Rtv show
Spoorloos voert
naar Oost-Europa
'De perfecte plaat heb
ik nog niet
NOS-personeel kritisch
over reorganisatieplan
Kabelradio voorlopig geen optie
Woensdag 11 december 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: HANS BOEZELUN
Dat het IJzeren Gordijn is
neergelaten, is ook op de redac
tie van KRO's tv-programma
Spoorloos merkbaar. Han van
der Meer begint zondagavond
met een nieuwe reeks, waarin
met assistentie van de tv-kijkers
isen worden herenigd. Op
merkelijk is dat er steeds meer
opsporingsverzoeken komen,
die betrekking hebben op Rus
land, Hongarije, Oekraïne en
Letland; brieven van mensen
die in Nededand die familie of
bekenden in Oost-Europa zoe
ken.
poorloos gaat op 15 decem
ber" het derde seizoen in, met
?n wekelijkse uitzendingen
telkens op zondag, 's Middags,
tussen half vier en vier uur, legt
presentator Han van der Meer
de kijkers een aantal gevallen
voor. 's Avonds,tussen twaalf
minuten over acht en kwart
over negen, wordt de echte
speurtocht in gang gezet. Ge
poogd wordt dan zoekers en ge-
zochten in de studio bijeen te
brengen. „Dit programma",
kondigt presentator Han van
der Meer aan, „wordt een per
soonlijke geschiedenis van zoe
kenden en gezochten."
Hij hoopt ook mensen bij el
kaar te kunnen brengen, die sa
men een stuk geschiedenis heb
ben meegemaakt. Waar zijn bij
voorbeeld de collega's uit de
laatste Limburgse mijnen? Wie
zaten in de allereerste kleuter
school in de Noordoostpolder?
Waar is er geworden van de be
zetters van het Maagdenhuis?
Van der Meer: „Het hoeven
geen heel oude onderwerpen te
zijn. In de jaren vijftig, zestig en
zeventig is ontzettend veel ge
beurd en ik kan me voorstellen
dat mensen-van-toen elkaar
nog eens terug willen zien."
Han van der Meer, de man die zoekers en gezochten in Spoorloos nader tot elkaar brengt.
BOES
HEINZ
ER ZUN NOG BERGEN te verzetten. Er
zijn nog veel meer dingen te doen. Ik
hoef niet te werken, maar ik heb geluk.
Ik krijg betaald voor een baan die ik
gratis zou doen. (BB King)
ZOGEZEGD
A „Het milieu moet snel worden
aangepakt. Ik word al kwaad als
ik een plastic zak in het bos zie
liggen, maar wat nog erger is, ik
durf geen water meer uit de
kraan te drinken. Ik neem nu dus
nog alleen maar bronwater tot
mij." (Gerard Joling in Story.)
De jeugdige gedrevenheid van BB King
De ondernemingsraad van de
NOS vindt dat het NOS-bestuur
een reorganisatie van de Ge
meenschappelijke Diensten
doorvoert zonder daarvoor re
delijke argumenten aan te voe
ren. Volgens het plan zouden
vijftig arbeidsplaatsen moeten
verdwijnen. Het inspraakorgaan
zal vrijdag omtrent diverse pun
ten opheldering vragen aan het
NOS-bestuur, alvorens een defi
nitief standpunt in te nemen.
In de Gemeenschappelijke
Diensten zitten de NOS-huis-
drukkerij, de afdeling Kijk- en
Luisteronderzoek, de dienst Fi
nanciële Zaken, de dienst Pro
grammazaken, de afdeling In-
en Externe Betrekkingen, de af
delingen Aankoop en Sales en
de afdeling Eurovisie en Pro-
grammapublikaties. Volgens het
plan van het NOS-bestuur moe
ten de afdelingen een zelfstan
diger bestaan binnen de NOS
krijgen, waarbij zij zelf voor een
deel van de inkomsten gaan
zorgen door bijvoorbeeld dien
sten voor omroepen in rekening
te brengen.
Het NOS-bestuur nam op 18
oktober een zogenoemd 'voor
genomen besluit' over de reor
ganisatie van deze afdeling. Een
definitief besluit kan het be
stuur pas nemen na een advies
van de ondernemingsraad. De
or heeft het Utrechtse bureau
Andersson Elffers Felix aange
trokken om het NOS-besluit te
onderzoeken. Ook dat bureau
komt tot tal v^n kritische vra
gen.
Grootste kritiek van de kant
van de or betreft de status van
de reorganisatie. Het bestuurs
besluit vloeit voort uit het meer
jarenplan voor de publieke om
roep (in omroepkringen ook het
plan-De Jong genoemd). Nu de
toekomst van dat publieke be
stel ongewis is, vindt de or dat
met de reorganisatie gewacht
moet worden tot er meer duide
lijkheid is.
Bovendien wordt in het be
stuursbesluit een bezuiniging
van vijf miljoen gulden per jaar
als uitgangspunt genomen voor
de reorganisatie, terwijl de or
eerder toegezegd zou zijn dat
bezuinigingen geen doel op
zichzelf zijn.
De ondernemingsraad zegt
wel bereid te zijn met het be
stuur van gedachten te wisselen
om sommige onderdelen van
de Gemeenschappelijke Dien
sten efficiënter te laten werken.
Een definitief advies over het
voorgenomen besluit over de
reorganisatie, laat de or afhan
gen van de bespreking, komen
de vrijdag, met het NOS-be
stuur.
by. Om Charlie Brown (be
roemd van de Peanuts) en Lee
Atwater, de architect van de
succesvolle verkiezingscampag
ne van president George Bush,
niet te noemen. Hij is ook die
gozer die invloed heeft gehad
op (of, zoals sommigen zouden
zeggen: „bestolen is door") Eric
Clapton, Jeff Beck, George Har
rison, Johnny Winter, Peter
Green, Albert Collins en Jimi
Hen^rix. Heel eenvoudig, hij is
de gozer die in zijn eentje op
nieuw heeft uitgevonden hoe de
bluesgitaar moet worden be
speeld.
King zit in de muziek sinds
1947, toen hij vanuit zijn huis in
Itte Bene (Mississippi) naar het
noorden liftte, naar Memphis
(Tennessee) en daar werk kreeg
bij het radioprogramma van
Sonny Boy Williamson. Hij had
zijn eerste hit in 1951, met
Three O'Clock Blues. Zijn gitaar,
Lucille, is bijna net zo bekend
als haar bespeler. Zij kreeg haar
naam in het midden van de ja
ren vijftig, toen een gevecht uit
brak in een pleisterplaats waar
b „Ik ben Kees Roorda, niet Tim
en verder een doodgewone jon
gen. Maar het idee dat ik door
'Goede Tijden, Slechte Tijden'
beroemd zou kunnen worden,
houdt me toch wel bezig. Mocht
dat gebeuren, prima. Ik zou maar
één soort rollen weigeren: die in
sensationele geweldfilms." (Kees
Roorda in Veronica-blad).
b „Waarom is Kevin Costner zo
populair? Hij is een milkshake
zonder ijs: slappe hap." „Ik
hou het waarschijnlijk nog vijf
jaar uit als acteur tussen al die
waardeloze troep." (Mickey Rour-
ke in Nieuwe Revu).
wr „Ik ben afgekickt en een
nieuw leven begonnen. In de tijd
van Culture Club werd ik geleefd.
Ik kon nooit mijn eigen gang
gaan. Als ik nu wil optreden, pak
ik de microfoon en stap het podi
um op. Nee, voor mij geen wurg
contracten meer." (Boy George in
Story).
b „Ik denk dat je door een fijne
jeugd je in het latere leven een
stuk lekkerder voel. Wat ik aan
mijn jeugd heb overgehouden?
Dat ik heel moeilijk gek ben te
maken. Ik kan me heel kalm be
wegen onderr zeer zware druk."
(René Froger in Studio)
b „Fred Schuit lijkt wel een
beetje op mijn vader. Natuurlijk
is hij niet zo'n racist als Fred,
maar net als Schuit staat mijn
vader zichzelf wel eens in de weg
en daar heb ik het als kind niet
altijd even gemakkelijk mee ge
had." (Moniek Kramer, actrice
van 'In Voor- en Tegenspoed in De
Telegraaf)
JASON NISSE The Independent
In The Commitments, de
film van Alan Parker over
een niet tot volle wasdom
gekomen soul band in Noord-
Dublin, wordt de naam van.BB
King genoemd. Jimmy Rabbit-
te, de manager van de band,
beschuldigt trompettist Joe 'de
Lip' Fagan ervan dat hij te oud
is. Fagan antwoordt: „Ik ben
tien jaar jonger dan BB King."
Rabbitte is verrast dat iemand
van BB King heeft gehoord. De
film is dan ook gedateerd.
Vraag een willekeurig kind in
Dublin wie BB King is en je
krijgt als antwoord: „Dat is die
gozer die met U2 heeft ge
speeld."
King is inderdaad die gozer
die met U2 heeft gespeeld. En
met de Rolling Stones, de
Crusaders, Ike Tina Turner,
Sting, Stevie Wonder, de Four
Tops, Rufus Thomas, Bob Dy
lan, Sonny Boy Williamson,
Bobby 'Blue' Bland en Bill Cos-
King speelde en waar ook nog
brand ontstond. King 'rende de
zaal uit, maar moest terug om
zijn gitaar te redden. Het ge
vecht was begonnen om een
vrouw die Lucille heette. Sail
lant detail: King mag dan trouw
zijn aan de legende, hij is niet
zo trouw aan de gitaar. De Lu
cille waarop hij nu speelt is zo
ongeveer de dertigste die die
naam draagt.
Oplichter
Sommige bluespuristen zien
King als een oplichter een
showman die zijn ogen dicht
knijpt en zijn gezicht vertrekt.
Toch blijft zijn stijl onmisken
baar je hoort de gitaarsnaren
aanspannen en je wèet dat ze
worden aangespannen door
King. En dus is hij met zijn 66
jaar populair als altijd. En met
artiesten als John Lee Hooker,
Jeff Healey en Robert Cray op
de hitlijsten lijkt het alsof de
blues zelf een opleving onder
gaat. Het is bijna als aan het
einde van de jaren zestig, toen
Parijs, vandaag precies twee jaar geleden. U2 en BB King als tweeëenheid. „Dank zij de band zijn voor mij
deuren opengegaan die anders dicht waren gebleven. archieffoto irx van rossen
BB King: Er zijn
bluespuristen die
hem een oplichter
vinden, een show
man die zijn ogen
dichtknijpt en zijn
jezicht vertrekt,
"och blijft zijn stijl
onmiskenbaar.
Leiding TROS komt ondernemingsraad tegemoet
De TROS gaat de komende maanden in volle
kracht streven naar een commercieel tv-station
via de kabel, gecombineerd met een radiozender
via de ether. Dat verklaart TROS-directeur Wolzak
in reactie op de eis van de TROS-ondememings-
raad dat er tot 1 april 1992 niet met de or valt te
praten over radio via de kabel. „Wij zien de uit
spraak van de or als steun in de rug voor de direc
tie in gesprekken met Den Haag voor een restfre-
quentie voor de radio."
Wolzak zegt met de eis van de or te kunnen in
stemmen omdat het inspraakorgaan zelf een
tijdslimiet heeft ingebouwd. „Als op 1 april blijkt
dat een radiozender via de ether niet lukt, dan
moeten we op dat moment de zaak opnieuw be
kijken. Ik ben dan ook blij dat de or die tijdslimiet
heeft ingebouwd."
Wolzak zegt het in beginsel dan ook eens te zijn
met de mening van de or. „Natuurlijk wil de
TROS programma's maken voor een zo breed
mogelijk publiek. En radio via de ether is veel
gunstiger voor de exploitatie. In dat geval kun je
je ook de kosten voor bijvoorbeeld nieuwsuitzen
dingen veroorloven. Via de kabel kan dat niet of
nauwelijks. Wij zullen de komende dagen en we
ken dan ook met dat standpunt, mede gesteund
door de or, in Den Haag gaan praten. We zullen
de tijd die we hebben gebruiken om het politieke
veld ervan te overtuigen dat dit ook voor de pu
blieke omroep van belang is. In z'n algemeenheid
proef ik in de politiek toch al de mening dat men
ons graag uit het bestel ziet vertrekken. En we la
ten dan ruimte achter die de publieke omroep
nodig heeft voor de uitbreiding naar A-omroep
van EO en VPRO. Maar het is natuurlijk maar de
vraag of zo'n etherfrequentie uiteindelijk reali
seerbaar zal blijken."
geen enkele zichzelf respecte
rende rockmusicus beweerde
door iemand anders te zijn be-
invloed dan door Blind Lemon
Jefferson en Howling Wolf.
En wat zegt King zelf? „In de
jaren zestig en de vroege jaren
zeventig speelden een heleboel
rockbands de blues. Maar dat
waren rockspelers, geen blues
spelers. Toen ze ophielden de
blues te spelen, dachten de
mensen dat het wel zou ver
dwijnen, maar dat deed het
niet. De blues bleef. En nu is ze
terug. Er zijn grote sterren die
de blues spelen en die zich er
niet voor schamen bluesspelers
te worden genoemd."
De ironie is dat King de publi
citeit die het werk met U2 hem
opleverde, nodig had. „Er zijn
veel deuren voor mij
gaan die anders dicht
zijn gebleven."
De verbintenis met U2 kwam
drie jaar geleden tot stand, toen
de bandleden King in zijn
kleedkamer opzochten na een
concert in Dublin. King vroeg
de zanger Bono een liedje voor
hem te schrijven dat hij kon op
nemen. Bono stemde toe, maar
King hoorde er niets meer over
tot hij een jaar later een tele
foontje kreeg van de manager
van U2 die hem uitnodigde
voor een tour met de band in
Fort Worth, Texas.
De bluesman kwam opdraven
en ontdekte dat Bono inder
daad een liedje had geschreven,
'When love comes to town'.
Niet uitsluitend bestemd voor
King, het moest een duet wor
den. Die avond was de première
van het liedje voor 40.000 men-
Spontaniteit
Het was deze spontaniteit die
zelfs King van zijn stuk bracht.
„Wij hadden het samen een
keer doorgenomen, maar eerlijk
gezegd was het de eerste keer
dat we het samen speelden. Ik
moet toegeven dat ik een beetje
trillerig was."
Ondanks Kings vrees was het
liedje een enorm succes. King
en zijn band sloten zich aan bij
de tour van U2. King en de le
den van 's werelds succesvolste
rockband werden dikke vrien
den. King beweert nu: „Ik geloof
niet dat er een betere rhythm-
gitarist is die nog leeft, dan The
Afstand
Eerder had King zich openge
steld voor een relatie met een
andere superrockgroep. Met de
Rolling Stones. Maar eind jaren
zestig, op het toppunt van hun
roem, lieten de Stones BB King
niet echt toe tot hun wereld.
Ondanks hun schijnbare liefde
voor de blues (Keith Richard is
een van de muzikanten die
meespelen op de laatste elpee
van John Lee Hooker), bewaar
den de Stones een afstand tus
sen henzelf en de blueslegende.
„De Rolling Stones leken het
zakelijker te willen houden. Zij
waren vriendelijk, deden niet
vervelend tegen me of zo, maar
het leek alsof ik niet paste in
hun manier van leven. Het was
niet die verstandhouding die ik
met U2 had."
Met zijn nieuwste produktie
wentelt King zich in de nostal
gie van de jaren vijftig. Toen
reisde hij rond met een 13-kop-
pige jazzband, waarmee hij de
big band blues opzette die werd
opgepakt door muzikanten als
James Brown, die er soul van
maakten. Economische facto
ren waren er de oorzaak van dat
de omvang van de band moest
worden teruggebracht tot niet
meer dan 6- of 7-koppig, en dan
alleen nog maar dankzij wat
sponsoring. Deze keer is hij in
staat geweest een orkest van 18
man sterk bijelkaar te brengen.
Indrukwekkend
De lijst namen die meespelen in
de big band is indrukwekkend.
Leider is pianist Gene Harris en
verder zijn prominent aanwezig
Harry 'Sweets' Edison, de voor
malige trompetspeler van
Count Basie, bassist Ray Brown,
die met Oscar Peterson en
Dizzy Gillespie heeft gewerkt,
saxofonist James Moody, die
ook met Gillespie heeft gewerkt
en in de jaren veertig met Miles
Davis heeft samengespeeld, en
de jonge New Yorkers Robin
Eubanks op trombone en saxo
fonist Ralph Moore. De ster is
zangeres Dianne Reeves, die
een duet zingt met King in lied
jes als 'Every Day I Have The
Blues'.
„Er is niets waar ik meer van
hou dan van een big band", legt
King uit, „Er zijn tegenwoordig
nog maar heel weinig big
bands, het is economisch niet
levensvatbaar. Maar ik herinner
me dat in de jaren vijftig, ergens
buiten Londen, ëen band was
die werd geleid door Ted Heath.
Ik kocht zelfs toén platen van
Ted Heath. Als er nu big bands
zouden zijn, zouden de mensen
hun platen kopen."
Dit is Kings 44ste jaar in het
muzikale bedrijf. Hij zegt dat hij
geluk heeft dat hij geen piloot of
bouwkundige is geworden,
want dan zou hij misschien op
zijn 65ste gedwongen zijn ge
weest met pensioen te gaan. „Er
zijn nog bergen te verzetten. Er
zijn nog veel meer dingen te
doen. Ik hoef niet te werken,
maar ik heb geluk. Ik krijg be
taald voor een baan die ik gratis
zou doen. Ik heb nooit een per
fecte plaat gemaakt. Niettemin,
als ik alleen in mijn kamer ben,
geef ik mezelf een klopje op
mijn mg."
Vertaling: Luutje Nlemantsverdrlet
STRIPS
BOLLEBOOM