Rtv show Toon Hermans en de gave van de nonsens May wood terug naar jaren zestig Een veelzijdig fenomeen CLOSE UP Kinderwensen Kleine mensen, grote wensen. Het rijmt, en het is nog waar ook. Want wie heeft nooit zon der blikken of blozen om een broertje, zusje, reis om de maan of een echte brandweerauto ge vraagd? Ieder kind heeft op die manier z'n ouders wel eens de stuipen op het lijf gejaagd. En terecht, want een dreumes weet nog niet wat wel en wat niet kan. De kinderen die zijn uitgekozen voor het VARA-programma 'Geef Nooit Op' zijn dat stadi um reeds ontgroeid. Want alle wensen die zij hebben, zijn re delijk en belangrijker uit voerbaar. En daar draait het om in dit op het Britse Jim '11 Fix It gebaseerde programma. 'Groot kind' Peter Jan Rens zorgt ervoor dat alle wensen uit komen. Met hulp van alle denk bare sectoren en beroepsgroe pen in den lande. En het maakt hem niet uit waar die dromen werkelijkheid worden. Waar ca mera's verschijnen, vervult Rens thans elke wens. Op loka- tie of in de studio, Rens schrikt er zelfs niet voor terug olifanten of de nationale selectie ritmi sche gymnastiek naar de studio te halen. Dat Rens zijn wilde haren nog lang niet kwijt is, blijkt wel uit het enthousiasme waarmee de presentator aan de kinderwen sen voldoet. Het lijkt wel of de selectie van de massaal inge stuurde wensen gebaseerd is op zijn jeugddromen. Hij beleeft er soms meer plezier aan dan de aanvrager zelf. In elk geval heeft Rens één kan- didaatje niet kunnen overtref fen. Het jongetje dat dolgraag een dagje mee wilde hobbelen met de brandweer, speelde ziin rol zo vol verve dat je zwoer dat het ventje de volledige brand weeropleiding al achter de rug had. Op het moment dat het tweetal op het dak van een brandend gebouw op de ladder wagen stond te wachten, be kommerde de jonge spuitgast zich louter en alleen om het 'slachtoffer'. Toen de hoogwer ker de rand van het dak einde lijk bereikte en Rens als eerste wilde instappen, duwde de jon-: gen hem opzij. „Nee, eerst het slachtoffer", zei hij met be roepsmatige vastberadenheid. Rens had het nakijken. Hoe anders verging het dat meisje dat zo graag op een oli fant wilde zitten. Toen het dier het toneel op wandelde, trok het kind bijna wit weg. Toch groter dan ze had gedacht, die olifant Maar ze zette door en zat enkele ogenblikken later toch bovenop de dikhuid. „Spannend hè", riep Rens haar vanaf zijn veilige plek op de grond toe. „Ja", klonk het bene pen van boven. De vervulling van haar wensdroom duurde niet lang. Nog geen minuut na dat ze op de rug van haar troe teldier was gaan zitten, had het meisje weer vaste grond onder de voeten. Ze had het „best wel eng" gevonden. Kinderen zijn er in verschillen de soorten en maten. Groot, klein, dik, dun, bijdehand, of ti mide. Er zijn er ook die over zo veel natuurlijke flair beschikken dat ze totaal geen problemen hebben om voor een volle zaal op te treden. Het 8-jarige goo chelaartje in spe bijvoorbeeld zat zichzelf niet in de weg. Met theatrale gebaren, niet onge woon voor goochelaars, ver maakte hij de zaal met zijn goo chelkunsten. Een meisje dat dolgraag eens doormidden wil de worden gezaagd, assisteerde hem vakkundig. Dat stel zien we misschien nog wel eens te rug op de bühne. Of we het kleine blonde ukkie dat zo graag de post wilde rond brengen, nog terug zien bij de PTT is nog maar de vraag. Ze wilde per slot van rekening al leen in haar eigen straat de post verdelen. Maar ze had er wel plezier in. Vooral toen het postkarretje er uit zichzelf van door ging. De reacties van de kinderen zijn nog het leukst om naar te kij ken. Vaak weten ze zich met hun houding geen raad en dreunen plichtmatig het 'dank je wel' en 'het was leuk' op. Sommigen verraden geen enke le emotie, hoewel ze een gat in de lucht zouden moeten sprin gen, nu ze eindelijk met Hans van Breukelen hebben kunnen oefenen of samen met een groep olifanten hebben kunnen eten. Maar misschien zitten kinderen wel zo in elkaar. De wens is in vervulling gegaan en hup, de volgende uitdaging staat alweer op het programma. Een beetje vermoeiend is het wel. Platenbazen zien niets in eigen materiaal van duo Zaterdag 14 december 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR Je kunt hem een vrijbuiter noe- het Nederlands Theater Insti- men, een flierefluiter of een tuut in Amsterdam een door clown. Maar ook: cabaretier, Kick van der Veer samengestel- vak-entertainer, schilder, schrij- de band te zien met daarop een ver, dichter en liedjeszanger, aantal hoogtepunten uit zijn Het fenomeen Toon Hermans is shows. niet in één woord te vangen. De EVA-records brengt een dub- artiest wordt morgen tffrjaëri De bel-cd-ttór, 75 jaarToon (f 49.50) VARA-zendt morgenavond-<op samèngésteld door zijn zoon Nederland 2, 20.13 uur - 21.29 Maurice Hermans. Op de cd uur) ter gelegenheid van zijn zijn een aantal beroemde con- verjaardag een groot gala uit. férences en liedjes te beluiste- Tal van artiesten brengen in het ren als 'Vader gaat op stap', '24 Antwerpse Sportpaleis een rozen', en het onvergetelijke hommage aan de jarige. 'Wat sluipt daar door het struik- Bovendien is tot 12 januari in gewas'. BERGHAREN MARTIN HERMENS Nieuwe liedjes liggen er genoeg voor Maywood. Pareltjes zelfs. Maar de Nederlandse atenbonzen zien er geen heil Dus gooit het populaire da- mesdubbel het over een ande re boeg. Terug naar de jaren zestig. Drie maanden lang wer den alle kasten opengetrok ken, op zoek naar geschikt re pertoire. „Met al dat materiaal hadden we wel tien cd's kunnen vul len", zeggen Caren en Alice de Vries. De zusjes timmeren al ja renlang aan de weg. Hun platen verschenen in ruim vijftig lan den. Daar waren ze ook graag- gëziene gasten in radio- en tele visieprogramma's. Onlangs pre senteerde het duo in een Hilver- sums etablissement de nieuwe cd "Walking back to happiness', een verzameling van 14 klassie ke songs van pakweg dertig jaar geleden in een eigentijdse jas. Op de nieuwe cd is geen ma teriaal van Alice de Vries terug te vinden, terwijl zij als compo niste de laatste jaren een be hoorlijke naam opbouwde. „Ik heb het schrijven niet gemist", bekent ze. „Het zijn allemaal liedjes uit de beginjaren zestig. We konden ons er artistiek in vinden. We imiteren de origine le versies niet, maar hebben een duidelijke eigen inbreng ge had." „We vonden het een hele eer om met deze stukken te mogen werken", vervolgt Alice. „Ik heb het idee dat we het goed gedaan hebben. Als deze cd aanslaat, betekent dat voor ons weer con tinu werk en zijn er misschien mogelijkheden voor een volgen de cd met eigen materiaal. Die verkoopcijfers zijn zo belangrijk. Scoort dit produkt, dan klaagt er niemand. Scoort het niet, dan Sylvia Millecam in 'Klasgenoten' Sylvia Millecam vertelt over vroe ger in 'Klasgenoten'. Foto hen- ny miltenburg BOLLEBOOM BOES HEINZ Hermans blijft de eenvoud zelve. Zo begon zijn loopbaan ook: eenvoudig op een biljart in het Sittards café Victoria, de stad vvaar hij in 1916 werd ge- boren. Op dat geïmproviseerde podium in een rokerige kroeg die naar kachel stonk, ontdekte hij zijn gave van de nonsens. Hij zong, steevast begeleid door een blinde accordeonist over 'van alles': over de schoenen van een stamgast, over een oud hondje of een glas op de bar. „Hele domme dingen eigen- lijk", zei hij er achteraf over. „Maar de mensen lachten zich rot. En dat is de kem van de he le zaak. Het is absoluut niks." Pretentieloos Pretentieloos en impulsief is Toon Hermans na al die jaren nog steeds. Als geen ander weet hij het publiek aan het gieren te krijgen door eenvoudige kolder, door het voorlezen van een lijst je namen als voorzitter van ver eniging Ons Genoegen, door het schijnbaar losjes ophalen van jeugdherinneringen aan 'Snieklaas' -„als ik s'avonds mijn schoen zette was ik blij dat die d'r 's ochtends nog stond"-. ]Door een 'filosofische' verhan deling te houden met een feest neus op - „welig tieren de neu rosen, het knaapje zag een neu- roosje staan"-. Als hij eenmaal bezig is lijken de dwaze invallen en onziri-vérhalen niet méér te' stuiten. J Zijn typetjes zijn tijdloos en weergaloos, zijn mimiek en ge baren onnavolgbaar. En stam men nog uit de tijd dat hij - in ^ijn jonge jaren - veel succes had met een imitatie van de be roemde Nederlandse clown Jo- han Buziau. Hij profileert zich Ongekroonde keizer van Carré 75 jaar De zusjes Maywood terug naar de j zullen we met de mensen van de platenmaatschappij rond de tafel gaan zitten om te kijken wat er verder gaat gebeuren." Amateurs Jarenlang traden Caren en Alice op als amateur-artiesten. In 1979 raakte hun carrière in een stroomversnelling toen produ cer Pim Koopman zich met hen bemoeide. „Dat was echt een perfecte samenwerking", vertelt Caren. „Hij voelde precies aan wat wij met onze liedjes bedoel den". Diezelfde Koopman opende voor Maywood de deu ren naar het internationale suc ces. De compositie-talenten van Alice en de loepzuivere zang van Caren waren begin jaren tachtig goed voor duizelingwek kend hoge verkoopcijfers. Terwijl in Nederland de be langstelling voor Maywood in zakte, bleef het duo in het bui tenland nog jaren mateloos po pulair. Tot twee keer toe toer den de zusjes door Rusland. Ook in Bulgarije, Duitsland, Zweden, Indonesië en Finland boekten Caren en Alice grote ren zesng. FOTO PERSBUREAU DIJKSTRA successen met hun toernees. Als we vorig jaar het Nationale Songfestival niet hadden ge wonnen, waren we in eigen land helemaal terug bij af ge weest", stelt Alice. Leuren Ondanks al die successen voel den de Nederlandse platenba zen er weinig voor om met Maywood in zee te gaan. Op de plank liggen tal van goede lied jes waarmee Caren en Alice bij de platenbonzen hebben moe ten leuren. Een frustrerende er varing, aldus Alice. „Waar het aan ligt weet ik niet. Misschien durven ze hun nek niet meer uit te steken met ons of zien ze de liedjes niet zitten." Riny Schreijenberg en Emile Hartkamp van de Arnhemse MM Studio zagen Maywood wel zitten.. Zij kwamen met het idee voor de nieuwe cd. „Wij hadden in hun studio een duet met Ronnie Tober opgenomen. Wij doen ons huiswerk altijd heel goed. We nemen zo'n lied thuis door, zodat je in de studio snel kunt werken. Emile en Riny kwamen meteen met het con cept voor deze jaren zestig cd." Caren en Alice voelden wel voor het idee. „Dat repertoire is met onze act heel goed te doen. Maar we hebben dit project niet te gehaast aangepakt. De on derhandelingen met de platen maatschappij verliepen in het begin wat stroef. Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze cd afgelopen zomer al zou ver schijnen. Nu hebben we al die tv-programma's op lokatie ge mist. Dat is eigenlijk heel jam mer. We hopen nu op veel pro motie op de radio. Dat is weer belangrijk om in de hitparades terecht te komen." Scoren Caren en Alice zien het nu wel zitten met platenfirma Koch In ternationa]. 'Walking back to happiness' is voor deze firma de eerste eigen Nederlandse pro- duktie. „Die firma begint eigen lijk net in Nederland. In Duits land, Zwitserland en Oostenrijk brenet ze veel volksmuziek uit", vertelt Alice. „Na een meeting met de directeur en drie verte genwoordigers van Koch zeiden wij tegen elkaar met die men sen willen we scoren. Of dat gaat lukken, weet ik niet. De naam Maywood is geen garan tie voor succes." Als eerste single komt 'Stupid cupid' uit. Programmamakers van radio en televisie tonen 'voorzichtige belangstelling' voor Maywood in new-look. Ook de roddelbladen richten hun vizier weer op het duo. „We worden regelmatig gebeld. Of we nog een verhaal hebben. Maar wij praten alleen over ons werk. Dat is voor die bladen niet interessant", zegt Alice. „Als ik direct van de trap val en mijn been breek, bel ik niet meteen de bladen op om dat te vertel len. Zo zijn wij niet." Ooit kenschetste hij komieken als 'af gebrande mensen, mensen die op hun zestiende al uitgeblust zijn'. Toon Hermans is zelf echter het levende bewijs van het tegendeel. De ongekroonde keizer van Carré wordt morgen 75 jaar, maar hij is nog lang niet van plan om met pensioen te gaan, want zijn shows gaan eigenlijk nü pas ergens op lijken, zo vindt hij zelf. „Omdat ik me niet meer zo aanstel." Toon Her mans, de veel zijdigheid in persoon. FOTO'S GPD ook nog altijd het liefst als een clown, daarbij uitbundig ge bruik makend van zijn mime- kunsten. Hij schreef er zelf eens een gedichtje over: 'Pantomime is een kunst die houdt in Holland op dat komt, hier lullen ze mekaar de oren van de kop. Ondanks alle publiciteit rond de hier zo bejubelde artiest, blijft om hem heen altijd een ondoorzichtige waas van mys terie hangen. Hij is meer dan al léén de lolbroek, de zanger van de lieve kolderliedjes, de hofle verancier van gepaste tekstjes bij overlijdensadvertenties, de strooier van levenswijsheden. Maar hij zegt zich tot een soort oppervlakkigheid te beperken om de mensen aan het lachen te maken, te ontspannen. Dat is genoeg voor Toon. Verder mo gen de mensen over hem den ken wat ze willen. „Ik til er niet zwaar aan, maar ze bedenken maar wat en dat etiket plakken ze je op. Maar dat imago van mij, dat ik almaar over bloeme tjes en bijtjes zing, dat is onzin. Ik heb hele shows gehad waar geen bloem in voorkwam." Vat vol tegenstrijdigheden Toon is - als zovelen - een vat vol tegenstrijdigheden, en juist dat maakt hem zo boeiend. Hij is openhartig, maar ook weer niet. Hij is gewoon, maar ook weer niet. Hij had een paar car navalshits, maar houdt van lief desliedjes. Toon Hermans heeft die tegenstrijdigheid eens pro beren te schetsen in een zelf portret, 'niet in olieverf, maar in een liedje': 'Ik ben een druppel ik ben de zee ik ben champagne of lauwe thee ik ben een ouwe reus ik ben een dwerg ik ben een hopie klei maar ook een blije berg". HILVERSUM Sylvia Millecam ziet in het pro gramma van Koos Postuma 'Klasgenoten', de mensen terug met wie ze destijds op de mid delbare school in Boxmeer zat. Op 12-jarige leeftijd verhuisde ze van'Den Haag naar deze Bra bantse plaats en die verhuizing heeft, zo blijkt, de nodige voe ten in de aarde gehad. Ze be landde op een meisjesmavo, met aan het hoofd de geliefde zuster Regiria. De zuster is in middels niet meer actief in het onderwijs, maar spreekt 'haar leerlingen' toch nog een keer toe in 'Klasgenoten'. Uit het programma blijkt ook dat Sylvia zich snel wist aan te passen aan de Boxmeerse ge bruiken, de taal en de Brabantse normen. Uiteraard komt ook haar werk ter sprake. Zo werkt Millecam mee aan de program ma's 'Ook dat nog' en 'Binnen landse zaken' en was ze onder meer naast Urbanus, te zien in de film Hector. (Vanavond om 21.10 uur bij RTL 4). STRIPS Peter Jan Rens: een groot kind

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10