Religie Bijbel voor Tadzjikistan Indonesische RK Kerk: volwassen met eigen gezicht Zaterdag 7 december 1991 Redactie: 071-161400 Eindredactie: NIER FAAS Vormgeving: PIET KOOREMAN 21 De levensopdracht van een Russische taalgeleerde Tadzjikistan is nu een van de onafhankelijke Sovjet-deelstaten. De inwoners v^n dit in Centraal-Azië gelegen land zijn overwegend moslims, maar volgens de Russische prof. <ir. -Leonhard Hertzenberg zijn het geen fundamentalisten. Ze bidden niet vijf keer per dag met het hoofd naar Mekka, merkt hij op. „En de meesten lezen ook niet uit de ko ran. Van de bijbel hebben ze nog nooit gehoord". Dat is niet zo verwonderlijk, want er is geen vertaling van het boek der boeken in het Tadzjik, zoals de taal van Tadzjikistan wordt genoemd. Om de ongeveer vijf miljoen inwoners van Tadzjikistan toch op de hoogte te brengen van het evangelie, is Hertzenberg aan deze bijbelvertaling begon nen. munisme in de Sovjetunie na tuurlijk zijn sporen heeft na gelaten bij de mensen in dit land. Op geestelijk terrein moet er nog heel wat gebeuren, zelfs binnen de Russisch-Orthodoxe Kerk, waarvan in elk geval de kerkelijke leiding door de jaren heen het communistische regi me heeft gesteund. „Er is nog steeds veel aan het veranderen in de Sovjetunie. De mensen willen nu maar één ding, name lijk dat de winkels goed gevuld zijn. Dat is het enige waar ze aan denken", aldus Hertzen berg, die zich in de Verenigde Staten bevond toen in augustus de mislukte staatsgreep in zijn land plaatsvond. „Toen ik het nieuws over de staatsgreep in Amerika hoorde, was mijn eerste reactie: het is onmogelijk dat de leiders van de coup de gigantische econo mische problemen in de Sovjet- Unie kunnen oplossen. Wan neer ze aan de macht waren ge bleven hadden ze absoluut niets voor het land kunnen doen. Ze wilden ook geen stalinisme in voeren, maar iets Brezjnjev- achtigs zat er wel in. Ze hadden angst, omdat ze zagen dat het oude communistische systeem uiteen viel. En alle bureaucraten die het nooit aan iets heeft ont broken, wilden hun privileges behouden. Met het plegen van de staatsgreep wilden ze in elk geval het democratiseringspro ces in ons land vertragen. Wat zich ten tijde van de staatsgreep allemaal precies heeft afge speeld is nog steeds onbekend. De details weet niemand". Hulpgoederen Hertzenberg betwijfelt of de hulpgoederen die ook op dit moment vanuit het Westen richting Sovjet-Unie gaan, wel op de juiste plaats terecht ko men. In elk geval niet bij de armste mensen, zo zegt hij overtuigd. Hij kan zich de vori ge winter nog herinneren toen vanuit Hamburg grote transpor ten met hulpgoederen in zijn land moesten worden verdeeld. Een taak van het leger. Het eni ge wat gebeurde was, dat be jaarde Russen in lange rijen moesten wachten en „alleen maar een klein pakje in ont vangst konden nemen. Wat ge- Professor L. Hertzenberg: „De mensen in de Sowjet-Unie willen momenteel maaR één ding, namelijk dat de winkels goed gevuld zijn". foto cpd beurde er met de rest?" En, zo Officiële taal Hertzenberg denkt niet dat vraagt hij zich vervolgens af, nnAor Uat ™mr„lir,:ot: Tadzjikistan in de toekomst een waar zijn al die miljarden geble- Rncc:cru islamitische republiek wordt, ven die het Westen in het verle- S Hp h« voorbeeld van Iran. den aan de Sovjet-Unie heeft ^e' So?"""len de °fficlele „De Tadzjiki's hebben wel wat overgemaakt" schillende deelstaten voorrang anders aan hun hoofd. Zij wil- De professor uit St. Peters- geven aan de eigen taal. Dat len in de eerste plaats hun le- burg is erg somber over de toe- geldt zeker voor Tadzjikistan, vensstandaard verbeteren. En komst van zijn land. Of Gor- „De communisten hebben al- daar valt heel wat voor te zeg- batsjov en Jeltsin het land kun- tijd geprobeerd het Russisch er gen, want ze hebben altijd in ar- nen redden, is voor hem nog in te krijgen. Daar werd streng moede geleefd, een grote vraag. „Allebei zijn de hand aan gehouden, hoewel het personen die veel praten en in veel afgelegen dorpen nooit Nu het communisme is ver veel beloven, maar tot nu toe is Russisch is gesproken. In Tad- dwenen vind ik het van belang, de economische situatie in het zjikistan groeit het nationalis- dat de Tadzjiki's naast een eco- land nog steeds niets verbeterd, me. Er vindt een soort wederge- nomische opleving, ook het Integendeel, de toestand wordt boorte plaats. Dit betekerrt ook woord van Jezus Christus ho er alleen maar beroerder op. De dat de mensen hun eigen taal ren. Dat is mijn levensopdracht, laatste weken was er nauwelijks weer willen gaan spreken. En Daarom ben ik aan de vertaling brood te koop. Vroeger was er het Tadzjik behoort tot het van de bijbel in het Tadziik en in elk geval voldoende brood". Iraanse taalgebied". het Yazghulamï begonnen TILBURG ANP De Indonesische Rooms-Katho- lieke Kerk is een volwassen kerk geworden die rust op de ge meenschap van de gelovigen en waarin de bisschoppen in nauw contact met de 4,5 miljoen ker kleden staan. De kerk eist geen aparte plaats, maar wil meewer ken aan de opbouw van de Indonesische samenleving op basis van de waarden van de staatsfïlosofie Pancasila. Dit is de strekking van het proefschrift waarop de missie procurator van de orde der Ka pucijnen, drs. H. Boelaars, on langs promoveerde aan de Ka tholieke Universiteit Brabant. Boelaars (50), die negen jaar aan de katholieke Atma Jaya Universiteit in Jakarta heeft ge werkt, beschrijft de geschiede nis van de Indonesische Rooms-Katholieke Kerk en haar integratie in de samenleving. Centraal staat het begrip 'Indo- nesianisasi': de veranderingen die de Indonesische kerk heeft doorgemaakt om met behoud van haar banden met de we reldkerk een volkomen Indone sisch karakter te krijgen. Vooral tussen 1900 en 1940, de periode van het 'Grote Mis- sieuur" in de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerk, gingen er vele Nederlandse paters, broeders en zusters als missio naris naar Indonesië. Om on derlinge conflicten te voorko men had iedere orde en congre gatie een eigen missiegebied toegewezen gekregen. Het aan tal rooms-katholieken steeg in de jaren voor de Tweede We reldoorlog van 50.000 tot 566.000. Na de oorlog maakte de Indo nesische kerk een ontwikkeling door van een missiekerk naar een zelfstandige kerk met een eigen hiërarchie. Na 1950 moest de katholieke kerk dekoloniali- seren. Een gering aantal missio narissen kon Indonesisch staatsburger worden, de overi gen hadden een werkvergun ning nodig. Het aantal nieuwe missionarissen werd door de re gering beperkt en ten tijde van het conflict rond Nieuw-Guinea werd geen enkele Nederlandse missionaris toegelaten. Nieuwe kerkvisie In 1961 kreeg de Indonesische kerk haar eigen hiërarchie. Er kwamen zes kerkprovincies. Haar status van missiekerk werd opgeheven. Van de 25 bis schoppen waren er 21 uit Ne derland afkomstig. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) deed de bisschoppen beseffen dat hun kerk een Indonesische kerk zou moeten worden. Het Concilie bracht de bisschoppen, die in eigen land maar weinig samenwerkten, bij elkaar. In Rome ontstond een nieuwe kerkvisie en werd een nieuw be leid bepaald. Ook de politieke situatie in de jaren voor de militaire staats greep van 1965 was van invloed. Zowel van islamitische zijde als van communistische zijde werd de katholieke kerk in haar be staan bedreigd. Van die kanten werd aangedrongen op accepta tie van de vijf zuilen van de Pancasila in hun zuivere vorm als uitgangspunt voor alle orga nisaties in Indonesië. Tussen 1970 en 1985 zochten de bisschoppen met de pries ters, religieuzen en leken naar een Indonesisch gezicht van de katholieke kerk. zowel in het openbare leven als binnen de kerk. Het sluitstuk van deze dis cussie was het rapport 'De Indonesische katholieke ge loofsgemeenschap temidden van de Pancasila-samenleving'. dat in 1985 verscheen. Boelaars beschrijft het proces van inte gratie in de samenleving bij zo wel de kerkelijke hiërarchie als de priesters en religieuzen en de 'Umat katolik' (de gewone gelo vigen). Indonesische bisschoppen hebben grote nadruk gelegd op de inschakeling van leken. „Wij moeten ernaartoe dat bij leken en niet-leken de opvatting groeit dat een katholieke ge loofsgemeenschap normaal en compleet wordt gevormd door leken", zei de aartsbisschop van Pontianak in 1969. Parochies mogen niet afhankelijk zijn van de aanwezigheid van een celi- bataire priester, maar zij mogen anderzijds ook niet verstoken blijven van eucharistievieringen en andere sacramenten. De bisschoppen dringen daarom al jaren bij het Vaticaan aan op het toestaan van gehuw de priesters. „Een langdurig uit blijven van deze toestemming kan rampzalig zijn voor de kerk van Indonesië", waarschuwden zij al in 1970. Maar paus Johan nes Paulus II maakte in 1989 tij dens zijn bezoek aan Indonesië nog eens duidelijk, dat de kerk leiding nog lang niet toe is aan de opheffing van het priesterce libaat. „Duidelijkheid achter een vriendelijke glimlach", be schreef een Indonesische krant de woorden van de paus. GPD BERT POL Maar het zal nog wel even du ren voordat de Tadzjiki's de bij bel in hun eigen taal kunnen le zen, want alleen wat evangelist Mattheus in de bijbel te melden heeft, is tot nu toe vertaald. Hertzenberg kan nog niet zeg gen wanneer het complete Nieuwe Testament, in het Tad zjik klaar is. Mattheus heeft hij als eerste gekozen omdat de professor erg gesteld is op de bergrede van Jezus, die in dit bijbelgedeelte wordt gememo reerd. Zijn enthousiasme voor verta lingen kent overigens geen grenzen („Ja, ik ben niet voor niks taalwetenschapper"), want de geleerde uit het Russische noorden is momenteel ook nog bezig met een bijbelvertaling in het Yazghulam, een taal die ge sproken wordt door ongeveer 10.000 mensen in Pamir. Dat is een streek in het zuidoosten van Tadzjikistan waar zich de hoogste bergen van de Sovjetu nie bevinden. Dit berggebied heeft zes dalen, waar verschil lende talen worden gesproken, zoals het Yazghulami. Poolcirkel En om voor die 10.000 mensen die Yazghulamisch spreken, de bijbel te vertalen is meer dan de moeite waard, meent Hertzen berg. „De bijbel wordt wel ver taald voor groepen mensen die veel kleiner in aantal zijn, bij voorbeeld in Afrika". Het Zweedse Bijbelgenootschap gaat binnenkort werken aan de vertaling van bijbels voor ver schillende volkeren die in het uiterste noorden van de Sovjet- Unie, bijna aan de poolcirkel, wonen. Onder die volkeren is een hele kleine groep die nog geen duizend mensen telt. „Maar zij hebben wel hun eigen taal". Dat er in een 'betrekkelijk klein gebied als Pamir zes ver schillende talen worden gespro ken, is verklaarbaar, als men weet dat tweeduizend jaar gele den Iraniërs naar Pamir kwa men. Zij vestigden zich in de dalen van dit berggebied. Gedu rende al die twintig eeuwen wa ren er geen contacten tussen de bewoners in de dalen. „Want KERKDIENSTEN LEIDEN Herv Gem Hoogl. kerk 11 45 oec stud dienst: Marekerk lOdsQuartel, Gouda, 17 ds Smaling; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds Rooze; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 930 en 11 30 past Schol- tes; Bethlehemkerk (Dnftstr.) 10 mw drs. vd Wel mmv kamerkoor Vocalis; Be- vrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds Van Hunnik; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds Bloemert; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 pasteur Ribs'Stevenshof' (rk kerk Haagse Schouw) 11 ds Dekker-Keiler. Acad. Ziekenhuis 10 ds Schokker Diakonessenhuis elke za 10.30 rk dienst, zo 10.30 ds Van 't Hof. Ende geest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vre- deskerk zie herv. gem.; Oude Vestkerk 10 ds Alblas HA; Maranathak. zie herv. gem Bevrijd ingsk. zie herv gem ver zorgingstehuis Groenhoven 10 ds Jaco- bi-van Duyn, Leiderdorp; Merenwijk zie herv, gemeente. Geref. K. Vrijg. (Heren- gr 10 en 17 ds Bijl HA. Chr. Geref K. (Steenschuur) 10 en 17 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie onder Leiderdorp). Ge ref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Drift- str.) 11.30 en 17 30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds Mos- tert Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lok- horstk. Pieterskerkstr.) 10 ds Brüsewitz. Baptistengemeente (aula 'Nieuweroord', Rijnsburgerweg 124) 10 ds Agtereek mmv gospelkoor 'Vensters'. Evang: Ge meenschap (Middelstegr. 3) 9 ev A Piet, 10.30 ev Korf. Evangeliecentrum- Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) 10 ev Zijlstra. Pinkstergem. (0. Vest 13) 10 hr C. Dekker. Volle Evange lie Gemeente (Haarlemmerweg 36) 11 ev Daniël. Christengemeenschap (Ves- testr. 49) 10.15 uur dienst. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 dienst olv korpsoff. 17 olv. comm. Schurink 17. Nieuw-Apost. Kerk (H Rijnd. 24): 9.30 en 17. wo 20 Ze vendedag-adventisten ('De Ontmoeting', Noordhofland V schoten)elke za 10 tot 11 bijbelstudie, 11 tot 12 predika tie. Christelijke Wetenschap (6teensch 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v d. Heiligen der L Dagen (Brahmsl.) 10. 11 en 12. Oud-Kath. K. (Zoeterw singel) 10. be- halve2e weekeinde van de maand za 19 Rooms-Katlv K Haagwegza 19. zo 10.30, Herensingel 11; Rijndijk (Ste venshof) za 19. zo 19.30, eerste zondag vd maand 11.00 uur; Steenschuur za het is het erg moeilijk om van het ene gebied in het andere te komen. Op deze wijze zijn de diverse talen ontstaan", aldus Hertzenberg. „Als tussen Leiden en Utrecht geen verbindingen meer mogelijk zouden zijn, is de kans groot dat over duizend jaar de mensen in dat gebied niet allemaal meer dezelfde taal spreken". Assistentie Ook bij het vertaalwerk in het Yazghulami heeft Hertzenberg assistentie van iemand die uit dat gebied afkomstig is. „In St. Petersburg en in Moskou kun je altijd mensen vinden die een van de ongeveer 200 talen van de Sovjetunie beheersen". En dat is exclusief de vele dialecten die ook nog eens in het immen se Sovjet-rijk voorkomen. Hertzenberg houdt op dit ogenblik gastcolleges in ons land. Hij is hier op uitnodiging van het Nederlandas Bijbelge nootschap en de Vrije Universi teit in Amsterdam. Hij komt uit St. Petersburg, het vroegere Le ningrad, en werd in 1934 in Let land geboren. Zijn vader zat in de handel. Toen de Sovjetunie in 1941 Letland inlijfde, werd de hele familie naar Siberië ver bannen. De vader van Hertzen berg kwam een jaar later om in een concentratiekamp. Hij zelf en zijn moeder brachten vele jaren door in een kolchoz, een collectief staatsboerenbedrijf. Hertzenberg volgde na de dood van Stalin een universitaire stu die en is nu als hoogleraar Ira- nistiek en Indo-Europese talen verbonden aan de Academie van Wetenschappen in St. Pe tersburg. Hij spreekt behalve het Tadzjik ook vloeiend Farsi, de taal die in Iran wordt gespro ken. Het Tadzjik is verwant aan het Farsi. Dat hij zo geïnteres seerd raakte in deze talen heeft te maken met zijn jeugd. Als jongen raakte hij geboeid door een boek over Djengis Khan, de stichter van het Mongoolse we reldrijk. „Door dit boek kreeg ik een grote belangstelling voor Centraal-Azië. Je kunt zeggen dat het mijn leven heeft beïn vloed". Hertzenberg merkt verder op dat tientallen jaren van com- 19. zo 8.30. 10. 11.30, 18 en 19 (lof); Boshuizerkade za 19. zo 10; Lammen- schanswegza 19. 10; Haarl straat za 19. zo 10.30 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwou- de) ABBENES Herv. Gem 9.30 ds Roodenburg. AARLANDERVtEN Herv. Gem. 10 ds v Mourik, 19 ds Ver- seput Geref Kerk 10 drs. Attema-Roos- jen, 18.30 drs P Wilschut. Chr. Geref Kerk 9.30 en 16 hr vd Maarl, Deventer. Rk Kerk za 19. zo 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN Herv. Gem. Adventskerk 10 ds Omme- ring, 18.30 ds 't Hoofd; Kruiskerk 9.30 ds Poot, Woerden; Opstandingskerk 10 ds 't Hoofd, 18.30 ds Ommering (SoW); G. Herderkerk 10 ds Moll HA, 18.30 ds Bakker HA; De Bron 9 ds Bakker HA, 10.30 ds Huizebosch HA, 18.30 ds Moll HA; Ashram (Marsdiep) 10 ds Mul der HA; Oudshoornse kerk 10 ds Van Rossum, Leidschendam; Sionskerk (Me teoorlaan) 9.30 ds Ouwendijk, 18 30 ds Van Slooten, Putten. Geref. Kerk Mar- kerk 10 ds Mooy, Gouda, 18.30 drs. De Goede, Waarder; Salv.kerk 10 drs San- ting; Kerk en Zanen 10 30 drs Wilschut. Geref. K. Vrijg. (school Bospark, Beatrixl. 4) 9.30 ds Folkertsma, 16.30 ds Scherff Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds Janssens HA, 16.30 ds'Struik, Schiedam Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 16.30 ds vd Meij Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9 30 en 16. Bapt.gem (Molenwerfstr. 1) 10 en 18 30 ds Koekkoek Bapt .gem Noord (school Kalkovenw 62) 10 drs Stavleu. Bapt.gem lchthus(aula mavo H Dunantweg 1) 10 hr Kits, 18 30 hr Vochteloo Volle-evang gem. ("De Ark', Pr. Hendrikstr 54) 10 hr Knoester. Pinkstergem. 'Het Licht' (A. v. Burenlaan 15) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb 'Bethel', hoek Em- malaan) 10 hr De Groot. Schagen. Leger des H (Zonneweg 3) 10 en 19 (laatste zondag van de maand 17 u Remonstr. Gem (Van Mandersloostr 36) 10 dr Meijering Rk Kerk Bonifaciusk. za 19. zo 9 45 en 11.30; Piusk. za 19, zo 9 en 10.30; De Bron za 19. zo 9.30 en 11 BENTHUIZEN Herv. Gem. 9 30 ds Exalto, 18 ds Van Duin, Krimpen ad IJssel Geref /Herv. Gem. (geb. 'De Hoeksteen', Schweit- zerstr.-Bernhardstr.) 10 ds Bongers. Ge ref. Gem. 9 30 (HA) en 18 ds Van Aalst. BODEGRAVEN Herv Gem. Dorpskerk 10 ds Terlouw, 18 30 ds v.d. Scheur; Salv.kerk 10 ds Koppelaar. Kinderdijk.18.30 ds Poot, Woerden; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 ds Wassinkmaat, Oene, 18.30 ds Ou wendijk, Alphen ad Rijn. Geref. Kerk 10 ds Zoutman, 18.30 kand Scholten, Gouda. Geref. K. Vri|g. (Ichthusk.) g o. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 18.30. BOSKOOP Herv Gem. Dorpskerk 9.30 ds Jansen, 18.30 drs De Leede, Amersfoort, jeugdd. De Stek 9.30 ds Van 't Hoff. Geref. Kerk 9.30 ds Scholten, Woerden, 17 ds Van 't Hoff. Chr. Geref. Kerk 9 30 ds Oosting, 17 ds De Groot, Den Haag. Geref. Gem. 9.30 eh 18 leesdienst Church of the Nations ('Ons Paradijsje' 9.30 hr Godschalk. HAZERSWOUDE Herv. Gem. 10.30 ds Van't Hoff, Wou- brugge, 18.30 ds Alblas. Geref. Kerk 9 ds Huisman, 17 ds vd Woude, Wasse naar. Rk Kerk: dorp za 19, zo 10 en 11.30; Anker za 19, zo 11; Rijndijk zo 9.30. HILLEGOM Herv. Gem Maartenskerk 10 ds Roth- fusz Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds Hofland. Chr. Geref. Kerk 10 en 17 ds Van Smeden. Rijswijk Christen Gem. (P. Breughellaan) 10; Rk Kerk Mart, za 19. zo 9 en 11; Jozefk. za 19. zo 10 HOOGMADE Herv. Gem. 10 hr Goedhart, Nieuwkoop. -Rk Kerk za 19. zo9.15 DE KAAG Herv. Gem 10 ds Koldewijn. Rk Kerk za 19. zo 9.30 KATWIJK AAN DEN RIJN Herv Gem. Dorpsk 10 ds Batelaan Voorschoten. 18 ds De Graaf Ontm.kerk 10 ds De Graaf. 17 ds Wilschut, Dordrecht (Open-Deurdienst). Herv Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref Kerk 10 dr Vlijm, Voorschoten. 17 ds Breevoort. Rk Kerk za 19. zo 9.30. KATWIJK AAN ZEE Herv. Gem. Herv. Kerkelijk Centrum 9 30 ds vd Berg; Nieuwe Kerk 10 ds Ten Voorde. 16 30 ds Hovius, 18 30 ds Christ; Oude Kerk geen dienst; Ich thusk. 10 ds Vroegindeweij, 18dsGo- rissen; Pniëlk. 9.30 ds Stam. 18 ds vd Berg; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds Hovius, 18 ds Schuurman Overduin 14.15 ds Van Gulik. Herv. Gem 'De Rank' (Helmbergweg 10) 10 kand. mw v.d. Broeke, Vlaardingen; Wijkgeb. De Hoeksteen: hrVan Kempen (met tolk), dienst voor doven. Geref. Kerk Vr.kerk 10 ds Van Breevoort, 17 ds Mink, medi- tatie-zangdienst mmv organist Ton Glas beek en zangkoor Vocalis uit Leiden (VLOK); Triumfatork. 10 ds Mink. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesd., 17.30 ds Heida. Ned. Geref K. (aula Pieter Groen-colle- ge, ingang Rijnsoever 293) lOkand. Strating, 19 ds Janssens. Vrije Chr. Ge ref. Gem. (Unizaal) 10 en 17dsvd Beid Geref. Gem. (Remisestr.) g.o. Ge ref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 17. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hrVan Groningen. Soefi (Zuidduin weg) elke le en 3e zondag, 16. KOUDEKERK AAN DEN RIJN Herv. Gem. 10 ds Mackaay, Leiden, 19 ds Van Arkel, Benthuizen, gez dienst in de Geref. Kerk. Geref. Kerk 10 ds Van der Lugt. 19 ds Van Arkel. Benthuizen, gez dienst. LEIDERDORP Herv Gem en Geref Kerk Dorpsk. 10 ds Doesburg met jong koor Rising Ho pe; 15 ds Bovenberg (dienst met verst, gehand 18.30 d^ Doesburg; Schep- pingsk. lOdsvd Born Leythenrode 10 30 pater Poelma. Elis.-ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Geref Gemeente Leiden eo (kerkgeb Hoofdstr. 73) 10 en 16 30 ds Boogaard Bapt.gem (wijk geb Zijlkw.) 10 hr De Vries. Rk Kerk za 19, zo 10 en 11.30. LEIMUIDEN Herv Gem 9 30 ds Pannekoek Geref Kerk 9 30 ds Bade. Aiohen. 19 hr Broek, Oegstgeest. Rk Kerk za 19, zo 10 Officiële taal Hoewel onder het communisti sche bewind het Russisch in heel de Sovjetunie de officiële taal was, wil men nu in de ver schillende deelstaten voorrang geven aan de eigen taal. Dat geldt zeker voor Tadzjikistan. „De communisten hebben al tijd geprobeerd het Russisch er in te krijgen. Daar werd streng de hand aan gehouden, hoewel in veel afgelegen dorpen nooit Russisch is gesproken. In Tad zjikistan groeit het nationalis me. Er vindt een soort wederge boorte plaats. Dit betekerrt ook dat de mensen hun eigen taal weer willen gaan spreken. En het Tadzjik behoort tot het Iraanse taalgebied". LISSE Herv Gem Dorpskerk 10 en 17 ds Ver dijk HA; Pauluskerk 10 ds De Gelder. Geref. Kerk 10 ds drs Van Midden Ge ref. K. Vrijg. (Prinsessestr. 1) 9 en 16.30 dsGeersing HA Ned Geref Kerk (Salvatori) 10 leesd 17 ds Vos. Chr. Geref. Kerk 10 en 16 30 ds Van Dijken Geref Gem 10 en 16 ds Tams. Evange- liegemeente (Heereweg 52a) 9.45 hr Berger Rk Kerk. Agathakerk za 19, zo 10; Poelpolder za 19. zo 10.30; Maria- kerk za 19. zo 9 en 10.15; Engelbew. za 19. zo 10. di 19. NIEUWKOOP Herv. Gem. 9.30 ds Hoogendijk, 18.30 ds Frederikse. Geref. Kerk 9.30 drs vd Weg-Rullmann. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Van Heteren, Werkendam. Remonstr Gem 10 ds.Van Gelder, Den Haag. Evang. gem. (ver.gebouw 'De Rank', Regthuysplein) 12 nam. Rk Kerk za 19. zo 9 en 10.45. NIEUWVEEN Herv. Gem. 9.30 ds Holwerda, 18 30 drs vd Hoeven. GerefKerk 9.30 ds Wolthuis, Heemstede. Rk Kerk za 19, zo 9en 11. NIEUW-VENNEP Herv Gem. 9.30 dr. Meyers. Zeist, 19 ds Wagter, Rijnsburg (ontm. dnst). Ge ref. Kerk 9.30 ds Rang, 19 ontm dienst. Chr. Geref Kerk 9.30 en 16.30 dsVan Roekei. Rk Kerk za 19, zo 10. NOORDEN Herv. Gem. 9.30 en 19 ds Geuze. Geref. Kerk (W Verlaat) 10 hr Schreuder, 19 ds vd Geer, Veenendaal Rk kerk za f 9. zo 9 en 10 30 NOORDWIJK Herv. Gem. Grote of St Jeroensk (Bin nen) lOdsvd Schoot. 17 kand De Graaf (Huizen); Hoofdstr (Zee) 10 ds Bogaard (Katwijk), 17 ds Elgersma; De Rank (Golfbaan) lOdsvd Bergh Geref Kerk Buurtkerk (Hoofdstr 10 ds Kui- per-, Vinkenl (Binnen) 10 ds Elgersma HA, 19 ds vd Lee Kapel W v.d Bergh- stichting 11 ds vd Wal. Houten 'Sole Mio' 9 ds Kuiper Evang centrum 'De Ark' (Picképl 110 hr Brands. 19 hr Bol Ned Prot Bond (aula O Zeew.) geen dienst Rk Kerk Zee za 19. zo 10.30; Binnen za 19. zo 9.30 en 11 Hertzenberg denkt niet dat Tadzjikistan in de toekomst een islamitische republiek wordt, naar het voorbeeld van Iran. „De Tadzjiki's hebben wel wat anders aan hun hoofd. Zij wil len in de eerste plaats hun le vensstandaard verbeteren. En daar valt heel wat voor te zeg gen, want ze hebben altijd in ar moede geleefd. Nu het communisme is ver dwenen vind ik het van belang, dat de Tadzjiki's naast een eco nomische opleving, ook het woord van Jezus Christus ho ren. Dat is mijn levensopdracht. Daarom ben ik aan de vertaling van de bijbel in het Tadziik en het Yazghulami begonnen NOORDWIJKERHOUT Dorpsk. 10dsVan Sluijsfgem. jeugdd De Zilk zie Dorpskerk Rk Kerk Victork za 19. zo 9.30 en 11; Jozefk za 19. zo 9 en 10.30; De Zilk za 19. zo 10.30 OEGSTGEEST Herv. Gem Groene of Will kerk 10 ds Slob; Pauluskerk 10 ds Wolthaus; Ge meentecentrum (Lijtw ds Stenfert Kroese, Driebergen Geref Kerk 10 ds De Bruin» Geref. Kerk Vrijg (aula Dr Schilderschool) 9.30 en 16.30 ds Sim pelaar. Bodegraven HA. Ned Geref Kerk (Gem.centrum) 8.45 ds Brink. H'meer-Oost. 16 ds Janse. Van Wijcker- slooth 16dsRijksen. Endegeest 10 ds Friederich. Volle-evangeliegem (Gem- .centrum) 16. Rk Kerk Will.kerk za 19, zo 9 en 10.30. OUD-ADE Rk Kerk za 19, zo 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING Herv. Gem. 9,30 ds Heijting. Geref. K 9.30 W. Teusink-Meijer, Mi|drecht, 17 drs Kraan, Nieuw Vennep. Remonstr. Gem. geen dienst. Rk Kerk za 19, zo 10.30 (doopdiensten iedere 2e en 4e zondag van de maand om 12). ROELOFARENDSVEEN Rk Kerk Mar Pres. za 19, zo 11 (doop- dienst iedere le zondag van de maand om 12 30). Petrus-B za 19. zo 9 30 (doopdiensf iedere derde zondag van de maand om 12 30) RIJNSATERWOUDE Herv Gem. 9.30 drs vd Hoeven Chr Geref K 9 30 dienst. 14.15 ds De Boer. Harderwijk-Zeewolde RIJNSBURG Herv Gem Laurentiuskerk 9 30 ds Wiv se. 17 ds Esbach (jeugdd Bethelkerk 9 30 ds Verboom. 17 ds Vermeulen, Valkenburg Geref Kerk Petrakerk 9.30 ds Terpstra. 17 dsRibberink, Immanu- elkerk 9 en 10 30 ds Ribber.nk; Mara nathakerk 9 30 ds Snel. 17 ds Terpstra Geref Kerk Vrijg 10 en 17 15 ds Grut ter Chr Geref K 9 30 ds den Boer. 17 leesdienst Evang Christengem (aula mavo) 10 hr Baak, Veenendaal Rk Kerk za 19. zo 9 30 en (chr. tuinbouwschool) 11 RIJPWETERING Rk Kerk za 19. zo 9. SASSENHEIM Herv Gem 9 ds Vollebregt. 10.30 ds Vollebregt (kinderd 19 ds Bras Geref Kerk 10 ds Biewinga. 10 jeugdd 11-14 jr in Tussenzaal. 19 ds Bras (in Herv Kerk). Chr Geref K. 10 en 17 ds Ho- genbirk HA Ned Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 hr Bergman, Rijssen. Rk Kerk za 19. zo 9 30 en 11 (doopdienst iedere laatste zondag van de maand om 12.30). TER AAR Herv Gem. 9.30 ds Vlasblom. 18.30 ds Ten Voorde. Geref. Kerk 9.30 ds De Reus. Rk Kerk Aardam za 19. zo 9 en 12; kerk Langeraar za 19. zo 9.30 en 11.30. VALKENBURG Herv Gem 10 dr Vermeulen. 18 30ds vd Bogerd. Rhoon. Geref. Kerk 10 en 18.30 ds Padmos HA. Geref. K. Vrijg. 9 en 16 ds Heida. VOORHOUT Herv./fieref Kerkgemeenschap 10 ds Bras Rk Kerk za 19. zo 9.30 en 11. VOORSCHOTEN Herv Gem Dorpskerk 10 drs De Zwart. 19 ds Ledegang, De Ontmoeting (Noordhofland) 10 drs Hamminga: 'Re- hoboth' (Van Leeuwenhoekkade) 9 30 ds Van Gorsel. Schoonhoven. 16.30 ds Hovius, Katwijk Hulpen Heil-kerk ('Schakenbos', Leidschendam) 10 dr Verheule Geref Kerk 10 ds Ledegang. 19 gez dnst in Dorpskerk Geref K Vrijg. (Bachlaan) 10 45 drsGeersing. 16 30 leesd Rk Kerk Laur kerk za 19, zo 11, M Godskerk za 19. zo 9 30 An glican Church (British school in The Netherlands. J v Hooflaan 3) 10.30. Aula-basisgemeenschap (in 'De Groene Kikker', Frans Halsplantsoen) 10.30 ge- spr dienst. WADDINXVEEN Herv Gem Brugk 9.30 dr Graafland, Aalsmeer. 17 dsGoossem Hoeksteen 9 30 ds Schipaanboord. 15 aangep dnst. 18 30 ds Boer. Benthuizen. Bet- helk 9 30 ds Goossen. 17 ds Schipaan boord: Rehoboth-school 9 30 ds vd Heuvel. Vhssmgen, 17 ds De Rijke. Ot- toland; Imm.kerk 10 ds v Houwelingen. 17 ds v Dok, Alphen Geref Kerk Kruisk 1015 en 17dsDe Moor-, Ontm- kerk 9 30 ds Baas. Sassenheim Geref K. Vrijg. (Kruiskerk) 8 30 en 14 45 ds Hoogendoorn. Chr Afgesch Gem 9.30 en 17 ds vd Want Oud-Geref Gem (Mercuriusweg 29) 10 en 18 30 leesd Remonstr Gem geen dienst. RK Kerk St. Victork 9.30. Ontmoetingsk za 19. zo 11 15 WARMOND Herv Gem. 10 ds Smit, Utrecht. Rk Kerk za 19. zo 9 en 10.30. WASSENAAR Herv Gem. Dorpsk. 10 ds Steenstra. 16 30 dsVan Dis HA. 19 cantatedienst; Kievietk. ('Samen op weg') 10 ds Janse de Jonge; Messiask 10 ds Hellendoorn S&T Dorpscentrum 9 30 ds Zouten dijk, Utrecht. Geref KerkZi|llaan 10 ds vd Woude, 17 ds Huisman, Hazerswou- de Ned. Prot Bond (Kerkdam) 10 30 hr Knegtmans RK Kerk Jozef za 19, zo 9 30 en 11, Will, za 19. zo 9.30 en 11 GH za 18, zo 10.30. WOUBRUGGF. Herv Gem 9 30 ds Tielkemeijer, Kou dekerk. 18 30 ds Driebergen, Katwi|k Geref Kerk 9 30 ds Van Oudenallen, 18 30 ds De Reus. Ter Aar Ned Prot Bond (De Wi|k, Schoolstr 20) g o. Rk Kerk zo 10.30. ZEVENHOVEN Herv Gem 9 30 dr Haitsma, 19 ds Kaai Geref Kerk 9 30 hr Karstens. 19 hr Schreuder ZOETERWOUDE Herv Gem 10 ds Wolthaus. 17 Vesper in de St. Jan Rk Kerk St Jan za 19 30. zo 9 30. Chr Dienaark za 19, zo 10. 12 (doopv Meerburgkerk H. Rijndijk za 19. zo 10 30 ZWAMMERDAM Herv Gem 10 en 18 30 ds Dub beldam Geref Kerk 10 en 18 30 hr Scheps. Nijmegen Hooge Burch 11 ds Thieme oec. dnst Remonstr Gem 10 ds Thieme-Tiesing, Boskoop

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21