Cultuur Positie Beeren niet in gevaar Goldreyer noemt rapport 'absurd' Het heelal, het labyrint en de bibliotheek Evenwichtige uitvoering Messiahdoor Asaf Donderdag 19 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: PIET KOOREMAN 11 NIEUWSLIJN Prijs voor Leidse Schouwburg LEIDEN De Leidse Schouwburg heeft met zijn jaarprogram maboekje de tweede prijs gewonnen in een prijsvraag die door de Nederlandse Vereniging van Schouwburgdirecteuren was uit geschreven. De jury, waarin onder anderen NRC-toneelrecen- sent Henk van Gelder zat, vond het boekje 'zonder twijfel het feestelijkste van alle'. Eerste werd de schouwburg van Deventer die in een 'toneeljaarkalender' zijn programma bij het publiek aanprees. Recordprijs Utrechts getijdenboek LONDEN Op een veiling in Londen is een uit 1448 daterend, in Utrecht vervaardigd getijdenboek verkocht voor rond een kwart miljoen gulden. De opbrengst was zes maal de geschatte waarde. Een Duitse kunsthandelaar ontfermde zich voor die prijs over het 229 bladen tellende kalender-werk, dat is voorzien van talloze handgeschilderde miniaturen en illustraties van on der andere het leven van Alexander de Grote. Oostingprijs naar Amsterdammers AMSTERDAM De jaarlijkse Jeanne Oostingprijs voor figura tieve schilderkunst is dit jaar toegekend aan de Amsterdamse schilderes Annette Ong. De prijs voor aquarelleerkunst gaat naar Henri Plaat uit Amsterdam. Beide winnaars krijgen een bedrag van vijfduizend gulden. Carel Weeber voorzitter BNA AMSTERDAM Prof. ir. Carel Weeber (54) wordt eind volgend jaar de nieuwe voorzitter van de Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst/Bond van Architecten, de BNA. Hij volgt daarmee ir. C. Knol op. De bekende architect Weeber is als hoogleraar verbonden aan de faculteit voor bouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft. STEDELIJK Museum-di recteur Wim Beeren wil 'Newman als geliefde in valide laten hangen'. De Amsterdamse commissie voor kunst en cultuur vergaderde gisteren over de restauratie van houder M. Baak, commissievoorzitter A. Holvast, en Wim Beeren van het Stedelijk Museum. THEATERS DEN HAAG APPELTHEATER vr 20, za 2120.15 uur; De Appel-, Spinoza, van Joshua Sobol. CIRCUSTHEATER vr 20, za 21do 26, 20.00 uur: zo 22, woe 25 en do 26, 14.00 uur: Les Misérables. Dl LIGENTIA woe 25, 14.30 uur, do 26, 20.15 uur; Purper....En dat is negen. KONINKLIJKE SCHOUWBURG vr 20, za 21zo 22, ma 23,20.15 uur; zo 22 ook 14.00 uur; Het Natio nale Toneel met 'Slotkoor' van Botho Strauss. woe 25, 14.00 uur; Noord Neder lands Toneel met 'De knecht van twee meesters', familievoorstelling. do 26, 20.15 uur; Adèle Bloemen- daal met 'Adèle op de Orinoco'. AMSTERDAM THEATER CARRE vr 20 t/m do 26 beh. di.. 20.15 uur; woe 25 en do 26 ook om 13.00 en 16.00 uur; Wereldkerstcircus. NIEUWE DE LA MARTHEATER vr 20, za 21, do 26. 20.15 uur; Mary Dresselhuys en John Kraaykamp met 'Hoog Tijd'. STADSSCHOUWBURG vr 20, 20.15 uur; De Nederlandse Ope ra met 'Hyperion' van Bruno Maderna. tekraker'. ma 23, di 24. 20.125 uur-, woe 25 en do 26, 14.00 uur; 'Private Lives' van Noël Coward, met o.a. Willem Nijholt e Trudy Labij. Stedelijk Museum-direc teur Wim Beeren kreeg het gisteren in de Amsterdam se raadscommissie cultuur zwaar te verduren naar aanleiding van zijn falende controle op de restauratie van Newman's schilderij 'Who's afraid of Red, Yel low and Blue'. Geen enkele fractie wilde daar echter consequenties voor zijn positie aan verbinden. Het debat moest door tijdge brek worden afgebroken en gaat vanavond verder. AMSTERDAM GPD/ANP De raadsleden waren vooral kri tisch over dc handelwijze van Beeren nadat hoofdrestaurateur Elisabeth Bracht hem op 21 maart vanuit de VS in kennis had gesteld van haar vermoe den dat de Newyorkse restaura teur Daniel Goldreyer het werk had overgeschilderd. Beeren zelf had het schilderij op 16 maart in New York gezien en zijn tevredenheid over het artis tieke resultaat uitgesproken, al had ook hij een verandering in de structuur van het oppervlak waargenomen. ,,Ik vond het niet juist om een restaurateur in wie ik vertrou wen had gesteld, bij voorbaat te belasten met twijfels." Beeren zei gisterochtend bij aanvang van het debat dat het schilderij 'als een geliefde inva lide' in het Stedelijk Museum moet blijven hangen. De kritiek op de gang van za ken rond de restauratie heeft Beeren duidelijk gekwetst. Met drie tv-camera's en de ogen van vele persvertegenwoordigers en belangstellenden op zich ge richt, deelde Beeren mee „er voor te passen zich in een hoek te laten drukken door goedwil lende, maar niet ter zake kundi ge lieden". „Het is haast of de dader van de vernieling op meer sympathie kan rekenen dan wij", zo luidde de wrange constatering van Beeren. Aan de aanwezigen werd een videofilm getoond van de eerste fase van de restauratie in Gol- dreyers studio in New York. Het proces van de verdoeking werd redelijk uitgebreid in beeld ge bracht, maar de video-registra tie stopte op het moment dat het omstreden deel begon, het plaatsen van rode puntjes dan wel het overschilderen. Expositie over Argentijnse auteur Jorge Luis Borges RECENSIE THEO HAKKERT 'Jorge Luis Borges. Dichter van ruimtes'. In het Institute of Contemporary Art, Nieuwe Spiegelstraat 16, Amsterdam. Geopend dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur Donderdag tot 21.00 uur. Te zien tot en met 12 januari. Het is veelzeggend dat de be zoeker, bovenaan de trap geko men waar de tentoonstelling over leven en werk van Jorge Luis Borges te zien is, weer te gen een trap oploopt en ook nog een die na vijf treden dood loopt. Het dwaalspoor had door de schrijver zelf bedacht kun nen zijn. Wie desondanks de moeite neemt het klimmetje te nemen, wordt op de bovenste tree geconfronteerd met een opmerkelijk uitzicht op de cen trale vorm waarin Borges' schrijversschap zich samenvat: een labyrint. In het Institute of Contempo rary Art heeft samenstelster Christina Grau een labyrint na gebouwd om de woorden van Borges in beelden om te zetten. „Eigenlijk een onmogelijke op gave, omdat iedere lezer een ei gen wereld creëert", gaf ze toe bij de opening en daar zit veel waars in. Voor Borges gold het labyrint als metafoor voor het hele universum en dat laat zich nu eenmaal niet in een exposi tie vastleggen. Hoogstens laat het zich kennen in de geest van de lezer, waar bij het lezen van Borges' werk beelden worden opgeroepen. En die beelden zijn heel wat gedetailleerder en kleurrijker dan Grau op de ten toonstelling suggereert. Al moet de poging worden toegejuicht, alleen al omdat het literaire werk van Borges zo tot de ver beelding kan spreken dat je zou hopen dat het zich in een expo sitie zou laten vangen. De expositie begint links van het trappetje. In vitrines uitge stald liggen handschriften van Borges, Argentijnse,- Franse, En gelse en Nederlandse edities van zijn boeken, zijn levensloop hangt aan de muur en aan een brede pilaar hangt een foto Jose Luis Borges in de Nationale Bibliotheek van Buenos Aires in circa 1965. foto opo waarop hij peinzend op zijn werk neerziet. Jorge Luis Borges, gerang schikt tussen Proust, Joyce, Faulkner, Kafka en Musil als een van de grootste schrijvers van deze eeuw, werd geboren in 1899 in Buenos Aires. Zijn es says, gedichten en verhalen zijn in heldere taal gestelde, duize lingwekkende gedachtenspin- sels. Streng, maar ook speels en met gevoel voor het magische, dat in veel Latijnsamerikaanse literatuur een grote rol speelt. In 1955 werd Borges be noemd tot directeur van de Na tionale Bibliotheek van Argenti nië. Een positie die hij bekleed - de tot in 1974 Peron aan de macht kwam. Hij overleed in 1986 in Genève. In de bibliotheek was hij vol ledig op zijn plaats. Borges na melijk zag in de bibliotheek de belichaming van het heelal. Zijn geloof in het geschreven woord was zo sterk, dat hij het heelal zag als één grote bibliotheek. „Het heelal, dat anderen de Bi bliotheek noemen," schreef hij. Borges droomde van de idea le bibliotheek, zo een die alle denkbare boeken bevatte. Een niet in getallen uit te drukken aantal boeken, want ze bevatten alle mogelijke combinaties van letters en lettertekens uit alle denkbare talen, en nog eens de variaties en commentaren daar op, en daar weer op. Tot in het oneindige inderdaad. Eén gi gantisch boekenlabyrint, waarin ook ergens het boek met alle antwoorden op levensvragen moest zijn verborgen. „De Bi bliotheek is onbegrensd en zichzelf herhalend", luidde de conclusie en dat is een bekende omschrijving van het heelal. Grau heeft geprobeerd de on eindigheid te suggereren door op basis van Borges' beschrij ving van de inrichting van de bibliotheek enorme boekenrijen in perspectief te schilderen. On nodig te zeggen dat het bij sug gestie blijft. Veel aardser van aard zijn de tientallen brieven, documenten, briefkaarten en manuscripten die her en der verspreid op de tentoonstelling te zien zijn. Ze komen uit de verzameling van G. Helft, een Argentijnse Bor- ges-liefhebber, die het materiaal voor een habbekrats op een Ne wyorkse veiling heeft gekocht. We zien het glooiende hand schrift van Borges, verfijnd, klein en precies. Op weer een andere verdie ping worden films vertoond naar verhalen van Borges of ge baseerd op scenario's van zijn hand. In een door Robert Lemm bewerkte film komt ook de schrijver zelf aan het woord en zijn uitspraken moeten zeer verhelderend werken voor be zoekers die niet met Borges' werk en gedachtenwereld be kend zijn. Opmerkelijk is bijvoorbeeld zijn uitspraak dat hij door het idee van een labyrint werd ge boeid, omdat hij het zo'n mooi woord vond. Hij wijst op de op merkelijke overeenkomst tussen het Engelse woord voor labyrint 'maze' en 'amazed', Engels voor verbaasd. Zo'n uitspraak relati veert op fraaie wijze het lood zware karakter van zijn werk, dat inderdaad veel speelser is dan op basis van een verhaal over oneindige bibliotheken, het universum en labyrinten mag worden verwacht. In dit kader past ook zijn bescheiden uitspraak: „Laat anderen prat gaan op wat ze hebben geschre ven; ik ben trots op wat ik heb gelezen." Deze wereld is na tuurlijk niet in een expositie te gieten. Door de noodgedwon gen versimpeling heen, spreekt wel de liefde voor 's mans werk en de bezoeker die in gedachten verzonken de trappetjes weer afdaalt zal zeker als lezer het echte universum van Borges nog eens betreden. Over Borges verscheen re cent van Robert Lemm: 'De li terator als filosoof. De innerlij ke biografie van Jorge Luis Borges'. KokMgora Kampen, fl. 59,50. Directeur van het Stedelijk Museum Wim Beeren gisteren tijdens de speciale vergadering van de Amsterdamse raadscommissie voor kunst en cultuur. foto anp CONCERTEN LEIDEN STADSGEHOORZAAL 20 december Meesterserie, Forum Filharmonisch Orkest olv Woldemar Nelsson mmv Natalia Gutman, cello. Werken van Von Weber, Sjostakovitsj en Brahm, 20.15 uur. 22 december Leids Studenten Koor en Orkest 'Collegium Musicum' met werken van Brahms e Elgar, 20.15 uur. DE WAAG 20 december Deigthon Family n t folk, blues, cajun, bluegrass, pop en jazz, 20.00 u Het rapport van het gerechtelijk laboratorium in Rijswijk over de restauratie van het schilderij „Who's afraid of red, yellow and blue 3" van Barneth Newman is tegenstrijdig en niet overtui gend. Dat schrijft de Ameri kaanse restaurator Daniel Gol dreyer in een brief aan de direc teur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, W. Beeren. Het resultaat is „absurd voor een ieder die bekend is met de kunstenaar en zijn restauratie technieken". In zijn brief blijft de restaurator bij zijn eerder ge dane uitlatingen dat hij het be schadigde doek punt voor punt met het originele materiaal van Newman heeft gerestaureerd. Daarop kwam vervolgens over het gehele oppervlak een laag verf op alkidebasis, die het doek onder meer beschermt tegen licht. Goldreyer houdt vol dat de restauratie professioneel en vol gens het contract werd uitge voerd. Er werd niet overschil derd. In de brief gaat Goldreyer in op specifieke technische onder delen van het rapport van het gerechtelijk laboratorium. De vraag of zijn restauratiewerk zaamheden ongedaan kunnen worden gemaakt, komt in de brief niet aan de orde. Goldreyers opvatting dat het rapport van het gerechtelijk la boratorium niet overtuigénd en tegenstrijdig is, wordt krachtig ondersteund door O'Toole- Ewald Art Associates Inc. uit New York. Dit bureau verrichtte onderzoeken naar vermeende kunstfraude in opdracht van onder meer het Amerikaanse ministerie van justitie en het Canadese departement van fi nanciën. In een brief aan museumdi recteur Beeren en het gemeen tebestuur van Amsterdam zet de directeur van O'Toole- Ewald, Elin Lake Ewald grote vraagtekens bij de resultaten van het onderzoek door het ge rechtelijk laboratorium. „Het rapport kan net zo makkelijk in het voordeel van de restaurator worden uitgelegd, als in zijn na deel", aldus Ewald. Volgens de Amerikaan is het probleem met wetenschappelijke onderzoeken dat ze vaak niet zo wetenschap pelijk zijn als men wel zou wen- Hij staaft die bewering met een aantal voorbeelden van te genstrijdigheden in twee weten schappelijke onderzoeken. In het rapport dat het Amsterdam se Centraal Laboratorium in ju ni 1986 maakte, vlak na de ver nieling van „Who's afraid werd geschreven dat de rode verf sporen bevatte van ijzer, lood, chroom, aluminium, strontium, magnesium en sili conen. In het rapport van het gerechtelijk laboratorium wordt geen melding van deze stoffen gemaakt in de rode verf, terwijl toch beide monsters afkomstig waren van het schilderij vóór de restauratie door Goldreyer. Ewald plaatst bovendien gro te vraagtekens bij de betrouw baarheid van de monsters die de twee laboratoria ter onder zoek aangeboden kregen. Veel- betekend vindt Ewald het ook dat het lab-rapport uit 1986 vier lagen rode verf op het oor spronkelijke oppervlak signa leert, terwijl het gerechtelijk la boratorium melding maakt van slechts één laag. „Wetenschappelijk onderzoek wordt onterecht vaak aangepre zen als dè methode om een kunstwerk te beoordelen, terwijl deskundigheid en bekendheid met de intentie en de filosofie van de kunstenaar en van het werk waar het om gaat, veel be langrijker zijn", aldus Ewald. PIETERSKERK 20 december Bachkoor Holland olv Charles de Wolff met het Weih Bach, mmv Ellen Bollongino (sopraan), Ulla Groenewold (alt), Wilfried Jochens (tenor), Charles van Tassel (bas), Herman Broekman (orgel) en het Amsterdams Kamerorkest, 19.30 uur. HOOGLANDSE KERK 22 december Adventsconcert Leidse cantorij olv Joop Brons, 20.15 uur. HARTEBRUGKERK 22 december Kerstconcert mmv het Kamerorkest Leiden Smfonietta. Schola Catorum, Harte- brugkoor en dubbelkwartet Quattro Stagioni, 15.00 uur. L0KH0RSTKERK 20 december Kerstconcert Kamerkoor Micro Phoon, olv Anton Montagne mmvChristiaan Mau- genest, werken van o.a. Palestrma, Schütz, Willcocksen Poulenc, 20.15 uur. DROOMFABRIEK 24 december Pianomuziek door Pablo Cifuentez en Jorge Ballardo, 20.30 uur. ALPHEN HET KASTEEL 20 december Tröckener Kecks, 21.00 uur. LISSE ENGELENKERK 21 december Kerstorgelconcert door de 11-jarige Mattijs de Vreugd, bekende kerstliederen en werken van Bach, 15.00 uur. AGATHAKL00STER 22 december Koffieconcert met Inge Hei (harp), Cees Molenaar, p Kaptijn (sopraan). Ook zal een blazerstrio werken var spelen, 12.15 uur. KATWIJK TRIPODIA 20 december The Deep River Quartet met het trio Joop van Deuren, 20.15 DORPSKERK 20 december Kerstconcert door het Kc Guillorit, sopraan, Henk thesizeren Léonie Metz, declamatie, 20.00 NOORDWIJK ST. JER0ENSKERK 22 december Kerstconcert ten bate van het werk van pater Jerome de Souza in Bombay (India) mmv Unico Consort met Jan van der Linden, clavecimbel, en het Oecumenisch Kinderkoor Wassenaar olv Christina Guillermo, 15.00 uur. CULTUREEL CENTRUM DE RANK 22 december Kerstconcert voor harp en fluit met Emilie Heyens en Emile Biessen, werken van Bach, Rousseau, Chopin, Spohr, Flothuis, Ravel, Ibert, 14.15 uur. LEIDERDORP SCHEPPINGSKERK 22 december Volkskerstzang mmv jongerenkoor 'De menswording' en kinderkoor van de Willem de Zwijgerschool. Orgel: Bep Verra, 19.00 uur. VOORSCHOTEN HERVORMDE DORPSKERK 22 december Kerstconcert Voorschotens Kamerkoor olv Nico Hoviu 15.00 uur, HOOFDDORP HET OUDE RAADHUIS 22 december Twee kerstconcerten door de Hoofddorpse zanggroep Experiment, populairi kerstliederen in close harmony, 12.00 en 15.00 uur. rale Symfonie, een sterk licht- MIJ71FK J voeög continuo door Tijn van Eijk op een kistorgel en een hel dere trompetpartij voorafgaand aan 'The trumpet shall sound'. De lichte, naïeve alt van Alei- da van Dongen, in de lage regis ters wel wat ongecontroleerd, zong toch overtuigend door de gedreven inhoudsvolle interpre tatie. Diezelfde gedrevenheid en inzet had de sopraan Marjan Smit, waardoor haar 'Rejoice greatly' vitaal en zelfverzekerd overkwam. Haar stem heeft nog te weinig diepgang maar dat kan zeker groeien. De kleine rol van tenor in 'Messiah' werd op vallend mooi gezongen door Alex Vermeulen, onbetwist de beste van de vier solisten. Ook de bas Alexander Offenberg heeft een grote en warme uit straling, ondanks zijn beperkte volume. Tot slot: een dirigent met een duidelijke opvatting, die hij uitstekend overbrengt op zijn vitale, enthousiaste koor. 'Messiah' werd niet geheel inte graal uitgevoerd, maar wat ge boden werd was zonder beden king lofwaardig. Randstedelijk Begeleidingsorkest. Gehoord 18 december in de Maartenskerk, Hillegom. Na 1740 wijdde Handel zich vrijwel geheel aan het oratori um, de vorm geweest, waarin hij het beste gegeven heeft wat hij te geven had. Delen uit Han dels 'Messiah' bracht de Hille- gomse Oratoriumvereniging 'Asaf gisteren onder leiding van Gé van der Steen gisteravond ten gehore. Het zette het eerste koor 'And the glory of the Lord' direct als een monument neer, helder homogeen en groots. Ook in 'And He shall purify', waar alle vier partijen na elkaar inzetten, doorzichtigheid, lichte cadans en perfectie, echt heel mooi voor een amateurkoor. Het Randstedelijk orkest be geleidde ook deze keer spiritu eel, vol vaart en dynamiek, met krachtige maar ook delicate vioolpartijen, zoals in de Pasto- Miele maakt de mooiste en de beste keukens vGer Hovius (orgel), Daarvan overtuigen wij u graag Miele-Keuken-Centrum "Leiden". Korevaarstraat 11, tel. 071-149859. Miele-Keuken-Centrum Ruud Philipsen. Denneweg/hoek Hooistraat 2, tel. 070-3646154.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11