Rtv show 'We moeten weer rumoerig worden Wagner leidt stuurgroep TROS wil op middengolf Normaal wil meedoen aan Eurovisie Songfestival Weemoed en heimwee Vrijdag 13 december 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ESTHER 6 Hans van Beers, de nieuwe directeur van de VPRO Sovjet-Unie keek'. „In 1974 was Ceauscescu van Roemenië voor de PvdA de meest liberale leider van Oost-Europa, Roemenië was een voorbeeld-land. Maar toen wist ik al dat het niets zou worden. Hetzelfde gevoel had ik toen ik twee jaar later voor het eerst in de Sovjetunie kwam. Met alle sympathie die ik had voelde ik intuïtief aan dat het niet kon kloppen". Verkalkt „Ik koos voor die idealen omdat ik me niet lekker voelde in de verkalkte, saaie samenleving van toen. Later bleken die idea len voor een groot deel mythe te zijn. Ik was er snel van gene- Van Beers speelt genereus zijn gewonnen wedstrijd. Zijn VPRO heeft op dit moment bru to meer leden dan bijvoorbeeld de VARA. Wat hem betreft is de VPRO A-omroep, met een ande re top-organisatie. „De VPRO wordt weer één bedrijf', zegt hij. Tot nu toe was Jan Haas broek directeur Radio en Roelof Kiers programmadirecteur Tele visie. Zij worden nu hoofdre dacteur van hun afdeling. Net zoals Boudewijn Paans hoofdre dacteur van de gids is. Samen vormen we de beleidsstaf. Maar ik heb de eindverantwoordelijk heid. Er is nu één iemand die bij de VPRO de knopen doorhakt." Met de concrete inhoud van de programma's zal hij zich niet bemoeien. „Hoogstens met ge nres. Als we A-omroep zijn is het raar dat we niet zoiets heb ben als een actualiteitenrubriek. Dat wil ik dus. Ik zeg dat het moet gebeuren. Maar hoe en wat en met wie: dat moeten zij beslissen." „De VPRO wil een omroep van programmamakers blijven. Dat wil zeggen dat de leiding hilversum «anp Voormalig Shell-top GA Wag ner treedt op als voorzitter van de stuurgroep, die de samen werking tussen AVRO, KRO en NCRV nader vorm moet geven. Wagner krijgt verder de leiding over een centraal secretariaat. Hieraan wordt opgedragen de voortgang van het overleg in verschillende werkgroepen te stimuleren en te coördineren. De drie omroepen streven naar samenwerking binnen één tv-net en vijf radiozenders. Teletekst brengt ski-informatie hilversum Met ingang van vandaag wordt op NOS-Teletekst een overzicht gegeven van de kwaliteit en hoogte van de sneeuw in de Eu ropese wintersportgebieden. De tekst, ontleend aan de uitge breide wintersportinformatie van de ANWB-databank, zal aangeven of de skimogelijkhe den van een bepaalde piste slecht, matig of goed zijn. Te vens wordt, ook per regio, infor matie verstrekt over sneeuwval en waar precies de vorstgrens lag. Tot dusver werden alleen in lichtingen verstrekt over de sneeuwhoogte. Met het oog op dit skiseizoen is gekozen voor het hanteren van een kwaliteits norm. Ook het aantal pagina's wordt uitgebreid. De sneeuwbe- richten staan per regio op de pagina's 747,748,749 en 750. Overigens kan het publiek de uitgebreide databank van de ANWB raadplegen voor gede tailleerdere inlichtingen over de wintersportgebieden (inclusief Oost-Europa). De ANWB heeft daarvoor een nieuw telefoon nummer (06-9623) in het leven geroepen met een zogeheten Voice Response Systeem (kos ten 50 cent per minuut). CLOSE UP Jolanda Oukes hilversum «anp De TROS wil de beschikking krijgen over een middengolf zender voor de verspreiding van een radioprogramma. Dat blijkt uit een brief van voorzitter Min- derop aan de commissie cul tuur van de Eerste Kamer. Een wetswijziging is in de visie van de TROS dringend noodzakelijk. Volgens Minderop vindt ook minister D'Ancona het niet no dig dat een landelijke radiozen der beschikt over zowel een FM- als een middengolfhet. De middengolfzender van Radio 3 zou daarom aan een commer ciële binnenlandse omroep be schikbaar kunnen worden ge steld. Minderop merkt ook op dat volgend jaar bij de introduc tie van een nieuw FM-net de middengolfzender van Radio 1 beschikbaar komt. De Eerste Kamer behandelt volgende week het wetsvoorstel binnenlandse commerciële om roep. In dit wetsontwerp is niet de mogelijkheid gecreëerd voor het verkrijgen van een radio- etherfrequentie naast radio- en tv-uitzendingen via de kabel. Met zijn brief komt Minderop tegemoet aan de wensen van de ondernemingsraad. Die heeft de vorige week de toekomst van TROS-radio nadrukkelijk ge koppeld aan de overgang naar commerciële televisie. 'Een aandenken aan Nagasaki' De tweede aflevering van het programma 'De Optimisten' van de IKON gaat over 'een aandenken aan Nagasaki'. De kijkers worden teruggevoerd naar juni 1943 en behandelt de honger in het krijgsgevange nenkamp. De bevrijding werd met geweld bezegeld door de atoombom 'Fat Man'. Daarna heerste totale chaos en ontreddering. In het kort komt ook aan de orde hoe het de Nederlanders die deze ramp meemaakten, nadien is ver gaan. (Morgenavond om 20.55 uur op Nederland 3). STRIPS BOLLEBOOM BOES HEINZ WE ZIJN EEN BEHOORLUK GESETTELDE OMROEP gewor den, waarbij het jonge element onderbedeeld is. Er is veel aan dacht voor diepgang en weemoed en verlangen. De familie-ach- tige clubgeest van de VPRO heeft veel energie ontwikkeld, maar van de andere kant ook veel energie afgehouden. En dat is op den duur niet goed. (Hans van Beers, directeur VPRO) i Songfestivalavontuur. De Achterhoekse boerenrock- formatie Normaal heeft Europe se aspiraties. De groep gaat zich kandidaat stellen om Nederland te vertegenwoordigen op het komende Eurovisie Songfesti val. Normaal dicht zichzelf vol doende redenen toe om aan het songfestival deel te nemen. „Normaal bestaat al zeventien jaar en heeft vele hits zelf ge componeerd", aldus manager Martin Jansen. „Bovendien wa ren de Nederlandse afvaardigin gen de afgelopen jaren van een mensonterend niveau". Een probleem is, volgens Jan sen, de grote onduidelijkheid over de organisatie waar de band zich moet inschrijven, wie er wanneer beslist over de af vaardiging enzovoort. „Er is geen doorkomen aan. Auteurs rechtenorganisatie BUMA, die voor de artiesten op zou moe ten komen, weet ook niets. We hebben nu maar op z'n Achter hoeks allerlei organisaties aan geschreven in de trant van wij zijn Normaal, als je ons niet kent komen we wel even langs. We zien'wel wat het oplevert." Achter hem, in een slordig vertrek in één van de VPRO- villa's, prijkt het standaard werk van Loe de Jong. Het werk Koninlcrijk der Nederlan den in de Tweede Wereldoor log mist het laatste deel. „Het stond er al voordat ik hier mijn intrek nam", zegt hij, bijna verontschuldigend. „Maar thuis heb ik het natuurlijk ook. Dat hoort een beetje bij mijn generatie." Een voorzichtige opening van een gesprek met Hans van Beers, per 1 januari de nieuwe directeur van de VPRO. Hij is van 1941. Van 1974 tot 1982 was hij wethouder van on der andere cultuur in Den Bosch. In 1986 reorganiseerde hij in Amsterdam twee gemeen telijke diensten. In datzelfde jaar werd hij directeur van het Rotterdams Philharmonisch Or kest. Van 1990 af was hij direc teur televisie en voorzitter van de VPRO-directie. Daarnaast is hij nog voorzitter van de Stich ting CJP en voorzitter van de af deling Muziek van de Raad voor de Kunst. Het staat allemaal op een stencil, dat bereidwillig overhandigd wordt. Een ander wapenfeit wordt jammer genoeg niet vermeld in zijn curriculum vitae: in 1969 was hij mede-oprichter van het Woodstock van Limburg: het nog steeds bestaande popfesti val Pinkpop. „Ach, ik deed dat meer vanwege de sfeer, want popmuziek doet me niet zoveel. Ik was een verdienstelijk slag werker in de jazz-muziek." Hij formuleert bedachtzaam, soms in stilte zoekend naar het juiste woord. Over de tijd van solidariteit en een andere om gangscultuur. Over politieke idealen van een wat naïeve, maar wel toonaangevende ge neratie, die naar Cuba en de zich terughoudend opstelt als een programmamaker het ver trouwen heeft". „Door het resultaat van onze actie zijn we nu gelegitimeerd om te blijven doen wat we doen. Het is niet alleen een ac tie geweest om per se meer te kunnen uitzenden. Ik vind wel dat we nu Wat extra's moeten doen. Wat nieuws. Weer baan brekend werk moeten verrich ten. Ik denk bijvoorbeeld aan een tweede VPRO-avond, waar in we kunnen zorgen dat we weer rumoerig worden. We moeten weer spraakmakende, verwondering wekkende televi sie en radio maken. Met veel ophef en vertier." Terug naar de goede oude tijd? De tijd dat, als je de VPRO aatizette, er iets gebeurde waar 'het land' over kon nagonzen? „Dat verlangen bestaat bij ons, ja. Maar het is slecht als je emaar verlangt vanwege nostal gische redenen. Het moet geen oude koek worden." Hij knikt als wordt opgemerkt dat de VPRO vandaag de dag een matte, geregelde indruk maakt. Dat de VPRO is verwor den tot een club van program mamakers, wier gerafelde truien onderhand aardig grijs begint te worden. Die programmajon gens wekken nu niet bepaald de indruk open te staan voor lekker hinderlijke nieuwlichters. „We zijn een behoorlijk geset telde omroep geworden, waar bij het jonge element onderbe deeld is. Na de omslag van C- Hans van Beers: „Binnen de VPRO bestaat het verlangen naar frisse wind. Dat geldt voor de televisie en voor de radio. Want bij de VPRO doet, anders dan bij andere omroepen, de radio ook mee." foto gpd omroep naar B-omroep hebben we vooral gewerkt aan hoog waardige kwaliteit en hebben we veel vakmanschap in huis gekregen. Er is veel aandacht voor diepgang en weemoed en verlangen. De familie-achtige clubgeest van de VPRO heeft veel energie ontwikkeld, maar van de andere kant ook veel energie afgehouden. En dat is op den duur niet goed." Blokker „Er is niks op tegen om mensen tot op hoge leeftijd thuis te hou den. Maar de leeftijd moet wel omgekeerd evenredig zijn aan de drang om steeds weer nieu we uitdagingen te bedenken. Jan Blokker is de 60 gepass- seerd, maar hij is geen oude man. Hij kan nieuwe ideeën ge nereren en jonge mensen inspi reren. Daar gaat het om.1' „Als A-omroep kunnen we de mogelijkheid en de noodzaak benutten om de zaak weer open te gooien. Binnen de VPRO be staat het verlangen naar frisse wind. Dat geldt voor de televisie en voor de radio. Want bij de VPRO doet, anders dan bij an dere omroepen, de radio ook „Door die nieuwe organisatie hoop ik dat de radio- en tv- mensen weer wat nauwer sa menwerken, ondanks hun ver schillend vakmanschap. Die scheiding is veel te sterk bij de VPRO. De twee directeuren konden in theorie hun eigen, autonome, gangetje gaan. Dat konden ze jaren. Ik streef weer naar een programmatische saamhorigheid. Naar een pro- dukt dat mensen herkennen als 'typisch VPRO', of je nu luiste raar of kijker bent. Dat hebben we gemeen met de EO. Dat we een specifiek karakter hebben. Het interesseert mensen niet meer zo op welke zuil ze af stemmen. Wel dat ze wat an ders dan bij andere omroepen voorgeschoteld krijgen. Iets dat bijvoorbeeld niet zo'n raar tem po heeft. Waar langer dan vijf minuten antwoord gegeven kan worden op een vraag. Waar een schrijver tien uur lang een boek kan voorlezen." daqboeJc, wa.1 lie. Yatida&q bib meeqc*n<iaUt *6 met qem p** t'- De televisie doet te genwoordig steeds meer dienst als amusementsfabriek, waar shows, kwissen en series in een moordend tempo van de lopen de band rollen. Als deze pro- dukten niet verder zouden ko men dan de fabriekshal, zou er geen vuiltje aan de lucht zijn. Maar helaas, al die shows, kwis sen en series worden ook nog uitgezonden, af en toe hinder lijk onderbroken door nieuws en informatie. Echt opmerkelijk is de televisie al lang niet meer. Maar zo heel af en toe verschijnt er iets op het scherm dat aan deze kwali ficatie voldoet. Het concept van het programma is niet opmer kelijk, wel de inhoud ervan. Al een paar seizoenen lang mag Rik Felderhof wekelijks in op dracht van de NCRV het land door op zoek naar eigenaardige en opmerkelijke landgenoten. Dit soort is klaarblijkelijk in ons land ruim voorhanden want De Stoel heeft nog nooit zijn voor ganger Showroom gedoubleerd. Felderhofs speurtocht leidt hem dikwijls naar de wat ongerepte re delen van ons land. Een Be- tuws dorpje, een hutje op de hei of een weids polderlandschap. De tijd lijkt daar te hebben stil gestaan. En in onze jachtige en voortrazende maatschappij zijn de mensen die daar wonen al gauw opmerkelijk en bijzonder. Zonder daarmee de excentrieke stedelingen te kort te doen na tuurlijk. Felderhof onderneemt zijn we kelijkse tocht met op het impe riaal van zijn auto een uit de kluiten gewassen rieten stoel. De titel van het programma is daarmee in één klap uitgelegd. Het is de bedoeling dat de hoofdrolspelers vanuit die stoel hun verhaal vertellen. Dat komt overigens weinig voor, in de meeste gevallen volgt de came ra hen tijdens hun dagelijkse beslommeringen. Net als Jan Fillekers en Henk van der Horst in Showroom maakt ook Rik Felderhof van zijn programma geen rariteiten kabinet. Hij stelt serieuze vra gen of laat de camera voor zich spreken. Ongeveer zoals Gert- Jan Dröge in Glamourland te werk gaat. De laatste echter le vert achteraf nog spitsvondig commentaar op de beelden. Felderhof doet dat niet. De Stoel is dan ook absoluut geen kwetsend programma, hoewel het iedereen vrij staat vraagtekens te zetten bij de ver standelijke vermogens van sommige gasten. Maar gelukkig is niet iedereen een grijze droogkloot met een gemiddeld IQ. Want dan zou er geen De Stoel zijn. Sommige gasten hebben zo veel indruk gemaakt, dat ze je tijden bijblijven. De onlangs overleden paardengek Daan Modderman bijvoorbeeld, de grapjassende plattelandsdominee en het gastvrije woonbotenvrouwtje uit Showroom. Maar ook De Stoel heeft inmiddels enige 'on- sterfelijken' op het scherm ge bracht. Vorige week zelfs twee: Rein uit de Wieringermeer en een oude dame die berichten 'ontvangt' van een Indiase goe- Rein is een bekende in de Wie ringermeer en in zijn woon plaats kind aan huis bij de plaatselijke middenstand. Maar Rein heeft ook iets bijzonders: hij heeft warme handen. Hij heeft de gave anderen te verlos sen van bijvoorbeeld hoofdpijn, zere knieën, koude handen en voeten door enkel en alleen zijn handen op de zere of koude plek te leggen.Ach, de hele fa milie had dat. Alleen mijn moe der niet, die was helderziende. Die kon voorspellen wat er over dertig jaar zou gebeuren. Rein is een ouderwetse man, die gekleed in twee broeken en twee truien, door weer en wind op zijn fiets door de polder rijdt. Gehard door het buitenleven en gesterkt door zijn eetgewoon- Rik Felderhof en zijn stoel, die weemoed oproept. archieffoto anp ten. Felderhof griezelt bijna hoorbaar als Rein hem uit een enorme emmer een hapje reu zel aanbiedt. De tweede gast die de kijker lang zal bijblijven, is een dame die in een pittoresk huisje woont en die boodschappen ontvangt van een Indiaas orka kei. Met behulp van een plan chet (plankje) op zwenkwieltjes met daarin een pen schrijft zij, door losjes haar handen op het plankje te houden, de bood schap op die de goeroe haar 'in fluistert'. Het teruglezen van het bericht vergt enig spelwerk, maar ogenschijnlijk is de bood schap overgekomen. De dame zelf heeft weinig vertrouwen in de kijkers. „Ik weet wel wat ze denken. Ze denken dat ik dat gewoon zelf schrijf. Nou ja, ze denken maar... ik weet dat het echt is." Felderhof ook, want die zat er met zijn neus boven op. De Stoel laat een weemoedig gevoel achter. Een beetje nostalgie ook. Een verlangen naar de tijd dat het leven nog simpel was. Erfje rond het huis je, loslopend pluimvee, moes- en kruidentuintje. De tijd van dikke boterhammen met tevre denheid, de tijd waarin sokken en onderbroeken gewoon nog werden versteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6