Rtv show 'Ik draai zelf cd de hele dag' Omroepstichtingen onder vuur Army Of Lovers geweerd uit Artsen zonder Grenzen Op de bühne wordt echt een keihard vak bedreven Dinsdag 17 december 1991 Redactie 023-150191/023-150192 ineke van der meer jan van der nat gerard van putten Vormgeving; andries detmar 10 Het Commissariaat voor de Me dia wil weten wat de diverse stichtingen die de Hilversumse omroepen er op nahouden, voor financiële activiteiten ont plooien. De controlerende in stantie heeft inmiddels een brief naar alle zendgemachtigden la ten uitgaan, waarin informatie over de geldstromen in déze stichtingen wordt gevraagd. Het is volgens - een woord voerster is het de bedoeling dat Commissariaat voor Media wil zicht op sponsorgelden het commissariaat inzicht in die geldstromen krijgt. „In de Eu ropese richtlijn staat dat spon soring mag, mits die sponsor duidelijk vermeld wordt. Minis ter d'Ancona heeft al eens eer der aangegeven dat in de toe komst de omroep voor dertig procent gefinancierd moet wor den uit eigen inkomsten. Wij willen door dit onderzoek een beeld krijgen van het sponsor bedrag dat in Nederland om gaat, zodat we in staat zijn te beoordelen of het uitgangspunt van de minister haalbaar is", al dus de woordvoerster van het Commissariaat. Omroepen zijn verplicht de vragen van het Commissariaat te beantwoorden. Volgens de woordvoerster is het niet zo dat het verzoek wordt gedaan om dat er een verdenking zou be staan tegen een of meerdere stichtingen. „We willen nu ein delijk inzicht krijgen in die geld stromen. Als de antwoorden van de omroepen daar aanlei ding toe geven, zullen we na tuurlijk vervolgvragen stellen". In Hilversum houden diverse omroepen er stichtingen op na. Zo leidt de Stichting Heuvellaan van de VARA bijvoorbeeld een duister bestaan, heeft de NCRV de Stichting Schuttersweg en koestert Veronica de Veronica Omroep Stichting. HEINZ VROEGER bestonden er nog boeren. Met een derderangs-nummer kon je toen als artiest nog je brood verdienen in de provincie. Maar die boeren bestaan niet meer. Iedere boer zit 's avonds voorde tv naar 12 netten te kijken. Hij weet net zo veel als de meneer uit de stad. (Piet Bam bergen) STRIPS BOLLEBOOM BOES Bij Army Of Lovers heeft het vrijzinnige imago van ons land onverwacht een flinke deuk op gelopen. Oorzaak: het te elfder ure schrappen van het extrava gante Zweedse trio uit een van zes televisie-specials in de serie 'Artsen zonder Grenzen'. De jongste Scandinavische dis co-sensatie zou aflevering drie hebben opgefleurd met haar nieuwe troetelschijf 'Obsession', ar het optreden van Army Of Lovers bleek bij nader inzien toch niet door de beugel te kun nen. Althans, niet volgens de medewerkers van de medische hulporganisatie en het produk- tieteam van Veronica. Was 's werelds meest deca dente 'legereenheid' zelf met stomheid geslagen over de af keuring achteraf, platenpromo- tor Lex Coesèl was ronduit woest. „We hebben alles gedaan om te voorkomen dat er ver keerde gedachten over dit gas toptreden zouden kunnen ont staan. Meerdere keren zijn de kostuums aangepast en Army Of Lovers heeft zich echt voor beeldig gedragen. Kortom, ie dereen leek tevreden. Na de laatste opnamen zijn we dan ook weggegaan in de veronder stelling dat alles in orde was. Daarom is deze verwijdering echt een onverteerbare zaak, aldus de Gooise artiestenbege leider annex plugger. Dat Army Of Lovers dit keer zeker niet wilde shockeren staat buiten kijf. Want meldde de Army Of Lovers, niet welkom bij Artsen zonder Grenzen. blondgelokte Alexander Bard in zijn hoedanigheid van zanger en toetsenist nog tijdens de re petities in alle ernst: „We heb ben grote bewondering voor het werk van Artsen zonder Gren zen en beschouwen het als een eer ook een kleine bijdrage te kunnen leveren. In Zweden hebben we pas nog in een soortgelijk programma voor het Rode Kruis opgetreden. Daar was iedereen zeer blij mee, want dankzij onze verschijning werd eindelijk weer eens een jonger publiek bereikt." Piet Bambergen doet het kalmer aan Catherine Keijl: kort Amerikaans in 5 Uur Show Speciaal met het oog op de afle vering van de 5 Uur Show die RTL 4 maandagmiddag tussen 5 en 6 uur op het scherm brengt, verbleef Catherine Keijl een aantal dagen in New York. Ze maakte er een uitgebreid inter view met Adam Curiy, Patricia Paay en hun dochtertje. Curry en Paay zullen tijdens het ge sprek enkele onthullingen doen over hun privéleven en ook over hun werk. In deze special van de 5 Uur Show is ook te zien hoe New York massaal in de ban van Kerstmis is. Etalages zijn ver sierd met weelderig kerstattri buten en Catherine Keijl was ook ter plaatse op het moment dat de 24.000 lichtjes van de gi gantische kerstboom in het Rockefeller Centre werden aan gestoken. Keijl bezocht ook een van de duurste juwelierszaken in New York. Van het collier en de oor bellen die ze wilde kopen moest ze afzien. Aan het collier hing een prijskaartje met daarop een bedrag van 300.000 dollar, ter wijl de oorbellen altijd nog 33.000 dollar deden. Ten slotte in de speciale 5 Uur Show van maandag een portret van de beroemde speel goedwinkel FAO Schwarz. De opnamen hier werden overi gens tijdelijk onderbroken, om dat de cameralieden op zeker moment meer aandacht voor het speelgoed hadden dan voor Catherine Keijl en haar wensen. (Maandag 23 december op RTL 4, om 17.00 uur) Ik ben loost en lk mag het weten", verklaart Piet Bambergen de Neder landse 'vertaling' van de oor spronkelijke titel 'Bedside manners'. „Die Hollandse titel slaat qua vertaling natuurlijk nergens op, maar dat geeft niet" Het verhaal van 'Joost mag het weten' speelt zich af in een klein provincieplaatsje. „Ik be heer tijdelijk het hotel van mijn zuster die op vakantie is, maar ik ben dat werk dus helemaal niet gewend. Hoe het daar reilt en zeilt met alle etiquettes, daar weet ik niks van. Twee stelletjes hebben in dat hotel afgespro ken. De mannen hebben een goede reden om niet hun echte namen op te geven en noemen zich allebei Jansen. Zodoende raakt alles in de war, het is een enorm gedoe!" „Ik moet zeggen, dat we er een hele leuke voorstelling van hebben gemaakt. Maar in Enge land vond ik er niet veel aan. Daar speelde John Inman van 'Are you being served' de hoofdrol. Hij ging op de van hem bekende homofiele toer. Als mr. Humphries. Dat is leuk in een televisieserietje, maar om daar nou de hele avond mee op de bühne te staan... Zoals ik 'm speel neemt die klunzige hotel manager de boel helemaal oVer. 'Hé mevrouwtje, wat ken ik voor je doen?' Een brutale rot man, die dwars door de porse leinkast van de hoteletiquette ramt." Openbaring „Met goedkeuring van de schrij ver Derek Benfield hebben we het stuk drastisch veranderd. We, dat zijn Rudi (Falkenhage, Bambergens tegenspeler), regis seur Walter van der Kamp en ik. Toen Benfield het gezien had zei hij: 'Dit is voor mij een openbaring. Het is veel beter dan de Engelse opvoering'. Dat vónd ik nogal wat." Er moest vooral gesleuteld worden aan het verschil in Brit se en Hollandse smaak. „We hebben rekening gehouden met Nederlandse maatstaven. In En geland gaan ze er voor Holland se begrippen toch nog wel eens effe 'doorheen'. Zij gaan fiks op de sexy toer. Als daar een vrouw op een bed valt, gaan meteen de benen in de hoogte. Dat hebben we er allemaal uitge haald. We wilden een voorstel ling maken waar iedereen zich bij amuseert en waar niemand zich aan kan storen." „Het is namelijk niet nodig. In Willeke Alberti in kerststemming Piet Bambergen: „Ik ben niet meer zo'n jongen van 200 keer per seizoen. Ik vind het nog steeds leuk om te doen, maar dan moet het wel leuk blijven." foto gpd Engeland is een vrouw met de benen omhoog een geheide lach, de dames in de bloeme tjesjurken huilen daar om, ze vréten het! In Nederland kun nen we ook op een andere ma nier aan die lach komen; wij zijn niet zo dubbelzinnig." „Maar kijk, als je niet van klucht houdt zijn we natuurlijk uitgesproken. Dit is tóch een geijkte klucht. En waar leunt die op? Op misverstanden. Ieder een weet hoe het in elkaar steekt, behalve degene die het speelt." Piet Bambergen is intussen de zestig gepasseerd; het 40-ja- rig artiestenjubileum is in stilte gevierd. Hij doet het wat kalmer aan, nu. 'Joost mag het weten' heeft een half seizoen gelopen, 45 voorstellingen van septem ber tot december. „Ik ben niet meer zo'n jongen van 200 keer per seizoen. Ik vind het nog steeds leuk om te doen, maar dan moet het wel leuk blijven." Bambergen kent de Neder landse zalen op zijn duimpje. Hij heeft het publiek voor zijn ogen zien veranderen. „Ik ga nu effe heel eigenwijs over vroeger praten. Toen bestonden er nog boeren. Met een derderangs nummer kon je als artiest toen nog je brood verdienen in de provincie. Maar die boeren be staan niet meer. Iedere boer zit 's avonds voor de tv naar 12 netten te kijken. Hij weet net zo veel als de meneer uit de stad. Nee, hij weet méér. Want die meneer uit de stad gaat nog wel eens een avondje uit en de boe renman zit elke avond van net naar net te switchen. Hij denkt: ik heb het ding er staan, dan zal 'ie branden ook! De boerenman laat zich geen knollen meer voor citroenen verkopen." „Het enige verschil merk ik in de buurt van plaatsen als Stap horst. Dan moet je met sexuele dingen héél summier zijn. Toen René (van Vooren, Bambergen's oude makker van de Mounties), Joke Bruys en ik in Staphorst 'Drie in de pan' speelden von den de mensen het niet zo mooi dat Joke iets met René had en vervolgens weer iets met een ander, terwijl ze eigenlijk met mij getrouwd was. Hoewel we dit soort dingen altijd al heel in gehouden spelen. Bij ons krij gen de mensen niks te zien, je kunt gerust je vrouw en kinde- Bambergen kruipt niet in de huid van een ander. „Tom Manders plakte een snor op, zette een bolhoedje op en hij schminkte zich tot-ie Doms was. Maar ik ben die Amster damse jongen. Sommige men sen vinden me leuk en anderen accepteren me niet. Het lijkt bij mij altijd alsof ik maar wat doe. Maar dat is niet waar, alles is verdomd goed gerepeteerd. Al houd ik me niet elke avond exact aan de tekst. Anders wordt het zo'n lesje dat je uit je hoofd hebt geleerd. Een klein beetje schmieren mag wel, zolang het publiek het maar leuk vindt. Je moet niet alleen maar gaan schmieren met collega's onder elkaar. De mensen in de zaal hébben betaald, de mensen op toneel wórden betaald, dat mag je nooit vergeten." Lachebek Geen grotere lachebek op de Nederlandse bühne dan Piet Bambergen. Toch is ook die vrolijke Amsterdamse jongen van de gestampte pot erachter gekomen dat juist op die bühne echt een keihard vak wordt be dreven. „Mijn collega Fred Ple vier (voorganger van René van Vooren bij de Mounties, red.) kwam heel plotseling te overlij den. Maar een paar weken later belden ze me rustig op met de vraag of ik toch kwam. Ik zeg: 'Mijn collega is dood, hoe kun je dat nou vragen?' 'U kunt toch wel een ander nemen', zeiden ze dan. Keihard!" „In een blijspel had ik eens een grap over een hartaanval. In die tijd overleed mijn eigen va-1 der aan een hartaanval, 's Avonds moest ik wél die grap maken. Ik zal je vertellen dat er dan weinig te lachen valt." In navolging van Bing Crosby, Cliff Richard, Ro ger Whittaker, Shirley Bas- sey, Frank Sinatra, Lee Towers, Bonny St. Clair en vele, vele an deren heeft Willeke Alberti zich dit jaar ook maar eens gewaagd aan de muzikale kerstbood schap. En mevrouw Lerby blijkt waarachtig best tevreden met hetgeen ze het publiek te mel den heeft. „Leuk hè, zelf draai ik de cd de hele dag. Ik vind het zo mooi wat we hebben gemaakt." Op haar kerst-cd staan niet alleen typisch Nederlandse stukken, er staan ook bewerkin gen op van kerstliedjes van on der anderen Chris Rea, George Michael, Jose Feliciano en Paul McCartney. „Het was een idee van de mensen van de platenmaat schappij. En ik vond het een heel goed idee. Temeer omdat ik denk dat ik geen uitgespro ken platen-artiest ben. Daar mee bedoel ik: ik ben niet ie mand die het van hits moet hebben en dat wil ik ook niet. Zaaloptredens: ik doe ze niet zo veel. Als je mij nu vraagt wat ik ben, dan zeg ik: ik ben een tele visie-artiest: acteren, musicals en 'af en toe een plaat, een cdD. Maar, dat heb ik ervaren in de loop van de tijd: een lp van mij moet altijd aan een thema zijn gekoppeld. Anders verkoopt hij niet". Je hebt toch een pracht van een cd gemaakt met daarop Tel kens weer'en 'Samenzijn'? „Ja, maar om de een of ande re reden heeft die plaat niet ver kocht. We hebben dat doorge praat en het blijkt dat als er een thema is en als ik daaraan mijn steentje bijdraag de boodschap wel overkomt". „Kerstmis: het is mijn feest. Ik hang aan kerst. Soren heeft dat ook. Het is goed dat we dat alle twee hebben. Dan hoef je over een aantal dingen niet eens meer te praten. Je krijgt van vroeger, van thuis, dingen mee. Niemand neemt je dat meer af. Maar het blijft avonturen of je dat met iemand kan voortzet ten. Nu geven we het aan de kinderen door". Vertel dan maar even hoe je het repertoire voor je Kerst-CD hebt samengesteld. „Mijn broer Tonny heeft dat gedaan, toen de uitnodiging er eenmaal was. Hij had net zo goed als ik herinneringen aan het kerstfeest bij ons thuis. Dat pappa dan platen draaide. En dat waren niet de geijkte. Dan zei hij: 'Jongens, ik heb hier iets, jullie zullen er wel niets aan vin den' en dan kwam er wat..." Je hebt goede vertalers, tekstschrijvers, bewerkers voor de teksten gevonden. „Herman Pieter de Boer be schouw ik als m'n favoriete schrijver. Jan ten Hoopen heeft teksten vertaald, ook prachtig. Net als H. Kooreneefen, John Ewbank en niet te vergeten P. van Asten. Het is een eigentijdse kerstplaat geworden". Je had er ooit al een, met je vader samen. „Ja. Zo lang geleden alweer. Het was een plaat met Goede Nacht, Heilige Nacht. Dat was er een met kinderstemmen en kling-klokjes-klingelingeling. Je moet dat in de tijd plaatsen, maar ik ben ervan overtuigd dat die plaat over dertig jaar nog goed is. Het is klassiek repertoi- Willeke Alberti: „Kerstmis: het is mijn feest. Ik hang aan kerst. Soren heeft dat ook. Je krijgt van vroeger, van thuis, dingen mee." foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10