazi's moesten helemaal niets hebben van wat in hun ogen 'Entartete Kunst' was. Volgen? de nazi's waren de surrealisten 'kunst bolsjewieken'. En Max Emst stond heel hoog genoteerd op de zwarte lijst. Verschillende werken van Emst maakten deel uit van de tentoonstelling 'En tartete Kunst' die in 1937 in München werd gehouden. De bij de overzichtstentoon stelling van Max Emst behoren de catalogus bevat een histori sche foto: Adolf Hitler die in het gezelschap van Goebbels staat te lachen bij een schilderij van Max Ernst. „De Führer bezich tigde met Dr. Goebbels deze verschrikkelijke werkstukken, waarover het nieuwe Duitsland alleen nog maar lachen kan", zo meldt het originele onderschrift. Collages Een aantal van Max Emsts col lages die begin jaren twintig in Parijs zulke heftige reacties op riepen, zijn nu opnieuw te zien in de Franse hoofdstad. Maar van verontwaardigde reacties is geen sprake meer. Integendeel: anno 1991 wordt Emst alom er kend als een van de grootste kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn genie wordt wel ver geleken met dat van Picasso. Nu gaat iedere vergelijking natuur lijk mank, maar net als Picasso was Max Emst een ongelooflijk veelzijdig kunstenaar, een klas sieker en een vernieuwer tege lijkertijd. Hoewel er over Max Emst in middels een flinke kunsthistori sche bibliotheek is geschreven, is de tentoonstelling in het Cen tre Pompidou nog redelijk ver rassend. De selectie van 250 werken die Max Emst-kenner Werner Spies bijeen heeft ge bracht, maakt nogmaals duide lijk dat Emst niet in een hokje is onder te brengen. Nergens krijgt de bezoeker de indruk dat de kunstenaar zichzelf herhaalt en dat is een prestatie die alleen de allergrootsten kunnen leve- Niet alleen daarom is een be zoek aan de overzichtstentoon stelling de moeite waard. Het is ook een buitenkansje om ken nis te maken met de 'complete' Max Emst. Maar liefst zeventig procent van zijn schilderwerken behoort toe aan particulieren en is normaal gesproken niet door het publiek te zien. Voor eens en voorlopig waarschijnlijk voor het laatst is zo n groot deel van het fascinerende oeuvre op enkele honderden vierkante meters bijeen gebracht, chrono logische geordend en boven dien verklaard in een zeer fraaie catalogus. Tijdens de expositie zijn er in het Centre Pompidou boven dien de nodige nevenactivitei ten rond Max Emst. Zo zijn er geregeld vertoningen van een viertal films over de Duits/Fran se kunstenaar en iedere don derdagavond laten verschillen de Max-Emst-deskundigen hun licht schijnen over aspecten van zijn werk en leven. Klein maar fijn overzicht in Lakenhal Rembrandt is weer thuis! Dat wil zeggen: een aantal van zijn schilderijen zijn, voor het eerst, sinds ze in zestien- honderdzoveel het atelier verlieten, terug op Leidse bo dem. Vijftig werken (schilderijen en tekeningen) van Rembrandt en zijn jeugdvriend Lievens hebben in 16 da gen al circa 5.800 bezoekers naar de Lakenhal getrokken. LEIDEN - JAN RUSDAM Bussen vol Japanners, Italianen en Hollandse huisvrouwen wor den geleegd bij het tijdelijk overkapte voorplein van het museum dat. volgens burge meester Goekoop, veel weg heeft van de bus-overkapping bij het stadhuis. De Lakenhal is 'Laken-halte' geworden, Leiden is drie maanden lang "Rem brandt City. Het idee van de Leidse muse um-directie om ook „iets met Rembrandt te doen gelijktijdig met de grote Rembrandt ten toonstelling in het Rijksmuse um, is aangeslagen. Wie de 129 werken in het Rijksmuseum te veel van het goede vindt kan te recht in de Lakenhal. Ook hier zijn echte Rembrandts (zo is onomstotelijk bewezen) te be wonderen. Minder in getal maar niet minder in kwaliteit. De Leidse tentoonstelling is mooi en overzichtelijk. Klein maar fijn. zogezegd. Op een gewone ochtend of middag kunnen de meesterwer ken in alle rust worden beke ken. Geen drommen bezoekers die zich rond de schilderijen en tekeningen verdringen, tenzij er net een bus is leeggelopen. De schilderijen hangen in chrono logische volgorde bij elkaar zo dat de ontwikkeling van Rem brandt in zijn Leidse jaren ge makkelijk te volgen is. In de Lakenhal worden voor het eerst ook Rembrandt en Lie vens herenigd die van 1625 tot 1631 nauw met elkaar hebben samengewerkt. De bedoeling is dat de bezoeker zelf kan vast stellen wie van de twee de an der overtreft en waarin. Dat blijkt niet moeilijk. De leek, oog in oog met de meester(s), kan vrij gemakkelijk constateren dat Rembrapdt een historieschilder was die bij voorkeur gebeurte nissen weergeeft ontleend aan de klassieke literatuur of histo rie. Zijn stukken hebben vaak een moralistische inslag, zoals de boekstillevens die een waar schuwing symboliseren tegen een te grote gehechtheid aan aardse genoegens. Maar wat vooral treft in het vroege werk van Rembrandt zijn de leven digheid van emoties, de weer gave van fraaie stoffen en voor werpen die opgloeien in het donker. Wonderkind Jan Lievens, die volgens de overlevering een wonderkind moet zijn geweest (hij ging al op 8-jarige leeftijd in de leer bij de portretschilder Joris van Schooten), beeldt in zijn schil derijen en prenten bij voorkeur één persoon af. Zoals de Ooster ling, een soort Turkse vorst die als een berg is afgebeeld. Het grote formaat en de monumen tale aanpak zijn typerend voor Lievens. In Samson en Delila komen de overeenkomsten en creatieve wedijver tussen het tweetal het duidelijkst tot uitdrukking. De compositie van het schilderij van Rembrandt is vrijwel gelijk aan die van Lievens' olieverf- schets. Rembrandt experimen teert hier duidelijk met de wer king van het licht en de span ning in de houdingen en ge zichten is minder statisch en daardoor overtuigender weer gegeven. Lievens' tweede versie van dit onderwerp (olieverf op doek) is meer dan levensg-oot. Delila heeft op dit schilderij Ru- bensiaanse vormen aangeno men en draagt eenvoudige stof jes. In tekeningen en prenten kie zen Rembrandt en Lievens vaak oude mannen en vrouwen, klui zenaars en apostelen als onder werp. Het tweetal aapt elkaar ook na, zoals blijkt uit Rem brandts serie Oosterse koppen die slechts in lijnvoering en in een aantal details afwijkt van Lievens' serie karakterkoppen van enkele jaren daarvoor. Rembrandt en Lievens heb ben ook eikaars kop regelmatig afgebeeld. Zo duikt Lievens' tro nie op in Rembrandts Doop van de Kamerling en in zijn Muzika le allegorie. Rond 1629 schjlder- de Lievens op zijn beurt een portret van zijn jeugdvriend en ook in de figuur op zijn teke ning van een Man in mantel heeft men Rembrandt herkend, zo lezen we in het fraaie boek dat bij de tentoonstelling is ver schenen. In zijn historiestuk Palamedes voor Agamemnon heeft Rem brandt zichzelf weergegeven. Het doet denken aan de wijze waarop de filmregisseur Alfred Hitchcock, drie eeuwen later, zijn tronie regelmatig zou laten opduiken in zijn eigen films. Ontwikkeling Verrassend om te zien is hoe Rembrandt zich in zijn Leidse jaren heeft ontwikkeld. Verge lijkt men Rembrandts Palame des voor Agamennon uit 1626 met werk van twee of drie jaar later, dan ziet men dat de jonge Rembrandt een uitzonderlijke ontwikkeling heeft doorge maakt. Cbristiaan Vogelaar, conservator oude kunst van de Lakenhal, zegt daarover in het boek dat vooral het verschil in schildertechniek en kleurscha kering opvalt. Maar, meer nog treft de overgang van extraverte gebaren naar een introverte ge latenheid. De grote verrassing van de tentoonstelling is evenwel dat een echte Rembrandt zoveel le vensechter is dan de cliché-ge worden Nachtwacht en Staal meesters die iedereen kan dro men. Geen kopie kan weerge ven wat Rembrandt werkelijk in zijn schilderijen wist te vangen. Je ziet de verfstreken, ervaart de ruimtewerking, ondergaat de licht-donker effecten, raakt be vangen van de grootsheid van de meester. Een uitzondering is het zelf portret van Rembrandt met de poedel. Dit schilderij is voor mij een beetje een raadsel. Is dit werkelijk een echte Rembrandt? De man in het schilderij lijkt een kleine dikzak met te korte armen en beentjes. Zien we het werk wel in het juiste perspec tief? Zijn zijn voeten soms ver borgen achter de poedel? Of, was Rembrandt misschien een dwerg? Het lijkt een vreemde gedach te. maar anatomische onvolko menheden schijnen wel vaker voor te komen in het werk van Rembrandt. Een te grote hand of te korte arm, je zou het niet verwachten, maar ook Rem brandt was niet altijd perfect. Het is hem vergeven. Van een 'steen des aanstoots' naar een beeldentuin van inter nationale allure. Zo ziet Christi- aan Braun de nabije toekomst van het Museumplein in Am sterdam. Braun is de ex-direc teur van het vorig jaar juni na een conflict met de gemeente gesloten museum Overholland. Braun lijkt over al het oud zeer heen te stappen met zijn aanbod aan het college van B en W om het Museumplein tot er een definitieve herinrich ting plaatsvindt op eigen kosten om te toveren tot een beeldentuin. In een persbericht schrijft Braun dat hij van de gemeente slechts vraagt „ons in de uitvoe ring van het project deze keer daadwerkelijk en spontaan te steunen." Een aantal toonaan gevende kunstenaars uit bin nen- en buitenland heeft toege zegd voor dit doel een kunst werk te willen realiseren. Met zijn plan wil Braun voor komen dat het Museumplein verder verkommert tijdens de beraadslagingen tussen het cen trale stadsbestuur en de stads deelraad zuid. „zoals destijds Saguntum verloren ging tijdens het delibereren van de senato ren in Rome." Het Museumplein ligt er in tussen in meer dan één opzicht desolaat bij en is verworden tot een steen des aanstoots voor ie dereen die echt van Amsterdam houdt, vindt Braun. Zijn plan komt voort uit het vooruitzicht van een ongetwijfeld nog jaren voortslepende plannenmakerij. De beeldentuin moet op een zodanige manier worden aan gelegd dat er nog ruimte over blijft voor andere publieksfunc ties. Daartoe rekent Braun waarschijnlijk geen activiteiten als het 'circusachtige' Van Gogh Village, dat de druppel was die de emmer deed overlopen fti het conflict met de gemeente Amsterdam. Volgens Braun had de gemeente verzuimd om. zoals beloofd, eerst contact met hem op te nemen alvorens ver gunningen af te geven voor ma nifestaties in de directe omge ving van het museum. In hoger beroep oordeelde het Amsterdamse Gerechtshof dat Braun gelijk had. De ge meente was tekort geschoten in de nakoming van toezeggingen en had de museumdirectie de mogelijkheid onthouden om via de weg van overleg te komen tot een andere vorm of een andere plaajs voor het Village. Het hof achtte het 'aannemelijk' dat het uit- en aanzicht van Overhol land door de aciviteiten was ge schaad. Voor het museum was het al te laat. Na de laatste ten toonstelling. 'Black USA' sloot Braun op 29 juli 1990 de deu- Zijn aanbod aan de gemeente Amsterdam is, zo hoopt hij, een langer leven beschoren. Braun verwacht zoveel enthousiasme voor zijn beeldentuin dat er mettertijd waarschijnlijk met spijt afscheid van zal worden genomen. „Maar wij menen dat dit vooruitzicht geen reden mag zijn zo'n unieke kans geduren de een aantal jaren te laten lig gen. Zal Amsterdam niet wel va ren bij ditmaal een royaal te gengebaar van het gemeentebe stuur?" is onze vestiging Winkelcentrum Winkelhof VAN 10.00 tot 17.00 uur. V\l 10.00 tot SLAAPKAMERS 'n Dorraaël Slaapkamer. Daar geuet je dubbel van. LEIDEN» De Bulgaarse pianist Emil Iliev geeft op tweede kerstdag een piano recital in de Stadsgehoorzaal. Het programma bestaat uit werken van Chopin: voor de pauze de vier Ballades, ema het tweede Scher zo en de Sonate opus 35 (met de treurmars). Iliev werd in het Bulgaarse Vidin geboren. Hij kreeg zijn oplei ding aan het conservatorium Russe en later aan het staatsconserva- torium in Sofia waar hij studeerde bij o.a. Jenny Zacharieva. Onder leiding van pianist en K&O-directeur Tjitte Weber specialiseerde hij zich in de interpretatie van het romantisch repertoire. I lij behoorde tot de prijswinnaars op pianoconcoursen in Prevadia (Bulgarije) en Salerno (Italië) en.won het pianoconcours van Razgrad in Bulgarije. Aanvang van het concert: 11.30 uur. Op een gewone ochtend of middag kunnen de meesterwerken in alle rust worden bekeken. Geen drommen bezoekers die zich rond de schilderijen en tekeningen verdringen, tenzij er net een bus is leeggelopen. FOTO HENK BOUWMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5