Kunst Expositie W.F. Hermans in Letterkundig Museum O 'Knuffel Loortje voor mij...' De Zondagopening Van De Bijenkorf. Nederlandse popmusici hebben last van buitenlandse megasterren Klef therapietheater Haarlemse Toneelschuur Vrijdag 13 december 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: PIET KOOREMAN 21 NIEUWSLIJN Voorstelling Tom Oosterhuis afgelast NOORDWIJK De voorstelling die Tom Oosterhuis morgen in De Rank te Noordwijk zou geven gaat niet door. Gisteren werd bekend dat de elektriciteitsvoorziening in dit theater niet ge schikt is voor de 20 tv-toestellen waarmee Oosterhuis in zijn programma 'De grote doorbraak van Charlie de Boer' zou optre den. Volgens een woordvoerder van impressariaat Jacques Senf heeft het afgelasten van de voorstelling niets te maken met de kritiek op het programma van Oosterhuis in de pers. „Het gaat louter om de technische voorzieningen. Oosterhuis is gedurende het seizoen steeds meer tv-toestellen gaan gebruiken. Toen we dit optreden in De Rank afspraken is niet voorzien dat de voor zieningen niet voldoende zouden zijn." Aandacht voor industrieel erfgoed DEN HAAG De belangstelling voor stoommachines, zetma chines en gemalen, maar ook voor de eerste radio's en televisies, reclamemateriaal en de blikjes van Droste, kortom voor het in dustriële erfgoed van Nederland, is groot. Het wemelt in het land van de groepjes en individuen die verzamelen, inventarise ren en proberen te behouden. Maar veel lijn zit daar niet in en dat moet veranderen, vindt cultuurminister d'Ancona. De minis ter stelt daarom 2,2 miljoen gulden beschikbaar ten bate van een projectbureau voor het industrieel erfgoed. Het bureau krijgt o.m tot taak de verbrokkelde kennis te bundelen en sa menwerking te bevorderen. Belangrijk wordt ook het opstellen van een samenhangende visie op het industrieel erfgoed en de ontwikkeling van een methode om te kunnen selecteren wat be houden moet worden en wat niet. Duel tussen twee koren LEIDEN Hoewel het repertoire voor gezamenlijke koorzang vrij uitgebreid is, zal het niet vaak voorkomen dat twee zelfstan dige koren samen optreden. Het optreden van het Leids Vocaal Ensemble èn het Voorburgs Vocaal Ensemble, zondag 15 de cember in de Oude Vestkerk, is dan ook een unieke gebeurtenis. Er zullen dubbelkorige werken van Brahsm (Fest- und Gedenk- sprüche) en Hassler ten gehore worden gebracht. Tijdens het concert treden beide koren ook afzonderlijk op met werken van Gesualdo, Di Lasso, Brahms en Elgar. „Het zal een conversatie tussen de twee koren zijn, een duel ook," aldus Theo Goedhart van het Leids Vocaal Ensemble.De organist Michel Ras verzorgt de instrumentale intermezzi. Het concert in de kerk aan de Oude Vest 133 begint om drie uur. Museumdirecteuren steunen Beeren AMSTERDAM In een brief aan het .Amsterdamse college van B en W hebben prof. dr. H. van Os, directeur van het Rijksmuse um en prof. W. Crouwel, directeur van het museum Boymans- Van Beuningen in Rotterdam, het opgenomen voor hun collega van het Stedelijk Museum, W. Beeren. Zij zijn van mening dat alle kritiek ten onrechte op hem wordt gericht, na de mislukte restauratie van het schilderij „Who's afraid of..." van Bamett Ne wman. Beeren wordt er van beschuldigd alle waarschuwingen over restaurateur Daniel Goldreyer in de wind te hebben gesla gen. „Naar onze mening wordt er in deze zaak op grove wijze op de persoon gespeeld." Top van wvc laat verstek gaan bij opening De schrijfster Hella Haasse heeft gistermiddag in het Let terkundig Museum de tentoonstelling 'Hier is Hermans geweest' geopend, een expositie over de Nederlandse schrijver Willem Frederik Hermans. Directeur Anton Kor- teweg van het Letterkundig Museum bedankte de auteur voor zijn „weerbarstige medewerking". De tentoonstel ling is georganiseerd naar aanleiding van Hermans' ze ventigste verjaardag. Nederlands best verkochte schrijver W.F. Hermans tijdens de opening van de tentoonstelling 'Hermans is hier geweest'. foto anp DEN HAAG CEES VAN HOORE Opvallend was de afwezigheid van hoogwaardigheidsbekleders van wvc tijdens de opening. W.F. Hermans, in het gezel schap van zijn zoon en zijn echtgenote, reageerde op zijn bekende cynische wijze: „Ach meneer, waarom ze hier niet zijn, weet ik niet. Het zal me een zorg zijn. Ik heb ook al twee ridderordes geweigerd, dus ja... Maar wat een mooie tentoon stelling, hè? Schrijf dat maar in uw krant. En wat een fijne toe spraak van Hella Haasse. Ja, die moet echt worden geboek staafd. Een mooie tentoonstel ling, al moet ik u zeggen dat dit soort dingen mij niet zoveel doet." De schrijver is onlangs ver huisd van Parijs naar Brussel. „Ik vind het heel prettig daar. Echt op orde ben ik nog niet. Er moeten nog dozen met oude schrijfmachines worden uitge pakt en zo. Maar het bevalt me daar uitstekend." Hermans staat met België op goede voet. De Vlaamse dichter Freddy de Vree, die ter gelegen heid van deze tentoonstelling 'Het hoedenparadijs' aanbood aan de auteur, een boekje met 40 fotocollages die Hermans heeft gemaakt, is goed bevriend met de schrijver. „Ja, wel raar hoor, dat er hier geen minister of zo aanwezig is. Bij ons voelt men zoiets toch beter aan. In België zou een minister bij ver hindering zeker excuses aan Hermans hebben gestuurd. Of Koning Boudewijn zou zijn ge komen? Ik weet het niet." Anton Korteweg wilde niet echt ingaan op de kwestie. „De hele top van wvc en alle kamer leden die iets met cultuur te maken hebben, zijn uitgeno digd. Meer kan ik er niet van zeggen. Echt niet." Hella Haasse ging in haar in leidende toespraak uitgebreid in op de roman 'Au pair' van W.F. Hermans. In heldere be woordingen analyseerde ze het boek. Net als Anton Korteweg kwam zij tot de conclusie dat je „het geheim van Hermans' schrijverschap" toch nooit echt kon ontraadselen, ook niet met een tentoonstelling als deze. Korteweg: „Een bekende dich ter heeft eens gezegd dat dich ters de 'strandvonders van hun eigen leven' zijn, maar wij als museummensen zijn de strand vonders van andermans leven. Wat we hier presenteren, is na tuurlijk maar een gedeelte van dat leven van Hermans, het kan niet anders dan fragmentarisch zijn. En, om Bloem te citeren, deze expositie betekent zeker niet dat Hermans nu 'ingelijfd is bij de bedaarden". De expositie geeft een breed overzicht van Hermans' activi teiten gedurende zeventig jaar. Aandacht wordt besteed aan de eerste drulcken van romans als 'De tranen der Acacia's' en 'De donkere kamer van Damocles'. Daarnaast zijn er gedichten van Hermans met bekende regels als „Te steil die brug. De voerlui slaan het paard/met ijzeren buizen galmend op de rug." Een aparte plaats kregen de stukken die herinneren aan het proces dat Hermans aan zijn broek kreeg voor zijn roman 'Ik heb altijd gelijk'. Hij zou hierin het katholieke volksdeel hebben gekrenkt. Tussen de vele, karak teristieke, Hermans-citaten die in de expositieruimte zijn opge hangen, ontbreekt een van de gewraakte zinssneden niet: rotte kiezen krijgen van het ouwels vreten." Talloos zijn de prachtige, sfeervolle, foto's waarop Her mans als geoloog aan het werk te zien is. Ze herinneren aan een van zijn bekendste romans 'Nooit meer slapen'. Ook zijn er foto's en collages van Hermans' eigen hand, onder meer een collage waarop Ronald Reagan op surrealistische wijze wordt afgebeeld als 'kanariebijter'. De zoon van W.F. Hermans kon een en ander wel waarderen, maar gevoelens van nostalgie werden door de expositie niet bij hem opgeroepen. „Sommige van die collages zijn al eens ge publiceerd. Ik heb ze zelf voor mijn vader op de post moeten doen." De expositie in het Letterkun dig Museum in Den Haag duurt tot en met 23 februari 1992. DEN HAAG ANP De Nederlandse popmuziek gaat gebukt onder steeds hevi ger concurrentie van buiten landse megasterren. Er zou een Stimuleringsfonds Nederlandse Popmuziek moeten worden op gericht waarmee de kwaliteit van de Nederlandse popmuziek kan worden veiliggesteld. Dit staat in het rapport 'Nederland se popmuziek op de binnen- en buitenlandse markt' dat giste ren is gepresenteerd. Onderzocht werd hoe de po sitie van de Nederlandse pop muziek in de periode 1978-1989 veranderde wat betreft concer ten, platen/cd-verkoop en de invloed van de media daarop. Behalve op de (kleinere) con certpodia in ons land, is de po sitie van de Nederlandse pop muziek zwak te noemen, zo concluderen de onderzoekers van het Instituut voor Massa communicatie van de universi teit van Nijmegen. Waar het verkopen en aandacht in de media (vooral radio) betreft moeten de vaderlandse musici het afleggen tegen de buiten landse sterren. In 1989 had de muziekindus trie in Nederland een omzet van ruim 900 miljoen gulden. Daar van was 4.8 procent te danken aan Nederlandse popmuziek. Buitenlandse muzikanten wa ren goed voor 67,6 procent van de omzet terwijl klassieke mu ziek voor 11,2 procent zorgde. De rest werd behaald met ande re Nederlandse (7,1) en buiten landse (9,3) muziek. De mu- ziekomzet verdubbelde wel bij na in de periode 1978-1990. Dit is vooral te danken aan de komst van de cd. De onderzoekers noemen de zeer bescheiden omvang van de Nederlandse markt in vergelij king met andere landen als be langrijkste oorzaak van de zwakke (economische) positie van de Nederlandse popmu ziek. ,Als sprake is van een eco nomische teruggang in de mu ziekindustrie, worden de meest risicovolle investeringen het eerst opgeschort. Voor de pla tenmaatschappijen die zich zo wel met buitenlands als Neder lands repertoire bezighouden, betekent dat meestal dat wordt afgezien van investeringen in het risicovolle nationale pop- produkt. In die zin is voor de Nederlandse muziekindustrie de Nederlandse popmuziek van secundair belang", aldus het rapport. De onderzoekers signaleren in de tweede helft van de jaren tachtig een nieuwe en voor Ne derlandse popmuziek schadelij ke trend: het ontstaan van me gasterren. Mede door de komst van de cd, die platenmaat schappijen dwingt hogere in vesteringen in een produkt te doen, concentreren de maat schappijen zich op minder ar tiesten. Nederlandse pepmusici hebben het volgens de onder zoekers aanzienlijk moeilijker dan hun collega's in andere Eu ropese landen als Duitsland en Frankijk. Hun aandeel op hun „eigen" markt is een stuk gro ter, hoewel de popmuziek daar geen langere traditie kent dan in Nederland. DE RIJKSMUSEA KUNNEN bij hun verzelfstandiging kiezen of ze een naamloze vennootschap (nv) worden of een stichting. Daar mee is de Tweede Kamer akkoord gegaan. De musea kunnen zelf met een voorstel (öf een nv öf een stichting) en argumenten daar voor komen. De uiteindelijke beslissing ligt wel bij minister D'An cona (cultuur). Behalve zeventien rijksmusea zullen ook vier onder steunende diensten gaan privatiseren. Zoals bekend blijven de col lecties rijksbezit. Ontroerende brieven Leidse hoogleraar Huizinga verschenen THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Zorgen voor jezelf, produktie van de Haarlemse Toneelschuur Spel Nicole Balm. Gernt Bons en Janneke Heinsius Idee/regie Ernst Braches Gezien 12/12, LAKtheater, Leiden De titel 'Zorgen voor jezelf klinkt al een beetje therapeu tisch de voorstelling zelf is echter nog veel erger. Het zaal licht blijft vijf kwartier lang aan, want als bezoekers worden wij voortdurend toegesproken. De therapie-sessie wordt geleid door twee dames en een heer. Afwisselend zijn ze therapeut en patiënt. Gerrit (de spelers ge bruiken hun eigen voornamen, wat het stuk ook al zo klef maakt) zou graag gezonder le ven. Janneke wil weer eens echt haar hart uitstorten bij een vriendin en Nicole tracht een paar pond af te vallen. Eerst wordt de haalbaarheid van zulk soort wensen geanalyseerd. Daarbij wordt die befaamde be gripvolle welzijnswerkerstoon gebruikt. Ongetwijfeld zal dit al les als één grote parodie be doeld zijn. Maar dat is hier een te gemakkelijk excuus voor oe verloos gezever waaraan geen einde lijkt te komen. Als we de haalbaarheid hebben bespro ken gaan we 'de weergave van je doel verder uitbouwen'. De spelers lopen geregeld van de publiekstribune naar het spel- vlak en becommentariëren el- kaars vorderingen. En zo zanikt de 'voorstelling' maar verder. In het laatste gedeelte we zijn inmiddels bijna een uur verder krijgt het spelelement in af zonderlijke scènes iets meer aandacht. Dit om de zogenaam de 'gedragsgenerator' te de monstreren die 'je op het juiste spoor moet houden als je hin demissen tegenkomt'. Wonder lijk, dat zulk soort theater nog wordt gemaakt. Slechts één zin is echt de moeite waard. 'Mis- I jkking is een woord dat de nei ging heeft zichzelf waar te ma ken'. Hadden ze daar nou maar consequenties aan verbonden. LEIDEN CEES VAN HOORE Met steun van het Prins Bern- hardfonds en de Stichting Prae- mium Erasmianum is het derde deel met brieven van en aan cultuurhistoricus Johan Huizin ga verschenen. Met de verschij ning van dit derde deel is de briefwisseling van Huizinga compleet en voor een groot pu bliek toegankelijk geworden. Ter gelegenheid van deze pu- blikatie wordt vandaag en mor gen in het Academiegebouw in Leiden een congres gewijd aan de grote thema's van Huizinga. Na afloop hiervan zal morgen om drie uur in het Academisch Historisch Museum de expositie 'Een zweven over de tuinen van de geest. Leven en werk van Jo han Huizinga' worden geopend. Bovendien wordt vanavond in de Pieterskerk de jaarlijkse Hui- zinga-lezing uitgesproken. Huizinga stierf in 1945 op 72- jarige leeftijd. Zijn bekendste werk is 'Herfsttij der Middeleeu wen'. Lange tijd was hij hoogle raar Letterkunde aan de Rijks universiteit van Leiden. Het door uitgeverij Veen en Tjeenk Willink uitgegeven boek bevat de brieven die Huizinga schreef in de periode 1934-1945 aan mensen als Adriaan Roland Holst, de filosoof Ortega y Gas set, Jan Romein, Pieter Geyl. En er zijn de allerontroerendste brieven die de geleerde schreef aan zijn tweede vrouw. In deze periode houdt Hui zinga zich vooral bezig met we tenschappelijk werk. In 1935 verscheen van zijn hand het boek 'In de schaduwen van morgen. Een diagnose van het geestelijk lijden van onzen tijd'. Daarmee, zo stellen de inleiders van de briefwisseling, werd Hui zinga van cultuur historicus ook cultuur criticus. Huizinga had in die tijd contacten met Spengler, de schrijver van het beroemde boek 'Die Untergang des Abendlandes'. Over cultuurhistorische en politieke kwesties debatteerde Huizinga per brief met zijn ach terneef Menno ter Braak. Het zijn staaltjes van grote welspre kendheid waarmee de heren el kaar bestoken. Huizinga vindt dat Ter Braak „nog steeds geen afscheid heeft genomen van do mineesland". Liefdesbrieven Behalve brieven aan en van Ter Braak bevat dit boek vele brie ven van illustere tijdgenoten van Huizinga. Op 25 januari be dankt hij Adriaan Roland Holst voor het toezenden van de bun del 'Onderweg'. Hij schrijft: „Ik kom er bij mijn werk veel te zel den toe, mij geheel overgegeven in het lezen van gedichten te storten. Je brengt me er nu op eens onweerstaanbaar toe." Op 29 januari 1941 schrijft Jany Roland Holst hem terug dat Huizinga's woorden hem een 'warm' maar ook 'dankbaar' ge voel geven. „Want de rijmkunst brengt, helaas, mijn leven steeds weer tot inzinkingen, die mij dan weer tot wanhoop en hel al te ongerijmde leven bren gen. Dan doen zulke woorden van een als jij meer goed dan je misschien vermoedde toen je ze schreef." Tijdens de oorlog wordt Hui zinga, nadat hij uit protest te gen de verwijdering van joodse docenten aan de Rijksuniversi teit Leiden ontslag had geno men, gearresteerd en overge bracht naar het gijzelaarskamp Beekvliet in Sint Michielsgestel. Tijdens zijn verblijf in dat kamp wordt hij door een beroerte ge troffen. Uit angst dat hij in het kamp zal overlijden laten de Duitsers hem vrij. Om hem de gelegenheid te geven in alle rust te herstellen, biedt de Leidse hoogleraar P. Cleveringa hem zijn buitenhuis aan in De Steeg in Gelderland. Hij is dan al getrouwd met Auguste Schölvinck, zijn tweede echtgenote. De eerste liefdes brieven aan haar zijn ook in deze briefwisseling opgenomen. De inleiders schrijven: „Het beeld van Huizinga als de gere serveerde en wereldvreemde geleerde, wordt door deze brie- Benny Neyman: gelikt concert MUZIEK RECENSIE ANNEMIEK RUYGROK Benny Neyman in concert; orkest o I v Freek Dicke Gehoord 12/12, Schouwburg. Leiden Al bij het tweede nummer is het publiek goed in de stemming. Er wordt meege- klapt en meegezongen op de Grieks aandoende melodie. De show van Benny Neyman is gelikt van begin tot einde. Even is er een inzinking, althans zo vat het publiek dat op. Wanneer Neyman zijn hobby uitleeft in Franstalige chansons. Maar al gauw gaat hij över op Nederlands en zingt de ene hit na de ande re, begeleid door het uiterst professionele 7 mans-orkest. Na de pauze even het en gagement a la Neyman: een liedje over het fascisme, een hymne tegen aids. Maar dan weer de krakers en uiteinde lijk ontsteekt het publiek de aanstekers. Neyman was een avondje in Leiden. Na afloop vergeet hij het smachtende vrouwvolk niet: cd's en foto's gaan grif over de toonbank, voorzien van zijn handtekening. Nog even op de foto met een fan en dan: vaarwel, tot ziens, tot de volgende keer. ven in zekere mate gecorri geerd." Huizinga begint in deze brie ven met 'Beste Guste', gaat dan over op 'Lief kind', 'Lief haze- hartje', 'Lieve, lieve schat' en 'Mijn zalig, lief kind'. Zijn toon wordt steeds hartstochtelijker. De brieven zijn een genot om te lefcen en rechtvaardigen alleen al deze uitgave. Een passage uit een brief die Huizinga schrijft vanuit het gijzelaarskamp aan zijn vrouw en zijn dochtertje Loortje: „Het zal nu morgen juist een maand zijn, dat ik van jou en Loortje werd wegge haald. Maar och, al die armen die al zooveel langer zitten, en waarschijnlijk zullen moeten zitten: het zou een schande zijn, als ik mij beklaagde. Dus, aller liefste, nog maar een beetje moed en geduld. Morgenoch tend schrijf ik hier nog wat bij. Knuffel Loprtje voor mij....". J. Huizinga. Briefwisseling III, 1934-1945. Uitgeverij Veen/Tjeenk Willink. Onder re dactie van Léon Hanssen, W.E. Krul en Anton van der Lem). Huizinga met zijn dochter Laura in De Steeg (1944). foto uit briefwisseling iii Zondag 15 december zijn de volgende filialen met tal van festiviteiten geopend. Amsterdam van 11.00 tot 17.00 uur. Rotterdam van 11.00 tot 17.00 uur. Eindhoven van 11.00 tot 17.00 uur. Utrecht van 11.00 tot 17.00 uur. Den Haag van 12.00 tot 17.00 uur. Filiaal Arnhem zal 22 december geopend zijn. U ontdekt elke keer een andere Bijenkorf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21