'Ik ben van alle rassen' Kerstman ZATERDAGS ZATERDAG 21 DECEMBER 1991 Johnny Meijer met z'n onafscheidelijke teef Boetsie voor het Amsterdamse Concertgebo toch dood." ,lk koop voor dat concert geen smoking of knap jassie, n vangen, dat kan ik JL^Lniet meer hebben. vangen, dat kan ik hebben. Vier keer per week repeteren", roept Johnny Meijer met het pathos van een standwerker. In zijn woning in de Amsterdamse Jordaan heerst de sfeer van een koffiehuis dat niet langer in de loop ligt. Vanuit de keuken roept vriendin Olga dat het dik voor mekaar komt met het avonde ten. Viervoeter Boetsie gromt onderwijl vanaf deüiriezitsbank vervaarlijk om aandacht, ter- wijThet lijdend voorwerp van Meijers ge speelde drift naast de teef heeft plaatsgeno men en daar wat ongemakkelijk heen én weer schuift. Rob Hauser, half zo jong als de Koning der Accordeonisten en lid van -het toch heel wat minder volkse Amsterdamse Saxofoon Kwar tet, heeft zich de afgelopen maanden in toe nemende mate ontfermd over de bijna tach tigjarige. Hij is de zoveelste in een indruk wekkende rij van Nederlandse en internatio nale musici (Dutch Swing College, Louis van Dijk, Hans Dulfer, Art van Damme en Archie Shepp om er maar een paar te noemen) die zich geen raad weet met Meijer. Op de klaviervirtuoos Meijer lijkt de wet matigheid van kaas en wijn van toepassing: hoe ouder hoe beter. Meijer is een ruwe dia mant, zeggen ze in 't vak. Een improvisator dié zijn fantasie zo de ruimte kan geven dat coljega's beter geen afspraken over de soli kunnen maken. Rob Hauser wordt er gek Johnny Meijer, een ruwe diamant in het Concertgebouw voren. Dat gerepeteer, meneer. Johnny, in een rol die bij Beppie Nooy onmiddellijk 'op veler verzoek' zou worden geprolongeerd: „Hij is jong. Hij kan dat hebben, al dat oefe nen. Als ie mijn leeftijd zou hebben, zat hij in een rolstoel. Stinkbak! Zeg Rob, had maar een vak geleerd." •k -k Les 1: de afstand tot Meijer moet worden ver kleind. De verslaggever neemt het advies let terlijk en sjouwt een fauteuil tot vlak voor de voeten van de foeterende accordeonist. „Toe maar! Nou, ik zeg tegen Rob: ik koop voor dat concert van jou geen smoking of knap jassie, maar ik koop van m'n leven ook geen nieuw bankstel meer. Ik ga toch dood." Dan weer samenzweerderig, de duim ge kromd richting Hauser. „Ik word er mesjogge van. Die knaap denkt dat ik twintig ben. Elke ochtend om tien uur, half elf uit m'n nest. Dan moeten ze een beetje betalen: dan moe ten ze een beetje afkomen. We gaan niet voor de kat ze kut spelen. Wat jou?" Boets gromt instemmend. Nee, de teef mag zondag niet het podium mee op. Die stap moet de baas voor één keer zonder Boets zetten (Hauser „Ik heb er over nage- „Als we Indigo van Ellington tien keer dacht, want Johnny doet het altijd, spelen, doet-ie het tien keer anders. De t keer met een zacht beginnetje, de andere keer gooit ie er de pomp volop in. Johnny is een wonder." Het karakter van oude, kruimelige kaas, dus. k k Ellington? Jazeker, goed verstaan. Het Am sterdams Saxofoon Kwartet valt momenteel zeer op omdat het rietblazers-ensemble maar liefst drie cd's gelijktijdig op de "markt, om z'n muzikale veelzijdigheid maar eens te etale- reO. Omdat Hauser ook nog werkt aan een Gitoot Amsterdams Muziekprojekt waarin de factotums van het volk een ereplekje krijgen, is er een band met Meijer gegroeid. Het voor lopige hoogtepunt in die relatie vormt een gezamenlijk concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw een invitatie die Johnny nag niet eerder beleefde. Johnny vindt het machtig mooi, die aan dacht van de serieuze muziek. Als Hauser de woonkamer uit is, klinkt het: „Wereldgoser. Leest als een reiger." Die terminologie dient aan te geven dat Hauser makkelijk van blad leest. „Kan ik ook, hoor. Niet zo snel als hem, .rnaar ik kan 't. Maar ik hoef niet hè. Ik speel tweehonderd stukken uit Het blote hoofd." Voilé, daar hebben we 'm: de kloof tussen do volkse en de serieuze muziek. Als Hauser er wèl bij is, krijgt hij de wind ongenadig van het Concertgebouw authentiek overkomen waar het overgaat"). Meijer doet alsof ie 't niet hoort en past les 2 toe: een journalist mag je belazeren. Wij zend op een foto van zijn lieveling. „Nagete kend. In één keer. Die bek is lelijk, onnatuur lijk. Maar verder: toch een kunstenaar die dat kon. Vind je niet? Met de hand." Tegen Boets: „Je bent toch niet echt, hoor." De teef gromt nog luider. Wijzend op de hond: „Gis. Gis. Je hoefde maar één woord te zeggen. 'Sloffen!' Weet ze. 'Krént!' Had ze 'm al te pakken. Nu niet meer hoor, ik heb 'm opgezegd. Staat te veel politiek in." k k De familie-affaires passeren net zo de revue. Meijer draagt het hart op de tong, meneer. Ze ene zoon, nou ja. Het verhaal van de-wieg- was-een-stijfselkissie. De ander: goedgevuld. Drie huizen („Heb ik geen last van, jongen"). We proberen snel van onderwerp te verande ren. Maar vorig jaar heb je toch nog zo'n mooie jazzplaat gemaakt, John? Meijer, on verstoorbaar: „Ach, mooi? Niks mooi. Hij swingt wèl, die plaat. Maar ik was ziek, ik was niet goed, en dat hoor je nóg." Boets lijdt hardop mee. December is een klotemaand, weet dat wel, jongen. Johnny Meijer, de maestro op de accordiola, concerteert zon dag voor het eerst als solist in het Amsterdams Concertge bouw als gast van het Amster dams Saxofoon Kwartet. „Men sen die niets kunnen zijn veel gelukkiger dan echte muzikan ten. Hoe kan ik nou met vals le ven en het niet horen? En er lo pen mispunten met een kouwe drukte rond, jongen, daar word je gek van. God zal je zwiepen. Een narrige, ambitieuze virtu oos die bijna tachtig is. In de zomer van zijn leven, die zo in de late jaren veertig en vijftig te situeren valt, was Meijer een vorst. Hij maakte in 1948 een jazz-langspeler die het nog altijd bestaande Engelse kwaliteitsblad Melody Maker tot de conclusie bracht dat deze Hollander onover trefbaar was: „Zijn briljante, ritmische im provisaties degraderen enkele van onze eigen swing-accordeonisten tot draaiorgelmuzi kanten." Nog later zwaaide Meijer vanuit de fameu ze nachtbar San Remo de scepter over het Rembrandtsplein. In totaal omvat de serie geluidsopnamen uit die woelige jaren een veertigtal lp's, waarvan overigens weinig of niks in z'n Amsterdamse woning is terug te vinden. „Ik geef er niet om hè. Als iemand zegt: wat mooi, dan ben ik 't al kwijt." Die glorietijd, uitmondend in een eindelo ze polonaise langs de volkscafés en Ruteck's is definitief verleden. Een enkele maal. zoals vorige week in de Dizzy Club in Rotterdam, komt Meijer nog aan z'n trekken. Daar is hij onder vertrouwd volk een heel diverse aanhang die èn wil hossen, èn een stukje zi- geunerwerk kan verdragen. Johnny: „Goeie muzikanten werken daar. Ik kan daar werken met Johnny Engels en Jacques Schols. Ik heb ook nog een zwarte jongen die voor me drumt. Hele goeie slagwerker. Hij zegt: al krijg ik maar vijftig gulden, ik kom. Doe ik niet. Ik betaal niet onder. Hele nette jongen, geen rotzak. Onder óns zitten ook rotzak ken." Les 3: Zonder sigaar heeft het leven weinig genoegens. Meijer blaast de rook en ergernis gelijktijdig weg. „Gasten die kunstjes uitha len. Ik heb er een, die betaalde ik 425 gulden als-ie me begeleidde. Toch knap geld, hè? Krijg je ergens anders niet. Die maakte 't dat ie achter me mg naar de baas opbelde. Rechtstreeks de eigenaar van een tent vragen of ie ook nog tachtig ballen kon krijgen voor de autorit. Die baas belt mij weer ken ik, heb een dierenwinkel gehad naast mij vroe ger. Ik de tering in. Nou, ik geef geen sjoege. Ik ben gaan werken met die bassist tik na het optreden het geld af. En dan zeg ik: die geintjes flik je niet weer." ~k k De telefoon gaat. „Voor jou zeker? Ik word te weinig gebeld." Op stentorvolume, zodat het gesprek zo half aan de aanwezigen in de huiskamer wordt gericht: „Hallo? Oh, met jou. Waar was je nou in Rotterdam? Je hebt wat gemist, ke rel. Ik zit zondag in het Concertgebouw met 't wel, hoor. En wat nog verder. Erg hè, dat je al die titels vergeet. Ver domme, Rita Reys zingt het ook." Boetsie's ademhalen gaat zwaar. „D'r zit Roemeens bloed in me moet wel. Tata en amata, vader en moeder in het zigeunertaaltje. Ik speel zo'n pak zigeunermuziek, maar ik weet niet hoe ik er aan kom. Doina's en hora's speel ik voor je. Ach, man, ik ben van alle rassen." Johnny mijmert: „Of ik me niet beter had kunnen specialiseren?" Op harde toon: „In dit land hiei? Waar ze boter, melk en eieren verkopen? Ben je nou gèk. jongen! Hier moe ten ze De Westertoren hebben, Circus Renz en het Stijfselkissie. En die jongen in die rol stoel. Alberts. Johnny Jordaan. En daar moet je je doorheen wurmen en een gouden plaat halen." „Als ik dertig jaar jonger was? Ach, ik zou niet weten wat ik moest doen. Je zit in een beperkt land, man!" •k ~k Hauser gaat repeteren. Meijer roept of het niet wat minder kan, en of ie niet moet eten. Rob zegt dat ie moet. Meijer zegt dat ie altijd heeft gemoeten. De vrijheid stond gelijk aan de improvisatie, maar de vrijheid was gering in het vak. Verbitterd: „Ga de melodie niet verbasteren, want dan moeten ze je niet meer. Ik hield me aan die wet. Met maagpijn het bekende saxofoonkwartet onder leiding af en toe, maar ik deed het wel. Bij de KRO en de heer Rob Hausen." Rob: „Hauser." Johnny. „Hauser. 't Is een halve mof, hoor. Hij heb ook moffestreken." Hauser lacht. Afgebluft. Johnny „Of 't grote klasse is? Je kén ze wel. Het is ongelooflijk wat die knapen doen. Ik kan ze niet bijhouden." Hausen „Wat een vuile huichelaar is 't toch ook, hè?" Johnny „Of ik 't haal? De tachtig. Nee. Bo vendien laat ik niet meer plukken van me. Gaan ze wat met me uithalen? Je moet op passen voor je gabbers. Televisie? Ja, wat, wanneer?" Hausen „In NOS-Laat." Johnny „In Not Last, niet zo laat. Je hoeft niet te kijken, maar als je niet op me begrafe nis komt, kijk ik je nooit meer an." k k Johnny pakt het microfoontje van de tapere corder op. „Van wie is dat? Hé, je neemt alles op. Je schrijft toch niet alles op over de buurt hè? Kan ik me niet meer vertonen." Knipoogt: „Bovendien zijn het beste mensen." „Waar waren we gebleven? Ellington? Speel ik met deze jongens. Hou ik niet zo van. heb ik nog nooit gespeeld, maar dan lieg ik. Ik speel het al meer dan veertig jaar wat heb je niet gespeeld hè? Night and Day, Doris Day. Ik speel die classics nóg. Polka Dots and Moonbeams, Indiana, China Boy, ik ken d'r wel tachtig opnoemen. De stijl van Benny Goodman. Ellington is niet zo... Sophistica ted Lady is een rotding." Hij zingt het voor. Met snelle glissandi. „Hoe moet je dat in godsnaam spelen? Omdat ze 't vragen doe ik de Vara mocht je af en toe voor de radio des tijds modem spelen, dat was een genot voor mij. Was te weinig." Les 4: zeg nooit nooit. Johnny „Natuurlijk heb ik eerder in het Concertgebouw ge speeld. Vier keer. In die variétés van Wout van Liempt. Speelde je 23 keer in de maand twintig minuten, een kwartier, door het hele land. Die keren tellen niet echt mee. Want je moest al die rottigheid brengen. Dat was een andere tijd hè. Nu hoefje daar niet meer mee aan te komen. Dat komt omdat de mensen nu anders zijn. Ze zijn verwend." „Vroeger werd er gebiljart in de cafés, kaart gespeeld. Komt niet meer voor. Gezellig. Ja, nu groeten ze je niet meer op straat, 't Is niks meer. Ik ben ook een beetje moedeloos af en toe. Moet ik dan nu nog ophef maken omdat ik tachtig word. Ik ben toch een gewoon mannetje. Soms ben ik tevreden als ik terug kijk. Heb met plezier gewerkt, nu niet meer. Behalve dan met Rob of in de Dizzy dub." „Zelfs de sigaren zijn minder geworden. Zelfs de accordeons zijn niet meer wat ze zijn. Ze zijn zo zacht als mondorgels. Ik wil dèng als het dèng is. En fluisterzacht als er pianissimo op staat." Hij schetst met behulp van een sigarenkistje de blokken van pere hout waaruit de binnenkast van de accorde on bestaat.Als je de lak eraf krabt zie je dat het vurenhout is. Gelakt. Getruct zijn ze. Weet je wat een goed instrument nu kost? Dertig ruggen!" „Een Gugliani. Had ik 'm maar gekocht. Nu hoeft 't niet meer." Als de maan niet langer door de bomen schijnt en Sint Nicolaas is vertrokken, komt de kerst man. Ik heb het niet zo op de kerstman. Hij maakt me te veel lawaai en is me te commercieel. De kerstreclame wordt steeds er- ger.Ik heb in de krant gelezen dat de kerstman populairder wordt en het bijna gaat winnen van Sinter klaas. Daar zal het wel door komen. Vorige week was er bij ons in een grote winkelstraat zelfs een heel orkest van kerstmannen, acht kerstman sterk. Ik herkende ze als hetzelfde groepje dat van 't voorjaar een paashazenor- kest was. Dezelfde herrie, alleen nu met de herdertjes die in het veld lagen, en stille nacht en nu zijt wellekome. Ik heb dit jaar alle reclame bewaard die aan ongewenst drukwerk in de brievenbus kwam. Een stapel van zowat een halve meter. Nee, wij hebben inderdaad nog niet zo'n handige sticker op de brievenbus. Soms denk ik dat wij dubbel krijgen, omdat de buren wèl zo'n sticker hebben en de bezorger z'n spullen toch kwijt wil. Ik heb de deurmat nog niet schoon en alles netjes op mijn verzamelsta- pel, of bloeb!daar komt weer een pakket. Dit keer van de drogisterij, die spuitsneeuw op waterbasis in de aanbieding heeft, en kunstkerstbomen van 135 cm, 195 cm en 225 cm. Vanaf 54,95 gulden, dus dat zal dat klein tje wel zijn. Hij heeft ook een pluche kerst man met kadozak (29,95), een complete kerststal (34,95) en zelfs een speeldoos kerst man in schommelstoel, ook 29,95. En waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn, dat is de leuke kerstsokhanger, een soort van versierde wasknijper met haakje waaraan een bijgeleverde juten sok hangt, versierd uiter aard, waarin met kerstmis dan de cadeautjes kunnen. De kerstberen, de kerstkaarten, de kransen, de kaarsen en de kandelaars, en zelfs de sfeervolle elf lamps sterverlichting van 9,95 gulden, laat ik voor wat ze zijn en ik leg het drukwerk op de stapel. Bovenop de aanbiedingen van de super markt, met zijn luxe kerststol, z'n kerstslag roomtaart, z'n drijfkaarsen (merk 'Romanti ca', 9 stuks in koker van 2,89 nu voor 2,79), z'n kerstpudding, kersttafellaken, tamme kerstkonijn en z'n "Engeltje met zakje zuur tjes of kersttasje met melkchocolade kerst- balletjes". Binnen in het kleurig drukwerk zit nog een ander gevouwen, van een zaak in elektrische apparaten. Dat is, het staat er duidelijk op, een gezellige kerstkrant, "boordevol leuke kado-ideeën voor onder de kerstboom. Van fonduepan tot cd-speler, van kleuren-tv tot walkman of van camcorder (ik weet niet wat dat is, maar 't kan onder een kerstboom) van camcorder dus tot de midi-hifi-set die zeker zal zorgen voor een perfecte muzikale omlijs ting van de gezellige feestdagen." Ze staan er inderdaad allemaal in. Ook de camcorder, die je zelfs op afbetaling kunt ko pen, 80 gulden per maand, zodat je volgend jaar met kerst en ook het jaar daarop diezelf de camcorder weer onder de boom moet leg gen omdat hij dan nog steeds niet is afbe taald. Ik word steeds zieker van al die tafelkerstbo men, kindervideobanden met 'De Kerstengel of 'Mickey Mouses Kerstfeest', een chocolade arreslee met chocolade kerstman erin, druip- kaarsen in de vorm van een kerstboom, kerstservetten ik kan het woord 'kerst' niet meer horen. Ik heb een drukwerk vol gezelli ge tips, kersttips natuurlijk, om mijn huis sfeervol te versieren, en er was zelfs een reis bureau dat mij voorstelde om een kerstreis te maken naar een ook weer sfeervol en gezellig kerstpension in een of ander kerstdorpje over de grens. Ik kan mijn kerstneus niet buiten de deur ste ken, mijn sfeervolle gezellige kerstneus, of van links en van rechts schettert het mij tege moet: kerst dit en kerst dat. Wie dat wil, moet zeker naar dat kerstpension gaan. Hoe eerder hoe liever. Of zijn kerstsokkenhanger gaan ophangen. Mij best. Of z'n nog niet afbetaal de camcorder nog eens oppoetsen onder de boom. Maar laat mij erbuiten. Je kunt van Sint Nicolaas zeggen wat je wilt, maar hij tast tenminste niet het hele leven aan. Ik kon thuisblijven, ik hoefde niet mijn hele huis te verbouwen en vol te hangen met nut teloze onzin en we konden gewoon aan tafel boerenkool blijven eten. zonder overal ge vaarlijke druipkaarsen in de vorm van een kerstboom en zonder dat ik m'n sokken bij de schoorsteen hoefde op te hangen. De kerstman is bepaald veeleisender. Ik ben blij als hij straks weer weg is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 47