Joop van Tellingen, paparazzo Het beste paard staat op stal Elke keer als Story-fotograaf Joop van Tellingen met z'n camera in de bosjes naar een raam ligt te loeren, is er een moment waarop hij denkt: Joop, je bent nu 47 jaar, hoe lang moet je dit nu nog doen? Het reilen en zeilen van Neerlands enige cchre paparazzo. Dinsdag 24 Member 1991 BERT VAN PEN HOED igenlijk interesseert het hem alle- I j maal 'geen ruk'. In een door een JL^ radioprogramma opgestelde Top- 10 'Grootste Griezels van Nederland' eindig de hij ooit bij de eerste drie. Moeiteloos. „Noemen ze je de grootste klootzak of de aardigste fotograaf van Nederland, wat maakt het uit. Als ze het maar over je hebben." Vrienden heeft hij weinig, eigenlijk maar twee. Hoewel... Han Veldhoen, een oud maatje van hem die een groot bedrijf heeft in zonweringen, had laatst voor een grote com merciële opdracht een andere fotograaf inge huurd. Joop: „Dan denk ik: waarom doe je nou zoiets? We zijn toch vriendjes: waarom mag ik dat nou niet doen? Desnoods zou ik het voor niks doen. Ja, dat doet dan pijn." Lee Towers, ook zoiets. Geeft een concert in Ahoy' voor duizenden mensen en laat dat fotograferen door iemand anders. Joop: „Waarom nou toch? TerwijJ ik ontzettend veel voor Leen heb gedaan. Je kunt die vriendschappen niet vasthouden hè. Daar kom ik steeds meer achter. Je denkt: te gek! Leuk! Maar als het er op aan komt zijn het geen vrienden, maar houden ze je te vriend. Als ik morgen zou stoppen met fotograferen zou het heel stil worden rond mij. Dan ben je al die mensen kwijt." „Toen Rietje en ik vijfentwintig jaar ge trouwd waren, heb ik een groot feest gege ven. Iedereen was er: Maywood, Ria Valk, Lee Towers, André van Duin Meer artiesten dan familieleden en kennissen, zeg maar. Maar waar was Frank Masmeijer? Die moet heden ten dage nog komen. Terwijl ik wel duizend dingen voor hem heb gedaan. Er had in de bladen een verhaal gestaan over Ik ben gelukkiger met m'n foto dan dat ik last heb van de consequenties. Dat wordt me niet in dank afgenomen, maar ach, die storm gaat altijd wel weer liggen." zijn assistente d'r echtgenoot; die handelde in heroïne. Zij kon er niks aan doen, maar toch... ze vonden het bij de NCRV niet leuk. Frank dacht dat het toch ten koste ging van zijn show. Of ik niet een mooi verhaal over die show van hem kon organiseren. Heb ik gedaan. Maar op mijn huwelijksfeest nog geen kaartje hè. Hennie Huisman stuurde zóó'n bloemstuk. Masmeijer niks. Hij heeft later nog geprobeerd het goed te maken, maar die hoeft er nooit meer in te komen." Nieuws man Met Joop van Tellingen kan niemand zomaar een praatje maken. „Dat weten ze ook; zodra er nieuws is moet de vriendschap wijken. Dat is niks bijzonders. Als ik met Lee Towers in Las Vegas naar een show ga, dan zit ik daar voor de fun. Maar hij kijkt er met een profes sioneel oog naar. Zo hebben we aljemaal ons vak. Ik ben een nieuwsman. Ook op feestjes." Begrafenissen, daar begint hij af en toe een hekel aan te krijgen. Als hij het vanaf morgen nooit meer zou hoeven doen, zou hij er geen nacht minder om slapen. Joop: „Je zal er zelf maar staan met een stelletje fotografen voor je smoel. Het is zo intiem, hè. Doodgaan komt nooit meer terug. Dat hoort geen volks vermaak te zijn." Maar ja, hoe gaat'dat. Joop: „Toen Gerard Fagel werd begraven waren er afspraken ge maakt met de fotografen. We mochten alles, maar op zeker moment zouden we opkras sen en ons niet meer laten zien. Alle fotogra fen weg. maar ik ben voor de zekerheid toch op een afstandje blijven kijken. Camera on der m'n jas. Zie ik in één keer Peggy, zijn vriendin, met d'r kop in de kist'duiken. Tja, dan moet je kiezen. Heel impulsief. En dan maak ik zo'n foto toch. Afspraak of niet. Ik ben gelukkiger met m'n foto dan dat ik last heb van de consequenties. Dat wordt me niet in dank afgenomen, maar ach, die storm gaat altijd wel weer liggen." „Mijn werk gaat boven alles. Ja, mijn vrouw en kinderen zijn nog belangrijker. Maar dat is zo'n praatje dat iedereen op hangt, hè." Joop van Tellingen praat zoals hij eep filmrolletje terugspoelt. Geen tijd om na te denken. Nieuwe film erin, nieuwe anekdo te. Opgehaald „In Athene hadden ze een piloot van Luft hansa tijdens een gijzelingsactie doodge schoten. Dat bleek een Amersfoorter te zijn. Ik stond met een stelletje collega's voor het huis van zijn weduwe. We moesten foto's hebben van haar. Maar die vrouw liet zich helemaal niet zien. Het lukte niet. Komt er zo'n mannetje van de Amersfoortse Courant langsrijden, draait het raampje open en zegt pesterig: 'Ha die Van Tellingen. Wil je foto's hebben. Kan je vergeten, hoor. Die liggen al lang bij ons naast de vergrotingskoker. „Nou heb ik één heel slechte eigenschap: ik kan niet tegen m'n verlies. Dus ik zeg: 'Goh, leuk. Fijn voor jullie'. Toen ben ik naar de redactie van de Amersfoortse Courant ge reden, naar de doka gelopen en heb ik die fo to's bij hun vergrotingskoker... opgehaald. De volgende dag stonden ze in De Telegraaf." „Dat heeft een hoop gezeik teweeg ge bracht, ja. Daags na dat voorval kom ik op de fotoredactie van De Telegraaf, zeggen ze te gen me: 'Joop, je moet bij Goeman Borgesius komen'. De hoofdredacteur van De Tele graaf, een heilig man die ik nog nooit had ge zien. Ik ging er met knikkende knieën heen. ze stonden me allemaal na te kijken. Ik zie hem nog zitten, een grote grijze man. 'Bent u Van Tellingen', vroeg hij. Ja meneer. 'En u bent verantwoordelijk voor wat er in Amers foort is gebeurd'. Ja meneer. Toen stond-ie op, liep naar me toe, tikte me kort op de 'En dan denk ik: ja, het is toch de moeite waard' schouders en zei: 'Goed zo, zulke hebben wij nodig." Het eerste boxje Zijn vader was slijper/polijster bij stofzuiger- fabriek VAM. Op zijn elfde kocht zijn moeder op de rommelmarkt aan het Paardenveld een boxje voor hem dat nadien overal mee naar toe ging. „Ik fotografeerde boompjes, bijtjes, meisjes. Alles. Geen idee waarom." Joop was dertien toen hij net als zijn vader, broer en zus bij de stofzuigerfabriek ging werken. Als revolver-draaier. Hij ging varen bij de KNSM en daar begon de fotohandel ei genlijk. Zeemannen op het dek met een ha venstad op de achtergrond. Maar Joop was brildragend, mocht niet bovendeks werken en zo kwam hij aan de wal terecht Als chef magazijn in een stofjas bij Michelin en laat stelijk als rij-instructeur. Daar zette hij zijn eerste schreden in de persfotografie. Joop: „Ik had altijd een camera bij me en als ik iets tegenkwam, een ongeluk, branden of wat dan ook, liet ik de auto aan de kant zetten, maakte een foto en zei tegen mijn leerling: 'Zo, rij nu maar naar Amsterdam. Dan leverde ik dat rolletje af bij De Telegraaf. Wil Dekkers, fotograaf van De Telegraaf, zei altijd: 'Joop, het lijkt nergens naar, maar nieuws is het wel'. Ik geloof dat ze een beetje medelijden met me hadden. En ik had ani mo, dat zagen ze wel. En altijd geluk, dat ik overal tegenaan liep. Geluk? AcU Henk van der Meijden zei altijd: 'Joop. het geluk is met de ijverigen". Daar geloof ik in." Zoals in 1982 te Basel, waar een depressie ve prins Claus in een kliniek was opgeno men. Veertig verslaggevers en fotografen voor de deur. Joop: „Wat deden die gasten? Be gonnen om tien uur met koffie, om twaalf uur de lunch, om drie uur de kroeg in en daarna dineren. Gezellig hoor, maar zo kom je niet veel verder hè. Steeds meer collega's haakten af. Na een week was ik alleen over. Ik heb er twee weken lang van 's ochtends acht tot 's avonds elf uur voor de deur gelegen. Op een gegeven moment ken je elke tegel, "elke beweging. Je mag helemaal niks missen. In twee seconden kan er iets gebeuren en dan moet je er toch bij zijn." Toch nog „Totdat er op de tweede zondag een vrouw tje langsliep dat tegen me zei: 'Deze dag zal u rozen brengen'. Het regende, het was koud, ik zat daar als een verzopen kat, maar ik wist meteen dat er iets ging gebeuren. Daar heb ik een zesde zintuig voor ontwikkeld. En ja hoor. daar komen auto's aanrijden. Ik loop er op af. kijk heel geconcentreerd in die auto's omdat ik verwachtte dat Beatrix daar in zat, word weggeduwd door iemand en toen ging de karavaan er vandoor. Toen zag ik in een flits dat het Claus was geweest die me had weggeduwd. Ik kon wel huilen. Had ik hem nog gemist." Volgde een race naar het vliegveld. Dat af gegrendeld was. Volgende race naar een kas teel waar werd geluncht. Hermetisch afgeslo ten. Joop: „Toen bleef er nog maar één foto over Beatrix die de kliniek uit komt. Ik sta daar voor de deur, zie beweging, roept een veiligheidsman door de portofoon: 'Er staat hier een fotograaf, wat moet ik daarmee' Toen hoorde ik: laat hem maar staan, hij heeft lang genoeg gewacht. En daar kwamen ze naar buiten, met z'n tweeën. Had ik ze toch nog." „En dat is de kick hè. Dat je toch je foto hebt. Elke keer als ik een week naar een raam sta te turen, komt er een moment dat ik denJc Joop, je bent nu 47 jaar, hoe lang moet je dit nu nog doen. Anderen mogen de mooie opdrachten doen. Vanessa in de Taj Mahal, André van Duin op Aruba. En Van Tellingen krijgt de kutklussen, mag in zijn regenjas in de bosjes gaan liggen of in een vuilnisbak in New York zitten om een plaat te maken van Juliana en Christina. Maar dan aaien ze me even over de bol, en zeggen tegen me: 'Joop, mooie foto's maken kan iedereen, maar wat jij doet is uniek'. Gert-Jan Dröge die mij on dertitelt met: Joop van Tellingen, de koning der fotografen. Dan denk ik: ja. het is toch de moeite waard." Eelke Kruis: „We willen Action gewoon voor altijd bij ons houden.' FOTO IOOP FENSTRA Een van de meest opvallende Nederlandse nieuwsfeiten van de kerstdagen 1990 kwam uit sportkringen. Op tweede kerstdag ging harddraver Action Skoatter, uit de Heerenveense stal van Eelke Kruis, met een overwinning in Gelsenkirchen over de grens van 1 miljoen gulden aan prijzen: Nooit eerder won een Nederlands paard zo veel geld. De weg naar de magische som van 2 miljoen gulden lag open, maar werd onverwacht geblok keerd. Action Skoatter begon op 30 juni in de draverij van Ber lijn te sukkelen en heeft sindsdien geen wedstrijd meer gelopen. PETER HEERKENS Action Skoatter, de recordwinnaar van de Nederlandse dravers (141 eerste plaatsen, een totaal van 1.085.533 gulden aan prijzengeld), is nooit bewaakt. Stalhouder Eelke Kruis (Heeren veen) en zijn compagnon Evert Gaastra (Oudeschoot, ofwel Skoatter) vinden dat niet nodig. Ook een verzekering ontbreekt in de voor zieningen rond de waardevolle roodbruine schimmel-merie. Action Skoatter indekken voor wat ze waard is (een miljoen) kost aan premie 100.000 gulden per jaar. Eelke Kruis: „Da's te duur. Daarbij: wanneer een verzeke ring moet uitkeren heeft de maatschappij recht op het paard. Daar gaat dan, mag je/ aannemen, mee gefokt worden. Die situatie willen we niet." Kruis zegt het instellen van een bewakings dienst rond Action Skoatter altijd 'overdre ven' te hebben gevonden. Terwijl het niet on gebruikelijk is om rond superpaarden waar van de prijs met zes nullen wordt geschreven een veiligheidscordon van mensen en hon den aan te leggen. Kruis:Ach. misschien zijn. we wel gewoon een stelletje amateurs. Lekker draven en voor de rest geen poespas." Het 'ja maar' en 'als' dringt zich op. Want het was toch wel erg vreemd hoe Action Skoatter op 30 juni uit de onbewaakte box in Berlijn kwam voor de warming up, het zoge heten voorwerk. Zo hadden ze haar nog nooit gezien: schuw. Na het inlopen vertoonde Ac tion Skoatter andermaal ongekend gedrag: abnormaaal transpireren. Eelke Kruis: „Ze zag zwart van het zweet. Dat kenden we hele maal niet van haar." Ook in de wedstrijd zelf was Action Skoat ter danig uit haar doen. Op de Duitse banen koestert het publiek haar als 'De Vliegende Friezin'. Deze onderscheiding maakte Action Skoatter op die dag in éerlijn niet waar. Na 1000 meter koers hield ze het voor gezien en stopte. Vreemd. Eelke Kruis: „Tja..." Hoe merkwaardig die inzinking ook was, over een mogelijk verband met de vrije toe gang die iedereen tot Action had door het onbewaakte van de box, spreekt hij niet. Wel een opmerking waaruit opgemaakt zou kun nen worden dat hij er ten minste aan denkt: „Dat schuwe van Action... Wat daar gebeurd is... We weten het niet..." Eelke Kruis houdt het louter op een blessu re aan het linker achterbeen die zich drie da gen na de wedstrijd in Berlijn openbaarde. „Ze hadden", zegt de Friese stalhouder „de baan keihard gemaakt om snelle tijden in de hand te werken, maar daarmee werd de bles sure-kans groot." De inzinking van Action Skoatter, 's lands succesvolste prijsdraver Wat er met behulp van de dierenarts ook geprobeerd is, echt opschieten doet de gene zing van een ontsteldng tüssen pees en bot niet. Van alles gedaan: stromend water op het been, een verband van klei. injecties, een behandeling met laserstralen. Intussen is de trainer-rijder die Action Skoatter naar haar successen voerde, Appie Bosscha, weer be gonnen met voorzichtige trainingen van de draver op de 700 meter baan die Eelke Kruis naast de oprijlaan van zijn boerderij liet aan leggen. Het zicht op een rentree in de koer sen hult zich nog in de mist van het gene zingsproces. Wat in elk geval vaststaat is dat Action Skoatter door deze tegenslag de magische som van twee miljoen prijzengeld niet zal ha len. Bij het overschrijden van de 1 miljoen- grens w*s dat overigens al geen makkelijke opgave, maar het zat er in. Zeker via een aan prijzen rijk koersprogramma in Italië, dat Eelke Kruis in gedachten had. Met haar 7 jaar bleek Action Skoatter (thans 8) echter te oud voor de Italiaanse startreglementen. In januari 1993 geldt dat ook voor de bepa lingen in Nederland. Over ruim een jaar zit Action Skoatter aan de leeftijdslimiet (10 jaar) die deelname aan wedstrijden verbiedt. Ook al zou de blessure binnenkort genezen zijn, dan nog is de tijd te kort om die twee miljoen gulden te halen. Eelke Kruis betreurt'vooral het sportieve gemis; de spanning van de wedstrijden, de vreugde en tevredenheid rond een overwinning. Betrekkelijk Wat het geld betreft: zo'n miljoen is een be trekkelijke rijkdom, legt hij uit. „Daar heeft de belastingdienst het meeste van: 70 pro cent. Voordat Gaastra en ik als eigenaren de rest kunnen delen, gaat er ook een percenta ge naar Appie Bosscha. Het lijkt heel wat, een miljoen gulden aan prijzén, maar uiteindelijk is het dus voor ieder van ons een behoorlijk stuk minder. Achteraf bekeken hebben we het fiscaal niet goed aangepakt. We hadden voor die draverijen een bv moeten opzetten, dan zou de belastingvoet op maar 38 procent hebben gelegen." Toch genieten de eigenaren een geweldig voordeel: de investeringskosten. Ze kochten Action Skoatter bij puur toeval, ongeboren, en derhalve voor een habbekrats. Het verhaal van Eelke Kruis over het lot uit de loterij: „Bij een verkoping kruisten Gaastra en ik 12 paar den aan die ons wel wat leken; Gaastra had de bloedlijnen uitgezocht. We wilden er één en die mocht niet meer kosten dan tiendui zend gulden. We liepen de een na de ander mis door de hoogte van de prijs. Ik ben blij ven meedoen als gok op het plnkgeld; 100 gulden voor de voorlaatste bieder. Dat was me drie keer gelukt toen ik vast bleef zitten aan Miss Dartel, een totaal onbekende don kerzwarte merrie. Ze werd ingezet voor 4500 gulden. Ik bood dat bedrag, en daar bleef het bij. Niemand wilde haar." Uit de toen drachtige Miss Dartel werd op 1 juni 1983 Action Skoatter geboren. Een paar jaar later was de investering van nog geen vijfduizend gulden gestegen tot een bod van 700.000 gulden dat Ahvin Schockemöhle uitbracht. In eerste instantie getraind (in vaktaal: 'bfcZ leerd') door Eelke Kruis, later door pikeur Ap pie Bosscha, ontwiJckelde Action Skoatier zich tot een ongekende topper. Souplesse- vechtlust en snelheid bundelt ze tot grote kracht in een loopstijl zoals die volgens het modelboekje behoort te zijn: de rug zo stil dat er een glas op kan blijven staan. Bij het ontdekken van deze grote kwaliteiten bleek het te laat om verder te fokken met haar moeder. Miss Dartel. Die was intussen over gedaan aan een Belgische paardenhandelaar. naar Eelke Kruis vermoedt op weg naar het abattoir. Primeur In de fokkerij met Action Skoatter had Eelke Kruis een Nederlandse primeur voor ogen: embryo-transplantatie, oftewel het overbrèTTT gen van bevruchte eicellen naar een draagC moeder. Vanwege de kans op te ingrijpen® hormoonschommelingen is dit plan op atf" vies van de dierenarts uitgesteld tot het m£ ment waarop de draver reglementair dient te stoppen met de wedstrijdsport. „Dan" zegt Eelke Kruis „zouden we met Action voor de fokkerij naar de Verenigde Staten moeten. Nakomelingen van een paard met haar erelijst brengen daar rond de 100.000 gulden op. In Europa moet je ma^r afwachten wat je er voor krijgt. Maar wr gaan niet naar Amerika. Onderling hebben we ooit afgesproken haar nooit naar het bui tenland te doen. Emotioneel ligt dat gevoelig. We willen Action gewoon voor altijd bij ons houden. Maar zakelijk gezien... In de States een ton per transplantatie en dat een keer qL zes, zeven per jaar...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 23