Cultuur Satanisch plezier in getreiter Gifkikker in hardgroen pak als kindervriend Onder de kerstboom in een rijkeluishuis Oer-Hollandse film met vier sterke acteurs Neptranen in ouderwetse 'tearjerker' Donderdag A9 december 1991 13 FILM NIEUWSLIJN Lange versie van Dances with Wolves Van de mega-hit Dances with Wolves gaat morgen een vier uur durende versie in première. In de ultra-lange versie is een half uur extra verwerkt met scènes die nog niet zijn vertoond. Nieuw zijn beelden van het verwoeste fort Sedgwick, de scène waarin luitenant John Dunbar toeziet hoe de Sioux hun overwinning vieren nadat ze een aantal blanken hebben vermoord. De origi nele versie van 3,5 uur is in Nederland bezocht door bijna 1,6 miljoen mensen. De lange uitgave draait onder meer in Metro- pole 5, Den Haag. Verwend grut in All I want for Christmas RECENSIE JOS DE PUTTER All I want for Christmas Te zien vanaf vnj- dag 20 december Asta 2, Den Haag Twee Hollywood-kerstfïlms, Curly Sue en All I want for Christmas kennen hetzelfde verhaalpatroon: aan het eind is het het gezin hersteld als hoek steen van de samenleving klaarblijkelijk hèt kerstverhaal in het Amerika van na de grote ideologische tegenstellingen. Waar Curly Sue nog de verdien ste heeft dat er tenminste een verhaal wordt verteld, hoe ou bollig ook, is All I ivant for Christmas slechts een verzame ling van slecht uitgewerkte scè nes, die dan ook nog van ons verlangen dat we die veel te we reldwijze, nuffige en verwende kinderen die we te zien krijgen maar wat schattig en bijdehand vinden. Broertje en zusje heb ben een hekel aan de inderdaad hele erge yuppievriend die moeders er op nahoudt sinds ze van pa is gescheiden. Vader had geen zin meer in dikdoenerij en heeft een snackbar geopend. De kinderen willen hun ouders weer samenbrengen onder de kerstboom en het lijkt het zusje een goed idee om de kerstman te vragen hen daarbij te helpen. Broertje is daar te oud voor en hij bedenkt iets met witte mui zen, waarna moeder de nacht doorbrengt in het zo hartver warmende restaurant van pa. De verschillen tussen vader, die toch schoon genoeg leek te heb ben van al dat pseudo-chique gedoe, en moeder die toch op het punt stond te trouwen met een echte nitwit, smelten als sneeuw voor de zon en zo zit ie dereen erg gelukkig te wezen onder de kerstboom in een rij keluishuis. Een'strijkkwartet doet de rest. Kerstmis 1991, na de Golfoor log: de oude Amerikaanse droom triomfeert in volle glorie. FILMS IN LEIDEN OVERZICHT WILFRED SIMONS De FTovincie Kijkhuis en Jungle Fever Te zien vanaf vrijdag 20 december: Kijkhuis, Met de kerstweek^in het voor uitzicht maken sómmige bio scopen in Leiden en omstreken overuren, terwijl andere juist gesloten zijn. Het LAK en Greenway zijn in de hele kerst week dicht, terwijl de andere theaters alleen op eerste kerst dag gesloten zijn. Het Kijkhuis vertoont volgen de week maar twee films, die wel allebei grote klasse hebben: De Provincie en Jungle Fever. De Provincie is het buut van Jan Bosdriesz en seerd op een roman Het Laatste Oordeel van Jan Brokken. Op het eerste gezicht is de film zo Nederlands als maar kan, met dijken, weilanden, trage rivie ren, boeren in de kerk. Het tem po van de film ligt laag, er wordt veel in gesproken en in bespie geld. Maar tegelijkertijd is het een subtiel en boeiend portret van een dorpssamenleving. De hoofdpersoon Frank (Thorn Hoffman) keert terug naar het dorp van zijn jeugd en ontmoet daar zijn oude vrien den, Koos (Gijs Scholten) en Pe ter (Pierre Bokma). Tijdens de hernieuwde kennismaking bele ven de drie hun jeugdjaren op nieuw. Centraal daarbij staat hun relatie met het mooie meis je Lili (Tamar van den Dop). De band tussen de vier was hecht en een relatie met elk van de drie jongens was mogelijk ge weest. Uiteindelijk koos zij ech ter voor Peter, omdat deze haar The Addam 's Family van Barry Sonnenveld: optelsom van rariteiten The Addam 's Familyop het moment één van de grote hits in de Amerikaan se bioscopen, is geïnspi reerd op het werk van car toonist Charles Addams. Die maakte vanaf de jaren dertig duistere prenten waarin een bizarre kas teelfamilie centraal stond en waarin naar hartelust werd getreiterd en geëxpe rimenteerd met alles wat buitenissig was. Die achtergrond is de film goed aan te zien. De sets, allerlei cu rieuze voorwerpen, waaronder een levende hand die voor de familie letterlijk als manusje van alles dient, en groteske scènes vormen het hart van de film. De komische toon in het verhaal ontstaat uit het wel erg eenvou dige idee van de omkering: steeds gebeurt precies het te gengestelde van wat 'normaal' zou zijn, zowel in dialogen als in de handeling. De familie Ad dams vindt alles prettig wat eng, gemeen en verdorven is dat gegeven is uitstekend geschikt Christopher Lloyd en Anjelica Huston als bloedverwanten in The Addam's Family. voor de korte grappen van car toons, maar voor een film van meer dan anderhalf uur is het toch te weinig. Niettemin dient gezegd dat Raul Julia en Anjelica Huston met verve het echtpaar Gomez en Morticia Addams spelen. Ze scheppen een satanisch plezier in getreiter en het zaaien van verderf (waarbij zij dan iets in het Frans lispelt, daar wordt hij opgewonden van). Grootmoe der bereidt maaltijden waarin altijd nog wel iets beweegt en de kinderen vermaken zich met elektrische stoelen en hakbijlen. De familiespreuk luidt "We ma ken een feestmaal van eenieder die ons probeert te beteugelen', en dat (levies wordt al genera ties lang in de praktijk gebracht. In de tuin staan standbeelden van illustere voorvaderen die zijn gevierendeeld, geradbraakt of gelyncht wegens nun tyran- nieke gedrag. Niet dat dat erg is: een echte Addams houdt er van te martelen en gemarteld te worden. Regisseur Barry Sonnenveld heeft deze karakterisering tot in details doorgevoerd; Anjelica Huston rozen in een vaas zet, knipt ze eerst de kel ken er af en dochterlief slaapt met een onthoofde pop naast haar kussen. Naast al die vondsten blijft het verhaal wat magertjes. Gomez treurt om z'n lang verdwenen, door en door slechte broer Fester, totdat een sjacheraar, die uit is op het ver mogen van de familie, met een dubbelganger van Fester op de proppen komt. Deze Gordon moet de schatkamer leegroven, maar hij wekt al snel argwaan omdat hij zich niks kan herin neren van vroegere wandaden. Allengs krijgt Gordon echter steeds meer plezier in de slech- tigheden van de familie, waar door de aanvankelijke plannen in duigen vallen. Christopher Lloyd, die ooit al behoorlijk ge stoord debuteerde in One Flew over the Cuckoo's Nest is prach tig wanneer hij de kinderen helpt bij de voorbereiding van een uitermate ketchup-bloede- rig toneelstukje voor school, ze ker één van de hoogtepunten in de film. Toch kan ook hij niet voorkomen dat The Addam 's Family uiteindelijk niet veel meer is dan een optelsom van rariteiten; hoe knap ze soms ook uitgewerkt zijn, een echt meeslepend filmavontuur wordt het niet. 'De Provincie' te zien in Kijkhuis vroeg en de anderen niet. Dat op de achtergrond van het ver haal ook nog een gruwelijke moord op oplossing ligt te wachten, lijkt haast onbelang rijk. De 50-jarige Bosdriesz heeft van De Provincie een mooie film gemaakt. Hij beschikte na tuurlijk ook over een goede cast: alle acteurs hadden zich in eer dere films al bewezen. Ook het camerawerk van Jules van der Steenhoven voegt zich naadloos in het Hollandse geheel. De andere film die volgende week in het Kijkhuis draait is Jungle Fever van de zwarte Amerikaanse regisseur Spike Lee. De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal over een zwarte tiener die in de New Yorkse wijk Bensonhurst werd vermoord door een groep blan ke jongens. De hoofdpersoon, Flipper Purify (Wesley Snipes) speelt hier de rol van Hawkins. Hij krijgt een relatie met de van oorsprong Italiaanse Angie Tucci (Annabella Sciorra), maar dat wordt door haar racistische vader niet gewaardeerd. Als Flipper zijn vrouw het overspel uitlegt, zet ze hem zonder par don op straat. Uiteindelijk loopt het slecht met Flipper af. Jungle Fever gaat niet alleen over relaties, maar ook over de crack die zo'n verwoestende uitwerking heeft op de zwarte gemeenschap in de Verenigde Staten. Veel personen in de firn gebruiken crack en lenen en stelen om in hun behoefte te voorzien. Een hoogtepunt in de film is het bezoek van Flipper aan een 'crackhuis', waar hij zijn verslaafde broer moet zien te vinden. Curly Sue als kerstengel o 2, Alphen a/d Rijn en Lido 4. Leiden Om de zoveel jaar daalt er met kerstmis in Hollywood een en geltje uit de sterrenhemel neer. Ooit heette ze Shirley Temple, later Aileen Quinn, beter be kend als 'Annie'en de nieuwste kerstengel heet Alisan Porter. Een schattig ding van 9 jaar. met bolle wangen, bruine ogen en kastanjebruin haar, luiste rend naar de naam 'Curly Sue'. Ze kan acteren, ze kan zingen en John Hughes gaf haar meteen een hoofdrol in een film die veel belooft, maar die even nep is als het engelenhaar in de kerstboom. Het is koud in Chicago waar het weesmeisje Sue en haar 'vader' Bill (John Belushi) als dak- en thuislozen door het leven gaan. De kleine Sue is af en toe wat grof in de mond ('als we niet uitkijken bevriezen onze bal len'), maar ze weet met haar vertederende glimlach toch ie dereen voor zich in te nemen. Ook de zelfverzekerde carrière vrouw Doris, bij wie allerlei la- Alisan Porter als Curly Sue, de gereanimeerde Shirly Temple. vriend de bons en trouwt met tente moedergevoelens de kop opsteken. Na een door Bill en Bill. Sue uitgelokte botsing met haar Curly Sue auto, ontfermt Doris zich in haar chique appartement over het ontheemde tweetal. Haar arrogante vriend probeert nog roet in het eten te gooien door de kinderbescherming erbij te halen, maar Doris weet Sue weer terug te krijgen, geeft haar de vorige eeuw geschreven kunnen zijn door Charles Dickens (van Oliver Twisten A Christmas Carol)- Maar het mierzoete melodrama staat op naam van John Hug hes, die toch een paar leuke ko medies heeft gemaakt, zoals de National Lampoon-films en een &■- hit als Home Alone. Wat Hughes ditmaal bezield heeft is niet ge heel duidelijk, maar zijn kerst film is even nep als de krullen van Sue. Een druilerig verhaaltje over de tegenstellingen tussen arm en rijk, waarbij de wereld van de sloebers natuurlijk veel gezelliger is dan die van de nieuwe rijken. Af en toe schiet je in de lach bij een onverwach te grap, maar meestal zit je ge dwongen te kijken naar de ge forceerde bekkentrekkerij en neptranen van de arme Sue, die na een kinderleven yol recla mespotjes nu Hollywood moet zien te veroveren. En dat is pas echt zielig. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend DE REDDERTJES IN KANGOEROELAND EURO. LIDO OOOOO De moedige muizen Bernard en Miss Bianca reizen op de rug van albatros Wilbur naar Australië om een jongetje te redden, dat gekidnapt is door een schurk Prachti ge animatie, mooie bijfiguren, veel humor en spanning en goed nagesynchroniseerd. HOT SHOTS EURO OOO Gemaakt door Jim Abrahams, de man die eerder The Naked Gun 2.5 maakte. Ook nu krijgt een stel Hollywoodfilmseen ,meligheidsbehandeling\ die heel leuk uitpakt. Onder andere Dances with Wolves en The Fabulous Baker Boys worden geparodi eerd. DONT TELL MOM... EURO. LIDO OOO Moeder gaat op vakantie, maar heeft voor zoon- en dochterlief een babysitter inge huurd. Die sterft gelukkig snel en wordt afgeleverd bij het plaatselijke mortuarium. - Nu moeten de twee voor zichzelf zorgen en dat valt niet mee.. Met Christina Apple- gate ('Kelly' van Married with Children). FIEVEL IN HET WILDE WESTEN EURO, LIDO OOO De familie Mousekewitz is vanuit Rusland naar de Verenigde Staten geëmigreerd. Nu besluiten ze, op aan raden van een valse kat, naar het Wilde Westen te gaan. Het tempo van de film ligt veel-te hoog, de nasynchronisatie is onbeholpen en de film zit vol dreiging en geweld. Gemiste kans. AIR AMERICA TRIANON OO De luchtvaartmaatschappij Air America onderhoudt tijdens de Vietnamoorlog con tacten met het neutrale Laos, maar moet onder meer infiltratie van de CIA dulden. De jonge piloot Billy Covington (Robert Downey jr.) ontdekt de vuile praktijken, maar moet uiteindelijk zelfs vluchten. Rick Mayall als de imaginaire kindervriend Drop Dead Fred. ber Lido 3. Leiden Na enkele tamelijk anonieme jaren in Hollywood lijkt de Ne derlandse regisseur Ate de Jong daar nu door te breken: Drop Dead Fred, een komedie met een relatief laag budget (7 mil joen dollar) deed het uitstekend aan de Amerikaanse box-office. Drop Dead Fred heeft een licht anarchistische inslag en wordt met veel vaart verteld. Het ver haal gaat over een jongedame, Elizabeth. (Phoebe Cates) die haar vriendje betrapt met een ander en terugkeert naar het ouderlijk huis om haar verdriet te verwerken. Haar dominante moeder behandelt haar alsof ze nog een kleuter is en dat brengt haar er toe een oude imaginaire jeugdvriend op te roepen: Drop Dead Fred, een gifkikker in een hardgroen pak en getooid met een vuurrode haardos. Deze Fred, die voor iedereen zicht baar is behalve voor Elizabeth, vindt niks zo leuk als iedereen belachelijk te maken en de hele omgeving in een chaos te ver anderen de ideale kinder vriend in betuttelende huishou dens. Het is een aardig ideetje om BIOSCOPEN zo'n aan de kinderfantasie ont sproten maatje opnieuw een rol te laten spelen wanneer de eer ste grote teleurstelling van het volwassen zijn verwerkt moet worden, maar het zou toch te ver voeren om hier van een ech te psychologische dimensie in de film te spreken daarvoor ligt het accent te zeer op veel vi sueel kabaal en grappen en grollen. Fred beurt Elizabeth op, waardoor ze zowel haar gevoe lens als haar moeder beter de baas kan, maar hij ontpopt zich tegelijkertijd als een jaloers et tertje wanneer zich de volgende liefde aandient. Op die momenten is Fred (Rik Mayall. die we kennen als de schreeuwlelijk uit The Young Ones) op z'n best en is ook de film net iets ondeugender dan de gemiddelde komedie. Toch heeft Ate de Jong de mogelijk heid laten liggen om er echt een gepeperd werkje van te maken. Hij speelt nadrukkelijk op 'vei lig': wat special effects van een heen en weer stuiterende en naar believen verdwijnende Fred komen in de plaats van de prikkelende vraag naar het waarom van deze meisjesfanta sie. Een film als Edward Scissor- hands ginp nou precies daar over, en die was dan ook aan merkelijk interessanter dan de ze Drop Dead Fred. LEIDEN LIDO 1.2. 3,4. en STUDIO tel. 071- 124130/133210 Thelma Louise 12 jr.. dag. 21.15, do gesloten. The Addams Family a.l.. dag. 18.45. 19, 21.15. do gesloten. Drop Dead Fred a I., dag. 14.30, 19. 21.15, do gesloten Doc Hollywood a.l., dag. 19. 21.15, do gesloten. LIDO 1. 2. 3. 4 (Kindervoorstellingen) De Reddertjes in Kangoeroe land a.l.. dag. 14.30, 19. LUXOR tel. 071-121239 Hot Shots a l dag. 19, 21.15, zoen do ook 14.30. wo gesloten. TRIANON Air America a I., dag 19. The Doors 16 jr., 21.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel. 01720-20800. Doe Hollywood al. dag. 19, 21.30. Fievel in het Wilde Westen a l., vr za 14, zo ma di do 13. 15. 17wo 15. 21.15, zo ma di do 16.15. 18 45. 21.15. wo 16.15, 18.45.21.15. EURO 3 Don't Tell Mom the Babysitter's Dead a l dag 19,21.45. De Reddertjes in Kangoeroeland a.l., vr za 14. zo ma di do 13. 15.17, wo 15. 17. EURO 4 Hot Shots vr za 13.45. zo ma di do 13. 15. 17. 19.15, 21.45, wo 15. 17. 19.15,21.45. Doe Hollywood a.l., dag. 13.45, 18.45, 21, zo 13.45, 16.15, 18.45. 21. FILMHUIS ALPHEN FILMHUIZEN LEIDEN LVC tel. 071-146449 The Silence of the Lambs vr za 20.45. KIJKHUIS Jungle Fever vr t/m ma 19.30, 21.45. De Provincie vr t/m ma en do 2C 22.15. ASTA 1 tel. 070-3463500 Hot Shots a.l vrza 14, 18.45. 21.30, zo t/m do 2 jan. 13.15, 16. 18.45,21.30. ASTA 2 All I wantfot Christmas a.l., vr za 14, 18.45, 21.30, zo t/m do 2 jan. 13.15. 16. 18.45,21.30. ASTA 3 Robin hood, Prince of Thieves a.l., dag. 18.45, 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656 The Addams Family a.l.. vr 14, 18.45, 21.30, za t/m do 2 jan. 13.45, 16.15, 18.45,21.30. BABYLON 2 Drop Dead Freda I., vr 14, 18.45. 21.30. za t/m do 2 ian. 13.45. 16.15. 18.45. 21 30 BABYLON 3 Toto Ie Heros a.l dag. 18.45. 21.30. CINEAC 1 TUSCHINSKI tel 070- 3630637 The Addams Family a.l., vr za 14, 18.45,21.30 zo t/m do 2 jan. 13.15, 16. 18.45,21.30. CINEAC 2 A Kiss before Dying 16 jr., dag. 18.45.21.30. CINEAC 3 Harley Davidson The Marlboro man 12 jr.. vrza 14, 18.45. 21.30, zo t/m do 2 jan. 13.15. 16, 18.45,21.30. METROPOLE 1 tel.070-3456756 Curly Sue a.l., vr za 14, 18.45, 21.30 zo t/m do 2 jan. 13.15, 16. 18.45,21.30. METROPOLE 2 The Fisher King 12 jr.. dag. 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Thelma Louise 12 jr., dag. 18.45, 21.30. METROPOLE 4 City Slickers a.l. vrza 14. 18.45. 21.30 zo t/m do 2 jan. 13.15, 16. 18.45.21.30 METROPOLE 5 Dances with Wolves a.l., dag. 14, 19.30.. ODEON 1 tel 070-3462400/3462401 Don't Tell Mom the Babysitter's Dead a I. vrza 13.45, 18 45. 21.30. zo t/m do 2 jan. 13.30.16.18.45, 21.30. ODEON 2 Doc Hollywood a.l.. vr za 13.45, 18.45. 21.30, zo t/m do 2 jan. 13.30, 16. 18 45.21.30. ODEON 3 Hot Shots a.l., vr za 13.45, 18.45, 21.30, zo t/m do 2 jan. 13.30, 16, 18.45,21.30. ODEON 4 Terminator 2 Judgment Day 12 jr., dag. 18 45.21.30. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030 Rockin' Ramona dag 19 30 zo ook 14. LaTareadag. 21.45. zoook 16.15. Waarom Vertrok Bodht-Dharma naar het Oosten dag. 21 45. zo ook 16 15. Delicatessen dag. 19.30, zoook 14. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 tel 071 3630637 The Addams Family 16 jr.. za 00.15. CINEAC 2 Eve of Destruction 16 jr., za 00.15. CINEAC 3 Harley Davidson li The Marlboro Man 16 jr.. za 00.15.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13