Leiden DE Ruilbeurs woningen groot succes Gene Pharming geeft inzicht in genetische manipulatie 'Molen is compleet maar er is geen water' TIJD VAN TOEN een andere weg weer terug loopt. Bij de stichting wordt daar serieus over gedacht." Dat er niets meer te malen valt, is voor Van der Veek geen reden om de molen niet regel matig te draaien. .Als er wind is. dan draait-ie." Behalve op zaterdag dan. De Blauwe molen werd in 1904 aan de noordzijde van de Achterwatering neergezet ter vervanging van een oude wip molen. Deze was verrot en zou oorspronkelijk vervangen wor den door een nieuwe wipmo len. Toen het polderbestuur echter een tweedehands acht- kanter kon kopen, werd daar op 7 augustus 1903 toe besloten. De molen was oorspronkelijk één van de acht molens die Hü- legersberg (nu Rotterdam) droog hielden. Waar de andere zeven gebleven zijn, valt niet meer te achterhalen. De nog relatief jonge molen heeft wat achterstallig onder houd. „Maar het zijn geen rampdingen. Er moet wat met selwerk en schilderwerk aan verricht worden. En er moeten nieuwe hekken in de wieken. Ik dacht dat het volgend jaar wat aandacht heeft." De eigenaar van de molen, de stichting Het Zuid-Hollands Landschap - „Ik zit hier nu vier jaar en heb nog nooit iemand van die stichting gezien" - heeft het verzoek ge kregen daarin mee te betalen. Wat daar uit is gekomen, weet de molenaar niet. Twee jaar geleden is de mo len ternauwernood aan een ca tastrofe ontsnapt. De bliksem sloeg in. Van de plafonds, de wanden en de elektrische be drading in de molen was weinig meer over. De kettingen waar mee de wieken aan de grond vastgelegd zijn, waren zwart ge blakerd. En waar de kettingen aan de grond verankerd waren, zaten de gaten in de grond. Maar wonder boven wonder vloog de rietgedekte molen niet in brand. Naast de molen is nog een complete overtoom aanwezig, waarmee indertijd de polder- schuit over de dijk gezet werd. „Het is de enige overtoom bij een molen", weet de molenaar te melden. „De acht meter lan ge vlet die bij de overtoom hoort, ligt hier ook nog altijd. Maar over de dijk zetten heeft geen zin: het water is daar afge sloten. En ik denk dat als je aan die boot gaat trekken de bodem blijft liggen en alleen de boven kant meekomt. Maar dat is niet erg. Die boot ligt er voor de sier." Maandag 16 december 1991 Redactie: 071-161400 •Eindredactie: HANS SONDERS* Vormgeving: HENK BUIS Voor kinderen was er gistermiddag onverwachte iispret in de Stevenshof. IJsvereniging Rijndijk-Hoge Mors besloot haar baan aan de Dobbedreef 'onofficieel' een dag open te stellen voor de jeugd. Bij wijze van uitzondering hoefde er gisteren geen entreegeld te worden betaald. foto wim dijkman LEIDEN PAUL VAN DER KOOU Het Leidse bedrijf Gene Phar ming Europe bv. verzet zich niet langer tegen het openbaar ma ken van het tussenrapport over genetische manipulatie bij koei en. De dierenbescherming krijgt het veelbesproken rapport mor gen per post toegestuurd. Die renbescherming en WD-Ka- merfractie hadden daarom ge vraagd, maar de Leidse bv liet aanvankelijk weten dat open baarmaking het bedrijfsbelang zou schaden. Half november schoof de minister van land bouw, natuurbeheer en visserij die bezwaren opzij. „Er is zo over de proef ge zeurd en er is in het openbaar zo aan onze integriteit getwij feld, dat moet nu maar eens op houden", meldt zakelijk direc teur Postma. Dat zijn bedrijf pas op de val reep voor openbaarmaking koos, komt omdat het bedrijf het niet zo plezierig vond dat andere bedrijven precies kon den zien hoe het onderzoek naar welzijn en gezondheid van proefdieren is opgezet en wat het heeft opgeleverd. Bij de experimenten ging het erom rundvee immuun te ma ken voor de uierziekte mastitis. Dronken man laat spoor van vernielingen na LEIDEN Een 31-jarige Leidenaar heeft afgelopen zaterdagavond om streeks half negen tijdens een kort ritje in zijn auto voor dui zenden guldens schade aange richt. Bij het uitparkeren achter de Vijf Meihal ramde hij een auto omdat hij de versnel lingspook niet in z'n achteruit kon krijgen. Eenmaal op de Boshuizerlaan aangekomen, nam de Leidenaar de bocht te ruim en botste tegen een gepar keerde wagen. Deze wagen werd weer tegen een auto daar naast gedrukt. De brokkenpiloot wilde ver volgens rechtsaf de Vijf Meilaan op waar hij geen voorrang ver leende aan een tegemoet ko mende auto die in de flank werd geraakt. Even later reed de man met zijn auto tegen een boom. Uiteindelijk kwam de Leidenaar tot stilstand tegen een lantaarnpaal op de hoek van de Churchilllaan. De politie trof de man licht gewond maar zwaar beschonken in zijn be schadigde auto aan. Al meer dan 200 inschrijvingen De van de zomer opgerichte woningruilbeurs van Wo ningbouwvereniging Leiden is een groot succes. Inmid dels hebben 200 huurders zich ingeschreven en dit aan tal groeit gestaag. De WBL begint binnenkort met een proef waarbij de aanmeldingen in een computerbestand worden gezet. IEIDEN*RQV KLOPPER Het boek waarin de WBL-huur- ders hun woning ter ruiling kunnen aanbieden is inmiddels behoorlijk dik. De meest aange boden woningen zijn flats en maisonettes (circa 50 procent). Een kwart betreft eengezinswo ningen, 15 procent bovenwo ningen en 10 procent beneden woningen. Volgens woordvoerster E. 't Jong van de WBL hebben veel aanbieders wel de nodige noten op hun zang. „Sommigen zeg gen zelfs dat ze per se die en die woning willen in die en die straat. Zij hebben natuurlijk niet al te veel kans dat hun wens wordt vervuld". De aangeboden woningen staan in alle wijken en kennen uiteenlopende huur prijzen. „Er zijn veel mensen die van het centrum naar een buitenwijk willen, maar ook een heleboel die precies omgekeerd willen verhuizen". De WBL is van zins alle in schrijvingen op te slaan in de computer. Belangstellenden kunnen dan aan de balie op het Schuttersveld opgeven wat voor type huis ze willen, in welke wijk en voor welke huurprijs. De computer 'spuwt' dan een aan tal mogelijkheden uit. 't Jong hoopt dat dit systeem begin vol gend jaar kan draaien. Ze raadt belangstellenden evenwel aan toch ook in het aanbiedingen- boek te komen kijken. „Het brengt mensen toch vaak op ideeën. Zo hebben we hier huurders gehad die een eenge zinswoning wilden vanwege de tuin. Ze realiseerden zich niet dat je bij een benedenwoning ook een stuk eigen grond hebt". Tot nu toe hebben tien huur ders met elkaar de woning ge ruild. Dat lijkt niet al te veel, maar hierbij moet in ogen schouw worden genomen dat de begintijd amper ruil-moge- lijkheden bood. Pas na drie maanden verwisselden de eer ste woningen van eigenaar. De woningruilbeurs werd van de zomer opgezet om de ge meentelijke woonruimteverde ling te omzeilen. De woning bouw hoopte op deze wijze meer gemotiveerde mensen in de woningen te krijgen. Wie z'n huis zelf kan uitkiezen, zit er gens langer en tevredener dan iemand die er een krijgt toege wezen, zo luidde de redenering. Nu heeft de gemeente een nieuw systeem van woonruim teverdeling aangekondigd. De woningbouwverenigingen heb ben ermee ingestemd. Toch is dit voor de WBL geen reden de ruilbeurs op te doeken na de in voering in 1993. „In het nieuwe systeem zit het er in dat mensen vrij lang moeten wachten als ze goed zitten. Als ze andere wen sen hebben en we weten ie mand met wie ze kunnen rui len, is dat alleen maar meege nomen". Bij de invoering hóópte "de WBL dat andere woningbouw verenigingen ook willen mee doen aan de woningbeurs. Vol gens 't Jong is daarover nog niet gesproken. „We willen wachten tot de hele zaak in de computer staat". Overigens heeft zich wel een aantal mensen van andere woningbouwverenigingen inge schreven in het ruilboek foto ben de bruyn MOLENS IN RUNLAND Het gaat niet goed met de Nederlandse molens. Voor de bemaling van de polders zijn ze meestal niet meer no dig. Dat gebeurt vaak al decennia lang door elekdsche gemalen. Sindsdien staan de molens alleen nog maar mooi te zijn. En wie wil er geld steken In iets dat alleen maar mooi is? De Rijnlandse molensdchtlng heeft 45 molens. Twee derde daarvan wacht op restauratie. De provincie Zuid- Holland stelde daar onlangs 700.000 gulden voor be schikbaar. Maar dat Is bij lange na niet genoeg. Vandaag de zevende aflevering, over de Blauwe Mo len op de grens van Hoogmade en Rljpweterlng. Eerdere afleveringen verschenen op 2,11,18,25 no vember en 2 en 9 december. HOOGMADE/RU PWETER1NC RUUD SEP Sinds de molen waar hij als jon gen tegenover woonde, na een restauratie weer ging draaien, is molenaar Pieter van der Veek gek van molens. „Een klap van de molenwiek gehad", verklaart hij zelf. Op zijn zestiende draai de hij al op een molen in Lisse. Nu woont hij sinds vier jaar op de Blauwe molen op de grens van Hoogmade en Rijpwetering en draait op zaterdag boven dien een korenmolen in Wasse naar. Daar tussendoor verdient hij zijn brood bij de Hoogmade- se molenmaker Verbij. De Blauwe molen verkeert in vrij goede staat. In principe is de molen maal vaardig. „Maar ik heb geen water meer. Het water waar de molen op uitslaat is af gedamd en uit de polder komt ook bijna niets. Eigenlijk zou ik een circuitje moeten draaien: dat het water dat je opmaalt via Het is dezer dagen al Rembrandt en zijn 'school' wat de klok slaat ook onze eigen Lakenhal doet daar aan mee met een in teressante tentoonstelling over Rembrandt en zijn jeugdvriend Jan Lievens. Bij zo'n gelegenheid zijn we al die andere schilders uit de ze ventiende-eeuw eventjes verge ten: zodoende zal de lezer mis schien wat bevreemd opkijken, nu hij hier een schilderij van Jan Steen afgebeeld ziet. De bedoe ling is gemakkelijk te raden: door aan één van de betere schilderijen van die andere Leidse beroemdheid aandacht te besteden, kan het ons wat duidelijker worden hoe gevari eerd de schilderkunst in de Ne derlanden in de tweede helft van de zeventiende-eeuw wel was. Jan Steens 'Stoeiend Paar' in de collectie van de Lakenhal ontstond in de jaren toen Rem brandt en Lievens hun bloedse rieuze laatste taferelen schilder den: het dateert namelijk uit de eerste helft van de jaren zestig. Maar Jan Steen is (zo op het eerste gezicht althans) niet zo'n ernstig schilder. Hij was ongeveer veertig jaar oud toen hij dit duidelijke en aansprekelijke tafereeltje op het doek zette. Schik Een vrolijke kwant is aan het stoeien met een meisje, dat zich zijn wat ruw uitgevallen avan ces laat welgevallen. Ze kijkt in onze richting met een lachje op haar gezicht dat we onwillekeu rig interpreteren als 'ze heeft er wel schik in'. Het is niet bepaald verkeerd als het bijwerk het juk, de twee manden met groen, ons doet denken dat ze van de markt komt. Maar: we zijn er eigenlijk niet zeker van of onze gedachten wel de juiste kant opgaan. Zijn we misschien te veel aan het fantaseren geslagen? En heeft het zin om te gaan nadenken hij die sfeer aan ons over. We kunnen meevoelen dat de jon gen moeite doet om het meisje tegen de grond te krijgen; het juk wekt ae indruk op de grond te zijn gevallen; er vliegt een hoed door de lucht... Maar er is aan dat geheel iets opmerkelijks: de schilder heeft de groep die twee mensen plus de voorwerpen zo geschilderd dat ze globaal in een cirkelach tige vorm passen: een cirkel precies in het midden van het schilderij juk-boom-tak-kooi- mand-juk. U moet van mij maar aanne men dat Jan Steen zoiets vaker deed, het 'organiseren' van een groep binnen een eenvoudige bindende vorm. En niet alleen hij deed dat. In het Mauritshuis in Den Haag hangt een vroeg schilderij van Vermeer ('De rus tende Diana en haar nymfen'), waarop net zoiets te zien is. In datzelfde Mauritshuis is een an der schilderij van Jan Steen (Vrolijk Gezelschap'), waarop de hoofdgroep in een ovaal ast. Als we werken van Rem- randt en Lievens gaan bekij ken, en van al die anderen in hun omgeving, op één van die vele tentoonstellingen, die er nu alom in het land te zien zijn, zullen we vergelijkbare manie ren van organisatie van het beeldvlak te zien krijgen. Het hier besproken tafereel be antwoordt in elk geval aan een van de 'specialiteiten', waarom Jan Steen bekend moet zijn ge weest: 'guitige' scènes met een al dan niet moralistische onder toon. Nu we zijn hele oeuvre kunnen overzien is het wel dui delijk dat Jan Steen ook serieuze onderwerpen kon schilderen (twee stukken in de Lakenhal wijzen dat uit: de Verdrijving van de wisselaars uit de tempel' en het schilderij met de episode uit de geschiedenis van Jacob en Laban), maar dat hij op zijn best was in tafereeltjes van het soort van het 'Stoeiend Paar' zal niemand ontkennen. BURGERLUKE STAND LEIOEN Geboren Daniêlle, dv A.H. Hoornweg en M.L. de Jong Kevin, zv. AJ. Moer- kens en J. van Gulik* Marinus Feike, zv F.J. van Duijn en J.H. Ouwehand Stefan, zv. W.C.M. Hockx en N J. Kage- naar Denise, dv. J. van der Vlugt en R van den Berg* Karl Johann, zv. P.N Mu- rauer en M.E. Houwing Kariem, zv. M Abdalla en M.A. Mollers Naomi, dv. J Verhave en D. de Ridder Melissa, dv. A. Messemaker Mark, zv. A.A. Kuiken en C.W. van der Ploeg Mariska Cheryl, dv. D.A. de Jong en H.J. Berkheij Ro nald Gerry, zv. W.C.N. de Meulmeester Deniz, zv. H. Kurtgepe en E.C Kurtqepe Cornells Arnoldus, zv. M G. Verbeek en W.J.C. van Leeuwen Matteo Adriano, zv. M Sabbatini en A.R. DiCarlo* Lau ra Stephanie, dv. J. Jesse en M M de Graaf Kirsten Valerie, dv. J. van Rijn en N. Krijgsman Teresa Esther, dv. J W. Houwaard en E. Sc hoon derwoerd Wieresh Mitra Satyakumar. zv. F.S.R. Balak en P. Jhanjhan Simon Frederik, zv. R.N. Schuijt en A.G. van 't Hoff Hendrika Geertruida Jacoba, dv. G. Kooijman en G.J. Achterberg Sophia Alice Maria, dv. F. Eulderink en J.M.T. Mulder Büya, dv. S. Kaba en H Kaba Marius Theodoor, zv. DJ. Ritsema en J. Knikker Meivin Bobby, zv. E.M.M. van der Voort en C.B. Zandbergen We sley Waylon, zv. J.A. Zonneveld en W van Hattem Amber Maria Luciênne Katinka, dv. L. van Rees en T.K. Swart Corpetia Jacoba, dv. L. Guijt en A. van den Oever Maaike, dv. A.B. Taal en M. Boeters Senna, dv. M. van Egmond en M D van Tongeren Robin Mels, zv L.A. Vos en S.M. Mels Pieter Hugo Reindert. zv. P. Vliegenthart en C.C.M van der Voort Huig, zv. H.N. Schaap en C. van Duijn Bastiaan Dirk Bartho- lomeus, zv. B.D. van Rijn en E.A. van der Plas Jesse. zv. F de Rooy en W E M. Rommers* Larse Justin, zv. C. Glasbergen en J. Hoeven Eline Rosa lie, dv. C.J.J. Neuvel en E.L.C. de Vries Sebastiaan Alexander, zv. J.C.M. Dui venvoorden en J.M. van Eldik Manisha Chandni, dv. Parbhulat Rai Sharma en K. Khoenkhoen Ayla Samira, dv. J.J. Koomen en R.H.C. Wolbink Pedro, zv. P.J. Cord er o Perez en H. Alvarez Dapena Annemi|n Florine, dv. M.A. Luljckx en A. Elzenga Thomas Leonardus. zv H.H.L Pröpperen D E de Jong* Lotte Martine Maria. dv. J.H M van Delft en K W A J Kremer Dennis. zv. G Bron- meijer en J. Hoornweg Bart. zv. H A S. Teussink en C M. Blaas Chaja Nadia, dv. M Verkerk en H M I van Brunschot. Overleden: J. Buijze, geb. 13 april 1921, man P. den Heijer, geb 28 aug. 1912, man W.G Koopmans, geb. 30 sept. 1949, man G A P Willems, geb. 5 nov. 1929, man F.A.M. Simo- nis, geb 2 nov 1959, man J Stapper, geb 20 dec. 1905, man N Aalders, geb 28 aug. 1903, man A.C. Aker boom, geb. 5 nov. 1933, vrouw* J Veerman, geb. 3 juli 1935, vrouw A Geus. geb. 17 aug. 1949, man J. Rie- de. geb. 28 dec 1905, echtg. van J W. Mulder*C.H. Bos.geb 18febr 1920, echtg. van L. van Werkhoven C.H. de Munnik, geb. 19 aug 1904, geh gew met J. Midderham P R van Leeuwen, geb 8 juni 1911. man *R G.A M Her mes, geb 6 juli 1934, echtg van W M G. Simonis* A. Neels, geb. 31 juli 1904, geb gew met G Mol J S Grun- deken, geb 19 mei 1920, echtg van T.G.M. de Jong A. van de Wiel, geb 27 nov. 1922, man W. Smid, geb 24 april 1909, geh gew met L. Paauw W Kulk.geb. 12 mei 1913, vrouw *C. van den Oever, geb. 2 feb 1918, geh gew. met J. van Beelen C. Sni|der, geb. 27 nov. 1902, geh gew met T Koekebakker DJ. Jonker, geb 14 feb. 1926, man H. van der Niet, geb 29 nov 1965, man *G. Lapstra. geb 23 juni 1898, geh gew. met G. van der Meulen*C W. Pracht, geb 1 nov 1905, echtg. van G. Bergman J. Bo- dijn.geb 25 jan. 1904. man *CJ M Haver, geb 18 aug. 1939, echtg van C. van Egmond F M Hahné. geb 16 mei 1915, geh gew met A L. van Iterson* A. Helvenstein. geb 16 maart 1907, geh gew metN.L Segaar A Schreu- der, geb. 24 nov 1912. man D W van Leeuwen, geb 7 april 1914, geh. gew met W. van der Hoeven Jan Steens 'Stoei end Paar* uit de eerste helft van de jaren '60 van de ze ventiende-eeuw. Jan Steens Stoeiend Paar bron talloze anekdotes over wat er aan deze stoeipartij vooraf ging? Heeft de jongen het meisje opgewacht en is hij vanachter de boom tevoor schijn gesprongen? In de ne gentiende-eeuw was het niet ongewoon als een kunsthistori cus of een kunstcriticus lustig doorfantaseerde en bij zulke ta fereeltjes hele anekdotes van deze aard verzon. Tegenwoordig doen we dat niet meer, omdat men tot de con clusie is gekomen dat elk woord méér dan de mededeling 'stoei end paar" feitelijk op een goud schaaltje zou moeten worden gewogen. We wéten niet echt of het een boerenjongen is, we wé ten niet echt of het meisje van de markt komt. Ook weten we niet echt of we het feit dat de mandjes zo netjes naast haar staan mogen duiden als een te ken dat ze die dingen heeft neergezet alvorens te gaan stoeien (terwijl toch je eerste impuls is te denken dat het juk, zoals dat achter haar ligt van haar schouders is gegleden toen de jongen haar vastgreep). 'Onnatuurlijk' Daar is al de eerste ongerijmd heid. En er zijn er nog twee: hoe komt die vogelkooi daar in de boom? Een negentiende-eeuwer had er wel een anekdotische oplossing voor verzonnen, maar wij zitten met een 'onnatuurlijk' bijmo tief, dat niet zomaar aan het hoofdmotief te koppelen is. En datzelfde geldt voor het konijn tje dat links beneden nieuws gierig uit zijn holletje kijkt in plaats van schuw weg te vluch ten, zoals een konijntje écht zou doen. 'Ongerijmdheid' is misschien niet het beste woord. 'Niet-rea- listisch' klinkt beter. Al bij al wilde ik u laten onderkennen dat Jan Steen een schilderijtje heeft gemaakt, dat er op het 'eerste gezicht heel 'levensecht' uitziet, maar bij nader toekijken een heel stel 'vreemde' elemen ten bevat. Nu pas kan ik u aan boord ko men met de manier van lezen, die kunsthistorici tegenwoordig hanteren, en waarmee ze den ken dichter bij de waarheid, en bij Jan Steens bedoelingen, te komen dan via een zelfrerzon- nen anekdote. Het is eigenlijk heel eenvoudig: 'het vogeltje is gevangen' en 'zij is het haasje'. En verder: in de ene mand ligt een wortel, in de andere een aarden pot. Kunst historici zijn zich gaan realise ren dat in de zestiende- en de zeventiende-eeuw potten en langwerpige objecten nogal eens verwijzen naar de uiterlijke seksuele organen van de mens. Tenslotte, maar misschien sla ik nu wel op hol: lijkt die ene boom niet verdacht veel op een vrouw met haar rokken om hoog? Achterkant? Of voorkant? Tot zo ver over het onderwerp. Onstuimig Er is een ander aspect dat onze aandacht waard is. Jan Steen schildert een onstuimige scène en op allerlei manieren brengt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7