Kunst 'De taal stelt een daad' Leidse Cantorij boeit met eenvoudige stukken Compleet concert in kerk Celliste Gutman kruipt geheel in Shostakovitsj Collegium Musicum laat zich van beste kant zien Miserables Maandag 23 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN MOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: PIET KOOREMAN 9 Ook Leiden geeft geld voor 'reizend' gedicht van René Seghers Dichter/schilder René Seghers trekt volgend jaar met een gedicht de wereld rond. De gemeente Leiden en vele an dere gemeenten op de routelijn Gronau - Hoek van Hol land hebben dit project gesubsidieerd. Het gedicht On bestemd, dat is geïnspireerd op Schillers 'Alle Menschen werden Brüder' moet een band tussen mensen aanto nen. In 508 steden van het Ierse Clifden tot het Japanse Tokyo zullen de inwoners in het plaatselijke dialect het vers voordragen. „Dit gedicht sluit alle talen in." sidie? Maar wanneer René Seg- hers (26) zijn project uiteenzet, Zo op het eerste gezicht lijkt het begrijp je zijn bedoeling. „Dit een warrig idee. Daarvoor sub- project is volkomen afhankelijk êedrase00. LEIDEN SASKIA STOELINGA Ife'ee, "oW/po, ■£-. <i? 5 0\e w°o,, *v' Hi J. <V „«f' 1 4; CVfu °OM r iuist^Z Qj ft' i ft. - MUZIEK 'Onbestemd luister ik/ naar zijn mooie woorden/ gedragen door de wind/ zeggen ze niets/ ze zijn onbestemd/ ze verleiden de leegte'. De tekst draait over de O van onbestemd en is al naar gelang de beslissing van de lezer oneindig of eindig. Organist Folkert Grondsma speelde Bach op het in 1877 ge bouwde orgel van de kerk, ge volgd door Concert voor twee fluiten en orkest van de Italiaan Cimarosa. Een mooi stuk waar in Bertil Heerink en Marianne Klaver zich van hun beste kant lieten zien. Toen had het pauze moeten zijn aangezien de hou ten banken niet echt comforta bel zaten. Het optreden van Qu- attro Stagioni deed de pijn in het zitvlak volkomen vergeten. In feestelijke kledij gestoken werden zes a capella liederen uitgevoerd met als hoogtepunt het Engelse Ding Dong merrily on High. Na de pauze werden het Lau- date Dominum en Ave Verum van Mozart uitgevoerd, met een zeer goed bij stem zijnde Elma van den Dool als soliste. Het be- wame orgelspel van Grondsma zal niemand ontgaan zijn en ze ker in deze akoestiek klinkt het allemaal prachtig. Leiden Syn- fonietta volgde met de Sinfonia uit Cantate 42 van Bach, waarna werd afgesloten met een stuk van J.R.v. Herbeck. Een zeer compleet concert dat echter aan de lange kant was. JOHN MAY Kerstconcert door Leiden Synfonietta, Schola Cantorum, Hartebrugkoor en dub bel kwartet Quatro Stagioni. Gehoord: 22 december. Hartebrugkerk, De mooi versierde Hartebrug kerk vormde gisteren het decor voor een Kerstconcert ^oor Lei den Synfonietta, Schola Can torum, het koor van de Harte brugkerk en het dubbel kwartet Quattro Stagioni. Het geheel stond onder leiding van René Verhoeff. Geopend werd met twee Gre goriaanse stukken die werkelijk schitterend klonken. Het Schola Cantorum liep al zingend rich ting altaar. Tijdens de Messe in G dur van Schubert was het spijtig dat het hard werkende Leiden Synfonietta enigszins overstemd werd door het. koor, al is de balans moeilijk te bepa len in zulke ruimtes. De solisten Elma van den Dool (sopraan), Ben Salzmann (tenor) en Rob in 't Veld (bariton), zongen dit stuk vol overtuiging al kwam laatst genoemde niet altijd even zui- RECENSIE MIES ALBARDA Forum Filharmonisch Orkest o I v. Wolde- mar Nelsson. Soliste: Natalia Gutman cel lo. Werken van von Weber, Shostakovitsj en Brahms. Gehoord: 20 december, Stadsgehoorzaal, als in de vele dialogen met het solo-instrument, waarbij vooral de hoornist gedurende het hele stuk een prominente rol speelt. Zo weinig gepolijst van klank de ouverture Euryanthe van Von Weber was waarmee het programma begon, zo klankrijk was de strijkersinzet van het sa- rabande-achtige tweede deel van dit concert, waarin Shostakovitsj met eenvoudige melodische middelen een uiter ste aan zeggingkracht bereikt. Voor deze indrukwekkende in terpretatie oogstte Natalia Gut- man een geweldig aplaus zowel van het publiek, als van het or kest. Vorig seizoen besloot Forum Filharmonisch zijn concert in Leiden met de Tweede symfo nie van Brahms, dit keer kon den de kwaliteiten van het or kest in diens Eerste symfonie beluisterd worden. Ook nu had het orkest vaak moeite een goe de balans te vinden, zowel in de klankverhouding tussen de groepen onderling, als in tempo en samenhang. Degenen die wegbleven bij dit concert hebben een fenome naal celliste gemist. Want het optreden van de wereldberoem de Natalia Gutman mag zonder meer een belevenis genoemd worden. Alleen haar fabelachti ge techniek was al boeiend om te horen en te zien, maar ook de wijze waarop zij als het ware met huid en haar in dit tech nisch en muzikaal veeleisende stuk kroop was fascinerend. Vooral tijdens de lange cadens die de schakel vormt tussen het bezonken tweede en felle laatste deel kon je een speld ho ren vallen en dat wil wat zeg gen in een concertzaalin de wintertijd. Het orkest secon deerde haar uitstekend zowel in de meer begeleidende passages van mijn toelichting. Pas als het klaar is spreekt het voor zich." Hoewel die toelichting van Seghers heel helder is, heb je wel zijn fraaie boekwerken erbij nodig zelf gedrukt, zelf ge bonden om te zien hoe hij met taal omgaat. Hoe zijn poë zie in een bepaalde vorm te recht komt. Zijn zinnen lopen dus niet altijd van links naar rechts en zijn woorden staan ook niet altijd mooi onder el kaar. Zo ook het gedicht Onbe stemd. 'Onbestemd luister ik/ naar zijn mooie woorden/ ge dragen door de wind/ zeggen ze niets/ ze zijn onbestemd/ ze verleiden de leegte'. Die woor den zijn geplaatst in de Olympi sche ringen. De ringen, die de kleuren geel, groen, blauw, rood dragen, smelten samen door de woorden. 'Verbroederingsfeest'. Verder heeft Sehgers er nog heel veel andere symboliek inge stopt. Yin/Yang. Doordat het gedicht viervoudig gedraaid is, vloeit het samen in een oosterse swastika (net als het westerse kruis een symbool voor het on eindige, de tijd, de vier wind richtingen, de vier basiselemen ten en de vier jaargetijden). De tekst roteert over de O van on bestemd en is al naar gelang de beslissing van de lezer oneindig of eindig. Rode lijn Terug naar de realiteit. 'Onbe stemd' gaat reizen van Oost naar West. Van Ierland via En geland, Nederland, Duitsland, Polen, de Sovjetunie, Mongolië en China naar Japan. Seghers: „Dit idee is twee jaar geleden bij mij opgekomen. Mensen via Van de Veerdonk mikt op de goedkope lach RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Blond Elastiek Plus van en door Mark v de Veerdonk Met Marcel Schmidt aan i Carl Daleboudt op trompet. Daar waren ze weer de twee diepvrieskippen op stok, waar mee Mark van de Veerdonk zijn soloprogramma opent. Ze zijn bekend van zijn optredens in fe bruari van dit jaar, toen Van de Veerdonk de jury-en publieks prijs van het Leids Cabaretfesti val 1991 won. Zijn toenmalige festival bijdrage bestond uit fragmenten uit zijn avondvul lend soloprogramma 'Blond Elastiek Plus'. Zaterdagavond kregen we eindelijk de gelegen heid om dat programma nu eens in zijn geheel te zien. 'Blond Elastiek Plus' bevat een paar onmiskenbaar sterke num mers. En het zal wel geen toeval zijn dat hij die stuk voor stuk tij dens het festival al heeft laten Van de Veerdonk heeft prach tig materiaal voor ongeveer 30 minuten. Te weinig om verant woord een hele avond op het podium te gaan staan. Zo zoekt hij bijvoorbeeld de gemakkelijk ste weg door nadrukkelijk te spelen op de eerste rij in de zaal. Het publiek als slachtoffer van de grappenmaker: dat is mikken op de goedkope lach. De titel van dit programma is trouwens veelzeggend: 't klinkt leuk, maar zegt weinig. Zijn programma bestaat uit licht verteerbaar amusement met een superlichte maatschap pijkritische ondertoon. Daar is op zich niets tegen. Van enige samenhang of verrassende ver bindingslijnen valt echter vrij wel niets te bespeuren. Daar door zit het programma als los zand in elkaar. Als dan ook nog verschillende onderdelen een duidelijke pointe ontberen, wordt het geheel rommelig. Een goede stem, een bepaal de podiumervaring, een expres sieve mimiek, een humoristi sche uitstraling en een paar sterke vondsten hebben hem de kwalificatie 'veelbelovend' op geleverd. In een volgend pro gramma moet hij dat zo langza merhand nu eens echt volledig gaan waarmaken. Wie de per soonlijkheidsprijs van Camaret- ten 1987 en de Jury en Publieks prijs van het Leidse festival 1991 op zak heeft, is dat aan zijn stand verplicht. taal met elkaar te verbinden." Hij trok een rode lijn en noteer de alle plaatsen op die lijn. De 508 steden liggen verspreid over 20.000 kilometer. Een schitte rende landkaart, ruim drie me ter lang, met de hand gemaakt en gedrukt, laat zien hoe Seg hers reist en waar hij stopt. Het bedrijf Canon heeft de kaart in middels uitvergroot: Oost-West is nu 17 meter. Wat is de bedoeling? In elke stad wordt een inwoner opge trommeld, die het gedicht gaat voordragen in zijn of haar taal. Seghers registreert dat. Hij maakt van elke voordracht een bandopname en een foto. Terug in Nederland organiseert hij een reizende wereldexpositie. De plaatsen op de grote landkaart worden van een lampje voor zien en in een oogwenk horen en zien we wie waar aan het woord is. „Het gedicht is dan slechts de basis van een cul tuur-historisch gezien mooi project. Je hoort hoe de taal over de hele wereld verschuift. Hoe de mensen met elkaar ver bonden zijn." De reis van Seghers gaat in onze regio door de plaatsen Den Haag, Wassenaar, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp, Hoogmade, Rijpwetering, Roelofarends- veen, Oude Wetering verder naar Burgerveen. Hoort u de verschillende dialecten al? Ziet u de hoofden erachter? Subsidie Seghers is met dit project, dat van hem de naam 'Banden' heeft gekregen, niet over een nacht ijs gegaan. Er gaat een ge degen voorbereiding aan voor af. Al een jaar is hij bezig met Dichter/schilder René Seghers trekt volgend jaar met een gedicht de wereld rond. In 508 steden van het Ierse Clifden tot het Japanse Tokyo zullen de inwoners in het plaatselijke dialect het vers voordragen. „Dit gedicht sluit alle talen in". foto jan holvast het verkrijgen van subsidie. Alle men, om maar eens wat te noe- Nederlandse gemeenten op de men) geven aan dat er 1000 gul- lijn zijn aangeschreven. Zo'n 30 den of meer voor Seghers pro- officiële B&W-besluiten (Mon- ject op tafel wordt gelegd. Lei ster, Enschede, Haarlemmer- den heeft onlangs ook te ken- meer, Hilversum, Hengelo, Die- nen gegeven 1000 gulden te wil len neertellen. Ambtenaar Van Ree, waarnemend hoofd van de dienst Kunst en Cultuur in Lei den, zegt: „Er is lang over dit krankzinnige project nagedacht. Het is heel gek, heel ongewoon, maar het is ook zo goed voorbe reid, dat wij overstag zijn ge gaan". Ook de Leidse universiteit heeft al met Seghers kennis ge maakt. Bekwame Japanologen en sinologen hebben het ge dicht reeds vertaald. Seghers: „Ik neem het gedicht in alle of ficiële talen mee. De gidsen die ik in de verschillende gebieden meekrijg, zullen het dan in sa menspraak met de lokale bevol king omzetten in de taal van de gemeenschap." Niet alleen ge meenten zijn aangeschreven, de brieven van Seghers maken ook duidelijk dat de cultureel atta- ché's van de diverse landen hun enthousiasme hebben getoond en Seghers zeker zullen helpen als het moment daar is. Het moment Wanneer is dat moment? „In het voorjaar", zegt de dichter gedecideerd. De reis die is be groot op ruim een ton. kent nog een paar obstakels. „Het geld is bijna bij elkaar. Ik kan op pad. Echter, ik stel nog wat eisen aan geluids- en foto-apparatuur. Dat moet goed zijn. En ook het vervoer is nog een probleem. Eerst dacht ik aan voet, trein, bus, vliegtuig. Maar dat is wel erg omslachtig. Ik heb een strak reisschema. Ik wil niet langer dan vijf maanden onderweg zijn. Vijf steden per dag moeten er worden bezocht. Een pro- duktiebedrijf probeert daar nu sponsors voor te vinden. Pola roid heeft al camera's en rolle tjes ter beschikking gesteld. En het uitzendbureau Unique steekt er ook een bedrag in. om dat het zo'n uniek project is" Hij grinnikt. Uit zichzelf begint hij in het redactielokaal het gedicht voor te dragen. Het klinkt goed. In Nienstadt, Poznan, Sloboda, Er- eenzaw zal er ook iemand op staan om dat te doen. „Dit ge dicht sluit de talen in zich. De taal stelt een daad." MUZIEK RECENSIE MONICA SCHIKS Concert door Collegium Musicum o.l.v. René Gulikers en Jos Vermunt Werken van Brahms en Elgar. Gehoord op 22/12 in de Stadsgehoorzaal. Leiden De Leidse Cantorij: aantrekkelijk vertoon van theater. met Engelse, Duitse en oud-Nederlandse kerstliederen o.l.v. Hans Brons Met me dewerking van Joop Brons, (orgel), Hans Kapaan (hobo), Eric Brons (fluit), Geerten Rooze (trompet). Gehoord 22/12. Hooglandse Kerk Voordat het concert van de Leidse Cantorij begon, werden de luisteraars vergast op een vermanend toespraakje (niet klappen tussen de liederen door, niet opstaan voordat het koor de kerk had verlaten, voor al veel geld geven), dat niet veel sympathie wekte. Het concert begon dan ook in een bedrukte atmosfeer, maar op het mo ment dat de Cantorij inzette, was deze wat ongelukkige speech snel vergeten. Een aantrekkelijk element van het optreden van de Cantorij was gisteravond een zeker ver toon van theater. De lichten gingen uit en plotseling weer klonk vanuit de verte, als betrof het een engelenkoor uit de he mel, de heldere en warme koor klank. Tijdens het tweede lied schreden de zangers en zange ressen zingend en met een kaarsje in de hand naar voren, wat een bijzonder aardige in druk maakte. De Leidse Cantorij toonde, zoals al snel bleek, een voorkeur voor stukken met een sterke melodie en een eenvoudige harmonie. In een enkel twintig- ste-eeuws lied moest wel eens een krachttoer worden uitge haald, maar over het algemeen bleef het eenvoudig. Maar juist die ogenschijnlijk simpele wer ken werden heel goed uitge voerd: het hoeft niet altijd bril jant of moeilijk te zijn om in druk te maken! Het koor was op zijn best in de meer beschou wende en intieme hymnen, zoals in Joseph, lieber Joseph mein' en in het oud-Hollandse 'Herders hy is gheboren'. Hier mee wist het koor werkelijk te ontroeren. Minder overtuigend werden de blije, meer uitgelaten stuk ken gezongen. Vooral 'Ihr lie- ben Hirten, fürchtet euch nicht' klonk niet goed, ook omdat de soliste veel te zenuwachtig was, wat merkbaar oversloeg op het koor. Een instrumentaal tussenspel, een Larghetto van Mozart dat bewerkt was voor orgel en ho bo, boeide evenmin. Het werd mijns inziens te snel gespeeld en klonk teveel als een lesje dat werd afgedraaid. Wat mij opviel en eigenlijk ook verbaasde, was de kwaliteit van de samenzang. Het koor en het publiek zongen samen drie liederen en vooral bij de laatste twee, 'Nu zijt wellekome' en 'Hoor de eng'len zingen d'eer' (van Mendelssohn) leek het wel alsof het publiek door het koor werd geïnspireerd. Zo mooi en zo overtuigd hoor je een publiek zelden zingen. Het werd een waardige afsluiting van een in tieme avond. Koor en orkest van Collegium Musicum hebben zich weer eens van hun beste kant laten zien tijdens hun traditionele na jaarsconcert dat zoals altijd vlak voor Kerstmis werd gegeven. Een grote aanhang zorgde voor een goed gevulde Stadsgehoor zaal, hetgeen voor de muzikan ten op het podium een stimu lans moet zijn geweest om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Het repertoire was evenwich tig gekozen: Brahms vóór de pauze en Elgar erna. Ongetwij feld was er weer met veel over gave en intensief gerepeteerd. Zelfs naast de huidige, universi taire studieprogramma's blijft er voor de amateur zo te horen nog tijd over om verwoed mu ziek te maken. Klassieke mu ziek, wel te verstaan, van het ijzeren repertoire. Van heden daagse werken zullen we in Lei den na de betreurenswaardige opheffing van het Lesko versto ken moeten blijven. De eerste symfonie van Brahms is zo'n nummer uit het ijzeren repertoire. Brahms heeft lange tijd geaarzeld met het presenteren van dit werk. Hoe zou hij het wagen een nieuwe symfonie te schrijven, waar Beethoven met deze vorm al al les leek te hebben bereikt? Het orkest van Collegium Musicum stortte zich vol vuur in de uit voering van dit werk, dat vier delen lang de vaart behield waarmee men had ingezet. Mooie, volle klank in alle strij- kersgroepen. Prachtige soli in zowel hout- als koperblaassec- ties, die het evenwel in het en- semblespel soms lieten afweten. Toch sta ik vaak ambivalent tegenover dit soort uitvoerin gen. Het is een enorme uitda ging om muziek van een derge lijk hoog gehalte op de lesse naar te hebben. Het doet een beroep op de spelers om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Van de andere kant ko men er een hoop aspecten niet aan bod die toch in de muziek zitten. Muziek die zó rijk aan uitdrukkingsmogelijkheden is, dat een amateurensemble, hoe het ook zijn best doet, er meestal slechts een wat opper vlakkige interpretatie van kan geven. Nadat het kamerkoor onder leiding van Jos Vermunt een heldere, redelijk doorzichtige uitvoering had gegeven van a capella liederen van Elgar, werd het concert besloten in grootse stijl. The Music Maker' voor or kest, groot koor en altsolo van Elgar is een zeer melancholiek werk in een wat droeve toon ge zet. Doodse stilte en grote aan dacht bij het publiek weerspie gelden de waardering voor deze uitvoering. De altsolo door Kathrin Pfeif fer sprong er helder en krachtig uit, maar een groot deel van het toch al wat ongrijpbare werk bleef voor mij verhuld in vele, mistige pasteltinten. Het slot daarentegen werd groots en im ponerend neergezet, waardoor de bezoeker tóch met een tevre den gevoel naar huis kon keren. CIRCUSTHEATER Scheveningen Dagelijks 20.00 uur Eerste Kerstdag Pt. 00 uur Tweede Kerstdag 14.00 en 20.00 uur 's maandags en 31 dec. geen voorstelling, zondags matinee 14.00 uur Reserveren: 070-355 88 00 Mis Les Misérables niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9